Tein pitkän vaelluksen kotiseutuni erämaajärvillä ja taas sain huomata että paljon oli uusia mökkejä noussut, ja uusia metsäteitä. Mökkejä ilmaantuu yhä pienemmille lammille ja metsätiet tunkeutuvat yhä kauemmas metsiin. Eikö missään tule raja vastaan? Kuinka monta mökkiä 5 milj. kansa tarvitsee? 5 miljoonaako? Tavallaan ymmärrän kaupunkilaisten halun päästä luontoon mutta miten mökki siinä auttaa? Eihän luontoon pääsemiseksi tarvi mitään. Olen viettänyt aikaani luonnossa kaikkina vuodenaikoina ja kaiken tarvittavan voi kantaa selässään. Retkeilyni mahdollisuudet kaventuvat koko ajan kun paikka toisensa perään pitää hylätä mökittymisen takia. Metsätiet helpottavat minunkin kulkuani mutta lähelle tietä ei voi leiriytyä. Miksi jokainen haluaa mökkinsä erämaan rauhaan? Kun mökki sitten on pystyssä, erämaata ei enää ole. On vain tavallinen mökkijärvi. Suomalaisista on tulossa rikkaita plösöjä, liikalihavia cityihmisiä. Kaiholla muistelen aikoja kun erämaa oli täynnä asumattomia järviä ja sai rauhassa kulkea tiettömiä metsiä. Onneksi talvi on rauhallista aikaa edelleen.
mökittyminen
26
937
Vastaukset
Eteenpäin tilanne sen kun kurjistuu,puuhaavat nimittäin metsille kiinteistöveroa,joka vie mennessään vapaan liikkumisoikeuden.Sellanen vero koskettaa kaikkea liikkumista toisen maalla,että ei ne olot ainakaan parane luonnossaliikkuvia kohtaan.Marjastus,sienestys,luontoretkeily,metsästys ym... tuppaa vaikeutumaan.Että niin viisaita päätöksiä tulossa.
- eipä hätää
vain meuhkanneet jokamiehenoikeuksien pois ottamisesta, ei kannata ottaa vakavasti. Kyllähän maailmaan suunsoittoa sopii...
- paikka??
miksi entisellä kotiseudullasi pitäis kaiken museoitua siihen tilaan kun sinä sieltä lähdit, miten oman elintasosi laita onko sama kun kotiseudultasi lähtiessä vai kenties korkeampi?
- ottaa pattiin
Olen aina asunut samassa kunnassa. Totta puhut, mökkiläiset tuovat rahaa kuntaan. Mutta niin tuovat erämaatkin, näkeehän sen kuinka kansallispuistot vetää väkeä.
- oma rantamökki
Kyllä Suomessa rantoja riittää, jokaiselle vaan oma rantamökki ja muutama vielä ulkomaalaisillekin. Ja siitä huolimatta niitä salojakin jää samoiltavaksi.
Luuletko sinä, että ihmiset haluaa samoilla vesisateessa itikoiden seassa vailla pesumahdollisuuksia? Hassuja kuvittelet. Se on parasta luontokasvatusta kansalaisille, että heille tarjotaan kunnon mahdollisuudet päästä luonnon helmaan - siedettäviin oloihin. Ei siitä luonnostakaan tarvitse hampaat irvessä nautti.
Mene sinä vaan korpeen, me nautimme kesästä, myös kylmällä ja sateella.- Neito Metsän
Laavu on kotini, sade suihkuni, joki ja järvi kylpyni. Marjat ja lehvät ruokani, samoin kuin tuo jänis joka pomppii vastaan. Itikat purevat, mutta siihen tottuu, nuotio lämmittää ja karkottaa otuksia.
Vaan kylveppä neito alasti järvessä, kun on satoja alkoholisoituneita ukkoja tuijottamassa ja akkoja paheksumassa. Poimi vaan marjoja, kun autot ne on saastuttanut.
Kylmä tuuli viilensi ennen kuumaa kesää ja valkeat hanget tarjosivat suojaa talvella, vaan mitä nyt, kun aurinko porottaa ja jos tuuli tulee, se tulee niin kovaa että puut kaatuvat? Taivaalla lentelee lentokoneita ja helikoptereita, jotka sattuvat silmään kuin taivaalta lentänyt kipinä. Lumi ei tule, ja jos tulee se tulee räntänä.
Ei ihmistä sokerista tehty, ja jos tehtiin niin joutaakin sade sulattaa. Jos korpea ei ole, mikä sitten on kotini? - ottaa pattiin
Joo, suuttumukseni on jo laantunut. Surutyötä olen tässä tehnyt noiden menetettyjen retkipaikkojen vuoksi. Kyllä luonto pitää ottaa sellaisenaan, ei vain "rusinat pullasta" periaatteella. Sateineen ja itikoineen. Ei siinä tarvitse hammasta purra kun kokemus kertyy. Kun sinä istut mökissäsi nautit vain mökistäsi. Minä nautin luonnosta. Mikäs sen mukavampaa kuin sateisen päivän iltana laittaa leiri ja antaa sateen huuhtoa hiet pois. Oikeastaan olen hyvin onnekas, vai mitä?
- ottaa pattiin
Neito Metsän kirjoitti:
Laavu on kotini, sade suihkuni, joki ja järvi kylpyni. Marjat ja lehvät ruokani, samoin kuin tuo jänis joka pomppii vastaan. Itikat purevat, mutta siihen tottuu, nuotio lämmittää ja karkottaa otuksia.
Vaan kylveppä neito alasti järvessä, kun on satoja alkoholisoituneita ukkoja tuijottamassa ja akkoja paheksumassa. Poimi vaan marjoja, kun autot ne on saastuttanut.
Kylmä tuuli viilensi ennen kuumaa kesää ja valkeat hanget tarjosivat suojaa talvella, vaan mitä nyt, kun aurinko porottaa ja jos tuuli tulee, se tulee niin kovaa että puut kaatuvat? Taivaalla lentelee lentokoneita ja helikoptereita, jotka sattuvat silmään kuin taivaalta lentänyt kipinä. Lumi ei tule, ja jos tulee se tulee räntänä.
Ei ihmistä sokerista tehty, ja jos tehtiin niin joutaakin sade sulattaa. Jos korpea ei ole, mikä sitten on kotini?Kaunis kirjoitus, se lohdutti suuresti. Kyllä me vapaat kulkijat ollaan onnellisessa asemassa, sääliksi käy mökkiläisiä kun ne ei tajua. Ne joutuu mökkinsä vangiksi. Kun on sen kovalla työllä rakentanut ja maksanut on pakko siitä nauttia. Moni varmaan nauttiikin, aidosti. Mutta se ei ole välttämätön luontoon pääsemiseksi. Kuljetaan me vaan vapaina mökkejä vältellen, kyllä lääniä riittää. HEI, hyvää kesää ja enemmänkin Neito Metsän.
- kansallispuistoja
Mene kuule vaikka UK-puistoon samoilemaan, yksityismailla tarvitsisit kuitenkin maanomistajan luvan telttailulle, oletko aina kysynyt, vai oletko joku terroristi ?
Häiritset ihmisten mökkeilyä, mene kuule kiltisti vain kanssallispuistoon, ne on tarkoitettu tollasille persaukisille, joilla ei ole varaa omaan mökkiin.- korjataan...
taas levitellään: toisen maalla SAA leirityä tilapäisesti. Tilapäiseksi katsotaan max 2-3 vrk telttailu. Asumuksen lähipiiriin ei toki saa majoittua.
- ottaa pattiin
Okei, pysy vain mökkisi vankina. Sinun mökkisi häiritsee minua 24 tuntia vuorokaudessa vuoden joka päivänä. Ei järvenrantaa voi rauhassa kulkea jos on yksikin mökki näkyvissä. Mökkiä en ikinä hankkisi vaikka olisi varaakin. Miksi ostaisin itselleni kahleen? Nyt voin kulkea missä huvittaa ja leiripaikkoja on rajattomasti. Istu mökissäsi ja homehdu tuoliisi kiinni. Minä aion olla VAPAA.
- on rajattomasti
ottaa pattiin kirjoitti:
Okei, pysy vain mökkisi vankina. Sinun mökkisi häiritsee minua 24 tuntia vuorokaudessa vuoden joka päivänä. Ei järvenrantaa voi rauhassa kulkea jos on yksikin mökki näkyvissä. Mökkiä en ikinä hankkisi vaikka olisi varaakin. Miksi ostaisin itselleni kahleen? Nyt voin kulkea missä huvittaa ja leiripaikkoja on rajattomasti. Istu mökissäsi ja homehdu tuoliisi kiinni. Minä aion olla VAPAA.
Niin miksi tulet mökkiläisiä häiritsemään. rahjusta telttoinesi poissa ihmisten rannoilta. Kerta yksikin mökki pilaa elämäsi, niin ne mainitsemani luonnopuistot on sinun aluettasi.
Jos kerta 24 tuntia häiritsee mökit elämääsi, niin eikö olisi korkea aika hakeutua hoitoon? - ottaa pattiin
on rajattomasti kirjoitti:
Niin miksi tulet mökkiläisiä häiritsemään. rahjusta telttoinesi poissa ihmisten rannoilta. Kerta yksikin mökki pilaa elämäsi, niin ne mainitsemani luonnopuistot on sinun aluettasi.
Jos kerta 24 tuntia häiritsee mökit elämääsi, niin eikö olisi korkea aika hakeutua hoitoon?Ihmetyttää omistushalu. Jos löydetään kiva paikka niin heti se pitää omistaa. Minulle minulle ja vain minulle. Puistoissa ei voi ostaa tonttia itselleen, mutta silti luonnosta nauttijoita riittää. Ketään ei häiritse että kävijöitä oli ennen minua ja tulee minun jälkeeni. Autiotuvat ovat yhteisessä käytössä ja sopu antaa sijaa, vaikka pitäisi nukkua lattialla ahtauden takia. Kulkijat kun ovat niin vähään tyytyväisiä. No, ehkä liioittelin 24 tunnin kanssa, mutta aina kun suunnittelee reittiään on otettava huomioon mökkiläiset. Ja reitit kaventuu koko ajan. Jos mökkisi ei haittaa minua juuri nyt se voi haitata jotain toista retkeilijää. Mökkiläisillä on tapana meluamalla ilmaista olemassaolonsa ja oikeutensa paikkaan. Kesäyössä kuuluu äänet kauas----. Se omistushalu, jaa jaa. No hyvää kesää sinne ja anteeksi, oli eka kerta kun netissä suutuin.
- eivät ole
on rajattomasti kirjoitti:
Jos kerta 24 tuntia häiritsee mökit elämääsi, niin eikö olisi korkea aika hakeutua hoitoon?tarkoitettu julkiseen käyttöön. Useilla alueilla liikkuminen on tutkijoillakin luvanvaraista, joten en ketään neuvoisi sinne telttailemaan...
- alkaisi vaeltajiksi
ottaa pattiin kirjoitti:
Ihmetyttää omistushalu. Jos löydetään kiva paikka niin heti se pitää omistaa. Minulle minulle ja vain minulle. Puistoissa ei voi ostaa tonttia itselleen, mutta silti luonnosta nauttijoita riittää. Ketään ei häiritse että kävijöitä oli ennen minua ja tulee minun jälkeeni. Autiotuvat ovat yhteisessä käytössä ja sopu antaa sijaa, vaikka pitäisi nukkua lattialla ahtauden takia. Kulkijat kun ovat niin vähään tyytyväisiä. No, ehkä liioittelin 24 tunnin kanssa, mutta aina kun suunnittelee reittiään on otettava huomioon mökkiläiset. Ja reitit kaventuu koko ajan. Jos mökkisi ei haittaa minua juuri nyt se voi haitata jotain toista retkeilijää. Mökkiläisillä on tapana meluamalla ilmaista olemassaolonsa ja oikeutensa paikkaan. Kesäyössä kuuluu äänet kauas----. Se omistushalu, jaa jaa. No hyvää kesää sinne ja anteeksi, oli eka kerta kun netissä suutuin.
Ei sinulla olisi enään sitäkään rauhaa.
Ihmisen on hyvä kehittää omaa erilaisuuden sietokykyä, yhtä itsekäs on sinun ajattelu, kuin mökkiläisten omistushalu. Usein meillä mökkiläisillä on perheessä pieniä lapsia, joiden kanssa kesä on mukava viettää mökillä, lapset ovat äänekkäitä kaikkialla. Hyvä se on sinunkin kuulla jo ajoissa minkä mutkan takana mökki on, kerkiät kääntää vähän suuntaa, jos oikein pahapäisenä sieltä puuskutat.
Suurinosa meistä ihmisistä saa tyydytystä jonkin asian omistamisesta, luultavasti sinäkin, oli se sitten vaikka uusi rinkka tms. Joten jos menet itseesi et ole sen kummempi, kohteet toki vaihtelee tunne kuitenkin sama.
Mene hyvä ihminen johonkin oikein erämaakohteeseen tänäkesänä vaeltamaan, ja ota oikein kevyt vähäruokainen kantamus, teltta jätä painavana, ota lou vain matkaan. Oikein rääkkää itseäsi, kärsi pois turha viha itsestäsi. Kyllä se sitten siitä lutviutuu. Hyvää rähmyämistä siellä jossain. T. mökkiläinen - Seppo M
ottaa pattiin kirjoitti:
Mulla on mökki, mutta en koe olevani kahleissa. Se on minulle tukikohta kala- ja marjareisuilla. Siellä vietän myös osan lomistani.
Kun erämaan vapautta kaipaan, heitän rinkan selkään tai pakkaan kamat kajakkiin. Pari, kolme viikon vaellusta tulee tehtyä ja lisäksi lyhyempiä viikonloppureissuja ja yön parin kajakkireissuja. - ottaa pattiin
alkaisi vaeltajiksi kirjoitti:
Ei sinulla olisi enään sitäkään rauhaa.
Ihmisen on hyvä kehittää omaa erilaisuuden sietokykyä, yhtä itsekäs on sinun ajattelu, kuin mökkiläisten omistushalu. Usein meillä mökkiläisillä on perheessä pieniä lapsia, joiden kanssa kesä on mukava viettää mökillä, lapset ovat äänekkäitä kaikkialla. Hyvä se on sinunkin kuulla jo ajoissa minkä mutkan takana mökki on, kerkiät kääntää vähän suuntaa, jos oikein pahapäisenä sieltä puuskutat.
Suurinosa meistä ihmisistä saa tyydytystä jonkin asian omistamisesta, luultavasti sinäkin, oli se sitten vaikka uusi rinkka tms. Joten jos menet itseesi et ole sen kummempi, kohteet toki vaihtelee tunne kuitenkin sama.
Mene hyvä ihminen johonkin oikein erämaakohteeseen tänäkesänä vaeltamaan, ja ota oikein kevyt vähäruokainen kantamus, teltta jätä painavana, ota lou vain matkaan. Oikein rääkkää itseäsi, kärsi pois turha viha itsestäsi. Kyllä se sitten siitä lutviutuu. Hyvää rähmyämistä siellä jossain. T. mökkiläinenAsiaa kirjoitat. Mutta. Vaeltaja on sinun silmissäsi vain muutaman minuutin mennessään ohi. Mutta mökki on rannassa koko ajan. Onhan se hyvä jos päivällä kuuluu pikku mekastusta, voi tosiaan muuttaa suuntaa. Pari kertaa olen keskellä yötä herännyt humalaisten tappelun ääniin, lähes kilometrin päässä mökeistä. Kyllä jäi ikävä muisto. Kiitos neuvosta, tosin olisin lähtenyt erämaihin joka tapauksessa. Kärsimyksen jälkeen ruumiin valtaa ihana nautinto, suosittelen.
- Grön
Isot metsäyhtiöt kaavoittavat ja myyvät rantatontit kesämökeiksi, mutta vain yhden kunnan alueella kerralla, jotta yhteiskunta ei saisi vihiä siitä, missä mennään. Rakennus- ja maankäyttölaki antaa kunnille kaavoitusmonopolin ilman, että alueellinen isoveli valvoo, tuloksia on jo nähtävissä.
- Suomessa
nämä mökkihommat ovat todella sairaalla pohjalla.Mökkeilyhän sinänsä on ihan paikallaan,on vain naurettavaa että Suomessakin on kovaa pulinaa jos vaikka joku tuulivoimala aiotaan rakentaa,samanaikaisesti kuin kaikki lampiemme rannat on kaikennäköistä paskoittelijaa ja luonnon häiritsijää täynnä.Ei edes ole saatu lakia aikaan joka kieltäisi tönöjen rakentamisen rantaviivalle kuten esim Ruotsissa.Siellä on rannat puhtaat.Mökit rakennetaan kylittäin,kuitenkin muutaman sadan metrin päähän rannasta.Näinollen muillakin luonnosta pitävillä on luonnon rauha joka on nimensä arvoinen,vaikka vähän rantojakin samoileisi.Tällainen vapaa kuljeskelu ja kalastelu pitkin rantoja Suomessa on niinkuin takapajumaalle kuuluukin.
Ruotsissa esimerkiksi kuikka on hyvin tavallinen lintu melkein millä järvellä/lammella tahansa.Tätä se ei Suomessa ole.Suomessa kyllä riittää rantoja mökkiläisille,ei muille.- Juntti
Nissä mökeissä porsastelee kaupunkilaisia luonnonsuojelijoita,koirat irti ja meteli ääretön.Maallahan saa olla ja rentoutua vapaasti,sitä varten se on maaseutu.
- Suomessa
Juntti kirjoitti:
Nissä mökeissä porsastelee kaupunkilaisia luonnonsuojelijoita,koirat irti ja meteli ääretön.Maallahan saa olla ja rentoutua vapaasti,sitä varten se on maaseutu.
ei luonnonrauhan kannalta ole tietenkään mitään merkitystä kuka niissä mökeissä asuu.Häiritseminen on häiritsemistä kuka sen sitten tekeekään.
Suurin osa mökkiläisitä ei tietenkään muuten häiriötä tuota kuin pelkällä olemassaolollaan.Eikä mökin rakentaminen heidän vika ole.Omalta osaltani on kysymys vain esim Suomen ja Ruotsin eroista kun on rakennus säännöistä kysymys.Siitä mikä on oikein ja mikä väärin voi keskustella ikuisesti pääsemättä mihinkään.Itse pidän vain Ruotsin lakia parempana kun on mökkeilystä rannan läheisyydessä kysymys. - Seppo M
Kuikan harvinaisuudesta olen hiukan eri mieltä. Kokemusta löytyysekä Lapista, että keskisestä Suomesta. Sanoisin, että kuikka on yleistynyt viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana huomattavasti. Ehkä se on sopeutumassa ihmisten seuraan.
- yleistyminen
Seppo M kirjoitti:
Kuikan harvinaisuudesta olen hiukan eri mieltä. Kokemusta löytyysekä Lapista, että keskisestä Suomesta. Sanoisin, että kuikka on yleistynyt viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana huomattavasti. Ehkä se on sopeutumassa ihmisten seuraan.
kyllä pitää paikkansa.Luulen sen kumminkin selvemmin huomaavan Ruotsissa.kuikkia näen hyvin usein perhokalastusreissuillani Ruotsissa.Näkeminen rajoittuu kuitenkin mökittömille järville ja lammille.
Tuo sopeutuminen on vähän kaksipiippuinen asia.Omalla paikkakunnalla sijaitseva perhokalastuslampi on parin kilometrin päässä lähimmästä tiestä.Mökkejä ei tälläkään lammilla ole.Olen usein nähnyt niitä läheltäkin mutta yllätyin vähän kun muutama viikko sitten menin kalaan.Näin kaksi kuikkaa vastarannalla.Lähtivät heti uimaan luokseni ja sukeltelivat vain kymmenen metrin päässä rannasta.En voinut edes perhoa rauhassa heittää veteen.Ajattelin tietysti että kovastihan ne minusta pitää.Heittelin vähän leivän palojakin ja makkaraa kun luulin että ehkä joku on niitä syötellyt.Ei ruoka kelvannut.
Menin jo seuraavana päivänä uudestaan kalaan.Sama toistui taas.Nyt en jaksanut kumminkaan syöttöhommaan uskoa kun eivät hakeneet edes kalan suolia.Ne sukeltelivat jopa vain neljä metriä jaloistani.Mielessä välähti kyllä ajatus ettei välttämättä kysymyksessä tarvitse olla ihmisrakkaus vaan ihmisviha.Ehkä pitivät vain meikäläistä tunkeilijana joka on ajettava pois millä keinoilla tahansa.
Usein vaikuttavat aika pelottomolta.En kuitenkaan pidä todennäköisenä että rantamökkeily asiaa edistäisi.Kyllä se erämaalintu on.Sepelkyyhky sitävastoin on jo kotipaikkakunnallani tullut kaupunkilinnuksi.
- näissä aina käy...
Ensin halutaan erämaamökki. Mutta kyllähän sinne täytyy tie olla. Ja sähköt. Ja netti. Ja kohta naapuri. Lopulta siellä on pieni kylä. Keskellä ei mitään.
Ollaan sitten lomailemassa erämaassa; pelataan pleikkaa, katotaan telkkaa, syödään mikropoppareita. Välillä ajetaan mönkijällä, mopolla ja vesiskootterilla. Kyllä luonnossa on mukavaa.
Ja kun metsässä rasahtaa, pelätään petoja ja vaaditaan eläinten tappamista;) - Seppo M
Mikä estää suoa leiriytymästä järven rantaan vaikka sen toisella rannalla on mökki?
Harvemmin ne mökkiläiset omistaa rannan ympäri järven, joten kyllä sinne mahtuu niin mökkiläiset kuin retkeilijäkin. Sitä paitsi ne mökit on enimmän aikaa kesästä tyhjillään.
Miksi metsäautotien lähelle ei voi leiriytyä? Minulta se onnistuu mainiosti. Kyllä niistä teistä aina pääsee sen verran sivuun, että saa leirin pystyyn.
Taidat olla niitä tyyppejä, jotka omii erämaan omakseen ja jotka haluaisivat kieltää muita ihmisiä liikkumasta metsissäja järven rannoilla.- ottaa pattiin
En kyllä suostu leitiytymään järven rantaan jos lähellä on mökkejä. Vain kauaksi mökeistä ja hyvään puskaan jos täytyy samalle järvelle asettua. Niillä mökkiläisillä kun on veneitä. Mökit on suurimman osan ajasta tyhjillään, mutta eihän ihmisten kulkuja voi ennustaa. Ihmiset kun voi olla vuorotyössä. Talvi on kyllä hiljaista aikaa, varsinkin jos tiet on ummessa. Metsäautotien lähelle ei kyllä parane leiriytyä, voi vaikka herätä traktorin alta. Minusta on TOSI kiva nähdä erämaissa muitakin kulkijoita, mutta harvoinhan niitä tapaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171