Kartetaanko vai ei?

ex-julistaja

Miten jehovantodistajat suhtautuvat järjestöstä erotettuihin/eronneisiin?

Me kaikki tiedämme JT-järjestön virallisen ohjeistuksen, jossa uusin "valo" lienee elokuun 2002 Valtakunnan palveluksemme. En toivo keskustelua siitä asiasta.

Sen sijaan minua kiinnostaa, miten erotettuihin suhtaudutaan KÄYTÄNNÖSSÄ. Ajattelin jonkinlaista tilastollista analyysia. Kuinka yleistä on tervehtiä erotettuja? Kuinka yleistä on ylläpitää ystävyyssuhteita erotettujen kanssa (vapaa-ajan aktiviteetit, illanvietot yhdessä, jne.)? Ovatko sukulaiset poikkeus muihin erotettuihin nähden?

Ja erityisesti: kertooko yhteydenpito erotettuihin jotain siitä, mikä kyseisen JT:n asema on järjestöön nähden. Pitävätkö yhteyksiä vain ne, jotka muutenkin ovat järjestön "ulkolaidalla" ja mahdollisesti jättämässä järjestön jollain aikataululla.

36

2607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timotei

Minua ainakin kartettiin tutkimisen lopettamisen jälkeen. Ei se minua haitannut, mutta huomasin kyllä. Liikkeessä oli kaksi asiakasta minä ja tutkimusta johtaneen puoliso. Ei katsonut päin, eikä tervehtinyt, vaikka yritin katsekontaktia. Korostaisin, en voi olla luopio, vaan tutkimisen kesken jättänyt.

• Antaeus.

Et siis ole koskaan ollut JT, vaan tutkinut vähänaikaa? Sinua siis alettiin karttaa koska et jatkanut tutkiskelua! Kyllä on taas ollut typeryys huipussaan jehovalaumassa.
        Noh, pitihän se "hukkaan mennyt" aika jotenkin saada kostettua...

• timotei
        Antaeus. kirjoitti:

Et siis ole koskaan ollut JT, vaan tutkinut vähänaikaa? Sinua siis alettiin karttaa koska et jatkanut tutkiskelua! Kyllä on taas ollut typeryys huipussaan jehovalaumassa.

Saivathan he, nyt olen ymmärtänyt, itselleen tunteja. Me kuin naiivina luultiin olevamme työkaverien kanssa ystävinä.

• Markku_Meilo

>>Korostaisin, en voi olla luopio, vaan tutkimisen kesken jättänyt.

Sinun voidaan vartiotorniseuramaisesti katsoa tulleen totuuden täsmälliseen tuntemiseen, joten innokkaimmille tiukkapipoille olet luopiokastia.

Kaste on tietynlainen vedenjakaja, mutta ei aivan ehdoton, kastamattomia on mainittu aiemmin erotetunkin.

• salaisuus?

karttamis merkkejä, vaikka hän on edelleen järjestössä, jonka minä jätin. Mikä on logiikka?? Joku JT vois vastata!!

• squirrel
        Antaeus. kirjoitti:

Samaa täälläkin:
        Syynä voi tosin olla se,että ajoin NE('Jehovat') lopettamaan SEN(tutkimisen), sen sijaan että olisin vain sanonut EI.

Mutta minä en niitä alunperinkään oven taakse pyytänyt, lähinnäö mielenkiinnosta heidän maailmankuvaansa kohtaan -Jehovista kun liikkuu huhuja aivan tajuttomasti ja niiden totuusarvo voi olla mitä vain..

• Ystävä

Ihan samanlainen kokemus! Huippuihanat jt ystäväni jättivät minut kun minä jätin tutkimisen. Sain karvaasti kokea että ystävyys olikin pelkkä keino saada jäsen laumaan. Teoriassa tämän ei pitänyt vaikuttaa mutta käytännössä muutuin olemattomaksi samantien. Joten eronneen/erotetun kohtalo on karu, ei tervehditä eikä olla yhteydessä. Olen nähnyt tapauksia.

• ex-julistaja

Itse olen entinen kastamaton julistaja. Jätin järjestön ennen kuin ehdin kasteelle asti. Minua tutut JT:t kyllä moikkaavat, ja jutellakin saatetaan. Tietenkään emme ole samalla tavalla tekemisissä kuin joskus ennen, mutta en kuitenkaan ole heille ilmaa.

Tietääkseni kaste on ratkaiseva askel "karttamis"-järjestelyn suhteen. Jos käy kasteella, ja sitten jättää järjestön (eroaa tai joutuu erotetuksi), jehovantodistajilla on järjestön taholta asetettu velvollisuus karttaa tuollaista henkilöä. Toki jotkut voivat rikkoa tätä sääntöä, mutta se on sitten eri asia.

Muistaakseni siitä on virallinen ohjeistus (olikohan Järjestetyt-kirjassa tai vanhimpien opaskirjassa), että entiset kiinnostuneet ja kastamattomat julistajat luokitellaan "maailmallisiin".

• UskoToivo

Puhun omasta kokemuksestani. Oma pikkusiskoni erotettiin vajaat kaksi vuotta sitten. Oma pikkuveljeni ja toinen siskoni, jotka ovat molemmat perheineen jehovantodistajia, katkaisivat täysin suhteensa erotettuun sisareensa, eivät ole sen jälkeen edes puhuneet keskenään. Minä valitsin toisen linjan, minusta Jeesuksen sanat ja "rakkauden laki" eivät kehota hylkäämään omia sukulaisiaan. Siitä johtuen nämä "hurskaat" sukulaiseni ovat karttaneet myös minua, veli ei ole puhunut kanssani vajaaseen kahteen vuoteen, ja siskoni usutti oman seurakuntani vanhimmat ja jopa kierrosvalvojan kimppuuni sen takia, että pidän erotettua pikku siskoani yhä samana pikku siskonani, jonka kanssa olen tekemisissä, tosin etäisyydestä johtuen aika harvoin, mutta puhelimitse ja sähköpostilla.

Lievennyksenä voin sanoa, että seurakuntamme sihteeri, se vanhin, jonka sukulaiseni usuttivat kimppuuni, itse on tekemisissä oman erotetun aikuisen muualla asuvan tyttärensä kanssa, mutta "sehän on aivan eri asia". Tuo vanhin kehtasi sanoa, että "mutta me ihmiset olemme erilaisia", jolla hän tarkoitti, että hän hallitsee tilanteet, muut eivät.

Tuo ajojahti onkin leimannut elämääni viimeiset 15 kuukautta, eikä loppua näy.

• Ihmettelijä.

Miksi poistit antaeuksen sinulle tekemät kysymykset,oliko niihin vastaaminen liian kiusallista?Miksi poistit linkin jonka annoit?
        Miksi roikut Jehovan todistajissa yhä mukana jos se tuntuu niin vaikealta?

• UskoToivo
        Ihmettelijä. kirjoitti:

Miksi poistit antaeuksen sinulle tekemät kysymykset,oliko niihin vastaaminen liian kiusallista?Miksi poistit linkin jonka annoit?
        Miksi roikut Jehovan todistajissa yhä mukana jos se tuntuu niin vaikealta?

>>Miksi poistit antaeuksen sinulle tekemät kysymykset

En olisi halunnut poistaa niitä, mutta suomi24:n järjestelmän mukaan kaikki poiston jälkeiset kohdat häviävät, ja näin myös nuo nimimerkki antaeuksen tekstit menivät. Valitan.

>>oliko niihin vastaaminen liian kiusallista?

Ei toki, minähän vastasin niihin. Ne olivat hyviä kysymyksiä.

>>Miksi poistit linkin jonka annoit?

Minua pyydettiin poistamaan tuo linkki. Noudatin tuon pyytäjän toivetta. Korostan tässä yhteydessä, että tuo pyytäjä ei tällä kertaa ollut kyseessä oleva vanhin, joka on hyökännyt kimppuuni.

>>Miksi roikut Jehovan todistajissa yhä mukana jos se tuntuu niin vaikealta?

Hyvä kysymys. Vastaus on niin pitkä, että jätän sen tällä kertaa. Olen aihetta sivunnut kyllä moneen kertaan, ja vastaan varmasti vielä jossain yhteydessä. Nyt kuitenkin ...

• Antaeus.
        UskoToivo kirjoitti:

>>Miksi poistit antaeuksen sinulle tekemät kysymykset

En olisi halunnut poistaa niitä, mutta suomi24:n järjestelmän mukaan kaikki poiston jälkeiset kohdat häviävät, ja näin myös nuo nimimerkki antaeuksen tekstit menivät. Valitan.

>>oliko niihin vastaaminen liian kiusallista?

Ei toki, minähän vastasin niihin. Ne olivat hyviä kysymyksiä.

>>Miksi poistit linkin jonka annoit?

Minua pyydettiin poistamaan tuo linkki. Noudatin tuon pyytäjän toivetta. Korostan tässä yhteydessä, että tuo pyytäjä ei tällä kertaa ollut kyseessä oleva vanhin, joka on hyökännyt kimppuuni.

>>Miksi roikut Jehovan todistajissa yhä mukana jos se tuntuu niin vaikealta?

Hyvä kysymys. Vastaus on niin pitkä, että jätän sen tällä kertaa. Olen aihetta sivunnut kyllä moneen kertaan, ja vastaan varmasti vielä jossain yhteydessä. Nyt kuitenkin ...

En ole vastauksia lukenut, mutta ei haittaa. Keskustelu ja vastaaminen ovat täällä vapaahtoisia, omia viestejäkin voi poistaa, joten en moiti.

Netistä löytyy runsaasti kriittisiä sivuja. Sinun sivusi olivat vielä kesken, eikä sielä löytynyt suoraansanoen vielä mitään. Silti niitä jo painostetaan poistamaan, kanattaako tuollaisia pyytöjä oikeasti kuunnella? Varmasti niitä poistopyytöjä ja herjauksia tulee jokaiselle joka tuo tosiasiat esille.

Sinua on kohdeltu TODELLA VÄÄRIN ja epäinhimillisesti seurakunnassa, kuten olen lukenut. Kerrot vahinten ym seuraavan myös juttujasi, jote he tietävät kuinka törkeää käytöstä olet joutunut kestämään.Yhtäkään anteeksipyyntöä et ole saanut, eikä tilannetta ole selvitetty asiamukaisesti. Näinkö teidän Jehovan todistajien "rakkaudellisessa seurakunnassa" asiat hoidetaan käytännössä? Tuollainen toiminta kertoo jo aika paljon ihmisten hengellisestä tilasta, joka on kaikkea muuta kuin ihailtava.
        Kohtaamasi vääryydet ovat todella häpeäksi Jt seurakunnalle.

• UskoToivo
        Antaeus. kirjoitti:

En ole vastauksia lukenut, mutta ei haittaa. Keskustelu ja vastaaminen ovat täällä vapaahtoisia, omia viestejäkin voi poistaa, joten en moiti.

Netistä löytyy runsaasti kriittisiä sivuja. Sinun sivusi olivat vielä kesken, eikä sielä löytynyt suoraansanoen vielä mitään. Silti niitä jo painostetaan poistamaan, kanattaako tuollaisia pyytöjä oikeasti kuunnella? Varmasti niitä poistopyytöjä ja herjauksia tulee jokaiselle joka tuo tosiasiat esille.

Sinua on kohdeltu TODELLA VÄÄRIN ja epäinhimillisesti seurakunnassa, kuten olen lukenut. Kerrot vahinten ym seuraavan myös juttujasi, jote he tietävät kuinka törkeää käytöstä olet joutunut kestämään.Yhtäkään anteeksipyyntöä et ole saanut, eikä tilannetta ole selvitetty asiamukaisesti. Näinkö teidän Jehovan todistajien "rakkaudellisessa seurakunnassa" asiat hoidetaan käytännössä? Tuollainen toiminta kertoo jo aika paljon ihmisten hengellisestä tilasta, joka on kaikkea muuta kuin ihailtava.
        Kohtaamasi vääryydet ovat todella häpeäksi Jt seurakunnalle.

>>En ole vastauksia lukenut, mutta ei haittaa. Keskustelu ja vastaaminen ovat täällä vapaahtoisia, omia viestejäkin voi poistaa, joten en moiti.

Joo, valitan syvästi, että myös sinun tekstisi häipyivät bittiavaruuden syvyyksiin poistaessani oman kirjoitukseni.

>>Netistä löytyy runsaasti kriittisiä sivuja. Sinun sivusi olivat vielä kesken, eikä sielä löytynyt suoraansanoen vielä mitään.

Joo, sivut olivat vasta aivan alkuvaiheessa, oikeastaan vasta sivujen kehys ja hahmo oli tehty. Olet oikeassa, itse asiaa ei ollut vielä, vain johdanto.

On minulla toimivat valmiitkin sivut, tässä osoitteessa, siellä on kaikenlaista:

http://www.geocities.com/uskotoivo2004/

>>Silti niitä jo painostetaan poistamaan, kanattaako tuollaisia pyytöjä oikeasti kuunnella? Varmasti niitä poistopyytöjä ja herjauksia tulee jokaiselle joka tuo tosiasiat esille.

Korjaan nyt hieman tätä asiaa. Minua ei oikeastaan "painostettu" poistamaan, minuun "vedottiin", ja kun kunnioitan tuota henkilöä syvästi, päätin noudattaa hänen pyyntöään. Kyse ei siis missään tapauksessa ollut "herjauksesta", tämä henkilö ajatteli minun parastani ihan oikeasti, eikä hän ole sitä mieltä, että näitä asioita pitäisi peitellä tai lakaista maton alle. Hän oli eri mieltä tavasta, jolla aioin paljastukset tehdä.

>>Sinua on kohdeltu TODELLA VÄÄRIN ja epäinhimillisesti seurakunnassa, kuten olen lukenut.

Ei yksin minua ole kohdeltu väärin seurakunnassani. Myös eräs tienraivaajasisar on ajettu toiseen seurakuntaan ja häneltä otettiin tämä "etu" pois täysin väärin perustein (tekaistuin). Yksi vanhin poistettiin vanhimman tehtävistä ihan ilman perusteita. Näiden asioiden seurauksena seurakunnastamme on tähän mennessä jo ilmoittanut lähteneensä 8 veljeä ja sisarta, ja pari "kiinnostunutta" siinä sivussa. Pian alkavan kierrosviikon tunnelma onkin siis vielä arvoitus, luultavasti kierrosvalvoja vain toteaa viikon lopuksi loppuraportissaan tavan mukaan: "seurakunnan hengellinen tila on erinomainen". Tuo kierrosvalvoja on itse sekaantunut tähän vainoamiseen ja asiattomaan käytökseen, jopa valehteluun. Viime kierrosviikon ajaksi hänelle sattui "sopivasti" loma, ja hänen tilallaan oli sijainen. Saa nähdä, onko taas loma tulossa, kun aika lähenee. :)

Sain tuon kierrosvalvojankin kiinni valheista; hän oli melko nolona, kun puhelimessa soitin nauhan hänen omia sanojaan, joita hän vääristeli. :)

>>Kerrot vahinten ym seuraavan myös juttujasi, jote he tietävät kuinka törkeää käytöstä olet joutunut kestämään.Yhtäkään anteeksipyyntöä et ole saanut, eikä tilannetta ole selvitetty asiamukaisesti. Näinkö teidän Jehovan todistajien "rakkaudellisessa seurakunnassa" asiat hoidetaan käytännössä?

Tuo näyttää olevan valitettava toimintamalli, ainakin tässä seurakunnassa. Ja vakavan siitä tekee se, että Suomen haaratoimisto on sekaantunut tähän juttuun todella pahasti, he suojelevat seurakuntamme sihteeriä hinnalla millä hyvänsä (tällä hetkellä tuo hinta on jo 8 sielua seurakunnasta pois), koska tuo sihteeri (valehtelija ja panettelija) sattuu olemaan Seuran luottomies ja äänentoistolaitteista vastaava veli.

>>Tuollainen toiminta kertoo jo aika paljon ihmisten hengellisestä tilasta, joka on kaikkea muuta kuin ihailtava.

Tuo tilanne ei kerro koko totuutta. Monet tavalliset rivitodistajat ovat hämillään ja ihmeissään vääryyksistä, mutta vanhimmistosta se kertoo todella paljon, siitä on tullut sisäänpäinlämpiävä "valehtelijoiden klubi", joka yrittää peitellä vääryyksiä ja suojella hengellistä raiskausta, mitä koko ajan tapahtuu.

>>Kohtaamasi vääryydet ovat todella häpeäksi Jt seurakunnalle.

Olen samaa mieltä. Olen ymmärrettävästi pettynyt, surullinen ja masentunut tästä tilanteesta. Minua lohduttaa ainoastaan tämä raamatunkohta:

Hesekiel 34:1-10

• voin kuvitella
        UskoToivo kirjoitti:

>>En ole vastauksia lukenut, mutta ei haittaa. Keskustelu ja vastaaminen ovat täällä vapaahtoisia, omia viestejäkin voi poistaa, joten en moiti.

Joo, valitan syvästi, että myös sinun tekstisi häipyivät bittiavaruuden syvyyksiin poistaessani oman kirjoitukseni.

>>Netistä löytyy runsaasti kriittisiä sivuja. Sinun sivusi olivat vielä kesken, eikä sielä löytynyt suoraansanoen vielä mitään.

Joo, sivut olivat vasta aivan alkuvaiheessa, oikeastaan vasta sivujen kehys ja hahmo oli tehty. Olet oikeassa, itse asiaa ei ollut vielä, vain johdanto.

On minulla toimivat valmiitkin sivut, tässä osoitteessa, siellä on kaikenlaista:

http://www.geocities.com/uskotoivo2004/

>>Silti niitä jo painostetaan poistamaan, kanattaako tuollaisia pyytöjä oikeasti kuunnella? Varmasti niitä poistopyytöjä ja herjauksia tulee jokaiselle joka tuo tosiasiat esille.

Korjaan nyt hieman tätä asiaa. Minua ei oikeastaan "painostettu" poistamaan, minuun "vedottiin", ja kun kunnioitan tuota henkilöä syvästi, päätin noudattaa hänen pyyntöään. Kyse ei siis missään tapauksessa ollut "herjauksesta", tämä henkilö ajatteli minun parastani ihan oikeasti, eikä hän ole sitä mieltä, että näitä asioita pitäisi peitellä tai lakaista maton alle. Hän oli eri mieltä tavasta, jolla aioin paljastukset tehdä.

>>Sinua on kohdeltu TODELLA VÄÄRIN ja epäinhimillisesti seurakunnassa, kuten olen lukenut.

Ei yksin minua ole kohdeltu väärin seurakunnassani. Myös eräs tienraivaajasisar on ajettu toiseen seurakuntaan ja häneltä otettiin tämä "etu" pois täysin väärin perustein (tekaistuin). Yksi vanhin poistettiin vanhimman tehtävistä ihan ilman perusteita. Näiden asioiden seurauksena seurakunnastamme on tähän mennessä jo ilmoittanut lähteneensä 8 veljeä ja sisarta, ja pari "kiinnostunutta" siinä sivussa. Pian alkavan kierrosviikon tunnelma onkin siis vielä arvoitus, luultavasti kierrosvalvoja vain toteaa viikon lopuksi loppuraportissaan tavan mukaan: "seurakunnan hengellinen tila on erinomainen". Tuo kierrosvalvoja on itse sekaantunut tähän vainoamiseen ja asiattomaan käytökseen, jopa valehteluun. Viime kierrosviikon ajaksi hänelle sattui "sopivasti" loma, ja hänen tilallaan oli sijainen. Saa nähdä, onko taas loma tulossa, kun aika lähenee. :)

Sain tuon kierrosvalvojankin kiinni valheista; hän oli melko nolona, kun puhelimessa soitin nauhan hänen omia sanojaan, joita hän vääristeli. :)

>>Kerrot vahinten ym seuraavan myös juttujasi, jote he tietävät kuinka törkeää käytöstä olet joutunut kestämään.Yhtäkään anteeksipyyntöä et ole saanut, eikä tilannetta ole selvitetty asiamukaisesti. Näinkö teidän Jehovan todistajien "rakkaudellisessa seurakunnassa" asiat hoidetaan käytännössä?

Tuo näyttää olevan valitettava toimintamalli, ainakin tässä seurakunnassa. Ja vakavan siitä tekee se, että Suomen haaratoimisto on sekaantunut tähän juttuun todella pahasti, he suojelevat seurakuntamme sihteeriä hinnalla millä hyvänsä (tällä hetkellä tuo hinta on jo 8 sielua seurakunnasta pois), koska tuo sihteeri (valehtelija ja panettelija) sattuu olemaan Seuran luottomies ja äänentoistolaitteista vastaava veli.

>>Tuollainen toiminta kertoo jo aika paljon ihmisten hengellisestä tilasta, joka on kaikkea muuta kuin ihailtava.

Tuo tilanne ei kerro koko totuutta. Monet tavalliset rivitodistajat ovat hämillään ja ihmeissään vääryyksistä, mutta vanhimmistosta se kertoo todella paljon, siitä on tullut sisäänpäinlämpiävä "valehtelijoiden klubi", joka yrittää peitellä vääryyksiä ja suojella hengellistä raiskausta, mitä koko ajan tapahtuu.

>>Kohtaamasi vääryydet ovat todella häpeäksi Jt seurakunnalle.

Olen samaa mieltä. Olen ymmärrettävästi pettynyt, surullinen ja masentunut tästä tilanteesta. Minua lohduttaa ainoastaan tämä raamatunkohta:

Hesekiel 34:1-10

että paikallinen Heguli steppailee lavalla ja näyttää Kirkko-Raamattua ja kyselee mikähän tämä mahtaa olla. Vrt. sun kirjoitukseesi.
        Siellä sitten totuudentorvet valehtelevat, ei huumorinpilke silmäkulmassaan, vaan tosissaan.

"Tuo tilanne ei kerro koko totuutta. Monet tavalliset rivitodistajat ovat hämillään ja ihmeissään vääryyksistä, mutta vanhimmistosta se kertoo todella paljon, siitä on tullut sisäänpäinlämpiävä "valehtelijoiden klubi", joka yrittää peitellä vääryyksiä ja suojella hengellistä raiskausta, mitä koko ajan tapahtuu."

• Ohdake

>>Oma pikkusiskoni erotettiin vajaat kaksi vuotta sitten.>>

Oliko tämä tapahtuma syynä tai osasyynä siihen, että aloit kirjoitella näille palstoille, vai olitko seurannut näitä jo aikaisemminkin?

Osasitko odottaa siskosi erottamista jo ennen tapahtumaa? Olitko keskustellut tilanteesta häen kanssaan jo aikaisemmin?

Oliko sisaresi erottaminen mielestäsi oikein? (En tiedä syytä, miksi hänen erotettiin, eikä minun tarvitsekaan.)

>>Oma pikkuveljeni ja toinen siskoni, jotka ovat molemmat perheineen jehovantodistajia, katkaisivat täysin suhteensa erotettuun sisareensa, eivät ole sen jälkeen edes puhuneet keskenään.>>

Oletko keskustellut heidän kanssaan, miksi he noudattavat näin tiukkaa linjaa? Onko syynä jt:ien ohjeistus asiaan? Pelkäävätkö he itsensä puolesta (maineen menetys, etujen menetys, uhkailu, karttaminen)?

Oletatko, että he pitävät toimintaansa "rakkaudellisena"? Luuletko, että he toivovat menettelynsa saamaan sisaresi palaaman seurakuntaan?

>>Minä valitsin toisen linjan, minusta Jeesuksen sanat ja "rakkauden laki" eivät kehota hylkäämään omia sukulaisiaan. Siitä johtuen nämä "hurskaat" sukulaiseni ovat karttaneet myös minua, veli ei ole puhunut kanssani vajaaseen kahteen vuoteen, ja siskoni usutti oman seurakuntani vanhimmat ja jopa kierrosvalvojan kimppuuni sen takia, että pidän erotettua pikku siskoani yhä samana pikku siskonani, jonka kanssa olen tekemisissä, tosin etäisyydestä johtuen aika harvoin, mutta puhelimitse ja sähköpostilla.>>

Koet menettelyn kuisalliseksi, oletan. Oletko sitä mieltä, että jt-seurakunnissa on raamatun mainitsema "keskinäinen rakkaus"? Millä tavalla tämä "keskinäinen rakkaus" toteutuu sinun ja näiden mainitsemiesi ihmisten välillä?

Pystytäänkö asioista puhumaan avoimesti? Onko seurakunnissa todellisia ystävyyssuhteita?

>>Lievennyksenä voin sanoa, että seurakuntamme sihteeri, se vanhin, jonka sukulaiseni usuttivat kimppuuni, itse on tekemisissä oman erotetun aikuisen muualla asuvan tyttärensä kanssa, mutta "sehän on aivan eri asia".>>

Mitä ilmeisemmin olet hyvin herkkä reagoimaan epäoikeudenmukaisuuteen ja vääryyteen. Ymmärrän tunteesi. Itse en voi sietää epärehellisyyttä ja kieroilua ja tilanteesi on mielestäni todella epäreilu.
        Oma sisareni kokee läheisten jt-sukulaisten takia painostusta ja pidän heidän toimintaansa aivan päinvastaisena kuin heidän mainostamana "rakkaudellisuutena".
        Sitä tunnetta en ole vielä tapaamissani jt:ssa havainnut - siis sen enenpää kuin muissakaan ns. tavallisissa ihmisissä.

>>Tuo ajojahti onkin leimannut elämääni viimeiset 15 kuukautta, eikä loppua näy.>>

Ymmärrän nyt paremmin tilanteesi. Sen, miksi keskustelet täällä (et oletettavasti voi puhua tästä edes lähipiirissäsi) ja miksi sympatiasi ovat kovia kokeneiden uskonveljiesi ja sisartesi puolella.
        Minä toisaalta näkisin tilanteesi myös siunaukseksi. Siinä mielessä, että voit kuunella, auttaa ja lohduttaa monia. Jos et olisi itse kokenut yllä olevaa tilannetta, et varmasti uskoisi sitä edes mahdolliseksi ... oletan.

Jos et halua vastata tähän - laita sähköpostia. Voin sitten kertoa vähän enemmän sisareni tilanteesta, jos voisit itse jt:nä neuvoa, miten voisin auttaa häntä parhaiten.

Voimia ja siunausta sinulle.

• UskoToivo
        Ohdake kirjoitti:

Oliko tämä tapahtuma syynä tai osasyynä siihen, että aloit kirjoitella näille palstoille, vai olitko seurannut näitä jo aikaisemminkin?

Osasitko odottaa siskosi erottamista jo ennen tapahtumaa? Olitko keskustellut tilanteesta häen kanssaan jo aikaisemmin?

Oliko sisaresi erottaminen mielestäsi oikein? (En tiedä syytä, miksi hänen erotettiin, eikä minun tarvitsekaan.)

>>Oma pikkuveljeni ja toinen siskoni, jotka ovat molemmat perheineen jehovantodistajia, katkaisivat täysin suhteensa erotettuun sisareensa, eivät ole sen jälkeen edes puhuneet keskenään.>>

Oletko keskustellut heidän kanssaan, miksi he noudattavat näin tiukkaa linjaa? Onko syynä jt:ien ohjeistus asiaan? Pelkäävätkö he itsensä puolesta (maineen menetys, etujen menetys, uhkailu, karttaminen)?

Oletatko, että he pitävät toimintaansa "rakkaudellisena"? Luuletko, että he toivovat menettelynsa saamaan sisaresi palaaman seurakuntaan?

>>Minä valitsin toisen linjan, minusta Jeesuksen sanat ja "rakkauden laki" eivät kehota hylkäämään omia sukulaisiaan. Siitä johtuen nämä "hurskaat" sukulaiseni ovat karttaneet myös minua, veli ei ole puhunut kanssani vajaaseen kahteen vuoteen, ja siskoni usutti oman seurakuntani vanhimmat ja jopa kierrosvalvojan kimppuuni sen takia, että pidän erotettua pikku siskoani yhä samana pikku siskonani, jonka kanssa olen tekemisissä, tosin etäisyydestä johtuen aika harvoin, mutta puhelimitse ja sähköpostilla.>>

Koet menettelyn kuisalliseksi, oletan. Oletko sitä mieltä, että jt-seurakunnissa on raamatun mainitsema "keskinäinen rakkaus"? Millä tavalla tämä "keskinäinen rakkaus" toteutuu sinun ja näiden mainitsemiesi ihmisten välillä?

Pystytäänkö asioista puhumaan avoimesti? Onko seurakunnissa todellisia ystävyyssuhteita?

>>Lievennyksenä voin sanoa, että seurakuntamme sihteeri, se vanhin, jonka sukulaiseni usuttivat kimppuuni, itse on tekemisissä oman erotetun aikuisen muualla asuvan tyttärensä kanssa, mutta "sehän on aivan eri asia".>>

Mitä ilmeisemmin olet hyvin herkkä reagoimaan epäoikeudenmukaisuuteen ja vääryyteen. Ymmärrän tunteesi. Itse en voi sietää epärehellisyyttä ja kieroilua ja tilanteesi on mielestäni todella epäreilu.
        Oma sisareni kokee läheisten jt-sukulaisten takia painostusta ja pidän heidän toimintaansa aivan päinvastaisena kuin heidän mainostamana "rakkaudellisuutena".
        Sitä tunnetta en ole vielä tapaamissani jt:ssa havainnut - siis sen enenpää kuin muissakaan ns. tavallisissa ihmisissä.

>>Tuo ajojahti onkin leimannut elämääni viimeiset 15 kuukautta, eikä loppua näy.>>

Ymmärrän nyt paremmin tilanteesi. Sen, miksi keskustelet täällä (et oletettavasti voi puhua tästä edes lähipiirissäsi) ja miksi sympatiasi ovat kovia kokeneiden uskonveljiesi ja sisartesi puolella.
        Minä toisaalta näkisin tilanteesi myös siunaukseksi. Siinä mielessä, että voit kuunella, auttaa ja lohduttaa monia. Jos et olisi itse kokenut yllä olevaa tilannetta, et varmasti uskoisi sitä edes mahdolliseksi ... oletan.

Jos et halua vastata tähän - laita sähköpostia. Voin sitten kertoa vähän enemmän sisareni tilanteesta, jos voisit itse jt:nä neuvoa, miten voisin auttaa häntä parhaiten.

>>Oliko tämä tapahtuma syynä tai osasyynä siihen, että aloit kirjoitella näille palstoille, vai olitko seurannut näitä jo aikaisemminkin?

Tuolla tapauksella ei ollut mitää merkitystä nettikirjoittelulleni tai sen seuraamiselle, olinhan kirjoitellut ja seuraillut palstoja jo paljon aiemmin ja kuuluin aikoinaan vuosia sitten pelkästään jehovantodistajille tarkoitettuun suljettuun nettipalstaan, jossa oli parhaimmillaan noin 40 jäsentä.

>>Osasitko odottaa siskosi erottamista jo ennen tapahtumaa? Olitko keskustellut tilanteesta häen kanssaan jo aikaisemmin?

Tiesin toki hänen ongelmistaan aiemmin, ja yritimme vaimoni kanssa auttaa ja tukea häntä. Loppujen lopuksi itse erottamiseen johtaneet tapahtumat tulivat täytenä yllätyksenä, mutta sen jälkeen erottaminen oli vain ajan kysymys.

>>Oliko sisaresi erottaminen mielestäsi oikein? (En tiedä syytä, miksi hänen erotettiin, eikä minun tarvitsekaan.)

Itse erottamiseen oli kyllä raamatulliset perusteet, mutta karttamiseen ei ole. En itsekään voi hyväksyä hänen tekoaan, mistä hänet erotettiin, mutta yritän ymmärtää häntä ihmisenä, joka on epätäydellinen niin kuin me kaikki. Minusta ei ole oikein hylätä ihmistä vain siksi, että hän on joutunut keskelle vaikeuksia, ja korostan, että kaikki vaikeudet eivät johtuneet hänestä itsestään. Vaikeuksiin joutunut ihminenkin tarvitsee henkistä tukea. Jos hädän hetkellä ihminen hylätään, se on äärimmäisen julmaa ja suorastaan "heitteillejättöä".

>>Oletko keskustellut heidän kanssaan, miksi he noudattavat näin tiukkaa linjaa? Onko syynä jt:ien ohjeistus asiaan? Pelkäävätkö he itsensä puolesta (maineen menetys, etujen menetys, uhkailu, karttaminen)?

Pikkuveljeni ei ole suostunut pitämään minuun yhteyttä, en väkisin yritä puhua hänelle. Siskoni ei suostu puhumaan kanssani edes puhelimessa, pari yritystä on ollut kahden vuoden aikana. He noudattavat kirjaimellisesti Valtakunnan Palveluksemme -lehtisen ohjeita vuodelta 2002, jossa suorasanaisesti karttamisohje kerrottiin.

>>Oletatko, että he pitävät toimintaansa "rakkaudellisena"?

Kyllä he pitävät karttamistaan "rakkaudellisena" järjestelynä, sillä tavoin kuulemma voi auttaa häntä tulemaan takaisin seurakuntaan.

>>Luuletko, että he toivovat menettelynsa saamaan sisaresi palaaman seurakuntaan?

Sitä he kai kuvittelevat.

>>Koet menettelyn kuisalliseksi, oletan. Oletko sitä mieltä, että jt-seurakunnissa on raamatun mainitsema "keskinäinen rakkaus"?

Tämä karttamismenettely on aivan käsittämättömän julma tapa "rakastaa". Eristämällä ihminen hänet tehdään ikäänkuin vammaiseksi, häneltä riistetään normaalit sukulaissuhteet. Jotkut sairastuvat jopa tämän takia.

"Keskinäinen rakkaus"? Se on jehovantodistajien seurakunnissa ehdollista. Niin kauan kuin joku tekee kaikki asiat täsmälleen sillä tavalla kuin "hallintoelin" on viisaudessaan päättänyt, vaikka sillä ei olisi raamatullista pohjaa, on rakkaus keskuudessa. Mutta heti, jos joku poikkeaa vähänkään "virallisesta" linjasta, häntä katsotaan kieroon. Vain todelliset ystävät jäävät, niitäkin onneksi on, voin kertoa sen omasta kokemuksesta. Ja olen saanut kyllä uusiakin ystävi aivan yllättäviltä tahoilta näiden entisten "ystävien" tilalle. :)

>>Millä tavalla tämä "keskinäinen rakkaus" toteutuu sinun ja näiden mainitsemiesi ihmisten välillä?

Ei millään tavalla.

>>Pystytäänkö asioista puhumaan avoimesti? Onko seurakunnissa todellisia ystävyyssuhteita?

Todellisia ystävyyssuhteita toki on, niin on minullakin, mutta harvinaista se on, pinnallisuus on valttia. Avoimesta keskustelukulttuurista ei ole tietoakaan. Vain luotetuille tosi ystäville voi puhua kaikista asioista, mutta jos erehtyy kertomaan "väärälle" ihmisille arkoja asioita, on mustanpuhuvia salkkumiehiä ovella tuppautumassa sisään vähän "ojentamaan".

>>Mitä ilmeisemmin olet hyvin herkkä reagoimaan epäoikeudenmukaisuuteen ja vääryyteen. Ymmärrän tunteesi. Itse en voi sietää epärehellisyyttä ja kieroilua ja tilanteesi on mielestäni todella epäreilu.

Minä koen kaiken epäoikeudenmukaisuuden ja vääryyden aika vahvasti, se johtuu luultavasti luonteestani, en ole "hällä väliä" -tyyppi. Olisi helpompi elää, jos viittaisi kaikille asioille kintaalla. Mutta en voi, se on heikkouteni. Ja varsinkin koen asian raskaasti, jos Tosi Uskonnon nimissä harjoitetaan julmuuksia ja valehdellaan.

>>Oma sisareni kokee läheisten jt-sukulaisten takia painostusta ja pidän heidän toimintaansa aivan päinvastaisena kuin heidän mainostamana "rakkaudellisuutena".

Meissä jehovantodistajissakin on niin monenlaisia ihmisiä, että tilanteet voivat olla hyvinkin erilaisia.

>>Ymmärrän nyt paremmin tilanteesi. Sen, miksi keskustelet täällä (et oletettavasti voi puhua tästä edes lähipiirissäsi) ja miksi sympatiasi ovat kovia kokeneiden uskonveljiesi ja sisartesi puolella.

Kyllä voin lähipiirissäni ja ystävien kesken puhua täysin avoimesti näistä asioista. Lähipiirini nyt sattuu olemaan sen luonteista, että heistä kukaan ei oikein ole JT-piireissä "suosionsa huipulla". Ja meitä kaikkia, jotka tässä seurakunnassa olemme nyt kärsineet enemmän tai vähemmän painostusta, on kielletty puhumasta näistä asioista, ne eivät kuulemma "rakenna". Mutta meidän on pakko puhua. Jos kerää sisälleen saastaa, se saastuttaa ja sairastuttaa ihmisen. Seurakuntien asioista on voitava puhua avoimesti. Kaiken uhallakin.

>>Minä toisaalta näkisin tilanteesi myös siunaukseksi. Siinä mielessä, että voit kuunella, auttaa ja lohduttaa monia. Jos et olisi itse kokenut yllä olevaa tilannetta, et varmasti uskoisi sitä edes mahdolliseksi ... oletan.

Luulen, että esim. 10 vuotta sitten en itse olisi uskonut kaikkia asioita voivan tapahtua JT-seurakunnassa, jos joku olisi vastaavaa kertonut. Propagandahan kuuluu, että kaikki on vain "luopioiden valheita". Näin kaikki raadollisuus saadaan virallisesti pois silmistä, mutta totuus kyllä on se, että kaikki väärä tulee julki aina, joko ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti ennemmin.

>>Jos et halua vastata tähän - laita sähköpostia. Voin sitten kertoa vähän enemmän sisareni tilanteesta, jos voisit itse jt:nä neuvoa, miten voisin auttaa häntä parhaiten.

Voin vastata tähän, mitä salattavaa minulla olisi seurakunnan sisäisessä vainossa. Jos haluat lähettää sähköpostia, se osoite on se sama vanha

uskotoivo2004@yahoo.com

• Ohdake kirjoitti:

Mikä mahtaa olla mailiosoitteesi, pitääkö profiilissa olevasta ottaa - pois jotta toimisi? Olen nimittäin joskus yrittänyt siihen osoitteeseen lähettää mutta bumerangina tuli takaisin.

• Ohdake
        Helmisen_Viljo kirjoitti:

Mikä mahtaa olla mailiosoitteesi, pitääkö profiilissa olevasta ottaa - pois jotta toimisi? Olen nimittäin joskus yrittänyt siihen osoitteeseen lähettää mutta bumerangina tuli takaisin.

ohdake-@suomi24.fi

Aiempi hotmailin osoite ei ole enää käytössä.

• Ohdake kirjoitti:

ohdake-@suomi24.fi

Aiempi hotmailin osoite ei ole enää käytössä.

Muistan kai väärin enkä ole tuota kokeillutkaan. Testataan.

• Ohdake
        Helmisen_Viljo kirjoitti:

Muistan kai väärin enkä ole tuota kokeillutkaan. Testataan.

Sain viestisi.

• Ariadna_

Minua ja lapsiani on eromme jälkeen kartettu,sekä sukulaisten,että entisten ystävien taholta, 16 vuotta on jo kulunut, tässä ajassa mm. sisareni lapset ovat aikuistuneet, jos tulisivat vastaan, en tuntisi heitä, samoin muu suku, häihin eikä muihin sukujuhliin ei minulla eikä lapsillani ole ollut pääsyä.

• timotei

Siis käytännössä ja teoriassa karttamissääntö on voimassa. Miksi jotkut todistajat kuitenkin kiertävät ja kaartavan asian tullessa kyseeseen. Antaisi selvemmän ja rehdimmän kuvan, jos asia kerrottaisiin niin kuin se on.

Mikä on perimmäinen syy kiertelyyn. Häpeättekö omia järjestönne sääntöjä. Eikö silloin pitäisi toimia siten, että sääntöjä tulevaisuudessa muutettaisiin.

• UskoToivo
        timotei kirjoitti:

Siis käytännössä ja teoriassa karttamissääntö on voimassa. Miksi jotkut todistajat kuitenkin kiertävät ja kaartavan asian tullessa kyseeseen. Antaisi selvemmän ja rehdimmän kuvan, jos asia kerrottaisiin niin kuin se on.

Mikä on perimmäinen syy kiertelyyn. Häpeättekö omia järjestönne sääntöjä. Eikö silloin pitäisi toimia siten, että sääntöjä tulevaisuudessa muutettaisiin.

>>Mikä on perimmäinen syy kiertelyyn. Häpeättekö omia järjestönne sääntöjä. Eikö silloin pitäisi toimia siten, että sääntöjä tulevaisuudessa muutettaisiin.

Monet eivät ole rehellisiä itselleen. He yrittävät nähdä kaiken parempana kuin se on. Ei ole ihme, jos tämän karttamisasian takia järjestetään Helsingin jäähallin edessä mielenosoituksia kesän konventtien aikaan. Toistaiseksi nuo mielenilmaukseen osallistuneet ovat tietääkseni 100% erotettuja tai eronneita. Mutta aika näyttää, liittyykö riveihin tulevina vuosina aktiivitodistajia seurakunnista, nimittäin tuo asia koskettaa syvästi todella monia seurakunnan sisäpuolellakin olevia.

Tilanne on nyt kuitenkin se, että luultavasti kenkäkaupasta tehdään lisätilaus, jos Jehovan todistajien seurakuntiin kuuluvat osallistuisivat mielenosoituksiin. Aihetta tähän kyllä olisi, rohkeus vain puuttuu. Seuraukset kun tuppaavat lähipiirille olevan todella raskaat, vuosien karttaminen ja eristäminen on henkistä julmuutta, ja kuka ottaa riskin joutua itse tuohon valitettavaan tilanteeseen.

• timotei
        UskoToivo kirjoitti:

>>Mikä on perimmäinen syy kiertelyyn. Häpeättekö omia järjestönne sääntöjä. Eikö silloin pitäisi toimia siten, että sääntöjä tulevaisuudessa muutettaisiin.

Monet eivät ole rehellisiä itselleen. He yrittävät nähdä kaiken parempana kuin se on. Ei ole ihme, jos tämän karttamisasian takia järjestetään Helsingin jäähallin edessä mielenosoituksia kesän konventtien aikaan. Toistaiseksi nuo mielenilmaukseen osallistuneet ovat tietääkseni 100% erotettuja tai eronneita. Mutta aika näyttää, liittyykö riveihin tulevina vuosina aktiivitodistajia seurakunnista, nimittäin tuo asia koskettaa syvästi todella monia seurakunnan sisäpuolellakin olevia.

Tilanne on nyt kuitenkin se, että luultavasti kenkäkaupasta tehdään lisätilaus, jos Jehovan todistajien seurakuntiin kuuluvat osallistuisivat mielenosoituksiin. Aihetta tähän kyllä olisi, rohkeus vain puuttuu. Seuraukset kun tuppaavat lähipiirille olevan todella raskaat, vuosien karttaminen ja eristäminen on henkistä julmuutta, ja kuka ottaa riskin joutua itse tuohon valitettavaan tilanteeseen.

ongelmista seurakunnassasi ja valehtelijoina ja panettelijoina toimivat vanhimmat. Mielestäni heidän käytös ja tavallisten seurakuntalaisten hiljaiselo täyttä kiusaamisen kriteerit. Samalla tavalla koulussa otetaan joku kiusattavaksi. Kiusaajia on vain muutama, mutta se suuri muu joukko ei tee elettäkään uhrin auttamiseksi. Salaa kerrottu pahoittelu ei auta, vaan olisi rohkeasti esitettävä asia kaikkien kuullen näistä vääryyksistä. Voin vaan kuvitella kuinka paljon mielipahaa ja suoranaisia itsetuhoisiakin ajatuksia käytös on aiheuttanut ja lisäksi perhetragedioita.

Muutama paha myrkyttää monien elämän. En ymmärrä minkälainen etu on mikin nostelu. Sillä varmaan on symbolinen merkitys koodien ymmärtäjille.

• UskoToivo
        timotei kirjoitti:

ongelmista seurakunnassasi ja valehtelijoina ja panettelijoina toimivat vanhimmat. Mielestäni heidän käytös ja tavallisten seurakuntalaisten hiljaiselo täyttä kiusaamisen kriteerit. Samalla tavalla koulussa otetaan joku kiusattavaksi. Kiusaajia on vain muutama, mutta se suuri muu joukko ei tee elettäkään uhrin auttamiseksi. Salaa kerrottu pahoittelu ei auta, vaan olisi rohkeasti esitettävä asia kaikkien kuullen näistä vääryyksistä. Voin vaan kuvitella kuinka paljon mielipahaa ja suoranaisia itsetuhoisiakin ajatuksia käytös on aiheuttanut ja lisäksi perhetragedioita.

Muutama paha myrkyttää monien elämän. En ymmärrä minkälainen etu on mikin nostelu. Sillä varmaan on symbolinen merkitys koodien ymmärtäjille.

>>Kerroit ongelmista seurakunnassasi ja valehtelijoina ja panettelijoina toimivat vanhimmat. Mielestäni heidän käytös ja tavallisten seurakuntalaisten hiljaiselo täyttä kiusaamisen kriteerit.

Tuo on kyllä todellakin "seurakuntakiusaamista" pahimmasta päästä. Se hakkaa mennen tullen esim. "työpaikkakiusaamisen" ja "koulukiusaamisen", koska nythän ovat kyseessä asiat, jotka voivat olla jopa ikuisia, tai ainakin hyvin kauan kestäviä. On kyse monien elämästä tai kuolemasta, jopa aivan kirjaimellisesti, henkisestä ja hengellisestä kuolemasta puhumattakaan.

Mutta minkäs teet. Olemme tilanteessa: "Ota koko paketti tai ei mitään" ja myös "Vaikene tai puhu avoimesti ja kärsi".

Aion kuitenkin korttipelin termejä lainatakseni "katsoa kortit loppuun asti".

• seurailija...

Aika mielenkiintoista, Että tähän asiaan ei tule muitten jt-uskovaistaen kommentteja UskoToivon. Hänkin kertoo lähinnä omasta kohtalostaan karttaessaan karttamista.

Tällä palstalla on kuitenkin montakin aktiivista jt-kirjoittajaa, jotka voisivat kertoa miten homma käytännössä menee. Eli kartetaanko, ja jos kartellaan niin mihin rajaan asti? Tuntuuko mukavalta mopottaa pois langenneita? Onko ainoa mahdollisuus kanssakäymiseen se, että "pahis" palaa lahkoon? Mitä jos kyseessä on hyväkin ystävä? Jos hän ei tule koskaan takaisin niin sehän olisi sama viedä seppele valmiiksi hänen tulevalle haudalleen, koska häntä ei olisi uskoville enää olemassa??

JOs toisaalta joku takaisin seuroihin palannut sattuisi lukemaan tätä, niin olisin kiinnostunut kuulemaan kuinka suuri kannustin/hidaste karttamiskäsky oli.

• UskoToivo

>>Hänkin kertoo lähinnä omasta kohtalostaan karttaessaan karttamista.

No kerroinhan mä erotetun pikkusiskoni kohtalosta. Suurin osa JT-sukulaisista ei enää ole tekemisissä hänen kanssaan. Siis häntä kartetaan. Minuakin kartetaan, vaikka minua ei ole edes erotettu.

Kirjoitin näin: "Oma pikkuveljeni ja toinen siskoni, jotka ovat molemmat perheineen jehovantodistajia, katkaisivat täysin suhteensa erotettuun sisareensa, eivät ole sen jälkeen edes puhuneet keskenään."

Voiko tuon tulkita jotenkin muuten kuin karttamiseksi?

• seurailija...
        UskoToivo kirjoitti:

>>Hänkin kertoo lähinnä omasta kohtalostaan karttaessaan karttamista.

No kerroinhan mä erotetun pikkusiskoni kohtalosta. Suurin osa JT-sukulaisista ei enää ole tekemisissä hänen kanssaan. Siis häntä kartetaan. Minuakin kartetaan, vaikka minua ei ole edes erotettu.

Kirjoitin näin: "Oma pikkuveljeni ja toinen siskoni, jotka ovat molemmat perheineen jehovantodistajia, katkaisivat täysin suhteensa erotettuun sisareensa, eivät ole sen jälkeen edes puhuneet keskenään."

Voiko tuon tulkita jotenkin muuten kuin karttamiseksi?

Ok

Luin viestisi uudelleen ja hoksasin tuon.
        Luin toki koko viestin alunperinkin, mutta aloin miettiä sinun tilannettasi ja ajatus lähti harhailemaan.

Tuo karttaminen todella tuntuu oudolta ja voi vain kuvitella millaiseen asemaan pois jäänyt/poistettu joutuu. Sama kun syntyisi uudelleen, mutta ilman vanhempia.

Jos Jumala on rakkaus, niin miksi hän haluaisi kiduttaa ihmisiä?

• "Mitä jos kyseessä on hyväkin ystävä?"

Tämä on aika helppoa: jos on hyväkin ystävä, niin ei karteta, mutta jos ei ole hyvä ystävä, niin kartetaan. Toisinpäin se menee niin, että mikäli kartetaan, niin ei ollut hyvä ystävä vaan tuttava.

• Lehtiveli

Oma kokemukseni on se että karttaminen alkaa jo kauan ennen erottamista. Minua ei ole vielä virallisesti erotettu, mutta karttaminen alkoi n. 2 viikkoa sen jälkeen kun lopetin kokouksissa ravaamisen. Nykyään vain harvat uskaltautuvat sanomaan jotain jos näkevät, suurin osa vain mulkoilee kulmien alta. Vähän kuin jonkun pirun näkisivät :D
      Koomista...
      Sukulaisten yhteydenpito on vähentynyt käytännössä nollaan, jotkut soittaavat ehkä noin kerran parissa kuukaudessa ja kysyvät kuulumisia.
      Kun lopetin kokouksissa käymisen, puheyhteydet myös omiin vanhempiin menivät aluksi melko minimiin ja aina kun näin heitä, he vain huusivat ja valittivat minulle mitenkä teen heidän elämästään vaikeaa ja saan heidät näyttämään huonolta järjestössä. Nykyään voimme jo keskustella jotenkuten mutta välit eivät siltikään ole millään tavalla "normaalilla tasolla". Olen naimisissa ei-todistajan kanssa joka on periaatteessa kiellettyä. Kukaan JT sukulaisistani ei osallistunut häihin, vanhemmat kyllä pyörähtivät paikalla.

Joten voisin väittää että tätä "karttamissääntöä" ei ainakaan yhtään liioitella, päinvastoin. Nykyään oikeastaan aina jos vanhemmat auttavat minua jossain normaalissa asiassa siitä vaaditaan "korvaukseksi" kokouksissa käymistä.

• Markku_Meilo

>>...he vain huusivat ja valittivat minulle mitenkä teen heidän elämästään vaikeaa

No ajattele nyt vähän. Onhan se jo Vartiotorniseuran tahdon vastaista odottaa, että vanhemmat pysähtyisivät ajattelemaan mitä lapsen painostaminen jehovantodistajuuteen tekee lapsen elämälle?

• Lehtiveli
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>...he vain huusivat ja valittivat minulle mitenkä teen heidän elämästään vaikeaa

No ajattele nyt vähän. Onhan se jo Vartiotorniseuran tahdon vastaista odottaa, että vanhemmat pysähtyisivät ajattelemaan mitä lapsen painostaminen jehovantodistajuuteen tekee lapsen elämälle?

Tottakai. Mietihän nyt itsekkin mitenkä järkyttävää se olisi jos oma lapsi altistuisi "riippumattomalle ajattelulle" =D

Todellisuudessa uskon että ihmisen yksi perusoikeus on ajatella omilla aivoilla ja järjestössä se ei onnistunut. Tai siis onnistui mutta ajatuksia ei saanut ilmaista.

• Ohdake

>>Kun lopetin kokouksissa käymisen, puheyhteydet myös omiin vanhempiin menivät aluksi melko minimiin ja aina kun näin heitä, he vain huusivat ja valittivat minulle mitenkä teen heidän elämästään vaikeaa ja saan heidät näyttämään huonolta järjestössä.>>

Tekstistäsi saa sen kuvan, että olivat enemmän huolissaan omasta maineestaan kuin sinun "sieluntilastasi".

Miksi muuten lopetit kokouksessa käymiset, jos saa kysyä?

• Lehtiveli
        Ohdake kirjoitti:

>>Kun lopetin kokouksissa käymisen, puheyhteydet myös omiin vanhempiin menivät aluksi melko minimiin ja aina kun näin heitä, he vain huusivat ja valittivat minulle mitenkä teen heidän elämästään vaikeaa ja saan heidät näyttämään huonolta järjestössä.>>

Tekstistäsi saa sen kuvan, että olivat enemmän huolissaan omasta maineestaan kuin sinun "sieluntilastasi".

Miksi muuten lopetit kokouksessa käymiset, jos saa kysyä?

Yleisesti ottaen he olivat enemmän huolissaan omasta maineestaan seurakunnassa, varsinkin isä koska hän olisi voinut menettää "vanhimman viran" :D

Lopetin kokouksissa käymisen lähinnä siitä syystä, ettei siellä näytteleminen enää huvittanut. En saanut kokouksista minkäänlaista hengellistä tai muutakaan hyötyä ja huijasin vain itseäni ja muita. Aika meni hukkaan.

Keksin paljon hyödyllisempääkin ajankäyttöä tiistai, torstai ja sunnuntai päiville kuin kokouksissa ravaamisen, kuten esimerkiksi opiskelun ja omien ajatusten kirjoittelun =)

• sööpäri.
    • Loppukaneettina voidaan todeta kylmän rauhallisesti, että miksi ihmeessä karttamista ei tapahtuisi yleisesti ottaen kun siihen vt-seura kerran kirjallisuudessaan kehoittaa jäseniään erottamisen uhalla?

Koko alkukysymys on mielestäni sinällään jo itsensä syöjä koskapa vt-seura ei halua mitään muuta niin paljon kuin, että entisiä jäseniään kartetaisiin kuin lintuinfluenssan saanutta mustasurma-aids-tippuri-hullunlehmätautista.

Kaikki tämä ainoastaan ettei totuus paljastuisi.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      333
      12085
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      420
      3418
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1868
    4. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      89
      1646
    5. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1633
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      94
      1132
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1101
    8. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      937
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      933
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      253
      907
    Aihe