Bensa vai löpö?

kumman valitset

Moottoripolttoöljyn hinta nousee ellei ihmeitä tapahdu vuoden vaihteessa lähes bensan hintoihin, kuten se on jo Saksassa, Hollannissa, Englannissa ja Tanskassa. Mitä järkeä on enää sen jälkeen ostaa kalklista dielseekonetta moottoriveneeseensä tai purjeveneeseensä? Ei tule säästöä. Vain varmatoimisuutta.

Ihminen katsoo yleensä mikä on halvin vaihtoehto ja valitsee sen. Veikkaan että moottoripolttoöljyn hinnan noustessa lähes bensan tasolle he ostavat veneisiinsä bensamasiinoita.

Bensakone on räjähdys- ja tulipaloaltis. Monella muullakin mittarilla mitattuna huonompi vaihtoehto. Eikö Heinämaa ja Vanhanen tajua mikä on turvallisin vaihtoehto vesillä liikkujille? Kai heidän pitäs kantaa vastuuta asiasta?

16

5218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hekään

kaikkeen ehdi,"Heinänen ja Vanhaluoma". Veneily on vieläkin harvojen herkkua.

• kuluerä

Jos veneilysi on kiinni tuosta hintaerosta, tai yleensäkin menoveteen palavien eurojen määrästä, niin kannattaa luopua veneilystä kokonaan. Olen huomannut, että suuri osa veneenomistajista on joko ylipihejä tai sitten persaukisia (lue, väärän harrastuksen parissa).

• kanssa!

Toivottavasti maamme poliittiset päättäjät nostavat wiinan hintaa vielä korkeammalle Alkossa, niin voi moikata tuttuja muuallakin kuin venesatamassa.

• Diesel

on aina edullisempi. Ensinnäkin veromuutoksen jälkeenkin dieselpolttoaine on n. 20 % halvempaa kuin bensa. Mutta ennenkaikkea sitä menee yli puolta vähemmän. Vertaa Kipparin testi n:o 1/06 Flipper 705 Mercruiser 260 hv:n bensakoneella, kulutus marssivauhdilla 23,9 solmua 39,3 l/h. Mulla on vanhempi Flipper 700 ja siinä nyt pari kesää ajettu FNM 163 hv:n diesel. Mä ajan vastaavaa marssivauhtia n. 17 l/h. Jos laskee nopeuden n. 20 solmuun, niin kulutus putoaa vielä.

• Körmy

Miten olet laskenut ton FNM:n kulutuksen?

• Nimetön

Viimekesäksi dieselpaattiin vaihtaneena voin sanoa, että nykyisin ihmettelen mihin se bensa tankista häipyi.Dsl moottorilla kulutus ainakin puolet vähemmän, vaikka vauhdista ei ookkaan tingitty.Olen valmis vaikka tankkaamaan dieseliä tankkiin, niin kyllä on halpaa...Ainakin näillä ajomäärillä (yli 1000Mpk kesässä).Ps. viimekesänä vaki tankkauspaikallani bensa 1,29€, mopö 0,62€ :).

• Diesel
        Körmy kirjoitti:

Miten olet laskenut ton FNM:n kulutuksen?

Pidät kirjanpitoa polttoaineen ostoista ja ajotunneista. Vähennä tuntimäärästä n. 10-20 % "hidasajoa". 2 kesää takana tällä koneella ja n. 150 h/kesä. Kyllä siitä aika hyvä tarkkuus tulee. Mulla oli ennen pieni bensakone, Volvo 145 hv. Kun vaihdoin dieseliin, niin vauhti nousi ja kulutus putosi. Ennen meni n. 1 l/maili ja nyt menee n. 0,7 l/maili.

• Körmy
        Diesel kirjoitti:

Pidät kirjanpitoa polttoaineen ostoista ja ajotunneista. Vähennä tuntimäärästä n. 10-20 % "hidasajoa". 2 kesää takana tällä koneella ja n. 150 h/kesä. Kyllä siitä aika hyvä tarkkuus tulee. Mulla oli ennen pieni bensakone, Volvo 145 hv. Kun vaihdoin dieseliin, niin vauhti nousi ja kulutus putosi. Ennen meni n. 1 l/maili ja nyt menee n. 0,7 l/maili.

Mitenkä sun ekassa viestissä diesel kuluttaa puolet vähemmän ja tokassa viestissä 0.7L maili kun taas bensapahka 1L per maili.Jos dieselin hinta nyt nousee niin eipä taida kannattaa ainakaan uutta dieseliä vanhaan veneeseen hankkia ja dieselit on vielä aivan mottipäisen hintasia ja huollot kohtuullisen tyyriitä.Tosin FNM:n huollon hinnoista en kyllä tiedä yhtään mitään

• Diesel
        Körmy kirjoitti:

Mitenkä sun ekassa viestissä diesel kuluttaa puolet vähemmän ja tokassa viestissä 0.7L maili kun taas bensapahka 1L per maili.Jos dieselin hinta nyt nousee niin eipä taida kannattaa ainakaan uutta dieseliä vanhaan veneeseen hankkia ja dieselit on vielä aivan mottipäisen hintasia ja huollot kohtuullisen tyyriitä.Tosin FNM:n huollon hinnoista en kyllä tiedä yhtään mitään

mikä oli siinä Kipparin testissä. Mulla oli vanha Volvo B-23. Se vei vähemmän kuin V-8, mikä on aika selvää. FNM:n huollot mä oon tehnyt itse.
        Standardi suodattimet, hyvät syntettiset öljyt ja öljynvaihtopumppu on valmiina. Ei siitä mitää ihme kustannuksia tule.

• flipperisti

Kävin googlettamassa flipperin 705 ja 700-mallin painoeroja, 705 2200 kg ja 700 1600 kg. Mun mielestä on aika vaarallista alkaa vertailemaan kulutuksia ihan vaan pituusmitan perusteella.
        Onhan se selvä että diesel vie vähemmän mutta tuskin ero noin suurta on kuin on väitetty.
        Miten pohjamuodot eroaa yms... Tosin nuo vertailut taitaa kertoa millä tasolla tätä bensa/diesel keskustelua käydään...

• Diesel
        flipperisti kirjoitti:

Kävin googlettamassa flipperin 705 ja 700-mallin painoeroja, 705 2200 kg ja 700 1600 kg. Mun mielestä on aika vaarallista alkaa vertailemaan kulutuksia ihan vaan pituusmitan perusteella.
        Onhan se selvä että diesel vie vähemmän mutta tuskin ero noin suurta on kuin on väitetty.
        Miten pohjamuodot eroaa yms... Tosin nuo vertailut taitaa kertoa millä tasolla tätä bensa/diesel keskustelua käydään...

veneitä. Eikä mun Flipper 700 ole tietenkään yhtä nopeakaan kuin tuo testivene. Mun kulkee huippua vähän yli 30 solmua. Kysymys on siitä on veneellä varaa ajaa vai ei. Kun kattoo käytettyjä jenkkiveneitä V-8 koneilla, niin yleensä niillä on ajettu tosi vähän. Miksi? Sen takia, että se ajo on niin hirveen kallista.

• olisi helppo tapa
        flipperisti kirjoitti:

Dieselmoottorilla ja Otto-moottorilla on kaikilla jokin ominaiskulutus tyyliin 200grammaa tunnissa tuotettua hevosvoimaa kohden. Moottoreiden välillä on eroa mutta käytännössä varsin hyvään tulokseen laskelmissa pääsee käyttämällä dieselille kulutuslukuna sitä, joka saadaan jakamalla teho (hv) neljällä ja bensakoneessa vastaavasti jakamalla teho kolmella.

Näistä päästään tulokseen, että 200hv:n Volvo-diesel vie täydellä teholla 50 litraa tunnissa ja 270 hevosvoimainen V8-Mercruiser 90 litraa. Vastaavasti Yamahan F50 vie 17 litraa tunnissa.

Täydellä teholla ei kovin paljon ajeta mutta laskelma toimii matka-ajossakin. Käytetyn tehon määritteleminen vaan on vaikeampaa.

• veneillä on ajettu
        Diesel kirjoitti:

veneitä. Eikä mun Flipper 700 ole tietenkään yhtä nopeakaan kuin tuo testivene. Mun kulkee huippua vähän yli 30 solmua. Kysymys on siitä on veneellä varaa ajaa vai ei. Kun kattoo käytettyjä jenkkiveneitä V-8 koneilla, niin yleensä niillä on ajettu tosi vähän. Miksi? Sen takia, että se ajo on niin hirveen kallista.

hirveän vähän riippumatta polttoaineesta. Varsinkin jos on kysymyksessä jokin retkivenetyyppinen 6-7 metrinen.

Näkeehän sen kun kesällä mahdottoman hienona viikonloppuna venesatamat ovat täynnä veneitä, joiden kaiken järjen mukaan pitäisi olla menossa jossakin.

• Saku

Diesel, ehdottomasti. Kuluttaa paljon vähemmän kuin vastaavalla teholla varustettu bensakone. Naftan pitäisi pysyä noin 20% halvempana kuin bensa, koska dieselautoilta peritään polttoaineverot. Tietenkin, jos tästä verosta luovuttaisiin (mitä en usko), dieselin hinta nousisi lähes samaksi kuin bensan hinta. Dieselautojakin ostettaisiin silti edelleenkin pienemmän kulutuksen takia.

Huomautuksena viestiisi: Englannissa ei moottoripolttoöljy suinkaan maksa dieselin hintaa, siksihän olisimme saaneet Englannista veroliittolaisen - he kun eivät halua luopua kevyemmin verotetusta venepolttoaineesta, toisin kuin meidän demariministerimme.

• joopa joo

Minkähän takia kaikki Suomen rekka-autot on diisseleitä eikä bensakoneita,oliskohan syy vaikka kulutuksessa ja käyttövarmuudessa.

• http://www.mbmclub.com/mbm/redalert/
        Eli jotain konkreettista on saatu jo aikaiseksi,toivottavasti kääntyy parhain päin ja meidän veneilyliitto saa sen jälkeen täällä saman ajettua läpi??

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe