Hei!
Jos ajan moottoritiellä vasenta kaistaa 120 km/h tai vähän yli, niin pitääkö minun antaa tietä takapuskurissa roikkuvalle joka vilkuttaa valoja? Mikä oikeus sillä on ajaa minua lujempaa?
vasenta kaistaa 120 km/h
42
3748
Vastaukset
- DamEgar
Solidaarisuuden ja liikenteen sujuvuuden kannalta sinun tulee väistää heti kun siihen tarjoutuu tilaisuus -> heti kun olet oman ohituksesi saanut suoritettua (kuitenkaan aivan ohitettavasi eteen survaisematta).
- mie vuan
Moottritien vasen kaista kun on normaaleissa olosuhteissa vain ohituskaista.
- Kallonkutistaja
mie vuan kirjoitti:
Moottritien vasen kaista kun on normaaleissa olosuhteissa vain ohituskaista.
Ja onhan siellä laissa jotain puhuttu turvavälistäkin... Eli aika hyvin toimii systeemit, kun huolehditaan ensisijaisesti, että se oma pesä on puhdas eli ei ajeta ylinopeutta eikä turhaan ohituskaistalla, eikä roikuta turhan lähellä edessäajavaa.
- olet
mie vuan kirjoitti:
Moottritien vasen kaista kun on normaaleissa olosuhteissa vain ohituskaista.
Ja sielläkin ajetaan nopeusrajoitusten mukaan. Ei sielläkään voi kaahailla.
- minäminäminä.
Onhan se ihan ystävällistä antaa tietä kaverille jolla on suurempi kiire kuin sinulla. Toisaalta, miksi roikkua vasemmalla kaistalla jos ajat rajoituksen mukaan? Ei kai niitä rekkoja oikealla puolella niin paljon ole? Mikä oikeus sinulla on olla koko ajan vasemmalla? ;)
- sinivuokot
meillä oli Hujanen saatanan kiire kuule yhteen kotikäyntiin ja sä saatanan suutari ajelit taas sitä sunnuntai vauhtias siellä vasemmalla kaistalla.
pitäis sun jo tietää että kun valot vilkkuu niin väistät, vaikka metsään.
ens kerralla tulee penaltia ja paljon, ei kerrota edes muijalles että oot sellissä.
t:LP511 pojjat.
perkele.- ei ole
LP:llä partiota 511. Sorry vaan.
- joopa
Mikä oikeus sinulla on ajaa vasenta kaistaa, jos oikealle mahtuu?
Vaihdetaan sinne oikealle kaistalle takaisin kun ohitus on suoritettu.
Ja antaa poliisin hoitaa ne sääntöjen rikkojat.- Giorgios Aviorikos
Juuri näin. Ajellaan itse sääntöjen mukaan, eikä provosoiduta muiden käytöksestä. Pahinta on ruveta omatoimiseksi poliisiksi liikenteessä. Poliisille voi kyllä soittaa jos vaarallinen perässäroikkuja tai kaahari sapettaa. Pois sellainen pitää saada liikenteestä, mutta se on poliisin tehtävä. Fiksu antaa tilaa.
- niin...
Eihän se saa tulla ajamaan lähelle alle turvavälin.
Oman turvallisuuden nimissä anna vaan tilaa ja näytät sille sitten keskaria jos aihetta :) Siitä se hiiltyy vielä enemmän.""Eihän se saa tulla ajamaan lähelle alle turvavälin...""
Jos joku tulee alle turvavälin maantiellä, ei moottoritiellä, laske nopeutesi sopivaksi. 100km/h 100m, 80km/h 80m jne..
Eli jos väliä on vain 5 metriä laske vauhtisi kolmeenkymppiin, kyllä roikkuja sitten ohi menee ja saat ajella taas turvallisemmin.
- PerttiPee
Miksi itse ajat sitä vasenta kaistaa 120 km/h ?
Jos olet jo jonkun ohittanut, sanotaan tieliikennelaissa, että täytyy käyttää oikeaa kaistaa jos se vain on vapaa. Ja jos et pääse tuolla vaihdilla oikeaa kaistaa ajavan ohi, miksi olet vaihtanut kaistaa ?
Itse annan aina takaa lähestyjälle tietä jos itse ajan sitä nopeutta jota haluan (=kukaan ei blokkaa edessäni kaistaa). Minun egoni kestää sen, että joku haluaa ajaa lujempaa kuin minä. Kaikkien ei näköjään kestä...
Ja toisekseen, minua ei huvita leimautua juuri sellaiseksi pikkusieluiseksi merkonomiksi, joka vain hokee itsekseen "minä minä minä, minulla on oikeus minulla on oikeus minulla on oikeus"
Joustavuutta ja toisten huomioonottamista liikenteessä tarvitaan eikä tuollaisia kotipoliiseja.- Kallonkutistaja
"Minun egoni kestää sen, että joku haluaa ajaa lujempaa kuin minä. Kaikkien ei näköjään kestä... "
Taitaa useimmin olla niin, että takaa tulevan ego ei kestä sitä, että joku (haluaa) ajaa hitaammin kuin hän... - Ikävä tyyppi
Jos ohittaja ajaa suurinta sallittua, niin mikä idea se puskurissa roikkuminen ja valojen vilkuttelu oikein on? Varmistetaan kaikkien huomaavan, että ajotaito on onneton?
Itse annan tilaa nopeammille heti, kun kaistanvaihto on turvallista tehdä. Ja en aja ohituskaistalla alle nopeusrajoituksen. - Missä järki
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Jos ohittaja ajaa suurinta sallittua, niin mikä idea se puskurissa roikkuminen ja valojen vilkuttelu oikein on? Varmistetaan kaikkien huomaavan, että ajotaito on onneton?
Itse annan tilaa nopeammille heti, kun kaistanvaihto on turvallista tehdä. Ja en aja ohituskaistalla alle nopeusrajoituksen."niin mikä idea se puskurissa roikkuminen ja valojen vilkuttelu oikein on? Varmistetaan kaikkien huomaavan, että ajotaito on onneton? "
Juuri näin.
Minä ainakaan en sen jälkeen välttämättä mene ensimmäiseen rakoon takaisin jonoon. Ajan kuitenkin aina mittarin mukaan 15% rajoituksen päälle, Ja lujaa perästä tulevat ajavat todellakin liian lujaa, joten odotelkoot rauhassa jos rupeavat itkemään takana.
Itsepähän ovat ylinopeutensa valinneet ja tietävät etteivät aiheuta sujuvaa liikennettä.
Ajelen ja annan tietä muillekin, mutta kaaharit saavat kyllä sopeutua muiden joukkoon välillä jarruttaen. Eteen vaan!
Että kun kaahari tulee liian lähelle takapuskuriani, nopeuteni tulee laskemaan mikäli oma nopeuteni oli aiemmin jo rajoitusten ylärajoilla. Ei normaalinopeudella ajavien tehtävänä ole antaa muutamille kiireellisille liikenteenvaarantajille tietä.
Huomaavatpahan sillä hetkellä että ajavat todennäköisesti tilanteeseen nähden liian lujaa. - järki
Missä järki kirjoitti:
"niin mikä idea se puskurissa roikkuminen ja valojen vilkuttelu oikein on? Varmistetaan kaikkien huomaavan, että ajotaito on onneton? "
Juuri näin.
Minä ainakaan en sen jälkeen välttämättä mene ensimmäiseen rakoon takaisin jonoon. Ajan kuitenkin aina mittarin mukaan 15% rajoituksen päälle, Ja lujaa perästä tulevat ajavat todellakin liian lujaa, joten odotelkoot rauhassa jos rupeavat itkemään takana.
Itsepähän ovat ylinopeutensa valinneet ja tietävät etteivät aiheuta sujuvaa liikennettä.
Ajelen ja annan tietä muillekin, mutta kaaharit saavat kyllä sopeutua muiden joukkoon välillä jarruttaen. Eteen vaan!
Että kun kaahari tulee liian lähelle takapuskuriani, nopeuteni tulee laskemaan mikäli oma nopeuteni oli aiemmin jo rajoitusten ylärajoilla. Ei normaalinopeudella ajavien tehtävänä ole antaa muutamille kiireellisille liikenteenvaarantajille tietä.
Huomaavatpahan sillä hetkellä että ajavat todennäköisesti tilanteeseen nähden liian lujaa.'Minä ainakaan en sen jälkeen välttämättä mene ensimmäiseen rakoon takaisin jonoon. Ajan kuitenkin aina mittarin mukaan 15% rajoituksen päälle, Ja lujaa perästä tulevat ajavat todellakin liian lujaa, joten odotelkoot rauhassa jos rupeavat itkemään takana.'
Olen aina silloin tällöin miettynyt sinunlaisesi tulpan takana jonossa, että mitä päässäsi pyörii. Oletko koskaan ajatellut, että voisit viivähtää (eli joustaa) siellä oikealla kaistalla vaikka viisi minuuttia ja ajaa sitä oikean kaistan nopeutta, joka on siis pienempi kuin tuo 15% yli rajoituksen. Näin taaksesi muodostunut 5-10 auton letka pääsee jatkamaan matkaa ja kaikki ovat tyytyväisiä. Sinä, kun sinulla ei ole pers kärpäsiä, voit vapaasti vaihtaa kaistaa ja myös nuo reilumpaa nopeutta ajavat ovat hävinneet näköpiiristäsi. Ja he jopa ajatella sinusta, että olipa tuossa fiksu kuski. Kokemukseen perustuen väitän, että em tavalla et matka-ajassa häviä yhtään. Kerro toki, miksi et näin halua toimia?
Ei mitään hävettävää, sillä Sinulaisia on harvoilla moottoriteillämme paljon ja kanta on lisääntymässä, seurauksena on lähellä ajamista jarrutuksia ym muita vaaratilanteita. Itse pyrin välttämään erityisesti Lahdentietä, jossa tämä tapa on 'kehittynyt' pisimmälle. Mottona Lahden tiellä: Kun ajan jo ylinopeutta, valitsemani nopeus on riittävä muillekin (tai kuten sanoit toisten ylinopeus on liian suuri, oma nopeuteni on vain sopiva). - järkeä tässä on
järki kirjoitti:
'Minä ainakaan en sen jälkeen välttämättä mene ensimmäiseen rakoon takaisin jonoon. Ajan kuitenkin aina mittarin mukaan 15% rajoituksen päälle, Ja lujaa perästä tulevat ajavat todellakin liian lujaa, joten odotelkoot rauhassa jos rupeavat itkemään takana.'
Olen aina silloin tällöin miettynyt sinunlaisesi tulpan takana jonossa, että mitä päässäsi pyörii. Oletko koskaan ajatellut, että voisit viivähtää (eli joustaa) siellä oikealla kaistalla vaikka viisi minuuttia ja ajaa sitä oikean kaistan nopeutta, joka on siis pienempi kuin tuo 15% yli rajoituksen. Näin taaksesi muodostunut 5-10 auton letka pääsee jatkamaan matkaa ja kaikki ovat tyytyväisiä. Sinä, kun sinulla ei ole pers kärpäsiä, voit vapaasti vaihtaa kaistaa ja myös nuo reilumpaa nopeutta ajavat ovat hävinneet näköpiiristäsi. Ja he jopa ajatella sinusta, että olipa tuossa fiksu kuski. Kokemukseen perustuen väitän, että em tavalla et matka-ajassa häviä yhtään. Kerro toki, miksi et näin halua toimia?
Ei mitään hävettävää, sillä Sinulaisia on harvoilla moottoriteillämme paljon ja kanta on lisääntymässä, seurauksena on lähellä ajamista jarrutuksia ym muita vaaratilanteita. Itse pyrin välttämään erityisesti Lahdentietä, jossa tämä tapa on 'kehittynyt' pisimmälle. Mottona Lahden tiellä: Kun ajan jo ylinopeutta, valitsemani nopeus on riittävä muillekin (tai kuten sanoit toisten ylinopeus on liian suuri, oma nopeuteni on vain sopiva).Mihis sulla on noin kiire?
Ei sinulla taida olla mitään oikeutta ajaa lujempaa?
Tuokin 115% on Ylinopeutta.
Ei ainakaan fiksun kuskin puhetta, ethän sinäkään häviä yhtään matka-ajassa jos ajat muiden mukana.
Kyllä ne reilua ylinopeutta ajavat aiheuttavat vaaratilanteita aivan varmasti. - järki
järkeä tässä on kirjoitti:
Mihis sulla on noin kiire?
Ei sinulla taida olla mitään oikeutta ajaa lujempaa?
Tuokin 115% on Ylinopeutta.
Ei ainakaan fiksun kuskin puhetta, ethän sinäkään häviä yhtään matka-ajassa jos ajat muiden mukana.
Kyllä ne reilua ylinopeutta ajavat aiheuttavat vaaratilanteita aivan varmasti.- Oikeuttaako kiire ajamaan enemmän kuin taulussa sanotaan? Vai miksi kyselet kiireen perään? Itsellä ei ole kiire, mutta ei myöskään suurta halua istua autossa yhtään enpää kuin on tarve.
- Ei ole minkään oikeuden päätöstä / erityislupaa, että voisin ajaa nopeammin kuin tauluun on merkitty. Ajatko itse koskaan nopeammin kuin taulussa lukee? Mikä on esim nopeutesi 40km/h ja 30 km/h nopeusrajoitusalueella? Jos ja kun ajat ylinopeutta, mikä tekee siitä salittavampaa kuin jonkun toisen käyttämästä nopeudesta?
- Matka-ajassa säästää 7 min/100km, kun nopeus on 20km/h. Arviolta noin 6000km matka kertyy kesärajoituksilla moottoritietä eli 7 tuntia. Varsinkin, kun ajaminen moottoritiellä on hyvinkin leppoisaa vielä 140-145km/h nopeudella, tuo säästö tulee puoli-ilmaiseksi. Itsellä ainakin vapaa-aikaa on niin vähän, että kyllä minulle tuo 7 tuntia kelpaa.
- Kumpi aiheuttaa vakavia vaaratilanteita 140km/h moottoritiellä vai 47km/h asutusalueella, jossa leikkiviä lapsia?
- muuten ei
Jos oikealla kaistalla on "täyttä", niin ajele niin kauan vaan sitä vasenta kunnes tilaa tulee. Joskus on ajeltu pitkiä pätkiä vasenta kaistaa motarilla, kun ei turvallisesti voi oikealle vaihtaa ja nopeutta on kuitenkin hippasen yli 120km/h. Jos joku siellä takana hiiltyy, niin älä välitä. Muista että SINÄ olet vastuussa kaistanvaihdon turvallisuudesta, joten jäitä hattuun. Noita perskärpäsiä on aina...
Hälytysajoneuvot ovat erikseen, ne taas tunnistaa sinisistä vilkkuvaloista ja sireenistä. Vilkkuvat pitkät ei vielä autosta mitään jumalhahmoa tee...- rajoitustenmukaan
Itse ajelen paljon sellaisilla moottoritien pätkillä, missä oikealla kaistalla ei välttämättä ole tilaa. Voi mennä minuutti tai kaksi ennen kuin voin vaihtaa oikealle.
Periaatteessa siellä oikealla kaistalla pitäisi olla tilaa jokaisen auton välissä, mutta näinhän ei ole, kun juuri kukaan ei viitsi pitää huolta turvavälistä.
Minäkään en aja yhtään alle nopeusrajoituksen sillä vasemmalla kaistalla. Jos rajoitus on 120, niin mittari näyttää vähintään 130. Sen on kelvattava siellä takana. Väistän heti, kun turvallisesti pystyn.
- ....
Ei sun tilaa pidä antaa. Se ei tietenkään hirveästi sinulta vaivaa kysy jos vaihtaa hetkeksi oikealle ja ohittaa sitten seuraavat rekat. Moottoritieajoon parhaimmat opit saa saksasta. Huomaa ainakin sen, että joutuu peruutuspeiliin katsomaan melkein yhtä paljon kuin eteensä.
Ohitusten jälkeen oikealle ja päästää nopeammat ohi.- Auto--Antero
Tuo on paskapuhetta! Sakemanneilla on ärsyttävä tapa vaihtaa ohituskaistalle jopa 200m ennen ohitettavaa autoa. Vieläpä usein härmäläiseen tyyliin, peiliin katsomatta.
Oikealta olen vetäissyt ohi 250km/h mittarissa, kun ei viitsi jarruttaa ainoan silmänsä päällä istuvan takia.
Sinänsä outo tyyli maassa, jossa taustapeiliin ilmestyvä saattaa tulla kolmeasataa. Silläpä niitä romuvuoria välillä syntyykin.
Saksan paras puoli on tiet, joilla näkyvyyttä riittää outoihinkin tilanteisiin sopeutumiseksi. Euroopan moottoritiet ovat meikäläiseen perunapeltoon verrattuna luksusta, jopa Bulgariassa!
- MINÄÄÄÄÄÄ
Mullapas onkin oikeus ohittaa rekkajono ajaen n. 0,5 km/h kovempaa kuin rekat. Eikä haittaa yhtään vaikka ohitus kestää n. 10km matkan. Siinähän ihmettelette takanani. MINÄ MINÄ MINÄ JA MINUN OIKEUDET!! Vilkutelkaa vaan valjanne, mutta MINÄÄÄ saan pitää oikeuksistani kiinni. Siinähän jäätte jumittamaan taakseni. HAHAA MINÄ MINÄ MINÄ.
- SINÄ
Olet oikeassa. Sulla ja mulla ON oikeus ohittaa se rekkajono rajoituksen puitteissa ihan millä vauhdilla vaan. Ja miten siinä kesken ohitusta oikealle väistää? Rekan kylkeen vai.
Ensin ohi ja sitten palataan oikealle kaistalle HETI kun se on turvallista. - hätä tätä tää, byäää
SINÄ kirjoitti:
Olet oikeassa. Sulla ja mulla ON oikeus ohittaa se rekkajono rajoituksen puitteissa ihan millä vauhdilla vaan. Ja miten siinä kesken ohitusta oikealle väistää? Rekan kylkeen vai.
Ensin ohi ja sitten palataan oikealle kaistalle HETI kun se on turvallista.... eivät uskalla tai osaa ohituksen jälkeenkään palata sille oikealle kaistalle.
Onkohan samalla kaistalla junnaamisessa jokin yhteys siihen ettei osata näyttää ja käyttää suuntamerkkiä kaistaa vaihdettaessa?
- Saulu
Sinun pitää vaihtaa vasemmalle kaistalle heti, kun voit sen turvallisesti tehdä. Antaa niitten kaahareiden vilkutella ja näytellä käsimerkkejä siellä takana. He siinä metrin turvavälillä HUOMATTAVASTI suuremman rikkeen tekevät ja enemmän liikenneturvallisuutta vaarantavat.
- 140 km/h
Moottoritien vasen kaista on OHITUSkaista, EI ajokaista. Johan se sanotaan tieliikennelaissakin että aina tulee ajaa oikeanpuoleisinta mahdollista kaistaa.
- 120 km/h
Aina ei se oikealle kaistalle vaihtaminen heti onnistu turvallisesti. Silloin sitä kärsivällisyyttä siellä takapuskurissa on hyvä harjoitella...
- -0-0-
120 km/h kirjoitti:
Aina ei se oikealle kaistalle vaihtaminen heti onnistu turvallisesti. Silloin sitä kärsivällisyyttä siellä takapuskurissa on hyvä harjoitella...
Vasen kaista on ohituksia varten mutta ei kenelläkään ole myöskään oikeutta ajaa ylinopeutta.
- Saulu
"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa..."
Voin kertoa salaisuuden: vasen kaistakin on ajokaista.
"...hänen jokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla"
Avainsanoja ovat YLEENSÄ ja VAPAALLA. - Kallonkutistaja
Saulu kirjoitti:
"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa..."
Voin kertoa salaisuuden: vasen kaistakin on ajokaista.
"...hänen jokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla"
Avainsanoja ovat YLEENSÄ ja VAPAALLA.Moottoritiellä on omat lisäsääntönsä, ja siellä vasen kaista on ohituskaista.
- hoijaa
Joka tapauksessa kaaharit kaahaa ja nysvärit nysvää ja muut tekee jotain siltä väliltä. Minkä ihmeen takia pitäisi vielä vaikeuttaa ennestäänkin hankalaa tilannetta, eli täysin erilaisten autoilijoiden liikkumista maanteillä. Antaa poliisin hoitaa liikenteen valvonta ja jos muiden vauhti hirvittää niin voi vaikka avautua vieressä istuvalle vaimolle nykymaailman menosta. Liikenne sujuu joka tapauksessa paremmin kun keskittyy siihen omaan etenemiseensä ja jättää pahimmat asennevammat kotiin.
- Ikävä tyyppi
Kirjoituksesi on asiaa. Eli aivan turha mennä sinne puskuriin välkyttelemään valoja, koska kyllä se hitaampi siitä siirtyy oikealle kunhan on ohituksensa tehnyt.
- sinivilkku
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Kirjoituksesi on asiaa. Eli aivan turha mennä sinne puskuriin välkyttelemään valoja, koska kyllä se hitaampi siitä siirtyy oikealle kunhan on ohituksensa tehnyt.
Kumpi onkaan vaarallisempaa, vilkutella valoja vai lyödä edessä liinat kiinni noin niinkuin opetusmielessä?
Oma mielipiteeni on, että kyllä maailmaan valoa mahtuu, ei pidä provosoitua joka asiasta. Sensijaan jos jarruttaa äkisti edessä, saattaapi olla niin, että huomataankin maailmassa olleen jonkun ihmisen liikaa, eivät enää mahtuneet.
En itse vilkuttele valoilla, en myöskään jarruttele turhanpäiten. Vaan kyllä minuakin risoo nuo kotipoliisit liikenteessä.
Vielä kerran, se ei ole keneltäkään pois jos joku menee ohitse kovempaa kuin itse jostakin syystä ajat.
Ja kyllä. Ymmärrän jos ei oikealla ole tilaa, mutta toisaalta taas, miksi lähteä vasemmalle kaistalle, jos ei ole aikomuskaan mennä ohitse vaan aikomus on vaan hidastaa toisten menoa, siis leikkiä kotipoliisia.
Kun vain pitäisivät omasta ajamisestaan huolen. Koulutetut poliisit ovat sitä varten, että puuttuvat asioihin, jos tarvetta on. - Saulu
sinivilkku kirjoitti:
Kumpi onkaan vaarallisempaa, vilkutella valoja vai lyödä edessä liinat kiinni noin niinkuin opetusmielessä?
Oma mielipiteeni on, että kyllä maailmaan valoa mahtuu, ei pidä provosoitua joka asiasta. Sensijaan jos jarruttaa äkisti edessä, saattaapi olla niin, että huomataankin maailmassa olleen jonkun ihmisen liikaa, eivät enää mahtuneet.
En itse vilkuttele valoilla, en myöskään jarruttele turhanpäiten. Vaan kyllä minuakin risoo nuo kotipoliisit liikenteessä.
Vielä kerran, se ei ole keneltäkään pois jos joku menee ohitse kovempaa kuin itse jostakin syystä ajat.
Ja kyllä. Ymmärrän jos ei oikealla ole tilaa, mutta toisaalta taas, miksi lähteä vasemmalle kaistalle, jos ei ole aikomuskaan mennä ohitse vaan aikomus on vaan hidastaa toisten menoa, siis leikkiä kotipoliisia.
Kun vain pitäisivät omasta ajamisestaan huolen. Koulutetut poliisit ovat sitä varten, että puuttuvat asioihin, jos tarvetta on.Jos oikealla kaistalla ajetaan esim. kolmen auton voimin 110km/h, ei se ohitus sekunnissa hoidu vasenta kaistaa käyttäen nopeudella 120km/h. Siinä ei ole mitään väärää lainkaan mukaan ohittaa jonoa tällä nopeudella ja palata takaisin oikealle kaistalle vasta näiden kolmen auton jälkeen. Jos taas joku tulee takaa 130km/h puskuriin roikkumaan ja valoja vilkuttelemaan, se on väärin. Yksinkertaista.
- sinivilkku
Saulu kirjoitti:
Jos oikealla kaistalla ajetaan esim. kolmen auton voimin 110km/h, ei se ohitus sekunnissa hoidu vasenta kaistaa käyttäen nopeudella 120km/h. Siinä ei ole mitään väärää lainkaan mukaan ohittaa jonoa tällä nopeudella ja palata takaisin oikealle kaistalle vasta näiden kolmen auton jälkeen. Jos taas joku tulee takaa 130km/h puskuriin roikkumaan ja valoja vilkuttelemaan, se on väärin. Yksinkertaista.
Et sitten näköjään ymmärtänyt lukemaasi ollenkaan.
- Ikävä tyyppi
sinivilkku kirjoitti:
Kumpi onkaan vaarallisempaa, vilkutella valoja vai lyödä edessä liinat kiinni noin niinkuin opetusmielessä?
Oma mielipiteeni on, että kyllä maailmaan valoa mahtuu, ei pidä provosoitua joka asiasta. Sensijaan jos jarruttaa äkisti edessä, saattaapi olla niin, että huomataankin maailmassa olleen jonkun ihmisen liikaa, eivät enää mahtuneet.
En itse vilkuttele valoilla, en myöskään jarruttele turhanpäiten. Vaan kyllä minuakin risoo nuo kotipoliisit liikenteessä.
Vielä kerran, se ei ole keneltäkään pois jos joku menee ohitse kovempaa kuin itse jostakin syystä ajat.
Ja kyllä. Ymmärrän jos ei oikealla ole tilaa, mutta toisaalta taas, miksi lähteä vasemmalle kaistalle, jos ei ole aikomuskaan mennä ohitse vaan aikomus on vaan hidastaa toisten menoa, siis leikkiä kotipoliisia.
Kun vain pitäisivät omasta ajamisestaan huolen. Koulutetut poliisit ovat sitä varten, että puuttuvat asioihin, jos tarvetta on.Liinojen kiinni lyöminen on vaarallisempaa noista kahdesta. Kumpi on vaarallisempaa, ajaa suurinta sallittua ohituskaistalla vai roikkua 120km/h nopeudessa toisen takapuskurissa? Minä en muuten ole liinojen kiinni lyömisestä kirjoittanut tässä keskustelussa mitään ennen tätä.
Muutenkin tuot tähän asioita, joita ei avausviestissä ollut. Siinä ei ollut kyse siitä, ettei kestetä ohitetuksi tulemista, eikä kotipoliisin leikkimisestä. Saati sitten siitä, että siellä vain estettäisiin muiden ohituksia ilman aikomustakaan ohittaa itse. Minä ymmärsin niin, että tehdään ohitus suurinta sallittua käyttäen ja joku kotipoliisi haluaisi mennä nopeammin ja ilmaisee halunsa ääliömäisesti.
Siinä sinulla on pointti, että ei leikitä kotipoliisia ja pidetään huoli omasta ajamisesta. Eli pysytään pois sieltä takapuskurista valoja vilkuttamasta! - sinivilkku
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Liinojen kiinni lyöminen on vaarallisempaa noista kahdesta. Kumpi on vaarallisempaa, ajaa suurinta sallittua ohituskaistalla vai roikkua 120km/h nopeudessa toisen takapuskurissa? Minä en muuten ole liinojen kiinni lyömisestä kirjoittanut tässä keskustelussa mitään ennen tätä.
Muutenkin tuot tähän asioita, joita ei avausviestissä ollut. Siinä ei ollut kyse siitä, ettei kestetä ohitetuksi tulemista, eikä kotipoliisin leikkimisestä. Saati sitten siitä, että siellä vain estettäisiin muiden ohituksia ilman aikomustakaan ohittaa itse. Minä ymmärsin niin, että tehdään ohitus suurinta sallittua käyttäen ja joku kotipoliisi haluaisi mennä nopeammin ja ilmaisee halunsa ääliömäisesti.
Siinä sinulla on pointti, että ei leikitä kotipoliisia ja pidetään huoli omasta ajamisesta. Eli pysytään pois sieltä takapuskurista valoja vilkuttamasta!Avausviestin pääasia näytti olevan, että "mikä oikeus ajaa kovempaa kuin MINÄ".
Tuo on juuri sitä minäminää pahimmillaan. Jos joku ajaa kovempaa kuin MINÄ, ei ole MINUN asiani alkaa estellä hänen menoaan, sillä se estely on paljon paljon vaarallisempaa kuin esim. motarilla hieman kovempaa ajaminen.
On muuten aivan turha hurskastella, että minä voin ohittaa suurimmalla sallitulla. Tottakai voi ohittaa, eikä MINUA se hetkauta puoleen, eikä toiseen. Vasta siinä vaiheessa, kun se mallikansalainen alias kotipoliisi, voisi vallan mainiosti siirtyä takaisin oikealle kaistalle ja antaa takaatulevan/tulevien mennä, mutta ei tee sitä. Siinä vaiheessa MINULTAKIN löytyy valoa auton keulilta....en silti aja kiinni kenenkään puskurissa.
Olen myös sitä mieltä, että aika moni voisi oikeasti opetella ensinnäkin seuraamaan peileistä myös takaatulevaa liikennettä ja myös tarkistaa peiliensä "valehtelu". Eli teillä näkee tosi paljon porukkaa, jotka eivät peilien välityksellä osaa arvioida, kuinka kaukana se takanatuleva todellisuudessa on. Samat ihmiset välttävät viimeiseen asti perät edellä pysäköintiä, jos pakosta joutuvat joskus sen tekemään niin takapuskuri on metrin, puolentoista päässä siitä mihin ovat yrittäneet.
Kun puhun sujuvuudesta liikenteessä, tarkoitan sitä todella. Ei ole MINUN asiani arvioida takaatulevan kiirettä. Lähden siitä, että hän jostakin syystä (joka ei kuulu MINULLE) haluaa edetä nopeammin kuin MINÄ ja MINÄ teen tietä mahdollisimman pian. Sitä on oikeasti sujuvuus. Sujuvuutta ei ole minkäänlainen estely.
Ja ennen kuin huomautat, että poikkesin aiheesta, tiedän sen itsekin. MUTTA niin esittää aloittajakin viattomampaa kuin onkaan ;) - Ikävä tyyppi
sinivilkku kirjoitti:
Avausviestin pääasia näytti olevan, että "mikä oikeus ajaa kovempaa kuin MINÄ".
Tuo on juuri sitä minäminää pahimmillaan. Jos joku ajaa kovempaa kuin MINÄ, ei ole MINUN asiani alkaa estellä hänen menoaan, sillä se estely on paljon paljon vaarallisempaa kuin esim. motarilla hieman kovempaa ajaminen.
On muuten aivan turha hurskastella, että minä voin ohittaa suurimmalla sallitulla. Tottakai voi ohittaa, eikä MINUA se hetkauta puoleen, eikä toiseen. Vasta siinä vaiheessa, kun se mallikansalainen alias kotipoliisi, voisi vallan mainiosti siirtyä takaisin oikealle kaistalle ja antaa takaatulevan/tulevien mennä, mutta ei tee sitä. Siinä vaiheessa MINULTAKIN löytyy valoa auton keulilta....en silti aja kiinni kenenkään puskurissa.
Olen myös sitä mieltä, että aika moni voisi oikeasti opetella ensinnäkin seuraamaan peileistä myös takaatulevaa liikennettä ja myös tarkistaa peiliensä "valehtelu". Eli teillä näkee tosi paljon porukkaa, jotka eivät peilien välityksellä osaa arvioida, kuinka kaukana se takanatuleva todellisuudessa on. Samat ihmiset välttävät viimeiseen asti perät edellä pysäköintiä, jos pakosta joutuvat joskus sen tekemään niin takapuskuri on metrin, puolentoista päässä siitä mihin ovat yrittäneet.
Kun puhun sujuvuudesta liikenteessä, tarkoitan sitä todella. Ei ole MINUN asiani arvioida takaatulevan kiirettä. Lähden siitä, että hän jostakin syystä (joka ei kuulu MINULLE) haluaa edetä nopeammin kuin MINÄ ja MINÄ teen tietä mahdollisimman pian. Sitä on oikeasti sujuvuus. Sujuvuutta ei ole minkäänlainen estely.
Ja ennen kuin huomautat, että poikkesin aiheesta, tiedän sen itsekin. MUTTA niin esittää aloittajakin viattomampaa kuin onkaan ;)Pahinta minäminää on se, että roikutaan toisen puskurissa pää punaisena valoja vilkutellen, kun se toinen ajaa suurinta sallittua eikä aja niin lujaa kuin MINÄ haluaisin tai tee tietä MINULLE. Se perseessä roikkuminen epävakaassa mielentilassa on paljon vaarallisempaa kuin "estely".
Ja on muuten aivan turha hurskastella, että sääntöjä noudattavien velvollisuus on mahdollistaa muille sääntöjen rikkominen. En nyt tarkoita, että tarkoituksellinen estely on sallittua tai fiksua, vaan että sääntöjä noudattavien tulisi saada ajaa rauhassa ilman kuspäiden painostustoimia. Ohitus pitää saada viedä loppuun ilman mulkeroiden valoshowta. Kyllä, ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle. Korostan taas, että en hyväksy estelyä.
Minun mielestäni oikeaa sujuvuutta on se, että otetaan huomioon sekä nopeammin että hitaammin ajavat. Hermoheikko perskärpänen ei taida ottaa? Ja se perseessä roikkuminen on taatusti vaarallisempaa kuin suurinta sallittua ajaminen, ja päätöksen siitä roikkumisesta tekee se roikkuja.
Pääosin me näytetään olevan samaa mieltä joten ei tästä varmaan mitään väittelyä synny. - Saulu
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Pahinta minäminää on se, että roikutaan toisen puskurissa pää punaisena valoja vilkutellen, kun se toinen ajaa suurinta sallittua eikä aja niin lujaa kuin MINÄ haluaisin tai tee tietä MINULLE. Se perseessä roikkuminen epävakaassa mielentilassa on paljon vaarallisempaa kuin "estely".
Ja on muuten aivan turha hurskastella, että sääntöjä noudattavien velvollisuus on mahdollistaa muille sääntöjen rikkominen. En nyt tarkoita, että tarkoituksellinen estely on sallittua tai fiksua, vaan että sääntöjä noudattavien tulisi saada ajaa rauhassa ilman kuspäiden painostustoimia. Ohitus pitää saada viedä loppuun ilman mulkeroiden valoshowta. Kyllä, ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle. Korostan taas, että en hyväksy estelyä.
Minun mielestäni oikeaa sujuvuutta on se, että otetaan huomioon sekä nopeammin että hitaammin ajavat. Hermoheikko perskärpänen ei taida ottaa? Ja se perseessä roikkuminen on taatusti vaarallisempaa kuin suurinta sallittua ajaminen, ja päätöksen siitä roikkumisesta tekee se roikkuja.
Pääosin me näytetään olevan samaa mieltä joten ei tästä varmaan mitään väittelyä synny.Pahempi MINÄMINÄ on se, joka rikkoo liikennesääntöjä, eli se, joka tulee takaa miljoonaa.
Saulu kirjoitti:
Pahempi MINÄMINÄ on se, joka rikkoo liikennesääntöjä, eli se, joka tulee takaa miljoonaa.
Ajelinpa tuossa pari päivää sitten Tampereelta Helsinkiin ja takaisin motaria pitkin ja mielestäni meno oli yllättävän joustavaa ja mukavaa. Itse ajoin mittarin mukaan 130-140 km/h eli oikeasti GPS:n ja nopeusnäyttöjen perusteella 120-130 km/h. Oikealla kaistalla oli kokoajan rekkoja yms. hitaita ajoneuvoja, joten katsoin parhaaksi pysytellä vasemmalla kaistalla suurimman osan matkasta.
Etelän ihmisillä tuntui olevan kova into vaihtaa heti takaisin oikelle kaistalle, vaikka toinen rekka oli taas 100 m:n päässä edessä. Jostain syystä nämä kaistanvaihdot tehtiin aina mahdollisimman lähellä ohitettavaa, vaikka vasemmalla kaistalla oli hyvin tilaa. Tarkkailin toki kokoajan taustapeiliäni siltä varalta, että joku haluaisi ohittaa minut. Ymmärrän toki, jos joku mielellään ajaa vasenta kaistaa Corvetellaan, Porshellaan tms. vaikkapa 140-200 km/h.
Eipä noita perässäroikkujia juurikaan ollut, yhdelle kiirelliselle Kia Cerato -kuskille annoin tilaa ja eräs Audi A6 -kuski halusi välttämättä ohittaa minut oikealta puolelta ja jäi pian sen jälkeen itse matelemaan oikealle kaistalle. Paljon paskamaisempaa oli ajaa Tampereelta Seinäjoelle; tie oli täynnä traktoreita ja karavaanareita, joiden perässä oli usean autojen jonoja. Jonon ensimmäisenä tietysti iäkäs naishenkilö, joka ei uskaltanut pikkuautollaan lähteä hitaammin ajavaa ohittamaan. Enemmän moottoriteitä Suomeen!- sinivilkku
james_burton kirjoitti:
Ajelinpa tuossa pari päivää sitten Tampereelta Helsinkiin ja takaisin motaria pitkin ja mielestäni meno oli yllättävän joustavaa ja mukavaa. Itse ajoin mittarin mukaan 130-140 km/h eli oikeasti GPS:n ja nopeusnäyttöjen perusteella 120-130 km/h. Oikealla kaistalla oli kokoajan rekkoja yms. hitaita ajoneuvoja, joten katsoin parhaaksi pysytellä vasemmalla kaistalla suurimman osan matkasta.
Etelän ihmisillä tuntui olevan kova into vaihtaa heti takaisin oikelle kaistalle, vaikka toinen rekka oli taas 100 m:n päässä edessä. Jostain syystä nämä kaistanvaihdot tehtiin aina mahdollisimman lähellä ohitettavaa, vaikka vasemmalla kaistalla oli hyvin tilaa. Tarkkailin toki kokoajan taustapeiliäni siltä varalta, että joku haluaisi ohittaa minut. Ymmärrän toki, jos joku mielellään ajaa vasenta kaistaa Corvetellaan, Porshellaan tms. vaikkapa 140-200 km/h.
Eipä noita perässäroikkujia juurikaan ollut, yhdelle kiirelliselle Kia Cerato -kuskille annoin tilaa ja eräs Audi A6 -kuski halusi välttämättä ohittaa minut oikealta puolelta ja jäi pian sen jälkeen itse matelemaan oikealle kaistalle. Paljon paskamaisempaa oli ajaa Tampereelta Seinäjoelle; tie oli täynnä traktoreita ja karavaanareita, joiden perässä oli usean autojen jonoja. Jonon ensimmäisenä tietysti iäkäs naishenkilö, joka ei uskaltanut pikkuautollaan lähteä hitaammin ajavaa ohittamaan. Enemmän moottoriteitä Suomeen!Ehdottomasti lisää motareita Suomeen, kannatetaan.
Itse myös ajelen pitkiäkin aikoja vasemmalla kaistalla, siellä kun näkee jo ennakkoon hitaammat autot aika pitkälle. Ei ole mitään järkeä välissä koukkia oikealle.
Taustapeiliä tarkkailen myös ja kun joku saavuttaa niin teen hänelle tilaa. En ala miettimään hänen vaikuttimiaan ja nopeaa etenemistarvettaan. Ne syyt eivät kuulu minulle, enkä tosiaan aio alentua DDR:läiseen naapurien kyttäämiseen. Ei siitä sielläkään mitää hyvää seurannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104