Hinnasta ja laadusta

Miten on

Onko 50000 euron auto kaksi kertaa parempi kuin 25000 euron menopeli? Kyse on uusista autoista.

Jos on tavallinen perhe, isä, äiti ja kaksi lasta niin mitä konkreettista saa satsaamalla kaksi kertaa enemmän autoon?

11

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiljaisuutta

      Siinä kai se suurin ero on kun hinta kasvaa noin selvästi.

    • .....

      Kannattaa muistaa, että verollisessa hinnassa ei euromääräisesti ole noin suurta eroa.

      Mielestäni paras asia on, että maksat yhteistä hyvää reilusti enemmän. Seuraavina tulevat mahdollisesti koko: olette iso perhe ja 50teurolla saa jo tila-auton, 25 teurolla ei oikein edes kovin tuoretta käytettyä. Seuraavaksi tulee sitten muut.

    • ike.

      Saat enemmän tehoa, tilaa tai laatua. Ihan oma valinta.

      • Miten on

        Mihin Suomessa tarvitsee pariasataa hevosvoimaa? Kyllä kai nelihenkinen perhe mahtuu tavalliseen perheautoon, ja laatu, se onkin sitten mielenkiintoinen keskustelunaihe...


      • ike.
        Miten on kirjoitti:

        Mihin Suomessa tarvitsee pariasataa hevosvoimaa? Kyllä kai nelihenkinen perhe mahtuu tavalliseen perheautoon, ja laatu, se onkin sitten mielenkiintoinen keskustelunaihe...

        Tehoa tarvitsee suomessa yhtälailla kuin muuallakin. Omaa mukavuutta se on. Ehtii lyhyilläkin kiihdytyskaistoilla kiihdyttää, ehtii maantiellä kunnolla ohi rekoistakin ilman kilometrin tilaa, hauskempi jne.

        Parisataa hv ei ole edes nykyisin kovinkaan kummoinen teho...


    • määrittely

      Määrittele termit: "laatu", "parempi", "enemmän".

      Etenkin laadun määritteleminen on lähes mahdotonta. Virallisia tulkintoja on kymmeniä, ja jokaisella teiniviiksellä ja vanhemmallakin autoilijalla on oma, pahasti värittynyt näkemyksensä laadusta.

    • OOOO

      ...saa itselleen paskan.

      Laatu maksaa.



      Terveisin S4-kuski.

    • Alex_

      Moi !

      Missään tuotteessa ei "laatu" (mitä se sitten onkaan) kasva lineaarisesti hinnan kasvaessa.

      Lähinnä kyse on jonkin asteisesta logaritmisesta suhteesta.logaritmin kantaluvun voi sitten jokainen asettaa omien mieltymystensä mukaisiksi.

      Eli esimerkiksi kuusinkertaistaessa hinnan saattaa saada kaksi kertaa paremman auton.

      --

      • sitten hitaasti

        Otetaan nyt auto, hinnan noustessa 15000 eurosta 25000 niin laatu kasvaa enemmän kuin 25000 eurosta 50000?

        Vähän sama jos on rapakunnossa, alkaa kuntoilla säännöllisesti kolme kertaa viikossa. Saa hyvän kunnon mutta tästä huomattava parannus vaatisi suuria ponnistuksia.

        Samoin kaikissa hyödykkeissä, kun halvinta ei osta nousee laatu nopeasti rahaa enemmän laitettaessa. Jossain vaiheessa nousu loivenee, tarvitaan suuria summia lisää rahaa jotta laatu nousisi merkittävästi.


    • Monestakin syystä:

      Kalliimpien autojen katteet kaikissa portaissa ovat halvempia autoja suuremmat. Liike myy siksi mieluummin yhden 50 000 euron Audin kuin kaksi 25 000 euron Volkkaria. Saman merkin sisälläkin tilanne on sama.

      Jos nyt käytetään esimerkkinä vaikka Volkkaria, niin vaikkapa Boran valmistuskustannukset eivät ole kuin minimaalisesti Passatin kustannuksia pienemmät. Materiaalit ovat samoja, osia on yhtä paljon eikä siitä suurtakaan hinnaneroa tule, että Passatissa on neliömetri enemmän peltiä ja pari kiloa enemmän muovia. Jossain Audissa voi sitten olla pieni ero jo materiaaleissakin, mutta ero on sittenkin varsin vähäinen. Kuitenkin tehdas, maahantuoja ja jälleenmyyjä hinnoittelevat eron reippaasti isommaksi. Sama tilanne pätee moottoreihinkin. Aikoinaan suomen markkinoilla oli Volvoja sekä 2,0 että 2,3-litraisilla moottoreilla. Alusta, vaihteisto, jarrut ja varustelu olivat samat, hinnaneroa tuhansia markkoja. Kyseessä oli sama lohko eri porauksella. Isompi moottori oli jopa pari kiloa kevyempi isommasta porauksesta johtuen. Hintaerolla ei siten ollut mitään tekemistä valmistuskustannusten kanssa.

      Myös verottaja pistää oman lusikkansa soppaan. Autoveron kiinteähintainen vähennys tekee siitä progressiivisen. Veron osuus on siten kalliimmissa autoissa halvempia suurempi.

      Eli kalliimpi auto tuskin tarjoaa parempaa vastinetta rahalle. Mutta jos on rahaa...

      • Jos siinä kalliimmassa autossa on paljon monimutkaisempaa tekniikkaa, kuten esim. neliveto, turbo, enemmän turvatyynyjä, kaikenmaailman sähköherkkuja yms. Minulle ainakin automyyjät väittävät, että heidän katteensa on 25000 ja 50000 euron autossa lähes sama ja mieluummin siis myisivät kaksi tavallista mallia kuin yhden luxusversion.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5430
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1637
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      239
      1620
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      324
      1150
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1136
    Aihe