Olivatko vanhempasi, isovanhempasi jne. jehovantodistajia? Oletko tullut mukaan tähän joukkoon sukuperintönä? Kasvatettiinko sinut tähän oppiin etkä muusta halua tietääkään? Onko Vartiotorniseuran opettama evankeliumi ainoa totuus jonka haluat hyväksyä? Olisiko ollut kiinnostusta hakea tietoa ja kokemuksia muista uskonnoista/herätysliikkeistä, mutta et ole rohjennut lähteä Vartiotorniseuran ulkopuolelle?
Vai oletko entinen jehovantodistaja? Jos kaikki sukulaisesi kuuluvat jehovantodistajiin niin varmaan pois lähteminen oli sinulle rankka kokemus?
Koska teille ei kai saa sanoa hyvää pääsiäistä, niin sanotaan että Hyvää .............! Lisää tähän mitä on sallittua sinulle toivottaa!
Periytyykö jehovantodistajuus suvussasi?
34
2392
Vastaukset
- Veripaperi
Tätä olen miettinyt: jos suvussa on kuuluttu Jehovan Todistajiin ja veripaperin kautta on vältetty verensiirrot ym. operaatiot, niin jos samassa suvussa on periytynyt onnettomuusalttius, niin on voinut käydä kato siinä suvussa kun viikatemies on niittänyt satoa ja hoitotoimenpiteet välttäen on kuolema kohdattu Vartiotorniseuran viitoittamalla tiellä.
Vartiotorniseuran harjoittamaa syntyvyydensäännöstelyä - kuolemat veripaperiin kytkeytyneinä?>>Vartiotorniseuran harjoittamaa syntyvyydensäännöstelyä
Tuskinpa he haluavat syntyvyyttä kovinkaan säännöstellä. Suurin osa uusista kastetuista tulevat omista perheistänsä.- sun-glasses
En valitettavasti osaa vastata tuohon kysymykseen, aika karmea tuollainen "periytymistaipumus" liitettynä veripaperiin kyllä olisi.
- Primula veris
liuta Jehovantodistajia: äiti, isä, ainoa sisko miehineen, enoja. Isän suvusta ei yhtään Jehovan todistajiin kuuluvaa. Seurakunnan vanhin alkoi kiinnittää huomoiota aikoinaan, kun olin vielä prepuberteetissa: voi kauhistus, tuossahan on tytär vielä upotuskastamatta! Eivät vanhempani painostaneet, mutta tottavie tietty lojaliteetti oli pidettävä yllä. Kastepäiväni oli kovin surkea päivä, puin päälle vanhan, kulahtaneen mekkoni. Kasteen jälkeen tuli niitä "onnittelijoita", joiden puhuttelutapa oli ylimairitteleva. Lukioon menosta kierrosvalvoja puhutteli kovin sanoin; "ei nuoruutta pidä tuhlata opiskeluun jne.". Lukion sain käydä rauhassa. Kenttäpalvelukseen ei ollut koskaan omaa halua, ei mitään motivaatiota, ei aitoa tunnetta siitä, että kenttätyö olisi lähimmäisenrakkautta. Tunnit olivat vähäiset. Yliopistoaikana (lääkis!) sain moitteita suoraan ja selkään puukotettiin seurakuntalaisten taholta. Valmistuin kohtuunopeasti, enkä ole katunut valintojani. En myöskään sitä suurta askelta: eroamista Jehovan todistajista.
Rankkaahan se on ollut. Onneksi on ystäviä. Opiskelukaverit, työtoverit, jopa naapurit ovat aitoja IHMISIÄ, joiden kanssa voi keskustella, olla vain. Kaipuuta ns. ainoaan totuuteen ei ole. Mutta minäkin olen vain ihminen. Kahden pienen lapsen yksinhuoltajaäitinä varsinkin lomat ja nyt tämä pääsiäisen aika on kovin yksinäistä. Vanhempani ehkä pelkäävät jonkinlaista taustakontrollia: ei pyydetä lapsuudenkotiin eikä tulla lapsenlapsia katsomaan, leikkimään heidän kanssaan, vaikka pyytäisi.
Vanhempieni ja siskoni pitäisi ymmärtää, etteivät he minua eristämällä onnistu houkuttelemaan takaisin seurakuntaansa. Aito rakkaus ei sulje pois, ei aseta sanktioita.
Vinkiksi: toivota vain reilusti Hyvää Pääsiäistä!
Kaunista Kevättä ja Aurinkoista Pääsiäistä, Kesän odotuksessa.- sun-glasses
On todella surullista tuollainen hylkäämien omien perheenjäsenten taholta, varsinkin kun sinulla on vielä lapsetkin jotka kaipaisivat isovanhempia ja muita sukulaisia. Kunpa jokin tapahtuma voisi lähentää teitä toisiinne ja murtaa nuo kahleet jotka uskonnollisuuden nimissä on pystytetty.
Hyvää pääsiäistä.
- enää...
ainakaan minun osaltani. Vaikka vanhempani ja isovanhempani ovat JT Lahkossa mukana.
Hyvää pääsiäistä vaan..- sun-glasses
Mukavaa että olet tullut järkiisi. Toivon samaa vanhemmillesi ja isovanhemmillesi.
Hyvää pääsiäistä
- ei sanan varisinaisessa mer...
sillä oma vastuu on joskus otettava ja niin tein minäkin. Isäni ei ollut todistaja,eikä niin myötämielinenkään asialle,silti hän kunnioitti päätöstäni tulla todistajaksi. Äitini oli todistaja sekä myös hänen vanhempansa. Olessani 12 vuotias halusin alkaa tutkimaan Raamattua joka seurauksena menin kasteelle 14 vuotiaana. Ollessani 22 vuotias menin ns."maailmaan",mutta palasin takaisin todistajaksi ollessani 27 vuotias.Ja siitä lähtien olen ollut innokas Jehovan todistaja.Nyt olen jo vanha. Kaduttaa ainoastaan ne viisi vuotta tuossa välillä.--Kyllä tässä samalla saa tietoa toisista uskonnoista ja niiden opetuksista ihan tarpeeksi että on oppinut näkemään mikä uskonto toimii siten kuin Raamattu opettaa. Myös Jehovan todistajat ovat julkaisseet kirjan (Ihmiskunta etsii Jumalaa)joka käsittelee muutamia maailman suurimpia uskontoja. Siksipä hyväksyn ainoastaan sen uskonnon joka hyväksyy koko Raamatun sisällön.Eli Jehovan todistajat.
- salaisuus?
se on lapsuuden uskosi. Mitä ihmeellistä siinä on, useimmathan niin tekevät!!
Mikä uskonto toimii niin kuin raamattu opettaa?? Missä illuusio kuplassa oikein elät?? Minä näin vuosikausien väärinteot jolta silmät ummistettiin. - Toiveunelma
salaisuus? kirjoitti:
se on lapsuuden uskosi. Mitä ihmeellistä siinä on, useimmathan niin tekevät!!
Mikä uskonto toimii niin kuin raamattu opettaa?? Missä illuusio kuplassa oikein elät?? Minä näin vuosikausien väärinteot jolta silmät ummistettiin.Lapsuudenusko ja lapsuudenusko,niinkin voisi sanoa,silti painotan omaa valintaani,koska olisinhan tutkimiseni jälkeen voinut olla liittymättä todistajiin ja liittyä johonkin muuhun tai olla liittymättä mihinkään.--Silti en elä missään harhakuvassa,en ole sokea ettenkö näkisi ympärilläni epätäydellisiä ihmisiä,jotka kaikki virheistään huolimatta ponnistelevat tehdäkseen oikein,kuka paremmin kuka huonommin.---Mutta en koskaan katso yksilöihin,katson asiaan. Jos joku yksilö ei toimi oikein,se ei tee asiaa vääräksi. Tällä jaksan aina eteenpäin,en toivemaailmaan,vaan kuten tiedät todelliseen elämään.Ja toivoisin samoin niin monen tällä palstalla kirjoittelevankin tekevän.
- sun-glasses
Itsekin olin kiinnostunut Jumalasta ja uskosta n. 12-vuotiaana mutta en osannut silloin vielä tulla uskoon kun perheemme ei ollut uskovainen. Monta vuotta meni maailmassa uskosta osattomana eläen, mikä vähän joskus on harmittanut. Toisaalta Jumala ei tee virheitä ja uskossa olen ollut nyt noin 15 vuotta. En kylläkään Jehovantodistajien uskossa.
- salaisuus?
Toiveunelma kirjoitti:
Lapsuudenusko ja lapsuudenusko,niinkin voisi sanoa,silti painotan omaa valintaani,koska olisinhan tutkimiseni jälkeen voinut olla liittymättä todistajiin ja liittyä johonkin muuhun tai olla liittymättä mihinkään.--Silti en elä missään harhakuvassa,en ole sokea ettenkö näkisi ympärilläni epätäydellisiä ihmisiä,jotka kaikki virheistään huolimatta ponnistelevat tehdäkseen oikein,kuka paremmin kuka huonommin.---Mutta en koskaan katso yksilöihin,katson asiaan. Jos joku yksilö ei toimi oikein,se ei tee asiaa vääräksi. Tällä jaksan aina eteenpäin,en toivemaailmaan,vaan kuten tiedät todelliseen elämään.Ja toivoisin samoin niin monen tällä palstalla kirjoittelevankin tekevän.
järjestö katsoo väärin teot läpi sormien, niin se tekee koko järjestön naurunalaiseksi.
Todellisen elämän juuri tiedän vuosikausien JT harhakuvitelmien jälkeen. - Jumala lopulta oikaisee asiat
salaisuus? kirjoitti:
järjestö katsoo väärin teot läpi sormien, niin se tekee koko järjestön naurunalaiseksi.
Todellisen elämän juuri tiedän vuosikausien JT harhakuvitelmien jälkeen.koska kaikki ovat kuitenkin lopulta vain Hänelle vastuussa.--Uskon vakaasti että nekin väärintekojen läpi katsominen on Jehovan tiedossa ja Hän omana aikanaan oikaisee vääryyden.Meistä ehkä tuntuu oikaisu viipyvän,mutta mikä meidän elinikä on verrattuna Jumalan elinikään,Hänelle yksi päivä on kuin tuhat vuotta,sanoo Raamattu.
- salaisuus?
Jumala lopulta oikaisee asiat kirjoitti:
koska kaikki ovat kuitenkin lopulta vain Hänelle vastuussa.--Uskon vakaasti että nekin väärintekojen läpi katsominen on Jehovan tiedossa ja Hän omana aikanaan oikaisee vääryyden.Meistä ehkä tuntuu oikaisu viipyvän,mutta mikä meidän elinikä on verrattuna Jumalan elinikään,Hänelle yksi päivä on kuin tuhat vuotta,sanoo Raamattu.
ei kuulu raamatun opetuksiin, joten vääryyden sietäminen joidenkin osalta ja taas toiselle kenkää periaate ei oikein tunnu uskottavalta ja oikeudenmukaiselta.
Sinun mielestä nöyristely väärintekijöiden edessä on oikein. Mitä se toinen suupieli lukee raamatusta srk huonoista hedelmistä???????
- Lähimmäinen.
Unohdatte yhden asian:suurin osa JT on sellaisia jotka ovat yksin mukana koko suvusta, olen ainoa JT minun suvustani, samoin vaimoni, 4 lapsestamme on kaksi mukana ja kaksi ei.
Teidän 6 -henkisestä perheestä siis 4 on mukana ja sanot sitä yksin olemiseksi. Ei mene jakeluun. Sukuvelvoitetodistajia on paljon. Hyvin paljon. Väitteesi suuresta osasta ei pidä likimainkaan paikkaansa. Valehtelet lähes jokaisessa viestissäsi.
- sivusta seurannut
t-i-u-k-u kirjoitti:
Teidän 6 -henkisestä perheestä siis 4 on mukana ja sanot sitä yksin olemiseksi. Ei mene jakeluun. Sukuvelvoitetodistajia on paljon. Hyvin paljon. Väitteesi suuresta osasta ei pidä likimainkaan paikkaansa. Valehtelet lähes jokaisessa viestissäsi.
Ja viisastele sitten vasta. Jos sinulla on otsaa väittää jonkun valehtelevan,voin minäkin väittää että olet aivan liian kärkäs arvostelemaan toisia. En ole asunut suomessa vuosi kymmeniin,mutta totean että melkein järjestään ette osaa käydä keskustelua ystävällisessä hengessä ensinkään. Joko haukutte toisia aika tavalla tai pilkaatte ja ivaatte,ettekä raukat itse huomaa omaa tyhmyyttänne.Olen täällä tottunut keskustelemaan aiheesta kuin aiheesta erimielistenkin näkökantojen omavien ihmisten kanssa kenenkään menettämättä malttiaan tai halua sanoa aina sitä viimeistä sanaa. Kaikella ystävyydellä Sinulle. Tämä tuli nyt vastaukseksi sinulle mutta pätee aika moneen kirjoittajaan sivuillanne.
- Lähimmäinen.
t-i-u-k-u kirjoitti:
Minun Isäni ja Äitini ja Vaimon Äitin ja Isän suvussa ei ole yhtään JT jos se asiaa selventää? on kyllä:Ortodokseja, Luterilaisia,Helluntailaisia,Körttiläisiä ja Ateisteja.
sivusta seurannut kirjoitti:
Ja viisastele sitten vasta. Jos sinulla on otsaa väittää jonkun valehtelevan,voin minäkin väittää että olet aivan liian kärkäs arvostelemaan toisia. En ole asunut suomessa vuosi kymmeniin,mutta totean että melkein järjestään ette osaa käydä keskustelua ystävällisessä hengessä ensinkään. Joko haukutte toisia aika tavalla tai pilkaatte ja ivaatte,ettekä raukat itse huomaa omaa tyhmyyttänne.Olen täällä tottunut keskustelemaan aiheesta kuin aiheesta erimielistenkin näkökantojen omavien ihmisten kanssa kenenkään menettämättä malttiaan tai halua sanoa aina sitä viimeistä sanaa. Kaikella ystävyydellä Sinulle. Tämä tuli nyt vastaukseksi sinulle mutta pätee aika moneen kirjoittajaan sivuillanne.
>>Katso alkuperäistä kysymystä
Ja viisastele sitten vasta.
Alkuperäisessä kysymyksessähän oli juuri siitä kyse, että periytyykö todistajuus suvussa. Lähimmäisen perheessä on kaksi lasta mukana joten he eivät ole yksin. Väitän edelleenkin, että Jehovan todistajuus tulee suurimmaksi osaksi suvun kautta. Sitä todistaa viime vuoden kastetilastokin Suomessa. Reilut 300 kastettua, joka on kutakuinkin linjassa sen asian kanssa, että suurin osa tuostakin määrästä on ns. syntymätodistajia. Ovilta ei enää saavuteta juuri minkäänlaisia tuloksia. Asiaa voidaan peilata yleisen syntyvyydenkin perusteella.
>>Jos sinulla on otsaa väittää jonkun valehtelevan,voin minäkin väittää että olet aivan liian kärkäs arvostelemaan toisia.
Nimimerkki Lähimmäinen peilaa vartiotornissa lukevia asioita totuutena tännekin palstalle, jotka eivät ole lähellekään aina totta. Esim luopioiden asenteista ja elämästä tai tavoitteista kopioi vt:sta opittuja lauseita eivätkä ne pidä alkuunkaan paikkaansa. Luopioita tai eronneita ei yksinkertaisesti pysty kategoroida sillä tavalla miten vt sen tekee. Vt on puolueellinen lehti, joka ei halua totuutta todistajien korviin.
>>mutta totean että melkein järjestään ette osaa käydä keskustelua ystävällisessä hengessä ensinkään.
Täällä keskustelu on mielestäni erittäin virkistävää ja avarakatseista koska läsnä on kummankin puolen edustajia ja näin syntyvät ne parhaat ajatustenvaihdot. Jos esimerkiksi minun kirjoittelustani joku pahoittaa mielensä niin sille ei voine mitään. Tarpeeksi pitkään vartiotornin hyssyttelevässä ilmapiirissä eläneelle suora puhe on ikäänkuin lääkettä, joka on omiaan viemään kohti normaalia elämää. Väittäisin meikäläisen olevan suhteellisen objektiivinen, mutta kun joku suoltaa silkkaa pavosen heskaa niin asiasta saa sanoa, ilman että siitä sitä lopullista hernettä kukaan vetää nenäänsä.
Näiden oletettujen todistajien kanssa on mielestäni erittäin hienoa päästä vaihtamaan mielipiteitä, vaikka joskus keskustelu saattaisikin kärjistyä. Ei se tarkoita millään muotoa, että kukaan vihastuisi johonkin henkilöön tai muuta ikävää. Suorasukaisuuteni Lähimmäiseen perustuu vain siihen, että todellisia valheita tulee häneltä päästeltyä, mutta hän ei koskaan vastaa minkä takia näin toimii. Eikä perustele väitteitään. Jos olet hänen tekstejään vähääkään lukenut niin siinä vasta on tuomion pasuuna.
>>ettekä raukat itse huomaa omaa tyhmyyttänne
Oppimassa täälläkin ollaan.
>>Tämä tuli nyt vastaukseksi sinulle mutta pätee aika moneen kirjoittajaan sivuillanne.
Kiitän mitä nöyrimmin kritiikistä. Siitä on hyvä ottaa opikseen, eikä ilman kritiikkiä kai paljoakaan kehity.
>>kenenkään menettämättä malttiaan
Voin olla väärässä, mutta ettet olisi langennut samaan ansaan?Lähimmäinen. kirjoitti:
Minun Isäni ja Äitini ja Vaimon Äitin ja Isän suvussa ei ole yhtään JT jos se asiaa selventää? on kyllä:Ortodokseja, Luterilaisia,Helluntailaisia,Körttiläisiä ja Ateisteja.
Sinun lapsesi eivät ole yksin. Sinun perheessä on 6 henkeä, joista kaksi lapsista on mukana. Se on 50% teidän perheen todistajista, he eivät ole yksin. Millä matematiikalla väität, että suurin osa todistajista on yksin? Se ei vain pidä paikkaansa.
Todistajuus on mitä suurimmissa määrin suvussa kulkeva uskonto, kuten kaikki uskonnot yleensäkin.
Pahoittelen ajoittain hyökkäävää asennettani, mutta perusteettomat syytökset esimerkiksi luopuneita ihmisiä kohtaan eivät edistä kenenkään muun kuin hallintoelimen rakkaudetonta suunnitelmaa kaiken kritiikin eliminoimiselle.- Markku_Meilo
t-i-u-k-u kirjoitti:
Alkuperäisessä kysymyksessähän oli juuri siitä kyse, että periytyykö todistajuus suvussa. Lähimmäisen perheessä on kaksi lasta mukana joten he eivät ole yksin. Väitän edelleenkin, että Jehovan todistajuus tulee suurimmaksi osaksi suvun kautta. Sitä todistaa viime vuoden kastetilastokin Suomessa. Reilut 300 kastettua, joka on kutakuinkin linjassa sen asian kanssa, että suurin osa tuostakin määrästä on ns. syntymätodistajia. Ovilta ei enää saavuteta juuri minkäänlaisia tuloksia. Asiaa voidaan peilata yleisen syntyvyydenkin perusteella.
>>Jos sinulla on otsaa väittää jonkun valehtelevan,voin minäkin väittää että olet aivan liian kärkäs arvostelemaan toisia.
Nimimerkki Lähimmäinen peilaa vartiotornissa lukevia asioita totuutena tännekin palstalle, jotka eivät ole lähellekään aina totta. Esim luopioiden asenteista ja elämästä tai tavoitteista kopioi vt:sta opittuja lauseita eivätkä ne pidä alkuunkaan paikkaansa. Luopioita tai eronneita ei yksinkertaisesti pysty kategoroida sillä tavalla miten vt sen tekee. Vt on puolueellinen lehti, joka ei halua totuutta todistajien korviin.
>>mutta totean että melkein järjestään ette osaa käydä keskustelua ystävällisessä hengessä ensinkään.
Täällä keskustelu on mielestäni erittäin virkistävää ja avarakatseista koska läsnä on kummankin puolen edustajia ja näin syntyvät ne parhaat ajatustenvaihdot. Jos esimerkiksi minun kirjoittelustani joku pahoittaa mielensä niin sille ei voine mitään. Tarpeeksi pitkään vartiotornin hyssyttelevässä ilmapiirissä eläneelle suora puhe on ikäänkuin lääkettä, joka on omiaan viemään kohti normaalia elämää. Väittäisin meikäläisen olevan suhteellisen objektiivinen, mutta kun joku suoltaa silkkaa pavosen heskaa niin asiasta saa sanoa, ilman että siitä sitä lopullista hernettä kukaan vetää nenäänsä.
Näiden oletettujen todistajien kanssa on mielestäni erittäin hienoa päästä vaihtamaan mielipiteitä, vaikka joskus keskustelu saattaisikin kärjistyä. Ei se tarkoita millään muotoa, että kukaan vihastuisi johonkin henkilöön tai muuta ikävää. Suorasukaisuuteni Lähimmäiseen perustuu vain siihen, että todellisia valheita tulee häneltä päästeltyä, mutta hän ei koskaan vastaa minkä takia näin toimii. Eikä perustele väitteitään. Jos olet hänen tekstejään vähääkään lukenut niin siinä vasta on tuomion pasuuna.
>>Tämä tuli nyt vastaukseksi sinulle mutta pätee aika moneen kirjoittajaan sivuillanne.
Kiitän mitä nöyrimmin kritiikistä. Siitä on hyvä ottaa opikseen, eikä ilman kritiikkiä kai paljoakaan kehity.
Voin olla väärässä, mutta ettet olisi langennut samaan ansaan?>> Ovilta ei enää saavuteta juuri minkäänlaisia tuloksia.
Hyvin usea konventissa asiaa havainnoinut ja ulospäin rehellinen, on tehnyt saman havainnon. Varsinainen vieraita käännyttämällä aikaansaatu kasvu keskittyy kehittyviin maihin ja niistä katolinen Brasilia on hyvä esimerkki.
Se, että joku kääntyy jehovantodistajuuteen, ilman syntymää jt-perheeseen, ei sekään ole sinällään merkki ovella tapahtuneesta käännyttämisestä. Kyse voi olla jehovantodistajan lähisukulaisesta tai tutusta, jolle kipinä on tullut aivan muualta kuin ovella käännyttämisestä.
Myös käännytystyöhön suhtautuminen tuntuisi nykyään olevan kevyempää kuin kymmeniä vuosia sitten. Osasyynä saattaa hyvinkin olla syntymästään jehovantodistajiksi koulittujen määrä ja heidän mukanaan tuoma uudenlainen asennoituminen. - paha henki
Lähimmäinen kirjoitti:"...olen ainoa JT minun suvustani, samoin vaimoni, 4 lapsestamme on kaksi mukana ja kaksi ei."
Miksi nuo kaksi lasta eivät ole mukana? Lasketko mukanaoleviksi vain kasteellakäyneet ja nuo kaksi ovat vielä alamittaisia? - Antaeus.
paha henki kirjoitti:
Lähimmäinen kirjoitti:"...olen ainoa JT minun suvustani, samoin vaimoni, 4 lapsestamme on kaksi mukana ja kaksi ei."
Miksi nuo kaksi lasta eivät ole mukana? Lasketko mukanaoleviksi vain kasteellakäyneet ja nuo kaksi ovat vielä alamittaisia?Lähimmäinen on joskus aiemminkin maininnut asiasta täällä, muistelen.
Mulla on sellainen kuva että nuo kaksi lasta eivät ole millääntavalla mukana JT uskonnossa, eli kyse ei olisi vain kasteen puuttumisesta.Olikohan se näin?
Lähimmäinen on kurittanut palstalla usein exiä. Mitenkähän hän mahtaa menetellä jos yksi mukana olevista lapsista eroaa JT järjestöstä,onkohan valmis pistämään välit poikki kuten "kunnonJT:N" täytyy tehdä?
Eikö seurakunnassa ajatella vanhemmista kielteisesti jos he onnistuvat saamaan mukaan vain osan perheestä?
Ajatteleeko JT vanhempi että lapset jotka eivät osoita kiinnostusta JT uskoa kohtaan tuhotaan harmagedonissa? Lähimmäinen olisi siis menossa paratiisiin vain 2 lapsen kanssa? - sivusta seurannut
t-i-u-k-u kirjoitti:
Voin olla väärässä, mutta ettet olisi langennut samaan ansaan?En tiedä enkö minä osaa enää ajatella suomea oikein,mutta eikö alussa kysytty:"Olivatko vanhenpasi,isovanhenpasi Jehovan Todistajia? Oletko tullut joukkoon sukuperintönä.." Eikö tässä nyt tarkoitettu Lähimmäisen vanhenpia? Ja hänestä taaksepäin olevaa sukua? (ajatellen että hän vastasi) Lähimmäisen lapsista sitten taas kaksi voi sanoa että on tullut sukuperintönä mukaan,mutta ei mielestäni Lähimmäinen itse,vai kuinka. Sinänsä pikku juttu,mutta kirjoittelenpa nyt ajankulukseni kun vastauksesi oli niin ystävällisen sävyinen. Muuten:Malttiani en menetä koskaan,mutta tarpeen vaatiessa haluan kyllä tuoda oman näkökantani esille,antamalla kuitenkin tilaa toisen ihmisen mielipiteille. Näin syntyy antoisammat keskustelut.Ja oppii jotain,kuten sanoit oppimassa täällä ollaan. Koko elämä on opettelemista.
sivusta seurannut kirjoitti:
En tiedä enkö minä osaa enää ajatella suomea oikein,mutta eikö alussa kysytty:"Olivatko vanhenpasi,isovanhenpasi Jehovan Todistajia? Oletko tullut joukkoon sukuperintönä.." Eikö tässä nyt tarkoitettu Lähimmäisen vanhenpia? Ja hänestä taaksepäin olevaa sukua? (ajatellen että hän vastasi) Lähimmäisen lapsista sitten taas kaksi voi sanoa että on tullut sukuperintönä mukaan,mutta ei mielestäni Lähimmäinen itse,vai kuinka. Sinänsä pikku juttu,mutta kirjoittelenpa nyt ajankulukseni kun vastauksesi oli niin ystävällisen sävyinen. Muuten:Malttiani en menetä koskaan,mutta tarpeen vaatiessa haluan kyllä tuoda oman näkökantani esille,antamalla kuitenkin tilaa toisen ihmisen mielipiteille. Näin syntyy antoisammat keskustelut.Ja oppii jotain,kuten sanoit oppimassa täällä ollaan. Koko elämä on opettelemista.
>>Eikö tässä nyt tarkoitettu Lähimmäisen vanhenpia?
Juu en varsinaisesti kommentoinutkaan siihen ensimmäiseen kysymykseen suoraan vaan takerruin Lähimmäisen väittämään siitä, että suurin osa todistajista on yksin mukana, joka ei pidä paikkaansa. Itse hän on alkujaan ollut yksin asiansa kanssa, se pitänee paikkaansa.
>>Malttiani en menetä koskaan,mutta tarpeen vaatiessa haluan kyllä tuoda oman näkökantani esille,antamalla kuitenkin tilaa toisen ihmisen mielipiteille.
Näin on hyvä. Pelkkää tekstiä lukiessa ei aina itsekään tiedä kuka ja milloinkin on malttinsa menettänyt. Joku vain saattaa olla suorapuheisempi kuin toinen. Hymiöiden käyttö kai auttaisi asiaa, mutta toisaalta niiden käyttö ei ole kaikkien suosiossa. Ei muuta kuin etiäppäin sano myyrä hangessa.Markku_Meilo kirjoitti:
>> Ovilta ei enää saavuteta juuri minkäänlaisia tuloksia.
Hyvin usea konventissa asiaa havainnoinut ja ulospäin rehellinen, on tehnyt saman havainnon. Varsinainen vieraita käännyttämällä aikaansaatu kasvu keskittyy kehittyviin maihin ja niistä katolinen Brasilia on hyvä esimerkki.
Se, että joku kääntyy jehovantodistajuuteen, ilman syntymää jt-perheeseen, ei sekään ole sinällään merkki ovella tapahtuneesta käännyttämisestä. Kyse voi olla jehovantodistajan lähisukulaisesta tai tutusta, jolle kipinä on tullut aivan muualta kuin ovella käännyttämisestä.
Myös käännytystyöhön suhtautuminen tuntuisi nykyään olevan kevyempää kuin kymmeniä vuosia sitten. Osasyynä saattaa hyvinkin olla syntymästään jehovantodistajiksi koulittujen määrä ja heidän mukanaan tuoma uudenlainen asennoituminen.>>ei sekään ole sinällään merkki ovella tapahtuneesta käännyttämisestä. Kyse voi olla jehovantodistajan lähisukulaisesta tai tutusta, jolle kipinä on tullut aivan muualta kuin ovella käännyttämisestä.
Ovityön mielekkyys ja merkittävyys siis häviää häviämistäänkin.
>>Myös käännytystyöhön suhtautuminen tuntuisi nykyään olevan kevyempää kuin kymmeniä vuosia sitten.
Käytännön asioissa jonkinlaiseen perfektionismiin omistautuneena olin hyvinkin ihmeissäni kenttäilymoraalista silloin kun vielä taistelin armeijan harmaita vastaan jehovantodistajuudella. Varsinaisia kontakteja oikein välttelemällä vältettiin eikä se tuntunut ketään edes kiinnostavan. Kunhan pyörittiin siellä täällä tai ajeltiin sinne tänne. Äkkiähän tuollainen asenne asiaan sitten tarttuikin ja kenttäilystä tulikin varsin stressitöntä ajanvietettä josko kahteen tuntiin saikin muutaman lehden ujutettua jollekin.
Ei siten minkään sortin ihme ettei ovelta ovelle maleksiminen tuota periaatteessa mitään.- Markku_Meilo
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>ei sekään ole sinällään merkki ovella tapahtuneesta käännyttämisestä. Kyse voi olla jehovantodistajan lähisukulaisesta tai tutusta, jolle kipinä on tullut aivan muualta kuin ovella käännyttämisestä.
Ovityön mielekkyys ja merkittävyys siis häviää häviämistäänkin.
>>Myös käännytystyöhön suhtautuminen tuntuisi nykyään olevan kevyempää kuin kymmeniä vuosia sitten.
Käytännön asioissa jonkinlaiseen perfektionismiin omistautuneena olin hyvinkin ihmeissäni kenttäilymoraalista silloin kun vielä taistelin armeijan harmaita vastaan jehovantodistajuudella. Varsinaisia kontakteja oikein välttelemällä vältettiin eikä se tuntunut ketään edes kiinnostavan. Kunhan pyörittiin siellä täällä tai ajeltiin sinne tänne. Äkkiähän tuollainen asenne asiaan sitten tarttuikin ja kenttäilystä tulikin varsin stressitöntä ajanvietettä josko kahteen tuntiin saikin muutaman lehden ujutettua jollekin.
Ei siten minkään sortin ihme ettei ovelta ovelle maleksiminen tuota periaatteessa mitään.>>Ei siten minkään sortin ihme ettei ovelta ovelle maleksiminen tuota periaatteessa mitään.
Parisen vuotta sitten luin eräältä forumilta, kuinka paikallinen kierrospaavali USA:ssa oli kiinnittänyt tehottomuuteen huomiota. Mielipiteensä oli, että alueen asukkaista tavataan ainoastaan 10 %. Eikä ihme kun samalla forumilla joku kertoi kokemuksenaan, että autoon ahtautui nippu nuoria ja sitten ajettiin siksakkia ja autosta ulostautui aina joku käymään ennalta määrätyssä osoitteessa. Muut istuivat sillä välin autossa.
Oma mielipiteeni on, että ainakin maissa joissa jäsenmäärän kasvu on tyrehtynyt tai laskussa, tuo ovilla kolistelu saa enemmän aikaan asenteellista haittaa kuin hyötyä. Tuo tietysti koskee enemmän kaupunkeja ja keski-ikäistä tai nuorempaa polvea. Tottahan eläkeläinen maaseudulla saattaa ilahtua seurustelusta, mutta kääntyminen onkin sitten aivan toinen asia niillä vuosilla.
Kokonaan oma puheenaiheensa on eksoottisten uskontojen alueet, jotka kattavat 2/3 maapallon väestä. - Lähimmäinen.
paha henki kirjoitti:
Miksi nuo kaksi lasta eivät ole mukana? Lasketko mukanaoleviksi vain kasteellakäyneet ja nuo kaksi ovat vielä alamittaisia?Miksi 2 lasta ei ole mukana? Siitä yksinkertaisesta syystä että he kävivät kokouksissa n. 16v asti, he eivät halunneet tulla JT, se oli heidän oma valintansa.
- paha henki
Lähimmäinen. kirjoitti:
Miksi 2 lasta ei ole mukana? Siitä yksinkertaisesta syystä että he kävivät kokouksissa n. 16v asti, he eivät halunneet tulla JT, se oli heidän oma valintansa.
Lähimmäinen kirjoitti:"...he kävivät kokouksissa n. 16v asti, he eivät halunneet tulla JT, se oli heidän oma valintansa."
Onko kyseessä ns. uusperhe? Kumman lapsia?
Olivatko jo isoja lapsia vanhempien/vanhemman "tullessa totuuteen"?
Toisaalta tietenkin hyvä asia, että sinulla Lähimmäinen on ainakin kaksi lasta, joihin ei ole tulevaisuudessakaan tarve katkaista suhteita. - Lähimmäinen.
paha henki kirjoitti:
Lähimmäinen kirjoitti:"...he kävivät kokouksissa n. 16v asti, he eivät halunneet tulla JT, se oli heidän oma valintansa."
Onko kyseessä ns. uusperhe? Kumman lapsia?
Olivatko jo isoja lapsia vanhempien/vanhemman "tullessa totuuteen"?
Toisaalta tietenkin hyvä asia, että sinulla Lähimmäinen on ainakin kaksi lasta, joihin ei ole tulevaisuudessakaan tarve katkaista suhteita.Kyllä he kävivät kokouksissa pikkuvauvasta asti, ja nuorin asuu vielä kotona, ja on meille hyvin rakas lapsi vaikka ei ole mukana.
- paha henki
Lähimmäinen. kirjoitti:
Kyllä he kävivät kokouksissa pikkuvauvasta asti, ja nuorin asuu vielä kotona, ja on meille hyvin rakas lapsi vaikka ei ole mukana.
Kiitän siitä, että jaksat vastailla näihin kysymyksiin.
"...kävivät kokouksissa pikkuvauvasta asti,(...) ja on meille hyvin rakas lapsi vaikka ei ole mukana."
Mitenkäs muuten. Kun ei ole kastettu, ei voida erottaa. Jos ei voida erottaa, ei tarvitsee karttaa.
Mutta miten käy sellaisten Jt-lasten, jotka eivät mene kasteelle: onko heillä Jt-opetuksen mukaan mahdollisuutta saada ylösnousemusta Paratiisiin? Olettaen tietenkin, että ennättävät kuolla ennen harmagedonia. - miten nyt on
paha henki kirjoitti:
Kiitän siitä, että jaksat vastailla näihin kysymyksiin.
"...kävivät kokouksissa pikkuvauvasta asti,(...) ja on meille hyvin rakas lapsi vaikka ei ole mukana."
Mitenkäs muuten. Kun ei ole kastettu, ei voida erottaa. Jos ei voida erottaa, ei tarvitsee karttaa.
Mutta miten käy sellaisten Jt-lasten, jotka eivät mene kasteelle: onko heillä Jt-opetuksen mukaan mahdollisuutta saada ylösnousemusta Paratiisiin? Olettaen tietenkin, että ennättävät kuolla ennen harmagedonia.Itse erosin lapseni ollessa 14v,häntä on kartettu srk ja sukulaisten taholta liki 20 vuotta aivan kuin erotetettua, saman periaatteen mukaan katson myös sinun lastesi olevan luopioita.
- alempikastilainen
Isäni kuoli ollessani aivan pieni, eikä äidilläni vieraspaikkakuntalaisena koskaan ollut mitään todellista asemaa seurakunnassamme - eikä ole edelleenkään.
Jo hyvin nuorena opin näkemään, miten nokkimisjärjestys seurakunnissa toimii ja koska en ollut kenenkään vanhimman poika, enkä vaikutusvaltaisen seurakuntalaisen sukulainen, ei minulle herunut luottamustoimiakaan (mikrofoninkantoa tms.).
Olin kuitenkin 14 vuotiaana päättänyt vakaasti mennä kasteelle. Kyllähän teokraattinen palveluskoulu, jatkuvat kokoukset ja kentälläkäynti sen verran pesevät aivoja. Jostakin syystä se ensimmäinen vanhimpainkuulusteluaika jäi vain aina varaamatta.
Joskus 16-17 vuotiaana olin tajunnut sen, että niin kauan, kun en ole vielä käynyt kasteella, minut hyväksyttiin, mutta kasteen jälkeen pieninkin erehdys toi mukanaan ankarat seuraamukset. Muutama läheltä seuraamani esimerkki mielestäni täysin epäoikeudenmukaisista erottamisista (ja kylmästä hylkäämisestä) vahvisti mielikuvaani.
Kun harmagedon ei sitten vuonna 1975 koittanutkaan, menin armeijaan. Äiti ja muutamat läheisemmät vanhimmat olivat tietysti tiukasti vastaan, mutta vartiotornin auktoriteetti ei minuun enää purrut. Kukaan nuoremmista sisaruksistanikaan ei mennyt kasteelle, joten meidän perheessämme todistajuus ei jatkunut - eikä jatku seuraavassakaan sukupolvessa, sillä en ole antanut äitini opettaa lapsenlapsilleen mitään uskontoon liittyvää.
Olin oikeassa hengellisen maidon terveellisyydestä tukevampaan ruokaan verrattuna. Sukulaisuus yms. suhteet ovat säilyneet, ja nyt kun tietoakin on tullut lisää, huomaa minkälaisesta silmukasta kaula ikäänkuin vahingossa lipsahti pois.- salaisuus?
kokemuksestsi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.26510692Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4042915Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei921668- 871661
- 791487
- 641409
Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau81369Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti581353Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa991276- 361186