Tulipahan menneitä muistellessani mieleeni otsikon kysymys. Taannoin oli demareiden keskuudessa suuri kateuden aihe kun joku viljelijä onnistui vaurastumaan sen verran, että pystyi vaihtamaan hevosensa traktoriin. Ajopeliä ei haluttu mieltää ammattiin ja toimeentuloon liittyväksi työkaluksi vaan joksikin ökyilyksi.
Demarit ovat toisaalta halunneet lisätä tuottavuutta maataloudessa, mutta kaikki lisäteho olisi pitänyt pystyä ottamaan suoraan selkänahasta ilman teknillisiä apuvälineitä. Ainakin jos kateellisia kuuntelee. Mikä on tilanne tänä päivänä?
Ajatelkaa, että lähes kaikilla on jo lämpimällä hytillä ja radiolla varustettu traktori, ihan kuin sillä kunnan tai yksityisen palkkatyössä ajelevalla demarillakin. Onko palkkatyöntekijän työolosuhteet ja terveys jotenkin arvokkaampi suojeltava kuin maajussin?
Vieläkö traktorikateus elää?
3
170
Vastaukset
- Kadehdita rattoreita
Nykään ollaan huolissaan kehitysmaiden viljelijöiden elintasosta ja vaaditaan maatalouden lopettamista ainakin suomesta, siinä samalla menisi myös siltä vittumaiselta maalais-serkulta talo alta.
- globalisaatio
Globalisaatio tuo vihdoinkin oikeaa tasa-arvoa kaikille, tyolaisille ja maanviljelijoille kautta maailman. Kylla nyt SAK:in taytyy olla mielissaan kun koyhat saa toita ja paasevat vaurastumaan kuten lansimaiset tyolaiskolleegansa.
Kiinan tyolaiset maksavat kohta kovan hinnan Suomen maajussien viljasta ja lihasta kun omat riisipellot peittyvat tehtaiden alle.
- kurjaa
Tanskalaiset demarit arvostavat ja puolustavat tanskan viljelijoita ja koko Tanska vaurastuu, koska niiden maaseutu saa EU:n rahaa enemman kuin sinne maksaa.
Suomen demarit vihaavat omia viljelijoitaan. Syyna on talonpoikien tekema kommunismin vallankumouksen esto 1918. Vielakin siita joudutaan maksamaan, kun tuo Haloslaisten ihannoima yhteiskunta ei toteutunut taalla. Ei auta mitaan vaikka systeemin kauheat tulokset on nahty idassa. Suomisosialisti edelleen on katkera.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565340Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1131592
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2311550- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91143Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3021105- 721047