Emme tahdo

että kaikki

Tuhoutuisivat vaan tulisivat totuuden täsmälliseen tuntemukseen:
"3 Tällainen rukous on oikea ja mieluisa Jumalalle, meidän pelastajallemme, 4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
5 Jumala on yksi,
ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä,
ihminen Kristus Jeesus.
6 Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta, todistukseksi Jumalan tarkoituksesta, kun oikea aika oli tullut.
7 Tämän sanoman julistajaksi ja apostoliksi minut on asetettu. Puhun totta, en valehtele. Minut on pantu kansojen opettajaksi, opettamaan niille uskon totuutta." (1 Tim 2: 3-7)

Tätä Jehovan todistajat haluavat noudattaa!

42

724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohdake

>>ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä,
      ihminen Kristus Jeesus.>>

Mitä hallintoelin teille välittää ja miksi?

Miksi vain Raamattua lukemalla tulee Vartsikan mielestä samaan oppiin mitä kirkot opettavat?

Miksi "totuuden tuntemiseksi" tarvitaan vt-seuran hallintoelimen "luomaa" kirjallisuutta?
      Miksi Raamattu ei riitä?
      Onko se ilmoituksena epätäydellinen?

Mistä "täsmällinen totuus" opittiin ennen Russelia ja ketkä sitä opettivat?
      Mainitse vaikkapa viisi henkilöä vuosien 100-1800 ajalta.

Jään odottelemaan vastauksiasi.

• vaan rauhan Jumala

"Mitä hallintoelin teille välittää ja miksi?"

Raamattu yhdistää lopun aikaan uskollisen orjan ilmaantumisen:
        "Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?" (Matt 24)

Kuka muu toimii nykyään näin?

Jehovan todistajat eivät ymmärtäneet heti kaikkea, kuten eivät opetuslapsetkaan:

" 6. Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
        7. Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
        8. vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka". (Apt 1)

Nyt on todistajana olemisen aika ja tätä todistusta kertovat tosi kristityt

Kukaan muuhan ei todista kaikkien ihmisten luona!

• Ohdake
        vaan rauhan Jumala kirjoitti:

"Mitä hallintoelin teille välittää ja miksi?"

Raamattu yhdistää lopun aikaan uskollisen orjan ilmaantumisen:
        "Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?" (Matt 24)

Kuka muu toimii nykyään näin?

Jehovan todistajat eivät ymmärtäneet heti kaikkea, kuten eivät opetuslapsetkaan:

" 6. Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
        7. Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
        8. vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka". (Apt 1)

Nyt on todistajana olemisen aika ja tätä todistusta kertovat tosi kristityt

Kukaan muuhan ei todista kaikkien ihmisten luona!

>>Raamattu yhdistää lopun aikaan uskollisen orjan ilmaantumisen:
        "Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?" (Matt 24)>>

Onko kaikki hallintoelimen tarjoama ruoka ollut oikeaa?

Ovatko väärät ennustukset ja muuttuneet opit kuuluneet tähän oikeaan ruokaan?
        Jos ei, niin mitä ne ovat olleet?

>>Kukaan muuhan ei todista kaikkien ihmisten luona!>>

Jospa ajattelet vaikka radiosta kuultavia hengellisiä ohjelmia, niin uskonpa, että ne tavoittavat suuremman määrän ihmisiä viikon aikana kuin mitä teikäläiset tavoittavat koko kuukauden aikana.

>>Nyt on todistajana olemisen aika ja tätä todistusta kertovat tosi kristityt>>

Aivan. Ja kristittyllä on Raamatussa ihan eri määritelmä kuin teillä.
        Vt-seuraan kuulumista ei Raamatu edellytä.

Odotan yhä vastauksiasi edellisiin ...

Jos ei niitä ole, niin voit miettiä itseksesi, millaisilla perustuksilla oppisi makaa ...

• am.ha_arets
        Ohdake kirjoitti:

"Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?" (Matt 24)>>

Jospa ajattelet vaikka radiosta kuultavia hengellisiä ohjelmia, niin uskonpa, että ne tavoittavat suuremman määrän ihmisiä viikon aikana kuin mitä teikäläiset tavoittavat koko kuukauden aikana.

Jos ei niitä ole, niin voit miettiä itseksesi, millaisilla perustuksilla oppisi makaa ...

>>>>>Jospa ajattelet vaikka radiosta kuultavia hengellisiä ohjelmia, niin uskonpa, että ne tavoittavat suuremman määrän ihmisiä viikon aikana kuin mitä teikäläiset tavoittavat koko kuukauden aikana.

Juu.. ja sitten on nämä psykedeeliset tv-evankelistat... kuvan alareunassa juoksee koko ajan kaverin palkka!!

On sillä sanoman hengellisyydelläkin jokin merkitys!

>>>>Vt-seuraan kuulumista ei Raamatu edellytä.

Juu... ei edellytä mutta edellyttää käskyn saarnata... ja sitä ei tietääkseni tee kovin mittavasti muut kuin Jehovan todistajat ja Mormonit!

• olkaa hyvä
        Ohdake kirjoitti:

Kukaan ei ole niin tunnettu kuin Jehovan todistajat julistaessaan todistusta. Nyt lopun ajassa Jehovan kansa on puhdistunut ja ymmärrys lisääntynyt, kuten Malakia ennusti viimesisessä luvussaan:
        "Silloin Herra toimii kuin metallinsulattaja ja hopeankiillottaja. Hän puhdistaa leeviläiset, ja he tulevat puhtaiksi kuin kulta ja hopea, joista kuona on poltettu pois. He uhraavat jälleen Herralle virheettömät uhrit, säädösten mukaan. 4 Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat ovat Herralle mieleen, niin kuin ne olivat entisinä aikoina, jo kauan sitten."
        Nyt ovat jääneet pois ne, jotka ovat olleet mukana vääristä vaikuttimista, näin Jehova on ohjannut kansaansa.

Paavalikin ja Jeesus olivat Jehovan todistajia ja kaikki muut raamatun uskolliset miehet, kuten Hepr 12 luku osoittaa:
        "Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
        2. silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle."

Ja tässä vakuutetaan että Jeesuskin on Jehovan todistaja Ilm 1 luku:
        "Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
        6. ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
        7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen."

Jehovan todistajat eivät ainoastaan todista hyvää uutista huvikseen vaan jos he eivät todista niin he ovat verivelkaisia, kuten Heskiel 33 osoittaa:
        "Jos taas vartija näkee miekan tulevan, mutta ei puhalla pasunaan eikä kansa saa varoitusta, ja miekka tulee ja ottaa pois jonkun sielun heistä, on hän otettu pois synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin vartijan kädestä.
        7. Ja sinä, ihmislapsi! Minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
        8. Jos minä sanon jumalattomalle: jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        9. Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
        10. Ja sinä, ihmislapsi! Sano Israelin heimolle: Näin te sanotte: 'Niin, rikoksemme ja syntimme ovat meidän päällämme, ja me riudumme niiden tähden. Kuinka me voisimme pysyä elossa?'
        11. Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo! "

Jehovan todistajat perustelevat kaikki uskomuksensa raamatulla!

• am.ha_arets
        olkaa hyvä kirjoitti:

Kukaan ei ole niin tunnettu kuin Jehovan todistajat julistaessaan todistusta. Nyt lopun ajassa Jehovan kansa on puhdistunut ja ymmärrys lisääntynyt, kuten Malakia ennusti viimesisessä luvussaan:
        "Silloin Herra toimii kuin metallinsulattaja ja hopeankiillottaja. Hän puhdistaa leeviläiset, ja he tulevat puhtaiksi kuin kulta ja hopea, joista kuona on poltettu pois. He uhraavat jälleen Herralle virheettömät uhrit, säädösten mukaan. 4 Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat ovat Herralle mieleen, niin kuin ne olivat entisinä aikoina, jo kauan sitten."
        Nyt ovat jääneet pois ne, jotka ovat olleet mukana vääristä vaikuttimista, näin Jehova on ohjannut kansaansa.

Paavalikin ja Jeesus olivat Jehovan todistajia ja kaikki muut raamatun uskolliset miehet, kuten Hepr 12 luku osoittaa:
        "Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
        2. silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle."

"Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
        6. ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
        7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen."

Jehovan todistajat eivät ainoastaan todista hyvää uutista huvikseen vaan jos he eivät todista niin he ovat verivelkaisia, kuten Heskiel 33 osoittaa:
        "Jos taas vartija näkee miekan tulevan, mutta ei puhalla pasunaan eikä kansa saa varoitusta, ja miekka tulee ja ottaa pois jonkun sielun heistä, on hän otettu pois synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin vartijan kädestä.
        7. Ja sinä, ihmislapsi! Minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
        8. Jos minä sanon jumalattomalle: jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        9. Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
        10. Ja sinä, ihmislapsi! Sano Israelin heimolle: Näin te sanotte: 'Niin, rikoksemme ja syntimme ovat meidän päällämme, ja me riudumme niiden tähden. Kuinka me voisimme pysyä elossa?'
        11. Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo! "

ainakin yrittävät!

• am.ha_arets kirjoitti:

>>>>>Jospa ajattelet vaikka radiosta kuultavia hengellisiä ohjelmia, niin uskonpa, että ne tavoittavat suuremman määrän ihmisiä viikon aikana kuin mitä teikäläiset tavoittavat koko kuukauden aikana.

Juu.. ja sitten on nämä psykedeeliset tv-evankelistat... kuvan alareunassa juoksee koko ajan kaverin palkka!!

On sillä sanoman hengellisyydelläkin jokin merkitys!

>>>>Vt-seuraan kuulumista ei Raamatu edellytä.

Juu... ei edellytä mutta edellyttää käskyn saarnata... ja sitä ei tietääkseni tee kovin mittavasti muut kuin Jehovan todistajat ja Mormonit!

>>Juu.. ja sitten on nämä psykedeeliset tv-evankelistat... kuvan alareunassa juoksee koko ajan kaverin palkka!!

En tiedä mitä olet kuunnellut, mutta esimerkiksi minä olen joskus kuunnellut P Turusen analyyseja (yllättäen) vt-seurasta ja sen toiminnoista ja siitä on kyllä psykedeellisyys kaukana! Kuvan alareunassakaan ei ole kenenkään palkan juoksuja. Rauhallisempaa ääntä saa hakea. En silti allekirjoita hänenkään uskoaan, mutta varsin mielenkiintoisen perinpohjaisesti puhuu vt-seuran opeista ja niiden raamatun mukaisuudesta.

>>Juu... ei edellytä mutta edellyttää käskyn saarnata... ja sitä ei tietääkseni tee kovin mittavasti muut kuin Jehovan todistajat ja Mormonit!

Eli mielestäsi jomman kumman on siten oltava oikeassa? Kyllä meidän ovella on käynyt muidenkin uskontojen edustajia. Saarnaaminen on suhteellisen venyvä käsitys. Ei se tarkoita sitä yksistään, että häiritään ihmisiä heidän kotonaan. Varsinkin kun nykyaikana on olemassa lukemattomia keinoja tavoittaa nk. lampaita.

• Markku_Meilo
        olkaa hyvä kirjoitti:

>>Jehovan todistajat perustelevat kaikki uskomuksensa raamatulla!

No nyt kun tällainen asiantuntija tuntuu olevan paikalla, niin saamme varmasti vastaukset Vartiotorniseuran raamatulliseksi väittämään vuoteen 1914 liittyen:

-Että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Nebukadnessarin hulluuden seitsemää aikaa (Dan. 4).

-Että nämä seitsemän aikaa tarkoittaisivat kirjaimellista seitsemää vuotta.

-Että nämä vuodet eivät olisi tavallisia babylonialaisia kalenterivuosia, vaan ovat profeetallisia vuosia.

-Että nämä 2520 päivää soveltuisivat johonkin muuhunkin kuin Nebukadnessarin hulluuteen, eli niillä olisi suurempi täyttymys.

-Että tässä mahdollisessa suuremmassa täyttymyksessä laskettaisiin yksi vuosi päivää kohden.

-Että näin laskettu 2520 vuoden jakso olisi alkanut Nebukadnessarin autioitettua Jerusalemin.

• Ohdake
        olkaa hyvä kirjoitti:

Pyysin että mainitset viidestä kymmeneen jehovantodistajaa vuosien 100-1800 väliltä.

En nähnyt ainuttakaan nimeä.

Oletan, että mikäli uskonnollanne olisi historiaa apostolisen ajan ja Russelin välissä, niin siitä olisi esittää jotain todistetta.

Odotan niitä nimiä ...

• On syviä
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Jehovan todistajat perustelevat kaikki uskomuksensa raamatulla!

No nyt kun tällainen asiantuntija tuntuu olevan paikalla, niin saamme varmasti vastaukset Vartiotorniseuran raamatulliseksi väittämään vuoteen 1914 liittyen:

-Että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Nebukadnessarin hulluuden seitsemää aikaa (Dan. 4).

-Että nämä seitsemän aikaa tarkoittaisivat kirjaimellista seitsemää vuotta.

-Että nämä vuodet eivät olisi tavallisia babylonialaisia kalenterivuosia, vaan ovat profeetallisia vuosia.

-Että nämä 2520 päivää soveltuisivat johonkin muuhunkin kuin Nebukadnessarin hulluuteen, eli niillä olisi suurempi täyttymys.

-Että tässä mahdollisessa suuremmassa täyttymyksessä laskettaisiin yksi vuosi päivää kohden.

-Että näin laskettu 2520 vuoden jakso olisi alkanut Nebukadnessarin autioitettua Jerusalemin.

salaisuuksia ja osoittavat, että raamatussa löytyy aikalaskelma Jeesuksen kuninkuudelle....Uskoa vaaditaan pelastumiseksi näissä asioissa!

• tunne.......
        Ohdake kirjoitti:

Pyysin että mainitset viidestä kymmeneen jehovantodistajaa vuosien 100-1800 väliltä.

En nähnyt ainuttakaan nimeä.

Oletan, että mikäli uskonnollanne olisi historiaa apostolisen ajan ja Russelin välissä, niin siitä olisi esittää jotain todistetta.

Odotan niitä nimiä ...

En tunne mutta Jumala tuntee...mainitsemasi aika on suurta tietämättömyyden aikaa ja tuossa selitystä:

"26. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
        27. että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
        28. sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
        29. Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
        30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
        31. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
        Mutta lopun ajassa Jumala ottaa kansan nimelleen kuten Apt 15 sanoo:
        "14. Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä."
        Ja malakian kolmas luku: " Silloin myös Herraa pelkääväiset puhuvat toinen toisensa kanssa, ja Herra tarkkaa ja kuulee; ja muistokirja kirjoitetaan hänen edessänsä niiden hyväksi, jotka Herraa pelkäävät ja hänen nimensä kunniassa pitävät.

• Ohdake
        olkaa hyvä kirjoitti:

>>Jehovan todistajat perustelevat kaikki uskomuksensa raamatulla!>>

No, perustelepa sitten. Katsotaan miten onnistuu.

>>silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.>>

Jos Paavali totesi Jeesuksen istuneen valtaistuimelle jo tuolloin, miten voitte väittää sen tapahtuneen vasta 1918?
        Raamatullisia perusteita vuosiluvulle kun ei ole.

Ja millä Raamatunkohdalla perusteltiin pyhien ennallistaminen 1925?
        Oliko se oikeaa ruokaa ajallaan?
        Oliko se väärää ruokaa ajallaan?
        Oliko se oikeaa ruokaa väärällä ajalla?
        Oliko se väärää ruokaa väärällä ajalla?

>>Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä>>

Aivan. Raamatun mukaan ihmisen synti poistuu Jeesuksen kuoleman kautta.
        Te kuitenkin opetatte, että ihminen puhdistuu synnistä oman kuolemansa kautta.
        Vastoin Raamattua siis jälleen kerran.

• Markku_Meilo
        On syviä kirjoitti:

salaisuuksia ja osoittavat, että raamatussa löytyy aikalaskelma Jeesuksen kuninkuudelle....Uskoa vaaditaan pelastumiseksi näissä asioissa!

Kovin tuntuu salaiselta kyseinen Vartiotorniseuran oppirakennelman kulmakivi. Ei kai se ole sitten ihme jos sokea usko Vartiotorniseuraan on perusedellytys.

• liittyy
        Ohdake kirjoitti:

>>Jehovan todistajat perustelevat kaikki uskomuksensa raamatulla!>>

No, perustelepa sitten. Katsotaan miten onnistuu.

>>silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.>>

Jos Paavali totesi Jeesuksen istuneen valtaistuimelle jo tuolloin, miten voitte väittää sen tapahtuneen vasta 1918?
        Raamatullisia perusteita vuosiluvulle kun ei ole.

Ja millä Raamatunkohdalla perusteltiin pyhien ennallistaminen 1925?
        Oliko se oikeaa ruokaa ajallaan?
        Oliko se väärää ruokaa ajallaan?
        Oliko se oikeaa ruokaa väärällä ajalla?
        Oliko se väärää ruokaa väärällä ajalla?

>>Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä>>

Aivan. Raamatun mukaan ihmisen synti poistuu Jeesuksen kuoleman kautta.
        Te kuitenkin opetatte, että ihminen puhdistuu synnistä oman kuolemansa kautta.
        Vastoin Raamattua siis jälleen kerran.

Siihen kasvavaan ymmärtämisen ennustukseen malakian 3 luvun mukaan:Silloin Herra toimii kuin metallinsulattaja ja hopeankiillottaja. Hän puhdistaa leeviläiset, ja he tulevat puhtaiksi kuin kulta ja hopea, joista kuona on poltettu pois. He uhraavat jälleen Herralle virheettömät uhrit, säädösten mukaan. 4 Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat ovat Herralle mieleen, niin kuin ne olivat entisinä aikoina, jo kauan sitten.

Eli turha kuona pois ja turhat spekulaatiot

• Ohdake
        tunne....... kirjoitti:

En tunne mutta Jumala tuntee...mainitsemasi aika on suurta tietämättömyyden aikaa ja tuossa selitystä:

"26. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
        27. että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
        28. sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
        29. Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
        30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
        31. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
        Mutta lopun ajassa Jumala ottaa kansan nimelleen kuten Apt 15 sanoo:
        "14. Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä."
        Ja malakian kolmas luku: " Silloin myös Herraa pelkääväiset puhuvat toinen toisensa kanssa, ja Herra tarkkaa ja kuulee; ja muistokirja kirjoitetaan hänen edessänsä niiden hyväksi, jotka Herraa pelkäävät ja hänen nimensä kunniassa pitävät.

>>En tunne mutta Jumala tuntee...mainitsemasi aika on suurta tietämättömyyden aikaa>>

Jos ette voi mainita yhtään ihmistä, joka olisi todistettavasti ollut jt noiden vuosien aikana, niin sitten on turha puhua, että oppinne olisi säilynyt apostolisesta ajasta asti.

Uskontonne on syntynyt adventismin kautta Russelin ajatuksista ja sen syvempää taikka pitempää historiaa sillä todistettavasti EI ole.

Ja miten olisikaan, jos Vartsikan mukaan vain Raamattua lukemalla tulee kirkon oppiin.
        Eihän ihmisillä ollut muuta kuin Raamattu, joten mistä he olisivat voineet harhaoppinne omaksua ennen Russelia.

• oli alettava
        Ohdake kirjoitti:

>>En tunne mutta Jumala tuntee...mainitsemasi aika on suurta tietämättömyyden aikaa>>

Jos ette voi mainita yhtään ihmistä, joka olisi todistettavasti ollut jt noiden vuosien aikana, niin sitten on turha puhua, että oppinne olisi säilynyt apostolisesta ajasta asti.

Uskontonne on syntynyt adventismin kautta Russelin ajatuksista ja sen syvempää taikka pitempää historiaa sillä todistettavasti EI ole.

Ja miten olisikaan, jos Vartsikan mukaan vain Raamattua lukemalla tulee kirkon oppiin.
        Eihän ihmisillä ollut muuta kuin Raamattu, joten mistä he olisivat voineet harhaoppinne omaksua ennen Russelia.

miksei sitten vaikka Russelista, tämä tiedon lisääntyminen vai oisko pitäny alkaa vaikka Viktor Klimenkosta?

• oli alettava kirjoitti:

miksei sitten vaikka Russelista, tämä tiedon lisääntyminen vai oisko pitäny alkaa vaikka Viktor Klimenkosta?

>>Jostakihan
        oli alettava

Mikä logiikka piilee siinä, että lähes 2000 vuotta jumala antoi ihmisten kulkea pimeydessä ilman häntä, kunnes Russel tuli ja "ymmärsi" totuuden laskeskelemalla mm. pyramideja?

Jostakin on aina alettava, mutta eikö herätä minkäänlaisia ajatuksia, että miksi ihmiskunnan historiassa olisi tuhansien vuosien aukko kun jumalaa on etsitty?

• Ohdake
        liittyy kirjoitti:

Siihen kasvavaan ymmärtämisen ennustukseen malakian 3 luvun mukaan:Silloin Herra toimii kuin metallinsulattaja ja hopeankiillottaja. Hän puhdistaa leeviläiset, ja he tulevat puhtaiksi kuin kulta ja hopea, joista kuona on poltettu pois. He uhraavat jälleen Herralle virheettömät uhrit, säädösten mukaan. 4 Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat ovat Herralle mieleen, niin kuin ne olivat entisinä aikoina, jo kauan sitten.

Eli turha kuona pois ja turhat spekulaatiot

Ja mitähän uhreja nämä nykyajan leeviläiset uhraavat? Ja minkä säädöksen mukaan? Vt-seuran säädöstenkö?

>>Eli turha kuona pois ja turhat spekulaatiot>>

Olet siis sitä mieltä, että koska ymmärrys kasvaa loppua kohden, niin ensimmäiset vuosikymmenet voidaan hyvällä omalla tunnolla saarnata ihan puppua?

Pistäisitkö lapsesi kouluun, jossa ensimmäiset viisi vuotta annettaisiin väärää opetusta ja se perusteltaisiin sillä, että yläasteella opettajien ymmärrys lisääntyy?
        Kyllä vaiko ei?

Ja kerropa huviksesi vielä se, että mistä lähteestä on saatu:

a) Pieleen mennyt vuosi pyhien ennallistamiseksi 1925?
        b) Monien odottama harmageddon 1975?
        c) Jeesuksen näkymätön paluu 1874?
        d) Jeesuksen näkymätön paluu 1914?

Kiitos.

• Ohdake
        oli alettava kirjoitti:

Raamattu on siis sellaisenaan mielestäsi riittämätön?

Oletko samaa mieltä kuin Russel, että hänen kirjansa korvasivat Raamatun mennen tullen?

• on tärkeää
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Jostakihan
        oli alettava

Mikä logiikka piilee siinä, että lähes 2000 vuotta jumala antoi ihmisten kulkea pimeydessä ilman häntä, kunnes Russel tuli ja "ymmärsi" totuuden laskeskelemalla mm. pyramideja?

Jostakin on aina alettava, mutta eikö herätä minkäänlaisia ajatuksia, että miksi ihmiskunnan historiassa olisi tuhansien vuosien aukko kun jumalaa on etsitty?

Joille lopunaika tullut ja kysymyksessä elämä tai kuolema, jumalalla oli aikasuunnitelma.

• epätäydellisten ihmisten la...
        Ohdake kirjoitti:

Ja mitähän uhreja nämä nykyajan leeviläiset uhraavat? Ja minkä säädöksen mukaan? Vt-seuran säädöstenkö?

>>Eli turha kuona pois ja turhat spekulaatiot>>

Olet siis sitä mieltä, että koska ymmärrys kasvaa loppua kohden, niin ensimmäiset vuosikymmenet voidaan hyvällä omalla tunnolla saarnata ihan puppua?

Pistäisitkö lapsesi kouluun, jossa ensimmäiset viisi vuotta annettaisiin väärää opetusta ja se perusteltaisiin sillä, että yläasteella opettajien ymmärrys lisääntyy?
        Kyllä vaiko ei?

Ja kerropa huviksesi vielä se, että mistä lähteestä on saatu:

a) Pieleen mennyt vuosi pyhien ennallistamiseksi 1925?
        b) Monien odottama harmageddon 1975?
        c) Jeesuksen näkymätön paluu 1874?
        d) Jeesuksen näkymätön paluu 1914?

Kiitos.

mutta auttoivat tuhon aikaan pysymään tarmokkaana, kuului suunnitelmaan, suuren joukon kokoamiseski nykyajan uhreilla, joka on raamatun mukaan niiden huulten hedelmää, jotka julistavat hyvää uutista.

• kaikkea tiennyt
        Ohdake kirjoitti:

Raamattu on siis sellaisenaan mielestäsi riittämätön?

Oletko samaa mieltä kuin Russel, että hänen kirjansa korvasivat Raamatun mennen tullen?

Joka katsoo taakse menee vinoon joka katsoo eteen menee suorempaan.

• Ohdake
        epätäydellisten ihmisten la... kirjoitti:

mutta auttoivat tuhon aikaan pysymään tarmokkaana, kuului suunnitelmaan, suuren joukon kokoamiseski nykyajan uhreilla, joka on raamatun mukaan niiden huulten hedelmää, jotka julistavat hyvää uutista.

Pitääkö esittää vääriä vuosilukuja, jotta saadaan ihmiset pysymään tarmokkaina?

Myönnät siis, että myös vuosi 1914 on ihmisen laatima?

• on tärkeää kirjoitti:

Joille lopunaika tullut ja kysymyksessä elämä tai kuolema, jumalalla oli aikasuunnitelma.

>>nythän se on tärkeää joille lopunaika tullut ja kysymyksessä elämä tai kuolema, jumalalla oli aikasuunnitelma

Eli viimeisen n. 2000 vuoden aikana eläneille ei ollut tärkeää kuulla jumalan totuutta? Miksi?

• Ohdake
        kaikkea tiennyt kirjoitti:

Joka katsoo taakse menee vinoon joka katsoo eteen menee suorempaan.

>>Joka katsoo taakse menee vinoon joka katsoo eteen menee suorempaan.>>

Otanko tämän kirjaimellisesti, mitä oppinne historiaan tulee?

• Markku_Meilo
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>nythän se on tärkeää joille lopunaika tullut ja kysymyksessä elämä tai kuolema, jumalalla oli aikasuunnitelma

Eli viimeisen n. 2000 vuoden aikana eläneille ei ollut tärkeää kuulla jumalan totuutta? Miksi?

Lopun aika on samanlainen uusiutuva luonnonvara kuin maailmanloppu. Ensimmäinen lopun aika oli Vartiotorniseuralle 1799-1914, nyt on meneillään toinen lopun aika.

Vartiotorniseuran iloksi Jeesus on tullut molempina lopun aikoina. Pientä laumaa on temmottu taivaaseen molempina lopun aikoina. Maailmanloppuja on ollut molempina lopun aikoina. Matteuksen 24:14 oli täytetty ensimmäisenä lopun aikana, nykyisessä lopun ajassa sen täyttäminen on aloitettu uudelleen.

• Valon
        Ohdake kirjoitti:

>>Joka katsoo taakse menee vinoon joka katsoo eteen menee suorempaan.>>

Otanko tämän kirjaimellisesti, mitä oppinne historiaan tulee?

Totuus on ollut kuin palapeli jota on yritetty täydentää liian aikaisin, perusasioiden jälkeen palat ovat loksahdelleet paikoilleen ja siksi Jehovan todistajat ovat säilyttäneet ykseyden seurakuntana, joku pala on voinut olla väärinkin mutta Paavali ennusti että hänkin tuolloin tiesi vain osittaisesti mutta sitten (puhui tulevaisuudesta) tunnettaisiin kasvoista kasvoihin, näin se edistyminen tapahtuu tiedossa. Jos pimeydessä olijaa tuijjattaisiin kirkkaalla valolla silmiin niin hän sokastuisi ja kokemus olisi epämielyttävä, siksi valoa on mielyttävästi lisätty pikkuhiljaa...

• tehdä valintansa
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Uudessa järjestelmässä johon vanhurskaat ja epävanhurskaat herätetään

• tehdä valintansa kirjoitti:

>>Uudessa järjestelmässä johon vanhurskaat ja epävanhurskaat herätetään

Ja mistä syystä kaikille ei annettaisi tätä mahdollisuutta?

• Valon kirjoitti:

Totuus on ollut kuin palapeli jota on yritetty täydentää liian aikaisin, perusasioiden jälkeen palat ovat loksahdelleet paikoilleen ja siksi Jehovan todistajat ovat säilyttäneet ykseyden seurakuntana, joku pala on voinut olla väärinkin mutta Paavali ennusti että hänkin tuolloin tiesi vain osittaisesti mutta sitten (puhui tulevaisuudesta) tunnettaisiin kasvoista kasvoihin, näin se edistyminen tapahtuu tiedossa. Jos pimeydessä olijaa tuijjattaisiin kirkkaalla valolla silmiin niin hän sokastuisi ja kokemus olisi epämielyttävä, siksi valoa on mielyttävästi lisätty pikkuhiljaa...

>>Jehovan todistajat ovat säilyttäneet ykseyden seurakuntana,

Käsittääkseni myös jehovan todistajista on erkautunut useita lahkoja. Menevätkö nämä mielestäsi tuhoon?

• Markku_Meilo kirjoitti:

Lopun aika on samanlainen uusiutuva luonnonvara kuin maailmanloppu. Ensimmäinen lopun aika oli Vartiotorniseuralle 1799-1914, nyt on meneillään toinen lopun aika.

Vartiotorniseuran iloksi Jeesus on tullut molempina lopun aikoina. Pientä laumaa on temmottu taivaaseen molempina lopun aikoina. Maailmanloppuja on ollut molempina lopun aikoina. Matteuksen 24:14 oli täytetty ensimmäisenä lopun aikana, nykyisessä lopun ajassa sen täyttäminen on aloitettu uudelleen.

>>Matteuksen 24:14 oli täytetty ensimmäisenä lopun aikana, nykyisessä lopun ajassa sen täyttäminen on aloitettu uudelleen.

Nostalgista sinänsä, että pidin aiheesta ensimmäisen harjoituspuheeni.

Eipä ole sittemmin nuo viimeiset päivät niin viimeisiksi osoittautuneetkaan.

• Markku_Meilo
        Valon kirjoitti:

>>Totuus on ollut kuin palapeli jota on yritetty täydentää liian aikaisin,

Tosiasiassa palapelistä on otettu paloja pois ja runnottu paloja tilalle, ja vaihdettu jälleen alkuperäiseen. Joissakin on kahta palaa sovitettu vuorotellen useita kertoja.

>> perusasioiden jälkeen palat ovat loksahdelleet paikoilleen

Esimerkiksi 1914- sukupolven palikkaa vuoltiin useita kertoja toisen malliseksi ja lopulta pala heitettiin menemään. Maailmalopun vuosipalikkaa on vaihdeltu tiheään, kaikki muutkin vuosilukuja sisältäneet palikat ovat osoittautuneet jullikoiksi.

>> ja siksi Jehovan todistajat ovat säilyttäneet ykseyden seurakuntana,

Vartiotorniseuran ykseys on sukua Pohjois-Korean ykseydelle. Ja lisäksi ovat molemmat maailman onnellisimpia kansoja.

>> joku pala on voinut olla väärinkin mutta Paavali ennusti että hänkin tuolloin tiesi vain osittaisesti mutta sitten (puhui tulevaisuudesta) tunnettaisiin kasvoista kasvoihin, näin se edistyminen tapahtuu tiedossa.

Jos näin olisi, niin miksi Vartiotorniseuran on valehdeltava vanhoista oppiseikkailuistaan?

>> Jos pimeydessä olijaa tuijjattaisiin kirkkaalla valolla silmiin niin hän sokastuisi ja kokemus olisi epämielyttävä, siksi valoa on mielyttävästi lisätty pikkuhiljaa...

Sama hitausmomentti on peukaloruuvissakin, hitaasti kiristettäessä ei tule äkkinäistä epämiellyttävää oloa.

• Markku_Meilo
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Matteuksen 24:14 oli täytetty ensimmäisenä lopun aikana, nykyisessä lopun ajassa sen täyttäminen on aloitettu uudelleen.

Nostalgista sinänsä, että pidin aiheesta ensimmäisen harjoituspuheeni.

Eipä ole sittemmin nuo viimeiset päivät niin viimeisiksi osoittautuneetkaan.

>>Eipä ole sittemmin nuo viimeiset päivät niin viimeisiksi osoittautuneetkaan.

Yksikään Vartiotorniseuran ennustus ei ole osoittautunut todeksi, eikä tule osoittautumaankaan.

En nyt muista milloin Russell lyhenteli viimeisiä päiviään, mutta Rutherfordin aikaan niitä lyhenneltiin eri aikaan kuin nykyään. Uuden oraakkelin on aina laitettava vanhentuneet ja pieleen menneet opit ja ennustukset uusiksi.

• Ohdake
        tehdä valintansa kirjoitti:

Missä kohtaa Raamattua kerrotaan, että ihminen joka ei kuule tässä elämässä evankeliumia saa uuden mahdollisuuden paratiisimaassa?

• Ohdake
        Valon kirjoitti:

>>Jos pimeydessä olijaa tuijjattaisiin kirkkaalla valolla silmiin niin hän sokastuisi ja kokemus olisi epämielyttävä, siksi valoa on mielyttävästi lisätty pikkuhiljaa...>>

Jos näin on, niin miksi aikaisempi "valo" voidaan osoittaa valheeksi?

Pikemminkin voisit verrata sairaaseen, jolle annetaan parantavaa lääkettä, mutta välillä annetaan myrkkyä, jotta sairas ei paranisi liian nopeasti.
        Ja sitten ollaan siinä tilassa, ettei sairas enää tiedä onko tarjottu lääke hyväksi vaiko pahaksi.

• Markku_Meilo kirjoitti:

>>Eipä ole sittemmin nuo viimeiset päivät niin viimeisiksi osoittautuneetkaan.

Yksikään Vartiotorniseuran ennustus ei ole osoittautunut todeksi, eikä tule osoittautumaankaan.

En nyt muista milloin Russell lyhenteli viimeisiä päiviään, mutta Rutherfordin aikaan niitä lyhenneltiin eri aikaan kuin nykyään. Uuden oraakkelin on aina laitettava vanhentuneet ja pieleen menneet opit ja ennustukset uusiksi.

>>Uuden oraakkelin on aina laitettava vanhentuneet ja pieleen menneet opit ja ennustukset uusiksi

Loppujen lopuksi taitaa olla samasta efektistä kyse kuin mitä tapahtuu kun entisen yritysjohtajan (tai jonkun sen osan) paikalle palkataan uusi johtaja.

Aina pitää keksiä omia uusia keinoja yrityksen tuloksen parantamiseen ja usein yrityksissäkin uusi johtaja käyttää samoja keinoja kuin hänen edeltäjänsä edeltäjät. Ympyrä sulkeutuu alkaakseen alusta.

• 24 ja 15
        Ohdake kirjoitti:

Missä kohtaa Raamattua kerrotaan, että ihminen joka ei kuule tässä elämässä evankeliumia saa uuden mahdollisuuden paratiisimaassa?

ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.

• Ohdake
        24 ja 15 kirjoitti:

ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.

Kyseessä on kuitenkin ylösnousemus viimeiselle tuomiolle - ei muuta.

Jakeissa ei kerrota pelastuksen mahdollisuudesta ylösnousemuksen jälkeen.
        Jos näin olisi, niin evankeliumin levittäminen olisi turhaa.

• tuomio parempi
        Ohdake kirjoitti:

Kyseessä on kuitenkin ylösnousemus viimeiselle tuomiolle - ei muuta.

Jakeissa ei kerrota pelastuksen mahdollisuudesta ylösnousemuksen jälkeen.
        Jos näin olisi, niin evankeliumin levittäminen olisi turhaa.

tuomio voi olla suotuisa - riippuu kuinka toimii ylösnosemuksen saatuaan, nuorin siellä kuolee 100 vuotiaana jesajan mukaan, eli riittävästi aikaa mukautua jumalan normeihin

• syyttelyksihän
        Ohdake kirjoitti:

>>Jos pimeydessä olijaa tuijjattaisiin kirkkaalla valolla silmiin niin hän sokastuisi ja kokemus olisi epämielyttävä, siksi valoa on mielyttävästi lisätty pikkuhiljaa...>>

Jos näin on, niin miksi aikaisempi "valo" voidaan osoittaa valheeksi?

Pikemminkin voisit verrata sairaaseen, jolle annetaan parantavaa lääkettä, mutta välillä annetaan myrkkyä, jotta sairas ei paranisi liian nopeasti.
        Ja sitten ollaan siinä tilassa, ettei sairas enää tiedä onko tarjottu lääke hyväksi vaiko pahaksi.

se lopulta menee...

• Ohdake
        syyttelyksihän kirjoitti:

se lopulta menee...

Jos "uusi valo" pitää antaa vähitellen, ettei ihminen sokeudu, niin MILLÄ VERTAAT niitä oppeja, jotka ovat olleet virheellisiä, mutta ajallaan niitä on pidetty "totuutena"?

Lisää esimerkki vertaukseesi tällaisesta väärästä valosta, niin myönnän kyllä sen jälkeen että valovertaus sopii oppiinne.

Jos se ei sovi, niin vertaus ontuu.

Kyse ei ole siis syyttelystä, vaan siitä mikä on totuudenmukaista ja mikä ei.
        Oletan, että ymmärsit.

• ...Jotta saisin tämän asiallisen kommentin ja siihen tulleet lukuisat vastaukset säästymään kun poistan tätä edeltäneen asiattoman kommentin.

Toimin tällä tavoin. Siirrän tämän ketjun toiselle palstalle, jossa myös toimin sheriffinä. Sen jälkeen poistan asiattoman kommentin, jonka vastauksena tämä "Emme tahdo" kommentti aiemmin oli, jonka jälkeen siirrän tämän kommentin takaisin Jehovan todistajat palstalle, jossa sen tällöin ->pitäisi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      361
      14161
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      100
      2141
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1809
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1693
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      45
      1271
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      97
      1220
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      280
      1083
    8. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      28
      1044
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1033
    10. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      997
    Aihe