Kiinnostaa saada kunnon selitys siihen miksei jehovantodistajat esiinny koskaan omalla nimellään ja kuvallaan julkisuudessa (joitakin pakollisia juttuja huomioimatta)...Pelkkä "ihmisen korottaminen jne."-jutut ovat nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa selitykseksi vanhentuneet. Eihän "kristikunnan" edustajatkaan tuo nimeään esille sentakia että heitä palvottaisiin( toki poikkeuksiakin valitettavasti on!)..Kristikunnan edustajat vastaavat sanomisistaan omalla nimellään, piiloutuvatko todistajat järjestön selitysten taakse, ikään kuin tavallinen pohjois-korealainen maan johdon helmaan...Lisäksi kiinnostaa suomalaiset "julkkistodistajat"..Urpo Martikainen..Onko muita?
Omalla nimellä ja kuvalla?
42
1524
Vastaukset
- taram2
tapahtui 1930 luvulla J.F.Rutherfordin toimesta.Hän oli silloinen Jt:n presidentti ja sanoakseni aikamoinen diktaattori ja yksinvaltias.
Suomessa ei näitä julkkiksia ole kovin montaa.En muista nyt muuta "upin" ohella kuin entinen jääkiekkoilija R.Ruotsalainen.Tai oli.Onkohan enää?- Markku_Meilo
Vaan ei Rutherfordin taholta, se mies halusi "nimensä neonmainoksiin" aivan loppuun asti, eli 1941 julkaistu "Children" on viimeisin Rutherfordin nimellä julkaistu (mutta hyvin mahdollisesti Fred Franzin kirjoittama) kirja. Tammikuussa 1942 tapahtuneen Rutherfordin kuoleman jälkeen julkaistu seuraava kirja "The New World" on ensimmäinen tiedossani oleva kirja ilman kirjoittajan nimeä.
- taram2
Markku_Meilo kirjoitti:
Vaan ei Rutherfordin taholta, se mies halusi "nimensä neonmainoksiin" aivan loppuun asti, eli 1941 julkaistu "Children" on viimeisin Rutherfordin nimellä julkaistu (mutta hyvin mahdollisesti Fred Franzin kirjoittama) kirja. Tammikuussa 1942 tapahtuneen Rutherfordin kuoleman jälkeen julkaistu seuraava kirja "The New World" on ensimmäinen tiedossani oleva kirja ilman kirjoittajan nimeä.
täsmennyksestä M.M.!
- Markku_Meilo
taram2 kirjoitti:
täsmennyksestä M.M.!
Mä vaan olen tämmönen saivartelija.
- taram2
Markku_Meilo kirjoitti:
Mä vaan olen tämmönen saivartelija.
tietosi on täsmällisempää Jt:stajuudesta kuin minun vaikka ollaan saman aikakauden "isokenkäisiä":-).
Minä olen jo unohtanut yhtä ja toista,vaikka esitelmiä ja puheita on tullut puhuttua 35:n vuoden aikana 2000-3000. - Markku_Meilo
taram2 kirjoitti:
tietosi on täsmällisempää Jt:stajuudesta kuin minun vaikka ollaan saman aikakauden "isokenkäisiä":-).
Minä olen jo unohtanut yhtä ja toista,vaikka esitelmiä ja puheita on tullut puhuttua 35:n vuoden aikana 2000-3000.Onneksi en koskaan ehtinyt edetä Vartiotorniseuran hengellisessä ravintoketjussa. Toki olen myöhemmin antanut itselleni kertoa mitä uraa eräältä päättävältä taholla oli minulle kaavailtu, on se nepotismi vaan vinha ilmiö.
- taram2
Markku_Meilo kirjoitti:
Onneksi en koskaan ehtinyt edetä Vartiotorniseuran hengellisessä ravintoketjussa. Toki olen myöhemmin antanut itselleni kertoa mitä uraa eräältä päättävältä taholla oli minulle kaavailtu, on se nepotismi vaan vinha ilmiö.
no,...oli se kuule mullekin vaikeaa uskoa,että totuus ei ole yhtäkuin Jt-totuus.
Mutta lähtökohtani oli jossain vaiheessa:"Jeesus, jos olet olemassa auta minua".
Pari vuotta meni ja alkoi tapahtua kummia.Tässä sitä nyt ollaan.Uskossa jota halveksin Jt-aikana.Käytin silloin minun kaltaisistani muotoa:"jeesusteliat"samalla kun tein ovelta ovelle työtä.
Siellähän uskovia tapasi usein ja he sanoivat:"Olen uskossa:Oletko vastaanottanut Jeesuksen"?"
Usein vastasin:"ööööm...tuota...ääm...ööööm".
"En vaan järjestön ja Jehovan".Samalla häpesin,että mitä tuli sanottua järjestön määräyksestä.
Oli se kamalaa aikaa,elää muuta kuin Henki sisimmässäni sanoi. - Markku_Meilo
taram2 kirjoitti:
no,...oli se kuule mullekin vaikeaa uskoa,että totuus ei ole yhtäkuin Jt-totuus.
Mutta lähtökohtani oli jossain vaiheessa:"Jeesus, jos olet olemassa auta minua".
Pari vuotta meni ja alkoi tapahtua kummia.Tässä sitä nyt ollaan.Uskossa jota halveksin Jt-aikana.Käytin silloin minun kaltaisistani muotoa:"jeesusteliat"samalla kun tein ovelta ovelle työtä.
Siellähän uskovia tapasi usein ja he sanoivat:"Olen uskossa:Oletko vastaanottanut Jeesuksen"?"
Usein vastasin:"ööööm...tuota...ääm...ööööm".
"En vaan järjestön ja Jehovan".Samalla häpesin,että mitä tuli sanottua järjestön määräyksestä.
Oli se kamalaa aikaa,elää muuta kuin Henki sisimmässäni sanoi.Onneksi teokraattinen urani loppui ennen kuin se pääsi edes alkuun, muutos ei siksi miettimis- ja mielialapuolella ollut lainkaan myrskyinen. Muutaman viikon pelkäsin todella kuolevani vuoden 1975 Harmagedonissa. Pelko oli miltei aiheeton, koska kyseessä olikin ainoastaan 1975 syksyllä sairastamani malaria.
Sitä harmittelen, että jouduin kuitenkin ajatuksissani kiinni Vartiotorniseuran liekaan ja siinä kului 25 vuotta paluuta havitellessa ja syyllisyyttä potiessa. Tuolloin ei ollut nykymahdollisuuksia, enkä siinä mielenhallinnassa osannut ja/tai uskaltanut epäillä Vartiotorniseuraa. - salaisuus?
Seuran johtaja taiteilija, jonka veli on joka toisessa iltapäivä lööpissä??
- johnu
en ymmärtäny viestiä?
miten ei esiinny omalla nimellä?- taram2
Minulle yksinkertainen asia,mutta ei välttämättä muille.
Eli,siis eivät käytä nimeä,koska järjestö on heidän nimensä.
Esim.kun he kirjoittavat kirjoja on kirjoittaja 1930 jälkeen ollut aina :"vartiotorni-seura",oli kirjoittaja kuka tahansa.
Tosin muutamia poikkeuksia on ollut.Yksi nimeltään McMillan.
Vain järjestö on heidän mielestään henkeytetty.Kukaan yksilö esim.sinä tai minä ei voi olla.
Siksi Jt:t eivät lue kenenkään yksityisen kirjoituksia uskosta.(joka on vahinko) - Markku_Meilo
taram2 kirjoitti:
Esim.kun he kirjoittavat kirjoja on kirjoittaja 1930 jälkeen ollut aina :"vartiotorni-seura",oli kirjoittaja kuka tahansa.
Vain järjestö on heidän mielestään henkeytetty.Kukaan yksilö esim.sinä tai minä ei voi olla.
Siksi Jt:t eivät lue kenenkään yksityisen kirjoituksia uskosta.(joka on vahinko)>>Tosin muutamia poikkeuksia on ollut.Yksi nimeltään McMillan.
A.H. Macmillanin kirja "Usko marssilla" oli Vartiotorniseuran hyväksymä, mutta yksityishenkilönä kirjoitettu. - johnu
taram2 kirjoitti:
Siksi Jt:t eivät lue kenenkään yksityisen kirjoituksia uskosta.(joka on vahinko)joo joo..
eiköhän niil ole useampi kirjoittaja niil julkaisuil?! - Markku_Meilo
johnu kirjoitti:
joo joo..
eiköhän niil ole useampi kirjoittaja niil julkaisuil?!Lehden artikkelit ovat eri kirjoittajilta, mutta valtaosa kirjoista on totutusti ollut yhden miehen käsialaa, toki apulaisiakin käytetään materiaalin hankinnassa.
- johnu
Markku_Meilo kirjoitti:
Lehden artikkelit ovat eri kirjoittajilta, mutta valtaosa kirjoista on totutusti ollut yhden miehen käsialaa, toki apulaisiakin käytetään materiaalin hankinnassa.
eiköhä niis ole tarkoitus kirjoittaa raamatun pohjalta eikä ihmisten näkemyksii... siks ei nimiä ja kuvia.
- taram2
johnu kirjoitti:
eiköhä niis ole tarkoitus kirjoittaa raamatun pohjalta eikä ihmisten näkemyksii... siks ei nimiä ja kuvia.
tuo mahtais onnistua?
Kun joku kirjoittaa raamatun pohjalta jotain,on se yleensä ihmisen kirjoittamaa.Kuka nyt sitten kirjoittaakin on se ihminen.PAKOSTA noukkii itse raamatunkohtia ja kirjoittaa siihen liittyvää tekstiä.
Mutta se asetelma että ihminen ei saa kirjoittaa tarkoittais sitä että Henki ohjailee sormea ja mitäs sitten jos tulee virheitä?
Kuka teki virheen?Ihminenkö vai Henki?
Tästä asetelmasta on juuri kysymys kun Jt:tkin on vuosikymmenten aikana tehneet "lapsuksia".
Itse asiassa he syyttävät tämä nimettömyyden takia Henkeä virheistään.
Olis paljon helpompaa syyttää.Franzia,Knorria,Rutherfordia vääristä jutuista.Näin ei pilkattais Jumalaa.
Ja olis paljon helpompaa aloittaa puhtaalta pöydältä.Sanoa että esim Rutherford oli sisäänpäin kääntynyt "öykkäri" samoinkuin Knorr yksinäinen susi.Siksi unohdamme heidän juttunsa.
Jaa,mutta sitten tulee ongelmia lisää!
Voi,kun on vaikeeta tämä ihmisten juttujen(Russell,Rutherford,Knorr)perässä juokseminen.
Olis parempi selitellä vähemmän ja uskoa yksin Jeesukseen. - Markku_Meilo
johnu kirjoitti:
>>eiköhä niis ole tarkoitus kirjoittaa raamatun pohjalta eikä ihmisten näkemyksii...
Tarkoitusperistä voidaan esittää teoreettisia näkemyksiä, mutta Vartiotorniseuran opillinen valikoima kehittyy nykyään ihmisten näkemysten pohjalta, joskus aivan raadollisesti äänestystuloksena.
Aikaisemmin kyseessä oli yhden miehen mielipiteitä, siis ilman äänestystä. Silloin nimet ja kuvat olivat näkyvästi esillä. Siinä oli sitten välivaihe, jossa nimet ja kuvat katosivat, mutta yksi mies muutteli oppeja ja ennusteli oraakkelina. - johnu
taram2 kirjoitti:
tuo mahtais onnistua?
Kun joku kirjoittaa raamatun pohjalta jotain,on se yleensä ihmisen kirjoittamaa.Kuka nyt sitten kirjoittaakin on se ihminen.PAKOSTA noukkii itse raamatunkohtia ja kirjoittaa siihen liittyvää tekstiä.
Mutta se asetelma että ihminen ei saa kirjoittaa tarkoittais sitä että Henki ohjailee sormea ja mitäs sitten jos tulee virheitä?
Tästä asetelmasta on juuri kysymys kun Jt:tkin on vuosikymmenten aikana tehneet "lapsuksia".
Olis paljon helpompaa syyttää.Franzia,Knorria,Rutherfordia vääristä jutuista.Näin ei pilkattais Jumalaa.
Ja olis paljon helpompaa aloittaa puhtaalta pöydältä.Sanoa että esim Rutherford oli sisäänpäin kääntynyt "öykkäri" samoinkuin Knorr yksinäinen susi.Siksi unohdamme heidän juttunsa.
Voi,kun on vaikeeta tämä ihmisten juttujen(Russell,Rutherford,Knorr)perässä juokseminen.
Olis parempi selitellä vähemmän ja uskoa yksin Jeesukseen.eiköhän virheistä opi....
onko raamattu sitten ihmisten kirjoittama vai jumalan " kirjoittama " kirja? - taram2
Markku_Meilo kirjoitti:
>>eiköhä niis ole tarkoitus kirjoittaa raamatun pohjalta eikä ihmisten näkemyksii...
Tarkoitusperistä voidaan esittää teoreettisia näkemyksiä, mutta Vartiotorniseuran opillinen valikoima kehittyy nykyään ihmisten näkemysten pohjalta, joskus aivan raadollisesti äänestystuloksena.
Aikaisemmin kyseessä oli yhden miehen mielipiteitä, siis ilman äänestystä. Silloin nimet ja kuvat olivat näkyvästi esillä. Siinä oli sitten välivaihe, jossa nimet ja kuvat katosivat, mutta yksi mies muutteli oppeja ja ennusteli oraakkelina.siksi tuo Jt-järjestön "yksinkirjoittamisoikeushengenasioista" eli "uskollinen ja ymmärtäväinen orja"-oppi on harhaoppia.
Ei Jeesus sanonut että hän joka antaa ruokaa ajallaan ole mikää järjestö joukko.
Se voi olla kuka tahansa jolla on siihen Pyhän Hengen lahja.
Tämä "toinen auttaja" on siihen kykenevä ja antamaan kenelle tahansa opettamisen lahjan.
Tälläisiä ihmisiä on ollut ja tullut koko 2000 vuoden ajan kun seurakunta on ollut olemassa.
Itse olen lukenut "järjestö"-kirjojen jälkeen lukuisia uskoa vahvistavia ja Jeesusta kirkastavia teoksia ja nämä ovat olleet uskovien miesten ja naisten kirjoittamia.
Ja ovat satakertaa parempia kuin"totuus joka johtaa ikuiseen elämään"-kirja tai muita senjälkeisiä opuksia. - Markku_Meilo
taram2 kirjoitti:
tuo mahtais onnistua?
Olis parempi selitellä vähemmän ja uskoa yksin Jeesukseen.>>Olis paljon helpompaa syyttää.Franzia,Knorria,Rutherfordia vääristä jutuista.Näin ei pilkattais Jumalaa.
Russell, Rutherford ja F. Franz olisivat oppiasioissa lähimmät yksittäiset "syytetyt". Knorr oli lähinnä tehokas organisaattori ja näyttävä keulakuva. Kerrotaan, että hän ei ollut kiinnostunut opillisista muutoksista ja että hän ei edes lukenut kaikkea Vartiotorniseuran silloin julkaisemaa materiaalia. - Markku_Meilo
johnu kirjoitti:
eiköhän virheistä opi....
onko raamattu sitten ihmisten kirjoittama vai jumalan " kirjoittama " kirja?Toiselle ihmisen, toiselle Jumalan, ihan oman valinnan mukaan.
- johnu
taram2 kirjoitti:
siksi tuo Jt-järjestön "yksinkirjoittamisoikeushengenasioista" eli "uskollinen ja ymmärtäväinen orja"-oppi on harhaoppia.
Ei Jeesus sanonut että hän joka antaa ruokaa ajallaan ole mikää järjestö joukko.
Tämä "toinen auttaja" on siihen kykenevä ja antamaan kenelle tahansa opettamisen lahjan.
Tälläisiä ihmisiä on ollut ja tullut koko 2000 vuoden ajan kun seurakunta on ollut olemassa.
Itse olen lukenut "järjestö"-kirjojen jälkeen lukuisia uskoa vahvistavia ja Jeesusta kirkastavia teoksia ja nämä ovat olleet uskovien miesten ja naisten kirjoittamia.
Ja ovat satakertaa parempia kuin"totuus joka johtaa ikuiseen elämään"-kirja tai muita senjälkeisiä opuksia.ei vastattu mun kysymykseen..............
- taram2
johnu kirjoitti:
onko raamattu sitten ihmisten kirjoittama vai jumalan " kirjoittama " kirja?ihmisten kirjoittama kirja ja sen näkee m.m. siinä että siinä on joitain ristiriitaisuuksia,mutta hyvin vähän vain muutamissa jakeissa koko raamatun tuhansia sivuja sisältävällä kokoelmalla.Ristiriitaisuusluokka on jotain 0,001 pros.Silloinkaan ei voi jättää pois mahdollisuutta että se olisi kääntäjien "lapsus".
Ne ovat kuitenkin kohdissa jossa uskon perusolemus ei hajoa.Jeesus on Jeesus ja Häneen uskomisensa takaa ikuisen elämän.
Jumala on laittanut puhumaan ja kirjoittamaan,mutta Jt-kirjat on täynnä muutoksia ja virheitten peittelyä.Se todistaa ettei niissä ole muuta kuin ihmisen järkeilyn muotokuva.
Tosin valkeuden enkeliksi tekeytyväkin osaa tämän saman kuin ihmisetkin ja jos ei vielä paremminkin.Siksi hänen on helppo meitä höynäyttää ihmisten kirjoittamilla ilman Henkeytystä olevilla jutuilla.Väärillä ennusteluarvailuilla y.m.s.,epäoleellisilla uskoon liittyvillä asioilla.
Valkeudenenkeliksi tekeytyvällähän ei ole uskoa,mutta tietoa ihmisen mielestä ja oikuista yllin kyllin.Niillä hän yrittää ruokkia ihmisiä,muka uskoa käyttäen. - taram2
johnu kirjoitti:
ei vastattu mun kysymykseen..............
tuossa ylhäällä.Parempaan en pysty hyvä ystäväiseni.:-)
- johnu
taram2 kirjoitti:
tuossa ylhäällä.Parempaan en pysty hyvä ystäväiseni.:-)
tarkoitin sitä et onko raamattu jumalan vai ihmisen kirjoittama
- taram2
johnu kirjoitti:
tarkoitin sitä et onko raamattu jumalan vai ihmisen kirjoittama
virheitä tekeviä ihmisiä ja on ihme ettei raamatussa ole enempää virheitä kuin tuo hitunen.
Se todistaa sen että Jumala voi käyttää ihmisiä nytkin rohkaisten toisia.
Mutta jos tuo ihminen puhuu nyt jotain ja 10 vuoden päästä IHAN muuta,ei se oo Jumalsta. - johnu
taram2 kirjoitti:
virheitä tekeviä ihmisiä ja on ihme ettei raamatussa ole enempää virheitä kuin tuo hitunen.
Se todistaa sen että Jumala voi käyttää ihmisiä nytkin rohkaisten toisia.
Mutta jos tuo ihminen puhuu nyt jotain ja 10 vuoden päästä IHAN muuta,ei se oo Jumalsta.jos se on kerran jumalasta niin ei kai sitte nykyajan virheet ole pahoja jos kerran raamatun virh. ei oo. olipa taas hankalasti kirj. anteeksi :)
- taram2
johnu kirjoitti:
jos se on kerran jumalasta niin ei kai sitte nykyajan virheet ole pahoja jos kerran raamatun virh. ei oo. olipa taas hankalasti kirj. anteeksi :)
on kuitenkin uskolle Jeesukseen merkityksettömiä.
Ja,niitä on muistaakseni kolmessa tai neljässä jakeessa.
Jos ajatellaan esim "JT-lapsuksia" ja uskon muutoksia,niin niitähän on satoja.
Voidaan ennemmin kysyä:"mikä ei ole muuttunut viimeisen 50 vuoden aikana"? tai 100 vuoden aikana?
Miten Herra Jeesus ja "Toinen auttaja" Pyhä Henki voi olla sellaisen takana?
Minkä kuvan tämä antaa heistä? - johnu
taram2 kirjoitti:
on kuitenkin uskolle Jeesukseen merkityksettömiä.
Ja,niitä on muistaakseni kolmessa tai neljässä jakeessa.
Jos ajatellaan esim "JT-lapsuksia" ja uskon muutoksia,niin niitähän on satoja.
Voidaan ennemmin kysyä:"mikä ei ole muuttunut viimeisen 50 vuoden aikana"? tai 100 vuoden aikana?
Miten Herra Jeesus ja "Toinen auttaja" Pyhä Henki voi olla sellaisen takana?
Minkä kuvan tämä antaa heistä?ehkä ymmärrystä on tullu lisää.... eikä ole vain tajuttu jotai asiaa ja on tarvittu valaistusta. ja ehkä se on niiden ongelma ja jotka ei tykkää siitä niin erotkoon järj. tai jotain... ei kenenkään oo pakko uskoo mihinkää mihin ei halua.
- Markku_Meilo
taram2 kirjoitti:
siksi tuo Jt-järjestön "yksinkirjoittamisoikeushengenasioista" eli "uskollinen ja ymmärtäväinen orja"-oppi on harhaoppia.
Ja ovat satakertaa parempia kuin"totuus joka johtaa ikuiseen elämään"-kirja tai muita senjälkeisiä opuksia.>>Ja ovat satakertaa parempia kuin"totuus joka johtaa ikuiseen elämään"-kirja tai muita senjälkeisiä opuksia.
Tuon olen huomannut itsekin. Olen lukenut mm. yhden Riekkisen ilmestyskirjaselityksen ja se oli aivan nautittavaa tekstiä. Ei mahtipontista "me tiedämme kaiken"-mallista uhoa, vaan jätti paljon avoimeksi. Eihän tarvitse Riekkisen panna usein uusiksi, kuten Vartiotorniseuran Ilmestyskirjaselitykset.
Toisena tulee mieleen "Ray Franzin In Search of Christian Freedom". - taram2
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Ja ovat satakertaa parempia kuin"totuus joka johtaa ikuiseen elämään"-kirja tai muita senjälkeisiä opuksia.
Tuon olen huomannut itsekin. Olen lukenut mm. yhden Riekkisen ilmestyskirjaselityksen ja se oli aivan nautittavaa tekstiä. Ei mahtipontista "me tiedämme kaiken"-mallista uhoa, vaan jätti paljon avoimeksi. Eihän tarvitse Riekkisen panna usein uusiksi, kuten Vartiotorniseuran Ilmestyskirjaselitykset.
Toisena tulee mieleen "Ray Franzin In Search of Christian Freedom".paljon kirjat:"montako tietä taivaaseen"G.A.Campell,
"vaihtoehto"D.E.Lawson,
"kristityn lepopäivä"A.Arasola,
"mitä on tulossa"G.E.Vanderman ja tietenkin E.Whiten "suuri taistelu" joka oli myös C.T.Russelin suuri innoittaja hänen ajatuksilleen vaikka nyky JT:t eivät sitä tunnusta.
En nyt muista sitä Russelin aikalaisen nimeä joka kirjoitti jopa kirjan siitä miten se vaikutti Russeliin. - monta kirjoittajaa
taram2 kirjoitti:
Siksi Jt:t eivät lue kenenkään yksityisen kirjoituksia uskosta.(joka on vahinko)Jospa niitä kirjoituksia on yhdessä pähkäilty ja pohdittu, eikä siis ole vain yhtä kirjoittajaa.
- en välittäisi
johnu kirjoitti:
Aivan niin, oikeassa olet. Raamatun pohjaltahan ne on kirjoitettu. Itse en edes välittäisi tietää kuka ne on kirjoittanut tai minkä näköinen henkilö on.
Elämäkerroissa ihmisístä on heidän kuvansa ja he esiintyvät niissä omalla nimellään, mikä puolestaan on ihan kiva. - johnu
monta kirjoittajaa kirjoitti:
Jospa niitä kirjoituksia on yhdessä pähkäilty ja pohdittu, eikä siis ole vain yhtä kirjoittajaa.
just niin
- maksavat
taram2 kirjoitti:
Ja ovat satakertaa parempia kuin"totuus joka johtaa ikuiseen elämään"-kirja tai muita senjälkeisiä opuksia.Paljonko ne kirjat maksavat mitä olet lukenut Jehovan todistaja aikojesi jälkeen?
Kenelle niistä saatu voitto menee? - historian kirjasssa
taram2 kirjoitti:
paljon kirjat:"montako tietä taivaaseen"G.A.Campell,
"vaihtoehto"D.E.Lawson,
"kristityn lepopäivä"A.Arasola,
"mitä on tulossa"G.E.Vanderman ja tietenkin E.Whiten "suuri taistelu" joka oli myös C.T.Russelin suuri innoittaja hänen ajatuksilleen vaikka nyky JT:t eivät sitä tunnusta.
En nyt muista sitä Russelin aikalaisen nimeä joka kirjoitti jopa kirjan siitä miten se vaikutti Russeliin.Jehovan todistajien historia kirjassa Russel sanoo olevansa kiitollinen Adventisteille, joiden kokouksissa hän kävi etsiessään totuutta.
- taram2
maksavat kirjoitti:
Paljonko ne kirjat maksavat mitä olet lukenut Jehovan todistaja aikojesi jälkeen?
Kenelle niistä saatu voitto menee?ollut ilmaisia tai nimellishinta pari euroa.
Osa tietenkin kirjakauppojen hinnoissa. - Nimetön
johnu kirjoitti:
onko raamattu sitten ihmisten kirjoittama vai jumalan " kirjoittama " kirja?Raamatussa mainitaankin kuka "ihminen" on minkäkin kirjan kirjoittaja.(Matteus, Markus, Luukas, Johannes... ;) )
- Markku_Meilo
Nimetön kirjoitti:
Raamatussa mainitaankin kuka "ihminen" on minkäkin kirjan kirjoittaja.(Matteus, Markus, Luukas, Johannes... ;) )
>>Raamatussa mainitaankin kuka "ihminen" on minkäkin kirjan kirjoittaja.(Matteus, Markus, Luukas, Johannes... ;) )
Pekka Peitsikin oli Suomen presidentti.
- Mitä tähän on enää lisättävää?
1) JT:ien julkaisujen henkeytys:
"Vartiotorni ei väitä lausuntojensa olevan henkeytettyjä" (Vt 15.10. 1950, s 269)... "Näitä julkaisuja valmistavat veljet eivät tosin ole erehtymättömiä. Heidän kirjoituksensa eivät ole henkeytettyjä ... aika ajoin on ollut tarpeellista oikaista näkemyksiä" (Vt 1.6. 1981, s 19)
Nämä kaikki lausunnot on lainattu Herätkää- lehteen 22.3. 1993 s 4).
2) JT-ien julkaisujen kirjoittajien nimettömyys
"Me emme suorita julkaisutoimintaamme keidenkään ihmisten kunnioittamiseksi eikä maineikkaitten nimien antamiseksi heille maailman ihmisten edessä, niin että turvautuisimme ihmisten nimiin saadaksemme ketään tutkimaan Jumalan Sanaa Vartiotorni-Seutan julkaisujen avulla. Me kartamme kaikenlaista luomusten palvontaa ja kaikkea, mikä yllyttäisi luomusten palvontaan. Tämän pyrkimyksen mukaisesti ei Seura ilmoita eri kirjojen, kirjasten, lehtien eikä arikkeleitten kirjoittajia julkaistessaan ne. Kirjoittajat haluavat jäädä tuntemattomiksi, ei kylläkään oppineisuustaustansa takia, vaan jotta kirjallisuuden tutkijat keskittyisivät totuuksiin ja tosiasioihin, joita esitetään, eivätkä antaisi kirjoittajan henkilöllisyyden vaikuttaa itseensä. He pitävät parempana, että ... lukijan huomio kohdistuu järjestöön, mitä Jehova Jumala käyttää välikappaleenaan, eikä keneenkään yksilöön" (Vt 1.12. 1959, s 551).
"Vuodesta 1942 lähtien on ollut yleissääntönä, että Vartiotorni-seuran julkaisema kirjallisuus ei kiinnitä huomiota kehenkään sitä kirjoittaneeseen yksilöön" ("Jehovan todistajat Jumalan valtakunnan julistajia", 1993, s 146).
Nykyään käytetään käsitteen "Seura" tilalla käsitettä järjestö.
Mitä tähän on enää lisättävää?>>He pitävät parempana, että ... lukijan huomio kohdistuu järjestöön, mitä Jehova Jumala käyttää välikappaleenaan, eikä keneenkään yksilöön" (Vt 1.12. 1959, s 551).
Eikö ole aika ilkikurista, että jumalan välikappale ei tiedä itsekään mihin uskoa ja milloin?
Tämä "valo kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka" ideologia kärsii aina pahan inflaation kun annetaan samasta aiheesta monta eri teoriaa. Ja palataan välillä vanhoihin, palatakseen jälleen myöhemmin edellisiin teorioihin.
Sellainen jumalan välikappale ei ole mahdollisen jumalan kanssa missään tekemisissä. Raamatussa ei ole tekstin sisältö muuttunut niin, että jumalan välikappaleen olisi välttämätöntä muuttaa järjestönsä periaatteita jatkuvasti.- Markku_Meilo
1) JT:ien julkaisujen henkeytys:
"Vartiotorni ei väitä lausuntojensa olevan henkeytettyjä" (Vt 15.10. 1950, s 269)...
Tuo on valheellinen väite, Vartiotorniseura on useissa tilanteissa väittänyt olevansa henkeytetty:
"No doubt [the angels] first hear the instruction which the Lord issues to his remnant and then these invisible messengers pass such instruction on to the remnant. The facts show that the angels of the Lord with him at his temple have been thus rendering service unto the remnant since 1919." (Vindication III, 1932, p. 250)
(Enkelit kuulevat Jeesuksen ohjeet ja toimittavat ohjeet jäännökselle.)
"The interpretation of prophecy, therefore, is not from man, but it is from Jehovah; and Jehovah causes events to come to pass in fulfillment of the prophecy in due time." (w1938 May 1 p. 143)
(Profetian tulkinta ei ole ihmisestä, vaan Jehovalta, joka aikaansaa niiden täyttymyksen.)
"[Jesus Christ] merely uses the servant class to publish the interpretation after the Supreme Court by Christ Jesus reveals it." (w1943 July 1 p. 203)
(Jeesus käyttää palvelijaluokkaansa julkaisemaan paljastamiaan tulkintoja.)
"Who controls the organization, who directs it? Who is at the head? A man? A group of men? A clergy class? A pope? A hierarchy? A council? No, none of these. How is that possible? In any organization is it not necessary that there be a directing head or policy-making part that controls or guides the organization? Yes. Is the living God, Jehovah, the Director of the theocratic Christian organization? Yes!" (w56 Nov. 1 p. 666)
(Johtaako järjestöä ihminen, ihmisryhmä, pappisluokka, paavi, hierarkki tai neuvosto? Ei. Eikö kaikissa järjestöissä tarvita johtoelin? Kyllä. Onko elävä Jumala, Jehova, teokraattisen kristillisen järjestön johtaja? Kyllä.)
Vuonna 1974 (englanninkielellä 1971) julkaistu kirja "Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova" - miten? kertoo asiasta:
Kirjan 4. luku, otsikoltaan "Valtuutettu puhumaan Jumalan nimessä", kertoo Jehovan valtuuttamasta profeetasta Hesekielistä:
”Hesekielille ilmoitetaan siten selvästi, että hän on palveleva tästä lähtien profeettana. Hänet valtuutetaan puhumaan Jumalan nimessä, kun hänelle sanotaan: ’Näin sanoo Suvereeni herra Jehova.’” (s.55-56)
”Eivät ainoastaan Hesekielin henkeytetyt sanat olleet profeetallisia, vaan hän itsekin oli toiminnassaan profeetallinen malli, kuten myöhemmin toistuvasti osoitetaan.” (s. 56)
Ensin Hesekiel ja hänen toimintansa esitetään esikuvaksi ja sen jälkeen ryhdytään etsimään vastakuvaa vuoden 1914 jälkeen:
”Kuka on Hesekielin nykyinen vastine, jonka sanoma ja toiminta vastaa tuon muinaisen Jehovan profeetan julistusta ja tekoja? Kenestä nykyään elävästä hän oli ’merkki’ eli ’ ennusmerkki’? Ei kenestäkään yksilöstä vaan ihmisryhmästä. Koska nykyinen Hesekiel koostuu yhdistyneestä ihmisjoukosta, niin hän on ihmisyhteisö, joka muodostuu monista jäsenistä kuten ihmisruumiskin.” (s. 57-58)
"Eikö sitten ollut ketään, jonka Jehova saattoi herättää palvelemaan tavalla, joka vastasi tuon muinaisen Babylonian pakkosiirtolaisen palvelusta? Kenen eteen Jehovan järjestön 'vaunut' saattoivat tulla ja pysähtyä, jotta Hän olisi valtuuttanut tämän pätevän puhumaan profeettana Jehovan nimessä? Oli olemassa ryhmä, jonka jäsenet olivat kärsineet uskonnollista vainoa ensimmäisen maailmansodan aikana Suuren Babylonin, väärän uskonnon maailmanmahdin, käsissä ja jonka jäsenet olivat itse asiassa tulleet pois Suuren Babylonin uskonnollisista järjestöistä. He olivat jopa kieltäytyneet olemasta kristikunnan ja muun Suuren Babylonin liittolaisia siten, että olisivat osallistuneet aktiivisesti lihalliseen sodankäyntiin ensimmäisen maailmansodan aikana. Keitä he olivat? (s.60)
Sivu 62 alkaa väliotsikolla ”Nykyinen ’Hesekiel’”
”He olivat sellaisten miesten ja naisten muodostama pieni vähemmistöryhmä, jotka olivat antautuneet Jehovalle pitäen häntä Jumalanaan seuraamalla hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen askeleita. ..... Merkitsikö muinainen profeetta Hesekiel heille mitään? Kyllä! Yksi niistä profeetallisita kirjoista, joita nämä Raamatun tutkijat olivat vuosia halunneet ymmärtää, oli Hesekielin kirja. Vuosien odotuksen jälkeen heistä tuntui, että heidän toivomukseensa oli kiinnitetty huomiota, kun kirja nimeltä ’Täyttynyt salaisuus’ julkaistiin englanniksi heinäkuussa 1917. Tämä Vartiotornin Raamattu- ja Traktaattiseuran julkaisema 608-sivuinen kirja sisälsi selityksen paitsi Raamatun viimeiseen kirjaan, Ilmestyskirjaan, myös Raamatun 26. kirjaan, Hesekieliin.” (s. 62-63)
”Mutta miksi meidän huomiomme on kiinnitetty kaikkiin näihin historiallisiin tapahtumiin? Ennustuksen täyttymyksen osoittamiseksi. Jehovan on löytänyt ja valtuuttanut nykyisen ’Hesekielinsä’. Se on Hesekiel-yhteisö. Sen muodostavat ne antautuneet, kastetut Jumalan valtakunnan julistajat, jotka on voideltu työhönsä hänen hengellään. (Jes. 61:1-3) On ilmeistä, että Jehovan näkymätön taivaallinen järjestö tuli vuonna 1919 Hesekielin näyssä nähtyjen taivaallisten vaunujen tavoin ja pysähtyi, ei kristikunnan Kansainliiton kannattajien eteen vaan Jeesuksen Kristuksen käsissä olevan Jumalan taivaallisen valtakunnan voideltujen julistajien eteen. Tämän vaunujen kaltaisen taivaallisen järjestön huipulta Jehova valtuutti antautuneen, kastetun voidellun palvelijaluokan puhumaan kaikille kansakunnille Hänen nimessään. Näin heistä tuli Hesekielin tavoin Jehovan todistajia. Oli mitä sopivinta, että kun he olivat maailmanlaajuisesti toimineet kaksitoista vuotta tässä ominaisuudessa, he omaksuivat erottavan nimen Jehovan todistajat kesällä 1931 Puolustus-kirjan julkaisemisen yhteydessä.” (s. 66)
>>Mitä tähän on enää lisättävää?
Minulla olisi paljonkin lainauksia Vartiotorniseuran profeetaksi julistautumisesta, haluatko nähdä niitä lisää?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.39815557Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1202388- 941876
- 831748
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461337- 981255
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2811148Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi341140Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831129Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211083