Onko jollain tietoa Turun seudulla olevasta
edullisesta liikkeestä, joka hiekkapuhaltaisi ja
maalaisi kevytmetallivanteet? Vanhat maalit ovat
alkaneet irtoilla liuskoina.
Kevytmetallivanteen uudelleen maalaus
6
1737
Vastaukset
- ronde
En suosittelisi hiekkapuhallusta. En kummemmin
tiedä auton vanteista, mutta lentokoneiden
alumiinin pintakäsittely on ainakin ohut puhdas
alumiini kerros joka muodostaa pintaan hapettuvan
kalvon. Siis samalla periaatteella kuin sinkitty
kori. Mikäli vanteissa sattuu olemaan tälläinen
pintakäsittely niin suosittelisin kemiallista
maalin poistoa.- Achilles Viggen
Lentokoneiden alumiiniosien pintakäsittely ei ole
ohut puhdas alumiinikerros, jo pelkästään siitä
yksinkertaisesta syystä että sellainen ei ole
mahdollinen. Alumiini näet oksidoituu nopeasti ja
kohtuu vahvasti. Alumiinioksidi taas on monessa
suhteessa oiva pintakäsittely luonnollisestikkin
muodostuneena. Keinotekoisesti kasvatettua ja
tiivistettyä oksidipintaa taas tavataan kutsua
anodisoinniksi (eloksoinniksi). Alumiinioksidi on
verrattain kovaa ja kestää syövyttäviä aineita
verrattain hyvin. Oksidikalvon nopea luonnollinen
muodostuminen juuri tekee puhtaankin alumiinin
hyvin ympäristön olosuhteita kestäväksi, alumiini
sinänsä ei kestä korroosiota sen paremmin kuin
syövytystäkään. Seostetut (lujemmat) alumiinit
muodostavat heikompia oksidikalvoja kuin puhdas
(99.5% kauppa-alumiini) ja sen lisäksi niillä on
usein taipumusta mikrokorroosioon raerajoilla.
Alumiinia maalattaessa oksidikerroksen
muodostuminen ennen maalausta pyritään estämään
jollakin maalauksen esikäsittelyllä (hapot,
kromatointi, erikoipohjamaalit), jotta maalin
tarttuvuus olisi tyydyttävä. Esimerkiksi
alumiinivanteet todennäköisesti happokäsitellään
ennen maalausta ja sen jälkeen maalataan varsin
nopeasti (muutama tunti max). Tästä syystä
hiekkapuhallus on aivan oiva putsaustapa, mutta
maalauksen esikäsittely on syytä selviä ja olla
hanskassa etukäteen. Lasikuulapuhallus saattaisi
tosin olla parempi ja vähemmän agressiivinen tapa
puhdistaa vanteet.
Jos palataan lentokoneen (ja miksi ei autojenkin)
osiin. Tuo ohut, puhdas, oksidoituva kerros
todennäköisesti tarkoittaa anodisointia ja
jotakin muuta alumiinin oksidoitumiseen
perustuvaa pintakäsittelyä. Kyseessä ei ole
erikseen lisättävä kerros vaan perusaineesta
pintakäsittelyssä syntyvä kerros. Alumiinipelti
osat taas sekä autoissa että lentolaitteissa
tyypillisesti kromatoidaan tai jätetään
luonnollisen oksidoitumisen suojaamiksi.
- Män
Voihan sitä kokeilla itsekin (jäljestä en sitten
mene takuuseen), ensin "paikkamaali"
(pintaepätasaisuuksien tasoitukseen) ja sitten
lopullinen maali päälle.- dildo
rupee itte söhläämään! anna ammattimiesten
hoitaa homma. - Turbo Sensonic
dildo kirjoitti:
rupee itte söhläämään! anna ammattimiesten
hoitaa homma.Oman autoni aluihin on tullut pieniä raapaumia.
Kävin kyselemässä tutulta maalarilta (jolla käyn
paikkamaalauttamassa autoani 2 kertaa vuodessa),
että mitä tehdä. Äijä sanoi, että ensin täytyisi
vanteen päältä hioa pois sitä suojaava
lakkakerros. Sen jälkeen pitäisi vanha maalipinta
hioa pois ja sitten suihkuttaa uusi maali
vanteiden päälle.
Kun maali on saatu levitettyä tasaisesti (mahd.
hiomiset välissä) ja se on kuivunut, pitäisi
pinnalle laittaa vielä lopuksi vannetta suojaava
lakkakerros.
Sama äijä antoi myös vinkkejä aluvanteiden
hoitoon. Kun tulee renkaiden vaihdon aika, niin
ennen kuin renkaat laittaa varastoon kesä-
/talvikauden ajaksi, kannattaisi pestä vanteet
vanteenpesuaineella ja laittaa vanteita suojaava
vannevaha pintojen päälle. Tällöin ei tiesuola
ym. epäpuhtaudet pääse tekemään tuhojaan
(syövyttämään) sellaisille vanteen alueille,
joista suojaava lakkakerros on lähtenyt pois. Ja
onhan se kiva renkaiden vaihdon yhteydessä
heittää alle puhtaat, kiiltävät aluvanteet.
Itse olen noudattanut em. hoito-ohjeita, ja
vanteet ovat säilyneet hyvässä kunnossa.
No tämä oli taas tällaista "basic -juttua", jota
jotkut pitävät itsestään selvyytenä, mutta
tulihan nyt varmuuden vuoksi kirjoitettua ne
tälle palstalle.
- Hessu H
Ostin auton kaksilla aluvanteilla. Näissä talvivanteissa hopeamaali kupruilee eli on jossain vaiheessa päässyt alumiiniin asti ehkä suolavettä. Kupruja on n. 4-5 neliö senttiä
per vanne. Ajattelin raapia kuprut vaikka puukon kärjellä tai koneella pois alumiiniin asti
ja sitten alumaaliksi liikkeen suosittelema suojakerros. Vielä syvien kohtien epoksipaklaus, hionta ja lopullinen hopeamaali. Meneekö ihan pieleen näin? Kuka
kertoisi voiko näin toimia. Tietysti voi, mutta meneekö oikein?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682550
- 592492
- 681732
- 211512
- 201450
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91400- 151312
- 381183
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81127- 251056