2-litrainen vai 2.3?

Tuomo

Olen harkinnut hankkivani 240 sedanin vuosimallia 1988-1993, mielellään melko vähän ajetun. Ilmeisesti kyseinen malli kuitenkin kuluttuaa melko paljon bensaa sekalaisessa ajossa ja mietinkin, että olisiko kulutuksen vähentämiseksi viisaampaa hankkia 2-litrainen vai 2.3 koneella varustettu auto? Onko jotain muuta mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota kyseistä autoa hankkiessa?

8

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ari

      Auto on erittäin kestävä.
      Suurempi moottori on vähäruokaisempi.
      Olen etsinyt vähän ajettua itsekin, eivät ole myytävänä...

      • Tuomo

        Nyt olisi tarjolla vm. 1989 240 DL, eli ilmeisesti kyseinen malli on 2-litraisella koneella ja katalysaattorilla varustettu. Osaako kukaan sanoa kuinka epätaloudellinen auto tällainen olisi? Käsittääkseni kyseinen auto on 4-vaihteinen, vaikuttaako tämä kulutukseen? Jos olen ymmärtänyt oikein, vuoden 1988 mallia uudemmat ovat edeltäjiään hieman taloudellisempia. Onkohan tuossa -89 mallissa ohjaustehostinta?

        Kiitos tiedoista.


      • Ei halpaa
        Tuomo kirjoitti:

        Nyt olisi tarjolla vm. 1989 240 DL, eli ilmeisesti kyseinen malli on 2-litraisella koneella ja katalysaattorilla varustettu. Osaako kukaan sanoa kuinka epätaloudellinen auto tällainen olisi? Käsittääkseni kyseinen auto on 4-vaihteinen, vaikuttaako tämä kulutukseen? Jos olen ymmärtänyt oikein, vuoden 1988 mallia uudemmat ovat edeltäjiään hieman taloudellisempia. Onkohan tuossa -89 mallissa ohjaustehostinta?

        Kiitos tiedoista.

        Tuollaiselle kaksilitraiselle 240DL mallille on ilmoitettu seuraavat kulutukset:

        Maantie: 6,0 (näinköhän pitää paikkansa)
        Yhdistetty: 9,0
        Kaupunki: 11,0

        Kiihtyvyys ei ole kummoinen:
        13.6 sek/0-100

        Eikä huippunopeuskaan:
        162 km/h

        Niin, mitä tuohon nyt sanoisi. Vanha ja laiska auto jolla korkeat käyttökustannukset (kulutus). Tukevasti tehty kori jossa ei kuitenkaan 5 vuotta uudempien turvavarusteita (airbag).


      • Jukk
        Tuomo kirjoitti:

        Nyt olisi tarjolla vm. 1989 240 DL, eli ilmeisesti kyseinen malli on 2-litraisella koneella ja katalysaattorilla varustettu. Osaako kukaan sanoa kuinka epätaloudellinen auto tällainen olisi? Käsittääkseni kyseinen auto on 4-vaihteinen, vaikuttaako tämä kulutukseen? Jos olen ymmärtänyt oikein, vuoden 1988 mallia uudemmat ovat edeltäjiään hieman taloudellisempia. Onkohan tuossa -89 mallissa ohjaustehostinta?

        Kiitos tiedoista.

        Kattimalleja ja tavallisia myytiin rinnakkain 90-luvun taitteessa. Kattimalleissa on maskissa lambdasondin tunnus ja lisäksi maahantuojan lisäämä katalysator -teksti takapäässä, se oli niin hienoa silloin. DL on varmaan vieläkin kaasutinkoneella. Epätaloudellisuus on suhteellista, B200 on todella pihi oikein säädettynä, moottoritienopeuksilla 4-vaihteinen alkaa hörppiä suhteettomasti. Osasyynä on tietty legon aerodynamiikka. Jotain tuollaista 9-11 sadalla voi palaa sekalaisessa ajossa, maantiellä pääsee alle 8:lla järkevällä ajolla. 5-vaihteisia laatikkoja on maailma täynnä eikä vaihto ole hankalaa kunhan muistaa ottaa myös laatikkoon sopivan kardaanin, moottoritienopeuksissa 2-litrainen alkaa kyllä olla melko mehuton viitosella. Servo voi olla tai ei eli se on lisävaruste. Ohjaustuntuma on mielestäni tehostetussa huonompi, liian herkkä maantiellä. Ilmankin pärjää kunhan ei ajele kaljuilla renkailla. Oikein tarkalla silmällä erottaa servollisen jo sivusta, niissä on etupyörä aavistuksen verran edempänä lokasuojassa.

        Henkilökohtaisesti arvostan enemmän pitkän keulan antamaa turvaa kuin poikittaisen alumiinimoottorin takana kyyhöttämistä muutaman muovipussin suojissa. Samalla kannattaa muistaa, miten 240:n ovet on tehty ja millaisen palkin päällä etupenkit ovat. Ei tule corolla koputtamatta tupaan...

        Tuonikäisessä on tietty sitten ne kaikki ikäisensä murheet, mutta onneksi vain pikkuruuvaamisen muodossa. Mitään dramaattisesti laukeavaa ei autossa ole, maalaisjärjellä pärjää ja ainakin kattimalleissa (matala puristussuhde)jopa nykyään kauhisteltu jakoremmin katkeaminen, jos se nyt ylipäänsä katkeaa, ei aiheuta muuta kuin moottorin sammumisen. Ei ole "koiranluita" ja pyörissäkin on ihan oikeat kestävät rullalaakerit, etupyörät ovat jopa kääntyvää mallia ihan tehtaan jäljiltä. Kiva napata parkkipaikka jonkun kankeamman nenän alta... Ilmastointia on helppo säätää avaamalla ikkunoita tarpeen mukaan ja talvella lämpöä riittää naapurin TDIllekin. Ainoa, millä nuo saa pois liikenteestä, on varaosien myynnin lopettaminen, muuten niitä näkee tien päällä vielä silloinkin kun saman merkin 2006-mallit on jo paalattu.

        Raahasin omani Ruotsista, suosittelen. Siellä ei ole pikkukoneita, kattikoneet tulivat aiemmin ja varusteluakin on yleensä vähän reilummin. Alle 100 tkm ajettuja on tarjolla, tosin niillä on arvoa sielläkin, itsekin olisin saanut jonkun 940 tai 850 ritsan samaan rahaan, ei vaan kumpikaan malli houkuttele. Ruotsissa on seurattu ajokilometrejä paljon tarkemmin joten lukematkin ovat yleensä uskottavia verrattuna rehelliseen kansaamme. Ne papat, jotka ostivat viimeisiä uusia kaksisataisia, ovat nyt poistumassa henkikirjoista joten tarjonta on tasaista jo Tukholman alueella.


      • Jukk kirjoitti:

        Kattimalleja ja tavallisia myytiin rinnakkain 90-luvun taitteessa. Kattimalleissa on maskissa lambdasondin tunnus ja lisäksi maahantuojan lisäämä katalysator -teksti takapäässä, se oli niin hienoa silloin. DL on varmaan vieläkin kaasutinkoneella. Epätaloudellisuus on suhteellista, B200 on todella pihi oikein säädettynä, moottoritienopeuksilla 4-vaihteinen alkaa hörppiä suhteettomasti. Osasyynä on tietty legon aerodynamiikka. Jotain tuollaista 9-11 sadalla voi palaa sekalaisessa ajossa, maantiellä pääsee alle 8:lla järkevällä ajolla. 5-vaihteisia laatikkoja on maailma täynnä eikä vaihto ole hankalaa kunhan muistaa ottaa myös laatikkoon sopivan kardaanin, moottoritienopeuksissa 2-litrainen alkaa kyllä olla melko mehuton viitosella. Servo voi olla tai ei eli se on lisävaruste. Ohjaustuntuma on mielestäni tehostetussa huonompi, liian herkkä maantiellä. Ilmankin pärjää kunhan ei ajele kaljuilla renkailla. Oikein tarkalla silmällä erottaa servollisen jo sivusta, niissä on etupyörä aavistuksen verran edempänä lokasuojassa.

        Henkilökohtaisesti arvostan enemmän pitkän keulan antamaa turvaa kuin poikittaisen alumiinimoottorin takana kyyhöttämistä muutaman muovipussin suojissa. Samalla kannattaa muistaa, miten 240:n ovet on tehty ja millaisen palkin päällä etupenkit ovat. Ei tule corolla koputtamatta tupaan...

        Tuonikäisessä on tietty sitten ne kaikki ikäisensä murheet, mutta onneksi vain pikkuruuvaamisen muodossa. Mitään dramaattisesti laukeavaa ei autossa ole, maalaisjärjellä pärjää ja ainakin kattimalleissa (matala puristussuhde)jopa nykyään kauhisteltu jakoremmin katkeaminen, jos se nyt ylipäänsä katkeaa, ei aiheuta muuta kuin moottorin sammumisen. Ei ole "koiranluita" ja pyörissäkin on ihan oikeat kestävät rullalaakerit, etupyörät ovat jopa kääntyvää mallia ihan tehtaan jäljiltä. Kiva napata parkkipaikka jonkun kankeamman nenän alta... Ilmastointia on helppo säätää avaamalla ikkunoita tarpeen mukaan ja talvella lämpöä riittää naapurin TDIllekin. Ainoa, millä nuo saa pois liikenteestä, on varaosien myynnin lopettaminen, muuten niitä näkee tien päällä vielä silloinkin kun saman merkin 2006-mallit on jo paalattu.

        Raahasin omani Ruotsista, suosittelen. Siellä ei ole pikkukoneita, kattikoneet tulivat aiemmin ja varusteluakin on yleensä vähän reilummin. Alle 100 tkm ajettuja on tarjolla, tosin niillä on arvoa sielläkin, itsekin olisin saanut jonkun 940 tai 850 ritsan samaan rahaan, ei vaan kumpikaan malli houkuttele. Ruotsissa on seurattu ajokilometrejä paljon tarkemmin joten lukematkin ovat yleensä uskottavia verrattuna rehelliseen kansaamme. Ne papat, jotka ostivat viimeisiä uusia kaksisataisia, ovat nyt poistumassa henkikirjoista joten tarjonta on tasaista jo Tukholman alueella.

        B230FK/FT konepellin alle toinen on matalapaineturbo ja ei annaku 135hp ja toinen on täysteho ja siittä irtoo 165hp ja olihan tuolla volvofoorumissa joku kutitellu 312hp/500nm 1.4barin ahdoilla

        http://www2.volvolandia.com/landia/index.php?board=2;action=display;threadid=44692

        http://volvo.tonit.org/


    • __rob

      Osta mielummin 2.3 ruiskulla ja 5-v laatikolla, itellä on 2.0 kaasari DL ja voin sanoa että on tehoton ja janoinen, joka vuosi katsastuksessa on ongelmia koska tuo muuttuva(juuttuva) kurkkuinen strömberg ei tykkää pysyä säädöissään, neulaventtiili saattaa jumittua, muuten toki varmatoiminen on ollut. Boschin ruiskut mitä 200-sarjassa on varmatoimisia, ainakin K-jetronic. Ainakin B23E:n tehtaan ilmoittama kulutus oli litran pari alhaisempi mitä esim. B19A(kaasari) mutta huomattavasti tehokkaampi ja vääntävämpi. Itsekin vaihdan omaani jossain vaiheessa 2.3 ruiskutekniikan(ehkä turbotettuna) ja 5-v laatikon.

    • klhkhkh

      Mulla oli aikoinaan vm 1988 240 GL, jossa oli 2,3 litran B230K moottori (kaasuttimella) ja 5 pykäläinen vaihdelaatikko (ei loikkaria) eikä katalysaattoria. Tehoa oli muistaakseni n. 115 heppaa.

      Ajoin sillä lähes 400 tkm ilman suurempia ongelmia, mm. pakoputkea ei tarvinnut vaihtaa kertaakaan. Ei se mikään raketti ollut mutta kulki vitosella tasaisen äänettömästi, kulutus oli kesäkelillä meikäläisen ajolla n. 9 litraa sadalla ja talvella noin 10.

      Verrattuna aikaisemmin omistamaani 2 litran koneella ja nelilovisella laatikolla varustettuun 242 malliin, oli ero selvä, se kulutti kesät talvet aina yli 10 litraa satasella.

      Eli jos tämmösen löydät, niin osta ihmeessä. Noihin vanhoihin ruiskukoneisiin en itse koskisi edes pitkällä kepillä !

      • se viides vaihde

        ole aina loikkari? Itse omistan -88 mallisen 240GL ruiskukoneella ja 4v. automaatilla eikä kummassakaan ole ollut mitään ongelmia 350t km aikana. Kulutus n. 10 tai vähän alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe