Olen yliopisto-opiskelija ja mietin graduani, jossa tutkin luultavasti lapsen lukemaan oppimista. En viitsi alkaa enempää selittämään vasta suunnitelluastellaa olevaa työtä, mutta jotta selviäisi, onko asiaa edes järkeä tutkia, kysyn muutaman kysymyksen. Käsittääkseni nykyään yli puolet koulutulokkaista osaa lukea ainakin vähän.
Siis milloin opit lukemaan tai milloin lapsesi tai joku tuntemasi oppi? Miten tämä oppiminen tapahtui? Miten olette esimerkiksi koulussa kokenut sen, että sinä tai lapsesi (tai tuttusi lapsi) osaa tai ei osaa lukea? Harrastitko lapsena tai aikuisena lukemista? Oliko äidinkieli vaikeaa?
Ja kertokaahan ennätyksiä, mitä olette kuulleet siitä, että oppii aikaisin lukemaan. Siis minkä ikäinen on aikaisin tuntemasi (tai kuulemasi) lukija? Eikä mitään provoja ja kertokaa tarkemmin nämä tapaukset. Haluan kuulla myös ihan mielenkiinnosta.
Lukemaan oppiminen
14
7294
Vastaukset
- täti
Minun tyttäreni (=esikoinen) oppi lukemaan neljä ja puoli vuotiaana. Hänelle luettiin jo ennen sitä etenkin kaikenlaisia aakkoskirjoja, esim. Pupu Tupunan aakkoset, koska tytär oli hyvin tiedonhaluinen ja halusi aina tietää, minkänäköisellä kirjaimella kenenkin (tutun, mummon, papan yms.) nimet alkavat.
Niinpä hän vain yhtäkkiä huomasi osaavansa laittaa kirjaimia peräkkäin, ja näin se lukeminen lähti käyntiin.
Nuoremmista pojista kaksi oppi lukemaan 5-vuotiaina (toinen lähempänä kuutta) myös ihan itsestään. Heille luettiin paljon vähemmän, enkä oikein tiedä, miten se lukemaan oppiminen tapahtui.
Kouussa heillä ei kenelläkään ole ollut mitään vaikeuksia, etenkään äidinkielen kanssa. Tytär on jo itsekin perheellinen ja pojat ovat yläasteella. - kolmen äiti
Joskus eka luokan keväällä sitten aloin auttavasti tajuta tavaamisen saloja. Ei ole kuitenkaan vaikuttanut millään lailla näin myöhemmin, olen ollut himolukija ihan aikuisikään saakka. Muistan olleeni viimeinen, joka tuon homman koulussa oppi omalla luokallani.