Ohjelmointitehtävät työhaastatteluissa

miksulainen

Tervehdys rakkaat IT-alan toverit ;)

Eli otsikon mukaisesti, lyhyesti ja ytimekkäästi: Millaisiin ohjelmointitehtäviin olette törmänneet työhaastatteluissa?

Mukaan tietenkin kieli, alusta jne.

8

4297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tex

Kielenä C , alustana Windows Notepad :-) Tehtävissä oli lähinnä virheiden etsintää koodista, perustehtäviä, joissa käytettiin mm. taulukoita ja osoittimia.

• miksulainen

Olivat sitten tyyliin tuhoat null pointterin ja tarkastat onko osoitun null pointter? ;)

• monenkin laisiin

yksi oli notepad:llä, toinen ruutupaperille.
      Notepadilla katsottiin vain, että ei katsele sormiaan, kun kirjottaa koodia ;)
      Tuo ruutupaperille oli samanlainen, kun joskus muinoin olisi koulun penkissä ollut. Onneksi käsialani ei ole kovin selvää, joten tuskin sitäkään kukaan täysijärkinen jaksoi tarkistaa.. ;)
      Ei siis mitään pahoja, lähinnä katsotaan, että on mahdollista osata se, mitä sanot osaavasi.

• Pariin otteeseen on joutunut tekemään jollain vapaavalintaisella kielellä (pseudokin kelpasi) koodin kaksisuuntaisen linkitetyn listan kääntämiseen. Sitten joskus kauan sitten Tecnomenillä piti etsiä C-koodista virheitä.

• kun märkäkorva

työhaastattelijat laittaa toistakymmentä vuottakin ohjelmointityötä tehneen tekemään jotain ohjelmanpätkää. Luulis työhistoriasta, referensseistä ja työtodistuksista selviähän, että ao. henkilö osaa ohjelmoida.

Jokainen, joka on suorittanut tutkinnon, johon sisältyy koulutus ohjelmointiin, osaa ohjelmoida, Vielä suuremmalla syyllä, jos on ollut työelämässä ohjelmointitehtävissä. Ei sitä tarvi enää työhaastattelussa testata. Pelletouhua ja työnhakijan ajan haaskaamista. Vainoharhaisuus, mihin näiden askartelutehtävien teettäminen työhaastattelussa perustuu, on loukkaus työnhakijan ammattitaitoa kohtaan. Muilla ammattialoilla tällaista tuskin esiintyy.

• inxs

Mun mielestä on järkevää testata myös ne 20-vuotta alalla olleet. Alalla on kuitenkin kaikenlaisia kahvinkeittelijöitä ja seuramiehiä, jotka onnistuvat piiloutumaan koodaushommilta varsinkin isommissa firmoissa.

• kiltisti...

...tai jää työpaikka saamatta, etkä voi enää ruokkia kakaroitasi ja akkasi ottaa tilallesi turkkilaisen rakastajan.

• Kaikenlaista huuhaataa

50% haastatteluista, joissa itse olen ollut haastateltavina ovat epäonnistuneet haastattelijoiden takia. Kaikkea muuta kulloisenkin muodinmukaista höperyyttä on harrastettu, mutta töiden tekemistä ei ole arvioitu.

Useat eivät opi ohjelmoimaan koskaan, mutta yleensä he eivät viihdy toistakymmentä vuotta ohjelmoimassa.

Ohjelmoinnin oppimiseen menee muuten noin 10 vuotta, jos on oppiakseen ja opettelee tuon ajan.

f

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe