Klikkaa oikeassa reunassa "Se björnen i hängmattan"!
http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=607134
Kyllä karhutkin osaavat nauttia riippumatossa olosta näin kesäkuumalla!
Karhu riippumatossa
13
798
Vastaukset
- Turisija
jota katselin RealPlayerilla!
Aika hyvin se mustakarhu onnistui kiipeämään matolle ja sovittautui jo mukavaan asentoonkin. Kiikkuminen sitä taisi hieman hirvittää.
Matolta poistuminen ei ollut aivan yhtä tyylikäs, putosi pakaroilleen ja oli työntänyt päänsäkin verkonsilmuun. Ei näytetty, onnistuiko irrottautumaan? Jännitysfilmien tapaan esitys katkesi juuri huippukohdassa, eikä ollut perässä kommenttia "Jatkuu huomenna".
Luulenpa, että se karhu pelleili aivan tahallaan sirkusklovin tavoin, kun huomasi olevansa linssiluteena... - a-woman1
Kiitos, Mdk-Mdk! Olipa hellyttävää! Hmmm..., onneksi takapihani lähellä ei liikuskele karhuja kuitenkaan. Ei minulla kyllä ole riippumattoakaan!
Muutama vuosi sitten oli helatorstaina ilmestynyt karhun jälki kukkapenkkiin kesämökillä. Oli aika pieni, ilmeisesti erauspoikanen, joka oli ollut kävelyllä mökkimme pihassa. Joskus on ollut uutisissa välähdyksiä näistä amerikkalaisista mustakarhuista, jotka ovat kesähelteellä tulleet tonteille ja pulskahtaneet uima-altaisiin vilvoittelemaan.
Nämä nallet eivät ole Puolenhehtaarinmetsän Nalle Puheja :)- Turisija
...Nalle Puhin aikaisemmasta suomennoksesta, että Nalle Puh (tai oliko se nyt Nasu?) asui Seitsemän penikulman metsässä!
Uuden käännöksen lapsentajuiseksi modernisoitu kieli ei mielestäni ole aivan yhtä kaunista ja värikästä, kuin vanhahtava ensikäännöksen teksti. Avasin vanhan kirjan ja tällainen päivän teksti sattui kohdalle. Porukka on siinä Lyötyretkellä etsimässä Pohjoisnapaa:
"- Ovatko kaikki saaneet osansa? sanoi Risto Reipas suu täynnä.
- Kaikki paitsi minä, sanoi I-haa. Kuten tavallista. Hän kääntyi ja katsoi heihin alakuloiseen tapaansa. Ei suinkaan kukaan ole sattumalta istunut ohdakkeiden päälle?
- Minä aivan varmaan, sanoi Puh. Ai! Hän nousi ja katseli taakseen. Aivan oikein. Sitä juuri ajattelinkin.
- Kiitoksia, Puh. Mikäli et enää tarvitse niitä?
Hän meni Puhin paikalle ja alkoi syödä.
- Ne eivät käy juuri p a r em m i k s i siitä,
että niiden päällä istutaan, jatkoi hän ja katsoi ylös pureskellessaan. Kaikki mehu häviää niistä. Merkitsee niin sanomattoman paljon, että on hieman hienotunteinen ja ajattelee lähimmäisensä parasta."
;-) - a-woman1
Turisija kirjoitti:
...Nalle Puhin aikaisemmasta suomennoksesta, että Nalle Puh (tai oliko se nyt Nasu?) asui Seitsemän penikulman metsässä!
Uuden käännöksen lapsentajuiseksi modernisoitu kieli ei mielestäni ole aivan yhtä kaunista ja värikästä, kuin vanhahtava ensikäännöksen teksti. Avasin vanhan kirjan ja tällainen päivän teksti sattui kohdalle. Porukka on siinä Lyötyretkellä etsimässä Pohjoisnapaa:
"- Ovatko kaikki saaneet osansa? sanoi Risto Reipas suu täynnä.
- Kaikki paitsi minä, sanoi I-haa. Kuten tavallista. Hän kääntyi ja katsoi heihin alakuloiseen tapaansa. Ei suinkaan kukaan ole sattumalta istunut ohdakkeiden päälle?
- Minä aivan varmaan, sanoi Puh. Ai! Hän nousi ja katseli taakseen. Aivan oikein. Sitä juuri ajattelinkin.
- Kiitoksia, Puh. Mikäli et enää tarvitse niitä?
Hän meni Puhin paikalle ja alkoi syödä.
- Ne eivät käy juuri p a r em m i k s i siitä,
että niiden päällä istutaan, jatkoi hän ja katsoi ylös pureskellessaan. Kaikki mehu häviää niistä. Merkitsee niin sanomattoman paljon, että on hieman hienotunteinen ja ajattelee lähimmäisensä parasta."
;-)Nalle Puhin ja ystäviensä metsä on nykyään puolen hehtaarin metsä. Pienentynyt on kovasti, liekö EU ollut asialla...? Henkilöhahmot sensijaan ovat säilyneet yhtä hellyttävinä kuin aikaisemmat. Lapsenlapseni (4,5 v, 1v 5kk ja 2kk) kuuntelevat innokkaina, kun luen heille Nalle Puh-juttuja. No, ehkä tuo 2 kk:n ikäinen ei ihan kaikkea vielä tajua.
Mukavaa kuitenkin, että täälläkin kirjoittavat ovat Puh'in ja kumppaneiden ystäviä! - Turisija
a-woman1 kirjoitti:
Nalle Puhin ja ystäviensä metsä on nykyään puolen hehtaarin metsä. Pienentynyt on kovasti, liekö EU ollut asialla...? Henkilöhahmot sensijaan ovat säilyneet yhtä hellyttävinä kuin aikaisemmat. Lapsenlapseni (4,5 v, 1v 5kk ja 2kk) kuuntelevat innokkaina, kun luen heille Nalle Puh-juttuja. No, ehkä tuo 2 kk:n ikäinen ei ihan kaikkea vielä tajua.
Mukavaa kuitenkin, että täälläkin kirjoittavat ovat Puh'in ja kumppaneiden ystäviä!seikkailuja ennen vanhaan. Ensi kerran luin 40-luvulla nuoremmalle velipojalle (joka muuten voi "luurata" joskus täälläkin!). Muistan vielä, kuinka makeasti häntä nauratti kohtaus, jossa Nasu vei I-haalle lahjaksi ilmapalloa, Nasu kompastui ja - PAM!
Kun omat lapseni olivat pieniä, näin kirjakaupassa sattumalta Puhin molemmista osista vanhemmat suomennokset. Ostin ne välittömästi ja luin niitä lapsille. Tällä kertaa annoin kaikille hahmoille rooliäänet. Puh puhui matalalla bassolla, Kani säklätti hätäisesti, Kengu paapoi vauva Ruta äidillisen hermostuneesti, Tiikeri höpötti lapsellisilla painotuksilla ja Nasu piipitti pelokkaasti ("On hiukan peloittavaa, sanoi hän itsekseen, olla Hyvin Pieni Eläin Kokonaan Veden Saartamana"). Niin, ja Pöllö jaahasi 'tieteellistä' tekstiään tasapaksulla nenä-äänellään.
Lapset pitivät tuon kuuntelusta niin paljon, että minun olisi pitänyt lukea aina kotona ollessani. Sitten keksin taltioida juttuja C-kasetille. Ne pyörivät sitten ahkerasti lasten omassa pikku nauhurissa.
Joku lukemani Puh-kasetti voisi olla vieläkin tallessa jossakin C-kasetteja täynnä ollevassa laatikossa. Sellaisen etsiminen olisi kuitenkin työläs urakka. Turisija kirjoitti:
seikkailuja ennen vanhaan. Ensi kerran luin 40-luvulla nuoremmalle velipojalle (joka muuten voi "luurata" joskus täälläkin!). Muistan vielä, kuinka makeasti häntä nauratti kohtaus, jossa Nasu vei I-haalle lahjaksi ilmapalloa, Nasu kompastui ja - PAM!
Kun omat lapseni olivat pieniä, näin kirjakaupassa sattumalta Puhin molemmista osista vanhemmat suomennokset. Ostin ne välittömästi ja luin niitä lapsille. Tällä kertaa annoin kaikille hahmoille rooliäänet. Puh puhui matalalla bassolla, Kani säklätti hätäisesti, Kengu paapoi vauva Ruta äidillisen hermostuneesti, Tiikeri höpötti lapsellisilla painotuksilla ja Nasu piipitti pelokkaasti ("On hiukan peloittavaa, sanoi hän itsekseen, olla Hyvin Pieni Eläin Kokonaan Veden Saartamana"). Niin, ja Pöllö jaahasi 'tieteellistä' tekstiään tasapaksulla nenä-äänellään.
Lapset pitivät tuon kuuntelusta niin paljon, että minun olisi pitänyt lukea aina kotona ollessani. Sitten keksin taltioida juttuja C-kasetille. Ne pyörivät sitten ahkerasti lasten omassa pikku nauhurissa.
Joku lukemani Puh-kasetti voisi olla vieläkin tallessa jossakin C-kasetteja täynnä ollevassa laatikossa. Sellaisen etsiminen olisi kuitenkin työläs urakka.että olisin pienenä lukenut Nalle Puh-kirjoja. Ehkä niissä olevat viisaudet ymmärsi vasta vanhempana. Ja nyt "ikäloppuna" kirjat ovat aivan verrattomia!
- Turisija
MdK-MdK kirjoitti:
että olisin pienenä lukenut Nalle Puh-kirjoja. Ehkä niissä olevat viisaudet ymmärsi vasta vanhempana. Ja nyt "ikäloppuna" kirjat ovat aivan verrattomia!
on Nalle Pihissa herkullista.
I-haa on melkoinen mörökölli, joka on aina tyytymätön valittaja. Hänellä menee omasta mielestään aina huonosti ja hän löytää aina syyllisiä muista. Ja karhu, "jolla on hyvin pienet aivot". Erittelemättä niitä kaikkia muita...
Lapsi ei varmaankaan löydä tekstistä kaikkia "finessejä", jotka elämää kokenut aikuinen löytää varsinkin vanhojen painosten kielestä. Ehkä uudemman suomennoksen on tehnyt jokin psykologi, joka on selkokielistänyt tekstiä?
- Ukki
Tiällä on liikuskellut kolomisenkymmestä vuotta TOISTAISEKSI KILTTI nalle.
- a-woman1
Ukki-kulta, osta lujaa lankaa ja kudo itse! Jos karhu ei hyväksy riippumattoasi, saat siitä mukavan nokosten ottamispaikan:))!
- Markeliina
juttu. Mikä ettei karhukin nauttisi mukavasta keinuttelusta. Onhan se nyt mukavampaa riippumatossa kuin mättähällä.
Olisi se aika yllätys, kun kotipihasta moinen otus löytyisi. Kyllä minä antaisin sen keinutella ihan rauhassa.
Kyllä meidänkin kansallispuistossamme vaeltaa tiettävästi karhuja, mutta eivät ole vielä meille asti eksyneet.- pullaulla
jos en olisi itse nähnyt ,kyllä se siinä oli ,ja tuntui nauttivankin .
mutta tämän karhun löytää vielä, jos kirjoittaa hakusanaksi tämän sivun oikeaan ylänurkkaan (hae internetistä) hakutekstiksi "björnstund i hängmattan" ja klikkaa "hae".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565430Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141637
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2391620- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3241150Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241136