Aluvanteiden

kiristys

Olen kuullut, että aluvanteiden kiristyksessä pitäisi käyttää momenttiavainta. Onko näin tarkkaa hommaa ja mikä pitäisi kireyden olla?

12

9980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vazman

käyttää momenttiavainta aina aluvanteiden kanssa.
      jos käsivaralta vetäsee kiinni niin voi mennä liian tiukalle ja joko vanne menee kieroksi tai sitten pulttien kartiot hajoaa...
      Momentti voisi olla joku 100-108Nm

ps.joku neropatti huomauttaa varmasti että 90 riittää..Mutta ranskalaisissa olen kuullut jarrulevyjen menevän kieroksi joten niihin n.95Nm

• kiristys

Mitenkähän ne tekevät rengasliikkeissä? Olen nähnyt, että ilmapyssyllä vaan mutterit kiinni. Onkohan momentti säädetty pyssyyn valmiiksi?

• asdaf
        kiristys kirjoitti:

Mitenkähän ne tekevät rengasliikkeissä? Olen nähnyt, että ilmapyssyllä vaan mutterit kiinni. Onkohan momentti säädetty pyssyyn valmiiksi?

ja paskat on mitään säädetty. Aluvanteet kannattaa vaihtaa/laittaa alle itse. Suurin osa rengasliikkeistä vetää ne surutta kiinni paineilmavehkeellä ilman mitään momentinsäätöjä.
        Lue esim. tais olla toiseksi uusin TM jossa oli noista rengasliikkesitä juttua. Ei ollut monta joka veti aluvanteet momenttiin.

• VW.

...autosta ja/tai vannemallistakin tuo kiristysmomentti. Esim. mulla Passatissa kiristysmomentti on 120Nm.

• momenttikey

mitäs tuollainen momenttiavain maksaa? pitäisikin varmaan ostaa sellainen...

• södkl

1/2 40-210Nm hinta alle 50€

• kiristys

Näyttää olevan melko suuri hajonta kireyksissä. Kun nyt kuitenkin auton mukana tulleet kesärenkaat ovat aluvanteilla, taidan kiristää ne entiseen tapaan:

Ristikkoavaimella nytkäytys niin, että olkanivelet lonksahtaa. Ei tule aivan yhtä kireäksi kuin rengasliikkeellä mutterikoneella, mutta aina ovat pysyneet.

• kyrpä yrjö

tähtitiedettä pärjää ristikkoavaimella .

• 120Nm on Focuksessa. Vaihtelee automerkeittäin.

• kontio05

Ristikkoavaimella silleen miten hyvin saa hauiksella ilman päälläpomppimista.
        ei ne siitä rikki mene.

• kuitenkin
        kontio05 kirjoitti:

Ristikkoavaimella silleen miten hyvin saa hauiksella ilman päälläpomppimista.
        ei ne siitä rikki mene.

kannattaa kiristää ja vähän kerrallaan eikä suoraan kiinni niin vanne asettuu paremmin paikoilleen

• aluvanteet
        kuitenkin kirjoitti:

kannattaa kiristää ja vähän kerrallaan eikä suoraan kiinni niin vanne asettuu paremmin paikoilleen

Rengasliikkessä vetivät momenttiavaimella 110NM Avensiksen aluvanteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5640
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1812
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1707
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1546
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      24
      1464
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1291
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      334
      1260
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      343
      1242
    10. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1235
    Aihe