Corollaan lohkolämmittimen asennus?

vaari

Miten asennan uuteen Corollaani (vm 2006) lohkolämmittimen, löytyykö jostain tietoa? Lämmitin on mallia DEFA 868 (400W).

11

17320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikämies

      Nyt tuli paha kysymys, ihan oikeasti. Jos sinulla on VVT-1 kone, niin siihenkuuluu sellainen hehkulämmitin, joka oikeastaan liimataan koneen kylkeen. Siinä ei kai saa käyttää perinteistä lohkolämmitinta aluseoksen sulamisen (?) tms syyn tai ohjausanturien sekoamisen takia.

      Menisin kyllä oikeasti Toyota-liikkeeseen teettämään homman! Pikkuhomma riskien rinnalla.

      Ikävää kun koneet kehittyy väärään suuntaan, VVT kone kylmä pienen polttoaineen kulumisen vuoksi. Itellä Avensis 1,8 VVT-1 koneella ja ei ollenkaan niin lämmin kuin edellinen konemalli.

      • sitroen.

        on ikämiestä automyyjä huijannut pahasti. Ei mikään auto ole kylmä pienen polttoaineen kulutuksen vuoksi vaan kehnon, alimitoitetun lämmityslaitteen vuoksi. Lämpimiin maihin ne kyllä riittää, vaan ei aina tänne Pohjolan pakkasiin.


      • ikämies
        sitroen. kirjoitti:

        on ikämiestä automyyjä huijannut pahasti. Ei mikään auto ole kylmä pienen polttoaineen kulutuksen vuoksi vaan kehnon, alimitoitetun lämmityslaitteen vuoksi. Lämpimiin maihin ne kyllä riittää, vaan ei aina tänne Pohjolan pakkasiin.

        Joutaisi sitruunan jatkaa vielä ammattikouluopiskeluja ja auton tekniikan, erityisesti moottoritekniikan tutkimista.

        Lyhyt katsaus nykyautoihin. Myös joka sitikkaan ja relluun ja pököttiin, varsinkin dieseleihin, jotka nykyisin hihnalta työnnetään ihmisten kiusaksi, pitäisi laittaa eberi tai muu lisälämmitin, koska lämmitysteho l. koneen tuottama hukkalämpö ei riitä lämppärille. Vaimolla kun on uudehko ranskis pikkudiesel, joka ei kovilla pakkasilla ilman lisälämppäriä lämminnyt 12 km työmatkalla. Siis koneen lämpö ei noussut juuri mitään. Vaihdettiin termostaattikin. Epäilivät vielä lämmitysvastuksen pettäneen, mutta ei auttanut. Mikäli koneen lämpö ei nouse normaaliin 92 C, vaan pysyy tuolla 30 - 40 C välillä, niin ei se voi lämmittää lämmityslaitteen kautta kulkevaa ilmaa paljonkaan. Se on fysiologinen mahdottomuus, oli kenno miten suuri tahansa.

        Edellinen tojoni vei n. 10-11 l satasella peräkärryn kanssa ja nykyinen n 8 l saman kärryn kanssa. Jotain muutosta on polttoaineenkulumisessa siis tapahtunut, vaikka lasti on sama, mutta kone eri, vaikka tilavuus ja tehot on sama.

        Vanhat valurautablokikoneet, mm. tojo, sitruuna yms, olivat vielä lämpötaloudeltaan sellaisia että lisälämppäreitä ei tarvittu, mutta kun tuli nuo kevyet alumiiniseosvalusta tehdyt moottoriblokit, niin johan alkoi kansa palella.

        Autonsuunnittelussa on sillä tasolla menty siihen kuplavolkkariluokkaan, varsinkin ranskalaisten pikkudieselien kohdalla. Koomista sinänsä, sillä ensin polttoaineenkulutus rutistetaan minimiin ja sitten hankitaan polttoainelisälämmpäri tuottamaan lämpöä sillä säästyneellä polttoaineella! Tosin se lämpö käytetään vain kun sitä tarvitaan, eli kylmällä ilmalla.

        Nykyautoihin ei saa laittaa enää moneenkaan kunnollista lohkolämmitintä, vaan sellainen liimalätkä, 400 W, joka muutaman tunnin käytön jälkeen pitää koneen vähän ulkoilmaa lämpimämpänä. Lohkolämmitinhän voi sekoittaa auton elektroniikan anturin viestit tai pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaurion seosvalulle.


      • metsään

        Corollan lämppäri on parasta mitä ilman lisälämmittimiä on saatavana. TM:n talvitestissäkin taisi sada parhaan arvosanan.


      • Anonyymi
        sitroen. kirjoitti:

        on ikämiestä automyyjä huijannut pahasti. Ei mikään auto ole kylmä pienen polttoaineen kulutuksen vuoksi vaan kehnon, alimitoitetun lämmityslaitteen vuoksi. Lämpimiin maihin ne kyllä riittää, vaan ei aina tänne Pohjolan pakkasiin.

        Takaisin kouluun.


    • lohkolämmitin

      Ensiksi sun pitää saada auto nosturille tms. avulla ylös, koska lohkari asennetaan moottorin "takapuolelle" eli ohjaamonpuoleiselle sivulle, alakautta.
      Poista moottorin alasuoja.
      Irroita pakosarjan tuesta apukuskinpuolimmainen 14mm kannalla oleva pultti.
      Levitä sitä lämpötahnaa lohkarin pinnalle ja asenna paikalle mukana tulevalla pultilla, kinnikkeellä ja väliholkilla (järjestys: pultti, prikka, kinnike ja välikolkki).
      Kiristä 17mm kiintoavaimella.

      Mielestäni ohjeet löytyy myös sieltä lämmittimen pakkauksesta.

    • vaari

      Kiitos vastaajille neuvoista, eiköhän se asennus nyt onnistu (toivon mukaan)! Neuvoja pyysin nimenomaan siksi, koska lämppäri on vanha, käytetty, eikä asennusohjeita ole enää tallessa. Mutta kiitos siis teille!

      • C05

        Siinä moottorin kyljessä on valun jäljiltä sellainen "ruudutus" mihin lämmitin istuu. Poista siitä kaikki valujämät että kosketus on kunnollinen ja muista laittaa lämpöäjohtava tahna väliin. Jos tulee vaikeuksia niin minulla on valokuvia ko. asennuksesta.


      • mas49
        C05 kirjoitti:

        Siinä moottorin kyljessä on valun jäljiltä sellainen "ruudutus" mihin lämmitin istuu. Poista siitä kaikki valujämät että kosketus on kunnollinen ja muista laittaa lämpöäjohtava tahna väliin. Jos tulee vaikeuksia niin minulla on valokuvia ko. asennuksesta.

        Onko kuvia vielä tallella defan 868 asennuksesta


    • Kallo
      • lohkari

        Kyllä tuo 411868 on ihan oikea lohkolämmitin tuohon Corollaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      117
      3565
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      36
      2111
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      147
      2013
    4. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      105
      1976
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      121
      1773
    6. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1689
    7. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1607
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      288
      1462
    9. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      123
      1371
    10. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1230
    Aihe