Hei!
Olen 34-vuotias ja tunnen, että olen kokenut elämässä kaiken ja pidän itseäni vanhuksena. Ajattelevatkohan muutkin yleisesti ikäisistäni niin? Kukaan ei tosin vielä teitittele ja minua tervehditäänkin yleensä sanomalla "moi", mikä tuntuu usein kiusalliselta. Nuoren tasolle en enää osaa laskeutua, vaan yli kuusikymppisetkin tuntuvat kuin lapsilta, joille minulla on paljon kokemusta jaettavana, jos he sitä haluavat. Pohdin myös omaa kuolemaani ja olen siihen jo valmistautunut. Kirjoittaisitteko, mitä ajattelette ikäisestäni? Älkää suotta sanoko, että olisin masentunut. En ole, pikemminkin vain oman vanhuuteni tunnustanut.
Voi kuinka vanha olen!
32
3110
Vastaukset
- satakunnatar
Olen huomannut itsessäni samoja tunnetiloja.. Liian vanha johonkin ja taas toisaalta eihän sitä ikää nyt vielä niiiiin paljon ole, eihän?? Oman vanhuuden =) huomaa jo omissa ajatuksissa ja mietteissä, tulee mietittyä että ne " nuoremmat" APUA.. Mahtaako tämä olla nyt sitä kolmenkympinkriisiä, TOIVOTTAVASTI, koska jos nyt jo tuntuu näin vanhalta, mitä se onkaan muutaman vuoden päästä, en uskalla edes miettiä.. =) Toivottavasti tästä selviää, tavalla tai toisella..
- nainen 34v
ja kävin noita asioita läpi alle kolmikymppisenä,juuri kun olin saanut neljännen lapseni.
Tunsin itseni vanhaksi.riittämättömäksi ja joissain asioissa kaiken kokeneenksikin.
Kamppailin tuon asian kanssa viisi vuotta,mutta nyt olen sinut itseni kanssa.
Minusta on ihanaa olla yli kolmekymppinen,mutta kuitenkin alle nelikymppinen.
Lapset ovat jo siinä iässä,etteivät tarvitse minua kokoaikaa ja minulla on aikaa itselleni.
Ja nykyään nautin kun saan mennä ja harrastaa koirineni.
Koen olevani juuri nyt kypsä,itsevarma ja hyvännäköinen nainen saatuani lasten myötä hieman muotoja itselleni.
Ennen pidin kirjaa syömisistäni ja olin todella tyytymätön itseeni kaikin puolin.
Avioliittoni toimii niin ylä kuin alamäissä ja osaan arvostaa myös mieheni tekemisiä ja menemisiä oikealla tavalla,enkä enää mustasukkaisena vahdi hänen jokaista liikettään.
Joten voin omasta puolestani sanoa,että olen hyvin tyytyväinen omaan ikääni ja toivon,että suuntaus jatkuu vaikka vuosia tuleekin enemmän ja enemmän. - Polarization
Kyllä itsellänikin (jo 36v...) välillä on vanhus-olo, kun nuorempia ihmisiä katselee ja kuuntelee. Ja välillä väsyttää ja tuntuu, ettei saa mitään muuta aikaiseksi kuin lisääntyneitä ryppyjä. Ja kuolema hiipii koko ajan lähemmäksi, minkäs sille voi. Mutta eiköhän tässä vielä tämän päivän jaksa vastaan panna... ja seuraavan... ja seuraava...
- kolme neljättä
Outoa. Minulla taas tuntuu vasta elämä alkavan. Opinnot on loppusuoralla. Ahdistava nuoruus ikävine muistoineen alkaa hälvenemään ja tunnen, että olen ensimmäistä kertaa sinut itseni kanssa.
Katselen myötätuntoisena parikymppisiä, joiden täytyy vielä päteä ja yrittää jotenkin sopeutua muiden pintaliitäjien joukkoon.
En oikeasti voinut silloin muinoin kuvitellakaan, että elämä voi olla näinkin helppoa ja onnellista!- toinen 34 v.
Totta suurin osa mitä sanoit. Kävin aikoinaan lukion, mutta siihen se tyssäsi. En tienyt miksi haluan isona, joten menin töihin. Pätkätyöläisenä pööpöilin toistakymmentä vuotta. Menin naimisiin ja tein pari lasta. Sitten kuulin nykyisestä ammattiin valmistavasta kurssistani. Tiesin heti, että sinne on pakko päästä. Se on sopiva kuin nyrkki silmään minulle! Pääsin ja joudun olemaan viikot asuntolassa toisella paikkakunnalla. Onhan se aina helvetinmoinen hoppu kotiin lasten luo perjantaisin, kun koulu loppuu...
Mutta olen tosi tyytyväinen, että lähdin opiskelemaan. Olen vihdoin sinut itseni kanssa. Olen itsevarmempi, tyytyväinen kroppaani (ennen häpeilin isoja rintojani ja lihavuuttani) ja olen saanut paljon uusia tuttavia. Mies taisi aavistella miten tässä käy, kun oli opiskeluani vastaan. Sillä se on muuttanut elämäni ja ajattelutapani lähes kokonaan. Ja kun ajattelutapa muuttuu, niin tuntuu että pitäisi koko elämä laittaa remppaan kerralla ja olenkin jo pitkän aikaa miettinyt avioeroa. Kotipuolessa on tosi kiinnostava mies ja hänelläkin on tunteita minua kohtaan. Valitettavasti hänelläkin on pieni lapsi, jonka maailmaa hän ei halua mullistaa eroamalla avovaimostaan. Jutellaan monesti keskenämme, mutta pitemmälle emme ole menneet. Aviomieheni kanssa olen ollut 17 vuotta yhdessä ja hän tuntuu niin tylsältä ja rutinoituneelta. Toisaalta hän on melkein aina pinna kireällä ja valittaa. Tuntuu, että mielummin olen yksin lasten kanssa kun mieheni kanssa. Onko kellään vastaavaa tilannetta? Ajatuksia?
- on tarttunu matkaan
Välillä tunnen itteni tooooooooosi vanhaks, välillä taas nuoreks.
Osaan olla tosi pentumainen, vetää perskännit ja remuta paskaa jauhaen mut osaan olla tylsä aikuinen ja ilonpilaaja.
Baarisa tunnen väliin itteni tosi vanhaks, kaikki on niin nuoria sielä.
Elämää oon kokenu, liikaakin, mutten voi lähtee ketään neuvomaan, kuunnella voin. Jokainen mokaa omat juttunsa kantapään kautta karvaasti oppien.
Iän myötä oon alkanu miettiin asioita paljon syvemmin, tunnen itteni nyt ja tykkään itsestäni... useimmiten.
Elämä, ja ikääntyminen, on vaikeeta mutta mukavaa. Tulkaa teinit perästä, ei tää niin kauheeta oo ;) - neljäkutonen
En voi olla kommentoimatta, että teidän kaikkien ajatukset kuullostavat niiiiiiin lapsellisilta. Elämänkokemusta kolmikymppisenä? Monet "nuoret" tuntuvat ajattelevan että elämänkokemusta on, mm. ihmissuhteet, joita takana on paljon. Onko teillä kokemusta sisaren saattohoidosta, sukulaistytön huostaanotosta, adoptiosta, omasta vakavasta sairaudesta, omien vanhempien hautaamisesta, konkurssista jne. ???
Sitten voi sanoa omaavansa elämänkokemusta kun ei enää murehdi pieniä asioita kuten ikäänsä!
Olen 46 v. ja parhaassa iässä. Kenties kapakassa kaikki ovat minua nuorempia, mutta kun en ole käynyt siellä enää kymmeneen vuoteen. Kesäterassit riittää minulle.
Kun menen vesijumppaan ( lääkärin määräys ) tunnen itseni nuoreksi, koska kaikki ovat minua vanhempia!
Aloitin vasta yliopisto-opiskelut, harrastan rullaluistelua, matkustamista, kavereiden kanssa iltaa istumista...
Uskokaa pois, elämä ALKAA nelikymppisenä!- yh isä 35
Avioero,exä vankilassa,äiti kuoli,yksinhuoltajuus,työttömyys,lapsella sosiaalisia ongelmia,yksinäisyys,veli narkkari ja jne.
Olen 35v.mies ja koen olevani aikuinen mies parhaassa iässä en vanha enkä nuori.
Elämä antaa ja elämä ottaa niin se menee. - jjjuuu
Taas on joku,ikämies pönkittämässä huonoa itsetuntoaan.
- Grrrhh
Ottaa sun kirjotus niin paljon päähän että parempi kun en muuta tähän kirjoitakaan.
Et todellakaan ole ainoa elämää kokenut. Elämänkokemusta VOI OLLA kolmekymppisenä.
Hyvä että sulla menee hyvin. yh isä 35 kirjoitti:
Avioero,exä vankilassa,äiti kuoli,yksinhuoltajuus,työttömyys,lapsella sosiaalisia ongelmia,yksinäisyys,veli narkkari ja jne.
Olen 35v.mies ja koen olevani aikuinen mies parhaassa iässä en vanha enkä nuori.
Elämä antaa ja elämä ottaa niin se menee.Yli kolmekymentä ei ole ikävuosina paljon, mutta toinen on saattanut siihen mennessä kokea aika paljonkin. Elämänkokemukset vievät eteenpäin. Niinkuin sinua. Sielusi on vanhentunut ja muutoksia on sinussa tapahtunut. Itse olen 50 v ja matkaan mahtuu kaikenlaista. En tunne itseäni kuitenkaan vanhaksi sinällään, vaan pidän itseni valppaana imeäkseni vielä monta kokemusta hyviä ja huonoja lisää. Ainoa mikä surettaa, ei rypyt ja muu edessä oleva, vaan että elämän loppu on ilman muuta lähempänä, kuin ennen. Yritähän mies pärjäillä.
- Duuladullan
Täytyi herättää sinut maan pinnalle toteamalla, että 3-kymppinen ei ole enään nuori. Elämänkokemus ei ole mitattavissa vastoinkäymisillä, vaan käsityskyvyn muuttumisella ja käytännön järjen kapasiteetilla, eikä nuokaan vielä riitä kuvaamaan elämänkokemuksen määrää.
Onko lapsellista ilmaista omia tuntemuksiaan? Jos, niin yhdyn mielelläni aloittajaan ja tunnustaudun lapselliseksi 34-vuotiaaksi vanhukseksi.
Sinun elämäsi on varmasti poikkeus yleisestä. Kyllä, anteeksi nyt vaan totuus, nelikymppinen on jo VANHA. Eivätkä kaikki ole voineet viettää elämänsä ensimmäisiä vuosikymmeniä alkoholisoituneena ja palata sitten taas elämään muiden "ikinuorien" kanssa.
Ihmettelen vieläkin sitä, mikä oikeuttaa sinut arvostelemaan toisen elämänkokemusta vähäisemmäksi kuin omaasi. Silloin kun ei enään tarvitse vähätellä muita lujittaakseen omaa kuollutta itseisarvoaan, on VALMIS ja riittävän KYPSÄ toteamaan olevansa VANHA!. - neljäkutonen
Duuladullan kirjoitti:
Täytyi herättää sinut maan pinnalle toteamalla, että 3-kymppinen ei ole enään nuori. Elämänkokemus ei ole mitattavissa vastoinkäymisillä, vaan käsityskyvyn muuttumisella ja käytännön järjen kapasiteetilla, eikä nuokaan vielä riitä kuvaamaan elämänkokemuksen määrää.
Onko lapsellista ilmaista omia tuntemuksiaan? Jos, niin yhdyn mielelläni aloittajaan ja tunnustaudun lapselliseksi 34-vuotiaaksi vanhukseksi.
Sinun elämäsi on varmasti poikkeus yleisestä. Kyllä, anteeksi nyt vaan totuus, nelikymppinen on jo VANHA. Eivätkä kaikki ole voineet viettää elämänsä ensimmäisiä vuosikymmeniä alkoholisoituneena ja palata sitten taas elämään muiden "ikinuorien" kanssa.
Ihmettelen vieläkin sitä, mikä oikeuttaa sinut arvostelemaan toisen elämänkokemusta vähäisemmäksi kuin omaasi. Silloin kun ei enään tarvitse vähätellä muita lujittaakseen omaa kuollutta itseisarvoaan, on VALMIS ja riittävän KYPSÄ toteamaan olevansa VANHA!.MUTTA "NELIKYMMPPINEN ON VANHA" !!!!!
Nyt kommentoikaa hyvät kanssaihmiset! - Ärtynyt
neljäkutonen kirjoitti:
MUTTA "NELIKYMMPPINEN ON VANHA" !!!!!
Nyt kommentoikaa hyvät kanssaihmiset!Itse tunnet itsesi minkäikäiseksi tunnet mutta ensimmäinen kommenttisi oli kyllä niin ikälopun päästä kuin olla voi. Ikärasismia.
Miksi sinä tuonikäisenä peräänkuulutat muiden mielipiteitä? Eikö se omasi ole tärkein...
Sitäpaitsi et ole nelikymppinen vaan viiskytmiinus tai 45 , on muuten iso ero 40 verrattuna. - neljäkutonen
Ärtynyt kirjoitti:
Itse tunnet itsesi minkäikäiseksi tunnet mutta ensimmäinen kommenttisi oli kyllä niin ikälopun päästä kuin olla voi. Ikärasismia.
Miksi sinä tuonikäisenä peräänkuulutat muiden mielipiteitä? Eikö se omasi ole tärkein...
Sitäpaitsi et ole nelikymppinen vaan viiskytmiinus tai 45 , on muuten iso ero 40 verrattuna.Minä nyt satuin lukemaan näitä viestejä ja kerroin oman mielipiteeni samoin kun sinäkin. Minä sentään kerroin oman ikäni, entäs sinä. MIkä ero on "nelikymppisellä ja neljäkutosella???
Käsittääkseni molemmat iät alkavat luvulla neljä.
On olemassa "kypsiä" kolmikymppisiä, mutta todellakin joskus eräiden henkilöiden heitot kuulostavat niin lapsellisilta, että pikemmin naurattaa.
Ikärasismia?? MInä arvostan kaiken ikäisiä ihmisiä!!! - _pois että
kaikille ei suoda edes elämää neljä- saati kolmekymppiseks saakka. Tragedioita kaikki tyynni. Tai sitten valehtelua!
- saatetaan jo pitää
neljäkutonen kirjoitti:
MUTTA "NELIKYMMPPINEN ON VANHA" !!!!!
Nyt kommentoikaa hyvät kanssaihmiset!vanhana. Kotiin tulvivat vaatemainokset ja hajuvedet alkaa ollakaheksankymppisten luokkaa. Hohhoijaa! Kaikkia ei oo luotu elämään vanhax!
- Hei nassikat
Tää oli hyvä kommentti..immeiset; te ette tiedä ennenkuin tiedätte. Siihen asti olete teinejä. Maailman vanhin ihminen on kolmekymppinen, oikeesti!
Onhan olemassa tällaista: jos ihminen(jos) saa homman pelaaman "maailman vanhimman ikäjakson" jälkeen, ei oo upeampaa tyyppiä; kaikki ihmisyydestä mitä on olemassa. Nassikat, herätkää! Älkää itkekö!Se on sama, oletko 20 vai 50... Sitten rupee meinaan joa olet 2000, niitäkin on.. ihminen, olet p-i-e-n-i....
- AROSUSI-09
Yli puolet elämää edessä ja joka päivä jotain uutta jännää.
- railuri
Hei, mie oo kymmenen vuotta vanhempi. En oo vanhus, ei ikä estä mitään!!!! Mieheni yrittää pistää minua ruotuun. Ikäiseni ei sovi kulkea "timantti" farkuissa, korko kengissä, kuudet korvikset kovissa (yhteensä) värjätyissä hiuksissa (punaiset), pitkissä, lakatuissa kynsissä ym. No, minä aion olla tälläinen, jos en kelpaa, ovi on avoin.... Mummoksi voin toki ryhtyä, kudon viulla sukkia, nuttuja ja leivon pullaa, mutta näytän tältä enkä kuuntele, onko se okei, riittää, kun se on sitä itselleni... en ole vanha vielä kun täytän ihan kohta 45v. Olen vanha kun täytän 70v.
- ikivanha.
mäkin olen jo aika vanha. 28v. fyysinen rapistuminen jo käynnissä. ei auta terveelliset elämäntavat eikä mikään muukaan. huominen on aina huonompi.
- kolmekakkonen
lastit sisään ja siinä se on..
Lapsi tulee tai ei..
lisääntymään ollaan luotu.
Ei muuta. - pirre
tuskin se vanhuus noista numeroista ole kiinni vaan olet ehkä vaan saavuttanut oman henkisen kypyytesi.toisalta ehkä ei kannata vielä heittää hanskoja tiskiin sillä olet vasta 34v ite oon jo 43v ja silti tunnen että olen vieläkin kun liisa ihmemaassa, mahdankohan koskaan saavuttaa niin sanottua aikuisen ikää..toivottavasti löydät tasapainoisuutesi vielä.
- turpa tukkoon
Ala ryyppäämään.
Olet nuori. Ah sitä nuoruutta.
Viinan ja lemmen aikaa. Jokainen elää omaa ikäänsä. Olet 20 tuntuu et 30 on jo vanha jne. Et millään ole voinut kokea vielä kaikkea kivaa... keksi jotakin uutta sisältöä. (seurusteletko, ootko ikinä ollu rakastunut, mitä yleensä haluat...) Oma kaveripiiri koostuu ikäryhmästä 23-56 ja kaikki on tasavertaisia.Ei sun tarvi olla nuori ja "laskeutua?" johonkin ns. tasolle. (ehkä sulla vaan on sittenkin jäänyt jotakin elämättä). Ole ja elää omaa ikääsi nuorekkaasti ja täysillä äläkä pohdi kuolemaa, se tulee sillon ko se tulee. Ehkä huomenna tai 50v päästä.
- neiti aika
Ikä on asenne.
Jos tuon ikäisenä pidät itseäsi vanhana, niin sitten kyllä oletkin.- punkkarikloppi
ihminen on just niin vanha kun nupissaan
ajattelee. ja jos ympäristö sanelee että
sun täytyy mummoutua tai ukkiutua kolmevitosena,
niin se on oma häpee. niin makaa kuin petaa.
hei! kerranhan täällä vaan lusitaan, joka päivä
mennään täysillä jos voidaan. ollan kakskymppisiä
tai nelikyppisiä. mä ainakin elän elämäni parasta
aikaa, enkä helvetissä pohdi olenko mä liian
vanha. haudassa kerkee lepään.
100-vuotias rupee oleen vanha...
mitä välii iällä tai elämän kokemuksilla.
eletään ja annetaan toistenkin elää.
kiitos ja näkemiin. - _asiat nyt
punkkarikloppi kirjoitti:
ihminen on just niin vanha kun nupissaan
ajattelee. ja jos ympäristö sanelee että
sun täytyy mummoutua tai ukkiutua kolmevitosena,
niin se on oma häpee. niin makaa kuin petaa.
hei! kerranhan täällä vaan lusitaan, joka päivä
mennään täysillä jos voidaan. ollan kakskymppisiä
tai nelikyppisiä. mä ainakin elän elämäni parasta
aikaa, enkä helvetissä pohdi olenko mä liian
vanha. haudassa kerkee lepään.
100-vuotias rupee oleen vanha...
mitä välii iällä tai elämän kokemuksilla.
eletään ja annetaan toistenkin elää.
kiitos ja näkemiin.voi olla silleenkin että kaikkien ei anneta elää vanhaksi. Ei edes teiniksi (vrt.lapsensurmat). Eikä ole oma häpeä, jos ympäristö yrittää vanhentaa taikka nuorentaa taikka muuten kiduttaa sut kuoliaaks jo ennen parahaita ikävuosia. Ihmiset ei todellakaan ajattele, mitä kirjoittavat eikä ihme, kun ilmaseks saa tehhä kaikkee kakkaa.
- elämässäni_kaikkea
sellaista mitä en todellakaan ole halunnut ja kaikenmaailman masennuksen, huonommuden ja muut paskat kulutta elämänvoimia ihan tarpeeks. Elämä sekaisin jo nuoresta. Valehtelu ja väkivaltainen strategia-ajattelu sattuu kaikkein eniten mutta meidän sukupolvelle on luotu sellaiset lääkkeet, jotka tapaa tunteetkin. Zombiena jo viimeiset neljä vuotta. Elämää onko sitä koskaan ollutkaan?
- Sakkis
Minä jo 37 v.Vanhako??En todellakkaan!!Ikähän on vaan numeroita!!!Niin ja mulla on kolme vuotta nuorempi,viriili aviomies!!
- vanhakin
Sakkis kirjoitti:
Minä jo 37 v.Vanhako??En todellakkaan!!Ikähän on vaan numeroita!!!Niin ja mulla on kolme vuotta nuorempi,viriili aviomies!!
Itselläkin muuten kolme vuotta nuorempi mies. Enkä ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi mainostaa asiaa ennen, mutta täällä kai sekin tuo avun. Kuinka paljon on kolme vuota 34 vuodesta. Hei, ei oikeastaan juuri mitään!
- 34 v.
Enkö siis varmasti ole vanha kenenkään mielestä? En edes kaikkein nuorimpien? Käsittämätöntä, kun itsestä vain tuntuu siltä. Jos vaikka en vanha olisikaan, ei siihen enää pitkä aika mene kun olen..Kun ajattelen koulu- tai opiskeluaikoja, on niistä ajoista ikuisuus. Paljon on tapahtunut sen jälkeen ja maailmakin on muuttunut mun elinaikanani valtavasti. Mitä en ole elämässä kokenut/kokeillut? Puutelistalla ovat vain sota, tytöt ja alkoholi..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058