Suunnitteilla olisi avokeulaisen pikkujenkin hankinta ensi keväänä. Tulevaan käyttötarkoitukseen eli lähivesillä liikkumiseen ja vesihiihtoon kyseinen venetyyppi käsittääkseni sopii melko hyvin. Eli tavoitteena olisi löytää n.7500E hintaluokassa ainakin teknisesti hyväkuntoinen yksilö, pituudeltaan noin 17-19 jalkaa. Merkeistä tulee nyt ekana mieleen Sea Ray, Regal, Four Winns, Wellcraft, Maxum, Bayliner (uudempirunkoinen vm.90->). Kuutoskone olisi tietysti mieleinen, mutta kovin vähän näyttää olevan tarjolla kohtuuhintaisia pikkujenkkejä kuutospadalla. Nyt kiinnostaisi käyttäjien kokemukset ko. venetyypistä neloskoneella. Miten esim. 130 tai 135 hv riittää? Mercruiser, OMC vs. Volvo? Lähinnä olen ajatellut Mercruiserin konetta, mitä hyvää, mitä huonoa? Tarjolla olevat paketit alkavat olla enimmäkseen jo reilun 10 vuoden iässä, joten ainakin merivedessä olleet koneet lienee aika lopussa. Uskaltaako noin vanhaa sisäperäkonetta hankkia ylipäätään, mielellään ainakin makeasta vedestä? Eli kommentteja kaipaisin, mitä kannattaa ottaa huomioon, jotta välttyisin hankkimasta pommin joka leviää käsiin heti ensimmäisenä kesänä? Kevään odottelemisiin, kiitti vinkeistä jo etukäteen!
Pikkujenkkien omistajia?
15
4768
Vastaukset
- kokemusta
Kyllä 10-vuotta vanha sisäperämoottori on todellakin jo isojen remonttien edessä.
Älä ainakaan vanhoihin Bayliner veneisiin sekaannu!!
>Eli kommentteja kaipaisin, mitä kannattaa ottaa huomioon, jotta välttyisin hankkimasta pommin joka leviää käsiin heti ensimmäisenä kesänä? Kevään odottelemisiin, kiitti vinkeistä jo etukäteen!<
Tuolla rahalla saat melkoisen uudenveroisen perämoottori veneen esim. HT-veneet sopisii hyvin käyttötarkoituksiisi.- Bowrider
Aika usein näkee myynti-ilmoituksissa "vasta remontoitu" jne. mainintoja. Mitä vanhemman puoleisesta sisäperäkoneesta tavallisesti hajoaa ensimmäiseksi? Pakosarjat ruostuu puhki, vetolaite leviää? Vesihän on se vanhin voitehista -ja huonoin- laakereihin päässyt vesi lienee se kaikkein pahin? Mitä mielipiteitä vanhoista "täysremontoiduista" sisäperäkoneista? Jotenkin vähän karsastan isommanpuoleisia 2T-koneita, olen edelleen enemmän sisäperän kannalla.
- pRESIDENT
HT veneessä on se hikinen koppi! Ja kankea varustelu useimmiten. Kyllä bowrider lyö minkä tahansa HT-veneen sata nolla. Mutta viestisi lieneekin trolli.
- käsitä ei
Moottoreita ja vetolaitteita on monen merkin veneessä mistä se moottori tietää onko se missä veneessä kun samoja moot, useimmissa veneissä jos omc on rekkenissä se toimii mutta ei baylinerissä etes huonosti,ei ymmärrä tahtois tietoa
- 46546
käsitä ei kirjoitti:
Moottoreita ja vetolaitteita on monen merkin veneessä mistä se moottori tietää onko se missä veneessä kun samoja moot, useimmissa veneissä jos omc on rekkenissä se toimii mutta ei baylinerissä etes huonosti,ei ymmärrä tahtois tietoa
mutta ei se haittaa
- jikijikijiki
46546 kirjoitti:
mutta ei se haittaa
loppui
käsitä ei kirjoitti:
Moottoreita ja vetolaitteita on monen merkin veneessä mistä se moottori tietää onko se missä veneessä kun samoja moot, useimmissa veneissä jos omc on rekkenissä se toimii mutta ei baylinerissä etes huonosti,ei ymmärrä tahtois tietoa
näitä nostalgia kirjoittelijoita oikein tulee ??????????????????? 2002, 10v vanha ketju !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Cobia
Omani on parikesää ollut käytössäni eli Cobia spirit vbr 1750 on 5m pitkä ja 2,1m muistaakseni leveys vm.-90 ja kone 2-t Tohatsu m90 vm.-92, potkurina 4 lapainen Propulse (säädettävät lavat).
Kone on riittänyt hyvin 2 henkeä koira kuormalla, yli neljällä vois olla isompi, kun Tohatsu on vain 3 pyttyinen... Suurin sallittu on 140hp eli Suzuki 4-t olis jees, mutta kun Tohatsulla on ajettu reilut 100 tuntia niin ei kai sit vielä...
Kulutus n. 22-23 solmun nopeudella alle 15ltr/tunti, ei taida sisäperällä onnistua? Istuin paikkoja on 8 hengelle (rek. 7:lle) ei myöskään onnistu näillä mitoilla sisäperällä?
Edellinen omistaja veti suksia perässään ihan kivutta ja hupiajeluun on toiminut loistavasti ( ei siis ole myynnissä, vaikka kehunkin ;))
Katselin itsekin ensin sisäperämalleja, ONNEKSI ostin perämoottoriversion, en ole katunut.- VolvoMan
Mitäs sanot jos sanon että onnistuu. Ittellä on VP AQ130C ja Jurmo trimara vene, rekisteröity 8 hengelle, ja sillä kulkeekin. Huippunopeus sellaset 38 solmua, ja kulkee yksin ajaessa tyynellä alle 12l/H 25 solmun nopeudella eli 0,5l/mpk. Pankaa paremmaksi. Veneen pohja on trimaraani tyyppinen, eli periaatteessa kolmirunkoinen, ja 5,65m x 2,15m (PxL). VBesihiihto onnistuu 5h sukset ja hiihtäjä, ja on ajettu 9sällä hengellä liu'ussa (22 solmua) Koneen vuosimalli on 1976 ja vetolaite on VP 280. Potkuri on 15"x21". Teoreettinen huippunopeus on 44 solmua (5500rpm). Eli ei onnistu sisäperäkoneella. Olenkin aina sanonut että sisäperä on AINA peräkonetta parempi. Sekä polttoainetaloudellisuudeltaan, väännöltään, hinnaltaan halvempi, ja kaiken lisäksi aina 4-tahtinen. Ja siihen että kone ruostuu suolavedessä puhki 10 vuodessa, sanon siihen PASKAT, ittellä kesti sylinterikansi 23 vuotta, ja pakosarja on orginali. Vain pakokäyrä vaihdettu koska se on valurautaa, ja ohut yhdestä paikasta uutenakin. Eli turvaiisin mielin suosittelen 10 suotta vanhaakin Volvo Penta sisäkonetta.
- seamen
Minulla on SeaRay16 umpikeulainen ja 100hv. Mercury koneella helsingissä toiminut ja toimii hyvin. Sopii just sun tarkoituksiisi. Älä osta vanhaa sisäperäkonetta.
hintaa on 6500€ tai tarjoa.Vuosimalli 1988 käyttöönotto oli 1991 ollut minulla uudesta asti.
seamen@suomi24.fi- ipe
... vielä tarpeeks vanha... MC 140 -78, (4-kone)ajotunteja mittarin mukaan 850 h, hyvin käy jä kukkuu... :-))
- pRESIDENT
Vesiurheiluun siis esim. vesihiihtoon sisäperä on ehdottomasti parempi. Etuja perämoottoriveneeseen mm.:
- saa leveämmän uimatason, koska ei ole moottori siinä keskellä häiritsemässä
- suurehko perämoottori haittaa näkyvyyttä taakse eli vesihiihtäjä jää helposti kuolleeseen kulmaan, kun perämoottori peittää näkyvyyden. Selvä turvallisuusriski.
- useimmiten perämoottorit eivät ole ajo-ominaisuuksiltaan sisäperien luokkaa. Siis sisäperällä varustettu vene pääsääntöisesti kääntyy kovemmassa vauhdissa paremmin ja tekee korkeamman aallon, joka on myös terävämpi, mikä on vesihiihtäjän ja erityisesti polvilautailijan tai wakeboardistin mieleen
Kutoskone on konstruktioltaan ehdottomasti vanhempi. Neloskone on heikompi. Vanhat koneet ovat tietysti jonkinlainen ongelma, varsinkin nuo kaasutinmallit, mutta riippuu hyvin pitkälti huollosta ja käytön määrästä. On hyviä yksilöitäkin joukossa.
Veneistä sen verran, että halvat mallit ei ole tehty kestämään ikuisuuksia, vaan ovat käyttötavaraa. Sen vuoksi kannattaa hieman katsoa, minkä merkkisen veneen hankkii. Nykyään uudet, myös pienet veneet ovat huomattavasti paremmin tehtyjä, jos jätetään ihan baylinerin tyyliset vessat huomioimatta. Itse suosittelisin katsomaan Regalia, Doralia, Wellcraftia jne.
Tuli muuten mieleen, että Helsingin Merisatamassa siinä tien varressa olevalla säilytysalueella on punainen Wellcraft 170 Classic vm. 88, jossa on tuulilasissa iso lappu, että myytävänä ja puhelinnumero.
Itse voisin kertoa vähän enemmän tuosta veneestä, kun itsekin uutena -89 mallin 130 hv Mercruiserilla hankimme. Muistaakseni vene kulki vajaat 40 mailia kyseisellä koneella. Jos yksin olisi ajanut, olisi voinut olla nopeampi. Periaatteessa ihan perusvene, jossa ei hirveästi vikoja, mutta tuon aikaiseen tapaan verhoilut eivät ole samaa tasoa kuin nyt parhaimmissa, ts. nitojalla ne oli kai kiinnitetty. Samoin säilytystiloja oli runkoon saatu upotettua vähemmän kuin tänä päivänä. Moottoritila oli melko ahdas ja tuon kaasari nelosen kanssa oli jonkin verran probleemia. Antoi kaasariin liikaa gasoa ja oli vaikea löytää tyhjäkäyntikierrokset, jolla kone olisi käynyt hyvin. Lisäksi vene oli vaikea tankata täyteen, koska bensa tuli helposti yli ellei yksi mennyt painoksi veneen keulaan, jolloin bensa meni hyvin tankkiin.
Kaiken kaikkiaan sopiva, näppärä pikkuvene siihen aikaan. Se oli sitä, mitä ne silloin olivat. Nykyäänhän luonnollisesti aivan eri luokkaa.- Bowrider
Kiitti pressalle asiallisista kommenteista/vinkeistä! Itse asiassa on just ollu kiikarissa eräs -89 Wellu 170 Classic. Olen kuullut että Wellcraft olisi laadukkaimmasta päästä jenkkiveneitä, pitänee paikkansa.. Regal 170 Valanti kiinnostaisi myös, tosin siitä ei ole tullut myyntipalstoilla vastaan kuin umpikeulaisia versioita ja ko. kokoluokan veneessä en aio moista vaihtoehtoa edes harkita. Myös Sea Rayn 170/180 BR vaikuttaisi suht hyvältä ratkaisulta, kokemuksia? Four Winns on kans ollu mielessä, en ole tosin kuullut niistä hyvää enkä pahaa. Doral on vissiin Suomessa melko harvinainen ilmestys.
- 170 Classic
Hinta esimerkki em. venemallista. Itselläni on tällä hetkellä Wellcraft 170 classic MC 130hv Ajattelin vaihtaa sen keväällä vähän isompaan kajuutalliseen. Hintaa on 6000€ lähes uusilla pressuilla, sekä perusvarustuksella. Se on ihan totta, että Wellu on hyvä vene. Wellcraftin haluaisin myös seuraavaksi veneeksi.
- Bowrider
170 Classic kirjoitti:
Hinta esimerkki em. venemallista. Itselläni on tällä hetkellä Wellcraft 170 classic MC 130hv Ajattelin vaihtaa sen keväällä vähän isompaan kajuutalliseen. Hintaa on 6000€ lähes uusilla pressuilla, sekä perusvarustuksella. Se on ihan totta, että Wellu on hyvä vene. Wellcraftin haluaisin myös seuraavaksi veneeksi.
..laitatko meiliosoitteesi tänne niin keskustellaan lisää paatistasi sähköpostin välityksellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363667- 122396
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371955Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211721Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301493- 1241448
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141246
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4781221- 761135