Gallup ex-todistajille

utelias, mutta ei kiinnostunut

1. Synnyitkö todistajaksi vai liityitkö mukaan myöhemmässä vaiheessa?

2. Kuinka kauan ehdit olla mukana?

3. Mitä ajattelit ex-todistajista ollessasi vielä mukana?

4. Erositko itse vai erotettiinko sinut?

5. Uskotko yhä Jumalaan. Pidätkö itseäsi kristittynä?

6. Onko läheisiäsi vielä mukana? Jos on, millä tavalla he suhtautuvat sinuun nyt?

7. Mitä jäit kaipaamaan eniten? Mikä oli mielestäsi parasta todistajuudessa?

8. Mitkä ovat suurimmat muutokset nykyisessä elämässäsi verrattuna entiseen todistajuuteen?

9. Millaisina näet todistajat nyt? Entä seurakunnat ja mainostetun keskinäisen rakkaudellisuuden?

10. Mitä haluat sanoa todistajalle, joka itse harkitsee yhteisöstä lähtöä?

10

892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarm2

1.Olin viisivuotias kun äidistäni ja isäpuolestani tuli JT.

2.35 vuotta.

3.Tuntemukseni oli ristiriitaiset.Virallisesti tein niinkuin momi muu"totuudessa oleva",mutta käytännössä en voinut olla niin julma kuin järjestö määräsi.

4.Virallisesti erotettiin,mutta junailin asiani niin että pääsen heistä eroon.

5.Olen nyt uskossa,joka perustuu Jeesuksen kertakaikkiseen uhriin syntien sovittamiseksi.Suosikki raamatunkohtani on m.m.Joh.5.24 ja Joh.11.25 ja 26.Tämä uskoon tuloni tapahtui noin viisi vuotta sitten.

6.On mukana.Nyt vasta olen heidän mielestään todellinen pahis.Saavat sätkyn jos alan puhua Jeesuksesta.

7.En kaipaa sieltä enää mitään.Pitkän harkinnan jälkeen sanoisin että parasta oli nuorena tapahtuneet jäähallilla kiertelemiset,ohjelman aikana.

8.Armollisuus toisia ihmisiä kohtaan.Siinä on kyllä opettelemista.Kelpaan Jeesukselle jo nyt eikä vasta ehkä tuhannen vuoden loputtua.

9.Armeijammainen järjestö.Toisenlainen oppi.Aivopestyjä ihmisiä,jollainen minäkin olin.

10.Älä hylkää Jeesusta,vaikka jättäisit järjestön.Jeesus ei ole tehnyt sinulle mitään pahaa.Valkeuden enkeliksi tekeytävä enkeli lähettää kaikenlaisia eksytyksiä pois Jeeukselle yksinomaisesta anatutumisesta.JT-t on yksi niistä.

• Lehtiveli

1. Synnyin todistajaperheeseen
      2. Oikeasti mukana 13 vuotta, sitten roikuin pari vuotta.. "ponnistelin" pari vuotta ja sitten jäin toimettomaksi. Yhteensä salilla tuli ravattua n. 18 vuotta.
      3. Virallisesti ajattelin että he ovat vain katkeria, mutta seurasin kuitenkin heidän kirjoituksiaan aktiivisesti koska ne vaikuttivat realistisilta.
      4. En vielä kumpaakaan, minut erotetaan joskus tulevaisuudessa
      5. Olen agnostikko, en pidä itseäni kristittynä. Raamattu ei ole mielestäni "sanasta sanaan" totuus, voi olla että siinä on totuuden siemen mutta enemmän menee paimentolaistarujen sarjaan.
      6. On, huonosti suhtautuvat
      7. Kavereita. Parasta.. armeijasta vapautus
      8. Aikaa on huomattavasti enemmän, olen onnellisempi ja naimisissa
      9. Säälin heitä. Näen heidät lahkon orjina. Keskinäistä rakkautta ei juurikaan ole, enemmänkin vain toisten kyttäilyä ja niin sanottuja "ystäviä" jotka hylkäävät jos ei pariin kokoukseen tule.
      10. Suosittelen, ensin toki kannattaa hankkia joitakin ystäviä seurakunnan ulkopuolelta niin ei jää aivan yksin. Varaudu myöskin sukulaisten osittaiseen menettämiseen.

• ex-Jt, mutta en tee luopiok...

Vastaukset
      1.En syntynyt todistajaksi, vaan todistajaperheeseen.Kasteelle menin vapaaehtoisesti ollessani 15v. jolloin Suomen lain mukaan alkaa uskonnonvalintavapaus.

2.Olin kastettuna Jehovan todistajana 15 vuotta.

3.Että ihmisiä nekin, niinkuin me kaikki. Jumala tekee lopulliset tuomiot.

4.Tein väärin sen suhteen, että ensinnäkin rikoin Raamatun periaatteita. Minulle annettiin mahdollisuus katua, mutta en ottanut apua vastaan. Jonka jälkeen minut oli pakko erottaa, koska olen hyväksynyt ne ohjeet mitä Raamatussa neuvotaan katumattoman väärintekijän suhteen toimia.

5.Uskon Jumalaani Jehovaan.En pidä itseäni kristittynä, koska en toimi nykyään niinkuin Jumalan poika Jeesus Kristus opetti.

6.On mukana toiminnassa.Suhtautuvat minuun niinkuin ihmiseen.

7.Kaipaan koko totuutta ja fiksuja ystäviä.

8.Poltan tupakkaa ja elän avoliitossa.

9.Todistajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin.Epätäydellisiä mutta yrittävät parhaansa.
      Seurakunnat yhtä yhtenäisiä kuin ennenkin.Jos menen käymään salilla niin minut otetaan vastaan avoimin mielin ja minulle viestitään että olen tervetullut.

10.Tekee niinkuin parhaaksi näkee.

• >>Seurakunnat yhtä yhtenäisiä kuin ennenkin.Jos menen käymään salilla niin minut otetaan vastaan avoimin mielin ja minulle viestitään että olen tervetullut.

Äijä/mimmi kusettaa.

Et voi olla entinen jt, erotettu ja asua avoliitossa, että sinut täten toivotettaisiin tervetulleeksi seurakuntaan.

Mahdoton yhtälö, ellei sitten kaikki seurakuntasi jäsenet ole luopioita?

• salaisuus?

kukaan entinen eikä nykyinen JT!!!

• jtsp
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Seurakunnat yhtä yhtenäisiä kuin ennenkin.Jos menen käymään salilla niin minut otetaan vastaan avoimin mielin ja minulle viestitään että olen tervetullut.

Äijä/mimmi kusettaa.

Et voi olla entinen jt, erotettu ja asua avoliitossa, että sinut täten toivotettaisiin tervetulleeksi seurakuntaan.

Mahdoton yhtälö, ellei sitten kaikki seurakuntasi jäsenet ole luopioita?

Sana:"VIESTIÄ",tarkoittaa kommunikaatiota myös ele-tai ruumiinkielellä eli sanattomasti.

• jtsp
        salaisuus? kirjoitti:

kukaan entinen eikä nykyinen JT!!!

Vastasin gallupiin rehellisesti.Ei tarvitse uskoa jos ei halua.

• Syneus(m)

8. Mitkä ovat suurimmat muutokset nykyisessä elämässäsi verrattuna entiseen todistajuuteen?

-Olen tutustunut monenlaisiin ihmisiin vailla mitään turhia jehovalaisia ennakkoluuloja. Sen ansiosta minulla on laaja ystävä/kaveripiiri joiden kanssa voi myös keskustella avoimesti ja syvällisesti pelkäämättä mitään mistä voisi "jäädä kiinni". Nämä "maailmalliset" ystävät/kaverit ovat muodostuneet minun elämässä hyvin tärkeäksi asiaksi.

Ja poiis...

• entinen julistaja

1. Synnyitkö todistajaksi vai liityitkö mukaan myöhemmässä vaiheessa?
      - Kiinnostuin jehovantodistajista aikuisiällä.

2. Kuinka kauan ehdit olla mukana?
      - Olin kastamaton julistaja pari vuotta. En ehtinyt kasteelle asti.

3. Mitä ajattelit ex-todistajista ollessasi vielä mukana?
      - En tuntenut ketään exää henkilökohtaisesti. Tietysti pelkäsin "luopioita", kun heillä peloteltiin.

4. Erositko itse vai erotettiinko sinut?
      - Erosin itse, ts. ilmoitin, etten enää halua olla julistaja.

5. Uskotko yhä Jumalaan. Pidätkö itseäsi kristittynä?
      - Kaksi kysymystä, joihin vastaukset: Ehkä. En.

6. Onko läheisiäsi vielä mukana? Jos on, millä tavalla he suhtautuvat sinuun nyt?
      - Sukulaisia ei ole koskaan ollut mukana. JT-aikaiset tuttavat eivät varsinaisesti "karta", mutta emme ole juurikaan tekemisissä. Moikataan kun tavataan.

7. Mitä jäit kaipaamaan eniten? Mikä oli mielestäsi parasta todistajuudessa?
      - Se oli sosiaalisesti melko aktiivista aikaa, myös hyvässä mielessä. Toki samaan pakettiin kuului myös ryhmäpaine.

- Suuri vapauden tunne. Ei lahkosuorituksia, ei huonoa omaatuntoa.

9. Millaisina näet todistajat nyt? Entä seurakunnat ja mainostetun keskinäisen rakkaudellisuuden?
      - Jehovantodistajissa on pitkälti samat hyvät ja huonot puolet kuin muissa pienissä lahkoissa, joissa on tiukka sisäkuri (esim. lestadiolaiset, helluntailaiset). Tiivis samanmielinen yhteisö luo turvaa, mutta toisaalta voi myös ahdistaa.

10. Mitä haluat sanoa todistajalle, joka itse harkitsee yhteisöstä lähtöä?
      - Jokainen tekee omat ratkaisunsa.

• Jarkko

1. Synnyitkö todistajaksi vai liityitkö mukaan myöhemmässä vaiheessa? Todistajaksi synnyin

2. Kuinka kauan ehdit olla mukana? 19 v

3. Mitä ajattelit ex-todistajista ollessasi vielä mukana? Luopioita

4. Erositko itse vai erotettiinko sinut? Erosin

5. Uskotko yhä Jumalaan. Pidätkö itseäsi kristittynä? En. En.

6. Onko läheisiäsi vielä mukana? Jos on, millä tavalla he suhtautuvat sinuun nyt? On mukana. Karttavat täysin. Ei saa edes tervehtiä!

7. Mitä jäit kaipaamaan eniten? Mikä oli mielestäsi parasta todistajuudessa? Konventit oli kivoja kun sai tavata muita nuoria

8. Mitkä ovat suurimmat muutokset nykyisessä elämässäsi verrattuna entiseen todistajuuteen? Hallitsen elämäni paremmin

9. Millaisina näet todistajat nyt? Entä seurakunnat ja mainostetun keskinäisen rakkaudellisuuden? Olen nyttemmintajunnut organisaation valheellisuuden, historian pimittämistä, vääriä ennustuksia, tupakka- ja asetehtaiden oisinkoja yms mistä en tiennyt mitään kun olin mukana (enkä tiennyt kun erosin)

10. Mitä haluat sanoa todistajalle, joka itse harkitsee yhteisöstä lähtöä? Ehdottomasti kannattaa irtaantua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      329
      12023
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      420
      3391
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1868
    4. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      89
      1646
    5. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1623
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      94
      1122
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1091
    8. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      937
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      933
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      253
      897
    Aihe