Outoa

Käytöstä hämpyltä

Puhdistin eilen hämppyni terraarion, tyhjensin ja pesin. Sitten laitoin kaikki tavarat siellä uuteen järjestykseen. No, situkun laitoin hämpyn takas sinne terraarioon ni ei mennyt kuin pieni tovi ni se jo rakensi uutta pesäänsä. Ja iltaan mennessä se oli jo tehnyt nurkkaan (puun ja seinän väliin) ison pesän. Se miksi tää on outoa, on se että se on juuri luonut mottinsa (kuukausi sitten), sekä se että se ei kerennyt olee "uudessa" terraariossa kuin pienen hetken kun se jo rupes sitä tekee. Ennen kun pesin sen terraarion, siellä oli 4 pesää. Jotka se teki edellisen motinluonnin yhteydessä. 3 ekaa pesää se hylkäs ja sit neljännen se hyväksy, jossa se sitten sen mottinsa loi. Olen aina ollut siinä uskossa että ne tekevät pesän silloin kun ne ovat tosiaan nahkaansa luomassa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Minusta aika outoa.

4

523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämähäkki on kyseessä? Kuulostaa aikamoiselta remottireiskalta =). Oma G.Roseani ei ole tähän päivään mennessä tehnyt ainuttakaan pesää mutta ei ole kyllä luonutkaan.

• Miriam

Hämähäkin nahanluontia sanotaan molttaamiseksi joka on suoraan englannin kielestä sanasta molt.
      Moltti-molttaa-moltata

Häiritsi tekstissäsi tuo asiavirhe,kun sanoit että lukkisi on juuri luonut mottinsa ja puhuit motinluonnista.

Tuosta pesästä sen verran että kaikki lukit eivät mene pesää tai tee pesää nahanluonnin takia.
      Jotkut taas linnoittautuvat jo hyvissä ajoin pesään piiloon.
      Omat lukkini luovat nahkansa ihan pesän ulkopuolella.Seitittävät vain patjan alleen ennenkuin keikahtavat kumoon.
      Terraa sisustetaan innolla väliajoillakin ja aina kun huvittaa.
      Oma C.fasciatum ainakin on seitittänyt pintakerroksen turpeesta ja välillä kenailee pinnalla ja toisinaan mönkii seittikannen alla tehden uusia käytäviä ja pesäpaikkoja.

Näillä elukoilla on ihan omat tapansa ja toimintamallinsa jokaisella,joten mitään tarkkaa määritystä ei koskaan pysty tekemään.
      Mutta tuo pesänrakentaminen on ihan normaalia vaikkei nahanluontia ole tulossakaan.
      Onhan se kiva kun on turvallinen pesä mihin mennä turvaan kun pelottaa=)
      Ja koskaan näille ei ole kelvannut valmiiksi sisustettu ja tarkoin paikoilleen asetellut koristukset,vaan ne siirrellään oman mielen mukaan heti eri järjestykseen.
      Sisustusmakunsa kullakin=)

• meredith

Minulla on cyano, joten kyllä seittiä riittää monen hämähäkin tarpeeksi :D

• tulikin

mieleen,että nyt joku esiintyy enemmän asiantuntijana mitä onkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2600
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2552
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1577
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1500
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1430
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1352
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1157
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1076
    Aihe