Aseistakieltäytyjäliitto arvioi tiedotteessaan 21.3.2006:
Aseistakieltäytyjäliitosta arvioidaan, että vakaumuksellisista syistä kieltäytyvien vapautusta rauhan ajan palveluksesta ei aiota laajentaa yleissopimuksen 18 artiklan hengessä, vaan odotettavissa on vain Jehovan todistajien vapautuslain kumoaminen. Siviilipalveluslainsääntöä aiotaan uudistaa, mutta palvelusaika on suljettu sitä valmistelevan työryhmän toimeksiannon ulkopuolelle.
http://www.aseistakieltaytyjaliitto.fi/lt/t210306.html
Jaa-a, saas nähdä alkaako tulevaisuudessa siviilipalvelus maistumaan todistajanuorille jostain yllättävästä syystä nykyistä enemmän.
Todistajat siviilipalvelukseen?
20
943
Vastaukset
- ...
Oikeastaan hauska seurata miten käy, jos lainmuutos toteutuu.
Viime aikoinahan (n. 10 vuotta) on ollut niin, että JT:t ovat "omantunnon syistä" yleensä kieltäytyneet siviilipalveluksesta, vaikka tähän ei järjestö nykyään pakotakaan.
Mitenhän käy, jos vaihtoehdoiksi tulee siviilipalvelus tai vankila? Muuttuuko "omantunnon ääni"?>>Mitenhän käy, jos vaihtoehdoiksi tulee siviilipalvelus tai vankila? Muuttuuko "omantunnon ääni"?
Sehän siinä juuri onkin mielenkiintoista. Koulutettu omatunto kun on helposti uudelleenkoulutettavissa jos järjestöltä vain tulee riittävästi "tukea". Silloin ei voida puhua "henkilökohtaisesta" vakaumuksesta tai omastatunnosta, johon todistajat vapautuksensa perustavat.
- Saddu ;-)
...pidä yhtään hävetä selkärangattomuuttaan,kö ?!?
Sillä ainahan sodan aikana työväestöä tarvittaneen erilaisiin rakennus/raivaus/ruumiinkanto ym. tehtäviin uljaamman jälkipolven sotiessa,kö ?!?
lol
;-)>>pidä yhtään hävetä selkärangattomuuttaan,kö ?!?
Jaa en minä sitä tiedä. Olen itsekin sivari, joten olen hieman jäävi vastaamaan tuohon. Tosin suoritin siviilipalveluksen ollessani vielä jt, että sitä taustaa vasten ainakaan selkärangattomuudeksi valintaani ei kai voine luonnehtia.
Kysehän tässä onkin jt:ien täydellisen vapautuksen lopettamisesta. Ja miksipä tuollainen vapautus olisikaan perusteltua kun siviilipalvelu on täysin sallittua nykyään?- PoterO
Se onkin eri asia, millä perusteella sivarit ovat asepalveluksen suorittaneita selkärangattomampia, vai ovatko lainkaan.
Voiko esimerkiksi pasifistia sanoa selkärangattomaksi silloin kun hän noudattaa vakaumustaan?
Entäpä voiko asepalveluksen suorittaneita sanoa selkärangattomiksi siitä syystä, että he vain menevät samaan paikkaan ja tekevät samoja asioita kuin muutkin ovat aina tehneet kyseenalaistamatta mitään ja pilkkaamalla oman maailmankuvan yksinkertaisuutta uhkaavia toisinajattelijoita.
- Riistäjä.
Naisten vapauttamisen rauhanaikaisesta palveluksesta ymmärtää sydämellä, ahvenanmaalaisten aivoilla, kun taas jehovantodistajien vapauttamista ei ymmärrä millään. Tai ymmärtäisi, jos kyse olisi vain yleensä vakaumuksensa vuoksi kieltäytyvistä, mutta yksittäisen uskontokunnan vapauttaminen lain voimin polkee kaikkien muiden vastaavien tahojen oikeuksia.
- Sisko
Minun veljeni kärsivät aikanaan vankila tuomion. Toinen 11 kuukautta toinen 9 kuukautta. Eivät enää kumpikaan ole J:T: tä eikä kukaan meistä sisaruksista ole. Meitä vietiin pakolla kokouksiin. Pakon edessä täytyi myös veljieni kieltäytyä asepalveluksesta. Olen nähnyt tämän sivusta ihan läheltä. Joten ratkaisun ainakin meillä teki isä joka on hyvin ankara ollut kun olimme lapsia. Olisikin eri asia jos nuori mies saisi tehdä päätöksensä itse. Aina ei kuitenkaan näin ole. Henkinen ja fyysinen väkivalta on kauheaa. Onneksi synnyin tytöksi tältä osin vaikken hakkaamiselta minäkään säästynyt ja pakolla kuuntelin ,kun lasta ei kuunneltu. Omia ajatuksia ei voinut tuoda julki. Toivoisin että näkisitte myös tämän asian. Yritän auttaa niitä jotka pakon edessä asepalvelukseen eivät voi päästä, vaikka haluaisivat. Sieltä on tosi vaikea lähteä jos ei ole tukea jostain aikuisesta ihmisestä ja mies ei 18 vuotiaana vielä yksin selviä monista asioista jotka seuraavat koko elämän ajan .. En tiedä voiko kukaan tajuta mitä on joutua yhteiskunnan ulkopuolelle lahko uskonnon takia? Kukaan muu kuin hän joka on sen itse elänyt.
- Sisko
... pahoittelen kirjoitus virhe .. unohdin tarkistaa. Voimia ratkaisuihin.
- sööpäri.
Kiitos kirjoituksestasi. Se kiteytti hienosti omat ajatukseni asepalveluksesta ja isänmaan palveluksesta. Ei 18v poika voi nousta uskontoaan ja vanhempiaan vastaan. Harva ihminen tajuaa tilanteen vaikeuden. Yleensä ihmiset tarjoilevat pelkkää pilkkaa aseista kieltäytymisen raukkamaisuuden vuoksi.
>>18 vuotiaana vielä yksin selviä monista asioista jotka seuraavat koko elämän ajan ..
Siviilipalvelus vaihtoehtona onkin täydellinen. Tulee hoidettua kerralla velvollisuus pois päiväjärjestyksestä. Sen lisäksi 18 vuotiaalle elämän epäröijälle se antaa mukavasti vuoden aikaa miettiä asioita turvallisen ja kenties mielekkään työn merkeissä.
Asunnon vuokra maksetaan, ilmaiset pöperöt 24/7, pikkuisen päivärahaa puhelinlaskuun esim, aikaa iltaisin tehdä lisätöitä, jolloin raha ei ole ongelma, tilaisuus muuttaa omilleen ja osoittaa vanhemmilleen itsenäisyyttään sekä jopa itsenäistyä. Paljon on mielestäni hyviä puolia tuossa siviilipalveluksessa, vaikka tokihan koko asevelvollisuus on ajatuksena riistävä.
Jt nuorelle se on silti avain itsenäiseen elämään jos on päättänyt itsenäistyä.- Sisko
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>18 vuotiaana vielä yksin selviä monista asioista jotka seuraavat koko elämän ajan ..
Siviilipalvelus vaihtoehtona onkin täydellinen. Tulee hoidettua kerralla velvollisuus pois päiväjärjestyksestä. Sen lisäksi 18 vuotiaalle elämän epäröijälle se antaa mukavasti vuoden aikaa miettiä asioita turvallisen ja kenties mielekkään työn merkeissä.
Asunnon vuokra maksetaan, ilmaiset pöperöt 24/7, pikkuisen päivärahaa puhelinlaskuun esim, aikaa iltaisin tehdä lisätöitä, jolloin raha ei ole ongelma, tilaisuus muuttaa omilleen ja osoittaa vanhemmilleen itsenäisyyttään sekä jopa itsenäistyä. Paljon on mielestäni hyviä puolia tuossa siviilipalveluksessa, vaikka tokihan koko asevelvollisuus on ajatuksena riistävä.
Jt nuorelle se on silti avain itsenäiseen elämään jos on päättänyt itsenäistyä.t-i-u-k-u... sinä et tainnut lukea kirjoitustani? Ei Jehovantodistaja nuorimies saa itse päättää tuleeko armeijaan vai ei? Enkä viitsi rautalangasta vääntää. Ensin täytyisi täyttää se 18v. Sitten jos olet valmis astumaan palvelukseen. Samalla täytyisi luopua kodista. Ei rahaa. Ei työtä. Ei ystäviä. Ei kosketusta ns. normaaleihin ihmissuhteisiin. Ymmärrätkö mitä on henkinen väkivalta? Näidenkään kautta. Kuka pystyy 18v lähtemään tyhjänpäälle ilman apua ja tilalle tulevia ongelmia ennakoiden ja vielä armeijaan jossa on kuri tai sivilipalvelukseen jossa täytyisi kyetä henkisiä voimavaroja jakamaan joita ei edes ole jos ei ole edes ketään apuna? No sanoinkin sen jo. Ei voi ihminen ymmärtää jos ei ole läheltä nähnyt ja itse sitä vierestä seurannu. Ihan liiaksi kärsimystä tuli veljilleni. Nuorille jotka kärsivät henkisesti vielä tänäänkin.( Ovat jo aikuisia) Minulla oli onni että olen nainen siis olin tyttö. Toivon vain että jotenkin saataisiin tämä asia sellaiseksi ettei kenenkään tarvitsisi enää kärsiä turhaan henkistä väkivaltaa. En tiedä onko ratkaisua olemassa?
Sisko kirjoitti:
t-i-u-k-u... sinä et tainnut lukea kirjoitustani? Ei Jehovantodistaja nuorimies saa itse päättää tuleeko armeijaan vai ei? Enkä viitsi rautalangasta vääntää. Ensin täytyisi täyttää se 18v. Sitten jos olet valmis astumaan palvelukseen. Samalla täytyisi luopua kodista. Ei rahaa. Ei työtä. Ei ystäviä. Ei kosketusta ns. normaaleihin ihmissuhteisiin. Ymmärrätkö mitä on henkinen väkivalta? Näidenkään kautta. Kuka pystyy 18v lähtemään tyhjänpäälle ilman apua ja tilalle tulevia ongelmia ennakoiden ja vielä armeijaan jossa on kuri tai sivilipalvelukseen jossa täytyisi kyetä henkisiä voimavaroja jakamaan joita ei edes ole jos ei ole edes ketään apuna? No sanoinkin sen jo. Ei voi ihminen ymmärtää jos ei ole läheltä nähnyt ja itse sitä vierestä seurannu. Ihan liiaksi kärsimystä tuli veljilleni. Nuorille jotka kärsivät henkisesti vielä tänäänkin.( Ovat jo aikuisia) Minulla oli onni että olen nainen siis olin tyttö. Toivon vain että jotenkin saataisiin tämä asia sellaiseksi ettei kenenkään tarvitsisi enää kärsiä turhaan henkistä väkivaltaa. En tiedä onko ratkaisua olemassa?
minun kirjoituksia. Tuossa ylempänä on sellainenkin tieto itsestäni, että olin jt mennessäni siviilipalvelukseen. Vanhempani ja koko sukuni on suurinpiirtein todistajia.
>>Samalla täytyisi luopua kodista. Ei rahaa. Ei työtä. Ei ystäviä. Ei kosketusta ns. normaaleihin ihmissuhteisiin.
Siitähän se aikuisuus pikkuhiljaa alkaa tuosta 18 vuoden iästä. Siihen kuuluu myös vastuuta ja vaikeita päätöksiä. Jokainen valitsee itse palveluksensa muodon tai todistajana jatkamisen. Henkinenkin väkivalta kestää juuri niin kauan kuin sen antaa jatkua. Toki myönnän, että aikuisuuden alimmalla orrella kyyhöttävälle nuorelle nämä asiat ovat jt:na ollessaan erittäin vaikeita, mutta myös opettavia.- salaisuus?
Sisko kirjoitti:
t-i-u-k-u... sinä et tainnut lukea kirjoitustani? Ei Jehovantodistaja nuorimies saa itse päättää tuleeko armeijaan vai ei? Enkä viitsi rautalangasta vääntää. Ensin täytyisi täyttää se 18v. Sitten jos olet valmis astumaan palvelukseen. Samalla täytyisi luopua kodista. Ei rahaa. Ei työtä. Ei ystäviä. Ei kosketusta ns. normaaleihin ihmissuhteisiin. Ymmärrätkö mitä on henkinen väkivalta? Näidenkään kautta. Kuka pystyy 18v lähtemään tyhjänpäälle ilman apua ja tilalle tulevia ongelmia ennakoiden ja vielä armeijaan jossa on kuri tai sivilipalvelukseen jossa täytyisi kyetä henkisiä voimavaroja jakamaan joita ei edes ole jos ei ole edes ketään apuna? No sanoinkin sen jo. Ei voi ihminen ymmärtää jos ei ole läheltä nähnyt ja itse sitä vierestä seurannu. Ihan liiaksi kärsimystä tuli veljilleni. Nuorille jotka kärsivät henkisesti vielä tänäänkin.( Ovat jo aikuisia) Minulla oli onni että olen nainen siis olin tyttö. Toivon vain että jotenkin saataisiin tämä asia sellaiseksi ettei kenenkään tarvitsisi enää kärsiä turhaan henkistä väkivaltaa. En tiedä onko ratkaisua olemassa?
sanomasi, koska olen entinen JT ja vankilan käynyt. Vasta nyt vanhemmalla iällä silmänsä auki saanut ja uuden suunnan elämässäni ottanut.
- Sisko
t-i-u-k-u kirjoitti:
minun kirjoituksia. Tuossa ylempänä on sellainenkin tieto itsestäni, että olin jt mennessäni siviilipalvelukseen. Vanhempani ja koko sukuni on suurinpiirtein todistajia.
>>Samalla täytyisi luopua kodista. Ei rahaa. Ei työtä. Ei ystäviä. Ei kosketusta ns. normaaleihin ihmissuhteisiin.
Siitähän se aikuisuus pikkuhiljaa alkaa tuosta 18 vuoden iästä. Siihen kuuluu myös vastuuta ja vaikeita päätöksiä. Jokainen valitsee itse palveluksensa muodon tai todistajana jatkamisen. Henkinenkin väkivalta kestää juuri niin kauan kuin sen antaa jatkua. Toki myönnän, että aikuisuuden alimmalla orrella kyyhöttävälle nuorelle nämä asiat ovat jt:na ollessaan erittäin vaikeita, mutta myös opettavia.Ehkä aika on sitten taas muuttanut heidän oppejaan? Minun veljet kuitenkaan ei saaneet valita. Eikä myöskään JT:t hyväksyneet armeijaa tuolloin.. eikä mitään muutakaan. No onneksi he muuttavat oppejaan aina kun joutuvat seinän eteen ja maailmanloppukin on taas jälleen kerran tulossa. Vuosilukua ei tälläkertaa anneta. Ovat niin huonoja matemaatikkoja että ovat sen laskeneet monta kertaa väärin. T-i-u-ku olen puolestasi iloinen. Ota sinä vastuuta elämästä. Sinulla on ollut toisenlaiset vanhemmat. Onneksi aika kultaa muistot. Kyllä minä luin sinun kirjoituksesi. Epäilen vain, että kuinka moni 18v. hakuaa lähteä siviilipalvelukseen jos tietää että sieltä palatessa ei ole paikkaa mihin mennä ja rahaa ehkä muutama euro ja ei ihmissuhteita? No.. siviilipalvelus on minusta hyvä. Toivon oikeasti että se annetaan niiden käydä jotka haluavat ja samoin armeijan suhteen. Kaikkea hyvää. Jätän tämän aiheen tähän sillä en halua enää muuta kuin toivoa, että lähimmäisiä ei jätetä tyhjänpäälle missään elämän asioissa ja kunnioitetaan nuoren aikuisen ihmisen yksilöllisyyttä.
- Sisko
... no asepalvelus tai siviilipalvelus ei onneksi ole koskenut minua mutta se että miten saada JT siviilipalvelukseen. On mielestäni mahdollista niin, että heidät kutsutaan suoraan siviilipalvelukseen ja palvelus paikka voi olla esim. punainen risti. Lasten koti. Vanhainkoti. Koulut esim. koulu avustajana. Työ jolla he voivat palveluksen suorittaa ja ei tarvitse asetta ottaa käteen. Yhteiskunnalle hyödyllistä ja myös samalla säästöä.
>>mutta se että miten saada JT siviilipalvelukseen.>palvelus paikka voi olla esim. punainen risti. Lasten koti. Vanhainkoti. Koulut esim. koulu avustajana. Työ jolla he voivat palveluksen suorittaa ja ei tarvitse asetta ottaa käteen. Yhteiskunnalle hyödyllistä ja myös samalla säästöä.
- Sisko
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>mutta se että miten saada JT siviilipalvelukseen.>palvelus paikka voi olla esim. punainen risti. Lasten koti. Vanhainkoti. Koulut esim. koulu avustajana. Työ jolla he voivat palveluksen suorittaa ja ei tarvitse asetta ottaa käteen. Yhteiskunnalle hyödyllistä ja myös samalla säästöä.
.... tiedän, että punaisenristin teltta oli kertausharjoituksissa ja hyvin läheinen ihminen suoritti kertausharjoituksen siellä. Opetelli sidoksia ja ensiavun antoa.. niin miksei sitten siviilipalvelussa kävisi? Mene ja tiedä? No harkintaa tietenkin voi käyttää. Ehkä pitäisi kysyä: Mihin menisivät?
Sisko kirjoitti:
.... tiedän, että punaisenristin teltta oli kertausharjoituksissa ja hyvin läheinen ihminen suoritti kertausharjoituksen siellä. Opetelli sidoksia ja ensiavun antoa.. niin miksei sitten siviilipalvelussa kävisi? Mene ja tiedä? No harkintaa tietenkin voi käyttää. Ehkä pitäisi kysyä: Mihin menisivät?
>>Mihin menisivät?
Oikeastaan minne tahansa paitsi seurakunnalle tai muuhun uskonnolliseen toimintaan liittyvään työhön. Onhan noita kelpopaikkoja kaupungit ja kunnat täynnänsä.- Sisko
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Mihin menisivät?
Oikeastaan minne tahansa paitsi seurakunnalle tai muuhun uskonnolliseen toimintaan liittyvään työhön. Onhan noita kelpopaikkoja kaupungit ja kunnat täynnänsä.Näin on. Paikkoja riittää. Kyllä siihen vielä sopiva ratkaisu löytyy. Minusta on mukava elellä ihan tätä tavallista elämää. Kohta nuorimmainen -parin vuoden päästä lähtee armeijaan. Yksi on jo käynyt ja kävi reserviupseeri koulun. Joten tältä osin ketju on katkennut. Olkoon nyt sitten toisten vuoro ratkaista tämä siviilipalvelus asia, kun minä pienenä ihmisenä en voi muuta kuin kertoa oman mielipiteeni ja se on vain yhden ihmisen näkemys.
Sisko kirjoitti:
Näin on. Paikkoja riittää. Kyllä siihen vielä sopiva ratkaisu löytyy. Minusta on mukava elellä ihan tätä tavallista elämää. Kohta nuorimmainen -parin vuoden päästä lähtee armeijaan. Yksi on jo käynyt ja kävi reserviupseeri koulun. Joten tältä osin ketju on katkennut. Olkoon nyt sitten toisten vuoro ratkaista tämä siviilipalvelus asia, kun minä pienenä ihmisenä en voi muuta kuin kertoa oman mielipiteeni ja se on vain yhden ihmisen näkemys.
>>kun minä pienenä ihmisenä en voi muuta kuin kertoa oman mielipiteeni ja se on vain yhden ihmisen näkemys.
Olkoon se meidän jokaisen oma tehtävämme ja se riittäköön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564810Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336- 881332
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301131Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681065Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253950- 72947