Naisten ja miesten ystävyys

Onko sitä, samanlaista ystävyyttä kuin naisilla on esim. ystävättäriensä kanssa tai miehillä mieskavereittensa kanssa, jos tuo ystävyyden kohde onkin vastakkaista sukupuolta?
Tuntuuko luonnolliselta soittaa esim. jollekin tuollaiselle ystävälle ja pyytää tulemaan syömään kanssaan, tai lähtemään kanssaan narraamaan kaloja tai tekemään golfkierros?
Ehkäpä joku ystävä on niin luotettava että "uskaltaa" vaikka matkustaa yhdessä eikä tarvitse pelätä että yön kähmässä matkaseuralainen ei saakaan unta omassa sängyssään :)

Miksi tuollaiset ystävyyssuhteet ovat harvinaisia? Aina on oltava esiliina mukana, ikäänkuin todistamassa, että kysymyksessä on pelkkä ystävyys, ei muuta.

49

3302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelle löhtenyt

minunkin ex-llä nainen ystävänä kun olimme aviossa kunnes tämä ystävä nainen kehui minulle miten hyvin heillä menee sängyssä.

• omat avioliitto-ongelmat siihen, ettei yksinäisiä ystävättäriä haluta samoihin piireihin, yksinäinen nainen saattaa olla kiusauksena omalle miehelle? (Tai yksinäinen miesystävä voi saada oman vaimon mielikuvituksen liikkeelle?) Uhka on uhka, vaikka teoreettinen.

• reetta2

Niin, naisten ja miesten välinen ystävyys on melko kinkkinen juttu. Ystäviä on, sekä - että, tullut yksineläessä.

Miesystävät ovat olleet ja ovat myös yksineläjiä. Kutsun kahvikekkereille, käyn joskus yhdessä syömässä ja matkojakin olemme tehneet yhdessä mutta majoitus on eri huoneissa. En halua samaa kämppää, koska ikäiseni kaverit yleensä hallitsevat hyvin kuorsaustaidon, asia on sovittu aina jo matkaa suunniteltaessa.

En välitä ympäristön huomautuksista joita joskus tulee. Jätän heidän kommenttinsa omaan arvoonsa. Kieltämättä joskus on ollut se esiliinakin tarpeen eri tilaisuuksissa.Pitkät katseet, pitkät korvat ovat naapureilla jotka elämääni seuraavat.Harmittaa kun naisystävät kutsuvat kahville ja ilmoittavat kivaa kun tulisit nyt, kun mieheni ei ole kotona! Näin meidät yksinäiset mielletään, olemme vaarallisia tapauksia!

On avartavaa keskustella sekä nais-, että miesystävien kanssa. Kyllä niitä pitkiä katseita joskus tulee vaikka istuisi kirkon penkissä miesystävän kanssa. Omapa on elämäni ja itse sitä elän, joskus ajattelen en itse ole valinnut tietäni,vaan tie on valinnut minut jota kuljen.

• Molemmista sisaristani tuli leskiä kun olivat "vasta" 50 ja he kertoivat että heistä tuli niin vaarallisia naisia entisille ystäville, ettei heitä enää pyydetty käymään kylässä muulloin kun ystävättärien ollessa yksin kotona!
        Käsittämätöntä, jos on ollut kanssakäymisissä kolmisenkymmentä vuotta ja miehen puuttuminen muuttaa ykskaks kaiken!
        Onko kysymys pelkästä mustasukkaisuudesta vai epäilläänkö oman puolison heikkoutta?

Itse olen eronnut ja olen varmaankin kaksi kertaa vaarallisempi :DD!
        Onneksi ystäväpiirini luottaa minuun, eikä ole ollut ongelmia jos maan toisella puolella asuvan ystäväpariskunnan mies on matkoilla näillä seuduilla ja tulee käymään, ehkäpä yöpymäänkin, niin ei ole tarvinnut epäillä että tapaamistilaisuutta käytettäisiin väärin.

Olen saanut monta hyvää miesystävää samojen harrastusten parista ja on mukava vaihtaa mielipiteitä ja olla yhteydessä samalla tavalla kuin jonkun ystävättären kanssa.

• MdK-MdK kirjoitti:

Molemmista sisaristani tuli leskiä kun olivat "vasta" 50 ja he kertoivat että heistä tuli niin vaarallisia naisia entisille ystäville, ettei heitä enää pyydetty käymään kylässä muulloin kun ystävättärien ollessa yksin kotona!
        Käsittämätöntä, jos on ollut kanssakäymisissä kolmisenkymmentä vuotta ja miehen puuttuminen muuttaa ykskaks kaiken!
        Onko kysymys pelkästä mustasukkaisuudesta vai epäilläänkö oman puolison heikkoutta?

Onneksi ystäväpiirini luottaa minuun, eikä ole ollut ongelmia jos maan toisella puolella asuvan ystäväpariskunnan mies on matkoilla näillä seuduilla ja tulee käymään, ehkäpä yöpymäänkin, niin ei ole tarvinnut epäillä että tapaamistilaisuutta käytettäisiin väärin.

Olen saanut monta hyvää miesystävää samojen harrastusten parista ja on mukava vaihtaa mielipiteitä ja olla yhteydessä samalla tavalla kuin jonkun ystävättären kanssa.

seurustella vaimonsa naisystävien kanssa. Osaan hyvin kuvitella miksi. On paljon sellaisia naisten juttuihin keskittyviä naisia, joiden kanssa minäkään en kauaa viihtyisi.

Monet pariskunnat käyttävät enimmän ajan yhteisestä seurustelusta naisten ja miesten keskisiin kuvioihin. Silloin on mielestäni ihan luontevaa tavata tyttöjen kesken silloin kun mies ei ole paikalla.

Jos ystävyys on aikaisemmin ollut kaikille osapuolille yhteistä, tuntuu ikävältä jos mustasukkaisuus estää sellaisen jatkumisen. Olen huomannut, että mustasukkaisuus ei kaikissa tapauksissa ole aiheetonta. Jotkut haluavat tarttua tilaisuuteen ryhtyä vokottelemaan ja tarjoamaan "apuaan" vapautuneen paikan täyttämiseksi.

• reetta2
        optimisti-orvokki kirjoitti:

seurustella vaimonsa naisystävien kanssa. Osaan hyvin kuvitella miksi. On paljon sellaisia naisten juttuihin keskittyviä naisia, joiden kanssa minäkään en kauaa viihtyisi.

Monet pariskunnat käyttävät enimmän ajan yhteisestä seurustelusta naisten ja miesten keskisiin kuvioihin. Silloin on mielestäni ihan luontevaa tavata tyttöjen kesken silloin kun mies ei ole paikalla.

Jos ystävyys on aikaisemmin ollut kaikille osapuolille yhteistä, tuntuu ikävältä jos mustasukkaisuus estää sellaisen jatkumisen. Olen huomannut, että mustasukkaisuus ei kaikissa tapauksissa ole aiheetonta. Jotkut haluavat tarttua tilaisuuteen ryhtyä vokottelemaan ja tarjoamaan "apuaan" vapautuneen paikan täyttämiseksi.

Asioista voidaan olla monta eri mieltä. Koen suorastaan loukkauksena nuo typerät kutsut; tule kahville kun mies on nyt poissa! Yleensä keksin heti tekosyyn olla menemättä, ja esitän vastakutsun jolloin saan vieraan.

Olen loppuun asti kyllästynyt siihen marmattamiseen ystävien omista ukoista, se ei suinkaan ole myönteistä. Ilmeisesti olen luotettavaa seuraa koska halutaan purkautua. Palautan ystävät maan pinnalle kysymällä, miltä sinusta tuntuisi elää ja olla yksin.

O-O peilaa ihmisten kanssakäymistä myönteisesti ja kielteisesti. Tosi asia on ettei me yksinäiset olla niin miehenpuutteessa olevia, että ystäväperheiden lökäpöksy ukkeleita edes hyväksyttäisi. Jos "uutta" haluamme vilkaista niin miehessä pitää olla karismaa ja tyyliä olla mies isolla M:llä sekä vapaa.

On muutama ystävä pariskunta joiden kanssa on viihtyisää keskustella kaikkia kiinostavista asioista. Itsehän sitä keskustelun aiheen voi aloittaa, vaikka punaviinien terveydellisistä vaikutuksista tai yleisistä päivän puheenaiheista.Politiikka on vaarallinen aihe jos ei tiedä toisten mielipiteistä.

Jäädessäni yksin ja huomattuani oman tilanteeni täysin muuttuneeksi, ei tullut tilaisuuksiin ja juhliin enää kutsuja, kaikki oli toisin, elämä oli muuttua harmaaksi. Mietin uudet kuviot elämääni miten jatkaa. Elämää virkistäviä mahdollisuuksia on löytynyt hyvin paljon ja nautin niistä.

• reetta2 kirjoitti:

Asioista voidaan olla monta eri mieltä. Koen suorastaan loukkauksena nuo typerät kutsut; tule kahville kun mies on nyt poissa! Yleensä keksin heti tekosyyn olla menemättä, ja esitän vastakutsun jolloin saan vieraan.

Olen loppuun asti kyllästynyt siihen marmattamiseen ystävien omista ukoista, se ei suinkaan ole myönteistä. Ilmeisesti olen luotettavaa seuraa koska halutaan purkautua. Palautan ystävät maan pinnalle kysymällä, miltä sinusta tuntuisi elää ja olla yksin.

O-O peilaa ihmisten kanssakäymistä myönteisesti ja kielteisesti. Tosi asia on ettei me yksinäiset olla niin miehenpuutteessa olevia, että ystäväperheiden lökäpöksy ukkeleita edes hyväksyttäisi. Jos "uutta" haluamme vilkaista niin miehessä pitää olla karismaa ja tyyliä olla mies isolla M:llä sekä vapaa.

On muutama ystävä pariskunta joiden kanssa on viihtyisää keskustella kaikkia kiinostavista asioista. Itsehän sitä keskustelun aiheen voi aloittaa, vaikka punaviinien terveydellisistä vaikutuksista tai yleisistä päivän puheenaiheista.Politiikka on vaarallinen aihe jos ei tiedä toisten mielipiteistä.

Jäädessäni yksin ja huomattuani oman tilanteeni täysin muuttuneeksi, ei tullut tilaisuuksiin ja juhliin enää kutsuja, kaikki oli toisin, elämä oli muuttua harmaaksi. Mietin uudet kuviot elämääni miten jatkaa. Elämää virkistäviä mahdollisuuksia on löytynyt hyvin paljon ja nautin niistä.

ovat vielä niin dominoivia ja itsekeskeisiä, ettei tyttöjen kesken saa rauhassa jutellakaan. Sellaisessa tapauksessa tapaisin mieluummin ystävää silloin, kun hänen miehensä on poissa.;)

Kiva, että olet osannut "hankkia oman elämän". Aktiivinen ihminen löytää aina sellaiseen mahdollisuuksia. Todella surullista on, että jotkut voivat hylätä ystävänsä ihan oman onnensa nojaan juuri silloin kun ystävää todella tarvitsisi. Yritetään itse olla hyviä ystäviä. ;)

• uatu.a
        MdK-MdK kirjoitti:

Molemmista sisaristani tuli leskiä kun olivat "vasta" 50 ja he kertoivat että heistä tuli niin vaarallisia naisia entisille ystäville, ettei heitä enää pyydetty käymään kylässä muulloin kun ystävättärien ollessa yksin kotona!

Ei ole puutetta naisista, joilta ystävätär on vienyt miehen.

Varovaisuuden ymmärtää.

• Hintriika

Minulla oli kaikissa työpaikoissani enemmistö työkavereista miehiä, joskus olin työyhteisön ainoa nainen. Tiedän, että läheisen työkaverin kanssa voi todella muodostua aito ystävyyssuhde, vaikka ollaan eri sukupuolta. Mutta olen kokenut myös sen, että ystävyyssuhteena alkanut kaveruus panee tilaisuuden tullen hormoonit hyrräämään.

Asiat ovat monisyisiä. Niihin vaikuttavat mm. molempien henkilökohtaiset parisuhteet. Jos kummallakin on tahollaan luja ja luottamukseen perustuva parisuhde, aito ystävyys voi onnistua.

• Hintriika kirjoitti:

Minulla oli kaikissa työpaikoissani enemmistö työkavereista miehiä, joskus olin työyhteisön ainoa nainen. Tiedän, että läheisen työkaverin kanssa voi todella muodostua aito ystävyyssuhde, vaikka ollaan eri sukupuolta. Mutta olen kokenut myös sen, että ystävyyssuhteena alkanut kaveruus panee tilaisuuden tullen hormoonit hyrräämään.

Asiat ovat monisyisiä. Niihin vaikuttavat mm. molempien henkilökohtaiset parisuhteet. Jos kummallakin on tahollaan luja ja luottamukseen perustuva parisuhde, aito ystävyys voi onnistua.

Vaikka ei olekaan tahoillaan parisuhteita. Kymmenien vuosien takainen "työkaveri" opiskeluajoilta on edelleen hyvä ystäväni, vaikkakin meillä oli romanssinpoikanen silloin.
        ;-)

• Pääsky64

minä en tiedä osaisinko nyt sellaista elää. Jos lähtee jonnekkin että ihan yön reissulle sen pitää olla jo hyvä ystävä.
      Jos on vielä kiinnostava niin ei samaan huoneeseen ainakaan nukkumisesta ei tulisi mitään.
      Toimii se ainakin yhdellä läheisellä ihmisellä.

Saattaisi muuten olla pitkävetinen kun ei tiedä mitä puhuisi.

• ja todella hyvä ystävyyssuhde voi olla kestävämpi kuin parisuhde. Minusta todellinen ystävyys ei katso sukupuolta eikä ikää. Joskus tietysti ystävyydeksi luultu suhde päättyy, jos toisella kuitenkin on ollut erilaisia tavoitteita ja odotuksia ystävyyden lisäksi.

Joskus hyvä ystävyyssuhde voi aiheuttaa mustasukkaisuutta ja tuottaa ongelmia parisuhteelle, jos kumppani on itse epävarma omasta asemastaan. Jos molemmilla on terve itsetunto, sen ei tarvitse olla ongelma. Voi olla paljon etua, jos esim. omissa parisuhdeongelmissa luotetun ystävän kanssa voi saada valaistusta asioihin myös vastakkaisen sukupuolen näkökulmasta.

Ihailin aikoinaan tyttäreni poikaystävää (nykyistä miestä), joka hyväksyi melkein itsestään selvänä asiana tyttäreni parhaan ystävän, joka sattui olemaan pari vuotta vanhempi nuorimies. Tapaamiset jatkuivat kunnes ystävän kihlatun mustasukkaisuus sitten esti kanssakäymisen.

Itse olen huomannut, että esimerkiksi matkoilla on oikeastaan helpompaa ja mukavampaa jakaa huone mies- kuin naispuolisen ystävän kanssa. Naiset voivat esim. varata kylpyhuoneen ikuisuudelta tuntuvaksi ajaksi yksityiseen käyttöönsä ja levitellä tavaroitaan kaikkialle yhteisiin tiloihin. Miehen kanssa sellaisia ongelmia ei ole.

Nuorena parina eläessämme melkein kaikki mieheni kaverit olivat minunkin kavereitani. Koska olin kiinnostuneempi osallistumaan hänen harrastuksiinsa kuin hän minun, hän ei kokenut kaikkia naispuolisia ystäviäni omiksi ystävikseen.

En ole koskaan tarvinnut esiliinoja omiin kuvioihini työ- tai yksityiselämässä. Jo kouluaikana totuin siihen, että ympäristöllä oli omia käsityksiään suhteitten laadusta. Kun itse tiedän mitä teen, en anna sen häiritä mieltäni, jos yksityiselämäni näyttäisi loukkaavan jonkun vieraan arvomaailmaa hänen omien kuvittelemiensa vuoksi. Toisinaan minulle suorastaan tuottaa huvia naapureiden uteliaisuus ja omien tekemisteni seuraaminen. Ihmettelen, että vieläkin joku jaksaa olla kiinnostunut.

Eläköön ystävyys ja hyvät ystävät!

• uzma-m

en tosiaankaan laskisi miestani yksin yoksi naisystavan huoneeseen,kylla siina jompi kumpi voi aloittaa viettelyksen.
        Enka uskaltaisi ilmoitta miehelleni,vietin yon tutun miehen huoneessa,saisin siita niin pahan maineen jotta kunniaani olis puolustettava tavalla tai toisella.
        Porukassa pelaa miesten ja naisten ystavyyn,parittain ystavyys ennemmin tai myohemmin paatyy saman peiton alle ja sitten ollaan epanormaaleja jos ei mitaan tapahdu.

• uzma-m kirjoitti:

en tosiaankaan laskisi miestani yksin yoksi naisystavan huoneeseen,kylla siina jompi kumpi voi aloittaa viettelyksen.
        Enka uskaltaisi ilmoitta miehelleni,vietin yon tutun miehen huoneessa,saisin siita niin pahan maineen jotta kunniaani olis puolustettava tavalla tai toisella.
        Porukassa pelaa miesten ja naisten ystavyyn,parittain ystavyys ennemmin tai myohemmin paatyy saman peiton alle ja sitten ollaan epanormaaleja jos ei mitaan tapahdu.

tai uskonto. Molemmat ovat useimmille tärkeä osa elämää, mutta elämässä on paljon muutakin.

No, en minäkään ole miespuolisen kollegan kanssa samassa hotellihuoneessa yöpynyt, vaikka olemme voineet mutkattomasti vierailla toistemme huoneissa. Kaikki pitempään samoissa kuvioissa eläneet tietävät, etten voisi kuvitella harrastavani seksiä muiden kuin oman kumppanini kanssa. En edes kuvittelisi tekeväni sitä toisen parisuhteessa elävän ihmisen kanssa silloinkaan kun välillä elän itsekseni.

Todella hyvien ystävien kanssa ne asiat on joskus selvitetty, eikä asiasta enää aiheudu paineita tai turhia odotuksia puolin eikä toisin.
        Huono seksi voisi pilata hyvän ystävyyden. Jos tunnetaan vahvaa seksuaalista latausta, ystävyyttä ei tietysti kehitykään. Joskus entisestä kumppanista saattaa sen samaisen latauksen kadottua tulla hyvä ystävä.

Tiedän, että sellainen ystävyys on harvinaista. Iloitsen siitä, että se kuitenkin on mahdollista, koska näköjään viihdyn paremmin miehisissä kuin perinteisesti naisellisissa kuvioissa ja harrastuksissa.

• uzma-m kirjoitti:

En ole edes ajatellut että matkaseuralaiseni on ollut MIES, kun esimerkiksi kerran katselin "viimehetken matkoja" ja näin että Teneriffalle olisi ollut kiva matka, asunnoksi 2 makuuhuonetta ja oleskelutilat. Aivan liikaa yksin matkustavalle. Niinpä soitin eräälle miesystävälle ja kysyin olisiko hän lähtövalmis sellaiselle matkalle. Niin me tapasimme lentokentällä ja teimme tosi hauskan matkan yhdessä. Molemmilla oli omat makuuhuoneensa, eikä tullut mieleenkään häiritä matkatoveriaan, eikä hän häirinnyt minua.

Avioparien kanssa olemme matkustelleet yhdessä ja yöpyneetkin lähellä toisiamme ahtaissa tiloissa, mm. matkailuautossa tai jossakin retkeilymajassa. Olemme olleet kuin samaa perhettä.

Unissakävelijöihin en ole vielä törmännyt :)!

• soilike

Melkein kaikki uskovat, että yksineläjät etsivät aina kumppania
      Joskus tilanne suorastaan huvittaa.
      Ei oikein uskalla olla luonnollinen tutunkaan perheen miehelle.
      Saatikka sitten vapaalle ukkelille, joka luulee olevansa tavoittelemisen arvoinen.
      Karjalainen rupatteluhaluni käsitetään usein väärin.
      En ihmettele sitä sinun kohdallasi, itsekkään en päästäisi ukkoani silmistä, jos minulla sellainen olisi.
      Kuvasta päätellen, olet komea nainen.
      Mutta, että minäkin, mummonruppana, aiheutan vielä avioriitoja tai sinnikkäitä ehdotuksia, uskomatonta.

• M75*

Sigmund Freud kirjoitti mielenkiintoisen teoksen (Tabu) alkuasukkaiden seksuaalisesta käyttäytymisestä. 1800-luvulla tutkittiin innokkaasti kaikkea mahdollista ja mahdotontakin. Turismi ei ollut vielä pilannut Afrikkaa. Kylässä saattoi olla sellainen kielto, että kun mies ja nainen tulivat polulla vastakkain, silmiin ei saanut katsoa. Jos he menivät yhdessä samaan majaan, se tiesi pariutumista.

Kun sanotaan, että ihminen on samanlainen nyt kuin oli kivikaudella, ei MDK:n kysely aiheuttane suurempaa ihmetystä. Kysymyksen voisi asettaa toisinkin päin: voiko hyvää seksiä olla ilman ystävyyttä? Seksi on ihmismielen atomipommi, täynnä vaarallista voimaa.

• Pääsky64

nimi sille jännitteelle joka on miehen ja naisen välillä.
        Miksi vain toisia kohtaan tulee jännite ja toinen ei sano mitään.
        Olen se tutenut niin voimakkaana että se saattaa kestää vuosia eikä häviä.
        Tulee mieleen että joku leikkii ihmisten kustannuksella.

• M75*
        Pääsky64 kirjoitti:

nimi sille jännitteelle joka on miehen ja naisen välillä.
        Miksi vain toisia kohtaan tulee jännite ja toinen ei sano mitään.
        Olen se tutenut niin voimakkaana että se saattaa kestää vuosia eikä häviä.
        Tulee mieleen että joku leikkii ihmisten kustannuksella.

Miksi aina joudumme ahdinkoon vietin kanssa, jota emme haluaisi itseemme emmekä lähellemme? Se vain on meissä. Kerro Pääsky, kuinka sen saisi pois, taltutetuksi, ettet sinäkään ajattelisi vain sitä?

• Pääsky64
        M75* kirjoitti:

Miksi aina joudumme ahdinkoon vietin kanssa, jota emme haluaisi itseemme emmekä lähellemme? Se vain on meissä. Kerro Pääsky, kuinka sen saisi pois, taltutetuksi, ettet sinäkään ajattelisi vain sitä?

se lähde pois minnekkään.Pitää oppia elämään sovussa sen kanssa.Niinkuin nyt minäkin olen heittänyt muotin pois ja elän muuten monisärmäsesti.mutta vaarallinen se vietti on.

• M75*
        Pääsky64 kirjoitti:

se lähde pois minnekkään.Pitää oppia elämään sovussa sen kanssa.Niinkuin nyt minäkin olen heittänyt muotin pois ja elän muuten monisärmäsesti.mutta vaarallinen se vietti on.

Sä oot kiva. Ei muuta. Olisi... mutta se ei käy. Voi hyvin!

• Pääsky64
        M75* kirjoitti:

Sä oot kiva. Ei muuta. Olisi... mutta se ei käy. Voi hyvin!

ja halaus!.Kun kaikki elämän raamit on kunnossa ja tervyttä muu on vähemmän tärkeää .Katsokaa illan hyvä kuva Ihana Elisa 22.05.

• Ihana Elisa
        Pääsky64 kirjoitti:

ja halaus!.Kun kaikki elämän raamit on kunnossa ja tervyttä muu on vähemmän tärkeää .Katsokaa illan hyvä kuva Ihana Elisa 22.05.

on lempijuttuni.
        Hän on saanut pitää kauneutensa. Tills vidare.
        Epookin henki on saatu hyvin mukaan, ja tuo sääty-yhteiskunnan karmeus. On kyllä hirvittäväksi kuvattu siinä aateliset! Naisetkin, se vaalea, mistähän se on juostu kiinni?
        Toisaalta, kyllä tätäkin yhteiskuntaa arvostella voi. Jos työtä tehden ja opiskellen menet läpi yhteiskuntaluokkien, ei se ole helppo tie.
        Eikä takaa yhtään mitään nykyisin.
        Jos menet työhön ja jätät opiskelut muiden huoleksi, voit alkaa ansaita 10 - 15 vuotta aiemmin kuin pitkän opiskelun kautta työelämään tulevat. Ja silloin, kun itse opiskelin, valtio ei mitään opintovelkoja tai -rahoja antanut.---
        -Mutta: ihanan Elinan romantiikka viehättää tosi paljon.

• ja käsitysten muokkaamista :)
      Miksi ei nainen ja mies voisi olla pelkkiä ystäviä ja tavata toisiaan kahdenkesken ilman mitään taka-ajatuksia? Eikö seksuaalisuutta voi millään unohtaa? Onko sen seurattava mukana kuin varjo?

On uskontoja, joissa kielletään tällainen seurustelu kokonaan (esim. islam), miehet seurustelevat keskenään ja naiset keskenään. Uskotaan, että jos sukupuolet seurustelevat yhdessä, se aiheuttaa turhia kiusauksia.

• M75*

Minulla oli töissä naisia läheisinä työtovereina. Kyllä niistä vuosien mittaan muodostui ystävyyssuhteita ilman seksiä. Työhömme kuului matkoja - myös ulkomaille. Vaimoni oli mukana milloin se oli mahdollista. Tällainen ystävyys on kokemukseni mukaan mahdollista.

• siltä
        M75* kirjoitti:

Minulla oli töissä naisia läheisinä työtovereina. Kyllä niistä vuosien mittaan muodostui ystävyyssuhteita ilman seksiä. Työhömme kuului matkoja - myös ulkomaille. Vaimoni oli mukana milloin se oli mahdollista. Tällainen ystävyys on kokemukseni mukaan mahdollista.

Näyttää siltä työtoveruus, mutta sehän ei ole mikään suhde rakkaus sellainen. Ainahan ne pomot otti muijiansa mukaan, varsinkin kun firma tai firmat maksoivat sen matkat. Tunnelma oli aina ahdistunut matkoilla, koska "vaimo" ei kuulunut joukkoon.
        Inhosin näitä matkoja, en osallistunut ellei ollut puoli pakko. Pomo laati aina ohjelmaan minun luentoni, joten kärsittävä oli.

Miehelläni oli myös ns firman matkoja, tutustumis- ja koulutus matkoja. Tarjouksesta huolimatta en halunnut osallistua koska olin kokenut että oman työpaikkani pomon muijan mukana olo koettiin koko muuta porukkaa ahdistusta aiheuttavana. Mieheni ymmärsi sen täysin.

Matkat olivat myös ns hyvän työyhteisön hengen vaalimis matkoja, ja ei se pomon muija mitenkään positiivisesti siihen hengen luomiseen vaikuttanut, päinvastoin.

Työystävyys suhteet ja henkilökohtaiset suhteet ovat kaksi eri asiaa ja niihin eivät siipat kuulu.

• siltä kirjoitti:

Näyttää siltä työtoveruus, mutta sehän ei ole mikään suhde rakkaus sellainen. Ainahan ne pomot otti muijiansa mukaan, varsinkin kun firma tai firmat maksoivat sen matkat. Tunnelma oli aina ahdistunut matkoilla, koska "vaimo" ei kuulunut joukkoon.
        Inhosin näitä matkoja, en osallistunut ellei ollut puoli pakko. Pomo laati aina ohjelmaan minun luentoni, joten kärsittävä oli.

Miehelläni oli myös ns firman matkoja, tutustumis- ja koulutus matkoja. Tarjouksesta huolimatta en halunnut osallistua koska olin kokenut että oman työpaikkani pomon muijan mukana olo koettiin koko muuta porukkaa ahdistusta aiheuttavana. Mieheni ymmärsi sen täysin.

Matkat olivat myös ns hyvän työyhteisön hengen vaalimis matkoja, ja ei se pomon muija mitenkään positiivisesti siihen hengen luomiseen vaikuttanut, päinvastoin.

Työystävyys suhteet ja henkilökohtaiset suhteet ovat kaksi eri asiaa ja niihin eivät siipat kuulu.

omien hyvien kollegoiden kanssa.
        Meillä on ainakin käynyt niin, kun työkavereista (todella harvoista) on vuosien varrella tullut myös ystäviä. Se tietysti edellyttää sitä, että myös puolisot viihtyvät niissä yhteisissä yksityiselämään liittyvissä kuvioissa. Tutustuminen on saanut alkunsa joko firman yhteisissä avec-tapaamisissa tai sitten joissain suuremmissa perhejuhlissa, jonne on puolin tai toisin esitetty avec-kutsu parhaalle työkaverille.

• M75*

Meillä on ainakin käynyt niin, kun työkavereista (todella harvoista) on vuosien varrella tullut myös ystäviä. Se tietysti edellyttää sitä, että myös puolisot viihtyvät niissä yhteisissä yksityiselämään liittyvissä kuvioissa. Tutustuminen on saanut alkunsa joko firman yhteisissä avec-tapaamisissa tai sitten joissain suuremmissa perhejuhlissa, jonne on puolin tai toisin esitetty avec-kutsu parhaalle työkaverille.

En liioin näe eroa, onko kollega mies tai nainen. Joidenkin kanssa ystävystyy, toiset jäävät etäämmälle. Tottakai on monenlaista ystävyyttä, se kai on hyväksyttävä; mitäs vikaa on työpaikkaystävyydessä?

• eri asiaa

On kaksi eri asiaa "avec-kutsut" ja
        työyhteisön koulutus-, ja tutustumismatkat joihin ei pomojen siipat kuulu. On totta että jotkut pomot ovat niin sisäänlämpiäviä että luulevat etteivät muut ymmärrä tätä minun siippani siivellä oloa.

On osattava erottaa työasiat yksityisasioista.
        Yksityiset ystävyys suhteet, perheiden tai työkavereiden kanssa ovat täysin henkilökohtaisia, vaikka niitä kuinka vääntäisi työyhteisöön kuuluviksi.

Eduksi on jos osaa erottaa työasiat ja yksityisasiat erillisiksi.

• Silja

Haluaisin uskoa, että ystävyys voisi olla sitä, mutta, mutta.

Itse en varmaankaan hyväksyisi mielitiettyni ystävyyssuhdetta johonkin naiseen, enkä ole ollenkaan varma hyväksyisikö hänkään sitä, että lähtisin Kaarlon kanssa Ouluun raveihin ja että yövymme siellä.

• Elämän jatkumisen kannalta sen miehen ja naisen välisen jännitteen kuuluukin olla aina olemassa.
        Minulla on ystävinä sekä miehiä, että naisia. Ystävyys on silloin hieman erilaista. Kenestäkään naisesta en sanoisi, että he ovat VAIN ystäviä. He ovat YSTÄVIÄ. Samaan huoneeseen majoittuminen vastakkaisen sukupuolen kanssa ei ole minulla tuottanut koskaan ongelmia, mutta säännöt pitää olla selvänä. Jos on sovittu, ettei sen elämää ylläpitävän jännitteen anneta vaikuttaa toimiin, niin sitten ei anneta!

Sitten pari sanaa "ystäväseksistä"
        Tuolla ylempänä oli hyvä huomio(M75*): onko hyvää seksiä ilman ystävyyttä. Osaltani myös väitän ettei ole. Ystävyyteen kuuluu oman elämän jakaminen toisen kanssa. Ei niin että kumpikaan toimisi riistäjänä, vaan niin että kumpikin on antavana puolena. Miksi seksi aina erotetaan muusta elämästä "sopimattomana"? Mitä kaksi aikuista ihmistä tekee, sen ei pitäisi kuulua kellekään muulle, ellei sillä teolla loukata kolmatta ihmistä. Toisaalta on ihmisiä jotka aina saavat herneen nenäänsä tekevätpä muut mitä tahansa! (Oikeamieliset ovat kaikkein pahimpia)

• M75*

Tätä ei tarvitse uskoa. Autoin 1970-luvulla mielestäni poikkeuksellisen lahjakasta 10-vuotiasta koulutyttöä alkuun ja selviämään hyvin suurista vaikeuksista. Kuinka ollakaan, hänestä kasvoi alallaan kuuluisuus. Tämä nuori nainen ei ole unohtanut, vaan on pitänyt lämmintä yhteyttä. Liikkuessaan täällä päin hän ei jätä käymättä meillä. Viimeksi eilen sain sähköpostia häneltä. Vaimoni pitää hänestä yhtä paljon kuin minäkin.
      Poikkeuksellista, joku ehkä sanoo, mutta eikö tosi ystävyys olekin poikkeuksellista?

• ovat ominaisuuksia, joita ilman ei mielestäni voi kasvaa suureksi ihmiseksi.

Ystävyys on ihana ja arvokas asia. Siitä näyttää tulleen ehtyvä luonnonvara tässä markkinatalouden maailmassa. Yritetään osaltamme estää sen katoamista. ;)

Pyyteetön auttaminen ja antaminen on monella tavoin palkitsevaa. Teillekin olisi varmaan riittänyt ilo nuoren ystävänne menestymisestä, mutta saatte ylimääräisenä bonuksena hänen ystävyytensä ja osoituksia kiitollisuudestaan. - Jokos naapurit kadehtivat teitä? ;))

• Maijuli

ovat ominaisuuksia, joita ilman ei mielestäni voi kasvaa suureksi ihmiseksi.

Ystävyys on ihana ja arvokas asia. Siitä näyttää tulleen ehtyvä luonnonvara tässä markkinatalouden maailmassa. Yritetään osaltamme estää sen katoamista. ;)

Pyyteetön auttaminen ja antaminen on monella tavoin palkitsevaa. Teillekin olisi varmaan riittänyt ilo nuoren ystävänne menestymisestä, mutta saatte ylimääräisenä bonuksena hänen ystävyytensä ja osoituksia kiitollisuudestaan. - Jokos naapurit kadehtivat teitä? ;))

Kysyisinkin mitä tarkoitetaan sanalla nöyryys, mitä se pitää sisällään. Onko se vain klisee jolla ihmisiä nöyryytetään mentaliteetilla nöyryyttä alhaisuutta Jumala rakastaa.

• Maijuli kirjoitti:

Kysyisinkin mitä tarkoitetaan sanalla nöyryys, mitä se pitää sisällään. Onko se vain klisee jolla ihmisiä nöyryytetään mentaliteetilla nöyryyttä alhaisuutta Jumala rakastaa.

...ihmettelyjä, "miten se ja se alistuu lattiamatoksi".
        Nykypäivänä nähtävästi arvostetaan 'minä itse'-tyyppejä, joille nöyryys näyttäytyy ehkä vain nöyristelynä.

Minusta nöyryys on tapahtuvien tosiasioiden hyväksymistä, sen kummemmin metelöimättä.

• TiaLiinu kirjoitti:

...ihmettelyjä, "miten se ja se alistuu lattiamatoksi".
        Nykypäivänä nähtävästi arvostetaan 'minä itse'-tyyppejä, joille nöyryys näyttäytyy ehkä vain nöyristelynä.

Minusta nöyryys on tapahtuvien tosiasioiden hyväksymistä, sen kummemmin metelöimättä.

ei ole mitään tekemistä keskenään. Ehkä määrittelisin nöyryyden lähinnä ylpeyden vastakohdaksi tms. Ihminen voi olla nöyrä, vaikkei suostu lattiamatoksi ja hänellä on terve omanarvontunto.

Olen kanssasi samaa mieltä.

• Ystävättäresi on hieno ihminen ja muistaa hyväntekijänsä.
        Hänhän olisi voinut kuuluisaksi tultuaan unohtaa koko kovan menneisyytensä ja vältellä kaikkea joka siitä muistuttaa. Niin käy usein.

Vahvat ystävyyssiteet saattavat olla vähintäänkin yhtä vahvat kuin sukulaisuussiteet.

• M75*
        MdK-MdK kirjoitti:

Ystävättäresi on hieno ihminen ja muistaa hyväntekijänsä.
        Hänhän olisi voinut kuuluisaksi tultuaan unohtaa koko kovan menneisyytensä ja vältellä kaikkea joka siitä muistuttaa. Niin käy usein.

Vahvat ystävyyssiteet saattavat olla vähintäänkin yhtä vahvat kuin sukulaisuussiteet.

Jäin istumaan koneeni ääreen, kun vaimoni lähti nukkumaan. Katsoimme yhdessä ennen sitä lempiohjaajani Akira Kurosawan elokuvan "Samuraimiekka". Tätä ei pitäisi sanoa tässä, mutta kuvittelen sinunlaisesi ihmisen ystäväpiiriini. Mutta jos en sano sitä tässä, niin missä?

• Pääsky64
        M75* kirjoitti:

Jäin istumaan koneeni ääreen, kun vaimoni lähti nukkumaan. Katsoimme yhdessä ennen sitä lempiohjaajani Akira Kurosawan elokuvan "Samuraimiekka". Tätä ei pitäisi sanoa tässä, mutta kuvittelen sinunlaisesi ihmisen ystäväpiiriini. Mutta jos en sano sitä tässä, niin missä?

ja mietin kirjoitustasi,olisi paras aina vain mennä yhtä matkaa kaverin kanssa nukkumaan.
        Mutta elämä antaa kaikista hetkistä jotain siksipä ei mene hukkaan tämäkään.

• M75* kirjoitti:

ihan tässä, että ei minullakaan olisi mitään sitä vastaan jos ystäväpiirissäni olisi sinunlaisesi mies ;-)! Tarinointia riittäisi!

• Mahtaako syynä siihen että jotkut onnistuvat tällaisissa ystävyyssuhteissa paremmin kuin toiset, olla se, että on jo lapsesta saakka tottunut leikkimään sekä tyttöjen että poikien kanssa tasapuolisesti?
      Useinhan tapahtuu "karsinoimista" jo hyvin varhaisessa vaiheessa, tytöt leikkivät kotia ja nukkeleikkejä, poikia ei oteta mukaan ja poikien leikit ovat rajumpia, juostaan, kiipeillään, ollaan enemmän vauhdissa.
      Karsinoiminen jatkuu sitten aikuisiässäkin ja kanssakäyminen vastakkaisen sukupuolen kanssa tuntuu luonnottomalta, jos siihen ei ole ikäänkuin kasvanut ja jos se ei ole rakkaussuhde.

Itse olin enemmän poikatyttö-tyyppiä, viihdyin paremmin mäenlaskussa veljien ja heidän kavereittensa kanssa kuin tuvan nurkassa siskojeni kanssa. Veljieni kaverit ottivat itsestäänselvyytenä että olin mukana heidän leikeissään.
      Veljeni ovat ensimmäiset miespuoliset ystäväni. Aikuisiässäkin he ovat pystyneet puhumaan sisimmässään liikkuvista asioista minulle mutta ei vaimoilleen tai kenellekään muulle.

Ystävyyden raja on näkymätön mutta vahva. Sitä ei ylitetä noin vaan.
      Minulle on sattunut kerran niin, että tapasin erään miehen taidetapahtumien yhteydessä ja sovimme että lähettelemme töistämme kuvia toisillemme. Alku meni ihan suunnitelmien mukaan, mutta sitten hän alkoi lähetellä kuvia kodistaan (arkkitehti) ja antoi ymmärtää että hän oli kiinnostunut minusta kotinsa valtijattarena (= ehkä siivoojana, piikana ;-))
      mutta minä en ollut hänestä itsestään kiinnostunut. Huomautin että olimme sopineet ainoastaan taulujemme esittelemisestä, ei muusta.
      Niin hän sitten itsekin myönsi ja sanoi, että kai se on tyypillistä miehille että on kokeiltava vetovoimaansa, vaikka ehdot olisi olleet kuinka selvät tahansa.
      Jatkoimme yhteydenpitoa siihen saakka kunnes hän tapasi naisen, joka karsi kaikki ystävyyteen viittavat kontaktit miehen elämästä :-)

Omalle partnerille on tehtävä selväksi, mitä nämä ystävät merkitsevät, ettei tule aiheettomia mustasukkaisuusjuttuja.
      Voihan partnerista tuntua käsittämättömältä, että jollakin ystävällä on tilaa oman puolison sydämessä, ikäänkuin heillä olisi sellaisia salaisuuksia joihin itsellä ei ole osaa.
      On ehkä vaikea ymmärtää, ettemme omista toisiamme, sillä siitähän on kysymys, jos emme suvaitse puolisomme/partnerimme ystäviä, olivatpa he mitä sukupuolta tahansa.

• hyvästä kirjoituksestasi. Olen samaa mieltä kanssasi, eikä siihen ole minullakaan ole mitään lisättävää.;))

• joka on

psykkinen tauti, eräs skitsofrenian muoto, pakkomielteinen tila, joka on kaikkein vaikeimmin parannettavissa oleva sairaus. Se tulee usein poikkeuksellisen lahjakkaalle ihmiselle. Oma kokemukseni oli juuri sellainen. Pitkän koulutuksen itselleen hankkinut, myös musikaalisesti lahjakas mies, joka oli käytännön asioissa aivan tavattoman hyvä ( auttoi muutossani paremmin kuin olisin voinut edes kuvitella etukäteen!), mutta jonka tunne-elämä juuri sodan isänsä kautta kokeneena oli niin vaurioitunut, että hänen kanssaan oli mahdoton elää. Hän oli äärettömän mustasukkainen omille kuvittelemilleen partnereilleni, jopa menneisyydelleni, valokuvallekin! Ja vähitellen, hänen menneisyytensä selvitessä, tajusin, että poikki, NYT! - Mikä helpotus sulkea ovi, laittaa varmuusketju kiinni, ja jatkaa omaa elämäänsä, yksin!

• kirjava.....
        joka on kirjoitti:

psykkinen tauti, eräs skitsofrenian muoto, pakkomielteinen tila, joka on kaikkein vaikeimmin parannettavissa oleva sairaus. Se tulee usein poikkeuksellisen lahjakkaalle ihmiselle. Oma kokemukseni oli juuri sellainen. Pitkän koulutuksen itselleen hankkinut, myös musikaalisesti lahjakas mies, joka oli käytännön asioissa aivan tavattoman hyvä ( auttoi muutossani paremmin kuin olisin voinut edes kuvitella etukäteen!), mutta jonka tunne-elämä juuri sodan isänsä kautta kokeneena oli niin vaurioitunut, että hänen kanssaan oli mahdoton elää. Hän oli äärettömän mustasukkainen omille kuvittelemilleen partnereilleni, jopa menneisyydelleni, valokuvallekin! Ja vähitellen, hänen menneisyytensä selvitessä, tajusin, että poikki, NYT! - Mikä helpotus sulkea ovi, laittaa varmuusketju kiinni, ja jatkaa omaa elämäänsä, yksin!

siellä oli leskeksi jäämisiä, avioeroja, kuuntelulaitteiden asennuksia vaimon puhelimeen, kontaktikatkoksia omiin lapsiin, pojan kuolema, avioero uudesta vaimosta...

Ja mies sanoi kaiken jälkeen, että hänet on aina jätetty. Ja valtavan sitkeästi hän vielä seuraavanakin jouluna yritti yhteyttä lähettämällä lahjaksi oman äänilevynsä. Säälittävä, vaikka olikin komeahko,lahjakas ihminen.

Ei tästä enempää, anteeksi, jos meni vähän sivuun aiheesta, mutta MdK:n viestin mustasukkaisuus-teema nosti vielä pintaan nämä asiat. Nyt ne ovat tulleet loppuun puiduiksi.

• M75*

Oletteko panneet merkille, kuinka joskus jostakin henkilöstä, jonka sattumalta kohtaa missä hyvänsä, marketissa tai vaikkapa lentokoneen käytävällä, huokuu ystävyys. Hän voi olla nainen tai mies, nuori tai vanha, valkoinen tai musta jne.

Jää miettimään, mitä se oikeasti pitäisi sisällään. Tuntee vain sellaisen ystävällisyyden auran tuntemattoman ympärillä.

• sellaisia ihmisiä on aina ilo kohdata. Mielestäni he parantavat maailmaa tai ainakin kohtaamiensa ihmisten mielialaa hetkeksi aikaa.

• Nainen ja mies

sellaisia ihmisiä on aina ilo kohdata. Mielestäni he parantavat maailmaa tai ainakin kohtaamiensa ihmisten mielialaa hetkeksi aikaa.

Ei nainen ja mies voi olla ystäviä!
        Kyllä jompi kumpi alkaa punoa juoniaan:))

Minusta naisten kanssa olisi monesti paljon mukavampi keskustella, heillä on oikein hyviä mielipiteitä.
        Molemmat sanoo, että olipa mukava keskustella, mutta mutta.
        Jos joku näkee, tai toinen alkaa "luulla" yhtä jos toista:-))

• Anna*

Olen kaksi kertaa elämässäni kokenut sellaisen tunteen kohdatessani kuvataiteilijan Suomessa ja ortodoksipapin ulkomailla. Heidän rinnallaan seistessä ja keskustellessa oli helppo ja rauhallinen olo. Heistä kummastakin huokui lämpöä ja hyvää oloa, olisko se sitten energiaa. Sellaisen sisäisen voiman kun saavuttaisi joskus. Että joku sanoisi enkelin käyneen.

• Emma

Sitä samaa on itsekin monesti miettinyt. Kyllä tasavertaiset aikuiset vapaat ihmiset saavat olla ystäviä. On kummallekin osapuolelle vapauttavaa, jos sovitaan tai muuten keskustellaan intiimi asiat niin, että kumpikin voi olla oma itsensä. Minusta se pakollinen seksuaalisuus ei enää kuulu aikuisuuteen ja toisen ihmisen kunnioittamiseen sen enempää kuin juoruavien katseiden ja puheiden ylläpitäminen. Sivistynyt käytös kunniaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe