Kesämökit työleirejä

Takaisin kaupunkiin

Moni kesämökki on todellinen helvetti moneen työpaikkaan verrattuna.

Puuhamaanikot pitävät perheensä sukulaisensa ja tuttavansa jatkuvassa jännityksessä komentelullaan ja marttyyrimäisellä touhottamisellaan.

Eräät taas kutsuvat vierailemaan saadakseen huijattua jotkut hyväluontoiset "talkoisiin" kun ensin ovat aikansa kehuneet mitä kaikkea omistavat. Sitten painetaankin töitä yömyöhään.

Lepääminen ja luonnosta nauttiminen on kerta kaikkiaan kiellettyä. Mutta radion huudattaminen ja moottoriveneellä häiriköinti sallittua. Tyynellä järvellä illalla ja yöllä mölyäminen ja ihmisten valvottaminen kilometrien alueella on ihan ok.

Aivan hanurista koko suomalainen mökkikulttuuri.

76

29168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asia

asuu maalla omakotitalossa, on töitä ja lomalaiset tietää jo etukäteen että siellä on tekemistä. niimpä meillä lomalaiset kysyy jo ennen tuloaan että miten siellä vois auttaa ja varautuvat vaatetuksen työn mukaam matkaan. meillä ei karjaa, mutta isolla tontilla löytyy aina tekemistä, tällä hetkellä pölttopuun tekoa sekä talon remppaa ja tulevat mielellään omasta tahdostaan auttamaan.--tälläin meillä. kunhan ne asiat sanotaan suoraan lomalaisille niin ei tule sitä katkeruuta että KUN JOUTUU RAATAMAAN.mielellään sitten pöperöt ja muut tarjoilut laittaa tyrkylle työtä pelkäämättömille haluavat auttaa ja kun ihmiset on lomallaan niin ei se aina tarkoita sitä että siellä vain maataan ja otetaan aurinkoa. aurinko tarttuu myös työtä- tehdessä. ja työnteko olisikin suotavaa lapsille jotka menevät jo ikääntyvien vanhuksien hoiviin lapsuuskotiinsa lomaksi että autettas niin töissä kuin "ruuanlaitossa myöskin rahallisesti" koska ei pienillä eläkkeillä heillä ole varaa elättää pesueita koko kuukautta, rassataan vain vanhuksien hermoja ja heidän omaa-aikaansa passauttamalla heillä kaikki nenän alle. me olemme vielä työikäisiä, mutta suku iso, ja kivaa kun kaikki toimii näin oma-aloitteisesti ottaen osaa päivittäiseen tekemisiin niin ruuan kuin töitten suhteen, ja talkoohenkeä löytyy kaikilta jos talkoita pidetään, niin omilta kuin vierailta.

• kp

Mökkimme sijainti on mitä mainioin sukulaisten tuttavien vierailtavaksi, mutta heistä ei pääse kertymää ongelmaa, koska hankkimamme mökki on mitoitettu vain perheemme kokoiseksi. Ei ole yhtään ylimääräistä neliötä lattia pinta-alaa, petipaikkoja, ruokailutiloja. Pihalla oleskelua, uimista, saunomista ja kahvittelua mahdutaan tekemään isollakin, mutta hyvissä ajaoin illan saapuessa vieraat lähtevät etsimään yösuojaa muualta. Laajennusta ei tule.
        Samoin he tietävät, että mökillämme on aina joku työ tekemättä loppuun (usein aivan tarkoituksellakin), joten on talkootyön riski tai työnteon seuraamisen aihettama omatunnon tuska on aina olemassa.

• mökkipiika

itse sitä halusin mutta jo kolmen viikon päästä riiti mulle kiitti

• hymyä

yhtään mieleen että joskus itse voit tarvita TOISTEN APUA - kuka tulee sinua sitte hjelppimään asioissasi.... mieti hiukan?

Kaveria on kiva auttaa, ja kaverilta saat apua sitten tarvittaessa, jos vaikka joskus itse esim. joskus rakennat talon tai omistat kesämökin ---- tai jotain muuta missä tarvii useampaa kättä. Mieti onko sua kukaan koskaan auttanut, joku pienikin asia missä olet apua tarvinnut.

• xxx-aaa
        hymyä kirjoitti:

yhtään mieleen että joskus itse voit tarvita TOISTEN APUA - kuka tulee sinua sitte hjelppimään asioissasi.... mieti hiukan?

Kaveria on kiva auttaa, ja kaverilta saat apua sitten tarvittaessa, jos vaikka joskus itse esim. joskus rakennat talon tai omistat kesämökin ---- tai jotain muuta missä tarvii useampaa kättä. Mieti onko sua kukaan koskaan auttanut, joku pienikin asia missä olet apua tarvinnut.

Rakensin pienen laajennuksen omakotitalooni. Nyt rakennan kesämökkiä. Minulla on tuttavia, mutta ketään en ole pyytänyt apuun, olen ajatellut, että jos on halua auttaa niin varmaankin itse tarjoutuvat. Kukaan ei kuitenkaan ole tarjoutunut. En tosin alunperinkään ole rakennussuunnitelmiani laskenut muiden avun varaan. Jos kerjäät apua, niin varmaan saat, koska eivät kehtaa olla tulematta. älä kuitenkaan kuvittele, että tuttavasi omasta halustaan montaa päivää ovat valmiit Sinua auttamaan.

• pipukka

Oikein pelkään sitä päivää kun anoppi kuolee ja perimme häneltä mökin.En kuun päivänä ole mökki-ihmisiä,kun pääset huusiin ja saat housut kinttuun niin jo joku saatanan tuhatjalkainen vetää pitkin sun reittä,huudan aina niin että mies meinaa saada dydärin,en muutenkaan ole sen luontoinen että teen elämstäni vaikeempaa,haluan etelään 5 tähden hotelliin lomillani.Olenki sanonut miehelleni että heti myydään mua et sinne saa kuin pakolla,onneksi hän ei itsekkään ole kovin innokas mökkeilojä.

• pikkupiika

Kerroppa mulle miten sen teit, kun riitti. Kyselee täysin uupunut marttyyri?

• satula
        pipukka kirjoitti:

Oikein pelkään sitä päivää kun anoppi kuolee ja perimme häneltä mökin.En kuun päivänä ole mökki-ihmisiä,kun pääset huusiin ja saat housut kinttuun niin jo joku saatanan tuhatjalkainen vetää pitkin sun reittä,huudan aina niin että mies meinaa saada dydärin,en muutenkaan ole sen luontoinen että teen elämstäni vaikeempaa,haluan etelään 5 tähden hotelliin lomillani.Olenki sanonut miehelleni että heti myydään mua et sinne saa kuin pakolla,onneksi hän ei itsekkään ole kovin innokas mökkeilojä.

toivottavasti miehesi tajuaa vaihtaa sut parempaan kumppaniin ennen anopin poismenoa.

• HnnnaMari
        xxx-aaa kirjoitti:

Rakensin pienen laajennuksen omakotitalooni. Nyt rakennan kesämökkiä. Minulla on tuttavia, mutta ketään en ole pyytänyt apuun, olen ajatellut, että jos on halua auttaa niin varmaankin itse tarjoutuvat. Kukaan ei kuitenkaan ole tarjoutunut. En tosin alunperinkään ole rakennussuunnitelmiani laskenut muiden avun varaan. Jos kerjäät apua, niin varmaan saat, koska eivät kehtaa olla tulematta. älä kuitenkaan kuvittele, että tuttavasi omasta halustaan montaa päivää ovat valmiit Sinua auttamaan.

Olemme perheen kanssa olleet mukana lukuisissa talkoissa ja aina olemme nauttineet. Mukavassa seurassa työnteko on hauskaa ja muonituksen lisäksi palkaksi saa hyvän mielen. Meillä on jo 1 -vuotta ollut voimassa "mökkisuhde" jossa vuokran maksamme lähes kokonaan työllä. Olemme kunnostaneet ja maalanneet kaksi kerroksista vanhaa hirsimökkiä joka muuten olisi lahonnut ja ränsistynyt vuosiena myötä. Yksinhuoltaja äiti on ollut kiitollinen panokseemme ja itse olemme saaneet määrätä tahdin... olemme tehneet vain sen minkä olemme hyvin mielien jaksaneet ja ehtineet. Välillä nautimme vain olostamme. Veden äärelle pääsy on ollut tärkeä henkireikä. Näistä vuosista olemme suunnattoman kiitollisia. Meillä ei olisi ollut varaa vuokrata kesäpaikkaa vapailta markkinoilta oman rakentamisesta puhumattakaan.
        Vanha viisaus on todella totta: antaessaan saa !

Rohkaisisin kaikkia sekä tarjoutumaan avuksi että pyytämään rohkeasti. Itse olimme vuosia arkoja pyytämään apua itsellemme. Viime keväänä järjestimme pihan siivoustalkoot enne yo-juhlia ja todella hyvä mieli jäi puolin ja toisin. Varmasti tulemme talkoilemaan jatkossakin !
        Terveisin Iltä-suomalaiset

• pipukka
        satula kirjoitti:

toivottavasti miehesi tajuaa vaihtaa sut parempaan kumppaniin ennen anopin poismenoa.

Minkätakia sen pitäis hyvä vaimo vaihtaa,etkö ymmärtänyt ei hänkään ole mökki-ihmisiä,ei kaikki viihdy maalla.Hyttysten ja paarmojen syötävänä,näin se vaan menee.

• rapukoira-58
        hymyä kirjoitti:

on osa perinnettämme - tarvitsisin kyydin me-pa tulisin jelppaamaan -
        oppisisn samalla ja mielialani olisi fressimpi.
        ei ole varaa mökkiin - mökki,jossa tekemistä olisi juttuni..
        sipuleita mm istuttaisin - nurtsisilpulla kattaisin - olisi eliöstöä ja
        mukavan kokoisia sipuleita - hyvä mieli ah.
        eri elämäntilanteissa olen saanut olla ja touhuta mökillä joitakin kertoja ja ja.

• möcin ucco
        pipukka kirjoitti:

on saada kantaa ämpärillä kaivolta vettä saunanpataan lämpiämään että sitten saat käydä siitä hakemassa pesuvatiin tiskivedeksi. Ja mikä voisi olla mukavampaa kesäpuuhaa kuin vetää pulkassa lelluvaa huusin makkia kohti tunkioon kaivamaasi monttua tyhjättäväksi.

• juupa...

Oletkos koskaan ajatellut kuinka hanurista ovat vieraat ( joskus ).

Isäntäväki haluaisi nauttia oman mökkinsä rauhasta ja olosta, sitten paikalle pörhältää hyväkäs vieraskaarti, joka haluaisi tulla passatuksi, ja haluaisi nauttia olostaan... hyvä isäntäväki tosin yrittäisi hetken olla vieraanvaraista ja ystävällistä.
      Vieraiden tajuamatta, että he aihauttavat lisätöitä toisille.

Ja mitä talkoisiin tulee, niin talkoot ovat talkoita. Eihän niihin ole pakko mennä, mutta yleensä tapahtuvat ovat mukavia yhteisiä hetkiä ystävän avuksi.

• Takaisin kaupunkiin

Talkoot on ihan eri asia, kuin jonkin hyväksikäyttäjän kyläilykutsu. Talkoissa vieraat tietävät mihin menevät. Toinen asia on kuka talkoita oikeasti nykyään tarvitsee? Joku vain kasvattaa kiinteistönsä arvoa toisten työllä.

Nykyajan työelämä on niin kuluttavaa, että niukalle vapaalle luulisi olevan muutakin käyttöä, kuin toisen ilmaisena työvoimana oleminen

Ennen tehtiin heinät ja puitiin viljat ja tiukassa taloudessa tavalliset ihmiset selvisivät eteenpäin keskinäisen jelppimisen avulla. Esim sodasta tulleiden asevelitalot. Sehän on aivan eri asia. Jos joku on hankkinut kiinteistön, jota ei viitsi itse hoitaa, niin pitäisikö se muiden tehdä?

Kutsumattomat loisijat on erikseen. Perseestä nekin. Ei kait aikuisia ihmisiä tarvitse ruveta elättämään.

• Stella.

...noiden vieraiden kanssa. Monesti tekisi mieli väsyneenä toimittaa heidät matkoihinsa, mutta hammasta purren hymyillään ja keitellään kahvia... Hanurista ovat ne, jotka eivät anna toisille koti- tai mökkirauhaa!!!

• onhan tuokin näkökulma

Jaa, no on toikin tietysti yksi bointti.

Vaihtaisin mielelläni tämän vuokrayksiöni tilavaan kesämökkiin jostain Saimaan rannalta.

Mutta eipä ole fyrkkaa moiseen ja työ on niin helvetillistä, että mökkeily pieksee sekä tunkkaisen yksiöasumisen tunkkaisessa ja ahtaassa helsingissä kuten myöskin työnteon 6-0

• kyllästynyt

No etpä sitten ymmärtänyt tuota alkuperäistä pointtia, Kyse oli siitä, että esim. tuttavat tai sukulaiset pyytää vaikka viikonlopuksi mökille kyläilee ja nauttimaan rantatunnelmasta grilliherkkujen kera, ja vaikka menet omien eväiden kanssa, niin se rantatunnelma vaihtuukin siihen, että kun tuo ja tuo pitäisi tehdä, eli käytetään suorastaan hyväsi tekemättömien töidensuhteen. Itse oli monasti kokenut saman joten enää en ota mökkikutsuja edes vastaa, kun tiedän, että siinä jää se mökkeily vähemmälle, kun pitä kantaa ja pilkkoa puita tuntitolkulla, kun isäntäväki on juuri sellasia työnarkkiksia joten ei siinä sitten paljoo ilkee vieraskaan taukojapitelee joten ihana viettää kesäloma löhöille ja akkujalataille ihan omissa ympyröissä kaupunki asunnolla.

• kumpa joku...
        kyllästynyt kirjoitti:

No etpä sitten ymmärtänyt tuota alkuperäistä pointtia, Kyse oli siitä, että esim. tuttavat tai sukulaiset pyytää vaikka viikonlopuksi mökille kyläilee ja nauttimaan rantatunnelmasta grilliherkkujen kera, ja vaikka menet omien eväiden kanssa, niin se rantatunnelma vaihtuukin siihen, että kun tuo ja tuo pitäisi tehdä, eli käytetään suorastaan hyväsi tekemättömien töidensuhteen. Itse oli monasti kokenut saman joten enää en ota mökkikutsuja edes vastaa, kun tiedän, että siinä jää se mökkeily vähemmälle, kun pitä kantaa ja pilkkoa puita tuntitolkulla, kun isäntäväki on juuri sellasia työnarkkiksia joten ei siinä sitten paljoo ilkee vieraskaan taukojapitelee joten ihana viettää kesäloma löhöille ja akkujalataille ihan omissa ympyröissä kaupunki asunnolla.

pyytäisikin mökilleen sinkkutytön? Mielelläni auttelisin pienissä askareissa muutaman päivän ja lopun loman täällä helteisessä kaksiossani kyllä kuluttaisin.
        Harmi vain, sukuni yllä on rasite, joka estää kaiken yhteydenpidon? Kukaan ei ole mökeillensä koskaan pyytänyt.
        Emme pidä muutenkaan sukumme kanssa mitään yhteyttä.
        Osittain en syytä kyllä ymmärrä?

Eikö olisi helpompi puhua "asiat auki" ja antaa ja pyytää anteeksi??
        Tämä on minun mielestäni typerin tapa toimia suvun kesken??

Onko kenelläkään muulla tällaista sukua? Lukisin mielelläni kohtalotovereista?

• pysyy kaukana
        kumpa joku... kirjoitti:

pyytäisikin mökilleen sinkkutytön? Mielelläni auttelisin pienissä askareissa muutaman päivän ja lopun loman täällä helteisessä kaksiossani kyllä kuluttaisin.
        Harmi vain, sukuni yllä on rasite, joka estää kaiken yhteydenpidon? Kukaan ei ole mökeillensä koskaan pyytänyt.

Omistettiin mökki porukalla suvun kanssa, huh. Niin minä sitten kaiken p..... jälkeen halusin oman osuuteni pois no siitähän soppa synty, tietysti odotin että arvo nousee kun rakennetaan ja rakennetaan mutta eihän siinä muu auttanu sain osuuteni mutta sillä hinnalla että suku suuttu minulle ja aivan sama minulle, enpä oot niitä tarvinnut enkä kaivannut nyt on minullakin kulunut kesät ja talvet paljon kivemmin ei ole tarvinnu siellä mökillä rattaa ja tonkia vaan voi tehdä mitä haluaa, nauttia, vuokramökkejä saa niissä ei tarvi tehä mitään jos ei haluu :-).
        Minä en haluakkaan puhua asioita halki ja antaa anteksi, sen verran vi...... olivat. Good bye suku.

• Ei mitään asiaa
        pysyy kaukana kirjoitti:

Omistettiin mökki porukalla suvun kanssa, huh. Niin minä sitten kaiken p..... jälkeen halusin oman osuuteni pois no siitähän soppa synty, tietysti odotin että arvo nousee kun rakennetaan ja rakennetaan mutta eihän siinä muu auttanu sain osuuteni mutta sillä hinnalla että suku suuttu minulle ja aivan sama minulle, enpä oot niitä tarvinnut enkä kaivannut nyt on minullakin kulunut kesät ja talvet paljon kivemmin ei ole tarvinnu siellä mökillä rattaa ja tonkia vaan voi tehdä mitä haluaa, nauttia, vuokramökkejä saa niissä ei tarvi tehä mitään jos ei haluu :-).
        Minä en haluakkaan puhua asioita halki ja antaa anteksi, sen verran vi...... olivat. Good bye suku.

Suvun mökille ei mitään asiaa,vaikka omistan siitä lakiosani. Riitaa en halua,joten olen,kun en tajuaisi mökkiä olevan olemassakaan.

• kotiliesi on lämmin
        kumpa joku... kirjoitti:

Suku on parasta mitä ihminen omistaa. Nyt sen huomasi taas ,kun oli sukukokouksessa ja tapasi siellä rakkaita sukulaisiaan. Miksi yleensäkin riidellä? siinähän palaa vain turhaa energiaaja tekee turhaa elämänsä vain kamalan vaikeaksi. Minä olen sinut itseni kanssa, kuin myös sukulaisten. Hyvää kesää vain kaikille ja eläkää ihmiset sovussaja nauttikaa elämästä!

• Toimeen vaan.
        Ei mitään asiaa kirjoitti:

Suvun mökille ei mitään asiaa,vaikka omistan siitä lakiosani. Riitaa en halua,joten olen,kun en tajuaisi mökkiä olevan olemassakaan.

Älä nyt rupea pehmoilee, laki on puolellasi ja näytä paikka suvullesi missä mennään sen suhteen. Olet tasavertainen olemaan ja nauttimaan sinulle jätetystä omaisuudesta.Älä anna provosoida itseäsi kenenkään olemalla itse poissa mökiltä, joka kuuluu myös sinulle. Ota lakiosuus pois rahana,jos et muuta halua, potut pottuina heillekin, jotka hyppivät silmillesi.

Terv. Oikeudenmukainen nainen.

• isosukuinen, muttei silti p...
        kotiliesi on lämmin kirjoitti:

Suku on parasta mitä ihminen omistaa. Nyt sen huomasi taas ,kun oli sukukokouksessa ja tapasi siellä rakkaita sukulaisiaan. Miksi yleensäkin riidellä? siinähän palaa vain turhaa energiaaja tekee turhaa elämänsä vain kamalan vaikeaksi. Minä olen sinut itseni kanssa, kuin myös sukulaisten. Hyvää kesää vain kaikille ja eläkää ihmiset sovussaja nauttikaa elämästä!

sukulaisissahan on se paha ominaisuus ettei niitä
        voi valita!

• Mökin ukko
        kumpa joku... kirjoitti:

Minun luona saisit saunoa rauhassa ja maata aamulla pitkään.keittelisin kahvit sulle ja madonkin laittaisin koukkuun jos ongelle lähtisit.Minä siivoaisin kalat ja laittaisin ruuatkin.Lähtisit kaveriksi kaupalle näyttämään mitä hyllystä tartteisit.Itikkakarkotteet laittasin illalla,ei oisi huitomistakaan..Tuletko?

• marian29
        kotiliesi on lämmin kirjoitti:

Mä ainakin nautin kun saan sukulaisia mökille kylään, meillä on aina hauskaa ja juttu luistaa eikä ole riitaa.Ketään ei tarvitse pyytää/käskeä/ tekemään mitään...tehdään tarpeellinen eli yhdessä saunapuut, veden kannot, ruuat tuovat mukanaan ja juomat ja vielä tuliaisia(joita ei todellakaan tarvitsisi). Jos jotakuta kahvittaa , menee ja keittää kahvia ja laittaa muillekin jne. Jopa tiskit hoituu vieraiden voimin, minun ei anneta tiskata, vieraat nauttivat kun saavat puuhata mökkioloissa kaupunki asunnon sijaan.. ikävä kyllä kaikilla ei ole näin hyvin asiat. Ja kyllähän sitä kuka vaan jaksaa yhden juhannuksen passata isäntäväkeä vapaaehtoisesti, siitä ilosta että pääsevät maaseudun rauhaan...
        Meillä nyt sattuu olemaan toimeliasta porukkaa suvussa, saman teen itse jos menen heille kylään tiskailen, hoitelen lapsia, vien ruokaa ja muuta mukanani.

• siitä
        Mökin ukko kirjoitti:

Minun luona saisit saunoa rauhassa ja maata aamulla pitkään.keittelisin kahvit sulle ja madonkin laittaisin koukkuun jos ongelle lähtisit.Minä siivoaisin kalat ja laittaisin ruuatkin.Lähtisit kaveriksi kaupalle näyttämään mitä hyllystä tartteisit.Itikkakarkotteet laittasin illalla,ei oisi huitomistakaan..Tuletko?

mistä roikkuu? Annahan strategiset mittasi ja ammattisi, ikäsi, mökkisi sijainti paikkakunta ja lapsiluku, niin voin harkita tarjousta???

Kuulostaa lupaavalta?

• ihana kutsu
        Mökin ukko kirjoitti:

Ihana kutsu! Ota ihmeessä kutsu vastaan, sinkkutyttö!

• seikkailumieli?
        siitä kirjoitti:

mistä roikkuu? Annahan strategiset mittasi ja ammattisi, ikäsi, mökkisi sijainti paikkakunta ja lapsiluku, niin voin harkita tarjousta???

Kuulostaa lupaavalta?

Nyt ymmärän miksi olet sinkku. Noin ihana tarjous, mutta sinulle ei kelpaa mahdollisesti tavallinen hyvä työmies. Sinun pitää ensiksi tietää ammatti. Pittäis tietennii olla liäkär taikka mieluummin tuomar. Ja vielä strategiset mitat! Herran tähden!
        Miksi et uskalla heittäytyä elämään?

Nappaisipa joku muu mukava nainen tuon viehättävän kutsun itselleen.

• seikkailumieli on...
        seikkailumieli? kirjoitti:

Nyt ymmärän miksi olet sinkku. Noin ihana tarjous, mutta sinulle ei kelpaa mahdollisesti tavallinen hyvä työmies. Sinun pitää ensiksi tietää ammatti. Pittäis tietennii olla liäkär taikka mieluummin tuomar. Ja vielä strategiset mitat! Herran tähden!
        Miksi et uskalla heittäytyä elämään?

Nappaisipa joku muu mukava nainen tuon viehättävän kutsun itselleen.

lukuisissa pettymyksissä ihmissuhteissa. Mies osaa olla lipevä ja hyväkäytöksinen niin kauan, kun pääsee sänkyyn. Siihen se sitten loppuukin!!

Ja nuo strategiset mitat olivat lähinnä huumoria.
        Ei tarvi olla liäkär eikä tuomar, mutta ammatti on siksi tärkeä, että voi päätellä jotain keskustelukyvystä?
        En jaksaisi siellä mökilläsi jauhaa Matin ja Mervin rakkaus-vihahuolia??

Kiitos kuitenkin kutsusta! Jos tällaisena kelpaan
        voin vaikka tullakin???

• seikkailumieli 1
        seikkailumieli on... kirjoitti:

lukuisissa pettymyksissä ihmissuhteissa. Mies osaa olla lipevä ja hyväkäytöksinen niin kauan, kun pääsee sänkyyn. Siihen se sitten loppuukin!!

Ja nuo strategiset mitat olivat lähinnä huumoria.
        Ei tarvi olla liäkär eikä tuomar, mutta ammatti on siksi tärkeä, että voi päätellä jotain keskustelukyvystä?
        En jaksaisi siellä mökilläsi jauhaa Matin ja Mervin rakkaus-vihahuolia??

Kiitos kuitenkin kutsusta! Jos tällaisena kelpaan
        voin vaikka tullakin???

Eihän keskustelutaito ole kiinni ammatista. Tunnen professorin, joka puhuu vain itsestään ja omista tekemisistän, eihän sellaista jaksa pirukaan.

Mutta ymmärrän pettymyskokemukset. Lopulta tulee liiankin varovaiseksi ja saattaa menettää epäluuloisuuden vuoksi hyvänkin ystävyyden. Toisaalta, vaikka olisi kuinka pettynyt, niin kun se oikea osuu kohdalle, sen tietää heti. Niin kävi minullekin seitsemän vuoden yksinäisyyden ja kapakoissa juoksemisen jälkeen.

Toivon samaa Sinulle!

• enviihdymökillä

Mökeillä ei ole mitään järkevää tekemistä enää parin viikon oleilun jälkeen

• ---------------------------...

mökillä on kivaa ilman tietokoneita ja muita elektroniikkaa ei siellä paljon töitä tehdä mökillä voi ottaa rennosti kalastaa makoilla laiturilla ja kaikkea jee...

• kyllästynyt

Vanhemmillani on todella kiva ja iso mökki aivan 20 km säteellä kodeistamme. Kesäasuttava. Porukkaa mahtuu yöpymään hyvinkin n. 15. Mutta meidän pirttihirmu (äiti) työnjohtaja ei anna olla hetkeekään siellä rauhassa varsinkaan isäni. Juhannukset ovat kaikkein syvimmältä. Miehet vetää konjakkia ja whickyä pullo tolkulla ja örveltävät koko viikonlopun yötä myöten järvellä ja piha-alueella. Kaatuilevat pitkin terassia, tonttia ja kuseksivat housuihinsa.
        Viime kesän olin siellä ystävättäreni kanssa ja sillon päätin, että tämä oli viimeinen kerta, ku tänne tulen. Se vittuilu alko, ku autoni sain saunamökin pihaan ja aukasin takakontin, jossa kaljakori näkyi. Isä: ai siinä on lääkärin määräämät ja kyllä muori siihen jatkoi samalla sävelellä oktaavia ylempää. Ja tietty illalla se tilanne vielä kiristy, ku meillä oli kaljapullot koko ajan käsissä, mutta he VAIN joivat väkeviä. Seuraavana iltapäivänä Fordin renkaat lähtikin omaa kotia kohti, eikä ole siihen suuntaan enään menneet - pitäköön mökkinsä - siivoomassa olen kyllä siellä käynyt!!
        PS. totta kai työt täytyy tehdä, mutta kyllä sitä vapaa-aikaakin pitää saada mökillä viettää!!

• Maanikko
        kyllästynyt kirjoitti:

Vanhemmillani on todella kiva ja iso mökki aivan 20 km säteellä kodeistamme. Kesäasuttava. Porukkaa mahtuu yöpymään hyvinkin n. 15. Mutta meidän pirttihirmu (äiti) työnjohtaja ei anna olla hetkeekään siellä rauhassa varsinkaan isäni. Juhannukset ovat kaikkein syvimmältä. Miehet vetää konjakkia ja whickyä pullo tolkulla ja örveltävät koko viikonlopun yötä myöten järvellä ja piha-alueella. Kaatuilevat pitkin terassia, tonttia ja kuseksivat housuihinsa.
        Viime kesän olin siellä ystävättäreni kanssa ja sillon päätin, että tämä oli viimeinen kerta, ku tänne tulen. Se vittuilu alko, ku autoni sain saunamökin pihaan ja aukasin takakontin, jossa kaljakori näkyi. Isä: ai siinä on lääkärin määräämät ja kyllä muori siihen jatkoi samalla sävelellä oktaavia ylempää. Ja tietty illalla se tilanne vielä kiristy, ku meillä oli kaljapullot koko ajan käsissä, mutta he VAIN joivat väkeviä. Seuraavana iltapäivänä Fordin renkaat lähtikin omaa kotia kohti, eikä ole siihen suuntaan enään menneet - pitäköön mökkinsä - siivoomassa olen kyllä siellä käynyt!!
        PS. totta kai työt täytyy tehdä, mutta kyllä sitä vapaa-aikaakin pitää saada mökillä viettää!!

Miu mielest mökil on sellast millaseks sie ite sen teet, kyllä pirttihirmut häärääpi mut josko vaik sitte kalaan. ja juhannukseenha se kuuluuki olla pienes tihkussa. Kyllä kesällä ei ole mökin voittanutta :)
        Ps. Itikat on kakkapyllyi >.

• kyllästynyt
        Maanikko kirjoitti:

Miu mielest mökil on sellast millaseks sie ite sen teet, kyllä pirttihirmut häärääpi mut josko vaik sitte kalaan. ja juhannukseenha se kuuluuki olla pienes tihkussa. Kyllä kesällä ei ole mökin voittanutta :)
        Ps. Itikat on kakkapyllyi >.

Joo, mut meilläkin onkin niin, että miehet saa ryypätä, mutta mie en saa, pitäis kai ottaa väkevää viinaa (nainen 46 olen). Ja en kyllä veneileen lähde kaljakorin kanssa ja ahvenia narraamaaan, kyllä mulla siellä maissakin olis paljon kivempaa: saunoja, uida ja hörpätä sitä kaljaa, mut se näkyy meillä olevan bannissa. Semmonen se meidän 70-v äitini pirttihirmu on. Ja ei sitä ainaista natkutusta jaksa todellakaan kuunnella. Täytyisi sillä mökillä saada rentoutuakin. ( sinä et varmaan kuuntelisi sitä 15 minuuttia kauempaan *nauraa*)

• marian29
        kyllästynyt kirjoitti:

Joo, mut meilläkin onkin niin, että miehet saa ryypätä, mutta mie en saa, pitäis kai ottaa väkevää viinaa (nainen 46 olen). Ja en kyllä veneileen lähde kaljakorin kanssa ja ahvenia narraamaaan, kyllä mulla siellä maissakin olis paljon kivempaa: saunoja, uida ja hörpätä sitä kaljaa, mut se näkyy meillä olevan bannissa. Semmonen se meidän 70-v äitini pirttihirmu on. Ja ei sitä ainaista natkutusta jaksa todellakaan kuunnella. Täytyisi sillä mökillä saada rentoutuakin. ( sinä et varmaan kuuntelisi sitä 15 minuuttia kauempaan *nauraa*)

..sulla kova muori, meidän muori se mun kanssa viiniä maistelee ja naureskellaan vanhoja juttuja...

• hyvin kyllästynyt
        kyllästynyt kirjoitti:

Mulla on melkein sama tilanne kuin sulla! Kyllä mökin kunnostustalkoisiin kelpaan, mutta kun kävin viimekesänä miesystäväni kanssa viikonlopunvietossa mökillä, niin kyllä sai kyräilyä osakseen, että kuinka kehtaan tulla lomailemaan ja vielä ulkopuolisen (miesystävä) kanssa..
        Munkaan Foordi ei enää sinne suuntaan ajele...
        Kyllä mökki menee myyntiin kun aika koittaa. Näin on.

• veekoot

ota lisää viinaa.. jo rauha tulee.

• naapuri.

Mökki kulttuuri vetää vimeisiään... Nyt jo siitä on muodostunut aina kalliimmaksi meno eräksi muodostunut ns. "unelma" On aiheellista kysyä mikä siinä työleirissä nyt sitä niin mukavaa on vielä?

• Lomailija?

Äitini omistamalla mökillä ei ole kukan kukkaa (luonnonsuojelualueella) eikä siellä saa niin muutenkaan tehdä piha/mökkitöitä vaikka olen sinne monivuotisia kukkia yrittänyt viedä. Olen hieman työnarkomaani mutta opetellut siihen ettei toisten kotona/mökillä saapuuhata ilman isäntäväen suostumuksella, ja sitä suostumusta ei tule! Eli pakko lomailla tekemättä mitään jos sinne menee..

• ei kiitos
        Lomailija? kirjoitti:

Äitini omistamalla mökillä ei ole kukan kukkaa (luonnonsuojelualueella) eikä siellä saa niin muutenkaan tehdä piha/mökkitöitä vaikka olen sinne monivuotisia kukkia yrittänyt viedä. Olen hieman työnarkomaani mutta opetellut siihen ettei toisten kotona/mökillä saapuuhata ilman isäntäväen suostumuksella, ja sitä suostumusta ei tule! Eli pakko lomailla tekemättä mitään jos sinne menee..

jo on viksu äiti sulla kun ei anna viedä perennoja mökille!
        meidän mökillekään ei viedä perennoja ja katselepa ympärillesi miten ihania kukkia sieltä mahtaa löytyä, vanamo, jonka tuoksu ihan hullaannuttaa, talvikki on aivan hurmaava kasvi, kanerva ja mitä sieltä tontilta sitten läytyykin ja vaali niitä. Sopivat nimittäin maisemaan kuin valettu eikä mikään niistä työnny esille häiritsevästi.

• löhöillen

Meidän mökillä on kivaa. Se ei kenellekään ole työleiri. Vieraat saavat nauttia luonnosta, saunasta, uimisesta ja mistä sitten haluavat ja niin teemme mekin.
      Pakolliset hommat teemme eli pikkuhiljaa mm pilkomme polttopuut ja pienet kunnostustyöt ja periaatteena on että se tekee kuka jaksaa ja ketä sattuu huvittamaan.
      Meidän kesäloma kuluu pääasiassa löhöillen ja jos on lämmintä uitamme vaikka varpaita ja katselemme laiturin rakosista pohjaa, lämmitämme saunaa ja uimme, joku voi kalastella tai lenkkeilläkin jos huvittaa. Olen opettanut lapsetkin rentoutumaan, sillä se on taito jos mikä tässä kiireisessä ja hektisessä elämänmenossa.
      meillä jotkut vieraat oikein kysyvät että jos järjestäisimme talkoot ja tekisimme porukalla jotain, no ehkä joskus sitten teemmekin mutta ei ainakaan vielä ole tarvetta ja halua ollut.
      Kyllä on akut loman jälkeen täynnä energiaa.

• kesän ihanuus

Joo täytyy myöntää että oli autuasta palata takaisin kotiin,etenkin juoksevan pesuveden ääreen.Mökkeilyn pitäisi olla rentouttavaa...ja mitä vielä,pelkkää stressiä!!!!Koko loma meni paarmoja huitoessa ja vahtiessa ettei 3-vuotias poika juokse järveen.Kaikista kamalampia oli kauppareissut,ensin pakkaudut veneeseen päästäksesi rantaan,sitten hilaat kauppakassit veneeseen ja takaisin saareen...perillä huomaat että jokin tärkeä ostos unohtui ja ei kun takaisin veneeseen ja kauppaan!Vihdoin kun vähän voit hengähtää niin pitääkin jo pakollinen iltakuvio suorittaa,eli sauna lämpiämään ja grilli kuumenemaan,kas sitten huomaat että onkin lapsen nukkumaanmeno aika ja taas tunnin kamppailu että saat pojan asettumaan nukkumaan.Vihdoinkin kun saat lapset pois jaloista ja voit nauttia ihanasta rauhasta ja istuskella rauhassa mökin kuistilla niin saapuu ystävämme HYTTYSET!!!joten lopun iltaa sitten kuunteletkin hyttysen ininää ja huidot hullun lailla saadaksesi edes hetken olla rauhassa,joten loppuun totean että on ihanaa olla taas kotona...hermotkin lepää;)

• pipukka

Luin monttu auki sun juttusi,hetken ajattelin että se on mun kirjoittama,niin samaa mieltä olen.

• pipukka kirjoitti:

Luin monttu auki sun juttusi,hetken ajattelin että se on mun kirjoittama,niin samaa mieltä olen.

Hauska tietää että joku muukin kokee mökkeilyn kaikkea muuta kun rentouttavaksi..toki mökillä on kiva käydä mutta kyllä siitä on ylimääräistä stressiä;))pari,kolme päivää vielä menettelee mutta sitten rupee pääkoppa "tirisemään"

• omistaja..

kesällä tehdään hommat ja talvella maataan sitten..

Ja mökille ei kaivata urbaaneja laiskiaisia,siinä osa syy miksi teetetään mökillä hommia..vittuilessaan..

ja sukulaisilla teetetään vielä enemmän hommia..

• Jarrmoo

Meidän mökki on helvetti!
      Hämähäkinseittejä joka puolla. Sauna on ihan laho.
      Eikä paikkaa missä uida!

• hiirten hyökkäys

mutta sitten hiiret nakersivat käytävän sisätiloihin
        ja alkoivat vikistä muutama vuosi takaperin. Nyt
        en tiedä mikä tilanne siellä on.

• Mökin ukko
        hiirten hyökkäys kirjoitti:

mutta sitten hiiret nakersivat käytävän sisätiloihin
        ja alkoivat vikistä muutama vuosi takaperin. Nyt
        en tiedä mikä tilanne siellä on.

Jos siellä on niitä hiirulaisia niin laitapa muutamaan kulkupaikkaan hiirenmyrkyt,ei kauaa vikinää kuulu.Minä saan ainakin yöt rauhassa maata ja nauttia hiljaisuudesta.

• tälleen

no voi tosiaankin olla jos on liikaa sakkia niin siitä ei tule muuta ku sanomista.ja aina on joukossa semmonen joka luulee olevansa johtaja ja määräilee toisia niin ku lystää.

• Qummeli

me mennnään aina mökille rentoutuun, pelaa korttii ja ulkoilee, ottaa aukkaa!!! Ei se mistää hanurista oo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mrrr! Ei me paljoo töitä paiskita!

• LEIKINVARJA

En sanoisi ,että on onni omistaa.Ensinäkin sen takia
      kateus ,jatkuva kesävieraitten passaaminen ja ruoan laitto,ei vieraat ainakaan meidän mökillä
      hikipisaroita ole vuodattanut,ilmainen ruoka ja juomat kyllä kelpaa,vihjaillaan vain että kaljat
      on loppumassa kukahan kävis kaupalla.Turha on yleistää ,kyllä on hyväksi käyttäjiä molemmissa.
      En todellakaan olisi mökkiä hankkinut jos olisin
      tiennyt minkälainen kestikievari se on.Ruokalasku
      on joka kk useita satoja € enempi, kuin normaalisti.Jos ostat mökin elä ihmeessä kailota
      kellekään ,jos haluat todella lomailla.

alkaa olla lopussa kuka käy lisää....

• Maalta järvenrannalta

tietääkseni kaupunkilaiset omistavat hyvinkin paljon mökkejä omaltakin asuinpaikaltani. kesäisin kotipaikkakuntani väkimäärä tuplaantuu mökkiläisten ansiosta. Tietääkseni nämä mökit ovat kaupunkilaisten omistuksessa. Kun kerta omistavat itse, en ymmärrä miksi joitakin muita ihmisiä mökille tulisi "töitä tekemään" vuokratkaa oma mökki tai hankkikaa omaksi. Mökki on loistava vaihtoehto rentoutumiseen. Töistä mökillä on itselläni tietoa kyllä, mutta tietääkseni kuitenkin se on hyvin pientä näpertelyä. en sitten tiedä miltä se tuntuu kaupunkilaisilta. Mutta lähinnä takerrun kohtaan jossa tullaan "vieraiksi" mökille tekemään "töitä". hieman ihmetystä herätti tämä kommentti. Ehkä toiset vain osaavat nauttia muustakin kuin kaupungeista.

• mä vaan

tommostahan se mökkeily just on... taas joku pilalle hemmoteltu helsinkiläis teini avautuu ku joutuu kehäkolmosen ulkopuolelle ja ilman nettiä...

• ...taas.

Nämä on tottumisjuttuja.
      Kaupunkilaiset ovat suoraan sanottuna niin lusmuja jotta ei jaksa mitään muuta tehdä kun olla kotona istua tms.. Silloin kaikki talkoot tuntuu v*ttumaisilta ja lyhyetkin talkoot tuntuvat pitkältä.
      Usein kaupunkilaiset jotka asuvat kerrostalossa/rivitalossa, niin eivät osaa osallistua pihatalkoisiin. Vaan tulevat sinne seisoskelemaan.

• city men

Joo talkoot on ihan okei,kun niistä ilmotetaan että,tulisitko jelppaa.Sitten jos kutsu käy muulloinkin kun on jotain hommaa.Mulla on kaiken laisia käsityokaluja(sähköisiä).Kutsuja satoi mökeille,mut loppu kun sanoin et jus se kone mitä tarviit on lainassa,ei tarttenutkaan mennä.

• meikämie

Minkä helevetan takia menet jonkun mökille, jos et halua joutua töihin ja tiedät talkoisiin joutuvasi?

• dde..

Ois jouduttu Juhannuksena hommiin jos ois menty,yhen tutun mökille.Kerran yksi tuttu sano,lähes tyttäres kanssa meidän mökille,grillataan ja otetaan aurinkoo,no syy oli minkätakia meidät kutsuttiin,että sai isäntä apua paskahuusin tyhjennykseen,ruuvat piti ostaa itte sekä juomat,Paska äijä.Sama ukko pyys apua veneen kääntöön talven jäljiltä,sano mulle,mennää sitte kesällä kalaan yhessä,no ei käyty Äijä kyllä kehu kuinka paljon on tullu kalaa.

• perintö

Perin just mökin ja sain niskaani lauman vihaisia sukulaisia jotka ovat tottuneet 20 v vaan löhöämään mökillä rikkaa ristiin laittamatta.
        Vanhempani ovat olleet niin hyväntahtoisia kaikkine palveluineen ja nyt kun tuli ehdot,sepä ei sopinutkaan!!Joten panin kylmästi stopin,käydä saatte vanhempieni vieraana mutta asu ette!En tarvitse tuollaisia siipeilijöitä jos ei killinkiäkään jätetä korvaukseksi eikä saunapuita kukaan tee,paskahuusin tyhjentämisestä puhumattakaan.Tilasin vielä rantasaunan jonka 81 v vanhempani panivat pystyyn!!Olin itsekin pystytystalkoissa ja viikon juuri apuna siellä.Tuli rakentamisen oppitunti näin naisimmeiselle isän kädestä ja kivaa oli!Osaan jopa ampua naulapyssyllä,saiskohan sillä miehenkin,eiks laulussa sanota et pyssyllä ei miestä saa,mut miten ois naulapyssy??

• saman tien töissä ja kokoaj...
        perintö kirjoitti:

Perin just mökin ja sain niskaani lauman vihaisia sukulaisia jotka ovat tottuneet 20 v vaan löhöämään mökillä rikkaa ristiin laittamatta.
        Vanhempani ovat olleet niin hyväntahtoisia kaikkine palveluineen ja nyt kun tuli ehdot,sepä ei sopinutkaan!!Joten panin kylmästi stopin,käydä saatte vanhempieni vieraana mutta asu ette!En tarvitse tuollaisia siipeilijöitä jos ei killinkiäkään jätetä korvaukseksi eikä saunapuita kukaan tee,paskahuusin tyhjentämisestä puhumattakaan.Tilasin vielä rantasaunan jonka 81 v vanhempani panivat pystyyn!!Olin itsekin pystytystalkoissa ja viikon juuri apuna siellä.Tuli rakentamisen oppitunti näin naisimmeiselle isän kädestä ja kivaa oli!Osaan jopa ampua naulapyssyllä,saiskohan sillä miehenkin,eiks laulussa sanota et pyssyllä ei miestä saa,mut miten ois naulapyssy??

mää oon tosipaljo sua nuorempi, ja kokoajammenos, mut soita heti jos hanslankarii tarttet, nin saatan olla myös tulos.voin vaikka käyrä apteekis hakeen nitroo vanhuksillen... jos taksit kulkoo!!! Elikkäs must o pal apuu toisinaan !!!!

• Takaisin kaupunkiin

...vaan maalla kasvanut ja kaupungissa asuva viiskymppinen ruumiillista ja muutakin työtä helvetisti tehnyt ja tekevä mies.

Ilokseni pari lukutaitoistakin vastasi.

En väittänyt olevani loisimisen kannattaja. Kyllä vierailukutsuilla talkoisiin kusettaminen on aika härskiä. Joillakin on vain tapana toteuttaa omia visioitaan keksimällä toisille hommia ja läheisiään höykyttämällä ja syyllistämällä. Eihän monet edes tiedä mitä sana TALKOOT tarkoittaa.

Niin monet miehet perustelevat päivittäistä lomaryyppäämistään eukkoparoilleen juuri "painetuilla hommilla". Teineillekin on terveellisempää olla ikäistensä parissa, kuin olla jatkuvasti apumiehenä jollekin kaljahöyrylle pöljälle.

Jotku eronneet naikkoset hakevat muka miestä, kun todellisuudessa tarvitsevat jonkun hyvänahkaisen tollon remontteeraamaan kiinteistöjään. Toimisiko siinä prostituution kieltävä laki? Eräs kaverini ei enää viitsi kertoa naisille ammattiaan juuri siitä syystä.

Mitä tekemistä kaupunkien pihatalkoilla tämänkin asian kanssa oli? Jos joillekin jää leipätyön jälkeen vielä voimia, niin voi onnitella itseään. Useimmat sellaiset työpaikat jäi 70- ja 80-luvuille.

Varmaan on sellaisiakin mökkiperheitä, joissa lomailee tyytyväisiä ja muut huomioon ottavia ihmisiä. En vain tiedä missä.

Vuokramökki on hyvä juttu. Voi levätä ja nauttia luonnon rauhasta ilman syyllisyyttä. Ei pomottajia: Ei vieraita.

Hyvää kesää kaikille :)

• se vasta

kivaa on! Pääsee eroon arkisesta ja kaikesta muusta paskasta!!! Eikä aina tarvi olla hiirenhiljasta, nauttii siitä muutenkin, niin jos ei ole vintin kans pahoja ongelmia, jos on tottunu hullujenhuoneen hiljaisuuteen. Tai ei varaa omaan mökkiin niinku meillä rikkailla!

• voi olla

Varsinkin jos kaikenlaista hommaa on ihan stressiin asti. Tähän tosin on se lääke, että pitää mökin suht perus sellaisena ja laittaa kaikki systeemit mitä laittaa,kunnolla, jotta niitä ei tartte joka vuosi ropata.

Mielestäni kiusallisin asia on jatkuva sukulaisten hinku tunkea mökille kiljuvine kakaroineen. Varsinkin jos suku on suuri, niin kyllä tulijoita piisaa. Itse kaipaan mökiltä rauhaa enkä halua sen olevan mikään kestikievari.
      Kesässä on viikonloppuja loppujenlopuksi melko vähän, joten luulisi sukulaisten sen verran tajuavan, että jos jokainen käy kerran kesässä mökillämme, ovat kaikki viikonloput buukattu.

• pidän

joka kesä lomaa toukokuusta elokuuhun, siihä kerkiää kyllä rentoutua. Olen kaukaaviisas ja laitan rahaa jemmaan ni pärjää hyvin.

• ei naurata

joo,kyllä nyt loppu meikäläiseltä mökkeily tälle kesälle.siskon miehen veli hukku viime yönä kun olivat mökillä,niin eipä ole enää intoo mennä mökille,että tämmöstä tää on välillä.

• Suolasuu

Mä en ole ollut KOSKAAN kesämökillä, Jos se nyt on noin huono paikka niin en taida mennäkkään, en ole vielä varma..... Höeh..

• hilppanen

Juu varmaan on kamalaa kun on kamalaa! Minun kamaluuteni on juova eläkkeelle siirtynyt kaveri. Hän on sohvaperuna. Jos tulee vieraita ne savustetaan ulos törkeällä epäkohteliaalla käytöksellä koska häiritsevät ja näkevät totuuden eläkeläisen mökkielämästä. Vieraat eivät voi nauttia siitä mikä olisi nauttimisen avoista verrattuna kaupunkiin. Hiljaisuus, puhdas järvi, kalastus, uinti auringonotto omalla rannalla, iloinen mieli ja viihtyisä luonteva ilmapiiri tuttujen kanssa. Apua! Missä on terve järki? Me emme jää tänne, vaan olemme käymässä kukin vuorollaan. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi negatiivisuuteen. Jos sitä väkisin tulee "takkiin", niin yrittäkää edes päästä siitä eroon. Meillä sitä vaalitaan viimeiseen asti; hapanta naamaa. Muiden hauskuuden tappamien voi olla juopon ainoa harrastus. Siis: pakko palata kaupunkiin saasteista huolimatta!

• töitä töitä vaan

työtävieroksuville luusereille

• paras paikka
        töitä töitä vaan kirjoitti:

työtävieroksuville luusereille

Jaa?

No sinähän tuletkin loput pelkat työstämään että minä pääsen vierotushoitoon. Ota omat eväät ja työkalut messiin ettei minun tarvitse vaivautua sohvalta nousemaan. Kun saat kehikon veistettyä voitkin siirtyä polttopuiden tekoon. Luonnollisesti otan pienen maksun ohjatusta virike toiminnasta.

Meitä on moneksi.
        Jos ne työleirit ahdistaa älä mene toistamiseen tuttavan tai sukulaisen mökille. Yksi paljon käytetty tapa jotta sukulaisten passaamisesta valmiissa ympäristössä vältyttäisiin. Mikäs sen mukavampaa kuin sukulaiset jotka ilmestyy "mökkeilemään" sen jälkeen kun kaikki on saatu valmiiksi?

Sukulaiset on mukavia, tuntemattomat tai ainakin kaukaiset sukulaiset niitä parhaita.

Yks tuttu teki mökkinsä h..tin kauas sen takia kun kyllästyi vieraisiin jotka tulivat pyytämättä ja kauniisti esitetyistä kielloista huolimatta. Voi sitä juhlaa kun esim. juhannuksena olet menossa saunaan ja pihaan pölähtää äänimerkin kanssa sukulaiset. Heipähei, ylläri, tultiin juhannuksen viettoon!!
        Itselle kävi viime juhannuksena samalla tavalla. Paitsi että olimme jo saunassa. V..TTU! Poistuivat kuitenkin heti kohta. Jäi kutsu saamatta?

• Kummitus1
        paras paikka kirjoitti:

Jaa?

No sinähän tuletkin loput pelkat työstämään että minä pääsen vierotushoitoon. Ota omat eväät ja työkalut messiin ettei minun tarvitse vaivautua sohvalta nousemaan. Kun saat kehikon veistettyä voitkin siirtyä polttopuiden tekoon. Luonnollisesti otan pienen maksun ohjatusta virike toiminnasta.

Meitä on moneksi.
        Jos ne työleirit ahdistaa älä mene toistamiseen tuttavan tai sukulaisen mökille. Yksi paljon käytetty tapa jotta sukulaisten passaamisesta valmiissa ympäristössä vältyttäisiin. Mikäs sen mukavampaa kuin sukulaiset jotka ilmestyy "mökkeilemään" sen jälkeen kun kaikki on saatu valmiiksi?

Sukulaiset on mukavia, tuntemattomat tai ainakin kaukaiset sukulaiset niitä parhaita.

Yks tuttu teki mökkinsä h..tin kauas sen takia kun kyllästyi vieraisiin jotka tulivat pyytämättä ja kauniisti esitetyistä kielloista huolimatta. Voi sitä juhlaa kun esim. juhannuksena olet menossa saunaan ja pihaan pölähtää äänimerkin kanssa sukulaiset. Heipähei, ylläri, tultiin juhannuksen viettoon!!
        Itselle kävi viime juhannuksena samalla tavalla. Paitsi että olimme jo saunassa. V..TTU! Poistuivat kuitenkin heti kohta. Jäi kutsu saamatta?

Kohta kaksi vuotta ollut mökki saaressa. Kaikki vapaa-aika vietetty siellä, paikkoja laitettu kuntoon ja helppokäyttöisemmäksi. Töitä on tosiaan tehty aika lailla ja pari kertaa on pinnakin meinannut palaa hankaluuksien keskellä. Työleiri-ajatus tuli kieltämättä pari kertaa minunkin mieleeni.

Mutta ei tule enää! Valmiita, jo tehtyjä töitä katsellessa mieli lepää ihan siinä missä kaunista maisemaakin katsellessa. Niin se vaan on! Oman käden jälki ja itse tehdyt työt tekevät elämästä arvokasta ja merkityksellistä. Kyse ei ole ainoastaan rahallisista säästöistä, vaan kyvystä tehdä, halusta osata ja opetella ja tahdosta itse luoda itselleen tietynlaisia mukavuuksia.

Kun hommat sitäpaitsi saa niin sanotusti "kontroliin", ts. tehtävät työt saa kunnolla kartoitettua, ja niissä pääsee ikään kuin niskan päälle, asiat muuttuvat ihan toisenlaisiksi. Hommia ei enää tarvitse tehdä päällekaatumisjärjestyksessä ja työtehtäviä voi aika nopeasti alkaa itsekin säädellä esim. oman mielialansa mukaan.

Aikamoinen määrä hommia on tosiaan paiskittu parissa vuodessa, mutta hetkeäkään en vaihtaisi pois, enkä mitään tekemääni kadu! Kaikilla töillä on ollut oma tarkoituksensa, ja ne helpottavat elämistä vielä monen vuosikymmenen ajan. Monta kertaa tänäkin talvena ajattelin, että onneksi ne terassit tuli jo viime kesänä tehtyä, niin oli paljon helpompaa tuo lumien luonti on, kun alusta oli tasainen.

Aina on mukavampaa, kun hankalimmat työt ovat takana- kuin edessäpäin! Rakkaasta mökistä tulee oman työn kautta vaan entistäkin rakkaampi!

Työntekoa ei kannata pelätä, on ilo ja riemu, kun pystyy ja kykenee tekemään työtä. Se toinen vaihtoehto nimittäin on sitten se huomattavasti ikävämpi vaihtoehto - ja se on asia, jota on syytäkin vähän pelätä!

• tehty ja tehdään
        Kummitus1 kirjoitti:

Kohta kaksi vuotta ollut mökki saaressa. Kaikki vapaa-aika vietetty siellä, paikkoja laitettu kuntoon ja helppokäyttöisemmäksi. Töitä on tosiaan tehty aika lailla ja pari kertaa on pinnakin meinannut palaa hankaluuksien keskellä. Työleiri-ajatus tuli kieltämättä pari kertaa minunkin mieleeni.

Mutta ei tule enää! Valmiita, jo tehtyjä töitä katsellessa mieli lepää ihan siinä missä kaunista maisemaakin katsellessa. Niin se vaan on! Oman käden jälki ja itse tehdyt työt tekevät elämästä arvokasta ja merkityksellistä. Kyse ei ole ainoastaan rahallisista säästöistä, vaan kyvystä tehdä, halusta osata ja opetella ja tahdosta itse luoda itselleen tietynlaisia mukavuuksia.

Kun hommat sitäpaitsi saa niin sanotusti "kontroliin", ts. tehtävät työt saa kunnolla kartoitettua, ja niissä pääsee ikään kuin niskan päälle, asiat muuttuvat ihan toisenlaisiksi. Hommia ei enää tarvitse tehdä päällekaatumisjärjestyksessä ja työtehtäviä voi aika nopeasti alkaa itsekin säädellä esim. oman mielialansa mukaan.

Aikamoinen määrä hommia on tosiaan paiskittu parissa vuodessa, mutta hetkeäkään en vaihtaisi pois, enkä mitään tekemääni kadu! Kaikilla töillä on ollut oma tarkoituksensa, ja ne helpottavat elämistä vielä monen vuosikymmenen ajan. Monta kertaa tänäkin talvena ajattelin, että onneksi ne terassit tuli jo viime kesänä tehtyä, niin oli paljon helpompaa tuo lumien luonti on, kun alusta oli tasainen.

Aina on mukavampaa, kun hankalimmat työt ovat takana- kuin edessäpäin! Rakkaasta mökistä tulee oman työn kautta vaan entistäkin rakkaampi!

Työntekoa ei kannata pelätä, on ilo ja riemu, kun pystyy ja kykenee tekemään työtä. Se toinen vaihtoehto nimittäin on sitten se huomattavasti ikävämpi vaihtoehto - ja se on asia, jota on syytäkin vähän pelätä!

Kumma että on jo viides vuosi siitä kun aloitettiin raivaamattomasta rantatontista. Yksi vuosi tietä ja rakennuspaikan raivausta, toinen päärakennusta, kolmas sen viimeistelyä, neljäs rantaa ja laitureita. Nyt pitäisi vielä vetäistä jonkinlainen varasto pystyyn. Talkooporukoita ei ole kutsuttu eikä urakoilla vaivattu, eikä taideta jatkossakaan. Päärakennuskin teetettiin lämpimänpitävään kuntoon ulkopuolisella urakalla, mutta muuten on pärjätty omin käsin.
        Ensi kesästäkin tulee tiukka ja mahdollisille kävijöille tehdään kevään aikana blogissa ja puheluissa ja tapaamisissa selväksi että lomalaisia ei mahdu jussia, paria rapujuhlaa ja uistelusesonkia lukuunottamatta, joihin on omat ennalta vakiintuneet porukat, ja joiden käyntien ajaksi tehdään kunnolla tilaa maailmanparantamiselle.
        Toimistorotalle on oikein mieluista suunnitella fyysistä rojektia, piirtää itse lupakuvat, mitoittaa ja tilata tarvikkeet ja sitten gryndata anturasta piipunhattuun nyt työn alla oleva talousrakennus. Kun itse tekee vaikka ammattilaiseen verrattuna moninkertaisella tuntimäärällä, niin säästää palkkasäästöinä hyvät työvälineet ja vielä enemmänkin - ehkä on varaa vähän parempiin materiaaleihinkin.
        Saattaa olla vähän itsekästä tehdä parille aikuiselle tukikohtaa, eikä kutsua sinne ainakaan rakennusvuosina isoa sukua ja tuttavapiiriä. Valitettavasti tilanne on semmoinen, että kävijät muuttuisivat rojektin häiriötekijöiksi viedessään tuunaajan niukkaa aikaa - raha ei ole päälimmäinen rasite. Jos pitää lähteä kaupunkiin, niin sitten menen rauta- ja lautakauppaan enkä viina-sellaiseen. Ensi kesänä ei huvita mennä mansikkatorille tai fileostoksille eikä viihdyttää vieraita taidenäyttelyissä tai kyläjuhlissa, vaan ostan työn juhlaan arkiruokaa ja bisseä. Se on gryndaajan elämää ensi kesänä.
        Sitä on kiva suunnitella jo nyt kun cityarki meinaa venyä ylitöiden puolelle...

• ihh8g08g
        tehty ja tehdään kirjoitti:

Kumma että on jo viides vuosi siitä kun aloitettiin raivaamattomasta rantatontista. Yksi vuosi tietä ja rakennuspaikan raivausta, toinen päärakennusta, kolmas sen viimeistelyä, neljäs rantaa ja laitureita. Nyt pitäisi vielä vetäistä jonkinlainen varasto pystyyn. Talkooporukoita ei ole kutsuttu eikä urakoilla vaivattu, eikä taideta jatkossakaan. Päärakennuskin teetettiin lämpimänpitävään kuntoon ulkopuolisella urakalla, mutta muuten on pärjätty omin käsin.
        Ensi kesästäkin tulee tiukka ja mahdollisille kävijöille tehdään kevään aikana blogissa ja puheluissa ja tapaamisissa selväksi että lomalaisia ei mahdu jussia, paria rapujuhlaa ja uistelusesonkia lukuunottamatta, joihin on omat ennalta vakiintuneet porukat, ja joiden käyntien ajaksi tehdään kunnolla tilaa maailmanparantamiselle.
        Toimistorotalle on oikein mieluista suunnitella fyysistä rojektia, piirtää itse lupakuvat, mitoittaa ja tilata tarvikkeet ja sitten gryndata anturasta piipunhattuun nyt työn alla oleva talousrakennus. Kun itse tekee vaikka ammattilaiseen verrattuna moninkertaisella tuntimäärällä, niin säästää palkkasäästöinä hyvät työvälineet ja vielä enemmänkin - ehkä on varaa vähän parempiin materiaaleihinkin.
        Saattaa olla vähän itsekästä tehdä parille aikuiselle tukikohtaa, eikä kutsua sinne ainakaan rakennusvuosina isoa sukua ja tuttavapiiriä. Valitettavasti tilanne on semmoinen, että kävijät muuttuisivat rojektin häiriötekijöiksi viedessään tuunaajan niukkaa aikaa - raha ei ole päälimmäinen rasite. Jos pitää lähteä kaupunkiin, niin sitten menen rauta- ja lautakauppaan enkä viina-sellaiseen. Ensi kesänä ei huvita mennä mansikkatorille tai fileostoksille eikä viihdyttää vieraita taidenäyttelyissä tai kyläjuhlissa, vaan ostan työn juhlaan arkiruokaa ja bisseä. Se on gryndaajan elämää ensi kesänä.
        Sitä on kiva suunnitella jo nyt kun cityarki meinaa venyä ylitöiden puolelle...

Itse duunasin saunan tossa vuosi pari sitten pitemmän kaavan kautta eli perinteisillä menetelmillä. Hidasta hommaa mutta suurin "hidaste" oli joojoo miehet joita kävi harva se päivä vaikka mesta oli aika syrjässä mutta hyvän tien takana. Yksi kun lähti tuli toinen. Ja tätä rataa jatkui melkein koko projektin ajan. Mutta eipä ollut aikataulua olemassa ja valmiiksi tuli joka tapauksessa. Kait se oli niin ihmeellistä kun hommat tekee kuorimaraudalla ja kirveillä yms? Kyllähän sitä moni ääneen ihmettilikin. Miksi teet käsin kun saat soittamalla valmiin saunan? Miten sen nyt selität että omin käsin tehty on hiukan toinen juttu kuin itse ostettu? Mitähän maksaisi käsintehty ja piiluttu pihasauna lyhyillä nurkilla? En tosin myy. Itte tehty. Palkinto jo sinällään.

• Näinse on
        ihh8g08g kirjoitti:

Itse duunasin saunan tossa vuosi pari sitten pitemmän kaavan kautta eli perinteisillä menetelmillä. Hidasta hommaa mutta suurin "hidaste" oli joojoo miehet joita kävi harva se päivä vaikka mesta oli aika syrjässä mutta hyvän tien takana. Yksi kun lähti tuli toinen. Ja tätä rataa jatkui melkein koko projektin ajan. Mutta eipä ollut aikataulua olemassa ja valmiiksi tuli joka tapauksessa. Kait se oli niin ihmeellistä kun hommat tekee kuorimaraudalla ja kirveillä yms? Kyllähän sitä moni ääneen ihmettilikin. Miksi teet käsin kun saat soittamalla valmiin saunan? Miten sen nyt selität että omin käsin tehty on hiukan toinen juttu kuin itse ostettu? Mitähän maksaisi käsintehty ja piiluttu pihasauna lyhyillä nurkilla? En tosin myy. Itte tehty. Palkinto jo sinällään.

Nostan hattua tekemisillesi,
        Vielä lastenlapsetkin kehuvat isiensä aikaansaannoksia.

• möcin ucco

Työleiriä enemmän tai vähemmän. Osta auto ja ala käyttää sitä huolloissa, katsastuksissa, pese, vahaa.
      Osta vene ja nosta ja laske sitä maalle ja veteen koko ajan, vahdi hometta ja ruostetta, pese lokinpaskaa...
      Parempi vaan vetää verhot ikkunaan ja maata kotona?

• rairairai--

Tunnen yhden ihmisen jolle työteko muodossa tai toisessa aiheuttaa traumoja. Selittää kolme tuntia jos välttyy sillä viiden minuutin työnteolta.

Ei mökillä ole pakko itseään työllä kiusata. Ainahan sitä voi mennä sukulaisten mökille passattavaksi. Kutsumatta tietenkin kaljakassien kanssa saunomaan, ryyppäämään ja krapulassa makaamaan.

Vihjeenä mökittömille näin juhannuksen alla..

• Tiuska

vituttaa myös ne kaupunkilaiset, jotka tulee kesäpaikkaamme maalle ja mittailevat pihan konekalustoa kahvikuppi kädessä koneelta toiselle tepastellen ...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe