Hassu kyssäri, mutta joillakin lapsilla on r-vika tai s-vika tms., mutta onko kenenkään lapsella ollut J-vikaa?
Minun lapsellani on todettu kuullun hahmotusongelmia eli puheesta ei välttämättä kuule alkukirjaimia ja tämä vaikuttaa puheenkehittymiseen. Olen nyt huomannut, että usein ongelma on juuri J-kirjaimessa. Jessikaa sanoo essikaksi, jaksa on aksa. Toki ongelmia on myös muiden sanojen kanssa (mopo on nopo), mutta eniten toi J.
Oisko kohtalotovereita ja mitä tiedätte kertoa tuon tyyppisistä ongelmista?
Voiko lapsella
6
2139
Vastaukset
- mikätahansa
kirjain voi olla vaikea joissakin tapauksissa - toinen lapseni sanoi pitkään j-kirjaimen sanan alussa h:ksi - eli Janne ääntyi Hanne.. jne.
ja toisella lapsellani oli vaikeusia l-kirjaimen sanomisessa.. esim. Eemeli ääntyi Eemeuvi.. jne
kummallakin oli perinteiset r ja s kirjaimet myös hankalia.. vanhemmalla kaikki kirjaimet löytyivät siihen mennessä kun meni eskariin ja nuorempi kävi eskari aikana puheterapiassa (neuvolassa suositeltiin aiemmin jo - muttei lähdetty) 4krt ja 'oikea' puhetapa löytyi..
monilla lapsilla on myös omia sanoja tai sanontatapoja joidenkin sanojen suhteen - ei välttämättä tarkoita sitä että olisi mitään ongelmaa..
ihan vaan mielenkiinnosta - kuinka vanhasta lapsesta on kyse?? jos on muutaman vuoden ikäinen.. oletan että kirjaimet löytyvät puheen kehittyessä aikanaan.. ja jos vanhempi niin neuvolassa tai eskarissa kannattaa asiasta puhua ja ohjaavat sitten puheterapiaan..- 5-vuotias
ja ollaan jo kolme vuotiaasta käyty puheterapiassa puheenhahmottamisongelmien vuoksi. Eli värit ynnä muut käsitteet oli hukassa. Nyt vaan ajan kanssa on löytynyt se tieto, ettei vika olekkaan puheenhahmottamisessa, vaan kuullun hahmottamisessa ja tämä vaikuttaa puheeseen. Ilmeisesti ei kuule niin hyvin vokaaleita ym. "pehmeitä" äänteitä sanojen alussa. Osaa sitten kyllä (fyysisesti) sanoa kaikki kirjaimet, jos ensin kuulee ne oikein. Jotenkin kuitenkin itse olen huomannut tuon j:n puuttumisen useista sanoista ja ajattelin kysellä olisko vertaistukea / harjoituksia tms. Noi kuullun hahmottamisongelmat on aika vaikeita tajta näin äitinä ja lisäksi ne on kai aika sitkeitä / vaikeahoitoisia ongelmia.
- äitee +4
helpommin konsonaatti pois varsinkin jos seuraava vokaali ääntyy samaan tapaan esim pelle jossa ennen opeteltiin sanomaankin pee=p ja e=ee.. Muutkin samantyyppisesti ääntyvät konsonantit on vaikea erottaa toisistaan.
meillä asia korjaantui nopeasti puheterapeutilla käydessä. Heillä on hyviä harjoituksia kyseiseen vaivaan.. Meillä lapsella tosin avaruudellinen hahmottaminen todelal vahva ja se kompensoi tuota kuullun erottelua ja jaottelua jonkin verran.
Varsinaisesti kyse ei ole J-viasta kuten R ja S joissa ongelma on se ettei osaa niitä sanoa van kyse juuri siitä ettei hahmota tuota kirjainta kohdalleen. Se kun tuo J on niin onnettomasti kuuluva yleensäkkin puheessa ja aika harvoin sanoissa.. - äiti 46v.
Ovat käyneet puheterapeutilla n.puolitoista vuotta.
Neuvolasta lähete.
N. 6kk ikäisenä olkoi kummallakin paha korva-tulehdus kierre.
Eli eivät kuulleet kunnolla.
Näin Korvalääkäri selitti asian.
Vielä on tällä 5-vuotiaalla ongelmia juuri tämän j kirjaimen kanssa.
Oletko puhunut neuvolassa? - Peutti
Kuulonhahmotuksen ongelmien tyypillisiä piirteitä on juuri nuo hiljaisten konsonanttien J ja H puuttuminen. Kuuloa voi harjoitella lorujen avulla tai sitten ihan erikseen harjoituksilla, esim. kuulostavatko sanat eriltä vai samalta (voi esim. laittaa lappuja laatikoihin tai viivoja ruutuihin tms.). Tällöin käytetään merkityksettömiä sanapareja (aluksi voi käyttää sanojakin): jetta-letta, jauko-auko. Voi myös lukea kirjaa (tai niitä loruja) korostaen vaikeata äännettä: "Prinsessa JJuliaana jja hhänen pikku leijjjonansa...". Lapsi osaa myös 5-6-vuotiaana sanoa, kuuluuko sanassa tietty äänne vai ei, näitä voi myös kuunnella.
Kuulonhahmotuksen ongelmat ovat usein taustalla puheen ja kielen vaikeuksissa. Ne ennakoivat myös lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia, joten kuntouttamiseen kannattaa suhtautua perusteellisesti. Sinällään kuulonhahmotuksen ongelmat eivät estä lukemaanoppimista, mutta lukihäiriö voi tulla myöhemmin esiin runsaina kirjoitusvirheina, kun lapsi ei kuule esim. äänteiden kestoeroja, siis laitetaanko yksi vai kaksi K:ta, kuuluuko I vai J, Ng vai NN.- Peutti
Säilytä "harjoittelussa" leikinomaisuus. Älä tukahduta alle kouluikäistä lasta harjoituksiin. Niiden pitää olla hauskaa leikkiä, josta saa myös kunnon palkintoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e651977- 1041901
- 1441649
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151641- 1031609
- 851587
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2851357- 1191289
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241160- 701132