Olen lueskellut näitä palstoja vaihteeksi vähän enemmän ja mieleen on noussut muutamia kysymyksiä, aloitan nyt tässä kokoomuksen palstalla. Kokoomuksen kannattajissa tuntuu olevan paljon verraten hyvinvoivaa väkeä, osakkeenomistajia , yrittäjiä mutta myös melko pienipalkkaisia virkamiehiä. Sen sijaan ns. haalariduunarit tuntuvat vierastavan kokoomusta.
Millainen olisi Suomi, jos kokoomuksella olisi eduskunnassa yksinkertainen enemmistö? Mikä olisi tavallisten työntekijöiden asema, koska SAK-viha on leimaa-antava piirre näitä kirjoituksia lukiessa. Tulee mielikuva, ettei tässä maassa muita palkansaajien etujärjestöjä olisikaan. Esimerkiksi Akavaa ei juuri mainita, vaikka sen jäsenistössä on runsaasti veronmaksajien varoin palkattua väkeä.
Millainen on oikeasti kokoomuksen suhtautuminen liikenneväyliin ja niiden kunnossapitoon? Tulisiko ne todella yksityistää, viittaan tässä Kimmo Sasin edellisessä hallituksessa harjoittamaan varsin kovaotteiseen toimintaan VR:n yksityistämiseksi. Olisivatko tienkäyttömaksut, ns. tietullit itsestäänselvyys yksityistämisen jälkeen?
Tuossa pari asiaa monesta, joihin olisi mukava saada (älyllisiä) vastauksia, tai ainakin arvioita.
Millainen kokoomusyhteiskunta?
24
789
Vastaukset
- demarien vihollinen no1
..siellä ei olisi vasemmistolaisia. Koko yhteiskunnasta olisi poistettu vasemmistolaisuus, samoin kuin on kansallissosialismikin.
Nythän sdp vastusti sosialismin tuhoista eu:n päätöslauselmaa, koska sdp uskoo menettävänsä satuksensa laittomaksi. Punaliput, työväenaate, juuri niillä tehtiin miljoonien ihmisten murhat, sekä aiheutettiin sanoinkuvamatonta hävitystä.
Turha pähkäillä mitään kokoomusyhteiskuntaa, kun sellaista ei olekkaan. Silloin asioita hoidettaisiin parhain päin koko yhteiskuntaa ajatellen.
Uskon että "kokoomusyhteiskunta" tulee vaalien jälkeen olemaan oikeistoyhteistyötä kymmenien vuosien ajan. Me emme tarvitse sosiaalidemokratiaa mihinkään!"Koko yhteiskunnasta olisi poistettu vasemmistolaisuus,"
Olen pitänyt kokoomusta jotensakin demokratiaa kunnioittavana puolueena, mutta mielestäsi kokoomus enemmistövaltaan päästyään "poistaisi" yhteiskunnasta vasemmistolaisuuden. Uskaltaako kysyä keinoja millä tämä tapahtuisi?- demarien vihollinen no1
herra47 kirjoitti:
"Koko yhteiskunnasta olisi poistettu vasemmistolaisuus,"
Olen pitänyt kokoomusta jotensakin demokratiaa kunnioittavana puolueena, mutta mielestäsi kokoomus enemmistövaltaan päästyään "poistaisi" yhteiskunnasta vasemmistolaisuuden. Uskaltaako kysyä keinoja millä tämä tapahtuisi?..sdp:n kannattajille informaatiota mitä he ovat kannattaneet, joka päivä. Ei ole oikein lakkoilla tai taistella työnantajia vastaan. Kokonaisvaltaisesti tehdä selväksi tavalliselle ihmiselle, että sosiaalidemokratia ei palvele ihmiskuntaa, näin se hoidettaisiin...
- kokoomus
kannattaa yksityisautoilua eikä tue julkista liikennettä. Tuskin mitään tietulleja asetettaisiin, kuska nythän voi ajaa Bemarilla ilmaiseksi ja yhteiskunta huolehtii teistä. Se mitä varmasti tehtäisiin (taidetaan tehdä nytkin), niin yksityistää Etelä-Suomen raideliikenne, joka tuottaa voittoa. Pohjois-Suomi jätettäisiin yhteiskunnan harteille, siilä eihän tuottamattomalla osalla mitään tee.
- demarien vihollinen no1
..itse vihaan suunnattomasti pääkaupungin ja yhteiskunnan liikennepolitiikkaa. Yksityisautoilulle on kehitetty valtavan kallis mammutti järjestelmä ,jolla estettään autoilu. Ei tarjota vaihtoehtoa.
Mielettömät määrät busseja kaupungissa, jotka pörräävät jalkakulkioille saastetta silmille ja pitävät paikoin asuntojen hinnat alhaisempina kuin muualla.
Totta on , että metroa tarvitaan, olisi pitänyt jo aikaa sitten olla itään ja länteen pohjoiseen ja ympyrään. Sitten pitäisi ryhtyä jo pohdiskelemaan.
Juuri oikeistolaisuus on laittanut työ ja rata urakat kilpailutuksen alle ja kas kummaa, säästöt veronmaksajien kukkarossa miljardeja ja tiet valmistuvat nopeammin kuin valtion omilla laitoksilla..
Ei demarit mtälläkään saralla ole esittäneet mitään valtiollista mullistavaa, vr:n pelle demarit yrittävät kovasti verrata britanniaan yksityistämistä, mutta ei tarvitse tehdä tyhmyyksiä, ks. finnair... demarien vihollinen no1 kirjoitti:
..itse vihaan suunnattomasti pääkaupungin ja yhteiskunnan liikennepolitiikkaa. Yksityisautoilulle on kehitetty valtavan kallis mammutti järjestelmä ,jolla estettään autoilu. Ei tarjota vaihtoehtoa.
Mielettömät määrät busseja kaupungissa, jotka pörräävät jalkakulkioille saastetta silmille ja pitävät paikoin asuntojen hinnat alhaisempina kuin muualla.
Totta on , että metroa tarvitaan, olisi pitänyt jo aikaa sitten olla itään ja länteen pohjoiseen ja ympyrään. Sitten pitäisi ryhtyä jo pohdiskelemaan.
Juuri oikeistolaisuus on laittanut työ ja rata urakat kilpailutuksen alle ja kas kummaa, säästöt veronmaksajien kukkarossa miljardeja ja tiet valmistuvat nopeammin kuin valtion omilla laitoksilla..
Ei demarit mtälläkään saralla ole esittäneet mitään valtiollista mullistavaa, vr:n pelle demarit yrittävät kovasti verrata britanniaan yksityistämistä, mutta ei tarvitse tehdä tyhmyyksiä, ks. finnair...Tarjouskilpailuilla on kieltämättä saavutettu talouden kannalta hyviä tuloksia. Laatuerot ovat nähdäkseni jonkinlainen ongelma. Tien kunnossapitäjä vaihtuu asuinpaikastani seitsemäntoista kilometrin päässä ja ainakin talvikunnossapidossa on sellainen ero, jota ei mielestäni kantatietasoisilla väylillä pitäisi olla. Satun asumaan sillä "huonommalla" puolella. Kyläseuran puheenjohtaja on käynnistänyt jonkin prosessin, että toimija sopimuskauden umpeutuessa vaihtuisi vaikka tekisikin halvimman tarjouksen.
Liikelaitostaminen ei tehnyt välttämättä hyvää rautateillekään, sillä onnettomuuksia ja radaltasuistumisia raidekatkojen johdosta on viime vuosina ollut poikkeuksellisen paljon. Näyttää olevan niin, että kun asetetaan tulostavotteita, niin ensimmäisenä kärsii turvallisuutta ylläpitävä kunnossapito.- Jaba_43
herra47 kirjoitti:
Tarjouskilpailuilla on kieltämättä saavutettu talouden kannalta hyviä tuloksia. Laatuerot ovat nähdäkseni jonkinlainen ongelma. Tien kunnossapitäjä vaihtuu asuinpaikastani seitsemäntoista kilometrin päässä ja ainakin talvikunnossapidossa on sellainen ero, jota ei mielestäni kantatietasoisilla väylillä pitäisi olla. Satun asumaan sillä "huonommalla" puolella. Kyläseuran puheenjohtaja on käynnistänyt jonkin prosessin, että toimija sopimuskauden umpeutuessa vaihtuisi vaikka tekisikin halvimman tarjouksen.
Liikelaitostaminen ei tehnyt välttämättä hyvää rautateillekään, sillä onnettomuuksia ja radaltasuistumisia raidekatkojen johdosta on viime vuosina ollut poikkeuksellisen paljon. Näyttää olevan niin, että kun asetetaan tulostavotteita, niin ensimmäisenä kärsii turvallisuutta ylläpitävä kunnossapito.On täysin kunnan virkamiesten ammattitaidottomuutta, ellei tienpidolle ole määritelty selkeitä kirjallisia laatukriteereitä ja myös sanktioita sen suhteen, jos laatukriteereistä lipsutaan.
Ei pidä syytellä tarjouskilpailua huonosta laadusta, koska se on AINA tarjousten pyytäjän määriteltävä asia, jota tulee tietenkin valvoa koko ajan.
Itse asun kadunpätkän varrella, jossa ajorata päättyy umpikujaan. Sitä hoiti aiemmin kaupunki - huonosti - ja asukkaiden valitettua hoito annettiin yksityiselle, joka teki työnsä aivan esimerkillisesti. Kaupungin kaverit seurasivat tilannetta tarkasti kolmisen vuotta, minkä jälkeen eivät enää kilpailuttaneetkaan tätä piiriä, vaan alkoivat hoitaa sitä jälleen itse, kun olivat oppineet.
- Yksilön asemissa
SAK:lle tekisi hyvää jos sillä olisi jokin kilpailija. Nykyinen, lähes monopolimainen asema työntekijöiden edustajana työmarkkinoilla vääristää työtekijöiden keskistä kilpailua mm. ansioista kyvykkyyden tms. pohjalta.
Kilpailevat ammattijärjestöt toisivat väriä ja säpinää työmarkkinoille. Eikä pidä unohtaa myöskään työnantaja osapuolta.
Tuossa lopussa pohdit tienkäyttömaksuja sekä tietulleja, jotka tarkoittaisivat sitä, että käyttäjät maksavat, eivät ne jotka eivät käytä. Asiaa voisi verrata vähän pienmmässä muodossa 5 kerroksiseen kerrostaloyhtiöön, johon pitäisi kustantaa hissi kaikkien osakkaiden kesken. Miten sinusta olisi kaikkia osakkaita oikeudenmukaiseti kohteleva tapa kustantaa hissistä aiheutuvat kustannukset?- Ajatus mukana
(Pitäisi yrittää keskittyä yhteen asiaan kerralla)
Asiaa voisi verrata vähän pienEmmässä muodossa 5 kerroksiseen kerrostaloyhtiöön, johon pitäisi kustantaa hissi kaikkien osakkaiden kesken. Miten sinusta olisi kaikkia osakkaita oikeudenmukaiseti kohteleva tapa JAKAA hissistä aiheutuvat kustannukset? - demarien vihollinen no1
Ajatus mukana kirjoitti:
(Pitäisi yrittää keskittyä yhteen asiaan kerralla)
Asiaa voisi verrata vähän pienEmmässä muodossa 5 kerroksiseen kerrostaloyhtiöön, johon pitäisi kustantaa hissi kaikkien osakkaiden kesken. Miten sinusta olisi kaikkia osakkaita oikeudenmukaiseti kohteleva tapa JAKAA hissistä aiheutuvat kustannukset?..mielenkiintoinen kysymys..? Yläkerrassahan on näköalat merelle, alakerrassa roskikseen, ylä-kerran asunnot tuplasti arvokkaampia ja hissin tulo juuri heille edullista, kun taas ala-kerran väelle paskan hailee...mielenkiintoinen kysymys..
Ehkäpä yläkerran porukka jotenkin prosentuaalisesti joutuisivat maksamaan enemmän, jos on ihan selvä tapaus, kuten kirjoitin. Mutta jos vintti ylä-kerrassa...?hmmm...Yläkerrassa asuu kuitenkin joku demari herra porukka joka pyytää yhteiskunnalta avustusrahoja hissin rakentamiseen, saadaan se "kaikki" ilmaiseksi... Ajatus mukana kirjoitti:
(Pitäisi yrittää keskittyä yhteen asiaan kerralla)
Asiaa voisi verrata vähän pienEmmässä muodossa 5 kerroksiseen kerrostaloyhtiöön, johon pitäisi kustantaa hissi kaikkien osakkaiden kesken. Miten sinusta olisi kaikkia osakkaita oikeudenmukaiseti kohteleva tapa JAKAA hissistä aiheutuvat kustannukset?Katselin rakenteilla olevan kerrostalon myynti-ilmoitusta ja siellä neliöhinta nousi tuntuvasti ylöspäin mentäessä. Olisiko hissin hinta huomioitu tuossa?
Maanteistä hyötyvät jollakin tapaa kaikki, eikä verovaroista kerätty rakennus- ja ylläpitoraha ole mielestäni pahastikaan epäoikeudenmukainen. Tukholmassa tehty kokeilu ruuhkamaksusta osoitti kuitenkin, että muitakin vaihtoehtoja kuin oma auto taajamaliikenteessä on ja niitä myös käytetään kun lystille laitetaan riittävästi hintaa.- Jaba_43
herra47 kirjoitti:
Katselin rakenteilla olevan kerrostalon myynti-ilmoitusta ja siellä neliöhinta nousi tuntuvasti ylöspäin mentäessä. Olisiko hissin hinta huomioitu tuossa?
Maanteistä hyötyvät jollakin tapaa kaikki, eikä verovaroista kerätty rakennus- ja ylläpitoraha ole mielestäni pahastikaan epäoikeudenmukainen. Tukholmassa tehty kokeilu ruuhkamaksusta osoitti kuitenkin, että muitakin vaihtoehtoja kuin oma auto taajamaliikenteessä on ja niitä myös käytetään kun lystille laitetaan riittävästi hintaa.Kerrostaloissa tulee näköalalisää, kun mennään katutasosta ylöspäin. Hissitäkin se saattaa johtua, vaikka sen kustannus on lähinnä käyttöä ja huoltoa jatkossa, mikä menee tasaisesti kaikille osakkeille.
Maanteiden kohdalla toivoisi, että kaikki liikenteen varjolla kerätyt verot auto- ja polttoaineverot päällimmäisinä, todella käytettäisi liikenteen hyväksi. Mitään tietulleja tai ruuhkamaksuja meillä ei tarvita, olemme sen verran pieni kansa, että ne rahat hupenisivat rahan keräämiseen tarvittavaan byrokratiaan.
Joukkoliikenne sen sijaan saisi olla sujuvampaa, mitä ei yhtään auta se, että AKT estää osa-aikaisen työvoiman käytön ruuhkahuippuina. - Jaba_43
demarien vihollinen no1 kirjoitti:
..mielenkiintoinen kysymys..? Yläkerrassahan on näköalat merelle, alakerrassa roskikseen, ylä-kerran asunnot tuplasti arvokkaampia ja hissin tulo juuri heille edullista, kun taas ala-kerran väelle paskan hailee...mielenkiintoinen kysymys..
Ehkäpä yläkerran porukka jotenkin prosentuaalisesti joutuisivat maksamaan enemmän, jos on ihan selvä tapaus, kuten kirjoitin. Mutta jos vintti ylä-kerrassa...?hmmm...Yläkerrassa asuu kuitenkin joku demari herra porukka joka pyytää yhteiskunnalta avustusrahoja hissin rakentamiseen, saadaan se "kaikki" ilmaiseksi...As Oy:n kulut maksetaan lain mukaan ainoastaan yhdellä periaatteella: kulut jaetaan osakkeiden määrällä ja jokainen osakas maksaa sen osuuden, joka hänelle omistamiensa osakkeiden lukumäärän mukaan kuuluu.
- Demarilandia?
demarien vihollinen no1 kirjoitti:
..mielenkiintoinen kysymys..? Yläkerrassahan on näköalat merelle, alakerrassa roskikseen, ylä-kerran asunnot tuplasti arvokkaampia ja hissin tulo juuri heille edullista, kun taas ala-kerran väelle paskan hailee...mielenkiintoinen kysymys..
Ehkäpä yläkerran porukka jotenkin prosentuaalisesti joutuisivat maksamaan enemmän, jos on ihan selvä tapaus, kuten kirjoitin. Mutta jos vintti ylä-kerrassa...?hmmm...Yläkerrassa asuu kuitenkin joku demari herra porukka joka pyytää yhteiskunnalta avustusrahoja hissin rakentamiseen, saadaan se "kaikki" ilmaiseksi...Eläämmehän me solidaarisessa maassa, joten laissa tuo menee siten, että siöö ei ole väliä missä kerroksessa asusteleepi.
Maksamaan joudut vaikka et ikinä hissiä käyttäisi! - Hilpeää Menoa
Jaba_43 kirjoitti:
Kerrostaloissa tulee näköalalisää, kun mennään katutasosta ylöspäin. Hissitäkin se saattaa johtua, vaikka sen kustannus on lähinnä käyttöä ja huoltoa jatkossa, mikä menee tasaisesti kaikille osakkeille.
Maanteiden kohdalla toivoisi, että kaikki liikenteen varjolla kerätyt verot auto- ja polttoaineverot päällimmäisinä, todella käytettäisi liikenteen hyväksi. Mitään tietulleja tai ruuhkamaksuja meillä ei tarvita, olemme sen verran pieni kansa, että ne rahat hupenisivat rahan keräämiseen tarvittavaan byrokratiaan.
Joukkoliikenne sen sijaan saisi olla sujuvampaa, mitä ei yhtään auta se, että AKT estää osa-aikaisen työvoiman käytön ruuhkahuippuina.Satuin tänään lueskelemaan parturissa tuota TM-rakennusmaailma lehteä, jossa oli juttua kuvitteellisesta taloyhtiöstä, jossa yhtiön hallinto yms. oli saatu hyvin kuralle. Samaisessa jutussa oli asiaa siitä miten "talon tavat" tulisi saada lain vaatimukset täyttävälle tasolle.
Itselläni on tullut vastaan taloyhtiö jossa asustelee ja on asustellut alusta alkaen jos jonkin asteista vasuria. Nämä ovat suuressa viisaudessaan menneet kehittelemään tuohon taloyhtiöön sen tontille rakentamiensa autotallien hallinnoimiseksi "toimikunnan". Toimikunnalla on omat säännöt joita autotallin "hallintakirjan" ostaneen ihmisen tulee noudattaa.
Viis siitä mitä laki sanoo!?
On paljon mielekkäämpää kehitellä tuollaisia omia virityksiä. Olisihan se vallan kapitalistista noudattaa lainsäädäntöä ja toimia sen antamien ohjeiden mukaisesti. Kukapa punikki menisi itseään ryvettämään kapitalistisilla keinoilla ja menisi tahraamaan itseää asunto-osakeyhtiölainsäädännöllä jonka kuitenkin on keksinyt suuri ja paha porvari suurpääomineen. On paljon parempi keksiä jokin solidaarinen kapitalismia ja omistamista kaihtava systeemi julkilausumineen.
Oi sori. Tuossa pääsi homma hiukan riistäytymään sarkasmin puolelle, mutta haitanneeko tuo. Kuitenkin täytyy vielä loppuun kommentoida tuon taloyhtiön todellisuuta, että nuo autotallit ovat luvatta tuon osakeyhtiön omistamalla tontilla ja niitä voi "omistaa" vain näeännäisesti taikka sitten ne ovat lähinnä irtainta omaisuutta.
Niin ja vielä aiheesta, etteivät tuollaiset ole edes ainutkertaisia, eivätkä isännöitsijät halua niihin erikoisemmin sekaantua, vaan antavat vanhojen pappojen mieluummin harrastella.
- kai sen nyt tietää
Yhtä orjuutusta.
- Jaba_43
Kokoomusyhteiskunnassa yksilöt toimisivat vapaasti toinen toistensa vapauksia kunnioittaen sovussa ja rakentaen hyvinvoivaa Suomea ilman keinotekoista vastakkainasettelua työpaikoilla.
Infrastruktuuri pidettäisi hyvässä kunnossa, koska juuri se antaa perustan kaiken hyvinvoinnin kasvattamiselle.
Kokoomuksen kannattajissa nimittäin on suurin osa aivan tavallisia palkansaajia ja virkamiehiä, jotka eivät sosio-ekonomisilta taustoiltaan juurikaan eroa SDP:n kannattajista, paitsi, että ovat asenteiltaan edistyksellisempiä, kun eivät katso, että valtion holhousta ja ay-liikkeen päsmäröintiä ihan joka asiassa tarvittaisi.
Työntekijöitten asema kokoomusyhteiskunnassa olisi aivan erinomainen, koska kokoomuslainen yrittäjä tietää, että paraqs taloudellinen tulos tehdään yhdessä työntekijöiden kanssa, ei työntekijöitä komentelemalla.
Koulutusta tässä suhteessa toki vielä tarvitaan, sillä ei jokainen yritys ole vielä ymmärtänyt omaa etuaan, johtuen siitä, että keinotekoinen vastakkainasettelu vasemmistolaisen ay-liikkeen suunnasta propagoi jatkuvasti riistäjäkapitalismista, niin jokunen yrittäjä luulee, että sellaista olisi olemassakin.Ihminen ja luonnonvoimat ja -varat ovat mielestäni merkittävimmät voimat jotka yhteiskuntaan vaikuttavat. Arkielämässä päivästä toiseen tulee kuitenkin mieleen, että ihmisen laskeutumisesta puusta on vielä kovin vähän aikaa. Täällä väliaikaisesti käymässäolevan ihmisen ahneus tuntuu joskus aivan käsittämättömältä. Kukaan ei saa täältä mitään mukaansa kun lähdön aika tulee.
Mielestäni suomalaisten yrittäjien asenteiden muuttaminen on vähemmän kuin pisara meressä, koska nimenomaan maailman suurten toimijoiden pitäisi kyetä näyttämään esimerkkiä. Suomalaisilla kun tuppaa olemaan taipumus seurata maailman trendejä. Nyt ei mikään osoita siihen, että siellä oltaisiin inhimillisempään suuntaan menossa, vaan pikemminkin päin vastoin.
Suomalainen työntekijä on tällä hetkellä oudolla tavalla puristuksissa. Syytetään yhtäältä, että palkkataso on liian korkea ja yritykset muuttavat ulkomaille. Toisaalta nimenomaan kotimainen yritystoiminta tarvitsisi kasvaakseen lisää maksukykyistä asiakaskuntaa palkansaajista. Itse uskon, että monet yritykset olisivat siirtäneet toimintaa ulkomaille, vaikka suomalaiset olisivat suostuneet tekemään työtä kiinalaisilla palkoilla. Logistiset syyt ovat usein takana.
Ihalaisen johtama SAK ei ymmärtääkseni ole mitenkään ollut esteenä suomalaisen yhteiskunnan kehitykselle. Olihan meno tuhansine lakkoineen sentään ihan toista vaikkapa 1970-luvulla. Yksittäisissä liitoissa näyttää olevan sen sijaan enemmänkin vipinää, johtuen ehkä siitä että tarkastelusektori asioihin on kapeampi.- Jaba_43
herra47 kirjoitti:
Ihminen ja luonnonvoimat ja -varat ovat mielestäni merkittävimmät voimat jotka yhteiskuntaan vaikuttavat. Arkielämässä päivästä toiseen tulee kuitenkin mieleen, että ihmisen laskeutumisesta puusta on vielä kovin vähän aikaa. Täällä väliaikaisesti käymässäolevan ihmisen ahneus tuntuu joskus aivan käsittämättömältä. Kukaan ei saa täältä mitään mukaansa kun lähdön aika tulee.
Mielestäni suomalaisten yrittäjien asenteiden muuttaminen on vähemmän kuin pisara meressä, koska nimenomaan maailman suurten toimijoiden pitäisi kyetä näyttämään esimerkkiä. Suomalaisilla kun tuppaa olemaan taipumus seurata maailman trendejä. Nyt ei mikään osoita siihen, että siellä oltaisiin inhimillisempään suuntaan menossa, vaan pikemminkin päin vastoin.
Suomalainen työntekijä on tällä hetkellä oudolla tavalla puristuksissa. Syytetään yhtäältä, että palkkataso on liian korkea ja yritykset muuttavat ulkomaille. Toisaalta nimenomaan kotimainen yritystoiminta tarvitsisi kasvaakseen lisää maksukykyistä asiakaskuntaa palkansaajista. Itse uskon, että monet yritykset olisivat siirtäneet toimintaa ulkomaille, vaikka suomalaiset olisivat suostuneet tekemään työtä kiinalaisilla palkoilla. Logistiset syyt ovat usein takana.
Ihalaisen johtama SAK ei ymmärtääkseni ole mitenkään ollut esteenä suomalaisen yhteiskunnan kehitykselle. Olihan meno tuhansine lakkoineen sentään ihan toista vaikkapa 1970-luvulla. Yksittäisissä liitoissa näyttää olevan sen sijaan enemmänkin vipinää, johtuen ehkä siitä että tarkastelusektori asioihin on kapeampi.Olet oikeassa siinä, ettei ihminen ole vielä ollenkaan valmis. Ahnas tarve hyötyä toisten kustannuksella ei ole puoluepolitiikkaa vaan geeniperimää esihistoriasta, jolloin heikot todella kuolivat ja häikäilemättömät säilyivät.
Toisaalta ahneus ja kunnianhimo ovat ihmiskunnan vahvimmat motivaattorit luovaan ajatteluun: miten saisi enemmän vähemmällä vaivalla? Tämä on pannumeidät keksimään pyörän ja vähän muutakin sen jälkeen, mistä on seurannut maapallon täyttyminen, suurimman osan hyvinvointi, mutta pikku tukku ongelmiakin.
Muutos parempaan on aina mahdollinen, mutta hyvin vaikea, koska kukin voi tehdä muutoksen parempaan ainoastaan omalta osaltaan ja vaikuttaa muutoksen suuntaan ainoastaan omassa lähipiirissään. Vaatii voimia muuttua, kun maailmalla ei välitetä, mutta muutakaan tietä ei ole.
Teollisen tuotannon siirtyminen pois Suomesta ei johdu Suomesta, ei siis mistään, mitä täällä on tehty. Se johtuu siitä, että myyntimahdollisuudet kasvavat aivan vastakkaisella puolella tätä palloa. On siis ainoa mahdollisuus mennä tekemään tuotteet sinne, missä kuluttajatkin ovat, jos aikoo pärjätä kilpailussa.
Ja se on aina pitkän päälle suomalaisten etu, että suomalaiset yritykset pärjäävät jossain päin maapalloa, vaikka kipeää se tekee, kun työpaikkoja menetetään täällä.
Nyt pitäisi ennakkoluulottomasti ja luovasti kehittää uutta työtä. Minusta kunnallisten peruspalvelujen saralta, peruskoulujärjestelmästäkin, joita Suomessa käyvät ulkomaalaiset joskus kovasti kehuvat, voisi tehdä vientituotteita ja levittää suomalainen päiväkotiverkosto, vanhusten palvelutalojärjestelmä, ammattikorkeakouutus ja ties mitä muuta tiukasti johdetulla franchising-systeemillä ensin Viroon ja sitten Baltian kautta Länsi-Eurooppaan.
Tarvittaisi vaan selkeästi suunnitellut liikeideat, joiden avulla toimintaa voisi standardisoida ja varmistaa laadun tasaisuuden joka puolella, mihin nämä palveluyritykset saataisi leviämään. Eihän tällainen touhu voi paljoakaan vaikeampaa olla kuin se, että ranskalainen Shodexo muonittaa valtaosan suomalaisista yrityksistä, jopa eduskunnankin.
Maksukukyisiä asiakkaita saadaan, kun työllisyys paranee, silloin voidaan taas laskea veroastetta ja vapauttaa lisää maksukykyä kotimarkkinoille.
Ihalaisen jaq SAK:n haitta suomalaiselle kehitykselle on ollut siinä, että keskitetyt tupot on aina sovittu paperin ja metallin ahneiden ammattimiesten ehdoilla ottamatta huomioon, mitä jäykät raetkaisut merkitsevät työvaltaisilla palvelualoilla. Tämä teollisuusveroinen kolmikanta on saanut aikaan sen ikävän tilanteen, että palveluvaltaisten alojen työvoimakustannukset ovat nousseet jo parikymmentä vuotta toista prosenttiyksikköä nopeammin, kuin teollisuuden työvoimakustannukset.
Tämä on ollut SAK:sta johtuva virhe, jota me nyt maksamme mm 150 000 rakennetyöttömän muodossa. - kokoomuksen vihollinen no2
Jaba_43 kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, ettei ihminen ole vielä ollenkaan valmis. Ahnas tarve hyötyä toisten kustannuksella ei ole puoluepolitiikkaa vaan geeniperimää esihistoriasta, jolloin heikot todella kuolivat ja häikäilemättömät säilyivät.
Toisaalta ahneus ja kunnianhimo ovat ihmiskunnan vahvimmat motivaattorit luovaan ajatteluun: miten saisi enemmän vähemmällä vaivalla? Tämä on pannumeidät keksimään pyörän ja vähän muutakin sen jälkeen, mistä on seurannut maapallon täyttyminen, suurimman osan hyvinvointi, mutta pikku tukku ongelmiakin.
Muutos parempaan on aina mahdollinen, mutta hyvin vaikea, koska kukin voi tehdä muutoksen parempaan ainoastaan omalta osaltaan ja vaikuttaa muutoksen suuntaan ainoastaan omassa lähipiirissään. Vaatii voimia muuttua, kun maailmalla ei välitetä, mutta muutakaan tietä ei ole.
Teollisen tuotannon siirtyminen pois Suomesta ei johdu Suomesta, ei siis mistään, mitä täällä on tehty. Se johtuu siitä, että myyntimahdollisuudet kasvavat aivan vastakkaisella puolella tätä palloa. On siis ainoa mahdollisuus mennä tekemään tuotteet sinne, missä kuluttajatkin ovat, jos aikoo pärjätä kilpailussa.
Ja se on aina pitkän päälle suomalaisten etu, että suomalaiset yritykset pärjäävät jossain päin maapalloa, vaikka kipeää se tekee, kun työpaikkoja menetetään täällä.
Nyt pitäisi ennakkoluulottomasti ja luovasti kehittää uutta työtä. Minusta kunnallisten peruspalvelujen saralta, peruskoulujärjestelmästäkin, joita Suomessa käyvät ulkomaalaiset joskus kovasti kehuvat, voisi tehdä vientituotteita ja levittää suomalainen päiväkotiverkosto, vanhusten palvelutalojärjestelmä, ammattikorkeakouutus ja ties mitä muuta tiukasti johdetulla franchising-systeemillä ensin Viroon ja sitten Baltian kautta Länsi-Eurooppaan.
Tarvittaisi vaan selkeästi suunnitellut liikeideat, joiden avulla toimintaa voisi standardisoida ja varmistaa laadun tasaisuuden joka puolella, mihin nämä palveluyritykset saataisi leviämään. Eihän tällainen touhu voi paljoakaan vaikeampaa olla kuin se, että ranskalainen Shodexo muonittaa valtaosan suomalaisista yrityksistä, jopa eduskunnankin.
Maksukukyisiä asiakkaita saadaan, kun työllisyys paranee, silloin voidaan taas laskea veroastetta ja vapauttaa lisää maksukykyä kotimarkkinoille.
Ihalaisen jaq SAK:n haitta suomalaiselle kehitykselle on ollut siinä, että keskitetyt tupot on aina sovittu paperin ja metallin ahneiden ammattimiesten ehdoilla ottamatta huomioon, mitä jäykät raetkaisut merkitsevät työvaltaisilla palvelualoilla. Tämä teollisuusveroinen kolmikanta on saanut aikaan sen ikävän tilanteen, että palveluvaltaisten alojen työvoimakustannukset ovat nousseet jo parikymmentä vuotta toista prosenttiyksikköä nopeammin, kuin teollisuuden työvoimakustannukset.
Tämä on ollut SAK:sta johtuva virhe, jota me nyt maksamme mm 150 000 rakennetyöttömän muodossa....kannattamattomat yritykset tekevät konkurssin. Vain kannattavat menevät ulkomaille kannattaakseen paremmin.
- Jaba_43
kokoomuksen vihollinen no2 kirjoitti:
...kannattamattomat yritykset tekevät konkurssin. Vain kannattavat menevät ulkomaille kannattaakseen paremmin.
Yrityksen kannattavuuden tarkastelu kertoo vain sen, miten yritystä on historiassa hoidettu.
Jos ajattelet tulevaa kannattavuutta, niin silloin on katsottava sinne, mistä tulevaisuuden myyntituotot saadaan ja millaiseksi tulaveisuuden kustannusrakenne on mahdollista saada, koska kannattavuus syntyy yksinomaan siitä, että yritys pystyy pitämään kustannuksensa pienempinä kuin myyntitulot, jotka se saa markkinoilta markkinahintaan.
- mr.douglas
näyttäisi ainakin kokoomusnuorten mielestä tältä:
http://www.punikkila.fi/
(oikeassa yläkulmassa linkki porvarilahteen)- kokoomuksen vihollinen no2
...vain pääkaupunkiseudun nykytilanne! Molemmat vaihtoehdot löytyy...
Muu palstan taso huomioiden vastaukset olivat yllättävänkin asiallisia, perusteltujakin. Ahneus ja sen sopivuus eri tilanteisiin on varmasti aihe josta riittäisi pureskeltavaa loputtomiin.
Kokoomus korostaa ihan ohjelmatasolle yksilöllisyyttä ja sen suomia mahdollisuuksia. Asia on mielestäni oikein niin kauan kuin puhutaan yksilön elämänhallinnasta ja omista ratkaisuista tulevaisuuden suhteen. Työelämässä korostunut yksilöllisyys näkyy kuitenkin ikävänä pyrkyryytenä, toisten ihmisten alistamisena ja työympäristön hengen pilaamisena.
Tuollainen ei ole yrityksenkään etu, koska työpaikan Me-henki on kaikille menestymisen takia mielestäni tärkeämpi asia kuin kyynärpäätaktiikalla itselleen etuja haalivien yksilöiden sooloilu. Itselleni ei ole auennut, että miksi joku puolue pitää yksilön ahneuteen perustuvaa toimintamallia niin tärkeänä että sisällyttää sen ohjelmaansa. Elävässä elämässä ahneita kyllä löytyy ilman erityistä kannustustakin.
Jos ei mitään uutta kommenttia kaipaavaa enää tälle palstalle ilmaannu, siirryn häiritsemään jonkun muun puolueen palstan lukijoiden mielenrauhaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564750Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221324- 871315
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271091Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi251941- 65916