13 vuotias poika järjesti äidilleen mojovan laskun tilaamalla kännykällä limua automaatista. Poika oli saanut liittymän kesäkuussa ja ensimmäinen lasku olikin jo 790€. Liittymään oli kyllä tilattu saldoraja mutta eipä vaan toiminu.
Kuinka monelle lukijalle on jälkikasvu tehnyt vastaavia yllätyksiä ja minkälaisia?
Iltasanomien juttu
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1206709
Kännykkälasku 790€
205
82298
Vastaukset
- kuukausi aikaa,
kun rummutettiin juttua miten nuoriso oli ottanut lainoja. Pika vippi soittamalla, ja rahat omalle tilille. Vanhempia kehoitettiin olemaan maksamatta näitä lainoja. Ala-ikäiselle lainan myöntäneet ovat itse syyllistyneet lain rikkomiseen.
- katosi..
Mikäs niille koronkiskureille muuten tuli kun en ole enää nähnyt niiden mainoksia pikavipeistä? Meniköhän hyvä liikeidea könölleen kun vanhempia ei saatukkaan maksumiehiksi.
- mitä se raha maksaa
katosi.. kirjoitti:
Mikäs niille koronkiskureille muuten tuli kun en ole enää nähnyt niiden mainoksia pikavipeistä? Meniköhän hyvä liikeidea könölleen kun vanhempia ei saatukkaan maksumiehiksi.
Taisi loppua rahat mainostamiseen kun kuluttajavirasto vaati että vippiyhtiön on selvitettävä kenen tilille rahat oikeasti menevät.
- selvittivät
mitä se raha maksaa kirjoitti:
Taisi loppua rahat mainostamiseen kun kuluttajavirasto vaati että vippiyhtiön on selvitettävä kenen tilille rahat oikeasti menevät.
näiden vippien todellisia vuosi korkoja ? Parhaat repivä 90% ja haluavat tuon luvun näkyvän myös mainoksissa.
- -Marjatta-
Eikö vanhempi kuitenkin ole vastuussa, jos liittymä on hänen nimellä lapsen ollessa ala-ikäinen. Ei kai silloin voi mitään jättää maksamatta?! Vai onko se jo itsessään tosiaan rikos edes tarjota lainaa ala-ikäiselle?
- vastaavat...
-Marjatta- kirjoitti:
Eikö vanhempi kuitenkin ole vastuussa, jos liittymä on hänen nimellä lapsen ollessa ala-ikäinen. Ei kai silloin voi mitään jättää maksamatta?! Vai onko se jo itsessään tosiaan rikos edes tarjota lainaa ala-ikäiselle?
En tiedä rikosnimikkeitä mutta on rikollista huolimattomuuttaa myöntää lainaa henkilölle joka ei ole tunnistettavissa eikä tunnistusta tehdä edes lainan maksatuksessa vaan summa siirretään ilman kyselyitä sille tilille joka tekstiviestissä on mainittu.
Lainan myöntäjä ei missään vaiheessa ole kiinnostunut kuin sen henkilön nimestä joka omistaa liittymän josta yhteys otetaan kuvitellen tämän olevan kaikissa tapauksissa vastuussa kaikesta liittymän kautta tapahtuvasta liikenteestä.
Oikeus katsoi kuitenkin toisin ja nyt vippifirmat hiipivät lahkeet märkinä riskinsä kasvaessa huimasti koska nassikat hakevat lainaa entiseen malliin mutta vippifirman on pakko selvittää kuka sitä oikeasti hakee ja kuka sen takaisin maksaa. - JÄRJETTÖMIÄ
vastaavat... kirjoitti:
En tiedä rikosnimikkeitä mutta on rikollista huolimattomuuttaa myöntää lainaa henkilölle joka ei ole tunnistettavissa eikä tunnistusta tehdä edes lainan maksatuksessa vaan summa siirretään ilman kyselyitä sille tilille joka tekstiviestissä on mainittu.
Lainan myöntäjä ei missään vaiheessa ole kiinnostunut kuin sen henkilön nimestä joka omistaa liittymän josta yhteys otetaan kuvitellen tämän olevan kaikissa tapauksissa vastuussa kaikesta liittymän kautta tapahtuvasta liikenteestä.
Oikeus katsoi kuitenkin toisin ja nyt vippifirmat hiipivät lahkeet märkinä riskinsä kasvaessa huimasti koska nassikat hakevat lainaa entiseen malliin mutta vippifirman on pakko selvittää kuka sitä oikeasti hakee ja kuka sen takaisin maksaa.Koron kiskonnasta olisi ennen joutunut vankilaan. Eihän tuhansien prosenttien vuosikorko voi olla oikein--vai voiko...Suomessa ilmeisesti voi.
- vastuuseen
Kyllä tuossa tilanteessa minä vaatisin operaattoria tilille kun ei ole kirjannut pyydettyä saldorajaa liittymän sopimukseen.
Ja ainakin operaattoria vaihtaisin välittömästi.- operaattoreissa
saldo päivittyy päivän tai parin viiveellä joten voi hyvin soitella vähän yli saldorajan. onhan se ikävää että lapset käyttävät kännyköitään noin, mutta eikös vanhempienkin vastuulla olisi jo jonkinlainen kasvattaminen että miten ja mihin kännykkää käytetään.
- memtsi
operaattoreissa kirjoitti:
saldo päivittyy päivän tai parin viiveellä joten voi hyvin soitella vähän yli saldorajan. onhan se ikävää että lapset käyttävät kännyköitään noin, mutta eikös vanhempienkin vastuulla olisi jo jonkinlainen kasvattaminen että miten ja mihin kännykkää käytetään.
Ja saldoraja tulee voimaan vasta ensimmäisestä kokonaisesta laskutuskaudesta, eli ensimmäisessä laskussa ei ole saldorajaa.
- NUORISOA
KUN NE KÄYTTÄÄ KAIKKI RAHANSA LIMUUN JA PULLAAN, EI VOI MUUTA SANOA KU ETTÄ!!!
- melindax
Meillä lapsilla on kaikilla prepaid-liittymät,joihin ladataan saldoa tarvittaessa,kuitenkin enintään 10e/viikko.Pysyy taatusti kännykän käyttö kurissa kun tietävät että enempää saldoa ei tule ennenkuin seuraavalla viikolla.Tytötkin ovat oppineet soittamaan pikapuheluita... =)
- käyttäydyviisaasti.com
Itse olen 16-vuotta ja en ole kertaakaan tilannut limu automaatista,ostanut vain rahalla. Koko ylä-asteen aikana ostin viisi pulloa limpparia,kun ei tehnyt mieli. Toisin kuin eräät ostivat joka päivä tai tilasivat.. meillä päin soitto maksaa 10 senttiä enemmän kuin mitä rahan laittaminen.. Itselläni on zeroforty liittymä,johon kuuluu 1000 tekstaria kuukaudessa,mutta jos tilaa juuri tuollaisia on se hiukan kalliimpaa..
- miten se
ah kirjoitti:
hei mul riittää 10e 1 kuukaudeksi
Kuinka on mahdollista lähettää tuhat tekstaria kuukaudessa? Minä en ole vielä saanut täyteen kuin muutaman sata ja aikaa on mennyt sellatteet 7-8 vuotta. Kauhistuttaa kyllä se 790 euron puhelinlasku... se pitäis vähentää pojan viikko ym. rahoista.
- lapsesi ovat?!?!
Siis ENINTÄÄN 10e/vko? Sehän tekee kuussa jo 40e! Meillä tytöt 16 ja 18 ja 16-vuotiaalla lasku ollut kuukaudessa n.10e!!! 18-vuotiaalla sitten jo pitkiä puheluita, juoruilua kavereiden ja poikaystävän kanssa, rajaksi on kuitenkin sovittu 20e/kk.
Ei TODELLAKAAN tarvitse lapsen noin paljon puhua kännykässä, jotain rahan tajua pitäisi olla, edes vanhemmilla.
Välillä toki tämä vanhempi tyttö lipsuu laskussaan ja nytkin on kuulemma tulossa 37e, josta tyttö tosin maksaa 17e itse. "Pienet", viiden euron lipsahdukset olen antanut mennä omasta pussistani.
Tuntuu ettei nuorisolla, eikä varsinkaan vanhemmilla, ole mitään järkeä rahan syytämisessä turhuuteen? - Nimetön
Meillä lapset on maksanut omat laskut pienistä viikkorahoistaan. Näin he ovat oppineet pitämään kännykkälaskut pieninä, että rahaa jäisi muihin huveihin.
- itse...
Silloin nuorempana/lapsena minulla oli sovittu että kännykkälasku saa olla kuukaudessa 20€ja sen maksaa vanhemmat ja jos siitä meni yli joiduin sen itse maksamaan ja ne rahat jostain ansaitsemaan, sillä viikkorahaa en saanut. ei tainnut kovin monataa kertaa mennä yli 20€ja edelleen kännykkälasku on pysynyt alle 30€vaikka kännykkä onkin ainoa köytössä oleva puhelimeni.
- OLET
Ihan oikeessa.. prepaid liittymä on munkin mielestä aloitteleville puhelimen käyttäjille ihan se oikea.. ei todellakaan tule yllätys laskuja.. en käsitä miks moni vanhempi valittaa vaan ei moista sit hommaa..
Tai jos ne on niin rikkaita et ei köyhien liittymiä hommata niin maksakoot laskut mukisematta.. - LIITTYMÄÄN
Voi siis soittaa vaikka siitä oliskin puheaika loppu.. eli vanhemmat/kaverit saa lapsen tarvittaessa kiinni puhelimella..
TOSI KÄTEVÄÄ*** - ~sanna~
..ootteko koskaan kattonu niiden PrePaid-liittymien minuuttitaksoja? Mun äitikin ylpeenä selitti että säästää hyvin kun ei tule ylläreitä. Sittenpä sillä olikin puhelut 13 c/min,kun esmes mulla on 6,9 c/min :O Että ei varmaan tuu ylläreitä,kun aina on kallista.
Itteäni kiukutti saldorajat ja palveluestot kun porukat makso vielä laskut,mut nyt ymmärrän hyvin ettei niitä innostanu jotain limppareita tai soittareita maksella. On laskut pysyny nyt n. 20 €,vaikka ei mitään estoja tahi rajoja olekaan.
Kännykät pois pennuilta jos ei ole hommassa tolkkua!!! - zero
miten se kirjoitti:
Kuinka on mahdollista lähettää tuhat tekstaria kuukaudessa? Minä en ole vielä saanut täyteen kuin muutaman sata ja aikaa on mennyt sellatteet 7-8 vuotta. Kauhistuttaa kyllä se 790 euron puhelinlasku... se pitäis vähentää pojan viikko ym. rahoista.
minullakin on zeroforty ja kuukaudessa saattaa jäädä ehkä päälle sata viestiä jäljelle. vaihtelee..
zeroforty onkin kätevä niille jotka oikeasti viestittelevät paljon enemmän kuin soittelevat.
puheluihin saattaa mennä itselläni jotain 5 euroa per. kuukausi. itselläni ei ole siis valittamista - JOS EI OLE RAHAA
NIIN PITÄÄKÖ NIITÄ KAKAROITA SITTEN EDES VÄÄNTÄÄ???
JOS JOKU KUVITTELEE KASVATTAVANSA LAPSEN 50EUROLLA KUUKAUDESSA NIIN KANNATTAA HARKITA UUDESTAAN SITÄ LASTENTEKOA! JOKU VIISAS IHMINEN ON LASKENUT JOSKUS ETTÄ KESKIMÄÄRIN LAPSEEN MENEE 18 VUODESSA MILJOONA MARKKAA,ELI NOIN 170 000 EUROA! JA TOINEN MOKOMA MILLI UPPOAA VIELÄ KOTOOTA LÄHDÖN JÄLKEEN,ETTÄ LASKEKAAPA VUOSITULONNE JA KATTOKAA SITTEN UUDESTAAN!
PUHLASKUT EI OLE AINOA MENOERÄ LAPSESSA. - viisas ihminen
JOS EI OLE RAHAA kirjoitti:
JOS JOKU KUVITTELEE KASVATTAVANSA LAPSEN 50EUROLLA KUUKAUDESSA NIIN KANNATTAA HARKITA UUDESTAAN SITÄ LASTENTEKOA! JOKU VIISAS IHMINEN ON LASKENUT JOSKUS ETTÄ KESKIMÄÄRIN LAPSEEN MENEE 18 VUODESSA MILJOONA MARKKAA,ELI NOIN 170 000 EUROA! JA TOINEN MOKOMA MILLI UPPOAA VIELÄ KOTOOTA LÄHDÖN JÄLKEEN,ETTÄ LASKEKAAPA VUOSITULONNE JA KATTOKAA SITTEN UUDESTAAN!
PUHLASKUT EI OLE AINOA MENOERÄ LAPSESSA.on sanonut että ISOILLA KIRJAIMILLA kirjoittaminen on lapsellisen näköistä ja sitä voidaan pitää HUUTAMISENA, mikä on sitäkin typerämpää käytöstä.
Opettele kirjoittamaan niinkuin on koulussa opetettu. - kyllä saanut
PUHLASKUT EI OLE AINOA MENOERÄ LAPSESSA.jäädä SINUTKIN TEKEMÄTTÄ!!
- ja sitä rataa
~sanna~ kirjoitti:
..ootteko koskaan kattonu niiden PrePaid-liittymien minuuttitaksoja? Mun äitikin ylpeenä selitti että säästää hyvin kun ei tule ylläreitä. Sittenpä sillä olikin puhelut 13 c/min,kun esmes mulla on 6,9 c/min :O Että ei varmaan tuu ylläreitä,kun aina on kallista.
Itteäni kiukutti saldorajat ja palveluestot kun porukat makso vielä laskut,mut nyt ymmärrän hyvin ettei niitä innostanu jotain limppareita tai soittareita maksella. On laskut pysyny nyt n. 20 €,vaikka ei mitään estoja tahi rajoja olekaan.
Kännykät pois pennuilta jos ei ole hommassa tolkkua!!!Ollaan katsottu niitä minuuttitaksoja. Meidän pojan prepaid-liittymän minuuttitaksa on 0,10 € /minuutti.
Mitä sillä on väliä, vaikka se vähän kalliimpaa onkin, kun ei tule mitään ylläreitä jättilaskun muodossa. - 2x/vko tarkistus
Kännykkälaskua voi seurata netistä. Käyn aina silloin tällöin ehkäpä noin 2 x / vko netissä katsomassa paljonko on lasku niin itselläni kuin muillakin perheenjäsenillä. Se vie aikaa n. 5 minuuttia, kun teen sen aina silloin,kun muutoinkin olen netissä. Ei sen puoleen lapsellani ei ole vaikeuksia hallita kännykkää. Opetin hänet jo pienestä pitäen siihen, että 20 euroa / kk on raja ja jos laskua menee vähemmän niin hän saa sen itselleen viikkorahan lisäksi niin se kimmoitti häntä sääteleen kännykkälaskua, että voi ostaa jotain mieleistä esim. levyn, ylimääräisen kalliimman vaatteen, meikkejä tms.. Lapsi oppi jo pienestä pitäen, että hänen tulee jostain luopua, kun jotain haluaa eli raha ei kasva puussa.
Suosittelen kaikille. Rahasummahan voi olla ihan mikä vaan. Enää siitä ei jää kuin 3-5 euroa/kk ja nyt eka kerran meni yli (24,20 ) ja silloin hän maksaa ylimenevän osan omasta viikkorahastaan. Maksan kuukausirahan puhelinrahan hänen pankkitililleen ja hän maksaa sitten itse puhelinlaskunsa. Toimiva systeemi. Kokeilkaa. Muutama on kokeillut ja tuonut terveiset, että voi miksi emme tavanneet aiemmin niin hän olisi säästänyt monta sataa ja säästynyt turhalata riitelyltä lapsensa kanssa. - 1000 viestiä,
miten se kirjoitti:
mutta silloin tietää, että saa tekstailla niin paljon, kun haluaa eikä tule laskua kuin se n. 8 euroa / kk. Puhelut sitt maksaa ja kuvien lähettäminen ja erilaisten soittoäänien tilaaminen jne. .
- kaps säkki
eipä ihan noin kaan ole olen kymmennen vuotta ja mulla saldo on kuukaudessa sata euroa enkä olen mistään rikkaasta perheestä kotosin
- --------------
1000 viestiä, kirjoitti:
mutta silloin tietää, että saa tekstailla niin paljon, kun haluaa eikä tule laskua kuin se n. 8 euroa / kk. Puhelut sitt maksaa ja kuvien lähettäminen ja erilaisten soittoäänien tilaaminen jne. .
Kyllä tuhat viestiä menee yllättävän kevyesti, eihän se oo ku reilu 30 viestiä päivässä, ja kyllä joku 60-80 aika helposti menee. Mulla on kolumbuksen liittymä, kuukausimaksuun kuuluu 1000 viestiä, ja tälläkin kertaa n. 3 viikossa pamahti täyteen, vaikka yritin säännöstellä :D tehään kansainliike: tekstariraja kahteentuhanteen!!!
- Antsu 79
lapsesi ovat?!?! kirjoitti:
Siis ENINTÄÄN 10e/vko? Sehän tekee kuussa jo 40e! Meillä tytöt 16 ja 18 ja 16-vuotiaalla lasku ollut kuukaudessa n.10e!!! 18-vuotiaalla sitten jo pitkiä puheluita, juoruilua kavereiden ja poikaystävän kanssa, rajaksi on kuitenkin sovittu 20e/kk.
Ei TODELLAKAAN tarvitse lapsen noin paljon puhua kännykässä, jotain rahan tajua pitäisi olla, edes vanhemmilla.
Välillä toki tämä vanhempi tyttö lipsuu laskussaan ja nytkin on kuulemma tulossa 37e, josta tyttö tosin maksaa 17e itse. "Pienet", viiden euron lipsahdukset olen antanut mennä omasta pussistani.
Tuntuu ettei nuorisolla, eikä varsinkaan vanhemmilla, ole mitään järkeä rahan syytämisessä turhuuteen?olet tosi pihi puhelinlaskujen suhteen, et varmaan enää muista minkälaista olla nuori, mulla puhelin laskut soneran aikaan 2500markkaa.. nuoruuden ja rakkauden aikaa..enkä kadu vieläkää vaikka ite olen nuo laskut täysikäsenä maksanu..
- ei ole...
Antsu 79 kirjoitti:
olet tosi pihi puhelinlaskujen suhteen, et varmaan enää muista minkälaista olla nuori, mulla puhelin laskut soneran aikaan 2500markkaa.. nuoruuden ja rakkauden aikaa..enkä kadu vieläkää vaikka ite olen nuo laskut täysikäsenä maksanu..
vara maksaa tuhansia "markkoja" puhumisesta. taidat olla oikein yli-oppilas
- Perhonen
kaps säkki kirjoitti:
eipä ihan noin kaan ole olen kymmennen vuotta ja mulla saldo on kuukaudessa sata euroa enkä olen mistään rikkaasta perheestä kotosin
Ei oo totta, että 10-vuotiaalla on 100€ saldo!!
Mä toivon ettei sulla mee ikinä saldo kiinni..
Mitä 10-vuotiaalla on ees asiaa? Tai, en enää muista niin kaukasia asioita.. :D - lolledxd
Tuntuu ettei nuorisolla, eikä varsinkaan vanhemmilla, ole mitään järkeä rahan syytämisessä turhuuteen?Oon 15 ja 1000 tekstarin liittymä. Otettiin ku paljoa en puhu, mut tekstailen sitäkin enemmän. Lasku oli siinä 11 euroa ja tekstareita oli jotain 940. Kätveää niille, jotka tekstailee.. :)
- dflfr
~sanna~ kirjoitti:
Kännykät pois pennuilta jos ei ole hommassa tolkkua!!!Ihmetyttää se, että prepaid liittymissä operaattori "osaa" päivittää saldot heti, mutta normaalissa liittymässä sihen menee päivä tai pari. Mahtaakohan johtua siitä, että saadaan sitä saldoa lisää...??
- reetu_retu
miten se kirjoitti:
Kylllä sen 1000 tekstari saa kulumana kuukaudessa paremmin kuin hyvin..
Mutta se vaati sen, että en soittele sen kuukauden aikana kenellekkään..Että ns. hoidan asiani tekstareilla, ellei ole kyse vähän tärkeämmästä asiasta.
Siksi minulle sopii hyvin 1000 tekstarin liittymä. - Jekkunen
Tuntuu ettei nuorisolla, eikä varsinkaan vanhemmilla, ole mitään järkeä rahan syytämisessä turhuuteen?Samaa voisi kysyä sinulta: siis minkä ikäisiä lapsesi ovat?!?, asuuko sinulla kotona vielä 18-vuotias lattioita kuluttamassa? Potkaise nyt jo asumaan itsekseen, itse en ainakaan olisi kehdannut enää tuon ikäisenä asua kotona.. O_o Itse muutin omilleni 16-vuotiaana, eikä ole ollut mitenkään vaikeaa tai ihmeellistä.
- suski76
Jekkunen kirjoitti:
Samaa voisi kysyä sinulta: siis minkä ikäisiä lapsesi ovat?!?, asuuko sinulla kotona vielä 18-vuotias lattioita kuluttamassa? Potkaise nyt jo asumaan itsekseen, itse en ainakaan olisi kehdannut enää tuon ikäisenä asua kotona.. O_o Itse muutin omilleni 16-vuotiaana, eikä ole ollut mitenkään vaikeaa tai ihmeellistä.
Heippa...
mitenkään mielipidettäsi muuttaakseen en kirjoita, mutta eikös ole jo sairasta ajaa alaikäinen pois kotoa omilleen.
en sitä ymmärrä itsekkään jos täysikäinen elää vanhempien rahoilla siivellä, eikä käy esim. työssä, mutta että alaikäinen pitäisi heittää kotoaan pihalle....itsekkään en olisi aikoinaan ollut siihen valmis, vaikka työssä olen käynytkin jo 15 vuotiaasta.
suski - Päivänä
Jekkunen kirjoitti:
Samaa voisi kysyä sinulta: siis minkä ikäisiä lapsesi ovat?!?, asuuko sinulla kotona vielä 18-vuotias lattioita kuluttamassa? Potkaise nyt jo asumaan itsekseen, itse en ainakaan olisi kehdannut enää tuon ikäisenä asua kotona.. O_o Itse muutin omilleni 16-vuotiaana, eikä ole ollut mitenkään vaikeaa tai ihmeellistä.
vanhemmille tulee hyväslykys halvemmaks ku 18 vuotias asuu kotona... Kerta alle 20 vuotias ei saa välttämättä täysiä tukia (riippuen vanhempien tuloista..jos työttömiä ehkä sitten)...koska vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan kahteenkymmeneen ikävuoteen asti...(et luultavammin vanhemmat joutuvat auttamaan vuokranmaksussa, ruuassa...ym...et kumpi tulee sit halvemmaks....?!?!?!?!?!?!?!miettikää sitä.-...)
ainakaan mä en olis saanu täysiä asumis /opintotukea, jos olisin muuttanut pois kotoonta 18 vuotiaana...papereissa lukee selvästi että vanhempien tulot vaikuttavat niin kauan kuin lapsi on alle 20 vuotias...
Ja jos et mitään tukia saa ja kouluu pitäis mennä että ammatin saat ni ei siin pahemmin elellä...voi siin jossain töis käydä mut tänäpäivänä niitäki on tosi vaikea saada varsinkaan jos et ole ammattia saanut....ku ammatin saaneitaki on työttömänä enemmän ja vähemmän.... - mullakin
ah kirjoitti:
on se zeroforty. toimii hyvin mulla, vaikka joskus menee vähä ylittekki ja sit se on kallista mutta niille jotka tekstaa sen 1000/kk, on tosi kätevä.
- BubbleGirl
PUHLASKUT EI OLE AINOA MENOERÄ LAPSESSA.Minun mielestäni ainakin on paljon helpompaa ja taloudellisempaa maksaa iso summa pienissä erissä kuten juuri mainitsemasi milli vuodessa, kuin tonni kerralla puhelinlaskusta.
Puhelinlasku ja elättäminen ovat käsittääkseni myös vähän eri asia. Maksatko mielummin ruoasta kuin turhasta soittelusta ja logojen tilaamisesta? Omistako itsekään lapsia? - BubbleGirl
BubbleGirl kirjoitti:
Minun mielestäni ainakin on paljon helpompaa ja taloudellisempaa maksaa iso summa pienissä erissä kuten juuri mainitsemasi milli vuodessa, kuin tonni kerralla puhelinlaskusta.
Puhelinlasku ja elättäminen ovat käsittääkseni myös vähän eri asia. Maksatko mielummin ruoasta kuin turhasta soittelusta ja logojen tilaamisesta? Omistako itsekään lapsia?...milli 18 vuodessa. Ja ei kyllä minun kotoa muuttamiseeni kulunut 170 000 euroa. Muutama satku. Ihan näin...
- Tapiiri
Päivänä kirjoitti:
vanhemmille tulee hyväslykys halvemmaks ku 18 vuotias asuu kotona... Kerta alle 20 vuotias ei saa välttämättä täysiä tukia (riippuen vanhempien tuloista..jos työttömiä ehkä sitten)...koska vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan kahteenkymmeneen ikävuoteen asti...(et luultavammin vanhemmat joutuvat auttamaan vuokranmaksussa, ruuassa...ym...et kumpi tulee sit halvemmaks....?!?!?!?!?!?!?!miettikää sitä.-...)
ainakaan mä en olis saanu täysiä asumis /opintotukea, jos olisin muuttanut pois kotoonta 18 vuotiaana...papereissa lukee selvästi että vanhempien tulot vaikuttavat niin kauan kuin lapsi on alle 20 vuotias...
Ja jos et mitään tukia saa ja kouluu pitäis mennä että ammatin saat ni ei siin pahemmin elellä...voi siin jossain töis käydä mut tänäpäivänä niitäki on tosi vaikea saada varsinkaan jos et ole ammattia saanut....ku ammatin saaneitaki on työttömänä enemmän ja vähemmän....En minä olisi pystynyt vielä ammattikouluaikana pois kotoa muuttamaan. En olisi saanut mitään tukia, en yhtikäs mitään. Töissä kyllä kävin koulun aikana, mutta eipä sen firman palkoilla olisi maksettu edes vuokraa.
Ei äitini edes halunnut minun lähtevän vielä tuolloin, eikä haluaisi kai vieläkään, mutta kyllä se nyt on mentävä, jos mennä aikoo.
Ja mitä ihmeen puhetta tuo on, "potkaistaan kakarat pellolle". Ei kai kukaan puhu omista lapsistaan kuin jostain pummeista! Lasten hankinta on jokaisen vanhemman oma päätös (paitsi jos sinut on raiskattu tai huijattu isäksi, mutta normaalitilanteissa). Vai onko joku muka kuvitellut että lapsen täytettyä 18 voi lakata olemasta hänelle vanhempi. Lain mukaan toki, mutta näin toimivilla ihmisillä lienee rinnan alla sydämen sijaan suuri ja kylmä kivi. - -Jekkunen-
suski76 kirjoitti:
Heippa...
mitenkään mielipidettäsi muuttaakseen en kirjoita, mutta eikös ole jo sairasta ajaa alaikäinen pois kotoa omilleen.
en sitä ymmärrä itsekkään jos täysikäinen elää vanhempien rahoilla siivellä, eikä käy esim. työssä, mutta että alaikäinen pitäisi heittää kotoaan pihalle....itsekkään en olisi aikoinaan ollut siihen valmis, vaikka työssä olen käynytkin jo 15 vuotiaasta.
suskiEn puhunut mistään alaikäisestä jota pitäisi olla kotoaan pois sysäämästä, VAAN siitä 18-vuotiaasta! Tietääkseni tähän päivään asti 18 vuotias on täysi-ikäinen, ei alaikäinen.
- -Jekkunen-
Päivänä kirjoitti:
Ja jos et mitään tukia saa ja kouluu pitäis mennä että ammatin saat ni ei siin pahemmin elellä...voi siin jossain töis käydä mut tänäpäivänä niitäki on tosi vaikea saada varsinkaan jos et ole ammattia saanut....ku ammatin saaneitaki on työttömänä enemmän ja vähemmän....Mistä päättelet, että vanhemmat ovat VASTUUSSA LAPSESTAAN kunnes tämä täyttää 20 vuotta?
Se, että on alle 20-vuotias, vaikuttaa korkeintaan kelan tukipäätöksissä, joihin tuota nuorempien tuenhakijoiden vanhempien tulot katsotaan. - -Jekkunen-
Tapiiri kirjoitti:
En minä olisi pystynyt vielä ammattikouluaikana pois kotoa muuttamaan. En olisi saanut mitään tukia, en yhtikäs mitään. Töissä kyllä kävin koulun aikana, mutta eipä sen firman palkoilla olisi maksettu edes vuokraa.
Ei äitini edes halunnut minun lähtevän vielä tuolloin, eikä haluaisi kai vieläkään, mutta kyllä se nyt on mentävä, jos mennä aikoo.
Ja mitä ihmeen puhetta tuo on, "potkaistaan kakarat pellolle". Ei kai kukaan puhu omista lapsistaan kuin jostain pummeista! Lasten hankinta on jokaisen vanhemman oma päätös (paitsi jos sinut on raiskattu tai huijattu isäksi, mutta normaalitilanteissa). Vai onko joku muka kuvitellut että lapsen täytettyä 18 voi lakata olemasta hänelle vanhempi. Lain mukaan toki, mutta näin toimivilla ihmisillä lienee rinnan alla sydämen sijaan suuri ja kylmä kivi.Vaikka tekstini voi vaikuttaa kylmältä, potkaista nyt nuori aloittamaan itsenäistä elämää, tarkoitus on silti toinen.
Tiedän muutaman surullisen tapauksen, jossa vanhemmat kertakaikkiaan eivät ole päästäneet lapsukaistaan muuttamaan kotoa pois. Kuvitelkaapa omalle kohdalle, miten vaikeaa voi olla muuttaa pois kotoa ensikertaa siinä kolmenkymmenen kynnyksellä. Siitä se uusavuttomuus lähtee.
En nyt väitä, että jos ei heti ole lähdössä kotoa kun täysi-ikäisyys painaa päälle, niin suoraan laitettaisiin uusavuttomien kastiin. Vaara vain on suurempi ;) Mielestäni se vain on turhaa roikkua kotona, kun omilleenkin pääsee jos tarpeeksi yrittää. - ah
- Kokemusta aiheesta
Tollasta laskua ei tarvi ainakaan kokonaan maksaa, koska saldosopimus on otettu, vaikkakaan se ei oo toiminu. Operaattorin vika jos saldopalvelu ei toimi, ei asiakkaan.
Toki toi poika on varmaan vähä torvi jos on jo 13 eikä tajua et jos saldoraja on 20€ nii sillä ei voi saada tilattu 700 pulloa limsaa..- joo-ombhgdf
fiksuhan se lapsi on ku tajuu et saa tilattua sitä eikä saldo mee kii. tuskinpa se ajattelee vanhempiensa rahatilannetta ku käyttää kännyään. senhän takia ne laskut on niin korkeat. ja 10 e viikossa käyttöön? :O kuukaudessa 40! En mä ainakaa saa ku 20 e kuukaudessa kuluttaa. (oon 16v. enkä tartte saldoa. toisin kuin suurin osa nuorisosta mä ajattelen mitä kaikkea mun vanhemmat mulle maksaa)
- sä..
joo-ombhgdf kirjoitti:
fiksuhan se lapsi on ku tajuu et saa tilattua sitä eikä saldo mee kii. tuskinpa se ajattelee vanhempiensa rahatilannetta ku käyttää kännyään. senhän takia ne laskut on niin korkeat. ja 10 e viikossa käyttöön? :O kuukaudessa 40! En mä ainakaa saa ku 20 e kuukaudessa kuluttaa. (oon 16v. enkä tartte saldoa. toisin kuin suurin osa nuorisosta mä ajattelen mitä kaikkea mun vanhemmat mulle maksaa)
oletkin fiksu nuori. Osaat nähdä tilanteen vanhempiesikin kannalta. Kunpa muutkin osaisivat kunnioittaa vanhempiaan paremmin.
- dhdh
Että olet saldorajan halunnut, jos sitä ei näy sopimuksessa? Sana sanaa vastaan, etu kenellä?
- Zola
dhdh kirjoitti:
Että olet saldorajan halunnut, jos sitä ei näy sopimuksessa? Sana sanaa vastaan, etu kenellä?
kaikki puhelut suoramarkkionoitifirmoissa nauhoitetaan.. tai luullakseni pitäisi nauhottaa. ja jos netistä tilannut liittymän siinä pitäisi kyllä näkyä mahdollinen saldopalvelu merkintä
- ja puhelin pois
joo-ombhgdf kirjoitti:
jos laskut ei pysy kurissa. Kotikasvatuksesta kiinni tarvitaanko saldorajaa vai ei. Olen kanssasi samaa mieltä, että 10e/viikko on kohtuuton määrä puheluihin alaikäisillä.
- joo!
joo-ombhgdf kirjoitti:
oon 12 vuotias ja saldoo menne kuukausittain korkeintaan 12 € eli...
- toiminut
joo-ombhgdf kirjoitti:
meillä on 9,11,13v. tytöt eikä meillä ole saldoa laitettu, heidän laskunsa on yht. n. 25e/kk. meidän lapsille on kerrottu aina mitä maksaa ja mikä on kallista.eikä ole järkevää pelata varsinkaan esim. tv:ssä olevia kilpailuja.olemme myös kertoneet lapsille mitä yleensäkin eriasiat maksaa.
- mitä ihmettä?
joo-ombhgdf kirjoitti:
fiksu lapsi. hyvin ajateltu, todella hyvin! =)
- 500min
sä.. kirjoitti:
oletkin fiksu nuori. Osaat nähdä tilanteen vanhempiesikin kannalta. Kunpa muutkin osaisivat kunnioittaa vanhempiaan paremmin.
puhetta 100 viestiä ja oliko se nyt 17,90€/kk mutta lapsilla on kuitenkin laitettu nuo palvelunumerojen estot, tosin osaako joku sanoa estääkö semmoinen esto limun ostot? millainen numero noissa automaatteissa oikein on mistä tilataan? niin, ja missähän noita automaatteja oikein on? siis kun meillä ei espoossa ole vielä tullut eteen tilannetta että pojat olisi edes pyytäneet saada tilata.
- cara
joo-ombhgdf kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi.
Lapsille pitäisi opettaa vastuuntuntoa ennen kuin ostaa kännykän yms. Itse olen 15.v. ja mulla ei oo saldo rajaa, mutta puhelin laskut ovat jotain 15 e kuussa ja jos menee enemmän joudun itse ne maksamaan. se ainakuin opettaa olemaan hiukan varuillaan - jukra.
500min kirjoitti:
puhetta 100 viestiä ja oliko se nyt 17,90€/kk mutta lapsilla on kuitenkin laitettu nuo palvelunumerojen estot, tosin osaako joku sanoa estääkö semmoinen esto limun ostot? millainen numero noissa automaatteissa oikein on mistä tilataan? niin, ja missähän noita automaatteja oikein on? siis kun meillä ei espoossa ole vielä tullut eteen tilannetta että pojat olisi edes pyytäneet saada tilata.
Täällä pohjois-karjalassa niitä on, mutta jos siellä suur-kaupungeissa on niin paljon kauppoja muutenkin,että te ette tarvitse niitä.. Yleisimmin niitä näkee ylä-asteella ja liikuntahalleissa.
- Perhonen
joo-ombhgdf kirjoitti:
Joo, oon kans 16, ja mulla ei oo IKINÄ tullu 30 isompaa laskua! Sain kännykän 12- vuotiaana mut isoin lasku tuli, ku olin 15.. Mulla ei oo saldoo, mut hyvin on lasku pysyny kurissa.. Tekstareita lähtee kyl paljon, mut en kuitenkaan tilaa soittareita yms. Kyllä 13-vuotiaan pitäis ymmärtää.. (Ainaki ite ymmärsin) MAksaako vanhemmat sen 790€ laskun ihan kiltisti, vai pitäiskö lapsen tehä asian hyväksi jotain???
- teksti viesti
500min kirjoitti:
esto ja ei tilailla mitään!!!!!
- haha
talvellaha (kai) joku tyttö tilas kolme tuhanne edest pelei kännykkää... hahaha!!!
- muistaakseni
teki markka aikana 4500 laskua samalla systeemillä... mutta se lasku muistaakseni vielä piti maksaakin vaikka saldo olikin kun ei oltu laitettu sellaista hupi tekstiviesti estoa. sellaisella pystyykin välttämään tuollaiset yllätykset. kun on esto ei tilata taustakuvia, soittoääniä ,pelejä eikä limpparia automaatista.
suosittelen sellaista pojallesikin! - isäukko
ei tuu yllätyksiä,kun tekee selväksi lapsille sen, että itse hoitavat/maksavat puhelinlaskut omista rahoistaan. jos niin ei onnistu niin ei sitä puhelinta tarvi sitten ollenkaan.
- Äity
Eipä ole 13 vuotiaalla tuloja eikä vastuuta - ei edes realismia toteuttaa tuota varsin hyvää ajatusta.
Tuon ikäisen "oppirahat" tulevat kyllä vanhempien maksettaviksi. Tässä kyseisessä tapauksessa lienee alle 15 vuoden ikäraja suojana, eli siitä saattanee löytyä avain johonkin sopuratkaisuun.
Onneksi omalla kohdallani ei ihan näin isoista rahoista ole ollut kyse, mutta kyllä alku tuntuu olevan hankala joillekin aloitteleville kännykän käyttäjille. Tyttärellä (nyt jo 17v) kännykkälaskut ovat jääneet alusta lähtien siihen 10 ja 20 euron välille, poika (nyt jo 19v) on vuosien varrella järjestänyt jos jonkinlaista yllätystä puhelimellaan. Se ei vaan raha-asioiden hoito ole kaikille yhtä luontevaa, toisille riittää puhe, toisille yksi erhe ja puhe, ja joillekin tarvitaan erhe puhe sopimus erhe puhe sopimus..... - tienata
Äity kirjoitti:
Eipä ole 13 vuotiaalla tuloja eikä vastuuta - ei edes realismia toteuttaa tuota varsin hyvää ajatusta.
Tuon ikäisen "oppirahat" tulevat kyllä vanhempien maksettaviksi. Tässä kyseisessä tapauksessa lienee alle 15 vuoden ikäraja suojana, eli siitä saattanee löytyä avain johonkin sopuratkaisuun.
Onneksi omalla kohdallani ei ihan näin isoista rahoista ole ollut kyse, mutta kyllä alku tuntuu olevan hankala joillekin aloitteleville kännykän käyttäjille. Tyttärellä (nyt jo 17v) kännykkälaskut ovat jääneet alusta lähtien siihen 10 ja 20 euron välille, poika (nyt jo 19v) on vuosien varrella järjestänyt jos jonkinlaista yllätystä puhelimellaan. Se ei vaan raha-asioiden hoito ole kaikille yhtä luontevaa, toisille riittää puhe, toisille yksi erhe ja puhe, ja joillekin tarvitaan erhe puhe sopimus erhe puhe sopimus.....jos vaan on kiinnostusta. Itse olen olut töissä jo ennen kun pääsin yläasteelle, eli 12 - 13 vuotiaana. Sitä ennen olen tehnyt paljon kotona töitä josta olen saanut taskurahaa. Yläasteelle siirryttyäni sain lapsilisät omalle tililleni josta minun tuli hoitaa mm. vaateostokseni ym. "turha". Tällöin ei vielä kännyköitä ollut, vasta sitten amiksessa jolloin ja nykyisinkin puhelinlaskuni on n. 10 - 15€/kk.
Hyvin opin käsittelemään rahaa ja miettimään mitä ja mihin rahani kulutan.
Nyt olen 23 vuotias, työssäkäyvä, omaa taloa rakentava, rahan merkityksen ymmärtävä - siitä syystä, että minut on opetettu ymmärtämään rahan arvo ja sitä seuraava vastuu!!! - liz
tienata kirjoitti:
jos vaan on kiinnostusta. Itse olen olut töissä jo ennen kun pääsin yläasteelle, eli 12 - 13 vuotiaana. Sitä ennen olen tehnyt paljon kotona töitä josta olen saanut taskurahaa. Yläasteelle siirryttyäni sain lapsilisät omalle tililleni josta minun tuli hoitaa mm. vaateostokseni ym. "turha". Tällöin ei vielä kännyköitä ollut, vasta sitten amiksessa jolloin ja nykyisinkin puhelinlaskuni on n. 10 - 15€/kk.
Nyt olen 23 vuotias, työssäkäyvä, omaa taloa rakentava, rahan merkityksen ymmärtävä - siitä syystä, että minut on opetettu ymmärtämään rahan arvo ja sitä seuraava vastuu!!!kyllä rahan käytön voi oppia. ja se että jos ei tienaa mistään rahaansa, onko pakko omistaa kännykkä. minäkin sain kännykän vasta viime jouluna (täyttänyt sen jälkeen 18) ja itsepä olen tietenkin laskuni maksanut. ja kun aiemmin ei ollut kännykkää, oppi olemaan tarvitsematta sitä. mihin 13-vuotias lapsi tarvitsee sitä puhelinta? limun tilaamiseen!? tietenkin tällöin jos lapsi sairastaa vaikka sokeritautia tms voi puhelimesta olla apua hätätilanteessa. mutta muuten en ymmärrä nykyistä kännykkäkulttuuria. pikkusiskoni on nyt 13-vuotias ja tiedän ettei hän saa yhtään sen aiemmin kännykkää kuin minäkään. enkä usko että hän sitä tarvitseekaan. jos pitemmälle reissulle lähtee, kotoa saa kotikännykän lainaan. mutta ei sillä tulisi mieleenkään tehdä suurta laskua. kyllä maailma on menossa väärään suuntaan.
- käyttäydyviisaasti.vom
Kaverillani on tuo juttu,että se ei voi tilata mitään soittoääniä,taustakuvia jne.. Vaikka haluaisikin..
- käyttäydyviisaasti.com
liz kirjoitti:
kyllä rahan käytön voi oppia. ja se että jos ei tienaa mistään rahaansa, onko pakko omistaa kännykkä. minäkin sain kännykän vasta viime jouluna (täyttänyt sen jälkeen 18) ja itsepä olen tietenkin laskuni maksanut. ja kun aiemmin ei ollut kännykkää, oppi olemaan tarvitsematta sitä. mihin 13-vuotias lapsi tarvitsee sitä puhelinta? limun tilaamiseen!? tietenkin tällöin jos lapsi sairastaa vaikka sokeritautia tms voi puhelimesta olla apua hätätilanteessa. mutta muuten en ymmärrä nykyistä kännykkäkulttuuria. pikkusiskoni on nyt 13-vuotias ja tiedän ettei hän saa yhtään sen aiemmin kännykkää kuin minäkään. enkä usko että hän sitä tarvitseekaan. jos pitemmälle reissulle lähtee, kotoa saa kotikännykän lainaan. mutta ei sillä tulisi mieleenkään tehdä suurta laskua. kyllä maailma on menossa väärään suuntaan.
Minä itse sain kännykän, kun olin kuudennella,mutta nykyään jo ekaluokkalaisilla on kännykät! mihin ihmeessä ne niitä tarvitsevat. Kaverinikin sai kännykän kuudennella joululahjaksi,mutta kaverini joka on menossa viidennelle sai sen tokalla luokalla sen takia kun muillakin oli!(?) Ymmärrettävää on jos pitää soittaa kyytiä tms.. Voi lainata vaikka vanhempien kännykkää.. Siinä kuudenella luokalla olisi ehkä aihetta jo puhua kännykän saannista,mutta ei ekaluokalla.jos ei puhelinta tarvitse
- kateellinen
käyttäydyviisaasti.com kirjoitti:
Minä itse sain kännykän, kun olin kuudennella,mutta nykyään jo ekaluokkalaisilla on kännykät! mihin ihmeessä ne niitä tarvitsevat. Kaverinikin sai kännykän kuudennella joululahjaksi,mutta kaverini joka on menossa viidennelle sai sen tokalla luokalla sen takia kun muillakin oli!(?) Ymmärrettävää on jos pitää soittaa kyytiä tms.. Voi lainata vaikka vanhempien kännykkää.. Siinä kuudenella luokalla olisi ehkä aihetta jo puhua kännykän saannista,mutta ei ekaluokalla.jos ei puhelinta tarvitse
kavereille kun et enää voi brassailla kapulallasi, kun niilläkin on isin ostamat huippukännykät.
Kuudennella luokalla me veistettiin vielä jousipyssyjä ja kiviritsoja eikä pelleilty millään kännyköillä. Kun kavereita piti tavata, piti mennä itse käymään, kävellä sisään ja kysyä että onko pertti kotona. Nyt vaan soitetaan että voiko tulla käymään tai onko vanhemmat kotona.
Pahinta on kuitenkin teidänikäisten puhelinkäyttäytyminen. Ennen kun soitettiin lankapuhelimella kaikki osasivat käyttäytyä puhelimessa. Nykyään kun kakarat soittavat ja kysyvät että onko pertti kotona, jos vastaus on kieltävä, seuraavaksi kuuluukin vaan tuut tuut tuut. - käyttäydyviisaasti.com
kateellinen kirjoitti:
kavereille kun et enää voi brassailla kapulallasi, kun niilläkin on isin ostamat huippukännykät.
Kuudennella luokalla me veistettiin vielä jousipyssyjä ja kiviritsoja eikä pelleilty millään kännyköillä. Kun kavereita piti tavata, piti mennä itse käymään, kävellä sisään ja kysyä että onko pertti kotona. Nyt vaan soitetaan että voiko tulla käymään tai onko vanhemmat kotona.
Pahinta on kuitenkin teidänikäisten puhelinkäyttäytyminen. Ennen kun soitettiin lankapuhelimella kaikki osasivat käyttäytyä puhelimessa. Nykyään kun kakarat soittavat ja kysyvät että onko pertti kotona, jos vastaus on kieltävä, seuraavaksi kuuluukin vaan tuut tuut tuut.heillä on itse asiassa huonommat puhelimet kuin minulla. Toisella on käytetty ja toisella on ihan ostettu,mutta on vanhemmat merkit, kuin minulla.. Joillakin pääasia on se että voi soittaa ja lähettää viestejä. Minä en koskaan soita kaverilleni,kun se ei ikinä vastaa,kun sillä on kännykkä jossain. se saattaa viestinkin huomata vasta illalla myöhään..
Itseltäni loppui kolmannella puutyöt ja tehtiin vain juna ja avainnaulakko joka jäi kesken,sekä kynäteline.
Ja voihan kännyköitä vaihtaa vanhempien/siskojen (jos on) kanssa. tutava perheen lapsi on tehnyt niin isänsä kanssa,kun isä ei osannut köyttää sitä puhelinta,joten he vaihtoivat. lapsi oli muuten silloin 6 vuotta,mutta nyt menossa jo kolmannelle. - just niin
tienata kirjoitti:
jos vaan on kiinnostusta. Itse olen olut töissä jo ennen kun pääsin yläasteelle, eli 12 - 13 vuotiaana. Sitä ennen olen tehnyt paljon kotona töitä josta olen saanut taskurahaa. Yläasteelle siirryttyäni sain lapsilisät omalle tililleni josta minun tuli hoitaa mm. vaateostokseni ym. "turha". Tällöin ei vielä kännyköitä ollut, vasta sitten amiksessa jolloin ja nykyisinkin puhelinlaskuni on n. 10 - 15€/kk.
Nyt olen 23 vuotias, työssäkäyvä, omaa taloa rakentava, rahan merkityksen ymmärtävä - siitä syystä, että minut on opetettu ymmärtämään rahan arvo ja sitä seuraava vastuu!!!oon ite 11v ja mul tulee joka kuukaus n. 4 e. 1e mitä mä ite käytän, koska en puhu melkeen koskaan,tekstaile.joskus tilaan jotain pelei n.5e maksavia.
- isäukko
ei tuu yllätyksiä,kun tekee selväksi lapsille sen, että itse hoitavat/maksavat puhelinlaskut omista rahoistaan. jos niin ei onnistu niin ei sitä puhelinta tarvi sitten ollenkaan.
- Issis II.
Oma isä huomauttaa jo 30~€ laskusta.
Kahdessakympissä sen on pysyttävä.
Minä pistäisin tuossa tilanteessa pojan jollain lailla korvaamaan tämän.
Puhelin pois (jos mahdollista) joksikin aikaa, ja kotitöitä tekemään ilman minkäänlaista palkkaa.
Pakko pojan on oppia.
Veljeni on tehnyt samanlaisen laskun (tosin seitsemän kertaa pienemmän) tilaamalla soittoääniä yms.
Yritti vielä valehdella, ettei tilaa mitään -.-
Itse en suosittele tätä "hupiestoa", sillä itse ainakin saatan tilata limun leffaan mentäessä.
Estääkö ks. esto myös bussilippujen (tai muiden vastaavien) oston?
Pojalta puhelin pois, arestia, kotitöitä - jokin rangaistus, jotta hän ymmärtää, mistä on kyse, ja muistaa ensi kerralla ajatella.
Onko poika varmasti tilannut vain itselleen limuja?
Mitä jos muut ovat painostaneet:
"Osta nyt, saat sitä ja tätä!"
"Ei se ees paljoa maksa. Mä en voi ite tilaa.."- viestissäsi
Mielestäni osuit asian ytimeen , asiallista puhetta
- Make69
Eikös ainakin niillä ole ollu ongelmia saada tuota
saldorajoitusta toimimaan tais olla kuningas kuluttujassa jotain juttua vähän aikaa sitten.
Itsellä suurin lasku taitaa olla hieman päälle
kahden tuhannen, mutta silloin oli vielä markka aika
Kyllä se silloin vitutti kun tuon laskun sain
käteeni. Se oli ihan itse aiheutettu lasku puhumalla
joten siitä ei voinut syyttää operaattoria tai ketään muutakaan. Sen kuitenkin opin että enään
ei ole tullut höpöteltyä puhelimessa joka kerta
kun johonkin soitan enään puolta tuntia. - metallurg
Niitä kännyköitä ostella ,ei niitä ennenkään tarvittu.
Vanhempien tehtävä on tietää missä lapset kulkee ja tulee ajallaan kotiin.- Aleksin Apina
Minkä ihmeen takia jokaiselle pennulle pitää ostaa kännykkä ?
Tätähän tietysti perustellaan aina sillä, että voi tarkistaa missä lapsi on ja että kaikki on kunnossa. Turvallisuus on sinänsä hyvä asia tietysti, mutta aikanaan lähdettiin ulos aamulla ja tultiin kotiin illalla, eikä tarvittu kännykkätarkistuksia siitä missä oltiin milloinkin. Lapset tunsivat vastuunsa (useimmiten), kuten myös kaverien vanhemmat, naapurit ym ihmiset jotka asuivat lähistöllä. Ihmiset välittivät toisistaan ja homma toimi ihan hyvin.
Nykyään kaikkea valvotaan ja holhotaan ylenmäärin ja vastuuta ei ota kukaan !
Sitä paitsi, jos lapsi sanoo kännykkään olevansa kaverin luona pelaamassa Kimbleä, voi hän yhtä hyvin olla ympäripäissään kaupungilla....että se siitä valvonnasta - tyttö 11w
oon 11w ja mä sain kännykän sen takii koska mul on paha rasitus astma ja mä liikun ihan liikaa mä pyöräilen aivan hirveesti kerran mä oon joutunu soittaa iskälee et se tulis hakemaa mua koska minua ahisti todella paljon etten voinu tehdä mitään
- 12 v
Aleksin Apina kirjoitti:
Minkä ihmeen takia jokaiselle pennulle pitää ostaa kännykkä ?
Tätähän tietysti perustellaan aina sillä, että voi tarkistaa missä lapsi on ja että kaikki on kunnossa. Turvallisuus on sinänsä hyvä asia tietysti, mutta aikanaan lähdettiin ulos aamulla ja tultiin kotiin illalla, eikä tarvittu kännykkätarkistuksia siitä missä oltiin milloinkin. Lapset tunsivat vastuunsa (useimmiten), kuten myös kaverien vanhemmat, naapurit ym ihmiset jotka asuivat lähistöllä. Ihmiset välittivät toisistaan ja homma toimi ihan hyvin.
Nykyään kaikkea valvotaan ja holhotaan ylenmäärin ja vastuuta ei ota kukaan !
Sitä paitsi, jos lapsi sanoo kännykkään olevansa kaverin luona pelaamassa Kimbleä, voi hän yhtä hyvin olla ympäripäissään kaupungilla....että se siitä valvonnastaEdelleen ottaa päähän tuo yleistäminen, mutta luuletko sä että jos on päissään kaupungilla ja sanoo olevansa kaverilla 'pelaamassa kimbleä', niin humalaa ei äänestä kuule? Just joo.
- Tälläne vaa
Joo, no mul itelläni oli laskus päälle 100 euroo, ja siitähä iskä raivostu ja se raivos jonkin aikaa :P Sit se vaihto liittymää :D
- 15,5 v poika
Tossa asiassa on se vaan se että jos laittaa saldorajan, lapsi puhuu sen täyteen ja sitten tuleenkin tilanne että ollaan menty vaikka fillarin kanssa nurin jossain perä korvessa ja pitää saada faija kiinni, niin milläpä saat faijan kiinni kun saldo loppu.. Kyllä se on vaan pentujen ite tajuttava että jossain se raja menee, esimerkiksi niin että kun menee tietyn raja yli niin se sitten vähentyy taskurahoista.. Mutta vanhempien tulee olla aktiivinen siinä asiassa että löydetään lapselle liittymä, joka on halvin ja sopivin lapsen käyttöön.. On tyhmää laittaa 1000 tekstaria lähettävälle lapselle liittymä, jossa txt-viestit maksaa 10 senttiä kipale, mutta on myös tyhmää laittaa lapselle tekstari-liittymä joka puhuu 500 minuuttia ja lähettää 10 tekstaria/kk..
Puhut asiaa, 15,5 v! Olen jo kauemman aikaa ihmetellyt samaa, ettei mikään liittymäntoimittajista keksi saldorajaa, jossa puhelut saldon täyttymisen jälkeen toimisivat esim. isän tai äidin kännyyn..! Omalla tytölläni on saldoraja ja kun pitää saada äiti kiinni niin mitäs teet? Ei saldoa. Pojalla ei ole ollut koskaan saldorajaa, kuten aimmenkin täällä todettiin, kaikki eivät ole samanlaisia,. Vastuuntunto on jokaisella omansa...:(
- Faija tietää
15,5 v poika: "Tossa asiassa on se vaan se että jos laittaa saldorajan, lapsi puhuu sen täyteen ja sitten tuleenkin tilanne että ollaan menty vaikka fillarin kanssa nurin jossain perä korvessa ja pitää saada faija kiinni, niin milläpä saat faijan kiinni kun saldo loppu.."
Huono perustelu. Vaikka saldo olisi loppu, voit soittaa "hälyn" eli "piikata" faijasi puhelimeen, jolloin hän näkee puhelimestaan että olet yrittänyt tavoittaa. Faijasi voi sitten soittaa takaisin sinulle. Toimii ainakin dna-prepaidissa. - Aleksin Apina
juulia43 kirjoitti:
Puhut asiaa, 15,5 v! Olen jo kauemman aikaa ihmetellyt samaa, ettei mikään liittymäntoimittajista keksi saldorajaa, jossa puhelut saldon täyttymisen jälkeen toimisivat esim. isän tai äidin kännyyn..! Omalla tytölläni on saldoraja ja kun pitää saada äiti kiinni niin mitäs teet? Ei saldoa. Pojalla ei ole ollut koskaan saldorajaa, kuten aimmenkin täällä todettiin, kaikki eivät ole samanlaisia,. Vastuuntunto on jokaisella omansa...:(
Ei tällaisilla menetelmillä ikinä kyllä opitakaan vastuullisuutta, jos aina annetaan joku takaportti hoitaa hommat.
Jos annetaan tietty saldoraja niin eihän se sitä tarkoita, että se pitää heti puhua loppuun. Pitää oppia säästämään myös puhelimen käytössä; sehän on kuitenkin käytännössä sama kuin rahan säästö.
Jos sinulla on 10 € rahaa, et voi tehdä esimerkiksi 6 € bussimatkaa yhteen suuntaan, koska et pääse sitten kotiin.... - kaikissa
Faija tietää kirjoitti:
15,5 v poika: "Tossa asiassa on se vaan se että jos laittaa saldorajan, lapsi puhuu sen täyteen ja sitten tuleenkin tilanne että ollaan menty vaikka fillarin kanssa nurin jossain perä korvessa ja pitää saada faija kiinni, niin milläpä saat faijan kiinni kun saldo loppu.."
Huono perustelu. Vaikka saldo olisi loppu, voit soittaa "hälyn" eli "piikata" faijasi puhelimeen, jolloin hän näkee puhelimestaan että olet yrittänyt tavoittaa. Faijasi voi sitten soittaa takaisin sinulle. Toimii ainakin dna-prepaidissa.prepaid- liittymissä. Jos saldo menee tietyn summan alle tulee vaan ilmoitus jossa sanotaan että puheaikasi on loppunut... Näin ollen myöskään ei voi soittaa "häläriä" esimerkiksi vanhemmille...
- tilanteessa
Sanoit esimerkin "jos kaatuu vaikka fillarilla" hätänumero toimii vaikka ei olisi saldoa .
- televisioita ja
Aleksin Apina kirjoitti:
Ei tällaisilla menetelmillä ikinä kyllä opitakaan vastuullisuutta, jos aina annetaan joku takaportti hoitaa hommat.
Jos annetaan tietty saldoraja niin eihän se sitä tarkoita, että se pitää heti puhua loppuun. Pitää oppia säästämään myös puhelimen käytössä; sehän on kuitenkin käytännössä sama kuin rahan säästö.
Jos sinulla on 10 € rahaa, et voi tehdä esimerkiksi 6 € bussimatkaa yhteen suuntaan, koska et pääse sitten kotiin....radioita noihin kännyköihin rakentavat, niin mikseivät ne viisaat insinöörit ole keksineet sellaista toimintoa johon voi liittymän maksutiedot ohjelmoida nopeasti ja joka laskee automaattisesti kuinka paljon rahaa on käytetty ja kuinka paljon sitä on.
Eikä tuollaista ominaisuutta kannata piilottaa mihinkään valikkojen taakse tai pistää näytölle vain merkinnäksi että puhuit näin kauan, vaan eurot suoraan näytölle selvästi näkyviin. Sama tyyli siis kuin näissä korttipuhelimissa on.
Kyllä siinä vaiheessa alkaa lapsikin jännäämään kun saldoa on kuukaudelle enää vähän jäljellä ja pitäisi vielä kituuttaa pari viikkoa. Sellaiset operaattorin palvelut jotka ilmoittavat kerran viikossa, että näin paljon on saldoa jäljellä, ovat ihan hanurista. Niistä ei kukaan pikavilkaisulla ota muuta selvää kuin että onpa tullut taas soiteltua. - monta puhujaa
juulia43 kirjoitti:
Asiaa puhutte saldorajan hyvistä ja huonoista puolista. Mulla on viisi lasta joilla kaikilla känny, ihan vain jo siksi, kun asumme maaseudulla ja kaikki on pitkien matkojen päässä. Milloin oitää hakea ketä ja mistäkin ja 18km koulumatkalla josta 4km on kuljettava säkkipimeää taivalta talvisin voi sattua mitä vain. Saldorajat kuitenkin kaikilla on ja olemme sopineet, et kun muistutus tulee, et saldoa on se jotain pari euroa jäljellä, soittavat vaih häläreitä tai hädän tullen sitten muuten. Tekstataan jos on kiireellistä asiaa. Kahdella lapsella astma ja yhdellä sokeritauti ja yhdellä epilepsia. Vanhin onkin terve ja kohta täysi-ikäinen. Saldoraja 20€ ja hyvin on pärjätty. Nuorin on ekalle menossa ja vaikean astman takia känny hankittu koulun alkua varten. Ei hienoja kapuloita kellään vaan sellaisia joilla pärjää.
- tyttö 14vee
oot oikeessa, 15,5v poika! Just ton takia mä en pidä saldorajoista, ei niistä oo mitään hyötyä kun on kumminkin opettavaisempaa opetella ite tarkkaileen sitä laskuansa. Mulla laskut pyörii siinä 20e/kk, ja se passaa mun vanhemmillekkin. Sen sijaan pikkuveljeni, 9 vee.....
No, sai tuossa uuden kalliin kännykän mutta ei koskaan ensinnäkään muista ottaa sitä mukaan ja isi on siinä sitten ympäri kyliä soittelemassa että "onkos sitä näkynyt.." ja viimeisin puhelinlaskukin oli 50,13 e ja soittareita on tilattu jo lähes parikymmentä....
Sellanen vaan on aika ärsyttävää kun mä ja mun toinen veli yritetään parhaamme mukaan säästää vanhempia kun ei tota rahaa nyt niin hirveesti ole..!
- voi yllättää
joillekin on tullut mukavia laskuja kännykällä tapahtuneesta datasiirrosta. jotkut operaattorit laskuttavat megatavusta melko suolaisia hintoja.
itse tosin olen tuohon varautunut hankkimalla saunalahden dataedun, niin saa surffata, wappailla, chatittää ja käyttää push to talkia 10 euron kuukausimaksulla.
tuolla kympillä kuussa saa käyttää datapalveluja täysin rajattomasti. - elly93
heh ,, kiva iso lasku:D :DD:D:D mu isoin lasku on suunilleeen noin 100:d
- "aikuisviihteestä...
Meillä päin levisi murkkuikäisten keskuudessa tietoa eräästä suomalaisesta nettisivustosta, josta voi tilata "aikuisviihde"-elokuvia kännykällä. Tietysti nämä ovat K18, mutta eihän kukaan valvo, onko leffan ostaja täysi-ikäinen vai ei. Niin, sitten ovat lisäksi nämä kaiken maailman soittoäänet, taustakuvat ja muut rahaimurit, mutta onneksi ne ei ole niin vaarallisia kuin edellä mainitut "palvelut".
Kannattaa ehdottomasti selvittää aina lapsen kanssa, jos puhelinlaskusta löytyy jotain tietoa palvelunumeroista tai muuta epäilyttävää. Tietty voi hankkia myös eston, jottei tällaisia numeroita voi edes käyttää.- make
100e laskuunkin saa jo perkeleesti soitella ja lähetellä viestejä!olen huomannut että soittoääni ja
taustakuva firmat huijaavat olen itse tilannut joitakin kuvia ja ääniä jotka on lähetetty 2-5 kertaa minulle hyvä bisnes!sitten on nämä kaiken maailman ellos lainat joihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan
ota 1000e maksa 2000e.kännykkä on hyödyllinen vehje mutta näyttää että toisilla ei muuta elämää olekkaan kuin puhua siihen autossa veneessä kotona koulussa kirkossa kaupassa töissä jne.itse pistän aina välillä kännykän äänettömäksi kun haluan olla
rauhassa ei aina tarvi olla tavoiteltavissa. - hiljainen mies
make kirjoitti:
100e laskuunkin saa jo perkeleesti soitella ja lähetellä viestejä!olen huomannut että soittoääni ja
taustakuva firmat huijaavat olen itse tilannut joitakin kuvia ja ääniä jotka on lähetetty 2-5 kertaa minulle hyvä bisnes!sitten on nämä kaiken maailman ellos lainat joihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan
ota 1000e maksa 2000e.kännykkä on hyödyllinen vehje mutta näyttää että toisilla ei muuta elämää olekkaan kuin puhua siihen autossa veneessä kotona koulussa kirkossa kaupassa töissä jne.itse pistän aina välillä kännykän äänettömäksi kun haluan olla
rauhassa ei aina tarvi olla tavoiteltavissa.Äänetön rules meitsillä on ollu 8kk äänettömällä puhelin eipähän tartte olla yhdeydessä henkilöihin joihin ei halua. Soittaa aina takasin niille jotka ei ole ns.eitoivottuna...
- viihdeesto
Joo mä kanssa ihmettelen, että miksi vanhemmat ei ottele selvää näistä esto asioista, siihen aikaan kun omat lapseni murkkuikäisiä, niin niillä oli kännyköissä ns. VIIHDEESTO, joka esti kaiken muun ylimääräisen paitsi soittoäänien tilaamisen, sitten kyllä kännyyn saa totaalisen estonkin jolla ei edes voi tilata soittoääniäkään mut tietty voi soittaa ja vastailaa soittoihin ja tekstaritkin onnistuu, joten vanhemmat saa kattoo peiliin, mut ehkä nykyisin luotetaan liikaa, että eihän se meidän pieni kullanmuru nyt sellaista tekisi.
- IRONMIKES.
Minäkin soittelin kerran seksilinjoille kun itseltäni on tuo pintapuoli jäänyt vähän vähemmälle kun ei tällä naamalla oikein mitään saa.
Puhelinlaskuni napsahti postiluukusta ja se oli 12.600€ mutta onnekseni Tuusulan sossu maksoi laskun sillä lupauduin muuttamaan vuoden sisällä Espooseen.- vanhemmille
ja prepaidit penskoille, latailkoot viikkorahoistaan, siinähän oppivat että kännykän käyttö maksaa. Ja kyllä toimii.
- IRONMIKES.
vanhemmille kirjoitti:
ja prepaidit penskoille, latailkoot viikkorahoistaan, siinähän oppivat että kännykän käyttö maksaa. Ja kyllä toimii.
Milläs minä sitten elän? Pitäähän minunkin elää jotta jaksan häiriköidä palstoilla?
- west-endiin
heti kun espooseen saadaan rakennettua uusi mustalaisille vartavasten tarkoitettu asuinalue west-end meidän terrorimike muuttaa sinne.
west-endiin tulee joka toiseen taloon sossu niin mannejen ei tarvi mennä ilmaa pilaamaan keskustaan - IRONMIKES.
west-endiin kirjoitti:
heti kun espooseen saadaan rakennettua uusi mustalaisille vartavasten tarkoitettu asuinalue west-end meidän terrorimike muuttaa sinne.
west-endiin tulee joka toiseen taloon sossu niin mannejen ei tarvi mennä ilmaa pilaamaan keskustaanEi siitä ole kulunut kuin 7 kuukautta joten on minulla aikaa vielä 107 päivää ja 3 kuukautta etsiä asunto Espoosta.
Kävinkin jo Espoon asuntotoimistossa ja virkailija sanoi heti minut nähtyään jotta "Herranjumala, ei kai"
Minä siihen tokaisin jotta "ei kun ironmikes vaan Tuusulasta päivää" - kjhhjh
lol :D:D:D:D aika hyvin. sossu maksaa
- Hyvin toimii
Prepaid-liittymä on ainut oikea lasten käyttöön sopiva. Lisäksi lapsi pitää opettaa pitämään oma pieni talousarvionsa tasapainossa siten, että lapsi itse hankkii lisää puheaikaa omasta kuukausirahastaan (tai vanhempien hankkima puheaika vähennetään kiinteästä kk-rahasta). Puhelinkuluihin ei vanhempien pidä antaa erikseen määrärahaa.
Pieni esimerkki: Lapsi saa kuukausirahaa 30 euroa. Jos hän ostaa 20 eurolla puheaikaa, jää karkkeihin ja muuhun kulutukseen 10 euroa siinä kuussa.
Se onkin eri keskustelun aihe, mikä on sopiva kuukausiraha lapselle... - TurkoosiPostia
Niin.
Veli puhui sellaisella tarjouksella, että euron sun ja lau, mutta sopimuksessa lukikin pienellä präntillä, ettei se koske joitain tietun alkuisia numeroita... - loverboy69
... oli light limua, ettei hampaat mene... :)
- hiksu 22v
Itse yllätin vanhempani kerran 700MARKAN puhelinlaskulla, jonka jälkeen äiti ei enää suostunu laskuja maksamaan, vaan sovittiin, että kuukausirahasta(tais olla 500mummoa) maksetaan kaikki omat laskut itse, myös kaikki pikkumenot, karkit ja "hyppäämiset". Taisin olla tuolloin 14. Meillä se toimi, ja opinpa nuoresta asti katsomaan rahojeni perään ja maksamaan itse omat laskuni.
- ..tuo 700 markkaa...
..on euroissa jotain 115, niin 790 euroa on noin 4740 markkaa!
...mun kuukausiliksani on käteen 1300 euroa, eli jos k.o. äiti on yhtä pienipalkkainen, niin ei kovin hyvin mene seuraavaan kuukauteen...
- Liian fiksu jo lapsena
Tuollaisille kakaroille ei puhelinta ollenkaan. Muutenkin olen sitä mieltä, että lasten täytyy itse maksaa laskunsa. Kyllä ne töitä osaavat sen verran tehdä, että saavat laskunsa maksettua. Tai kenties olen katkera, koska näin jouduin itse tekemään 13-vuotiaasta alkaen hankittuani puhelimen. Nyt noin 10 vuotta kännykän omistaneena voin kertoa, ettei yksikään lasku ei ole ollut yli 30 euroa.
- ...
kohta pistetään kaikki LAPSET heti 5 vuotta täytettyään maksamaan omat sapuskatki?! jos ite pitää tajuta rahankäyttö nii jos ei kuukausirahat/viikkorahat riitä ruokaan nii sitte ollaan syömättä??
- mitä ihmettä?
... kirjoitti:
kohta pistetään kaikki LAPSET heti 5 vuotta täytettyään maksamaan omat sapuskatki?! jos ite pitää tajuta rahankäyttö nii jos ei kuukausirahat/viikkorahat riitä ruokaan nii sitte ollaan syömättä??
että siinä taas yks joka vetää överiks, joo edellinen kirjoittaja sitä ihan varmasti kuule just tarkotti, ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ!!!
jos et ymmärrä ni vielä kertaus,
elikkäs tollanen turha rahan kultus lapsilla kuten kännykkä,(ei ne sillä oikeesti mitään järkevää tee sen kun tilailevat kaiken maaliman pelejä ja kuvia, vippejä ja limukoita) jne...
turhan rahan kulutuksen lapsi saisi maksaa omista pennosistaan jotta tajuaisi rahan merkityksen. lapset eivät ymmärrä sitä että ei se raha puussa kasva. tuo on yksi konsti jolla lapset voi opettaa hyvän suhtautumisen raha asioihin. - Lokki
Kaikkien vanhempien on syytä opettaa nuorisolle oikeanlaista kännykän käyttöä!
Jos nyt välttämättä sillä puhelimella on tilattava satojen eurojen arvoista limsaa taikka pelejä ja pornokuvia, niin neuvokaa lastanne lainaamaan luokkakaverin kännykkää! - KAUHIAST HÄMMÄSTYNYT
Olen aina kuvitellut, että lapsityövoiman käyttö on kielletty vai peräti rangaistava teko. Kuitenkin monessa kirjoituksessa sanotaa, että lasten pitää itse tienata puhelinrahansa ja maksaa puhelinlaskunsa.
- VASTAUS!
Lokki kirjoitti:
Kaikkien vanhempien on syytä opettaa nuorisolle oikeanlaista kännykän käyttöä!
Jos nyt välttämättä sillä puhelimella on tilattava satojen eurojen arvoista limsaa taikka pelejä ja pornokuvia, niin neuvokaa lastanne lainaamaan luokkakaverin kännykkää!NÄIN JUURI...:)
- hanna
Ihmetttelen vaan että misksi ei muka prepaid kelpaa?? Sanot kakrulle et tän ja tän verran saat kuussa siihen ladattua ja sillä se. Jos sen yli meet niin ole ilman kännyä.
Ei se känny mikään välttämättömyys ole 13v
Näin EI TULE EPÄTOIVOTTUJA YLLÄREITÄ - ::::
Kyllä mä sanon että on 13- vuotiaan järjen käytössä vikaa jos ei tajua mitä tekee. Kyllähän ton ikäisen pitäisi jo ymmärtää, että itselle maksettavaks ne limut tulee ei ne sieltä ilmaiseksi tipu. Lapsille pitää opettaa vastuuta!!!
- mitä ihmettä?
mitä 13 vuotias tekee kännykällä? kysyn vaan? ei yhtikäs mitään.
mielestäni vasta 16 vuotias on kännykkä ikäinen.
siis siitä ei tarvitse syyttää mitään muuta ku ihteäsä jos laskua kertyy!
JÄRKI KÄTEEN!
kai nyt kaikki ymmärtää ettei 13 vuotiaalla ole vielä mitään sellaisia asioita hoidettavana johon tarvitsisi oman kännyn. Ne asiat mitä 13 vuotias hoitaa on tilaa pelejä, soittaa turhanpäiväsiä puheluita jne...
typeryyttä antaa tuo ikäiselle puhelin ja sitten marmattaa kun tulee laskua!!!! - -_-
mitä ihmettä? kirjoitti:
JÄRKI KÄTEEN!
kai nyt kaikki ymmärtää ettei 13 vuotiaalla ole vielä mitään sellaisia asioita hoidettavana johon tarvitsisi oman kännyn. Ne asiat mitä 13 vuotias hoitaa on tilaa pelejä, soittaa turhanpäiväsiä puheluita jne...
typeryyttä antaa tuo ikäiselle puhelin ja sitten marmattaa kun tulee laskua!!!!Meillä on tuolla 13-kesäsellä tytöllä ollu kännykkä jo monta vuotta, KOSKA hän ajaa pyörälle eri ratsastustalleille 10km ja 23km päähän. Tälläisissä matkoissa kännykkä on ehdoton. Lasktu eivät muutenkaan hipoile taivaita koska on erilaisia rajoituksia ja muutenkin tyttö käyttää erittäin vähän puhelinta.
- mitä ihmettä?
-_- kirjoitti:
Meillä on tuolla 13-kesäsellä tytöllä ollu kännykkä jo monta vuotta, KOSKA hän ajaa pyörälle eri ratsastustalleille 10km ja 23km päähän. Tälläisissä matkoissa kännykkä on ehdoton. Lasktu eivät muutenkaan hipoile taivaita koska on erilaisia rajoituksia ja muutenkin tyttö käyttää erittäin vähän puhelinta.
ymmärrän että tuolaisilla matkoilla on hyvä olla kännykkä mukana jos vaikka sattuu jotain niin voi soittaa apua, mutta mitenkäs sitä apua sillon soitetaan kun on se saldoraja kiinni, ei mitenkään?
mutta tarviiko sitä sitten kotona tai koulussa, sitä en usko.
jos on asiaa jollekin kaverille niin voi soittaa aivan hyvin vanhempien puhelimesta.
typerää kun ihmiset pitää lapsia aikuisina, eivät lapset ole 13 vuotiaana aikuisia, ei lähellekkään! joten turha niista laskuista silloin on valittaa, kun annetaan lapsen niskaan rahallinen vastuu! - atheist::
mitä ihmettä? kirjoitti:
JÄRKI KÄTEEN!
typeryyttä antaa tuo ikäiselle puhelin ja sitten marmattaa kun tulee laskua!!!!kavereillakin on känny niin itselläkin pitää olla...Täysin älytöntä. Tosin vielä älyttömämpää on se, että nyt jo ala-astelaisilla on kännyköitä. Itsekin sain pari vuotta sitten puhelimen "vasta" 16-vuotiaana, nyt olen 18. Tosin olisi sen nuorempanakin jo halunnut, mutta nyt olen vanhemmille kiitollinen siitä että ei annettu periksi. Ei kakarat tarvi puhelimia.
- mitä ihmettä?
atheist:: kirjoitti:
kavereillakin on känny niin itselläkin pitää olla...Täysin älytöntä. Tosin vielä älyttömämpää on se, että nyt jo ala-astelaisilla on kännyköitä. Itsekin sain pari vuotta sitten puhelimen "vasta" 16-vuotiaana, nyt olen 18. Tosin olisi sen nuorempanakin jo halunnut, mutta nyt olen vanhemmille kiitollinen siitä että ei annettu periksi. Ei kakarat tarvi puhelimia.
itse olen saanut puhelimen käyttööni 13 vuotiaana ja ei sillä yhtään mitään järkevää tehty. tilailtiin laskun edesta kaikkea typerää ja soiteltiin kavereille huvikseen. en todellakaan olisi kännykkää tarvinnut ja nykyään olen vanhemmilleni siitä sanonutkin että minkä ihmeen takia sellasen minulle hankitte...
se on vaan sellanen muoti ilmiö, että sellanen pitää olla. turhaa rahan menoa tietää vanhemmille vain. sillä rahalla voisi kehitellä jotakin järkevämpääkin lapsille, jotain joka kehittää ja kasvattaa.
täysin sitä mieltä että ei lapset tarvitse kännyköitä, koska ei lapset osaa sitä järkevästi käyttää. - 12 v
atheist:: kirjoitti:
kavereillakin on känny niin itselläkin pitää olla...Täysin älytöntä. Tosin vielä älyttömämpää on se, että nyt jo ala-astelaisilla on kännyköitä. Itsekin sain pari vuotta sitten puhelimen "vasta" 16-vuotiaana, nyt olen 18. Tosin olisi sen nuorempanakin jo halunnut, mutta nyt olen vanhemmille kiitollinen siitä että ei annettu periksi. Ei kakarat tarvi puhelimia.
No voi kai sitä täysi-ikäisenä sanoa että ala-asteikäiset on kakaroita. Ei kaikki ole täysin aivottomia.
Sitä en ymmärrä kun 7-vuotiaalle annetaan kännykkä. Itse tiedän ja tunnen tapauksia mutta en tajua kyllä että mitä silloin ajatellaan. Ite sain kolmannella puhelimen enkä oo mitään typeryyksiä sillä tehnyt.
Itse soitan äidille/isälle kun on asiaa, soitan kavereille kun on asiaa ja koska minulla on 1000 tekstiviestiä kuukaudessa niin tekstaan ihan vapaasti kavereille mutta en tilaa mitään limukoita, pelejä, soittoääniä ym.
Eli jos itellä ei ole lapsena aivoja päässä ja tekee kaikkea tyhmää niin turha mennä yleistämään, jotkut kyllä osaa ajatella niinkuin esimerkiksi minä. - JA USKOVAT VANHEMPIA JA OPE...
Eiköhän pojatkin opi huijaamaan sitten aikanaan kun pääsevät töihin.
- ....
mitä ihmettä? kirjoitti:
JÄRKI KÄTEEN!
typeryyttä antaa tuo ikäiselle puhelin ja sitten marmattaa kun tulee laskua!!!!naapurin kakaroillakin on jo kännykät ja ikää heillä oli 7 ja 10.
- apua soitettiin
mitä ihmettä? kirjoitti:
ymmärrän että tuolaisilla matkoilla on hyvä olla kännykkä mukana jos vaikka sattuu jotain niin voi soittaa apua, mutta mitenkäs sitä apua sillon soitetaan kun on se saldoraja kiinni, ei mitenkään?
mutta tarviiko sitä sitten kotona tai koulussa, sitä en usko.
jos on asiaa jollekin kaverille niin voi soittaa aivan hyvin vanhempien puhelimesta.
typerää kun ihmiset pitää lapsia aikuisina, eivät lapset ole 13 vuotiaana aikuisia, ei lähellekkään! joten turha niista laskuista silloin on valittaa, kun annetaan lapsen niskaan rahallinen vastuu!on maailma mallillaan kun vanhemmat puolustelee miksi lapsella pitää olla kännykkä ja oma tietsika.
meillä hommattiin pojalle sairauden takia känny n.7,5 vuotta sitten, hän sairastui diabetekseen ja kännykkään sai hyvin muistutuksen milloin piti tulla pistämään ja syömään, hän oli silloin 10v
laskut aina olleet pieniä eikä puhelin enää kulje mukana jatkuvasti. hän haluaa välillä olla rauhassa kavereilta ja vanhempien huolelta. tosin puhelimella saa apua vaikka ei olisikaan puheaikaa tai edes korttia kun soittaa 112
meinaan jos matkalla sattuu jotain pahaa. - 16v
mitä ihmettä? kirjoitti:
JÄRKI KÄTEEN!
typeryyttä antaa tuo ikäiselle puhelin ja sitten marmattaa kun tulee laskua!!!!kännykän 15 vuotiaana ja sopimus on että äiti maksaa 20e ja minä itse loput. kertaakaan ei ole mennyt yli 20e ja suurin lasku taitaa olla 12e. 2kk sitte tuli 1.8e lasku että ihmettelen vaan miten ihmeessä saa puhuttua ja tektailtua 100e (tietysti sen saa helposti kaikenlaisilla palveluilla) kuukaudessa. Niin ja tuossa joku sanoi että sai kuukausirahaa 500mk joka on mielestäni aika paljon, kun itse saan 16 vuotiaana 25e
- arska
mitä ihmettä? kirjoitti:
JÄRKI KÄTEEN!
typeryyttä antaa tuo ikäiselle puhelin ja sitten marmattaa kun tulee laskua!!!!Onko tosi että joku kivikautinen mettänasukki tulee tänne arvostelee kännynkäyttöä???? Johan tuo nykyään pitää olla jo turvallisuuden takia lapsillaki!! Mulla ainaki on jo 7v tytölläki puhelin,TOSIN prepaid-liittymä,mutta VAAN siksi että minä saan kiinni ja siksi jos apua tarvii asiassa kuin asiassa!!! Jos ei silloi vuonna 25 viime vuosisaalla missään nimessä puhelinta lapselle,niin ei se päde NYKYÄÄN,nyt eletään ihan toisenlaista maailmaa kaikilta osin!!!
- omat kännyt
mitä ihmettä? kirjoitti:
JÄRKI KÄTEEN!
typeryyttä antaa tuo ikäiselle puhelin ja sitten marmattaa kun tulee laskua!!!!Niin, meidän perheen kahdelle vanhimmalle on hankittu omat kännykät ja liittymät saldorajoineen esikouluikäisinä. Homma toimii hyvin, ei heille tule edes laskua joka kuukausi. Puhelin luo turvaa, mikäli joskus täytyy olla hetki yksin kotona tai jotain vastaavaa. Lapset tavoittaa myös hyvin kaverien luota tarvittaessa.
Riippuu varmaan paljon lapsesta ja perheen tilanteesta, milloin hänelle kannattaa antaa oma puhelin. Mutta kun pienenä jo oppii puhelinta käyttämään, niin oppii siinä myös vastuuta samalla. - tyttö 14vee
mitä ihmettä? kirjoitti:
JÄRKI KÄTEEN!
typeryyttä antaa tuo ikäiselle puhelin ja sitten marmattaa kun tulee laskua!!!!että on sitä alaikäisilläkin sosiaalinen elämä.
- Ja kadun
Oon ostanut kans limuautomaatista limsaa ja noin 30e lasku.
Oon tehnyt sen 2kertaa että sinne meni n. 60e- Nhimimerkki:)
Puhelin on minulle kuin vanha tuttu. Isoin laskuni minkä olen tehnyt oli 50€ mutta silloin olin pieni enkä osannut käyttää puhelinta.
Mutta nyt laskut näyttää 0€-10€.
Itselläni on esto ja olen ylpeä siittä.
Kyllä 9-13 vuotias tarvii puhelimen, koska jos sattuu jotain vähän pahempaa kuin pari ''pipiä'' :D. Niin voi soittaa äitille yms. - 13vvvv.
Nhimimerkki:) kirjoitti:
Puhelin on minulle kuin vanha tuttu. Isoin laskuni minkä olen tehnyt oli 50€ mutta silloin olin pieni enkä osannut käyttää puhelinta.
Kyllä 9-13 vuotias tarvii puhelimen, koska jos sattuu jotain vähän pahempaa kuin pari ''pipiä'' :D. Niin voi soittaa äitille yms.Sain puhelimen ykstoistvuotiaana, eikä laskuni ole ikinä ylittänyt kahtatoista euroa :O . Säikähdin tuota, siis 790 e! Silloin tuntui, että sain kännykän tosi myöhään, mutta ei sitä sillon niin paljon ollu menossa.
- 2 lapsen yhteishuoltajaäiti
13vvvv. kirjoitti:
Sain puhelimen ykstoistvuotiaana, eikä laskuni ole ikinä ylittänyt kahtatoista euroa :O . Säikähdin tuota, siis 790 e! Silloin tuntui, että sain kännykän tosi myöhään, mutta ei sitä sillon niin paljon ollu menossa.
Minä hankin lapsille puhelimet lasten isän ja minun erottuani, jotta lapset voivat olla isänsä kanssa tekemisissä, kun mitään muutakana puhelinta ei ollut kuin minun kännykkä ja kävin töissä. Oli myös pakko saada lapset kiinni, kun tulivat koulusta. Kouluun kännykän saivat viedä vasta kun olivat kuudennella luokalla, muuten ne oli kotona tai Isällään mukana.
lapset olivat 10 ja 11 v silloin, kun erosimme ja koskaan laskut eivät ole ylittäneet toisella 5 euroa ja toisella on nyt 14 v mennyt 2 kertaa saldo kiinni, mutta kinui se lisää saldoa, sanoin ei tipu.
nykyisin kummallakaan ei ole 5-6 e suurempaa laskua. Heillä on kaikki estot. ja saldorajakin toimii Kolumbuksella. - 13 v
13vvvv. kirjoitti:
Sain puhelimen ykstoistvuotiaana, eikä laskuni ole ikinä ylittänyt kahtatoista euroa :O . Säikähdin tuota, siis 790 e! Silloin tuntui, että sain kännykän tosi myöhään, mutta ei sitä sillon niin paljon ollu menossa.
joo eli nyt voisi porukka perustella miksei 13 vuotias vielä tarvis puhelinta? itselläni on jo harrastusten puolesta tärkeetä saada tarvittaessa vanhemmat/ensi apu äkkiä paikalle. ja kyllä se on aika paljon siitä kiinni minkä kokoset laskut on, että miten sen rahan arvon aattelee. omasta mielestäni jo 20 euroo on kiitettävä summa ja laskut on pysyny yleensä alle kympissä. isoin lasku mitä koskaan on ollu 4:n vuoden aikana kun on ollut puhelin on ollut 25 euroo ja risat.
pistää ketuttaan tollanen yleistäminen >:-( - zegical
Nhimimerkki:) kirjoitti:
Kyllä 9-13 vuotias tarvii puhelimen, koska jos sattuu jotain vähän pahempaa kuin pari ''pipiä'' :D. Niin voi soittaa äitille yms.juu oot oikeessa kyllä 10-9 kossit ja tytöt tarvii kännykkää
- niskalennki81
Ajattelimpahan mainita tässä viimekesäisestä lipahduksestani. Saldoraja oli normaalit 20 euroa, mutta silti lasku oli
- Nimetön
ei onneksi suurta laskua, mut kyl oli yllätys kun oli joku kaveri tilannut pojan puhelimeen 20e kuussa maksavan palvelun, joka on sallittu vain liittymän omistajan luvalla.minulta ei kukaan kysynyt saako laittaa palvelun. kyseinen yritys ei vastannut viesteihini eikä soittopyyntöihini ja elisa pesi kätensä.laskussa oli vain elisan laskuttama 20e/kk tilatusta palvelusta.onneksi palvelun pystyi peruttamaan ja pojalle palvelunumero esto päälle.
- EI PIDÄ USKOA
Itse vaihdoin liittymää kun Radiolinja sai lankaansa epäselvin ehdoin (ainakin minulle) ja maksoin 60 euroa tunnin linjalla roikkumisesta netissä. TOSI ON. Valitukset antoivat vain myötätuntoa...mutta en ole enää koskaan kyseisen operaattorin asiakas. Pettää voi, mutta vain kerran.
Ensimmäisenä tulee mieleen operaattoreiden "varoitukset", siitä, että saldorajat toimivat muutaman tunnin viiveellä.
Tällaiset tapaukset voitaisiin välttää erilaisilla hyöty- ja viihdenumeroestoilla. Eli niillä voidaan välttää myös nämä soitot esim. juuri näihin limuautomaatteihin. Samoilla estoilla voidaan estää myös palvelutekstiviestit (tv-chat ja -pelit, soittoäänten ja pelien tilaus).- tulitikkusormeen
bestiksellä oli joka kuukausi kännykkä laskut päälle 200 euroo. kaikenmaailman tuntemattomille pojille soitteli joita oli jossia chateissa tapaillut ja numeroita vaihdelleet ja siitä sitten lähti. ja seurasi siitä muitakin hankaluuksia sitten muutenkin...
puhelin lähti takavarikkoon ja sai vasta vuoden päästä uudelleen koe käyttöön.- Nainen Hämeestä
Mun poikani teki 1700 eurolla senssilaskua, 2 päivän aikana. Kun soitteli öisin niille linjoille, yli 10 tunnin puhelut.
- äiskävaan
Joskus n. 8v sitten soitteli nuori poikani tyttöystävän matkapuhelimeen reilun 5000 mummonmarkan edestä. Tietysti minun tietämättäni. Ja kun lankapuhelimen lasku tuli aikamoisella viiveellä, se melkein toistui ennen kuin ehdin hankkia ulkolinjaeston. Silloin tuo summa oli jollain tapaa paljon suurempi raha kuin nykytuloilla.
- asiasta
Ei tosin lapset , vaan kurssikaveri , hän oli muuttamassa ja tarvitsi puhelinta kun oma oli mennyt rikki , joten lainasin hänelle oman "rajattoman" puhelimen .
Hän oli sitten soitellut jonnekkin seksilinjoille 4000 euron edestä , lupasi maksaa mutta eipä ,,, no hänestä tuli entinen ystävä .
TYHMYYDESTÄ (luottavaisuudesta ) sakotetaan ! - Röhnä-Reino
Paitsi saldoraja, on pilallehemmotellun äpärän kännykkäliittymään syytä tilata myös lisämaksullisten palvelujen esto. Estää muuten todella tehokkaasti laskun kasvamisen. Jostain syystä operaattorit eivät vain näitä palveluja kovin mielellään mainosta...
- kokemusta
hommakkaa nuorille puhelimenkäyttäjille lataus lipukkeita
niin niillä ei voi soittaa palvelu numeroihin eikä senssi numeroihin ei kä varmasti tuu yllätyksiä! - lapsella
ei ole mitään velvollisuuksia tai vapauksia soittaa kenellekään muulle kuin omille vanhemmilleen. Siinä tilanteessa riittää 10 euron saldoraja kuukaudeksi oikein mainiosti.
Jos kavereita pitää tavata, niin painukoon itse paikanpäälle katsomaan onko kaveri kotona jos ei ole puhelinta käytössä. Niin mekin ennen tehtiin. Pikainen soitto kaverin vanhemmille kysyäkseen että onko kaveri kotona, riittää aivan varmasti kuukauden saldolle. Ei kavereiden tarvitse olla tavattavissa 24/7
On mennyt maailmankirjat sekaisin kun ala-astelaistenkin pitää saada lörpötellä kavereilleen omilla puhelimillaan. Eikö siihen riitä äitin ja isin kännykkä, tai sellainen sopimus että lapsen kännykkä on äitin ja isin hoidossa silloin kun lapsi ei sitä tarvitse?
Kyllä tuollaisissa rahan & puhelimen käyttö asioissa saa vanhemmat katsoa vain peiliin, kun annetaan kakaroille mahdollisuus pelleillä maksullisilla välineillä. Puhelin on puhelin, eikä mikään leikkikalu. Loppuisivat ne kiusaamisviestienkin lähettämiset jos puhelinta valvoisivat vanhemmat silloin kun lapsi ei sitä välttämättä tarvi. - kännykkäpelejä
669 ekee oli lasku viime kuussa.
Onneksi löysin sille netistä ilmaia pelejä niin säästyy rahat.
http://www.pelinet.fi/ - ghjkl
Palkkiot lehtijutusta ilmainen julkisuus kohu, eli voitolle nuo jää, ja paaaaaaaaljon jääkin
- erergw
No tottahan toki jäi voitolle pystyi ostamaan jopa piiskan jolla hakkasi poikaansa persauksille
- _PehmiS_
Minun entisellä kaverilla oli yli 200 euron laskut. Se oli järkyttävää. Itse rajoitan kännykän käyttöä ja laskuni ovat yleensä alle 20 euroa. Ja mihin se raha menee? Tyhjänpäiväiset mobiilipelit ja palvelut pyörivät telkkarissa. Ne saisi poistaa koko tv:stä!!
~_PehmiS_ Jälkikasvu, joka käyttää järkeä raha-asioissa - Elisabet
Huh huh kellä moisia puhelinlaskuja on edes varaa maksaa?
eikö lapselle osata opettaa vastuuntuntoa, rehellisyyttä ja rajoja?
Onko lapsi oman onnensa nojalla, ilman kunnollista rakkautta?
kuka antaa edes ostaa, juoda lapsensa niin paljon limua...saatika puhua koko ajan puhelimessa?
itse näin nuorena kavereitani...sovittiin tapaamiset jo muutenkin...tai poljettiin katsomaan onko kaveri kotona...vaihtoehtoja oli monia ja moni arkielämän juttu toi tekemistä ei siihen järin puhelimia tarvittu...nyt arjen täyttävät tietokone, puhelimet ja media...osa ihmisistä on kuin robotteja pienissä ympyröissään.
en minä kalkkis vielä ole 80- luvun alussa syntynyt tervejärkinen ihminen jolle annettin lapsena muuta kuin rahaa, ja mikä minusta tuli vastuuntuntoinen ja rehti itseajatteleva kansalainen.
mielipiteeni on; menkää itseenne mikäli teillä on e.m. ajattelivia ja toimivia lapsia...on helppoa haukkua mikä on väärin/huonosti, tai missä voisi olla vika jälkeenpäin...katsokaapa suuntaan etukäteen.
eivät lapset tarvitse kuin rakastavat vanhemmat ja itseluottamusta, sääntöjä ja puhdasta välittämistä. itse hommasin oman ensimmäisen kännykkäni aikoinaan ja maksoin kulut, eivätkä ne koskaa ole olleet yli 50 euron.
kyllä saldoraja on hyvä mikäli lapseensa ei voi luottaa, mutta monia krt olen kuullut etteivät alkuun pelaa, onko järkeä moisista maksella. prepaid raha kk varmaan olisi järkevämpi tuolloin.
lapset eivät ymmärrä rahan merkitystä mikäli heille ei sitä opeta, eivätkä sosiaalisia taitoja.
sama kuin purkissa kasvaisivat, eivät lapset ole robotteja tai nukkeja vaan ainutlaatuisia ihmisiä.- äippä
tyttärellä ihan "normaali" liittymä(tulee halvemmaksi kuin prepaid ym) kännykkään voi laittaa rajatun käytön.eli suojakoodin taakse vaan ne numerot mihin sillä liittymällä voi soittaa ja sillä siisti.kännyllä ei voi soittaa kaveritkaan jos sen haltuunsa saavat.tyttären kännylaskut ovat olleet noin 2-3e/kk.saldorajakin on 20e.
- vanis
mun lasku oli VAAN 1000,50 euroa. ihmiset on aivan outoja! toihan on pieni summa!!!!!
- 1000 euroa puhumiseen / kk
Eri asia on sitten,jos on yrityspuhelin niin silloin tietty puhelinlaskut voi nousta korkealle, mutta aiheesta ja toivossa, että rahaa tulee takaisinkin päin. Anna vaikka hyväntekeväisyyteen Libanoniin apua tarvitseville, jos et muuta keksi.
- 12 v
Kaikille 1000 euroa ei ole pieni summa. Itse asiassa 1000 euroa ei missään tapauksessa ole pieni summa, ellei puhuta talon ostosta yms koska mitä joku tonnin alennus auttaa jos talo maksaa 220 000 e.
- SINÄ OLET
Kukaan ei tuota vakavissaan ota...mutta aina näkyy löytyvän tosikoita. Mutta vakavasti ottaen eurokin on iso raha puheluissa. Lankapuhelimella sai ennen puhua n. 3,5 sentillä niin kauan kuin lystäsi. Kunnes...jotkut ahneat löysivät lypsykoneen.
- eikä tule
Ensinnäkin lapsemme ymmärtävät rahan arvon ja ovat opetelleet jo pienestä pitäen miettimään mitä rahalla kannattaa tehdä ja mitä ei. Toisekseen alaikäisillä lapsillamme on vain ja ainoastaan prepaid-liittymät senkin vuoksi että puhelin saattaa joutua jossakin vaiheessa vääriin käsiin. Saldorajoituksiin en luota sillä rajan voi ylittää paljonkin mikäli puhelinta käyttää pienen ajan kuluessa esim. tv-peleihin jne.
- Omena ei kauas putoa
kun vielä suostuvat oikein lehtien palstoilla kuuluttamaan tyhmyyttään. Mitä tuollaisista vastuuttomista lapsista tulee vanhempana: aina on jonkun muun syy, tekee, mitä tahansa, ei itsensä. Normaalisti kasvatettu nuori tietää vastuunsa tekemisistään huomattavasti nuorempana, jos saa mallia vastúunsa kantamiseen kotoa.
- YKS VAAN
mun poika teki laskuu 580e..piti olla 24ekk mut niihin ei saa saldorajaa uusiin liittymii ,,eli ei lapsille 1e kännykkä sopimusta..niihin en saanut saldorAJAA JA NIISTÄ EI PÄÄSE EROON ...
- oskari
kyl maalimassa liittymiä riittä tää on kyllä kaiken
huippua jos hommaa tälläisen euron liittymiä
hommaa ei se saisi olla näin siihen pitäisi olla
käyttöohjeet**** kuten tämmöinen paska liittymä on myös
saunalahdellakin**** laskua tulee vaikka ei soita
minnekkään ja liittymää on vaikea lopettaa mieti
sitä huijausta koko paska ????????? - ei kannata ottaa saunalahtea
saunalahti on myös huijausta kokemusta on siis
ihmiset miettikää tarkoin mitä olette hankkimassa
kaikkin liittymiin pitää saada saldo raja että se
toiimii ????????????? - ihmeen....
...takia jokaisella kersalla pitää olla oma kännykkä. Eihän lapset nykyisin tee muuta ku soittelee niil. Olen vakaasti sitä mieltä et kyl lapset pärjää (ennenkin pärjätty) ilman kännyä siihen asti ku itse sen voivat kustantaa.
- KIKKA
Olimme mieheni kanssa lomamatkalla. Kotiin tultuamme postiluukusta tipahti 9000 tuhannen markan puhelinlasku. Lankapuhelimesta. Esikoinen oli soittanut tyttöpuhelimeen ymmärtämättä mitä maksaa. Laitoin kaikki kiellot palvelupuhelimien käytöstä puhelinyhtiölle. Olikohan oikein periä meiltä tuota laskua. Palvelun tarjoaja mielestäni käytti alaikäisen pojan soittoja hyväkseen kasvattamalla omia tulojaan.
- Halpa Lasku Mulla.
Itelläni on aina yleensä alle 10 euroa tai alle 5 euroa tai jopa alle 1 euro. Tai no yleensä en soittele niin se on alle 1-3 euroa. Eli mulla on halpaa soittoa. ^^ Wappikaa ei maksa ku 1 euro 1 mt niin ei tuu megatavujakaan kuukaudes paljoa kun surffailen tietokoneella netis. Et mite hemmetis sen saa yli 10 euroa sen laskun. Ihmettelen vain, mulle se on niin vaikeeta. ^^
Dna ei vaivaudu mulle edes lähettää laskua kun ei oo minkää vertaa puheluista laskua. ^^ Et yleensä muille perheenjäsenille meidän perhees tulee laskut, mutta ne ei yleensä lähetä mulle. Ehkä kerran vuodessa voi lähettää yhden laskun. Arvelen että kun siinä oli 6-8 eurookohan niin että ne on joka kuukaudelta laittanu tuohon laskuun ne kaikki. Että säästelee varmaan papereissa. ^^ Et tolle ei lähetetä laskuu kun sillä ei tuu puheluitakaan paljoa. ^^ heh. Säästetään paperikuluissa paljon vuodessa kun tuolle ei lähetetä laskuja.- TURHAA PULINAA TULEE VÄLTTÄ...
Kun ei kälätä turhaan, ei lässytä joutavia, vaan puhuu asiansa lyhyesti, ei tule juuri maksettavaakaan.
- Tiukka äiti
muksut tienaavat rahat puhelinmaksuihin muuten, paitsi 5 ekee/kk/muksu maksan mä. maalla tekemättömmiä töitä piisaa... pojilla ei ole yleensä yli 5 euron, tytöllä kyllä...
- oikealla linjalla
Tiukka äiti kirjoitti:
muksut tienaavat rahat puhelinmaksuihin muuten, paitsi 5 ekee/kk/muksu maksan mä. maalla tekemättömmiä töitä piisaa... pojilla ei ole yleensä yli 5 euron, tytöllä kyllä...
Ankeata, ajattelisi moni piloille passattu. Tässä vanhempi on ottanut selkeän vastuun monista vastuualueista jotka vanhemmilla ovatkin. Sitten on vielä operaattorin vastuuala. Koko ohjeistuksen hallinta.
- lähettää
laskut vain silloin jos menee tietyn summan yli. Äidilläni ja isälläni on dna,mutta molemmille tulee lasku. kai se on niin,että jos menee yli kymmenen euron lasku tulee, mutta en ole varma.
- Vaihda operaattori
Kokemuksesta tiedän, että esim. elisalla pystyy netin kautta tilailemaan vaikka kuinka paljon kaikkia puhelimeen. Vastasivat että netistä tilatut eivät tule saldo rajaan. Ole tarkkana laskujen kanssa. Me annoimme liittymän olla suljettuna "opetukseksi" niin kauan kuin maksu oli maksettu. Mutta huomasimme elisan puolelta sekoilua vaikka maksoimme joka kuukausi laskun saldo vaan nousi. soitettuani elisalle kerrottiin että nämä on viimeiset mitä tulee. Kuinka ollakkaan taas tipahti lasku 100€ soitettuani siitä kommentti oli että edellisellä kerralla ei huomattu kaikkia saldoja. Tätä jatkui niin kauan kunnes vaihdoin operaattoria ja lopetin pojalta kaikki liittymät.
- ...!!!...
Itse ostin ensimmäisen puhelimen 13-vuotiaana ja muutenkin kun varaa ei ylimääräiseen juurikaan ollut, pidin tiukasti kiinni äitini kanssa sovitusta rajasta... Eipä tullut muut vaihtoehdot mieleenikään!
Jos minulla olisi lapsia, en ensinnäkään ostaisi heille kännykkää, itse saisivat kustantaa. Saldorajaa en laittaisi, koska en pidä sitä hyvänä enkä tehokkaana. Mukulat soittaa tasan niin kauan kuin pystyy, mitään stressiä ei asiasta synny kun laskut on samat joka kk. Siinä ei opi jaksottamaan puhumistaan koko kuukaudelle. Näin itse asian näen... Ja jos laskut kohoisi joku kk liian korkeiksi niin kylmästi vaan kännyt määräajaksi pois!
- 13-v
Itse olen 13-vuotias ja sain äidin vanhan kännykän kolmannella luokalla, kun äiti sai töistä paremman. Kännykkä oli jo silloin aika vanha ja sain uuden kännykän vasta ala-asteen lopuksi (eli noin kaksi kuukautta sitten). Hyvin sillä vanhallakin pärjäsi. Ei ole ollut saldorajaa, mutta isoin lasku on ollut silti vain 16 euroa. Ei ole ollut mitään estojakaan, mutta en ole mitään tilaillutkaan. Minun mielestäni 10-vanha on jo ihan tarpeeksi vanha saamaan kännykän, vaikka olinkin luokaltani ensimmäisiä jotka sen saivat!
- 13-v
Sain kännykän siis kolmannen luokan keväällä jolloin olin jo kymmenen!
- aippa
Lapsethan on tosi fiksuja - fiksumpia kuin me aikuiset! - ja ymmartavat oitis kun heille selittaa rahan merkityksen, mista laskut muodostuvat ja mika esim. kannykan kaytossa maksaa. Meiden kahdella nuorella on ollut omat kannykat 10-vuotiaasta ilman mitaan saldorajoja eika kertaakaan ole tullut yllareita laskujen kanssa, ihan muutaman euron maksuja vaan. Kun lapsiinsa luottaa, he oppivat luottamuksen arvoisiksi!
- 15v.
ite ku olin 12-13 vuotta, ja sain tuo zerofortyn, eihän siihen saa saldorajaa, niin muistan kun sitte tilasin pelejä ja soittoääniä ja lähetin chattiin viestejä, ja se pelin tilaaminen oli tyhmää, jos pelistä en tykänny ni pois vaan ja uus 5:euron peli vaan tilalle! 130 euroa oli lasku, en tiiä onko se nykyään edes iso summa mutta kunnon puhuttelun siit sain, ja kännykkä lähti pois puoleksi vuodeksi.
- heppu5
mun suurin lasku on 16 euroo.... ja 5 kuukaudelta. :)
- Phung92
No voi LOL //. Omapa vika kun ei laittanut saldorajaa, tai sitten siihen kännykkään, ei tullut sitä.
Nyt sitten sen äidin on maksettava.- huomasin...
jep jep...hymyilen :) muistan jotenkin kun itsekin olin teini ja ajattelin tuollai...heh he he
- kännykkä sitten
kun pystyvät itse puhelunsa maksamaan. YKSINKERTAISTA eikös?
- kortin jemmaan
kolmeksi kuukaudeksi, kun oli sovittu, ettei läristä soitella kuin max. 15 euroo/kk ja tuli yli 40 euron lasku.
Sanoin, että puhelin tänne ja heti! Maksettiin kolme kuukautta sitä kuukauden laskua.
Ajattelin kyllä siitä huolimatta antaa meidän pikkutytölle kännykän, kun lähtee ensivuonna kouluun ekalle. Siksi, että matkat ovat pitkiä ja joutuu olemaan yksin kotona paljon, kun olemme töissä. Minun 7-vuotias on ikäisekseen aika järkevä ja fiksu tyttö.
Mielestäni vanhempien täytyy katsoa lastensa kypsyyttä kännykän käyttöön, eikä tuijottaa pelkkää ikää.
Meilläkin tunnustaa nuorempi sisarus olevan järkevämpi kuin häntä kuusi vuotta vanhempi sisko.- vieläkin
etenkin seitsemän vuotiaana. En ikinä jättäisi lasta YKSIN kännykän kanssa. Heitteillejättö?
- MENE:
peilin eteen ja mieti että onko han kasvatuksessa mennyt jotain vikaan tai olisiko kannattanut alun perin olla panematta kusipantteessa... jumalauta että vanhemmat osaa olla nykyisin tyhmiä, ei mitään kuria, ei kasvatusta. lapsista kasvaa läskejä, tuonlaisia ajattelemattomia idiootteja.
- ...toi on?
Joku kilpailu ilmeisesti? Eikös noilla automaateillakin pitäisi olla joku rajoitus tilaamiseen per numero tai jotain?
(Missä muuten jotain tommoisia kännykällä toimivia maatteja oikein on? Ite ostan leffalimsatkin kaupasta, on huomattavasti halvempaa...)- hmh..
Kyllä automaateista löytyy rajoitus kuinka monta limupulloa päivässä voi ostaa. Se raja vain on 45.. Tämä poikahan osti 450 eli hänellä on mennyt 10 päivää limukoiden hankkimiseen, koska päivässä saa vain 45
- Tohmajärveltä löytyy
Niitä ei olekaan,kuin kouluissa,sekä liikuntahalleissa...Tai vastaavissa. Muta ala-asteella ei kyllä törmää, mutta ylä-asteelle nuo numero jutut tulivat,kun olin kasilla, ja nyt olen menossa amikseen.. Mutta tietysti amerikat yms.. ovat asia erikseen..
- luuri kun luuri
eihän ne omat pienet mussukat voi olla noin ilkeitä.Tossa tyypillinen esimerkki millaista on tuo nykyajan sinisilmäisyys,muksut saa tehä mitä lystää yleisilläkin paikoilla ja vanhemmat eiku katsoo läpi sormiensa,ja yhteiskunta maksaa,sielä kaikki töhrinnät ja sen sellaset.
Mutta kun eihän se meidän lapsi,havahtukaa se saataa olla jus niin.Että hän just.- tollaset
turhanpäiväiset pelit ja soittoäänet pitäis kieltää lailla. Puhelin keksittiin soittamista eikä pelaamista varten. Antonio Meucci kääntyis haudassaan jos tietäis mitä kaikkee turhaa nykyluureilla voi tehdä.
- mulla on.....
Mulla ei oo saldorajaa mutta vähän aika sitten kytkin itselleni soiton ja viestinestot niin että en pysty soittamaan tai viestittelemään mihinkään lisämaksullisiin numeroihin. Ihan vaan senkin takia että jos puhelin katoaa/varastetaan niin varas ei montaa senttiä ehdi tekemään laskua. Mulla on ikää 15v. Mun liittymätyypillä sais puhuttua melkein 5 TUNTIA 20ella... Ihmettelen vaan että mihin mä 5 tuntia puhuisin... Mutta ei sen tarvii oll kerralla, kun 5 tuntia jaetaan 30 päivälle niin se tekee 10 minuuttia päivässä. No en soita edes joka päivä joskus puhelin on viikonkin koskematta.
- hehy
no aivan liian vähän laskulla hintaa.
mulla on yli puolet kalliimpi lasku kuin 790€.
ostelen pelejä monta kertaa päivässä kännyyni. - Sunttis
Aitini oli lupautunut maksamaan puhelin laskuni silla muuten maksoin itse kaiken. Olimme paattaneet etta saldoraja laitetaan ja se olisi 40euroa. Mutta eihan se toiminut. Ja vieraillessani isani luona puhelin menee norjanverkkoon,jota en tienny, joten puhelut on entista kalliimpia Suomeen. Yllatyksena aitille tuli noin.700 euron lasku. Mutta siita selvittiin hienosti soitamalla asiakaspalveluun ja he lupasivat etta selvian vain saldorajaksi tarkoitetulla summalla :)
- nello
mulla on ollu puhelin vuodesta 1998... laskut ovat aina olleet mielettoman isoja... pikkuveljeni on taas tapaus eriksen... se on nyt 15v ja sen laskut ovat aina olleet alle 40euroa...
harmittaa vielakin kaikki noi omat laskut kun rahat olisi voinut pistaa muuhunkin... itse olen maksanut kaikki laskut, tosin onneksi aiti auttoi jos oli tosi tiukka tilanne. viimeisin lasku 218euroa ja meni juuri eilen maksuun...
saldoraja ei tuu kysymykseenkaan...
taytyy kehittaa jotain fiksua... - helvettiin
nello kirjoitti:
mulla on ollu puhelin vuodesta 1998... laskut ovat aina olleet mielettoman isoja... pikkuveljeni on taas tapaus eriksen... se on nyt 15v ja sen laskut ovat aina olleet alle 40euroa...
harmittaa vielakin kaikki noi omat laskut kun rahat olisi voinut pistaa muuhunkin... itse olen maksanut kaikki laskut, tosin onneksi aiti auttoi jos oli tosi tiukka tilanne. viimeisin lasku 218euroa ja meni juuri eilen maksuun...
saldoraja ei tuu kysymykseenkaan...
taytyy kehittaa jotain fiksua...Oikein soittelet että saat tuollaisen laskun??Itsellä norm.lasku noin 50e,viimeisin oli 28e,ja kokoajan tunnen olevani soittamassa...
- suski76
HEIPPA...
meillä tälläinen 5:n lapsen uusio/suurperhe ja kaikki jo sen ikäisiä, että on liittymät. Meillä saldoraja 20 euroa/muksu ja aina meneepi yli...sellasia...30-50 euron laskuja jokaiselta, kun käydään haboissa ja tilataan salaa soittareita jneeee....
minun mielestäni operaattorit pitää huijaavaa juttua tuon saldorajan kanssa, koska se ei kata, kuin tavalliset soitot ja tekstarit ja nekin päivän viiveellä...
suski - tyttölapsonne
itte olen 15 vuotias ja kyllä ärsyttää lukea täältä joidenkin vanhempien kirjoituksia, että 13 vuotiailla ei todellakaan pitäisi olla kännykkää. sain ekan kännykkäni ja liittymäni ollessani 5luokalla. laskut olivat aina siinä korkeintaan n. 20€ luokkaan, eikä vanhemmatkaan valittaneet. Olin myös sen verran järkevä, että en todellakaan tilannut mitään maksullisia palveluita, vaikka estoa ei ollutkaan. Minulle oli silti tärkeää olla yhteydessä kavereihini, eikä meillä ollut kotipuhelinta. Ei todellakaan ole kiva lähteä helteisenä kesäpäivänä 3km lähimmän kaverin luo katsomaan onko hän kotona. Myös vanhemmilleni oli tärkeää saada minut kiinni, jos he esim. olivat lähtemässä kauppaan että tiedän missä he ovat.
Tietty se on myös vanhempien päätös paljonko he antavat lapsensa käyttää rahaa kännyköihin, niin eikai siinä muilla moittimista ole?
Ei kyllä tuon 13 vuotiaan pojan älyssä paljonkaan ole kehumista jos kavereillekkin limsat tilaa 790€ edestä. Ei tainnut yhtään ajatella äidin rahoja... Tietty tuollaisissa tapauksissa on syytä ajatella että tarviiko hän sitä kännykkää oikeasti... - NSDAP
ei todellakaa.......
- NSDAP
tää on näin pitkä...........
siis täs on näin monta vastausta,,,, hhhmmmmmm - NSDAP
lukekaa KOKO juttu ennenkö mollaatte.
- Ellen
satasen saldon,
jonka jälkeen saldoraja läjähti 15 egee / kk. - OHO!!!
minä ainakin jättäisin laskun maksamatta ja ottaisin yhteyttä operaattoriin ja pojalle muutama tillikka=)
- ihmettelen???
Kyllä me Suomalaiset ollaan ihmeellesiä. Haukutaan koko ajan vaan näitä laina firmoja vaikka kukaan ei vissiin pakota lainaamaan heiltä yhtään rahaa. Ja sitten kun joidenkin lapset lainaavat niin siitäkin syytetään vippifirmoja eli lapsissa ei ole mitään vikaa.
Tuollaiset firmathan on maailmalla erittäin yleisiä mutta tietenkin me haluttais pysyä takapajulana mutta onneks sentään sekään ei onnistu. HUOM! Minä en välttämättä hyväksy heidän (vippifirmojen) korkoja mutta enpä ole heiltä kertaakaan rahaa lainannutkaan. Jos kaikki toimisivat samoin tuskin noita firmoja kauaa täällä olisi. - BubbleGirl
...ei pidä hankkia kännykkä lapselle liian aikaisin. Ei ne vielä tuossakaan iässä ymmärrä rahan käsitettä. Tai sitten puhelimeen laitetaan estot tuollaisiin numeroihin.
Itse hankin pennulle puhelimen varmaan vasta viisitoistavuotiaana, estojen kera. x) - seinään naulattu orava
puhelinlaskun saa helposti puolitettua,kun maksaa siitä vain puolet...
ulosottokustannuksia ei lasketa puhelinlaskuksi...helppoa... - 16v loppi
Kännykkä on ollu 6. luokalta asti, koskaan ei oo vanhemmat sanallakaan sanonut laskujen koosta mitään, vaan oon itte ajatellu. Suurimmasta laskusta en tiedä mutta esim. viimmeinen oli 33€ joka sisälsi 3kk puhelut ja tekstarit (osa ulkomailla) sekä ½v kuukausimaksut..
- ...
SAGITAARI ON BOTTI!! :D:D
- DNA
tänä vuonna mennyt lasku kertaakaan yli 20.-!!
- Tuuri kävi
Just tänään tuli pikkusisko kysymään jotain peleistä ja kysyin et "oks tos w-lan" sano et ei, joten siihen sit varotin et ei kannata käyttää sitä 3g yhteyttä ku maksaa ja samal katoin mitä se on käyttäny ja oli 450mt ladannu.. se kertaa 4.8e/mt :D (ilman datapakettia) ja sama pikkuveljel. voitte muuten uskoa ku porukat kilahti ku oli tulos 4800e laskua :D. mut se oli datapaketteina 1500e ja ukko sai hoidettuu sen kolmeen kymppiin puhumalla onneks. sano vaan kylmästi et "te maksatte sen sitte pakkotyönä seuraavat 10 vuotta" :D
- juustana
vanha aloite 2006 vuodelta
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565430Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141637
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2391620- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3241150Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241136