Moi!
Mitenkä se on pääsiäiskokon kanssa,tietääkö kukaan sen perinteistä?? Itse en ollut eteläsuomalaisena edes kuullut moisesta ennen kuin nyt. Sattumoisin luin jostakin lehdestä että jonnekin päin Suomea oli komea pääsiäiskokko pystytetty.Ja oli komee kuvakin.
Siis aivan älyttömän UPEA idea/perinne!!
Miksei se ole koko Suomeen levinnyt tämä tapa??
Olishan se hienoa juhlistaa pääsiäistäkin jotenkin erikoisesti,kuten joulunakin tuodaan kuusi sisälle.
Pääsiäinen on muutenkin paljon parempi juhla kuin joulu.=)
Minäkin taidan ensi pääsiäisenä sytyttää kokon tännekin,niin jospa saisi siitä tännekin oikeen kunnon tavan!
Pääsiäiskokko
2
576
Vastaukset
- pakana perinnettä
kuin se kuusen tuominenkin tupahan jouluna, (joka on Tammuksen palvontaa.) Pääsiäisenä ajettiin pahoja noitia pois tulella. Siitä pääsiäiskokot.
Faktaa:Pääsiäiskokko on pääsiäisenä, yleensä pääsiäislauantaina tai lauantain-sunnuntain vastaisena yönä poltettava rovio, jonka tausta on pakanallinen. Tapa esiintyy Suomessa lähinnä Pohjanmaalla. Aiemmin uskottiin, että juuri tuona päivänä, jolloin Jeesus oli kuolleena, Jumalan suojeleva vaikutus oli pienimmillään, ja kokkoja poltettiin noitien ja pahojen henkien karkottamiseksi. Pääsiäiskokolla on erityisen suuri rooli Saksassa, ja niitä poltetaan myös muun muassa Hollannissa, Tanskassa ja osissa Ruotsia, joissa kokkoon liittyvät myös "pahoja henkiä" karkottavat ilotulitteet. - hepofaniiiiiiiiiiiii
:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038202- 1105743
- 555191
- 2895186
- 783831
- 583021
- 662747
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481