Muutama ulosajo säiliörekalla, niin viisaat ovat neuvomassa kuinka ajetaan ja mikä oli ulosajon todellinen syy. Koska asia tuore kannan korteni kekoon keskustelussa aiheesta: ”Ammattitaidottomat rekkakuskit”.
Jos nyt otetaan nämä säiliöautot, joiden on väitetty ajavan ylikuormilla, onnettomien tunareiden toimesta, liian pitkillä ajovuoroilla ja vielä tietysti ylinopeutta – mihinkä moinen väittämä perustuu?
Moni säiliöautokuski on pitkän kokemuksen omaava omistajakuljettaja, joka ajaa pitkällä sopimuksella toimeksiantajalleen. He eivät ota ylikuormaa, koska pytyt vetävät vain sen mihin kuormaan ne ovat mitoitettu. Ylinopeutta hei eivät aja, koska koneen rajoitin toppaa säännösten sallimaan maksiminopeuteen ja varmasti ajavat myös kelin mukaan. Sopimuspohjaisesti ajava omistajakuljettaja ottaa varmasti vähemmän riskejä, kun moni muu, koska koko elanto on kiinni autossa ja sopimuksissa. Myös ajotaito ja kokemus riittää, koska harvoin näkee pitkän litkuauton puikoissa lapsikuljettajaa, he ovat pääosin keski-ikäisiä perheellisiä miehiä.
Miksi säiliörekka lähtee hanskasta?. Jos nyt otetaan nämä viimeisimmät tapaukset ja turmien sattumisajankohdat, ei tarvitse olla mikään ”pekkapouta” arvatakseen keliolosuhteet. Loska ja vesi jäätyy aamuyöllä mustaksi jääksi asvaltin pintaan Ongelma on siinä, että välillä on sulaa märkää asvalttia jopa loskaa, muutaman sadan metrin päässä se onkin jäässä. Kun mukaan tulee vielä talvenjäljiltä olevat pitkittäisurat jotka nastarenkaat ovat tiehen kalvaneet siinä onkin jääkouru valmiina. Kun kärry saa pienen heiton urasta kun tienpinta on jäässä on yhdistelmä oikaisu tuurista kiinni taidot auttavat vain rajallisesti.
Nyt tulee kuvaan mukaan se; ”oikea tilannenopeus”. Niin siinä ongelma onkin, joka maksoi Konginkankaalla muutaman kymmentä ihmishenkeä, puhumattakaan niistä sadoista ennen Konginkangasta:
”Sellaista kuljettajaa ei ole vielä syntynytkään, joka hallitsee ennakoivasti suomalaisen kevättalvisen kelin.”
Jos nyt otetaan nämä viimeiset mällit, niin kuskit olivat jo ajaneet koko talven vaihtelevissa keliolosuhteissa, joten kokemusta varmasti talviajoon löytyi. Jos ajomatkaa on 400..600km/vuoro , tuskin sitä pääteillä liukkauden pelossa kävelyvauhtia kukaan ajaa, koska ajot jäävät silloin ajamatta. Kuten mainitsin, /-0-keli on sellainen, että tienpinta vaihtuu loskasta jäähän tämän tästä , joten tienpinnan todellisen liukkauden arviointi on todella vaikeaa.Tuskin siellä Porissa happorekka tuli risteysalueelle 90km/h, kun risteys on jäässä 40…60 tonnia liukuu kaiteitten läpi 3…4-kympin nopeudessa, se liukuu vielä umpihangessakin ja kaataa peltiaitaa.
Olisiko näillä sormipystyssä syyttäjillä tullut mieleen sitä, että 4…6 välillä aamulla keli voi todella yllättää myös kokeneen kuljettajan. Kun se tilanne tulee vastaan siihen joutumiseen ei tarvitse tehdä mitään laiminlyöntiä tai suoranaista rikosta – syyksi riittää vain se, että oli väärässä paikassa väärään aikaan.
PS. Taloyhtiöt velvoitetaan torjumaan liukkauden kiinteistöjen pihoissa, mutta maanteillä, teiden omistajalla on myös velvoite, mutta ei vastuuta.
Ammattitaidottomat rekkakuskit?
9
1764
Vastaukset
- JURRIlle
Itse toimin työntekijänä kemian teollisuudessa ja olen päivittäin tekemisissä säiliöautonkuljettajien kanssa.
Kaiholla muistelen niitä hyviä Viinikan ja Veljekset Haanpään aikoja kun Kuljettajat olivat kuljettajia ISOLLA KOOLLA. Oltiin huolellisia kemikaalien käsittelyn kanssa, pidettiin purkupaikat ja ajoneuvot puhtaina, kuljettajilla ei ollut kohtuuton kiire, ehdittiin juoda kahvit ja keskustella toiminnan turvallisuuden kehittämisestä.
Vaan nämä on vain suureksi osaksi muistoja vanhoista hyvistä ajoista, kun kemikaalien ajoon on tulleet puoli-ilmaiseksi ajavat kuljetusliikkeet, joita teollisuus käyttää häikäilemättä hyväkseen.
Kuljetusala on todella sairas, kun ei oivalla omaa vastuullisuuttaan, vaan hinnoittelee itsensä todella alas.
Ei kukaan arvosta kuljetusalan työtä, jos kuljetusala ei sitä edes itse tee!- YrjöJurri
Olisiko nyt ymmärrettävissä näin, että omistajakuljettajat ottavat suuremman riskin tienpäällä kun Viinikan ja Haanpään rengit?
Toiseksi olisiko näiltä onnettomuuksilta vältytty jos autonkyljessä olisi lukenut Haanpää tai Viinikka?
Kolmanneksi mielestäni ajotaksan hinta ei vaikuta suoraan liikenneturvallisuuteen, otan esimerkin vaikka Transpointin yhdistelmästä ja Konginkankaasta - siunasin sitä, että ao. turma ei sattunut omistajakuljettajalle. - stycke
Koita tehdä edes jotain asialle. Varmasti saattavat pitää kornina jos viet palautelaatikkoon lapun jossa ehdotat että vaihdetaan noita kuljetusliikkeitä, etsitään sellainen joka hoitaa hommat "vanhanajan malliin" viimeisen päälle ja osaa ottaa siitä hinnankin vielä. Ei se varmasti heti saa kuin hyväntahtoista naurahtelua osakseen, mutta sitten jos sattuu teidän kuormalle jotain, saattavat päällysmiehet alkaa pohtia että mites se ehdotus...
Toisin sanoen kilpailukriteerit uusiksi, ei etsitäkään sitä joka kiristää nälkävyötään eniten vaan sitä kuka hoitaa homman parhaiten. - sinivilkku
taas muistan Viinikan säiliöauton siitä, kun se joskus 60-luvun alussa meni paikalliseen kyläkauppaan makuukammarin kautta.
Onneksi kauppiaspariskunta oli jo aamukahvilla keittiössä, muuten olisi käynyt huonosti, sänkynsä kun oli juuri sillä seinällä, mistä "Viinikan poika" yritti sisälle.
Siihen aikaan teillämme kulki vain murto-osa siitä rekkamäärästä kuin mitä nykyisin ja ojaanajoja sun muita suistumisia sattui tasaiseen tahtiin silloinkin....niistä vaan ei tehty valtakunnallisesti niin suurta numeroa kuin nykyisin.
Siis aivan totta, lapsuuteni ja nuoruuteni 12-tien kupeessa eläneenä tuli nähtyä kaikenlaista. Niistä vaan ei uutisoiotu niin isosti.
- pönttö
"Moni säiliöautokuski on pitkän kokemuksen omaava omistajakuljettaja, joka ajaa pitkällä sopimuksella toimeksiantajalleen."
Säiliöpuolella on aika vähän yhden auton miehiä, johtuneeko lähinnä kalustoon sitoutuneesta pääomasta. Nämä vähät yhden auton miehet ovat lähinnä polttoaineajossa. Pitkä sopimus, hmm... Nykyäänhän ei voi tehdä yli 3-vuotista sopimusta tai sitten 'toistaiseksi'.
"He eivät ota ylikuormaa, koska pytyt vetävät vain sen mihin kuormaan ne ovat mitoitettu."
Niinhän sitä luulisi. Polttoaineautojen pytyt pitäisi mitoittaa bensan mukaan, mutta silloinkin polttoöljykuormalla saa jo ylikuormaa. Lisäksi tietyt talot suunnittelevat bensalitrojen mukaankin ylikokoisia autoja.
Kemikaaliajossa käytetään paljon ns. säiliö-mepa -autoja, joissa ajetaan keskellä yhtä ainetta toiseen suuntaan ja päissä toista ainetta toiseen suuntaan. Kokonaistilavuus tälläisessä yhdistelmassä saattaa olla yli 110 kuutiota! Sitten kun näissä vielä vielä aineet saattavat muuttua (heksaani 650 kg/m3 -> rikkihappo 1700 kg/m3), niin kyllä pytty on jätettävä vajaaksi ettei kilot ylity.
"Ylinopeutta hei eivät aja, koska koneen rajoitin toppaa säännösten sallimaan maksiminopeuteen ja varmasti ajavat myös kelin mukaan."
Kuorma-autojen ja yhdistelmien nopeusrajoitus on 80 km/h ja rajoitin toppaa 89 km/h, joten kyllä sekin ylinopeuden puolelle menee.
Yhteenvetona: kyllä se asianmukainen toiminta on kiinni ihan tasan kuljettajan korvien välistä. Joskus on joku viisas sanonut, että auton tärkein sähkölaite on kuljettajan EEG...
"PS. Taloyhtiöt velvoitetaan torjumaan liukkauden kiinteistöjen pihoissa, mutta maanteillä, teiden omistajalla on myös velvoite, mutta ei vastuuta."
Pitää paikkansa. Itse asiassa kiinteistön omistaja velvoitetaan tourjumaan liukkaus kiinteistön pihassa. Öljy-yhtiöiden toimitusohjeissakin sanotaan, että 'asiakas huolehtii että tie täyttöpaikalle on aurattu ja hiekoitettu'. Vähissä on olleet ne paikat, missä näin on. Yleensä se isäntä/emäntä ei edes tiedä, millä kohtaa hangessa se täyttökaivo on...pois nämä ammattitaidottomat henkilöautoilijat minun työpaikalta. Siellä niitä henkensä kaupalla pitää varoa. Ammattikuskit kunniaan, sanoo rekkanainen!
- Rattimatti
Löytyä enemmän palkkasuhteessa olevia kuljettajia kuin yhden auton yrittäjiä. Oli sitten kyse teollisuuskemikaalien kuskaamisesta tai öljytuotteiden ajamisesta. No se on sivuseikka, koska yleensäkin ottaen säiliöpuolella ei "vihreää miestä" juuri tapaa. Ajokokemusta on pitänyt ensin hankkia muualta, jota on sitten pönttöpuolelle tultaessa syynätty. Kustannukset ovat kuitenkin hieman toista luokkaa kipata bensamälli maahan kuin kukkamultakuorma.
- Kallonkutistaja
"...viisaat ovat neuvomassa kuinka ajetaan ja mikä oli ulosajon todellinen syy."
No, onko siitä jo selvyyttä mikä oli onnettomuuden syy? Siis, siellä Porissa. - tupu1771
Että rekkakuskeja on kahden laisia. Niitä jotka ovat ajaneet joskus pöheikköön ja niitä jotka joskus vielä tulevat ajamaan pöheikköön. Nimimerkillä: 7 vuotta viivojen välissä kas sitten tilannenopeus " liukas keli suisti ojaan " hyppäsi silmille. Silti kaatokorttia ei tullut vieläkään. Tuuria sinänsä kun 100 autoilijasta se 1 joka tajuaa väistää oli kohdalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363787- 122556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311526- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 801235