Minulla on kaksivuotias kummipoika, joka ei osaa muodostaa vielä kunnollisia sanoja. Eli jokeltelee ja hakee kyllä sanoja sinnepäin, mutta ei osaa ääntää muuta kuin sanat "äiti" ja "itä".
Mistä tämä voi johtua, voiko tästä olla jo oikeasti huolissaan?
Ei osaa puhua
4
1285
Vastaukset
- kolmen pojan äiti
pojat oppivat usein tyttöjä hitaammin puhumaan, eikä 2-vuotias poika, joka ei osaa vielä kunnolla puhua, ole ollenkaan harvinaista.
- Flikka
Tosiaan kummipoikasi on kehittynyt kuvauksestasi päätelleen hieman hitaammin, kuin lapsen keskimäärin. (jonkun täytyy olla keskiarvoa hitaampi, jotta toinen voisi olla nopeampi kuin keskiarvo).
Kuitenkin kummipoikasi kehitys on normaalin rajoissa. Kaikki oppii aikanaan ja omaan tahtiinsa. Pojan puheen kehitystä voit tukea lukemalla ja loruilemalla hänen kanssaan. kolmivuotis neuvolassa puututaan, jos pojan puheen kehitys on vielä huomattavan jäljessä tai jos puheen lisäksi pojan kehitys on huomattavasti viivästynyt muillakin osa-alueilla. - hoitsu
jos "kommunikoi" kuitenkin muuten, niin kyl ne sanat sieltä ajallaan tulee =)
Edellinen vastasi myös hyvin, kyl ne neuvolas sit katsoo!! Ja hyviä vinkkejäkin tuli jo.. - Tellu
Minulla poika täytti 3 vuotta ja eikä puhu kunnolla. Ennen päivähoitoon menoa puhui tosi vähän. Siellä rupesi puhekkin sujumaan. Ei vielläkään puhu oikein kunnolla, mutta uskon että kyllä se siitä. Minä kyllä osasin odottaa puhe vaikeuksia, koska vanhimmalla pojalla oli saman tapaisia ongelmia. Puheenkehityksen viivästymistä ja muita puheongelmia. Nyt hän on eka luokalla ja puhuu kuin papupata ja oppi myös lukemaan, vaikka alku näytti hankalalta. Toiset oppii aikaisemmin puhumaa ja toiset myöhemmin. Kaikki lapset ovat yksilöitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041891
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e641877- 1441649
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151641- 1031599
- 851577
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2851347- 1191279
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241160- 691111