Olen vähän pihalla :)

Häät v.2009

Hei!
olen sitä miettinyt että saanko kirkkohäät vaikka en kuulu kirkkoon? Mieheni kyllä kuuluu ja haluaa kirkko häät. Olen ymmärtänyt että kirkko häät ovat mahdollista jos toinen kuuluu kirkkoon.. Samoiten kun lapsen kastaminen, toisen vanhemman tulee kuulua kirkkoon. Olen kuitenkin käynyt rippikoulun!

7

1571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niponiponipo

Ensinnäkin, se mitä tapahtuu, on avioliittoon vihkiminen.
      Toiseksi kirkkohäät on yhdyssana.
      Kolmanneksi, ev.lut.kirkossa avioliittoon vihittävien tulee kummankin olla rippikoulun käyneitä seurakunnnan jäseniä. Joten vastaus on ei. Sinulla on kuitenkin hyvää aikaa liittyä seurakuntasi jäseneksi, jolloin pappi voi vihkiä teidät. Rippikoulusikin jo jo käyty.

Kaste on eri asia, siinä on päähenkilönä kastettava lapsi, eivät hänen vanhempansa. Jos vähintään toinen lapsen vanhemmista on kirkon jäsen, lapsikin voidaan kastaa ja ottaa siten seurakunnan jäseneksi.

• aikaa

Kun alat hössöttää häistä ja niitten järkestelystä jo nyt niin kyllä sitten mies taipuu maistraattihäihin!

Jos et kuulu kirkkoon miksi haluat itse mennä kirkossanaimisiin tai kastaa lapsesi?

Itse ajattelisin niin että esittelisin lapselle eri uskontoja ja hän saisi itse päättää sitten aikuisempana mitä haluaa. Haluaako uskoa vai ei ja mihin!? Eikö ihmisella ole oikeus siihen?

• Malla

Viime Häämessuilla Helsingissä tarttui käteen
        www.pro-seremoniat.fi
        Sen virallisen puolen voisi hoitaa maistraatissa ja sitten järjestää vaikka minkälaiset "hömppähäät" kunnon persoonallisen hääpuheen kera. Silloin olisi myös ihan vapaat kädet koristelun, musiikin ym ym kanssa kun ei tarvitsisi olla niin p,,,n jäykkä kuin kirkossa.
        Hyvä puoli on myös se että niitä hyviä juhlapaikkoja, ainakin täällä ruuhkasuomessa, on helpompi saada itselleen sopivana päivänä, kun noita vuosi etukäteen varattuja kirkkoja.

• rouva0905

Tilanteessa, jossa toinen kuuluu kirkkon ja toinen ei, kirkko ei suorita avioliittoon vihkimistä vaan sen pitää tapahtua maistraatissa. Vihkimisen jälkeen kirkossa voidaan suorittaa avioliiton siunaus. Kaava ei maallikon silmissä eroa kovinkaan paljon vihkimisestä, ainoastaan kysymykset ovat erilaiset. Lapsen kastaminen onnistuu, kunhan toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon.

• tahtoo tietää

Mites ne kysymykset on erinlaisia?

• voi kysyä
        tahtoo tietää kirjoitti:

Mites ne kysymykset on erinlaisia?

tahtooko, kun on jo aikaisemmin tahdottu.

• eetu
        voi kysyä kirjoitti:

tahtooko, kun on jo aikaisemmin tahdottu.

Vihkimisessä kysymys menee suunnilleen näin:
        "Tahdotko sinä, blaablaa, ottaa aviovaimoksesi tämän, bluubluun, rakastaaksesi häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?"

Siunauksessa kysymys kuuluu:
        "Tahdotko sinä, blaablaa, osoittaa bluubluun kanssa solmimassasi avioliitossa rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?"

Kumpaankin kysymykseen vastataan (toivottavasti): "Tahdon".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4955
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      505
      1587
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      933
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      49
      776
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe