tartteeko kisun kynsiä leikata? kissa käyttää kyllä raapimispuuta ( ja ajoittain tietenkin sohvaa, kynnyksiä jne jne) ja käsittääkseni se pitää kissan kynnet tarpeeksi lyhyenä? entä takajalat, miten ne kynnet pysyy lyhyenä? ja mistä tiedän onko niitä kynsiä tarpeen leikata vai ei?
kynsien leikkaus?
8
477
Vastaukset
- minä:)
minun mielestä jos kissa on sisäkissa niin kynnet kannattas leikata jos siihen on tarve....mutta jos kynnet näyttää ihan hyviltä ... niin ei kannata leikata. Kissan kynsissä on ns. "ydin", jota pitää varoa leikatessa kynsiä..se näkyy kynnessä punaisena. :) ...sori jos menee yli aiheen ...
p.s. liian pitkät kynnet saattavat haitata kissan liikkumista....
pps. eli jos kissasi ulkoilee paljon ja kävelee esim asvaltilla( raaputtaa raapimispuuta ym ), kynnet pysyvät itestään sopivan mittasina :)
...toivottavasti ees jotain auttoi :) :)- tillikkä
kissa ei kyllä hirmuisesti ulkoile, silloin tällöin valjaissa käy pihalla.. mutta mistä sit tiän et ne on liian pitkät, kuinka selvästi se vaikuttaa liikkumiseen? pupun ja koiran kynsiä kyllä olen leikannut, joten perusperiaatteet kynsien leikkuusta kyllä ovat selvillä:).. yhden tuttavani kanssa vain puhuin yksi päivä kissojen kynsien leikkuusta, ja tämä tuttava melkein ristiin naulitsi mut. ilmoitti että olen suurinpiirtein täys eläinrääkkääjä jos kissani kynsiin menen koskemaan, en sitten tiedä että käsittikö hän että olisin poistattamassa kynnet kokonaan, mitä en tod. ole tekemässä.. toisaalta tällä tuttavalla on kyllä muutenkin välillä vähän outoja kissan hoito ohjeita.. joten tiedä häntä..
- ---------
tillikkä kirjoitti:
kissa ei kyllä hirmuisesti ulkoile, silloin tällöin valjaissa käy pihalla.. mutta mistä sit tiän et ne on liian pitkät, kuinka selvästi se vaikuttaa liikkumiseen? pupun ja koiran kynsiä kyllä olen leikannut, joten perusperiaatteet kynsien leikkuusta kyllä ovat selvillä:).. yhden tuttavani kanssa vain puhuin yksi päivä kissojen kynsien leikkuusta, ja tämä tuttava melkein ristiin naulitsi mut. ilmoitti että olen suurinpiirtein täys eläinrääkkääjä jos kissani kynsiin menen koskemaan, en sitten tiedä että käsittikö hän että olisin poistattamassa kynnet kokonaan, mitä en tod. ole tekemässä.. toisaalta tällä tuttavalla on kyllä muutenkin välillä vähän outoja kissan hoito ohjeita.. joten tiedä häntä..
Eli jos leikkailet niitä kisun kynsiä samaan tahtiin kuin pupulta (tai ehkä vähän tiheämmin), niin et mitään vahinkoa todellekaan tee. ja äläkä välitä noiden asioista tietämättömien häiritä. Tuollaisia ihmisiä on paljon, mutta pitävät vain kovaa ääntä saamatta itse mitään aikaiseksi, yleensä.
- kissalta
tillikkä kirjoitti:
voi leikata kynnet. kynnen päät kun napsaisee pois, saattaa huonekalut vähän säästyä ylijuostessa.. kissa teroittaa kynsiään koko ajan ja kasvaakin ne aika vauhdilla. itse napsaisen etutassun kynnet ehkä noin pari kertaa kuussa.. takatassujen kynsiä ei tarvitse leikata. ne ovat aina itsestään lyhyemmät ja tylsemmät.
- tuulia
kyllä kissojen kynsiä pitää leikata.
mut ei joka päivä vaan.
sit ko ne on jo tosi pitkät.
leikkaa tietysti. - näyttelyissä
käyviltä kissoilta leikataan kynnet, koska niiden käsittely on silloin huomattavasti turvallisempaa ja helpompaa.
Kissa ei lyhennä raapiessaan kynsiä vaan se teroittaa niitä. Meillä vanhalta herralta on aina leikattu kynnet (kasvattaja jo leikkasi ihan pikkupiiperönä) joten se ei osaa niitä edes käyttää "aseena". Nyt meille on tulossa elokuussa maatiainen ja aion siltä leikata kynnet, en halua että huonekalut kärsivät sekä säästyn itse raapiumilta (ja meillä on koira niin on huomattavasti turvallisempaa tutustuttaa kissa ja koira yhteen kun kissalla ei ole teräviä kynsiä).
Eli minun mielestä sisäkissalta kannattaa leikata kynnet, säästyy monelta harmilta. Kynsien leikkuun tarpeen huomaa kyllä kissasta ja kynsien kasvutahti on yksilöllistä. Meidän vanhan herran etutassujen kynsiä on leikattava n. kerran viikossa-puolessatoista viikossa mutta takatassujen kynsiä leikataan todella harvoin kun se itse pureskelee niitä :)ei todellakaan tarvitse leikata.kissa hoitaa itse omat kyntensä,vaikka olisi sisäkissakin,minulla 2 kissaa ja ne pureskelevat omat kyntensä.aiemmin ollut 7 kissaa ja nekin oli kaikki sisäkissoja ja hoitivat omat kyntensä.
- voi..
pipsana kirjoitti:
ei todellakaan tarvitse leikata.kissa hoitaa itse omat kyntensä,vaikka olisi sisäkissakin,minulla 2 kissaa ja ne pureskelevat omat kyntensä.aiemmin ollut 7 kissaa ja nekin oli kaikki sisäkissoja ja hoitivat omat kyntensä.
leikata, joskus jopa tarvitsee. jos kynsi/kynnet kasvaa liian pitkiksi, kissa voi jäädä kynsistään kiinni esim. tekstiileihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565450Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387- 1141647
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2441637- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3271164Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3221157