Laulakaa ylistystä jehovalle

Niin, miten on, Ohdake heitti hyvän kysymyksen tuossa alhaalla, että saako ylipäätänsä tehdä hengellistä musiikkia jos on jehovantodistaja? Noin niinkuin ihan yksityisesti itselleen tai vaikka lähipiirilleen?

Jos ei niin mistä mielestänne moinen johtuu? Eikö vartiotorniseura luota (taaskaan) jäseniinsä senkään vertaa, että osaisivat tehdä jehovalle ylistysbiisejä ihan omasta takaa? Meinaan todistajapiireissä on oman kokemukseni mukaan musiikillisesti hyvinkin luovaa porukkaa, mutta miksi tukahduttaa tuo luovuus niin, ettei saa edes itselle kaikkein (oletetusti) tärkeimmästä asiasta säveltää tai sanoittaa? Minusta sellainen on ehdottomasti tuomittavaa toimintaa jos ei jäsentensä anneta edes musiikin avulla itseään toteuttaa uskonnollisesti.

Vai kerrotteko te nyt, että onhan meillä ne 250 laulua (vai montako niitä nyt olikaan) jo valmiina, että kyllä ne riittävät aivan hyvin. Noh, se ei taas liity luovuuteen tai sen toteuttamisen haluun uskontonsa kannalta mitenkään jos on jo olemassa jotkin valmiit kaavat kuinka sinun tulee mitäkin laulua laulaa.

Kaiken huippuna aikoinaan kun jotkut todistajat innostuivat soveltamaan, nauttimaan ja sooloilemaan noista valmiiksi tehdyistä lauluista niin sekin yllättäen kiellettiin. Kamala järjestö kaikkinensa tuntuu musiikinkin saralta katsottuna olevan tämä lahko.

28

1262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aisakello

Kirjoitit:
      >Niin, miten on, Ohdake heitti hyvän kysymyksen tuossa alhaalla, että saako ylipäätänsä tehdä hengellistä musiikkia jos on jehovantodistaja? <

>Jos ei niin mistä mielestänne moinen johtuu? <

>Kamala järjestö kaikkinensa tuntuu musiikinkin saralta katsottuna olevan tämä lahko.<

Huomaatko mitä tapahtui?

Ensin ilmaiset, ettet tiedä asiasta. Sitten spekuloit mielessäsi kaikkia mahdollisia katkeran mielesi esiin kraapimia kielteisiä vaihtoehtoja. Lopuksi päädyt lausumaan voimakkaan kielteisen päätelmän asiasta, josta et tiedä mitään.

Asenteesi paistaa aikalailla läpi.

Kaiken lisäksi, en ole koskaan kuullut, että JT seurakuntalaiset eivät saisi omaksi ilokseen musisoida mitä haluavat.

• Jos osaat

Kyse taisi olla nimenomaan _hengellisestä_ musiikista, ei mistä tahansa musisoinnista.

Pääkonttorista Brooklynistä on annettu virallinen kielto, ettei Seuran lauluja saa sovittaa uudelleen muuntyylisiksi kuin ne on alun perin tarkoitettu.

Myös oman hengellisen musiikin tekemiseen suhtaudutaan virallisesti varsin nyrpeästi. Lähdeviitteet kirjallisuuteen löydät Hakemistosta. Tuota sovituskieltoa ei sieltä löydy, vaan se on BOE-kirjeessä. Ne löydät netistä.

• marianne-

että saako ylipäätänsä tehdä hengellistä musiikkia jos on jehovantodistaja? Noin niinkuin ihan yksityisesti itselleen tai vaikka lähipiirilleen?

>

Jos ei niin mistä mielestänne moinen johtuu? Eikö vartiotorniseura luota (taaskaan) jäseniinsä senkään vertaa, että osaisivat tehdä jehovalle ylistysbiisejä ihan omasta takaa?

>

Meinaan todistajapiireissä on oman kokemukseni mukaan musiikillisesti hyvinkin luovaa porukkaa, mutta miksi tukahduttaa tuo luovuus

>

Vai kerrotteko te nyt, että onhan meillä ne 250 laulua (vai montako niitä nyt olikaan) jo valmiina, että kyllä ne riittävät aivan hyvin.

>

Kaiken huippuna aikoinaan kun jotkut todistajat innostuivat soveltamaan, nauttimaan ja sooloilemaan noista valmiiksi tehdyistä lauluista niin sekin yllättäen kiellettiin.

>

• >>Huomaatko mitä tapahtui?

Juu, näin unta että olin töissä vaikka olen lomalla. Kamalaa.

>>Ensin ilmaiset, ettet tiedä asiasta. Sitten spekuloit mielessäsi kaikkia mahdollisia katkeran mielesi esiin kraapimia kielteisiä vaihtoehtoja. Lopuksi päädyt lausumaan voimakkaan kielteisen päätelmän asiasta, josta et tiedä mitään.

No totta puhuakseni kyllä taisin varsin hyvin tietää, että luovuus on kiellettyä hengellisessä musisoinnissa. Kunhan heitin asian ilmoille viattomana, jotta sen kieltäminen tulisi esille oikeassa valossa. Siinä valossa, että se todellakin on järjetön kielto. Mutta niinhän se on, että yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä, sanoo setä vartiotorni.

Katkeruudesta sen verran, että minunhan ei tarvitse olla katkera siitä etten saisi tehdä hengellistä musiikkia jos minusta niin tuntuisi. Voin hyvin ymmärtää, että seurakunnan jäsenistöstä löytynee yksilöitä joilla olisi paljonkin annettavaa ko. taiteen saralla hengellisesti. He voivat olla asian tiimoilta näreissään, en minä.

>>Asenteesi paistaa aikalailla läpi.

En ole asennettani vartiotornin mielivaltaa kohtaan paljoa salaillutkaan, että terävä huomio. Toisaalta ei se teikäläisenkään asenne mitenkään piilotettu ominaisuus ole. Hyppäät meikäläisen kimppuun milloin minkäkin asian johdosta ja katoat sitten järjestäen omille teillesi.

>>Kaiken lisäksi, en ole koskaan kuullut, että JT seurakuntalaiset eivät saisi omaksi ilokseen musisoida mitä haluavat.

Sillä ei kai ole mitään tekemistä faktojen kanssa?

• Aisakello
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Huomaatko mitä tapahtui?

Juu, näin unta että olin töissä vaikka olen lomalla. Kamalaa.

>>Ensin ilmaiset, ettet tiedä asiasta. Sitten spekuloit mielessäsi kaikkia mahdollisia katkeran mielesi esiin kraapimia kielteisiä vaihtoehtoja. Lopuksi päädyt lausumaan voimakkaan kielteisen päätelmän asiasta, josta et tiedä mitään.

No totta puhuakseni kyllä taisin varsin hyvin tietää, että luovuus on kiellettyä hengellisessä musisoinnissa. Kunhan heitin asian ilmoille viattomana, jotta sen kieltäminen tulisi esille oikeassa valossa. Siinä valossa, että se todellakin on järjetön kielto. Mutta niinhän se on, että yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä, sanoo setä vartiotorni.

Katkeruudesta sen verran, että minunhan ei tarvitse olla katkera siitä etten saisi tehdä hengellistä musiikkia jos minusta niin tuntuisi. Voin hyvin ymmärtää, että seurakunnan jäsenistöstä löytynee yksilöitä joilla olisi paljonkin annettavaa ko. taiteen saralla hengellisesti. He voivat olla asian tiimoilta näreissään, en minä.

>>Asenteesi paistaa aikalailla läpi.

En ole asennettani vartiotornin mielivaltaa kohtaan paljoa salaillutkaan, että terävä huomio. Toisaalta ei se teikäläisenkään asenne mitenkään piilotettu ominaisuus ole. Hyppäät meikäläisen kimppuun milloin minkäkin asian johdosta ja katoat sitten järjestäen omille teillesi.

>>Kaiken lisäksi, en ole koskaan kuullut, että JT seurakuntalaiset eivät saisi omaksi ilokseen musisoida mitä haluavat.

Sillä ei kai ole mitään tekemistä faktojen kanssa?

>Sillä ei kai ole mitään tekemistä faktojen kanssa?<

Mitenkä pääsisin kiinni niihin faktoihin?

• Aisakello kirjoitti:

>Sillä ei kai ole mitään tekemistä faktojen kanssa?<

Mitenkä pääsisin kiinni niihin faktoihin?

>>Mitenkä pääsisin kiinni niihin faktoihin?

Vartiotorniseurasta kun on kyse niin faktat ovat varsin mielenkiintoinen asia. Ne ovat kriittisesti tarkasteltuna täysin toiset kuin vartiotorniseuran itsensä esittämät.

Mutta tästä musiikistahan sinulla on jo kolmisen vastausta faktoja kerrottu jos huomaat.

• Aisakello
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Mitenkä pääsisin kiinni niihin faktoihin?

Vartiotorniseurasta kun on kyse niin faktat ovat varsin mielenkiintoinen asia. Ne ovat kriittisesti tarkasteltuna täysin toiset kuin vartiotorniseuran itsensä esittämät.

Mutta tästä musiikistahan sinulla on jo kolmisen vastausta faktoja kerrottu jos huomaat.

Minä kun haluaisin nähdä VT seuran esittämänä nuo kiellot. En nyt mitenkään epäile ketään huijariksi, mutta olen havainnut tällä palstalla esitettävän ainakin sävytettyä, ellei vallan vääristeltyä totuutta VT seuran tekemisistä.

Haluaisin muodostaa mielipiteeni itse nähtyäni, mitä aiheesta on sanottu.

• sööpäri.
        Aisakello kirjoitti:

Minä kun haluaisin nähdä VT seuran esittämänä nuo kiellot. En nyt mitenkään epäile ketään huijariksi, mutta olen havainnut tällä palstalla esitettävän ainakin sävytettyä, ellei vallan vääristeltyä totuutta VT seuran tekemisistä.

Tuo valtakunnanlaulujen sovittaminen esim hieman popahtavampaan kuosiin on minunkin muistaakseni kielletty. Esim Pietarin kansainvälisen konventin aikana paheksuttiin katusoittajia, jotka soittivat valtakunnanlauluja iltaisin hieman sovitettuna.
        Sovittaminen on toisaalta pikku pakko, jos tahtoo soittaa valtakunnanlauluja isommalla orkesterilla. Kaikkien soittimien äänialat eivät yllä mitenkään siihen mitä laulukirjassa odotetaan. Ainakin minun aikanani noita biisejä siis sovitettiin eri soittimille. Nuotteja kirjoiteltiin ja vaihdeltiin, eikä siitä kukaan mitään huomautellut.

Uusia sävellyksiä ei ole vähään aikaan ollut tarjolla. Toisaalta laulukirjan musiikki on aika monen eri säveltäjän tekemää. Ihan hyviäkin melodioita osa mielestäni. Jos siis hengellisen musiikin säveltäminen olisi kiellettyä, niin miten voidaan julkaista uusia laulukirjoja aina välillä ja vieläpä niin että melodiat tulevat eri maista, kuten olen kuullut?

Omin päin noita juttuja ei tosiaankaan saanut nauhoitella tai sovittaa uuteen kuosiin (esim heavy tai pop).

Nämä ovat minun omia käsityksiäni ja muistoja asiasta, josta aika vähän kirjoitettiin missään lehdissä. Kun musiikista jotain kirjoitettiin, niin yleensä kannustettiin ihmisiä laulamaan innokkaammin. Ja toisaalta kannustettiin välttämään maailmallista musaa (varsinkin heavya ja rap-musiikkia).

Olisi tosiaan mukava saada virkistystä omallekin muistille. Siis mistähän nuo säännöt ovat lähtöisin? Luulen että jokaisen seurakunnan omat vanhimmat vaikuttavat aika paljon siihen, miten asiaan suhtaudutaan. Esim Paimion seurakunnassa ei suvaittu rumpuja. Savonlinnassa sellaiset olivat. Lappeenrannassa ja Paimiossa lopetettiin elävä musiikki kun asiasta tuli ohjeita, mutta Savonlinna soitettiin aina livenä, jos vain saatiin orkesteri kasaan.

• Aisakello kirjoitti:

>>Minä kun haluaisin nähdä VT seuran esittämänä nuo kiellot.

No minulla ei sattuneesta syystä ole vartiotorniromppua, josta saisin pikaisesti haettua sinulle lainauksen aiheesta. Toisaalta voisi olettaa, että moinen kielto olisi voinut olla valtakunnanpalveluksessamme.

Mutta voin vakuuttaa, että oman hengellisen musiikin tuottaminen on kiellettyä. Kyllä nuo parikymmentä vuotta mukana huuhaalahkossa antaa hyvän käsityksen siitä mikä on sallittu ja mikä ei.

• Lähimmäinen.

Ketkä ovat säveltäneet ja sanoittaneet nuo 225 laulua? Eikö juuri JT. Esim laulu nr.29 on sävelletty Keskitysleirissä säveltäjä on Erich Frost.Kyllä 225 laulussa on jo opettelemista, miksi pitäisi tehdä vielä lisää?

Itse olen 60-luvun muusikko ja soitan illanvietoissa joita meillä on ja joskus vanhan bändini kanssa, siis 60-luvun musiikkia.

• >>Ketkä ovat säveltäneet ja sanoittaneet nuo 225 laulua? Eikö juuri JT.

Sinä se jaksat laukoa asian vierestä vaikka koko päivän. Tässähän oli kyse siitä, että miksi hengellistä musiikkia ei saa säveltää niin halutessaan, eikö niin?

>>Kyllä 225 laulussa on jo opettelemista, miksi pitäisi tehdä vielä lisää?

Mitä ihmeen opettelua 225:ssä laulussa on? Kaikkihan lauletaan aina pimputusmusiikin säestyksellä ja tarkoin seuran määräämällä tavalla. Kyse oli edelleenkin oman hengellisen musiikin tekemisen kielto. Siinä ei ole järjen hitustakaan.

Jos itsekin olet muusikko niin sinun tulisi ymmärtää, että musiikki, luovuus, inspiraatio ja elämän tärkeimmät asiat kulkevat käsi kädessä. Se, että jokin taho tukahduttaa ne niin ettei niitä saa hengellisessä muodossa toteuttaa on jotain todella törkeää. Kertoo jälleen omaa kieltään järjestöstä. Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä.

• Lähimmäinen.
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Ketkä ovat säveltäneet ja sanoittaneet nuo 225 laulua? Eikö juuri JT.

Sinä se jaksat laukoa asian vierestä vaikka koko päivän. Tässähän oli kyse siitä, että miksi hengellistä musiikkia ei saa säveltää niin halutessaan, eikö niin?

>>Kyllä 225 laulussa on jo opettelemista, miksi pitäisi tehdä vielä lisää?

Mitä ihmeen opettelua 225:ssä laulussa on? Kaikkihan lauletaan aina pimputusmusiikin säestyksellä ja tarkoin seuran määräämällä tavalla. Kyse oli edelleenkin oman hengellisen musiikin tekemisen kielto. Siinä ei ole järjen hitustakaan.

Jos itsekin olet muusikko niin sinun tulisi ymmärtää, että musiikki, luovuus, inspiraatio ja elämän tärkeimmät asiat kulkevat käsi kädessä. Se, että jokin taho tukahduttaa ne niin ettei niitä saa hengellisessä muodossa toteuttaa on jotain todella törkeää. Kertoo jälleen omaa kieltään järjestöstä. Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä.

Käsittääkseni olet ollut JT? Oletko nukkunut kokousten aikana? Itse olen muusikko ja olen soittanut myös seurakunnan orkesterissa, kirjoitit "Pimputusmusiikkia" voin sanoa että bluesin,Rockin,Hårdrocin soittaminen on helpompaa kuin Valtakunnan laulujen soittaminen, lisäksi monet laulut eivät ole niin helppo laulaa ja kun on 225 laulua niin niitä ei lauleta koko 225 laulua yhdessä kokouksessa, voi mennä monta kk.ennenkuin joku laulu lauletaan uudestaan. Tässäpä sinulle sivu niin voit muistella menneitä, kokeileppa nr: 13 ja 15

• Lähimmäinen.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Käsittääkseni olet ollut JT? Oletko nukkunut kokousten aikana? Itse olen muusikko ja olen soittanut myös seurakunnan orkesterissa, kirjoitit "Pimputusmusiikkia" voin sanoa että bluesin,Rockin,Hårdrocin soittaminen on helpompaa kuin Valtakunnan laulujen soittaminen, lisäksi monet laulut eivät ole niin helppo laulaa ja kun on 225 laulua niin niitä ei lauleta koko 225 laulua yhdessä kokouksessa, voi mennä monta kk.ennenkuin joku laulu lauletaan uudestaan. Tässäpä sinulle sivu niin voit muistella menneitä, kokeileppa nr: 13 ja 15

Unhtui tuo sivun os.

http://www.l-and-a.com.au/comm/addons/midi.html

• Lähimmäinen. kirjoitti:

Kiitos sivusta. Katsotaan jos joskus jaksaisin verestellä vanhoja musiikin avulla.

Mutta ei se, että on lauluja 225 kpl riitä tukahduttamaan kenenkään luovan ihmisen intoa luoda uutta. Sehän olisi sama asia suunnilleen kuin joskus aikaa sitten olisi keksitty yleisestikin, että nyt on kaikki laulut keksitty. Kukaan ei saa enää tehdä uusia lauluja koska siihen ei ole tarvetta.

Ymmärrä nyt hyvä ihminen, että se on järjellisesti ajateltuna typerää kieltää ketään luoda uutta hengellistä tai muutakaan musiikkia. Se on todella mielivaltainen kielto ja kertoo kiellon asettajasta häijyjä.

• Lähimmäinen.
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Kiitos sivusta. Katsotaan jos joskus jaksaisin verestellä vanhoja musiikin avulla.

Mutta ei se, että on lauluja 225 kpl riitä tukahduttamaan kenenkään luovan ihmisen intoa luoda uutta. Sehän olisi sama asia suunnilleen kuin joskus aikaa sitten olisi keksitty yleisestikin, että nyt on kaikki laulut keksitty. Kukaan ei saa enää tehdä uusia lauluja koska siihen ei ole tarvetta.

Ymmärrä nyt hyvä ihminen, että se on järjellisesti ajateltuna typerää kieltää ketään luoda uutta hengellistä tai muutakaan musiikkia. Se on todella mielivaltainen kielto ja kertoo kiellon asettajasta häijyjä.

Siitä vaan säveltämään, kuka on kieltänyt uusien laulujen säveltämisen? Voit tehdä kotona uusia sävellyksiä niin paljon kuin haluat.Mutta kuten sanoin kyllää 225 laulua riittää, niissä on jo opettelemista.

• Lähimmäinen.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Siitä vaan säveltämään, kuka on kieltänyt uusien laulujen säveltämisen? Voit tehdä kotona uusia sävellyksiä niin paljon kuin haluat.Mutta kuten sanoin kyllää 225 laulua riittää, niissä on jo opettelemista.

JT on kansainvälinen uskonnollinen järjestö.
        Jos menen kokoukseen Venäjällä, Intiassa,Turkissa,Ukrainassa, Serbiassa ym. voin laulaa omasta laulukirjastani Suomeksi JT lauluja vaikka muut laulaisivat Urdun murteella, JT oli yli 220 maassa, meillä on sama laulukirja ja samat laulut, näin ei ole monissa muissa uskonnoissa, kaikilla mailla on omat virtensä ja Hengelliset laulunsa.

• ihmeliisa
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Eli siis ylistäminen lauluinkin tapahtuu kaavassa ja "maailmanlaajuisessa sopusoinnussa" johon turhalla luovuudella ja yksilöllisellä tatsilla ei ole tarkoitus tuoda ripaustakaan maailmallista hapatusta tosiuskovien yhteyteen.

• sööpäri.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

JT on kansainvälinen uskonnollinen järjestö.
        Jos menen kokoukseen Venäjällä, Intiassa,Turkissa,Ukrainassa, Serbiassa ym. voin laulaa omasta laulukirjastani Suomeksi JT lauluja vaikka muut laulaisivat Urdun murteella, JT oli yli 220 maassa, meillä on sama laulukirja ja samat laulut, näin ei ole monissa muissa uskonnoissa, kaikilla mailla on omat virtensä ja Hengelliset laulunsa.

Minusta tuo on aika surkeaa. 6 miljoonaa ihmistä eikä irtoa enempää kuin 250 laulua.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että musiikkia ja säveltämistä ei ole tuomittu jt-seurassakaan, niin onhan tuo aika surkeaa, miten vähän uusia biisejä julkaistaan. Suomessa asuu vähemmän ihmisiä, mutta musiikkia riittää aivan mahdottomasti.

• Eikö kuningas Daavid laatinut lauluja sen musikaalisen lahjakkuuden mukaan minkä Jumala hänelle soi?

Tietenkin Daavidia voidaan jt-piireissä käyttää esimerkkinä siten, että todetaan hänen olleen 'voideltu' ja lisäksi kansan johtomies, joten tavallisella rivijäsenellä ei ole asiaa lauluja laatia.

• Lähimmäinen.
        sööpäri. kirjoitti:

Minusta tuo on aika surkeaa. 6 miljoonaa ihmistä eikä irtoa enempää kuin 250 laulua.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että musiikkia ja säveltämistä ei ole tuomittu jt-seurassakaan, niin onhan tuo aika surkeaa, miten vähän uusia biisejä julkaistaan. Suomessa asuu vähemmän ihmisiä, mutta musiikkia riittää aivan mahdottomasti.

Kylläkai Eija Merilä ja kumppanit laulelevat hengellisiä lauluja kun ei enää iskelmätaivaalla pärjää mutta olisi kiva nähdä Hengellinen laulukirja tai virsikirja jonka virret olisivat samoja ympäri maailman mutta näin ei ole.

• sööpäri.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Kylläkai Eija Merilä ja kumppanit laulelevat hengellisiä lauluja kun ei enää iskelmätaivaalla pärjää mutta olisi kiva nähdä Hengellinen laulukirja tai virsikirja jonka virret olisivat samoja ympäri maailman mutta näin ei ole.

Nyt oli mielessä ihmismäärä, eikä se missä kukakin asuu.

Suvivirsi on hyvä esimerkki kappaleesta jonka kaikki suomalaiset osaavat ulkoa. Jopa minä osaa pari kappaletta vaikka sitä kiellettiin edes opettelemasta lapsena.

Ja suomalaisia biisejä osaan tapailla satoja, niinkuin kuka tahansa radiota kuunteleva ihminen. Ellen jopa tuhansia jos sanat annetaan luettavaksi.

• marianne-

No Esimerkiksi siksi voisi hyvinkin tehdä jotain uuttakin, kun kaikki ne biisit eivät suinkaan ole mitään mestariteoksia, vai kuinka? Joitain ei käytetä juuri koskaan ja miksiköhän.. ehkeivät ole kaikki niin hmm .. sykähdyttäviä?

• salaisuus?

60 luvun musiikki on teidän seurakunta nuorten ainoaa oikeaa ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
        Mahtaa olla illanvietoissa nuoria koko Etelä-Suomen seurakunnista tungokseen asti?(prässi housut ja kello hameet)

• Lähimmäinen.
        salaisuus? kirjoitti:

60 luvun musiikki on teidän seurakunta nuorten ainoaa oikeaa ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
        Mahtaa olla illanvietoissa nuoria koko Etelä-Suomen seurakunnista tungokseen asti?(prässi housut ja kello hameet)

Etelä-Suomesta on aika pitkä tänne Tukholmaan, mutta on muutakin musiikkia kuin 60-lukua.

• Kyllähän Raamatussa tuodaan selvästi esille, että sen joka haluaa seurata Jeesusta, tulee kieltää itsensä. Näin ollen jt:t ovat selvästi Jeesuksen seuraajia, sillä heidän sääntöjään noudattamalla ei itsensä toteuttamiseen jää niin paljon tilaa kuin jos olisi totuuden vapauttama.

• >>Näin ollen jt:t ovat selvästi Jeesuksen seuraajia, sillä heidän sääntöjään noudattamalla ei itsensä toteuttamiseen jää niin paljon tilaa kuin jos olisi totuuden vapauttama.

Jotenkin minusta tuntuu tästäkin vartiotorniseuran keksimästä säännöstä, että mahdollinen Jeesus itse ei siitä perusta tipan tippaa, päinvastoin.

• lahko antaa
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Näin ollen jt:t ovat selvästi Jeesuksen seuraajia, sillä heidän sääntöjään noudattamalla ei itsensä toteuttamiseen jää niin paljon tilaa kuin jos olisi totuuden vapauttama.

Jotenkin minusta tuntuu tästäkin vartiotorniseuran keksimästä säännöstä, että mahdollinen Jeesus itse ei siitä perusta tipan tippaa, päinvastoin.

vääriä ennustuksia, v.v. 1874, 1914, 1925, 1942, 1975 jne... V Moos 18:20-22

Lahkojohto on määrännyt srk:t suojelemaan pedofiileja, tässä lapset syyllistyvät. Asiasta BBC:n raportti sivulla www.jttuki.info.

Lahko on väärentänyt Raamatun (ks. ed. osoite).

Lahko tuottaa kuolemaa verensiirtokiellollaan ja tuotti kuolemaa määräaikaisella rokotuskiellollaan.

Uskontojen Uhrien Tuki r.y:n asiakkaista suurimman ryhmän muodostaa entiset jehovantodistajat.

Järjestö on Raamattuun perustumaton. Vartiotornilehti kirjoitti vielä satakunta vuotta sitten, että vartiotorniseura on liikeyritys (vastaavasti lahkon korkeimman pomon titteli on presidentti, eli liikekielestä suomennettuna toimitusjohtaja).

• Maailmallinen

Tämä nyt ei aivan täysin liity teemaan, aiheeseen tosin kylläkin. Piti vaan kysäistä, että ovatko muutkin huomanneet, että monet todistajien lauluista, etenkin ne marssit, muistuttavat aika reippaasti kansallislauluja? Taitaa laulujen tehtävänä yhdistää joukko ihmisiä ja luoda yhteistä hurmoshenkeä nationalismin tapaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe