Mitä tarkoittaa kouliminen?
Olen istuttanut mm. samettikukan siemeniä pieniin jugurttipurkin kokoisiin ruukkuihin ja nyt vahvimmat taimet vain kasvavat pituutta (kastelu vain vedellä - ei lannoitevedellä).
Tulevatko ne vahvistumaan/paksuuntumaan varresta jossain vaiheessa vai pitääkö minun nyt tehdä niille jotakin?
Jotenkin ajattelin, että ne voi istuttaa kunnolla pihan isoon rautapataan vasta, kunhan ovat ensin hieman vahvistuneet.
Kouliminen?
1
717
Vastaukset
- tietoa
Yrttien koulimisesta löysin tämän artikkelin, mutta sama soveltunee käytännössä myös muiden taimien koulimiseen.
"Taimien kouliminen tarkoittaa niiden istuttamista uudelleen kylvöalustalta yksittäisiin ruukkuihin.
Kun ensimmäiset varsinaiset, alkeis- eli sirkkalehtien jälkeen kasvavat, lehdet ovat vahvistuneet, taimet koulitaan eli siirretään omiin ruukkuihinsa. Ruukun koosta ja taimilajista riippuu, laitetaanko samaan ruukkuun yksi vai useampi taimi."
http://www.yhteishyva.net/puutarhamaailma/tietotori/hyotypuutarha/kasvit/yrttitarha_omalla_pihalla/fi_FI/Yrttien_kouliminen_ja_istuttaminen/
Eli kun olet istuttanut useampia siemeniä yhteen purkkiin, pitäisi taimet jossain vaiheessa istuttaa yksittäin erillisiin ruukkuihin. Itselläni ei ole kokemusta samettikukan kasvattamisesta, sillä olen viime vuodet saanut samettikukkani esikasvatettuina sisareltani. Koulimisen jälkeen heiveröisiä taimia kastellaan ja lannoitetaan normaalisti valoisassa paikassa. Ensimmäinen keskelle ilmestyvä kukkanuppu tuli muistaakseni nyppäistä pois, jolloin kasvi haaroittuu ja tekee useampia kukkanuppuja samaan varteen. Uloskin voi ruukuissaan viedä jo, kunhan huolehtii ettei paikka ole liian tuulinen tai sateinen pienille taimille. Pysyvästi ulos kannattaa istuttaa myöhemmin, eivät ne kotikasvatuksessa yleensä ehdi kun vasta loppukesän kukiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897