Lentävä sora

harmittaa..

Nykyisin ainakin Tampereen seudulla levitetään ylenmäärin kaduille pieniläpimittaista soraa, kivimursketta. Sattuu olemaan sopivan kokoista juuttumaan nykyisten talvirenkaiden uriin. Siittä kun lähdetään kaupunkialueelta motarille tms, niin vauhdin lähennellessä sataa alkaa kivisade edessäolevista autoista. Osa kolisee pelteihin, osa tuulilasiin. Ottaa pannuun! Ei edes pitkä turvaväli tahdo riittää, aina rapisee.

Niin että sorat joksikin muuksi kuin kivimurskeeksi ja läpimitta pienemmäksi!!!!

8

704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on!

Voi kun kaikilla olisi talvella alla ne nastarenkaat niin ei tarvitsisi kylvää sitä sepeliä ja suolaa kuin ehkä jyrkimpien mäkien risteyksiin. Voit kiittää siitä sepelisuihkusta yksinomaan kitkarengaskuskeja...

• arveluni

on laki mikä ei vaadi roiske läppiä, itselle tuli aikanaan pieni lommo auton kattoon, vaikka oli pitkä turvaväli, samoin nyky autoissa on taka renkaat niin takana koska ei ole perä ylitystä ollenkaan niin kivet lientää tosi korkealle, siitä kiitos lainlaatioille, mutta kannattaa se lasiliikkeitä.

• tuo roiskeläppien
        arveluni kirjoitti:

on laki mikä ei vaadi roiske läppiä, itselle tuli aikanaan pieni lommo auton kattoon, vaikka oli pitkä turvaväli, samoin nyky autoissa on taka renkaat niin takana koska ei ole perä ylitystä ollenkaan niin kivet lientää tosi korkealle, siitä kiitos lainlaatioille, mutta kannattaa se lasiliikkeitä.

puuttuminen on vähentänyt sitä kivien aikaansaamaa tuhoa. Ennen kun oli noita kumisia roiskeläppiä ja niistä sitten kivi kimposi auton menosuuntaan ja osui vastaantulevaan autoon huomattavasti suuremmalla nopeudella kuin mitä kivi lähtee taaksepäin nykyään kun roiskeläppiä ei ole. (tavallaanhan kivi nousee vain renkaasta ilmaan ja takanatuleva tai vastaantuleva auto ajaa sitten päin paikallaan olevaa kiveä)

• ike.
        arveluni kirjoitti:

Roiskeläpät eivät kuulu nykyaikaisen auton ulkonäköön. Kyllä, ulkonäkö on ERITTÄIN tärkeä asia autossa.

Juuh, vaikka uusi "ässä" mersu roiskeläpillä...

• Nimetön
        ike. kirjoitti:

Roiskeläpät eivät kuulu nykyaikaisen auton ulkonäköön. Kyllä, ulkonäkö on ERITTÄIN tärkeä asia autossa.

Juuh, vaikka uusi "ässä" mersu roiskeläpillä...

siihen S mersuukin löytyy siistin näköiset "roiske" läpät VEHOLTA, eikä kyseisen mersun taka pyörät tule niin taakse kun monissa nyky autoissa tulee, eikä niitä S mersuja varmaankaan täällä suomen teillä ihan joka päivä tule vastaan, olen nähnyt monissa uusissakin autoissa ihan hyvän näköisiä läppiä, jos se läppä on saman levyinen kun on rengas, ei se varmaankaan auton myyntiä vähennä se "läppä", en tarkoita mitään vanhan ajan 0.5m lämiskää mitä joskus oli.

• Nimetön
        tuo roiskeläppien kirjoitti:

puuttuminen on vähentänyt sitä kivien aikaansaamaa tuhoa. Ennen kun oli noita kumisia roiskeläppiä ja niistä sitten kivi kimposi auton menosuuntaan ja osui vastaantulevaan autoon huomattavasti suuremmalla nopeudella kuin mitä kivi lähtee taaksepäin nykyään kun roiskeläppiä ei ole. (tavallaanhan kivi nousee vain renkaasta ilmaan ja takanatuleva tai vastaantuleva auto ajaa sitten päin paikallaan olevaa kiveä)

asiasta erimieltä, totta kai jos se "läppä" laahaa maassa niin varmasti heittää kiviä vastaan tulijan lasiin, mutta jos se on sopivan mittainen niin ei heitä sivulle, itse ajan noin 40000km vuosittain, niin sen jälkeen kun läpä poistettiin niin on tuuli laseja uusittu sekä korjattu miltei joka vuosi, lasi vakuutus maksaa saman kun uusi asennettu lasi niin ei kannata ottaa vakuutusta, tunnen lasi liikkeiden omistajia niin ne ovat itse sanoneet lasien myynnin nousseen kovasti sen jälkeen kun roiske läpät poistui, ovat kyllä tyytyväisiä kaupan käynnistä.

• Nimetön
        tuo roiskeläppien kirjoitti:

todellakaan nouse vain ilmaan, kun laskee 100km nopeudessa pyörivän renkaan kehänopeuden, niin väitätkö edelleen että se kivi vain nousee ilmaan, minä väitän että se lähtönopeus on melkein sama kun pienoiskiväärin luodilla, itselläni aikanaan puuttui autostani edestä sisä lokarit, taka vetoisesta autosta niin yksi kesä uusilla lokasiivillä, niin syksyllä oli ulkoapäin kun pallopäävasaralla hakattu kuhmuja täyteen, jos se kivi vain nousee niin ei tule sellaista jälkeä, kysy vaikka joltain jolla on enemmän asiasta tietoa, tähän asiaan saadaan kyllä laskennallinen totuus, millä nopeudella se kivi nousee.

• Nimetön kirjoitti:

asiasta erimieltä, totta kai jos se "läppä" laahaa maassa niin varmasti heittää kiviä vastaan tulijan lasiin, mutta jos se on sopivan mittainen niin ei heitä sivulle, itse ajan noin 40000km vuosittain, niin sen jälkeen kun läpä poistettiin niin on tuuli laseja uusittu sekä korjattu miltei joka vuosi, lasi vakuutus maksaa saman kun uusi asennettu lasi niin ei kannata ottaa vakuutusta, tunnen lasi liikkeiden omistajia niin ne ovat itse sanoneet lasien myynnin nousseen kovasti sen jälkeen kun roiske läpät poistui, ovat kyllä tyytyväisiä kaupan käynnistä.

Tai missä autossa halpa lasi?

"lasi vakuutus maksaa saman kun uusi asennettu lasi"

Lähivakuutuksessa lasivakuutus on 20-21e/vuosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5640
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1812
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1707
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1546
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      24
      1464
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1291
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      334
      1260
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      343
      1242
    10. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1235
    Aihe