Päivänteksti ja sen selitys

fiipii

Torstai, 11. toukokuuta

Älkää – – murehduttako Jumalan pyhää henkeä. (Ef. 4:30)

Saadaksemme pyhän hengen lahjan meidän on toimittava sopusoinnussa sen kanssa. Ajatellaanpa esimerkiksi kristittyä, joka (1) yrittää päästä eroon taipumuksesta katsella pornografiaa. Hän on (2) rukoillut, että pyhä henki auttaisi häntä vastustamaan tätä saastaista tapaa. Hän on pyytänyt neuvoja kristityiltä vanhimmilta, ja he ovat kehottaneet häntä (3) ryhtymään päättäväisiin toimiin ja pysymään kaukana sellaisesta alentavasta aineistosta (Matt. 5:29). Entä jos hän jättää huomiotta heidän neuvonsa ja (4) antaa edelleen periksi kiusaukselle katsoa sitä? Toimiiko hän silloin sopusoinnussa sen rukouksensa kanssa, että pyhä henki auttaisi häntä? Vai antautuuko hän ennemminkin siihen vaaraan, että hän murehduttaa Jumalan henkeä eikä enää saa tätä lahjaa? (5) Meidän jokaisen on tosiaan tehtävä kaikkemme, jotta Jehova edelleenkin auttaisi meitä tämän hienon lahjan välityksellä. w 15.12.04 14a


Tätä erinomaista hengenravintoa lukiessani tuli mieleeni ajatus.
1-2 Päästäkseen eroon paheesta pitää rukoilla pyhän hengen apua.
3-4 Jos ei omatoimisesti pääse irti, ei voi saada pyhän hengen tukeakaan.
5 Mikäli paheesta ei pääse omin avuin irti vaan sortuu siihen, ei pyhä henki ole juuri siksi auttanut. Jos taas omin avuin pääsee irti, niin mihin tarvitaan pyhän hengen apua.

Minun mielestäni jokin on hieman pielessä tuossa selityksessä. Mitä mieltä sinä olet?

16

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohdake

      Minun mielipiteeni on se, että jt-opista saa sellaisen käsityksen, että jt:nä eläminen on pelkkää ponnistelua ja suorittamista.

      Ikään kuin Jumalan rakastaminen olisi sidoksissa tehtyjen tekojen määrään, joista pidetään tarkkaa kirjaa.

      Samoin kuin vt-seuralle tuntuu olevan tärkeämpi laskea tehtyjen tuntien ja jaetun materiaalin määrää, mutta laatu ja tulos on toisarvoinen asia.

      Kuinka moni työnantaja on iloinen siitä, että tehtyjä työtunteja on mahdollisimman paljon, vaikka mitään näkyvää tuolsta ei ole saatu aikaiseksi?
      Osoittaako tuntien määrä työntekijän arvokkuuden työnantajansa edessä? Onko työntekijä sitä rakkaampi työnantajalleen, mitä enemmän hän tekee työtä, vaikka mitään näkyvää tulosta ei vuosiin tapahtuisikaan?

      *********

      "5. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
      6. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
      7. jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.
      8. Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä.
      9. Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niinkuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi."
      2.Tim.3

      Kristuksessa elävä saa olla heikko. Sillä heikkoudessa Jumala vaikuttaa voimallaan.
      Mitä enemmän ihminen yrittää omin voimin, sitä heikompi ja teennäisempi on tulos.

      "9. Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
      10. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä."
      2.Kor.12

      Itse tunnustan olevani huono ja heikko kristitty. Mutta Jeesus tuli syntisiä varten. Ja jos olisin hyvä, niin mihin enää Kristusta tarvitsisinkaan.
      Kristuksessa on minun voimani ja ilman häntä en ole mitään - vain maan tomua.

      Tarvitsetko sinä jt Kristusta?
      Vai oletko itse niin hyvä, että voit omilla voimillasi ja omilla teoillasi pelastaa itsesi?

      Jeesus sanoi, että se ON täytetty.
      Uskotko sen?

      • fiipii

        Ohdake sanoi: "Ja jos olisin hyvä, niin mihin enää Kristusta tarvitsisinkaan."


        Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.


      • Ohdake
        fiipii kirjoitti:

        Ohdake sanoi: "Ja jos olisin hyvä, niin mihin enää Kristusta tarvitsisinkaan."


        Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.

        Mitä fiipii sanoo?

        Tarvitseeko fiipii Kristusta?

        ****************

        "Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, lähetetty julistamaan lupausta siitä elämästä, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,"
        2.Tim.1

        "21. Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto."
        Fil.1

        "31. mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä."
        Joh.20


        Kenen nimessä on elämä?

        Kuka on elämä?

        Mistä on elämä?


      • fiipii
        Ohdake kirjoitti:

        Mitä fiipii sanoo?

        Tarvitseeko fiipii Kristusta?

        ****************

        "Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, lähetetty julistamaan lupausta siitä elämästä, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,"
        2.Tim.1

        "21. Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto."
        Fil.1

        "31. mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä."
        Joh.20


        Kenen nimessä on elämä?

        Kuka on elämä?

        Mistä on elämä?

        Sinulla on outo tapa keskustella. Hyppäät aina asiasta toiseen vastaamatta lainkaan.

        Selitä näiden Jeesuksen sanojen merkitys kolminaisuusopin valossa:
        Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.


      • Ohdake
        fiipii kirjoitti:

        Sinulla on outo tapa keskustella. Hyppäät aina asiasta toiseen vastaamatta lainkaan.

        Selitä näiden Jeesuksen sanojen merkitys kolminaisuusopin valossa:
        Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.

        Minäkö tässä vaihdan aihetta?

        En todellakaan huomannut, että olisit aloittanut aiheen kolminaisuusopista.

        *************

        Otit esille päivän tekstin ja sen, että ihminen tarvitsee Pyhää Henkeä voidakseen vastustaa kiusauksia.
        Eikö näin ollut.

        Totesin, että heikkona ihminen tarvitsee Kristuksen voimaa. Ja että vain heikkona Kristuksen voima vaikuttaa meissä.

        Jatkoin tähän, että mihin sinä tarvitset Kristusta ...?

        Tarvitsetko sinä Pyhää Henkeä, tarvitsetko Kristuksen voimaa?

        Äläkä vaihda aihetta .......


      • fiipii
        Ohdake kirjoitti:

        Minäkö tässä vaihdan aihetta?

        En todellakaan huomannut, että olisit aloittanut aiheen kolminaisuusopista.

        *************

        Otit esille päivän tekstin ja sen, että ihminen tarvitsee Pyhää Henkeä voidakseen vastustaa kiusauksia.
        Eikö näin ollut.

        Totesin, että heikkona ihminen tarvitsee Kristuksen voimaa. Ja että vain heikkona Kristuksen voima vaikuttaa meissä.

        Jatkoin tähän, että mihin sinä tarvitset Kristusta ...?

        Tarvitsetko sinä Pyhää Henkeä, tarvitsetko Kristuksen voimaa?

        Äläkä vaihda aihetta .......

        Olet aika omituinen keskustelukumppani.
        Kristus lunasti koko ihmiskunnan, joten eiköhän kaikki häntä tarvitse. Hän lupasi lähettää seuraajiensa avuksi pyhän hengen, joten eiköhän kaikki apu ole hyvä ottaa vastaan. Varsinkin jos se tulee Kristukselta.

        Joko sinä vastaat kysymyksiini?


      • huomaa se

        Huomaahan tuo kohta jossa puhutaan heidän mielettömyydestään. Se kävisi ilmeiseksi kaikille ihmisille. Se ei sovellu Jehovan Todistajiin, he eivät salli keskuudessaan sellaisia todistajia jotka harjoittavat vääriä tapoja.


      • joka päivä

        Olemme syntisiä ja tarvitsemme Kristusta joka päivä. Pyydämme päivittäin anteeksi syntejämme ja virheitämme. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että harjoittaisimme tahallamme räikeitä syntejä (esim. haureus) ja sitten vain pyytäisimme anteeksi. Tarkoittaa sitä, että koska olemme syntisiä teemme päivittäin syntiä jota meidän on syytä pyytää anteeksi.


      • Ohdake
        huomaa se kirjoitti:

        Huomaahan tuo kohta jossa puhutaan heidän mielettömyydestään. Se kävisi ilmeiseksi kaikille ihmisille. Se ei sovellu Jehovan Todistajiin, he eivät salli keskuudessaan sellaisia todistajia jotka harjoittavat vääriä tapoja.

        Väitätkö, että Raamattu rinnastaa mielettömyyden aina vääriin tekoihin?

        Kerropa minulle, kuinka mielekästä työnantajan olisi iloita mahdollisimman suuresta määrästä tehtyjä työtunteja, jos mitään ei kymmeneen vuoteen saataisi aikaiseksi?

        Miten mielekästä vt-seuran on laskea tehtyjä tunteja, jos ei piitata laadusta taikka tuloksista?

        Olisiko se mielekästä missään muussa inhimillisessä toiminnassa?

        Tai kerropa miten mielekästä on sanoa rakkaudelliseksi sellaista käytöstä, että ei edes tervehditä toista ihmistä (luopiota)?

        Tai todista minulle mielekkyys siinä, että pedofiiliasta voidaan syyttää vain, jos on kaksi todistajaa.

        Mikä on mielettömyyttä sinun mielestäsi?


      • Ohdake
        fiipii kirjoitti:

        Sinulla on outo tapa keskustella. Hyppäät aina asiasta toiseen vastaamatta lainkaan.

        Selitä näiden Jeesuksen sanojen merkitys kolminaisuusopin valossa:
        Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.

        >>Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.>>

        Mietipä ihan ensin "tavallisessa" valossa, sotkematta tähän asiaan mitään muita oppeja, että mitä itse ajattelet kyseisistä jakeita, siis oikeasti.

        Onko sinun mielestäsi oikein sanoa Jeesusta hyväksi? Onko hän hyvä vaiko ei?
        Onko Jeesus vt-seuran tulkinnan mukaan hyvä?


      • fiipii
        Ohdake kirjoitti:

        >>Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.>>

        Mietipä ihan ensin "tavallisessa" valossa, sotkematta tähän asiaan mitään muita oppeja, että mitä itse ajattelet kyseisistä jakeita, siis oikeasti.

        Onko sinun mielestäsi oikein sanoa Jeesusta hyväksi? Onko hän hyvä vaiko ei?
        Onko Jeesus vt-seuran tulkinnan mukaan hyvä?

        "Onko sinun mielestäsi oikein sanoa Jeesusta hyväksi?"

        Ei. Koska hän itse kielsi sen. Entä Sinun mielestäsi.

        "Onko hän hyvä vaiko ei?"

        Ei. Koska hän sanoi, että Jumala YKSIN on hyvä. Entä Sinun mielestäsi?

        "Onko Jeesus vt-seuran tulkinnan mukaan hyvä?"

        Ei. Entä Sinun seurakuntasi?


      • Ohdake
        fiipii kirjoitti:

        "Onko sinun mielestäsi oikein sanoa Jeesusta hyväksi?"

        Ei. Koska hän itse kielsi sen. Entä Sinun mielestäsi.

        "Onko hän hyvä vaiko ei?"

        Ei. Koska hän sanoi, että Jumala YKSIN on hyvä. Entä Sinun mielestäsi?

        "Onko Jeesus vt-seuran tulkinnan mukaan hyvä?"

        Ei. Entä Sinun seurakuntasi?

        Onko Jeesus kieltänyt Sinua kutsumaan itseänsä hyväksi?
        Onko Jeesuksen asema taikka olemus millään tavalla muuttunut hänen maanpäällisen vaelluksensa jälkeen?

        Kun emme olleet paikalla tuossa tilanteessa, niin emme tiedä millä mielellä Jeesus nuo sanansa sanoi.
        Ihmisyytensä aikana, hän antoi aina kaiken kunnian Isälle.

        *******

        Onko Jeesus missään yhteydessä sanonut itse olevansa hyvä?
        Vastaus on kyllä.

        *************

        Jos Jeesus ei vt-seuran tulkinnan mukaan ole hyvä, niin millainen hän on?


      • fiipii kirjoitti:

        Ohdake sanoi: "Ja jos olisin hyvä, niin mihin enää Kristusta tarvitsisinkaan."


        Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.

           
        Tarkkaan ottaen Jeesus ei kieltänyt sanomasta itseään "hyväksi", vaan kysyi mieheltä, miksi hän niin sanoi. Lähestyessään Jeesusta sanoin "hyvä opettaja", hän osoitti, että Jeesus oli hänelle vain yksi monista opettajista. Jeesus antoi hänelle vähän ajattelemisen aihetta.


        Minä en ainakaan mene yhden lauseen tulkinnan mukaan väittämään, ettei Jeesus ole hyvä. Jeesus ei ottanut siitä kunniaa itselleen. Jeesus tyhjensi itsensä kokonaan. Ei Hän itse, vaan Jumala Hänessä. Raamatun sanan mukaan Hän kuitenkin ansaitsee kiitoksen kunnian ja ylistyksen!

           Etkö usko, että minä olen Isässä,
           ja että Isä on minussa?
           Niitä sanoja, jotka minä teille puhun,
           minä en puhu itsestäni;
           ja Isä, joka minussa asuu,
           tekee teot, jotka ovat hänen.    (Joh.14:10)

        Kristityt ovat puolestaan Kristuksen seuraajia ja todistajia. Me elämme Jumalalle ja uskomme Häneen Jeesuksen kautta.

           Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista,
           elääkseni Jumalalle.
           Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
           ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;
           ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa,
           hänen, joka on rakastanut minua
           ja antanut itsensä minun edestäni.    (Gal.2:19,20)

        Kenessäkään meistä asu mitään hyvää. Kuitenkin Raamattu todistaa myös, että Jeesuksen seuraaja on Jumalan edessä pyhä ja vahurskas - Hän on pessyt syntinsä Jumalan Pojan verellä. Jeesus asuu ja toimii hänessä.

           Sillä niiden eläinten ruumiit, joiden veren
           ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi kantaa kaikkeinpyhimpään,
           poltetaan ulkopuolella leirin.
           Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan,
           kärsi portin ulkopuolella.
           Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin",
           hänen pilkkaansa kantaen;
           sillä ei meillä ole täällä pysyväistä kaupunkia,
           vaan tulevaista me etsimme.    (Hepr.13:11-14)


    • Tuossa on selvä ristiriita, sillä juuri pyhä henki on se voima, jonka avulla pystyy voittamaan "heikon lihan" ja uudistamaan persoonallisuutensa.

      Tuossa ihmetyttää hieman sellainen seikka, että näyttäisi ettei rukouksen voimaan luotettaisi kun on rukouksen jälkeen pyytänyt neuvoja ihmisiltä (vanhimmilta).

      "Toimiiko hän silloin sopusoinnussa sen rukouksensa kanssa, että pyhä henki auttaisi häntä?"

      Tuon sisältöä kun pohtii, niin ainakin minä tulin sellaiseen päätelmään, ettei tekstin kirjoittajalla ole mitään tuntumaa Jumalan pyhään henkeen, sillä omalla voimallahan tuosta pornografian katselemisesta näköjään joko pääsee tai sitten ei.

      Pyhä henki on vaan jonkinlainen keppihevonen tuossa kuviossa.

    • Dr.Octron

      Selityksessä käsitellään sitä, että ihmisen on toimittava rukouksensa mukaisesti. Jos ongelmana on pornografian katseleminen, voi rukoilla Jumalalta pyhän hengen apua ongelman voittamiseen, mutta se ei tarkoita, että pyhä henki tulee katkomaan nettipiuhat tms., vaan henkilön on myös itse pysyttävä pois pornografisilta sivuilta.

      Efesolaiskirjeen 4:30:n tekstiyhteydessä (jakeissa 17-32) puhutaan monista ikävistä asioista, joista kristityn on pysyttävä erossa. "Teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma." (4:22) Paavali mainitsee tässä yhteydessä surun tuottamisen Jumalan pyhälle hengelle tarkoittaen aivan selvästi, että näiden asioiden harjoittaminen murehduttaa tuota henkeä. Ei siis niin, etteikö pyhä henki voisi auttaa, vaan että näiden asioiden tahallinen harjoittaminen tuottaa sille murhetta.

      Onhan muissa yhteyksissä usein neuvottu, että kun kiusaus esim. pornografiaan tulee, niin sillä hetkellä on periksi antamisen sijasta rukoiltava Jumalalta pyhän hengen apua. Se auttaa aivan varmasti.

    • Minun mielestäni tuokin kohta osoittaa raamatun olevan ristiriitainen opus. Noh, todistajien tulkinnoista puhumattakaan.

      Mutta ideani oli se, että en enää jt aikojen jälkeen ole suostunut pyytämään jumalalta anteeksi niitä inhimillisiä piirteitäni, jotka jumala itse on meikäläiseenkin istuttanut. Seksuaalisuuden nyt tässä tapauksessa. En suostu inhimillisiä piirteitäni häpeämään enkä nöyristelemään niistä kenellekään, vähiten asian aiheuttajalle.

      Toki jt aikojen jälkeen koko jumaluus -ideologia kärsi inflaation siinä määrin, että agnostikko minusta kai sitten tuli.

      Nykyään on huvittavaakin lukea juuri tällaisia päivän tekstejä, missä yhdistetään pyhä henki ja porno. Ikäänkuin jokin pyhä henki olisi sitten se pelastava aines jos halutaan päästä irti pornosta tahi tumputtamisesta. Kummastakin pääsee eroon ainoastaan hommaamalla naisen, jos sittenkään =D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      340
      12909
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1963
    3. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      93
      1739
    4. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1663
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      44
      1162
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      95
      1149
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      270
      983
    8. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      973
    9. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      957
    10. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

      Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      27
      933
    Aihe