Elokuussa marjapensaan leikkuu??

Höhlä

Olen muuttamassa uuteen asuntoon, jonka piha tarvitsee kipeästi muuntamista. Voiko siis mustaviinimarjapensaat leikata heti kun olen vain poiminut marjat pois? Luin jostain että pitäisi aina keväisin ja sitten taas joku leikannut syksyisin? Tuleeko siis jotain ongelmia jos leikkaan sen nyt elokuussa? Ja miten tämä leikkaus tapahtuu? Haluaisin kuitenkin saada satoa vielä ensi kesänäkin. Puskat ovat siis melko mahtavan kokoisia nyt.

2

1444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marjakas

Voit leikata heti sadon korjattuasi,itse olen tehnyt niin,eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa.Leikkaa vanhempia oksia pois maasta asti, vähitellen joka vuosi,näin saat satoa ensi vuonnakin ja puskasi uudistuu jatkuvasti.

• apua

Oksien harventaminen kuuluu satoikäisten marjapensaiden vuotuiseen hoitoon.
      Mustaherukan sekä puna- ja valkoherukan oksat antavat eniten satoa 2–6-vuotiaina.
      Yli kuusi – kahdeksanvuotiaat oksat karsitaan. Puna- ja valkoherukan oksat leikataan hieman vanhempina, kuin mustaherukan oksat.
      Puna- ja valkoherukan sopiva oksamäärä on 20–25 kappaletta pensaassa ja mustaherukan noin 30 kappaletta.
      Myös karviaispensaista poistetaan muutaman vuoden välein vanhimpia ja heikosti satoa tuottavia oksia.
      Kevät on parasta aikaa leikata marjapensaita, mutta saksiin voi tarttua myös syyskesällä,
      kun sato on kerätty.
      Musta- ja viherherukka kestävät paremmin syyskesään ajoittuvaa leikkaamista kuin
      puna- tai valkoherukka.
      Harvennusleikkauksessa poistetaan kokonaisia vanhimpia oksia maata myöten.
      Oksista ei saa jättää pitkiä tynkiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3052
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2921
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1772
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1681
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1640
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1293
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1289
    Aihe