työaikalaki ja sen valvonta

Lueskelin näitä foorumin juttuja ja melkeinpä jokaiselta osastolta löytyy tarinaa jossa lukee "taas rekka nurin".

Kyllä, taivahan tosi että aivan liikaa niitä kaatuu. Aloin sitten oikein funtsaamaan että miksi niin käy. Syitähän on tiestysti monia ja tapaus on aina omansa.

Lehdessä oli äskettäin kirjoitus jossa todettiin että ajo-aikojen valvontaa lisätään. Tämä on nyt henkilökohtainen mielipide mutta onko siitä oikeasti niin suurta hyötyä/merkitystä niinkuin annetaan ymmärtää? Isäntä lupaa maksaa sakot jos ylipitkästä päivästä käy käry. -No mikäs siinä, uusi kiekko koneeseen ja lets mentiin.

Oma näkemykseni asiasta on se että valvonta pitäisi ensialkuun suunnata auto-alan palkkaus politiikkaan. Esimerkkinä tämä paljon puhuttu km palkka. Onhan se sanomattakin selvää jos saa 15 senttiä/km ja jos lasketaan 8-9 tunnin työpaivä niin eihän sillä elätä edes kissaa.

Pakko ajaa hullunlailla yötäpäivää että jää edes jotain. Miksi ei näihin puututa kunnolla? Ja kun palkka tulee kilsojen mukaan niin on ajettava silmät ristissä ja rätti väsyneenä. Hetken sitä jaksaa mutta ei loputtomasti. Miksi suostutaan km/läpitunti/ keikkapalkkoihin? Varmasti vähenisi ylipitkien työaikojen rikkeet jos kaikilla olisi

asiallinen palkka. on elämässä muutakin kun auto ja asfalttibaanaa! Tämä nyt oli kokemattoman nuoren-miehen mielipide mutta kaiketi edes joku on samaa mieltä? Itse olen työehtosopimuksen mukaisella palkalla hommissa. elän, hengitän maksan asuntolainaa ja jää vähän rahaa kuukaudessa säästöönkin. mielipiteitä?

8

4280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kommentti

Itsekin olen ihmetellyt mistä niitä hölmöjä löytyy. Joskin hakiessani TES-palkkaisia kuljettajia harva noista irtoperä/kontti miehistä kelpaisi, vaikka työ ei ainakaan rasittavampaa, ehkä varta vasten haluavat olla yöt pois kotoa.

• varsin

oikeassa, miksi ajaa kilsa palkalla kun ei siihen riitä tunnit vuorokaudessa. Läpituntipalkassa on vähän sama juttu, kun lasketaan vaikka vaan pekkaset niin se jo tekee ylitte euron tunnille, saatikka sitten ilta ja yölisät, ja yöllähän ne rahtiautot liikkuu...

• suhari säiliöstä

Sinun asenteella on jopa mahdollista pysyä terveenä tällä alalla! Mutta luultavasti sun malli(siis laillinen) tullaan tyrmäämään täällä palstalla ja tosielämässä moneen kertaan kuskien toimesta? Vaikea se monelle on käsitellä näitä asioita kun elämää Hallitsee joku "kiiltävä pytty" No onhan se hieno,mutta täällä näköjään rekka puolella on semmoinen Banditos meininki: Se on kova jätkä joka tekee pitkän ajosuoritteen tai saa neuvoteltua "omasta"mielestä hyvän palkan? Laittoman palkan ja laillisen ero ei ole niin iso että se kaatais firman? koska siitä kuitenkin on jo maksettu sos.maksut ym.(jos on)!

• suomessa

tutkitaan väärää paikkaa.
      olen täysin samaa mieltä että pitää tutkia sitä miksi näin käy.
      eihän sekään jos automaattilootasta pannat palaa riitä pelkkä pantojen vaihto vaan täytyy sekin selvittää miksi ne paloi.
      polliisi ja työsuojelupiiri katsastamaan palkkaukset firmoissa ja sen mukaan sakkoa isännälle.
      työsuojelupiiri kyllä kiertää ja tutkii miten virolaisille maksetaan muttei vitun välitä suomalaisista vaikkakin siinä saa katsoa peiliin jos hakee syyllistä loppuun palamiseen eikä silti rahat riitä.
      toisille isännän raha-asiat on omia tärkeämmät ja kun ehdottaa että pyytäkää liiton palkka niin vastaus on usein " emmää voi kun sit kaatuu koko virma " ja taas mennään läpitunti palkalla.
      Tes:sin palkka on minimi ja siitä lähdetään eikö.
      Enemmänkin saa maksaa mutta tuskin sellaista isäntää oikeasti nykypäivänä löytyy joka maksaa yli sen mitä tes:sillä tienaa puheet on eri juttu ja riippuu laskutavasta =))

• yrittäjänä

Tuo Virolais juttu täsmää täysin, Olin vuosia venyttänyt hieman työpäivän pituutta, kuitenkin tarkistaen työsuojelusta, mitä sanovat asiaan tuolloin vastaus: Kun ajetaan joka toinen päivä, ja ajoaika ei ylity niin tuskin he puuttuu.
      Työpäivän pidentyessä entisestään halusin siirtyä lailliseen kaksi vuoro työhön joka edellytti kuskin vaihtoaa Helsingissä.
      Hain työlupia Virolaisille nyt tuli täydellinen tarkastus ja täydellinen tyrmäys: Kun en hae uudestaan työlupia, eivät enään häiritse kun asiat on kuitenkin hoidettu yleiseen tasoon nähden hyvin ja selvästi "yritetty"!!. Ymmärsin viestin.
      Olennaista on että ajat muuttuu, tuo melkein lupa ylittää päivän pituus oli vuosia vanha ja tämä episodi tapahtui pari vuotta sitten jolloin työlupa tarvittiin.
      Nyt kuitenkin n. viisi vuotta olen hinnoitellut asiakkaalle, siltä varalta että joku vaatii jälkeen päin TES- palkkoja ja viimeisen vuosi, kaks ei kunnon miestä ole saanut jos ei maksa kunnolla ja paljon järkevämpää on mennä TES-palkkoihin kuin joihinkin muka TES-tason ylittäviin läpi tunti palkkoihin jotka sisältävät riskin molemmille osa puolille.
      Luonnollisesti olen laskenut että myös itselle pitää jäädä, Voin vakuuttaa että kyllä itselle jäikin silloin kun varauduin TES-tasoon, mutta vielä sai edes jotenkin kunnollisia läpitunti palkka miehiä, tilanne kuitenkin ajautui siihen että omat voimat loppu kun kuljettaja aines huononi ja piti olla yöt valvomassa ja päivät selittämässsä.
      Nyt olen ottanut kannan että vain selvästi kunnon kuskit kelpaa ja kunnolla maksetaan, (TES sopiva määrä yli tunteja). Hinnoitellaan asiakkaille siten että riittää, töitä on riittänyt, yleensä näiden halpojen kuskien/yrittäjien töpättyä.
      Elämä on helpompaa, mutta riittävästi jää itsellekin, kuskit tienaa melkein tuplan.
      Ei kuskin kannata PITÄÄ HUONOA FIRMAA pystyssä, kun kuskit loppuu tilalle tulee parempi jos kyseessä vähänkin luotettavuutta vaativa työ.
      Toisaalta irtoperä ölleröt korvautuu kohta virolaisten ja venäläisten jälkeen puolalaislla ei siellä ole tulevaisuutta. 500 Eur/kk on Puolalaiselle hyvä palkka ja kun Suomalainen valvonta ei pure, sillä voi ajaa niin paljon kun suinkin jaksaa.

• JoniP

Mä olen ehdottomasti Tes palkan kannalla.
        Ikä 20 ja rekkaa ajanut vuoden verran ja jos Tessiä ei saa niin lähden mieluusti muihin hommiin. Niin paljon en rakasta autossa asumista et viittisin sitä ilmatteeks tehdä. Muillakin aloilla oikeus saada työstä asiaankuuluva palkka niin miksei myös kuljetusalalla??? Ottakaa idea kilsapalkka/ läpituntipalkka miehet.

• rahalla
        JoniP kirjoitti:

Mä olen ehdottomasti Tes palkan kannalla.
        Ikä 20 ja rekkaa ajanut vuoden verran ja jos Tessiä ei saa niin lähden mieluusti muihin hommiin. Niin paljon en rakasta autossa asumista et viittisin sitä ilmatteeks tehdä. Muillakin aloilla oikeus saada työstä asiaankuuluva palkka niin miksei myös kuljetusalalla??? Ottakaa idea kilsapalkka/ läpituntipalkka miehet.

mä sitten lämmitäisin uima-altaan ja konjakit sekä sikarit hommaisin jos 172-180h/kk kuukaudessa töissä kävisin.kyl se tes-palkka pitäs semmonen olla et tolla tuntimäärällä 4000-4500e/kk käteen jää.

• jo vanha mies

mut semmosen asian hokannu,et ei o tes-palkkasilla rahoa gsmpuhelinlaskujaan ajallaan maksaa en rovosoi varmaan on niitäki mil talous tasapainos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3520
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2346
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1428
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe