Se on moro kaikille addiktioähkyisille.

Ja lisäksi PÄIVÄÄ, että pätkähtää uudelle palstalle. Näin juhlallisena hetkenä kirjoittaessani ensimmäistä kertaa palstalle, päätin keskittyä syvälliseen filosofiaan käsitelläkseni tiivistettyä kansan viisautta.
"Paheiden summa on vakio."
Siinäpä oivallinen pohdinnan kohde kaikille erilaisista addiktioista kärsiville kolleegoille. Olenpa paatuneena juoppona vakuuttunut, että tuo sanonta pitää paikkansa. Sen voisi myös muotoilla;
"Riippuvuuksien summa on vakio." Ja pitää yhtälailla kutinsa.
Nimittäin tunnen monen monta raitistunutta, joille päihderiippuvuuden tilalle on tullut uusi riippuvuus, useimmille tosin positiivinen sellainen.
Yksi toistakymmentä vuotta raittiina ollut tärvää raveihin vähintään sen, mitä aiemmin pisti kurkusta alas tuulensuojaan. Hänelle ravit ja toto ovat henki ja elämä.
Toinen raitistunut keräilee vanhoja autoja rakennettavakseen siihen malliin, että eivät kohta tontille sovi, ja vaimolla palaa jo sytytyslanka.
Kolmas on käynyt AA-kerhossa muutaman kerran viikossa toistakymmentä vuotta, ja sanoo, että hänen vain ON käytävä siellä.
Eli mielestäni päihteiden tilalle astuu aina jokin uusi riippuvuus, koska ko. henkilöllä on luontainen alttius riippuvuksille, ja syntyvä tyhjiö aina täyttyy.
Tämä saattoi mennä saivarteluksi siinä mielessä, että kaikilla ihmisillä on erilainen kirjo riippuvuuksia syömisestä ja vaikka kahvista alkaen...
Kunpa osaisin muuntaa omat viikkojen ryyppyputket positiivisiksi riippuvuuksiksi, esim. harrastuksina.

3

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ambivalenttineN

Aivan totta tuo mitä kerroit. Mulla on henk. koht. vaikka mitä addiktioita. Nyt kun oon täysin raitis oon ruvennu ahmimaan paljon enemmän, polttaa tupakkaa enemmän ja juomaan kahvia enemmän. Ja kun päätän elää terveellistä elämää ilman ahmimista, niin sitten tuun riippuvaiseks urheilusta, kuten lenkkeilystä ja jumpasta ja talvisin hiihdosta. Eli tuo sinun tekstisi pitää kyllä erinomaisesti paikkansa ainakin minun osaltani. On tää elämä vaikeaa...

• joopasjoop

Tuo on itelläkin ihan totta. Siis kaffia menee litroittain silloin kun heittäytyy totaali kuivuuteen.

Se muuten sekoittaa mahan toiminnan . Käy siis ostamassa riittävästi vessapaperia!

• Bienvenu

Sinä ikuinen nimimerkkien keräilijä. Siitähän sulle on tullut riippuvuus. Ilmeisesti ei kuitenkaan riittävä, kun silloin tällöin menee taas tillinltallin ja örvellys alkaa. Se on nyt kelaamisen aika! Mikä olisi sulla riittävän Iso ja haastava riippuvuus, jotta sä saisit oikein helevetin kunnon addiktin ja semmoisen kestoerektion ,joka kestäisi, kun seuraavan kerran alkaa viinavärekarvat heilumaan.
      Itse edelleenkin kuntoilen, juoksen, pyöräilen, soudan kuntosalilla. SIt välillä itsesuggestiota, sit välillä pari allkoholitonta olutta, sit välillä muiden sekoilujen seuraamista, sit välillä vaan niin helevetin tyytyväistä oloa, kun ei oo dokannu.
      Sulla on tulossa aina se oma päivämäärä, jolloin tulee ''parasta ennen'' tai ''viimeistään'' tai ''nyt tai ei koskaan'' -päivä.
      Kauanko siihen on aikaa? Vanhana dokuna tiedät? Kerro ded-line niin aletaan rakentamaan miinakenttää vanhan harrastuksen estämiseksi. Eiköhän me saada kimpassa jotain aikaaan vai mitä sanot?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5397
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1957
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      78
      1125
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      951
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe