Olen tavannut Jehovalaisen naisen joka tuntuisi olevan hyvinkin myötämielinen syvemmällekin suhteelle. Minua vain epäilyttää suhteen onnistuminen, omien hyvinkin maallisten tapojeni vuoksi. Miten seksipuoli joka on minulle tärkeä hoituu ilman avioliittoa? Erotetaanko nainen seurakunnasta suhteesta minun kanssani ja voiko Jehovalainen muutenkaan olla eri uskoisen kanssa seurustelusuhteessa? Yritetäänkö minua pakkokäännyttää? Niin paljon kysymyksiä ja epävarmuutta...
Seurustelu Jt:n kanssa?
7
1010
Vastaukset
- Per Erik Dofil
Ihanaa kun saa käydä kenttäreissulla pitämässä eräänlaista 'tutkistelua ;-)
>>Minua vain epäilyttää suhteen onnistuminen, omien hyvinkin maallisten tapojeni vuoksi. Miten seksipuoli joka on minulle tärkeä hoituu ilman avioliittoa?
Riippuu hyvin paljon neidin henkilökohtaisesta omastatunnosta ja siitä kuinka tosissaan hän on uskontonsa kanssa. Siitä kannattaisi ihan keskustellakin, ettei epävarmoja tilanteita pääse syntymään. Ei tietenkään kannata kysyä, että kuinka tosissaan sä oot jehovan todistaja, vaan ehkä juuri hänen moraaliperiaatteista ja niiden toteuttamisesta kannattaisi alkaa. Monet todistajat harrastelevat syntejään salassa seurakunnalta eivätkä näe asiassa mitään ihmeellistä. Jos kyseinen neitokainen on halukas edes jonkinlaiseen suhteeseen niin se on jo hyvä merkki sekin. Ehkäpä hän ei ole niin nipo kuin uskontonsa vaatisi?
>>Erotetaanko nainen seurakunnasta suhteesta minun kanssani
Jos hän "jää kiinni" seurustelusuhteesta ns ulkopuolisen kanssa, niin hän joutuu oikeuskomitean tentattavaksi aiheesta. Siellä sitten kysellään suhteesta kaikki, siis aivan kaikki. Hän voi joko katua käytöstään ja jättää sinut, jolloin hän saa anteeksi ja jatkaa todistajana tai sitten hän voi olla katumatta. Jos vanhimmisto ei näe kuulusteltavassaan katumuksen merkkejä niin he pohtivat vakavasti henkilön erottamista seurakunnasta ja koko järjestöstä.
Jos joku alkaa asiasta nyt sitten saivarrella niin todettakoon, että juuri tällaisen tapahtuman takia meikäläinen jätti koko lahkon. En osoittanut pienintäkään katumusta oikeuskomitean edessä ja sen kyllä suoraan kerroinkin. Asuin avoliitossa enkä ollut halukas menemään naimisiin juuri silloin. Tätä minulta vaadittiin. Henkilökohtaisesti otan avioliiton sen verran vakavasti, etten suin päin syöksy avioliittoon tuntematta kumppaniani kunnolla. No jälkeenpäin sitten avioiduin samaisen naisen kanssa, jonka tähden lähdin lahkosta.
>>voiko Jehovalainen muutenkaan olla eri uskoisen kanssa seurustelusuhteessa?
Ei mielellään. Tulisi avioitua "herrassa", jonka jt:t tulkitsevat siten, että tulisi avioitua ainoastaan jt:n kanssa. Seurustelusuhde on mahdollinen, joskin jatkuvan syynin alla. Sen lisäksi jatkuvia kehoituksia avioitumisesta saa kuulla.
>>Yritetäänkö minua pakkokäännyttää?
Hyvin todennäköisesti.
Tai ehkei nyt sentään -pakko-käännyttää, mutta todennäköisesti saat kuulla kyseisestä lahkosta kyllästymiseesi saakka.
On tosin olemassa sellaisiakin todistajia, jotka eivät tällaisissa tapauksissa halua seurustelukumppaniaan rasittaa koko todistajuudellaan.
Loppujen lopuksi koko asetelmasi riippuu kuten alussa totesin kokonaan naisesi henkilökohtaisesta moraalista ja siitä kuinka hyvin hänet on paasattu toimimaan järjestönsä oppien ja sääntöjen mukaan. Siitä kannattaa sopivan tilaisuuden tullen keskustella. Jos siis tuo suhde saa tulta alleen.- jokatapauksessa.
"Jos joku alkaa asiasta nyt sitten saivarrella niin todettakoon, että juuri tällaisen tapahtuman takia meikäläinen jätti koko lahkon. En osoittanut pienintäkään katumusta oikeuskomitean edessä ja sen kyllä suoraan kerroinkin."
jokatapauksessa. kirjoitti:
"Jos joku alkaa asiasta nyt sitten saivarrella niin todettakoon, että juuri tällaisen tapahtuman takia meikäläinen jätti koko lahkon. En osoittanut pienintäkään katumusta oikeuskomitean edessä ja sen kyllä suoraan kerroinkin."
>>Eli sut ois erotettu
jokatapauksessa.
No tottahan toki.
Osoitin kuitenkin päättäväisyyteni eroavani omasta tahdostani.
Joskus tarvitaan tällaisia asioita, että nähdään asia kokonaisuudessaan.
- Dr.Octron
Eikö kumppanisi ole kertonut, että Jehovan todistajat eivät ole "Jehovalaisia"? Ei taida olla "seurustelu" vielä molemminpuolista...
- salaisuus?
suotta ota JT riippaa itsellesi. Vaikka kuin olis mukava ihminen, niin kaikki arvot ja elämäntavat on niin erilaisia, että siitä ei tuu kuin ongelmia.
- kaunis ajatus
Kahden ihmisen välinen rakkaus on ainutlaatuista ja kaiken perusta. Valitettavasti jehovantodistajan ja kristityn (maallisen) väliset liitot yleensä epäonnistuvat ja päätyvät eroon. Esiaviolliset(seksi) suhteet ovat seurakunnasta erottamisen uhalla kielletty todistajilta. Erotetulla on vain yksin nimi "luopio" seurakuntayhteisössä ja "luopiolle" pitää kääntä selkä. Moni erotettu "luopio" on ajautunut itsetuhoon erottamisen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.35313616Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1002081- 931769
- 831683
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te451241- 971184
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2741037Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211003Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi27993Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73977