Kertokaa nyt hyvät ystävät, siis te jotka ette aikoinaan tavallani pinnanneet sinä päivänä bilsan tunnilta, kun oli perinnöllisyydestä, seuraava juttu:
Minä olen veriryhmältäni A ja isäni on O, olemmeko sukua ? Velipuoleni on myös O, joten onko hänen isänsä myös minun isäni ?
Eli voiko O isällä olla lapsia sekä A ryhmästä, kuin O:sta ? Kun muistelisin, joskus lukeneeni, että O isällä voi olla lapsia A ja AB ryhmästä, mutta ei O:sta. Mikä silloin olisi O lapsen isän veriryhmä ?
Kiitos kaikista tiedoista ja arvailuista.
Olemmeko sukua ?
6
2981
Vastaukset
- biologi
O veriryhmän omaavalla vanhemmalla voi olla lapsi, jolla on joko O, A tai B veriryhmä, riippuen tietysti siitä toisesta vanhemmasta. AB ei ole mahdollinen.
- on myös O
et ole isäsi tyttö. O on peittyvästi periytyvä eli kaksi O:ta ei voi saada A, B tai AB lapsia.
- Verilettu
Minä ja isä olemme A-ryhmää, äiti ja veli 0-ryhmää. Periytymisen perustapaus. B- ja AB-lapsia ei voisi olla, koska kummallakaan vanhemmista ei ole B-tekijää.
A-tekijän olet saanut äidiltäsi, koska isälläsi ei sitä ole. Tai sitten isäsi on joku muu kuin luulet. 0-isän lasten veriryhmä riippuu äidistä ja voi olla 0, A tai B. Ei koskaan AB.- alkuperäinen kirjoittaja
Minä olen isäni lapsi ( mitä joku epäili ). Äitini on A-veriryhmää.
Mietintää lähinnä herättikin veljeni ja hänen suhteensä isääni, koska velipuoleni äiti on AB-ryhmää. Eikä hän ulkonäöllisesti muistuta isääni, muuta kuin omaamalla kaksi silmää, nenän, suun, yms... - kikkatoipilas
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Minä olen isäni lapsi ( mitä joku epäili ). Äitini on A-veriryhmää.
Mietintää lähinnä herättikin veljeni ja hänen suhteensä isääni, koska velipuoleni äiti on AB-ryhmää. Eikä hän ulkonäöllisesti muistuta isääni, muuta kuin omaamalla kaksi silmää, nenän, suun, yms...Tarkistahan äitipuolesi tai velipuolesi veriryhmä. Nimittäin, jos äiti on AB-veriryhmää lapsi EI VOI olla O, sillä hän ei ole saanut äidiltään resessiivistä vastingeeniä. Niitä tarvitaan kaksi, jotta O-veriryhmä ilmenisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219