Miten rottis eroaa vaikka labbiksesta?

leikkisäsä

Muutakun ulkonäöllisesti? :) tiedän että jokaisella koirarodulla on niin omia luonteenpiirteitään, mutta eikös koira tule juuri sellaiseksi kun sen kasvattaa? Eikö rottiskastakin saa ihan kiltin perhekoiran niin halutessaan vai onko siinä jotain niin vanhoja luonteenpiirteitä ettei se sovi perheeseen missä on pieniä lapsia? Olisin äärimmäisen kiinnostunut rodusta, mutta epäröin voiko rottiskasta tulla lupsakkaa perhekoiraa. :)

13

2335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä

Tottakai voi tulla..meillä ainakin on rotikka ihanana perhenjäsenenä...
      Itsellämme on 7-vuotias tyttö ja 10-vuotias poika ja tosin toi rotikka tyttö jolla ikää on 3-vuotta...
      Otettiin se ihan pentuna,eli on ollut koko ikänsä lasten kanssa ja tulee hyvin toimeen myös muitten laspsien eikä vain omiemme kanssa.. :)
      Tosin rotikat vaativat paljon liikuntaa,aivotoimintaa ja kärsivällisyyttä kasvattaessa..ainakin tämä meijän neitime vaati :) ja tekee sitä edelleen!

Tottakai koiran luonne ja olemus ovat paljon kiinni omistajan koulutuksesta ja kohtelusta...
      Mutta tottakai on poikkeus tapauksia joka roduissa..Joillakin on voi olla synnynnäinen vika,esim.taipumus paniikki häiriöön jne..
      (Lapsuuden kotini rotikka jouduttiin lopettamaan 4-vuotiaana,koska aina yksin ollessaa sai paniikki kohtauksen ja tuhosi paikkoja ja kun joku tuli takaisin kotia se hyökkäili vihaisen päälle ja puri...Loppujen lopuksi se kävi ohikulkijaiden kimppuunkin... se oli pakko lopettaa :(...ja koulutus oli ollut hyvä,ja rakastava,eli vika oli koirassa eikä kasvatuksessa...käytiin lääkärissä ja epäiltiin paniikkihäiriötä,tai aivokasvainta)

Mutta kyllähän rotikasta hyvän koiran saa,niinkuin mistä tahansa koirasta :)
      Onnea etsinnöille :)

• Kyllähän rotikkakin on hyvä perhekoira..=) Oma koira ainakin tykkää lapsista ja talvella esim tykkää vetää lapsia pulkassa ja ym..
      Luonteeltaan labbis ja rotikka on kyllä hieman erillaisia. Labukka on mielyttämisen haluisempi kun rotikka.Rotikan kanssa kyllä pärjää pitkälle ihan maalaisjärjellä.

http://www.ilo-willa.fi/rottfans/rottfans.html tuossa on linkki,mikä on ainakin omasta mielestäni hyvin kerrottu rotikasta..:)

• cle

Itselläni on ollut muutama rotikka ja yksi labukka ja luonne-erot ovat huimat. Rotikasta saat tosi mukavan kaverin, mutta se vaatii TODELLA osaavan kasvatuksen.Sille on osattava laittaa rajat joiden mukaan eletään muuten siitä tulee juuri Miina05 kuvailema kotiterroristi.Rottis on dominoiva rotu ja labukalla ei dominanssia ole nimeksikään kun verrataan rotikkaan.Ja mikäli haluat uroksen ja sinulla on nämä kaksi vaihtoehtoa -suosittelen labukkaa. Paitsi jos olet kokenut koiranomistaja ja olet halukas sitoutumaan kouluttamaan koiraasi kunnolla.Toki labukkakin tarvitsee rajat ja rakkautta,mutta se on paljon vastaanottavaisempi luonteeltaan kuin rotikka.

• zirp..

Meidän nartturotikka on 4 vuotias, lapsi pian 2 vuotta ja lisäksi viellä kissa 9kk. Monet ovat verranneet tätä meidän "lammasta" Labbikseen. Rotikkamme on ensimmäinen koirani, eikä ole tarvinnut sen enempää koulutusta kun muukaan koira. Kunhan kotitottelevaisuus, hihnakäyttäytyminen ja arvojärjestys on kunnossa, niin hyvin pärjää. Onhan meillä käynyt tietysti myös hyvätuuri kun saimme näin "lepsun" ja ihmisystävällisen koiran, mutta ei se rodusta ole kiinni tykkääkö lapsista tai muista vieraista ihmisistä vai ei.

• emäntä Tampereella

no, täässä esimerkki.
      Meidän Donna lähti 10 vuotiaana taivaaseen tuli luusyöpä.
      Nyt mennään tänään kennelistä ostamaan uutta, on 4 viikoa vanha.
      Ennen Donnaa mulla oli keltainen labbis, felix nimeltään.
      Joka aamu Felix kantoi suussaan ankkalasta yhden munan keittiön lattialle, nuoli ja pesi ja sai siitä hyvästä palkkion.
      Taas tämä Donna olis syönyt sen saman tien.
      Eli siinä suurin ero.
      Labradorin noutaja on noutaja Rottweiller rakastaa ruokaa.
      Kuin myös lapsia.
      Ehkä liikaakin.
      Donna oli 3v. kun syntyi tytär.
      Makasi pinna-sängyn vieressä ja vartioi.
      Siis muilta kuin multa ja isäännältä.
      Sinä ole pomo.
      Rottis "menee helpolla sekaisin" nupistaan jos joutuu päättämään asioista.
      Mahtava lapsikoira jaksaa peuhata on kärsivällinen mutta IKINÄ ei saa lyödä!!
      Tosin mulla oli kämmen pari kertaa kipeä kun jouduin läppäseen kun oli murkku-iässä.
      Terv. Mahtava kaveri

• emäntä t:reella

Kertoisin vielä yhden tapauksen.
        Donna oli n.5vuotias kun menin nuoremman lapsia siis 2 nyt 6 ja 5 vuotiaat kanssa kauppaan.
        Laitoin Donnan kaupan ulkopuolelle kiinni, kun tulin lasten siis pikku vauvan kanssa ulos kaupasta, sattui melkein onnettomuus.
        Tuli humalainen ukko ja kurkisti vaunuihin.
        Sain juuri koirasta otteen kun yritti purra miestä kaulaan.
        Eli todella varovainen saa olla...
        On niin perheen perään.
        Olin raskaana ison vatsan kanssa koiran kanssa lenkillä.
        Kun tuli taas kerran kännissä oleva kaveri ja Hoki hyvän näköinen...
        Sanoin kahteen kertaan että mene pois Donna kun alkoi muriseen.
        Ei uskonut vaan väkisin tuli ja yritti taputtaa.
        No, siinä vaiheessa sai koira "sätkyn" etutassuilla työnsi miehen kumoon, soitin ambulanssin ja poliisit.
        Eivät ottaneet yhteyttä kun selitin mitä tapahtui.
        Veivät ukon sairaalaan kuulostelin ja laittoivat 5 tikkiä päähän.
        Että ei sen vakavampaa.
        Eli mitä opin.
        Itse saan juoda olutta siideriä.. mutta ei kestänyt tämä että joku vieras humalainen tulee...

• pehmeämpi voi koira olla
        emäntä t:reella kirjoitti:

Kertoisin vielä yhden tapauksen.
        Donna oli n.5vuotias kun menin nuoremman lapsia siis 2 nyt 6 ja 5 vuotiaat kanssa kauppaan.
        Laitoin Donnan kaupan ulkopuolelle kiinni, kun tulin lasten siis pikku vauvan kanssa ulos kaupasta, sattui melkein onnettomuus.
        Tuli humalainen ukko ja kurkisti vaunuihin.
        Sain juuri koirasta otteen kun yritti purra miestä kaulaan.
        Eli todella varovainen saa olla...
        On niin perheen perään.
        Olin raskaana ison vatsan kanssa koiran kanssa lenkillä.
        Kun tuli taas kerran kännissä oleva kaveri ja Hoki hyvän näköinen...
        Sanoin kahteen kertaan että mene pois Donna kun alkoi muriseen.
        Ei uskonut vaan väkisin tuli ja yritti taputtaa.
        No, siinä vaiheessa sai koira "sätkyn" etutassuilla työnsi miehen kumoon, soitin ambulanssin ja poliisit.
        Eivät ottaneet yhteyttä kun selitin mitä tapahtui.
        Veivät ukon sairaalaan kuulostelin ja laittoivat 5 tikkiä päähän.
        Että ei sen vakavampaa.
        Eli mitä opin.
        Itse saan juoda olutta siideriä.. mutta ei kestänyt tämä että joku vieras humalainen tulee...

kyllähän labbis koirana on paljon helpompi opettaa ja ei dominoiva kättä antaa suunnilleen jokaiselle kuka ei vihalla lähesty, yksikään rottis ei ohittanut labbistani vaikeuksitta,et olisi nätisti kävelly ohi,pentuna kaikki isot koirat ovat rasittavia.kovemman koulutuksen varmasti vaatii rotikka, kaupungilla kyllä olen jonkun nätisti olevan rotikankin nähny.

• siitä että

koirasta saa sellaisen minkä haluaa..Minun koirani rotumääritelmä on itsepäinen, ärhäkkä ja luonteeltaa erakko ja vaikea koirarotu mutta tämä on kaikkea muuta. se on sylivauva ja sohvaperuna eikä vielä mitään luonne"vikojakaan" ole esiin tullut.Ja toki se on itsepäinen mutta ei kovin paljoa :)

• LISSU

Rotikat on just parhaita..itse tykkään ja itelläni nyt 3 menossa...itse asun mieheni kanssa mutta muilla tutuilla(siskoillani,niiden lapset,kaverini jne)ei ole ollut ongelmia koiran kanssa...todella kiltti ja ihmis rakas...tämä toinen rotikka oli kanssa hieman "omistushaluinen" jos niin voi sanoa,mutta ensimäinen ja tämä kolmas eivät ole.. :)
        rotikka on lempirotuni ja on sitä aina...:)
        Hyvän koiran siitäkin saa..
        on kyllä tosin dominoivampi kuin labbis ja "yleensä" itsepäisempi mutta muuten(eli vaatii aikaa enemmän koulutukseen):=
        onnea etsinnöille..kumpaan päädyttekään..itse suosittelen rotikkaa...voihan labbiskin olla persoonaltaan häiriintynyt... ihme juttuja joillakin..:/ itse puolustan rotikkaa kun on niin paljon hyviä kokemuksia :)

• jeees
        LISSU kirjoitti:

Rotikat on just parhaita..itse tykkään ja itelläni nyt 3 menossa...itse asun mieheni kanssa mutta muilla tutuilla(siskoillani,niiden lapset,kaverini jne)ei ole ollut ongelmia koiran kanssa...todella kiltti ja ihmis rakas...tämä toinen rotikka oli kanssa hieman "omistushaluinen" jos niin voi sanoa,mutta ensimäinen ja tämä kolmas eivät ole.. :)
        rotikka on lempirotuni ja on sitä aina...:)
        Hyvän koiran siitäkin saa..
        on kyllä tosin dominoivampi kuin labbis ja "yleensä" itsepäisempi mutta muuten(eli vaatii aikaa enemmän koulutukseen):=
        onnea etsinnöille..kumpaan päädyttekään..itse suosittelen rotikkaa...voihan labbiskin olla persoonaltaan häiriintynyt... ihme juttuja joillakin..:/ itse puolustan rotikkaa kun on niin paljon hyviä kokemuksia :)

sitähän minäkin...aivan hyvin voi ottaa rotikan ihan ekaksikin koiraksi,pienistä ongelmista tehdään usein vaan niin suuria...ja jos joku tietää yhdenkin rodun,missä ei oo ollu päävikasuutta,tai ettei oo tuhonnu pentuna/murkkuiässä,niin vois ilmottaa=)

• emäntä T:Reella
        jeees kirjoitti:

sitähän minäkin...aivan hyvin voi ottaa rotikan ihan ekaksikin koiraksi,pienistä ongelmista tehdään usein vaan niin suuria...ja jos joku tietää yhdenkin rodun,missä ei oo ollu päävikasuutta,tai ettei oo tuhonnu pentuna/murkkuiässä,niin vois ilmottaa=)

Se vanha sanonta:"Oppia ikä kaikki".
        Olin 37v. kun minulle tuli ensimmäinen siis Donna joka taivaaseen lähti.
        Eli olin aika lailla ulalla...
        Mutta onneksi olin yö-työssä 3 kertaa/viikko, ja oli todella aikaa tutustua ja oppia tuntemaan...
        Nyt tiedän jo aika lailla enemmän kun 14.5 tullee Donna kakkonen että miten ja missä mennään...
        T:Odottavan aika on pitkä......

• rottikset ovat

yleensä ihan mukavia, mutta kultaiset noutajat, labbikset ja dobberit ovat purreet ihmisiä. Niiden kanssa on ollut vaikeuksia. Ihminen, joka ei ymmärrä koiraa, saa labbiksesta yhtä suurella todennäköisyydellä "vihaisen" kuin rotikasta.

• känkkä

olen suurannut kummankin rodun käytökstä ja
      olen ehdottomasti sitä mieltä että luotan rotikkaan paljon enemmän kuin labukkaan.. kumpikin tosin kilttejä mutta labukka on vähän häslä kun taas rotikka harkitsee kaiken tarkkaan. esim lasten kanssa rotikka on seissyt laiturilla ja vartioinut kun pienet lapset uinu jos ne on laittanu pään veden alle se alkoi heti haukkua labukkaa taas ei lapset kiinnostaneet. jos lapsi antoi kädestä jotain herkkua labukka nappasi niin kovin että sai varoa näppejä rotikka taas otti varovasti pienen nappulan voi antaa vaikka suussaan pitäen eikä pelättävää ollut. jotai tosta rotikan varovaisuudesta kertoo ehkä sekin että kun leikin noitten lasten kanssa kesällä vesi-ilmapalloilla ja heitettiin yksi nurmikolle eikä se mennyt rikki ni rotikka meni ja toi sen meille takaisin kantaen suussaan ja tiputti sen ehjänä takaisin kädelleni! tosin eroja on tietysti toisinkin päin mun omat paremmat kokemukset on vaan rotikasta.. jätkäkaverillani on taas ollu labukka (en koskaan nähnyt) niin hän kannattaa taas sitä. haluaisin ite rotikan mutta mies ei suostu kun ei luota rotikkaan sanoo sitä vihaiseksi ja luonnevikaiseksi.. johtunee siitä ettei oli ikinä ollut rotikan kanssa tekemisissä.. mutta kun hän on niin jääräpää ei millään suostu uskomaan miten kultainen koira rotikka on! niinkuin monesti sanottu... mistätahansa koirasta saa vihaisen ja luonnevikaisen ei sitä saa rotikkaan liittää vain pelkkien mielikuvien perusteella!!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5430
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1637
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      239
      1620
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      324
      1150
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1136
    Aihe