Kertokaa paljonko on ajamanne täysperävaunun tyhjäpaino? Ja mitä kuskaatte autoillanne? Pöllikuskien ei tarvi vaivautua. Kiitos.
Tyhjäpaino?
34
21745
Vastaukset
- hwi
Volvo FH12 500 -05 puolipyöreillä laatikoilla ja tienhoitovarustuksella koko retelin tyhjäpaino 23500 kg, nuppi 4- akselinen ja kärry 3- aks.
Punnittu tänään mondon vaakalla. - pöllimies
miksi meidät rajattiin gallupista??
- arvas että
mitä kuskaatte, eikä ole tulossa teidän hommiin.
kysymyksessähän oli tyhjänä paino ja mitä kuskaatte.
- Helponajon kuski
Volvo fh12 500 -05. Säiliöauto (mepa) painaa tyhjänä suunnilleen sen 22700kg.
- pönttö
'tippa-auto' 3-aks. vetäjä 4-aks. kärry aika tasan 20000 kg
- Ferraari
pönttö kirjoitti:
'tippa-auto' 3-aks. vetäjä 4-aks. kärry aika tasan 20000 kg
Koukkuauto 26 tonnia koukun teho 4 aks teliveto napaperät lavettikärry(vaihtolava varustein) Vetäjässä lava ja kärry kärrynä.
Mut jos molemmissa lavat niin painaa 24,500 kg
et silleen - joo...
Ferraari kirjoitti:
Koukkuauto 26 tonnia koukun teho 4 aks teliveto napaperät lavettikärry(vaihtolava varustein) Vetäjässä lava ja kärry kärrynä.
Mut jos molemmissa lavat niin painaa 24,500 kg
et silleenkärryn tyhjäpaino 8180 kg 4 akselinen SITE ja nuppi painaa noin 11000 kg kesällä punnittuna koko reteli alle 19000 kg. autolla ajetaan pääasiassa sementtiä ja kalkkia.
- sora-auto
joo... kirjoitti:
kärryn tyhjäpaino 8180 kg 4 akselinen SITE ja nuppi painaa noin 11000 kg kesällä punnittuna koko reteli alle 19000 kg. autolla ajetaan pääasiassa sementtiä ja kalkkia.
ja 3 akselinen kasetti 22200kg, nostoteli rissoilla
- 12e480
Maidonkeruuauto - Sisu e12 480 vm2004
3akselinen, omapaino 12300kg.
PV MR Töysä 4akselinen vm1994
Omapaino papereissa 9400KG, Punnittu nykyään 11200KG (vettyneet eristeet) - FM12
veturi 10 000kg ja perävaunu 6600 kg (säiliöauto)
ja pääasiassa kuskataan talkkilietteitä.
punnittu mondo mineralsin vaakalla.- Yks kuski
Niin ja E.V:n autot(hapon kestävät)paino 23000. oli siinä melko ero ja samaa lillua ajettiin?
- weeti
veturi 13500kg perävaunu 14000 kg elintarvikkeita
- "Torpedo"
painaa n.40t (paino lavan kanssa) ja Kärri 72tonnia. Hommina Erikoiskuljetukset.
taitaa yhistelmän paino olla jossain 24000t paikkeilla. ainakin tehtaiden vaakoilla paino on siinä kieppunu... mut auton kansiossa on jotain punnitus todistuksia missä ka:n ja tpv:n paino olisi 22500, ei ole tuo ronkkeli kyllä mulla ikinä nuin kevyt ollu...
- Tepa
24000 kg. Elintarvikkeita.
- Hakekuski
28200 Kylkiaukeava hakeauto
- Rehukuski
Tyhjäpaino 22400kg 3aks vetäjä ja 4 aks kärri, autona Volvo FH 16 - 550
- raudan kuskaamista!
Rehukuski kirjoitti:
Tyhjäpaino 22400kg 3aks vetäjä ja 4 aks kärri, autona Volvo FH 16 - 550
Autot(siis alustat) kevenee,mutta päälira-
keissa painot sen kun nousee!On helppoa hitsata
Rhs:ää ja lattaa lisää.
No alumiinia ja ym. vastaavia ei vissin osaa
joka paja työstää? - vaan on
raudan kuskaamista! kirjoitti:
Autot(siis alustat) kevenee,mutta päälira-
keissa painot sen kun nousee!On helppoa hitsata
Rhs:ää ja lattaa lisää.
No alumiinia ja ym. vastaavia ei vissin osaa
joka paja työstää?kaikilla näillä pitäis ottaa 40-43 t kuormaa. Ainakin kuorman lähettäjän mielestä. Onkohan joku asia pielessä? ON ON sen tiedän mut kannattaiskohan isäntien ja kuskien miettiä vähän asioita.
- hwi
raudan kuskaamista! kirjoitti:
Autot(siis alustat) kevenee,mutta päälira-
keissa painot sen kun nousee!On helppoa hitsata
Rhs:ää ja lattaa lisää.
No alumiinia ja ym. vastaavia ei vissin osaa
joka paja työstää?Mutta ainakin kuulemien perusteella alumiini aika "nihkeetä", ei toimi oikein noissa kippiautoissa.
- Rehukuski
raudan kuskaamista! kirjoitti:
Autot(siis alustat) kevenee,mutta päälira-
keissa painot sen kun nousee!On helppoa hitsata
Rhs:ää ja lattaa lisää.
No alumiinia ja ym. vastaavia ei vissin osaa
joka paja työstää?Alumiini ei ainakaan sovi maitotuotteille... Syöpyy läpi koska alumiini ei kestä alhaisia pH lukuha -> Maidon pH 4 - 5...
- 12e480
Rehukuski kirjoitti:
Alumiini ei ainakaan sovi maitotuotteille... Syöpyy läpi koska alumiini ei kestä alhaisia pH lukuha -> Maidon pH 4 - 5...
Menee ohi aiheen, mutta maitosäiliöt valmistettu ja valmistettava haponkestävästä teräksestä.
Pestään kuitenkin lipeällä yms...
Uudemmissa säiliöissä runko alumiinia ja vanhemissa "mustaa" rautaa... - pönttö
12e480 kirjoitti:
Menee ohi aiheen, mutta maitosäiliöt valmistettu ja valmistettava haponkestävästä teräksestä.
Pestään kuitenkin lipeällä yms...
Uudemmissa säiliöissä runko alumiinia ja vanhemissa "mustaa" rautaa...Kun tuo maitopuoli on vähän vieraampaa, niin pitää oikein tarkistaa: onko ne ruostumatonta vai haponkestävää? Ainakin sokeripyttyjä ym. elintarvikeastioita on tehty iät ajat ruostumattomasta, ainakin aluksi halvemman hinnan vuoksi. Nykyään ei kai pitäisi olla mitään eroa. Mutta miten maitopytyt nykyään?
- ...
Saarelaisen uuteen scaniaan saa ottaa 60000 litraa bensaa en muista ominaispainoo. Auto on kevennetty joka nurkasta autos ei oo varsinaisia purkulaitteita, tyhjää vaan huoltsikoille.
- pönttö
Vissiin tarkoitit T.Saarista Mäntsälästä?
No se asema-auto on jo melkein vuoden vanha, mutta YHTÄÄN bensa-autoa ei Suomen maassa ole, mihin laillisesti saisi ottaa 60000 litraa bensaa! Ja tuskin tuleekaan, jos ei painot muutu.
95:n ominaispaino on 747 kg/m3, ja siitähän tulee sitten 60000 litralla 44820 kg.
60000kg-44820kg=15180 kg jäis yhdistelmän omapainoksi.
Kääntyvätelinen R470 aluvanteilla alustana painaa 9150 kg, eli kärryn ja veturin pytyn painoksi jäis 6030 kg. Helmakotelottoman 3 tai 4-osastoisen perävaunun vois ehkä saada tuohon painoon, mutt vaatii tosi paljon (alumiiniset telirakenteet, aluvanteet, 385/55 renkaat, 'lyhyt' kaukalo, ei jakotukkia, ym. ym.). Siltikin vielä vetäjä on ilman pyttyä. Kolmiosastoisen vetäjän pytyn ilman kelaa, mittaria ym. hilppeitä voisi saada menemään 2400-2500 kiloon.
Jos tuosta Saarisen autosta pitäisi heittää oma arvio, niin alusta 9150 kg, pytylle se 2500 kg ja kärry 6700 kg; yhteensä siis 18350 kg. Nämä siis oikeita painoja, eli koska tahansa vaakalla nähtäviä. Kun osa säiliövalmistajista käyttää kärryjä ja autoja vaakalla ilman letkuja, sääkansia ym. varusteita. Saahan sillä painoa pois, mutta ketä se kiinnostaa. Eihän ole mitään iloa siitä, että yhdistelmä painaa 18000 kg rekisteriotteiden mukaan, jos se töiden välissä punnittuna painaakin 19500 kg... - Juise
pönttö kirjoitti:
Vissiin tarkoitit T.Saarista Mäntsälästä?
No se asema-auto on jo melkein vuoden vanha, mutta YHTÄÄN bensa-autoa ei Suomen maassa ole, mihin laillisesti saisi ottaa 60000 litraa bensaa! Ja tuskin tuleekaan, jos ei painot muutu.
95:n ominaispaino on 747 kg/m3, ja siitähän tulee sitten 60000 litralla 44820 kg.
60000kg-44820kg=15180 kg jäis yhdistelmän omapainoksi.
Kääntyvätelinen R470 aluvanteilla alustana painaa 9150 kg, eli kärryn ja veturin pytyn painoksi jäis 6030 kg. Helmakotelottoman 3 tai 4-osastoisen perävaunun vois ehkä saada tuohon painoon, mutt vaatii tosi paljon (alumiiniset telirakenteet, aluvanteet, 385/55 renkaat, 'lyhyt' kaukalo, ei jakotukkia, ym. ym.). Siltikin vielä vetäjä on ilman pyttyä. Kolmiosastoisen vetäjän pytyn ilman kelaa, mittaria ym. hilppeitä voisi saada menemään 2400-2500 kiloon.
Jos tuosta Saarisen autosta pitäisi heittää oma arvio, niin alusta 9150 kg, pytylle se 2500 kg ja kärry 6700 kg; yhteensä siis 18350 kg. Nämä siis oikeita painoja, eli koska tahansa vaakalla nähtäviä. Kun osa säiliövalmistajista käyttää kärryjä ja autoja vaakalla ilman letkuja, sääkansia ym. varusteita. Saahan sillä painoa pois, mutta ketä se kiinnostaa. Eihän ole mitään iloa siitä, että yhdistelmä painaa 18000 kg rekisteriotteiden mukaan, jos se töiden välissä punnittuna painaakin 19500 kg...M.Saarisen E12 Sisu painaa, tehdasvalmis säiliöauton alusta. Ainaki omapainoa ilman pyttyä kehu tosi kevyeksi.
Onkoha nuo muute samaa lafkaa? - pönttö
Juise kirjoitti:
M.Saarisen E12 Sisu painaa, tehdasvalmis säiliöauton alusta. Ainaki omapainoa ilman pyttyä kehu tosi kevyeksi.
Onkoha nuo muute samaa lafkaa?Eivät ole samaa taloa. T.Saarinen Oy:n taustalla oli Teuvo Saarinen ja Mikko Saarinen Ky:tä ei tarvinne miettiä... Jos en ihan väärin muista, niin Teuvo ja Mikko olivat veljeksiä. Nykyisin TSOy:tä vetää Tero ja Sami, kun taas MSKy:tä Aki ja Rauno.
En tiedä tuon MSKy:n Sisun tyhjäpainoa. Alustaa kehuivat kevyeksi, mutta siinä on 'vanha' pytty päällä. Jos se olisi joku 5-osastoinen, hydraulikelalla, LC:n mittari ym. ym., joku 2800-3000 kiloa ei varmaan paljon heitä. Tietysti osastokoot (väliseinien/loiskarien määrä) vaikuttaa, samoin että minkä vuoden säännöstön mukaan pytty on tehty (ainevahvuus).
volga ja mattilan joskus 80 luvulla tekemät kannut. 20800 kg. kevein minkä olen nähnyt tehtaan vaakalla oli teljän pikku iveco. koko putki 16 200 kg! mistä pumpulista lie tehty..
- alumiinia
valmistajia lst, kp, site, mattila, ja tietysti pönttö-jussi
- iksuköiliäs
alumiinia kirjoitti:
valmistajia lst, kp, site, mattila, ja tietysti pönttö-jussi
Eikä ^^ viiru-fh:t paljoa tosta 16200kg:sta heitä. Alumiini-säiliöt, ei pumppuja(tehtaista löytyy), aluvanteet jne. Oma ajokki fm 19tn, vetäjä 12 ja kärry 7.
- pönttö
iksuköiliäs kirjoitti:
Eikä ^^ viiru-fh:t paljoa tosta 16200kg:sta heitä. Alumiini-säiliöt, ei pumppuja(tehtaista löytyy), aluvanteet jne. Oma ajokki fm 19tn, vetäjä 12 ja kärry 7.
Noilla spekseillä jää jo vähän painavaksi, jos vetäjä painaa 12 tn. Mutta eihän kaikki vehkeet voi koskaan ihan viimeisen mallin mukaisia ollakaan.
Tuo 16-16,5 tonnia 'velliyhdistelmälle' on ihan hyvä.
Ilman hydrauliikkaa pitäisi alustan mennä yhdeksän tonnin paikkeille. Jos ajetaan vain luokittelemattomia aineita, ei niitä varusteitakaan tarvii ihan niin paljoa ja voidaan jättää runkolaatikkokin pois. Voisi päästä mennä jopa 8800 kiloonkin.
Yksiosastoinen alupytty ilman helmoja, kaappia ja pumppua ei saisi painaa yli 1800 kg. Tietysti vähän että kuinka iso se on. Kärry jossain 5,5-6 tonnin pinnassa yksiosastoisena. - noi
pönttö kirjoitti:
Noilla spekseillä jää jo vähän painavaksi, jos vetäjä painaa 12 tn. Mutta eihän kaikki vehkeet voi koskaan ihan viimeisen mallin mukaisia ollakaan.
Tuo 16-16,5 tonnia 'velliyhdistelmälle' on ihan hyvä.
Ilman hydrauliikkaa pitäisi alustan mennä yhdeksän tonnin paikkeille. Jos ajetaan vain luokittelemattomia aineita, ei niitä varusteitakaan tarvii ihan niin paljoa ja voidaan jättää runkolaatikkokin pois. Voisi päästä mennä jopa 8800 kiloonkin.
Yksiosastoinen alupytty ilman helmoja, kaappia ja pumppua ei saisi painaa yli 1800 kg. Tietysti vähän että kuinka iso se on. Kärry jossain 5,5-6 tonnin pinnassa yksiosastoisena.painavii kokemäkeläisellä firmalla taitaa kevein säiliöputki olla 15300. viiru ja siteläiset vissiin pekillä on vielä keveempii
- jussi?
alumiinia kirjoitti:
valmistajia lst, kp, site, mattila, ja tietysti pönttö-jussi
Mikä on pönttö-jussi?
- Saku
..painoa kesäkelillä 22700, nyt noin 23300. Viirusilmä 5 aks.perävaunu ketjupuruilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821242