nikkeli allergikot

murmeli02

Eli oon lukenut täältä ja hakenut tietoa mutta turhaan, eli itse olen erittäin paha nikkeliallergikko, sormissa pieniä vesikelloja jotka kutisee ja iho on kuiva ja vereslihalla. Kävin tutkimuksissa asiantuntijalla joka kertoi missä ruoka-aineissa on nikkeliä ja lista oli pitkä!
eli tässä: seuraavaissa ruoka-aineissa saataa olla runsaasti nikkeliä
kokojyvävilja: palkokasvit: hiivatuoteet:
kaurahiutaleet herneet hivenainepuriste
kauramurot idut leivinhiiva
hirssi kaakao oluthiiva
talkkuna lakritsa rehuhiiva
tattari maapähkinä
vehnäleseet pavut, salaatit,pinaatti

12

4294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko tutustunut allergia ja astmaliiton www-sivuihin? Niillä saattas olla aika hyvää tietoo aiheesta ja jos ei oo niin ne on valmiita etsiin ja tutkiin asiaa. Kokeile :D

• murmeli02

no en ole, kiitos tiedosta..ja tosta nikkeliallergiasta aika paljon tietoa, sitä "sairastanut" jo pian 5-6 vuotta

• nikkeliallergikko

Sanoiko lääkäri mitään että oireita voi tulla myös jos syö jotain...tai siis tarkoitan että minulle on tullut lähiaikoina ihan yhtäkkiä hengenahdistusta kun olen syönyt kaura tai ruisleipää.. Olen miettimällä miettinyt mistä se voisi johtua ja törmäsimpäs sitten sun viestiin. Olen myös kuuselle allerginen ja muutama vuosi sitten aloin oireilla myös ilmassa olevaan siitepölyyn siitä. Siitäkin olen lukenut että ne ovat erittäin harvoin oireita aiheuttavia allergeenejä, näköjään olen niitä harvoja. Ajattelin ensin jos se olisi risteäväallergia tähän, mutta en ole mistään löytänyt siitäkään tietoa pahemmin.

• nikkelikkö

Mulla myös nikkeli- ja kobolttiallergia ollut jo montakymmentä vuotta. Tuota ruokapuolta en ole ajatellut, mutta nyt kun mainitsit, niin muistan, että joskus nuorempana siitä oli jonkun lääkärin kanssa puhetta. Saattaa olla, että monet hämäräperäiset vaivat ovat saattaneet juuri johtua siitä, että olen syönyt tietämättäni sellaista, mitä ei olisi saanut syödä.
      Erittäin paljon kiitoksia kun muistutit asiasta.
      Jos jostain saatte lisää tietoa, niin mieluusti otan minäkin sitä vastaan.

• täälläkin

lähinnä tuota kosketusallergiaa koruista, kelloista, napeista.

En ole ollenkaan tullut ajatelleeksi, että ruoassakin on nikkeliä!!!!

Millaisia oireita tarkalleen ilmenee?

• nikkeliallergikko

ilmenee hengenahdistuksena..eli jos pitäisi selittää miltä se tuntuu niin se alkaa sillä että kurkkua ja kitalakea kihelmöi aivan kuin olisin syönyt jotain oikein tulista ja jatkuu silleen että aivan kuin joku puristaisi henkitorvea kasaan enkä saa kunnolla henkeä.
        Ihottumaa en oo huomannu et saisin ku syön jotain mutta kyllä koruista sun muista tulee sit hemmetin kutiavaa ihottumaa.. Jos tämä nyt nikkelistä on mulla tullu niin tälläsiä oireita mulla.. olikohan nyt mahdollisimman epävarmaa puhetta=) lääkäri varmasti parhaiten selittää jahka sinne asti pääsen..:)

• fliksi
        nikkeliallergikko kirjoitti:

ilmenee hengenahdistuksena..eli jos pitäisi selittää miltä se tuntuu niin se alkaa sillä että kurkkua ja kitalakea kihelmöi aivan kuin olisin syönyt jotain oikein tulista ja jatkuu silleen että aivan kuin joku puristaisi henkitorvea kasaan enkä saa kunnolla henkeä.
        Ihottumaa en oo huomannu et saisin ku syön jotain mutta kyllä koruista sun muista tulee sit hemmetin kutiavaa ihottumaa.. Jos tämä nyt nikkelistä on mulla tullu niin tälläsiä oireita mulla.. olikohan nyt mahdollisimman epävarmaa puhetta=) lääkäri varmasti parhaiten selittää jahka sinne asti pääsen..:)

minulla on ollut toista vuotta merkillistä kurkkuvaivaa, johon lääkäriltä sain Flixsonasea ja Xyzalia. Nikkelistä ei ollut puhetta. Jotain limakalvoturvotusta tämä ilmeisesti on, koska lääkkeet alkavat vihdoin purra.

Jos jättäisi pois kaiken sellaisen ruoan, missä nikkeliä on, mitähän jäisi jäljelle?

• Niin on ollut aina ennenkin
        nikkeliallergikko kirjoitti:

http://www.ipaa-yhdistys.fi/forum/viewtopic.php?t=45&sid=4067cacefca2dacca3ad55d94f88ae9d

• sammahär

Onkohan olemassa ruokavalio-ohjeita meille nikkeliallergisille?

Olisi kiva saada jonkun ruokaneuvojan opastusta.

• Anonyymi

Itselläni on ollut noin 20 vuotta kieli kipeänä. Alussa ei ollut kovin paha, mutta pikku hiljaa on pahentunut. Aamuisin kieli voi olla ok, mutta alkaa päivän edetessä kipeytyä. Iltaisin on usein kuin tulessa. Ihan kamalaa. Ainoa asia mikä on helpottanut vähän on purkan syöminen. Olen juossut lääkäreissä, hoidoissa ja tutkimuksissa, mutta oikeaa syytä kipuun ei ole löytynyt. Diagnoosi on ollut suupolte eli burnig mouth syndrome, jonka syytä tai hoitoa siihen ei tiedetä. Pari viikkoa sitten keksin itse kokeilla vähänikkelistä ruokavaliota! Ja nyt kieleni on suurimman osan aikaa tosi hyvä, eli kivut ovat lakanneet. Aivan mahtava juttu vuosikausien kärsimyksen jälkeen. Nyt aikomuksenani on mennä ravitsemusterapeutille, jolta toivon mukaan saan lisää ohjeita nikkelittömästä ruokavaliosta. Sen tiedän jo ainakin, että vesijohtovedessä, kaakaossa, kahvissa, soijassa, kaurassa, siemenissä, herneissä, pinaatissa ja joissain salaateissa on paljon nikkeliä. Valkoisessa suklaassa on vähemmän nikkeliä kuin ruskeassa, joten se on sopivampaa. Toivottavasti tästä on apua muillekin, joilla kieli oireilee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4905
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      501
      1565
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe