lillukanvarsifeminismi

..on outoa, että feminismi näkyy keskittyvän vain miesten vikojen kaivamiseen, niin kuin sillä, että miestä haukkumalla joku ongelma poistuisi, pikemminkin päin vastoin..

..kohta on syksy ja tiedossa jälleen energian hinnan korotus, tällä kertaa jotakin parikymmentä prosenttia, mutta eipä se näy feministiä heilauttaneen, en näe palstallakaan yhtään huolestunutta avausta aiheesta..

..yleisemminkään feministeillä ei näy olevan mitään kantaa yleisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, sen sijaan suurella hingulla käydään miehen kimppuun mitä eksoottisimpien ongelmien varjolla, ongelmien, jotka ovat tyyppiä miehen pitää syödä salaattia, miehen pitää pestä itsensä, mies ei saa käydä huorissa, mies ei saa tehdä sitä, eikä mies saa tehdä tätä..

..mutta se, että feministillä olisi näkemys energian hinnan nousuun tai muuhun talouspolitiikkaan, se on suorastaan poissuljettu, ainoastaan naisen euro pitäisi päättää poliittisesti sen sijaan, että kysyntä ja tarjonta asettaisi hinnan automaattisesti oikein, näyttää siltä, että kysynnän ja tarjonnan laki koskee vain miehiä..

..mutta tosiaan energian hinnan viidenneksen nousu vähintään on tiedossa, yhteispohjoismaiset vesivoimat ovat kuivahtaneet ja dynamot uhkaavat lakata pyörimästä, hinnat siis ovat rajussa nousussa, enpä ihmettelisi, jos taas jokunen energiayhtiön pomo marssisi repun kanssa eduskuntaan rahaa kuittaamaan jahka optiot taas laukeavat..

..linnan juhlissa nähtäneen taas myöhemmin syksyllä hyvinvointia puhkuvia energiapatuja, mutta ei, eihän tämä kuulu feminismiin..

..niinkö..??

72

2520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinhän

      tuo näyttää olevan palstalla, että ensin haukutaan naiset, sitten miehet samanlaisesti(KOSKA TÄLLÄ PALSTALLA TOIMITAAN TASA-PUOLISESTI), mutta sinä näet vain viimeiset????

      • ..kognitioni palvelee miehistä intressiäni, joten se on luonnollista, että näköni valikoi, mutta se ei suinkaan poista itse ongelmaa, johon olen kiinnittänyt huomion..


      • ====>>>>>
        j.pukkila kirjoitti:

        ..kognitioni palvelee miehistä intressiäni, joten se on luonnollista, että näköni valikoi, mutta se ei suinkaan poista itse ongelmaa, johon olen kiinnittänyt huomion..

        Henkilö, joka ei kykene tasa-arvoiseen ajatteluun.


      • ====>>>>> kirjoitti:

        Henkilö, joka ei kykene tasa-arvoiseen ajatteluun.

        ..kykenen tasa-arvoiseen ajatteluun sikäli mikäli hieroklyfit viittaavat persoonaani..


        ..toin vain julki sen tosiasian, että jokaisen ihmisen kognitio palvelee ensisijaisesti tämän henkilön omaa intressiä..

        ..olisi jo aika päästä eroon porvarillisen tieteen tasaisen kallion fiktiosta, pakkomielteestä, ja tunnustaa tosiasiat..


      • vesipeto
        j.pukkila kirjoitti:

        ..kykenen tasa-arvoiseen ajatteluun sikäli mikäli hieroklyfit viittaavat persoonaani..


        ..toin vain julki sen tosiasian, että jokaisen ihmisen kognitio palvelee ensisijaisesti tämän henkilön omaa intressiä..

        ..olisi jo aika päästä eroon porvarillisen tieteen tasaisen kallion fiktiosta, pakkomielteestä, ja tunnustaa tosiasiat..

        kuitenkin voisimme koittaa olla korostamatta huonoimpia puoliamme ihmisinä vaan keskityä kehittämään niitä paremmiksi. Ihmisen henkinen kehitys on ainoa mahdollisuutemme selviytyä pidempään tällä pallolla.


      • Sanelman
        j.pukkila kirjoitti:

        ..kykenen tasa-arvoiseen ajatteluun sikäli mikäli hieroklyfit viittaavat persoonaani..


        ..toin vain julki sen tosiasian, että jokaisen ihmisen kognitio palvelee ensisijaisesti tämän henkilön omaa intressiä..

        ..olisi jo aika päästä eroon porvarillisen tieteen tasaisen kallion fiktiosta, pakkomielteestä, ja tunnustaa tosiasiat..

        Tietysti omat intressit kiinnostavat - siksi en voi kuin ihmetellä, miksi feministejä kehotetaan jatkuvasti alituisesti iankaikkisesti korjaamaan mitä omituisempia epäkohtia, kuten miehen kyvyttömyys synnyttää. Asevelvollisuutta en jaksa edes mainita...

        Sitten kun oma napa voi hyvin voi myös auttaa muita napoja. Niinhän sanovat jo aivan alkeellisimmat turvallisuussäännötkin.


    • myöntämään

      että palstalla haukuttiin ensin naiset?

    • "Kaikki maailman naiset yhtykää - miehiin."
      Henrik Tikkanen

    • meikämie

      Ovathan feministi kiinnittäneet huomiota yhteiskunnallisiin ongelmiin.

      MM. marxilaiset feministit 1970-luvulla kytkivät naisen vapautumisen kapitalismin tuhoon, koska markkinatalous oli rakennettu ideologialle, jossa ydinperheessä mies tienasi ja kukin piti perheestään huolta yksin.

      Heidän mukaansa naisten alistettu asema oli nimenomaan yhteiskunnassa kaikkialle tunkevan luokkasorron erityismuoto, jossa sorrettiiin luokkana kokonaista sukupuolta.

      Vastaavasti tänä päivänä suomalaiset feministit ovat hyvinkin huolestuneita esimerkiksi alkoholismista ja perheväkivallasta ja niiden välisistä yhteyksistä.

      • ..jos nyt katsoo, mitä päättäjät ovat viimeaikoina päätöikseen puuhastelleet, niin ei voi muuta kuin ihmetellä..

        ..miten jotakin seksinoston kieltämistäkin veivataan vuositolkulla tai jotakin hedelmöityshoitolakia..

        ..enkä ymmärrä, miten yhteiskunta voidaan saattaa tasapainoiseen tilaan, jos sitä lähdetään kehittämään unohtamalla toinen sukupuoli kokonaan, kuten feminismi..

        ..feminismi voisi todella keskittyä makrotason ongelmiin eikä sotkeutua lillukanvarsiin..

        ..perheväkivalta ja alkoholismi ovat yleensä yleisen pahoinvoinnin seurausilmiöitä..


      • jorojukka-kukka
        j.pukkila kirjoitti:

        ..jos nyt katsoo, mitä päättäjät ovat viimeaikoina päätöikseen puuhastelleet, niin ei voi muuta kuin ihmetellä..

        ..miten jotakin seksinoston kieltämistäkin veivataan vuositolkulla tai jotakin hedelmöityshoitolakia..

        ..enkä ymmärrä, miten yhteiskunta voidaan saattaa tasapainoiseen tilaan, jos sitä lähdetään kehittämään unohtamalla toinen sukupuoli kokonaan, kuten feminismi..

        ..feminismi voisi todella keskittyä makrotason ongelmiin eikä sotkeutua lillukanvarsiin..

        ..perheväkivalta ja alkoholismi ovat yleensä yleisen pahoinvoinnin seurausilmiöitä..

        Pukkila on ystävällinen ja kertoo, mikä on sen pahoinvoinnin perimmäinen syy, josta alkoholismi ja perheväkivalta kumpuaa?


      • pukkilan puolesta
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Pukkila on ystävällinen ja kertoo, mikä on sen pahoinvoinnin perimmäinen syy, josta alkoholismi ja perheväkivalta kumpuaa?

        ..kapitalismi


      • jorojukka-kukka kirjoitti:

        Pukkila on ystävällinen ja kertoo, mikä on sen pahoinvoinnin perimmäinen syy, josta alkoholismi ja perheväkivalta kumpuaa?

        ..joku palstan nopeimmista näkyy ehtineen jo itseni edelle, mutta tosiaan kapitalistinen luokkaristiriita yhdistyneenä feministiseen sukupuoleen perustuvaan konfliktiin on tietenkin syypää moniin yhteiskunnallisiin ongelmiin..

        ..eritotenkin kun valtio ja julkinen valta näkyy unohtaneen yhteiskunnan tasapuolisen kehittämisen ja keskittyneen vain kapitalistien ja feministien suosimiseen..

        ..jos ihminen elää jatkuvassa konfliktissa ja ristikkäisten paineiden alaisena ja vielä yhteiskunnallisen vainon alaisena, niin kyllä siinä pyhimyskin vähitellen kypsyy..


      • Sanelman
        j.pukkila kirjoitti:

        ..joku palstan nopeimmista näkyy ehtineen jo itseni edelle, mutta tosiaan kapitalistinen luokkaristiriita yhdistyneenä feministiseen sukupuoleen perustuvaan konfliktiin on tietenkin syypää moniin yhteiskunnallisiin ongelmiin..

        ..eritotenkin kun valtio ja julkinen valta näkyy unohtaneen yhteiskunnan tasapuolisen kehittämisen ja keskittyneen vain kapitalistien ja feministien suosimiseen..

        ..jos ihminen elää jatkuvassa konfliktissa ja ristikkäisten paineiden alaisena ja vielä yhteiskunnallisen vainon alaisena, niin kyllä siinä pyhimyskin vähitellen kypsyy..

        Sovakon perusteesin mukaan feministi=sossu tai jopa kommari, sinun mielestäsi valtio hyysää feministejä ja kapitalisteja. Jokin mättää....


      • meikämie
        j.pukkila kirjoitti:

        ..jos nyt katsoo, mitä päättäjät ovat viimeaikoina päätöikseen puuhastelleet, niin ei voi muuta kuin ihmetellä..

        ..miten jotakin seksinoston kieltämistäkin veivataan vuositolkulla tai jotakin hedelmöityshoitolakia..

        ..enkä ymmärrä, miten yhteiskunta voidaan saattaa tasapainoiseen tilaan, jos sitä lähdetään kehittämään unohtamalla toinen sukupuoli kokonaan, kuten feminismi..

        ..feminismi voisi todella keskittyä makrotason ongelmiin eikä sotkeutua lillukanvarsiin..

        ..perheväkivalta ja alkoholismi ovat yleensä yleisen pahoinvoinnin seurausilmiöitä..

        Feministithän ovat nimenomaan kritisoinete päättäjiä tämmöisestä pikku asioiden töpertelystä ,josta saa vain moraalisen hyvänolon tunteen kuin jotain on tehty.

        Esimerkiksi hedelmöityshoidosta ison asian tekivät eduskunnan konservatiiviset tiukkapipo-uskikset, eivät feministit, jotka olisivat sallineet ne kaikille.

        Myös prostituutio halusivat vahvimmin kieltää vanhoilliset uskovat piirit.

        Sitä paitsi, kyllä prsotituutio on mielestäni ISO ongelma, jos joka kymmenes suomalaismies moiseen sortuu. Varsinkin kun Suomea on kansainvälisestikin moitittu ihmiskaupan yms. prostituution olennaisten ominaisuuksien vähäisestä kontrollista.


      • Sanelman kirjoitti:

        Sovakon perusteesin mukaan feministi=sossu tai jopa kommari, sinun mielestäsi valtio hyysää feministejä ja kapitalisteja. Jokin mättää....

        ..jos tutkitaan tilastoja, joita olen tänne näkyviin laittanutkin, niin havaitaan, että valtiolla on kaikkein korkeimmat palkat, mikä jo sinänsä on kääntänyt lehden maailmankirjassa ja osoittaa selkeästi virkamiehistön kapitalistisoitumista jopa materiaalisesti hengestä puhumattakaan..

        ..sitä paitsi julkisia tehtäviä ollaan privatisoimassa ennen tuntemattomalla tavalla, kohta mummoillakin tehdään bisnestä..

        ..perinteisesti marxilaisen ajattelun mukaan valtio on kapitalistien kätyri, valtio pyrkii toiminnallaan takaamaan vain yhteiskuntarauhan, jotta kapitalisti voisi kaikessa rauhassa kohottaa riiston astettaan, siksi julkisin varoin pitääkin pitää yllä vain armeija ja poliisi ehkä myös kirkko, jotta kapitalisti ei menehdy omantunnontuskiin..

        ..uskonto on perinteisen marxilaisen ajattelun mukaan niin ikään kapitalistin kätyri, uskonto rauhoittaa kapitalistin omaatuntoa legitoimalla riiston tai oikeastaan tekemällä riistosta oikein tavoiteltavan asian niin kuin jo näkyykin jopa opetussuunnitelmien perusteissa..

        ..mainitsemasi sovakot vaikuttavat kovasti porvareilta..


    • vesipeto

      Tällä palstalla puhuta feminismistä. Miten feministit ja muut suhtautuvat muihin asioihin ei taida kuulua tälle palstalle?

      • ..yleensä yhteiskunnallisilla liikkeillä on edes jonkinlainen näkemys siitä, mitä asioita heillä on tarkoitus parantaa..

        ..mutta onhan se tietysti hyvä, että miehen hygieniaankin kiinnitetään huomiota ja pyritään saamaan kaljanjuonti ja kiroilu vähenemään..


      • vesipeto
        j.pukkila kirjoitti:

        ..yleensä yhteiskunnallisilla liikkeillä on edes jonkinlainen näkemys siitä, mitä asioita heillä on tarkoitus parantaa..

        ..mutta onhan se tietysti hyvä, että miehen hygieniaankin kiinnitetään huomiota ja pyritään saamaan kaljanjuonti ja kiroilu vähenemään..

        minua ymmärtämään että miten sukupuolten tasa-arvoa kannattavien pitäisi suhtautua energian hinnan nousuun. Olisiko feministeillä jotain annettavaa lähi-idän tilanteeseen?


      • katos ku

        jos on ferministi silloin kirjoitetaan vain tälle palstalle, eikä muille. Vaikka sit mistä. Aihe ei määrää vaan kirjoittajan aatesuunta.


      • vesipeto
        katos ku kirjoitti:

        jos on ferministi silloin kirjoitetaan vain tälle palstalle, eikä muille. Vaikka sit mistä. Aihe ei määrää vaan kirjoittajan aatesuunta.

        Nyt ymmärrän. Feministit on siis suljettu tänne. Nyt taitaa olla miehillä asiat paremmin :)


      • katos ku
        vesipeto kirjoitti:

        Nyt ymmärrän. Feministit on siis suljettu tänne. Nyt taitaa olla miehillä asiat paremmin :)

        ne haluaa olla vain täällä. Ei niitä ole tarvinnu sulkea mitenkään, ovat tehneet sen ite, kenenkään käskemäti.


      • vesipeto kirjoitti:

        minua ymmärtämään että miten sukupuolten tasa-arvoa kannattavien pitäisi suhtautua energian hinnan nousuun. Olisiko feministeillä jotain annettavaa lähi-idän tilanteeseen?

        ..eikö patenttilääke nykyään ongelmaan kuin ongelmaan ole lain säätäminen..

        ..eräs nimeltä mainitsematon feministiministerikin oli ensimmäisenä, posket suorastaan innon punaa hehkuen, ajamassa seksin oston kieltävää lakia..

        ..nyt kehotankin ministeriä säätämään lain, joka kieltää energian hinnan korottamisen..

        ..feministiministerit laajemminkin voisivat olla aloitteellisia ja säätää sitten tukiaisia kotitalouksille energian hinnan nousua vastaavan määrän, jos eivät uskalla uhmata kapitalistia..

        ..asiat ovat lopultakin sangen yksinkertaisia, jos niistä ei tehdä turhan monimutkaisia..


    • eikä kyllä mihinkään muuhunkaan pysty keskittymään jos lähistöllä on löyhkääviä miehiä. Akuutti kysymys silloin on saada raitista ilmaa.

      Kysymyshän liittyy ilmastonmuutokseen.

      • ..kullakin on oma ristinsä, se on vain kannettava..


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..kullakin on oma ristinsä, se on vain kannettava..

        Ristejä ei tarvitse enää muiden kantaa, eikös Jeesus kantanut omansa juuri siksi ettei meidän muiden enää tarvitsisi?

        On luonnollista hylkiä voimakkaasti haiskahtavia miehiä. Aistit ovat ihmisellä siksi, että tämä pystyisi arvioimaan mikä on terveellistä ja mikä ei. Viikkotolkulla kainaloitaan ja alapäätään hauduttanut ihminen on ympäristölleen haitallinen muutamallakin tavalla.


      • Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

        Ristejä ei tarvitse enää muiden kantaa, eikös Jeesus kantanut omansa juuri siksi ettei meidän muiden enää tarvitsisi?

        On luonnollista hylkiä voimakkaasti haiskahtavia miehiä. Aistit ovat ihmisellä siksi, että tämä pystyisi arvioimaan mikä on terveellistä ja mikä ei. Viikkotolkulla kainaloitaan ja alapäätään hauduttanut ihminen on ympäristölleen haitallinen muutamallakin tavalla.

        ..ihmisiä on kohdeltava tasapuolisesti, siksi hajun perusteella ei saa syrjiä ketään..

        ..johan se olisikin, jos tuomioistuimessakin tuomion pituuteen vaikuttaisi se, miltä asiakas haisee..

        ..se taas tiedetään, mitä liiasta itsensä pesemisestä seuraa, siitä seuraa sairastuminen, kas kun suojaavat bakteerit kuolevat, niin kimppuun pääsevät mitä vaarallisimmat taudin aiheuttajat..

        ..toki tiedän, että feministit peseytyvät aivan liikaa, niin että heidän erottamisensa valkaistusta suodatinpaperista on todella vaikea tehtävä, ilman räpättävää kieltä feministiä ei löydä edes ajokoira..

        ..itse aion pitää vuoden peseytymispaaston jo terveyteni edistämiseksi..


      • Sanelman
        j.pukkila kirjoitti:

        ..ihmisiä on kohdeltava tasapuolisesti, siksi hajun perusteella ei saa syrjiä ketään..

        ..johan se olisikin, jos tuomioistuimessakin tuomion pituuteen vaikuttaisi se, miltä asiakas haisee..

        ..se taas tiedetään, mitä liiasta itsensä pesemisestä seuraa, siitä seuraa sairastuminen, kas kun suojaavat bakteerit kuolevat, niin kimppuun pääsevät mitä vaarallisimmat taudin aiheuttajat..

        ..toki tiedän, että feministit peseytyvät aivan liikaa, niin että heidän erottamisensa valkaistusta suodatinpaperista on todella vaikea tehtävä, ilman räpättävää kieltä feministiä ei löydä edes ajokoira..

        ..itse aion pitää vuoden peseytymispaaston jo terveyteni edistämiseksi..

        Hämärän muistikuva minulla, että joskus jossain piti syytetty poistaa oikeussalista kammottavan hajun vuoksi. En tosin muista, vaikuttiko seikka mitenkään tuomioon.

        Valkaistu suodatinpaperi - no, tämän kesän jälkeen kai sentään valkaisematon... Ja siksi juuri huulipuna rules. On ikävää, jollei edes huomaa itseään kuljettuaan peilin ohitse... Eivätkä mene vinkkulasit sekaisin, jokainen femu tunnistaa värinsä!

        Onnea paastolelsi - ja selibaatillesi ;)


    • Sanelman

      Katsohan, mikäli joku -ennenkaikkea joku femu, sovuthan saavat lykkiä mitä sylki suuhun tuo- tekisi avauksen energian hinnasta, palstalle kesällä ilmestynyt itkuiikka tekisi välittömästi valituksen aiheeseen kuulumattomasta viestistä. Esimerkkinä pitkän ketjun kerännyt jäätelökeskustelu.

      Toisekseen, mikäli energian hinta tosiaan askarruttaisi minua avauksen verran, niin ehkäpä kirjoittaisin jollekin yhteiskuntapalstalla tai vaikkapa Hesarin tai Ilta-Sanomien keskustelupalstalle.

      Feministipalstalle energiakysymykset kuuluvat lähinnä silloin, kun joku suloinen sovakkoinen tuo esille 286. pikauusintana "... ja sitten se nainen kysy, eiks sähkö tuukaan pistorasiasta.... buaahaahhaa"

      Oletko vakavissasi sitä mieltä, ettei miehen pidä peseytyä ;)

      • Sanelman

        kannatan HK:n päätöstä sulkea joitain tehtaita - tuuli käy taas väärältä suunnalta ja täällä löyhkää joku halvatun eines - aivan oikeasti oksennus kurkussa naputtelen tätä.


      • Sanelman

        Toisinaan olen kanssasi samaa mieltä kapitalismin kiroista - tänäänkin sanomalehdessä oli KUUSI sivua pelkkää cittarin mainosta - miten on mahdollista, että metsiä laitetaan johonkin cittarin mainokseen kuuden sivun verran? Ja lukeeko kukaan kuutta sivua joistain oltermannin plussahinnoista? Kerro minulle, ettei lue, haluan vielä hiukan uskoa Suomen kansaan... Tosin valtakunnan ykköslehti Turun Sanomat kaatuisi kuin pohjoisen aarniometsä ilman cittaria.... Pitää harkita tilausta toisenkin kerran, kun poistaa urheilusivut, ilmoitukset, mainokset ja kuolinuutiset, niin lukemista jää - mitä??? Noh, ilmankaan ei osaa olla.


      • Faza

        aina kaikkeen epäolennaiseen. Aloittaja mietti vissiin sitä, että miksi feministit ei koskaan koita tehdä mitään konkreettisia asioita tai vaikuttaa niihin...


    • Taas puhuu Pukkilan suulla sekä käsittämättömän sinisilmäinen idealismi, että yhteiskunnallinen tietämättömyys.

      Suomalainen feminismi on epäpoliittista, tämä asiantila johtuu monestakin syystä, eräs tärkeimmistä on se, että feministien aatetausta on kirjava. Kannanottojen antaminen, laajoista yhteiskunnallista kysymyksistä, vaatisi puoluepoliittista järjestäytymistä, muuten näillä lausonnoilla ei merkitystä olisi. Suomessa feministit hoitavat yhteiskunnallisia asioita puolueistaan käsin ja naiskysymyksiin liittyvät asiat pyritään hoitamaan naisverkostojen kautta ja Unionin julkilausumien avulla. Tämä on tällä palstalla tietenkin vaikea ymmärtää, koska Ruotsalainen yhteiskuntapolitiikka on jostakin syystä fem. kriitikoille tutumpaa, kuin kotimainen.

      • ..tietämykseni yhteiskunnasta riittää loistavasti sen sijaan poliittisten päättäjien yhteiskunnallisen tietämyksen tasosta olen jopa huolissani, heiltähän ei tehtävään päästäkseen edes vaadita mitään..

        ..valtiovarainministereinäkin on toiminut henkilöitä, jotka tuskin tietävät, mikä on raha..

        ..suomalainen feminismi ei ole epäpoliittista, vaan mitä suurimmasssa määrin poliittista, feminismi on selkeästi osa yhteiskuntapolitiikkaa harjoitettiinpa feminismiä missä muodossa tahansa..

        ..kyllä kiintiöt ja erityiset lait, jotka koskevat naisen asemaa ovat tästä selkeä osoitus..

        ..toisaalta tosin voidaan puhua valtiofeminismistä, joka tietysti on ajateltavissa epäpoliittiseksi, mutta silloinhan se on myös epädemokraattista..

        ..näin ollen feminismi on myös osaltaan naisdiktatuuria..


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..tietämykseni yhteiskunnasta riittää loistavasti sen sijaan poliittisten päättäjien yhteiskunnallisen tietämyksen tasosta olen jopa huolissani, heiltähän ei tehtävään päästäkseen edes vaadita mitään..

        ..valtiovarainministereinäkin on toiminut henkilöitä, jotka tuskin tietävät, mikä on raha..

        ..suomalainen feminismi ei ole epäpoliittista, vaan mitä suurimmasssa määrin poliittista, feminismi on selkeästi osa yhteiskuntapolitiikkaa harjoitettiinpa feminismiä missä muodossa tahansa..

        ..kyllä kiintiöt ja erityiset lait, jotka koskevat naisen asemaa ovat tästä selkeä osoitus..

        ..toisaalta tosin voidaan puhua valtiofeminismistä, joka tietysti on ajateltavissa epäpoliittiseksi, mutta silloinhan se on myös epädemokraattista..

        ..näin ollen feminismi on myös osaltaan naisdiktatuuria..

        Kaikki yhteiskunnalliset päätökset tehdään politiisesti, se on demokratian sääntöjen mukaista toimintaa. Tästä päätöksenteon muodosta ei kuitenkaan voi suoranaisesti johtaa sitä, että yhteiskunnalliset painostusjärjestöt olisivat poliittisia. Poliittinen järjestö mittautaa kannatuksensa vaaleissa. Kansalaisjärjestöt toimivat jäsenistönsä mielipiteiden varaisesti. Tämä on merkittävä ero jo asennetasolla ja tietenkin taloudellisen resussoinnin osalta. Feministit toimivat kansalaisjärjestön
        luonteisesti, ei siis avoimen poliittisesti. Kansalaisaktiivisuudella ei olisi mitään virkaa, mikäli sillä ei vaikutusta yhteiskuntaan olisi. Kaikki järjestötoiminta on laajemmin ajateltuna siis poliittista.

        Valtiofeminismistä ja jopa naisdiktatuurista puhuminen on naurettavaa, niin hikisesti lähes koko kansan hyväksymät esitykset etenevät. Vanheinpainloman kustannusten tasapuolinen jako yhtenä esimerkkinä, 80% kansasta olisi tämän esityksen kannalla, erään gallupin mukaan. Tämä esitys tahnuaa edelleenkin jossakin ja nykyinen esitys, tullessaan hyväksytyksi, siirtää tämän vaihtoehdon hamaan tulevaisuuteen.


      • Tittelityy kirjoitti:

        Kaikki yhteiskunnalliset päätökset tehdään politiisesti, se on demokratian sääntöjen mukaista toimintaa. Tästä päätöksenteon muodosta ei kuitenkaan voi suoranaisesti johtaa sitä, että yhteiskunnalliset painostusjärjestöt olisivat poliittisia. Poliittinen järjestö mittautaa kannatuksensa vaaleissa. Kansalaisjärjestöt toimivat jäsenistönsä mielipiteiden varaisesti. Tämä on merkittävä ero jo asennetasolla ja tietenkin taloudellisen resussoinnin osalta. Feministit toimivat kansalaisjärjestön
        luonteisesti, ei siis avoimen poliittisesti. Kansalaisaktiivisuudella ei olisi mitään virkaa, mikäli sillä ei vaikutusta yhteiskuntaan olisi. Kaikki järjestötoiminta on laajemmin ajateltuna siis poliittista.

        Valtiofeminismistä ja jopa naisdiktatuurista puhuminen on naurettavaa, niin hikisesti lähes koko kansan hyväksymät esitykset etenevät. Vanheinpainloman kustannusten tasapuolinen jako yhtenä esimerkkinä, 80% kansasta olisi tämän esityksen kannalla, erään gallupin mukaan. Tämä esitys tahnuaa edelleenkin jossakin ja nykyinen esitys, tullessaan hyväksytyksi, siirtää tämän vaihtoehdon hamaan tulevaisuuteen.

        ..valtiofeminismistä puhuminen ei suinkaan ole naurettavaa, se on silkka tosiasia..

        ..itse näen valtiofeminismin oikeastaan vielä naismyönteisempänä ilmiönä kuin minä se dokumentoituna näyttää..

        ..mielestäni poliittiseen päätöksentekoon on muodostunut itsetarkoituksellinen paradigma edistää naisasiaa sukupuolesta ja puoluepoliittisesta kannasta huolimatta..

        ..kaikki ovat niin naismyönteistä että, sillä kun saa poliittista kannatusta..


        http://www.eurofem.net/valtavirtaan/aakkosellinen.html#Valtiofeminismi

        http://www.eduskunta.fi/fakta/sekal/nvesite.htm


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..valtiofeminismistä puhuminen ei suinkaan ole naurettavaa, se on silkka tosiasia..

        ..itse näen valtiofeminismin oikeastaan vielä naismyönteisempänä ilmiönä kuin minä se dokumentoituna näyttää..

        ..mielestäni poliittiseen päätöksentekoon on muodostunut itsetarkoituksellinen paradigma edistää naisasiaa sukupuolesta ja puoluepoliittisesta kannasta huolimatta..

        ..kaikki ovat niin naismyönteistä että, sillä kun saa poliittista kannatusta..


        http://www.eurofem.net/valtavirtaan/aakkosellinen.html#Valtiofeminismi

        http://www.eduskunta.fi/fakta/sekal/nvesite.htm

        Kiitos mielenkiitoisesta sivusta.

        Hämmästyttävää oli valtiofeminismistä käytetty määritelmä, ikään kuin naisten asema työ- ja perhe-elämässä olisi ainoastaan naisia koskeva yhteiskunnallinen asia. Näin voidaan siis määritellä termi SUOMESSA, jossa naiset ovat työelämässä mukana lähes saman verran, kuin miehetkin, samoin on laita yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Tottakai naiset pyrkivät osallistumaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon sikäli, kun se koskee naisia ryhmänä. Olisikin se varsin merkillistä, ellei näin tapahtuisi. Tasa-arvossa ei olla edistytty vielä niin paljon, että sukupuolten kahtiajako voitaisiin unohtaa.

        Tottakai, naismyönteiset kannanotot saavat poliittista kannatusta, näin on laita lähes kaikkien järkevien esitysten.


      • Tittelityy kirjoitti:

        Kiitos mielenkiitoisesta sivusta.

        Hämmästyttävää oli valtiofeminismistä käytetty määritelmä, ikään kuin naisten asema työ- ja perhe-elämässä olisi ainoastaan naisia koskeva yhteiskunnallinen asia. Näin voidaan siis määritellä termi SUOMESSA, jossa naiset ovat työelämässä mukana lähes saman verran, kuin miehetkin, samoin on laita yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Tottakai naiset pyrkivät osallistumaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon sikäli, kun se koskee naisia ryhmänä. Olisikin se varsin merkillistä, ellei näin tapahtuisi. Tasa-arvossa ei olla edistytty vielä niin paljon, että sukupuolten kahtiajako voitaisiin unohtaa.

        Tottakai, naismyönteiset kannanotot saavat poliittista kannatusta, näin on laita lähes kaikkien järkevien esitysten.

        ..tässä taannoin kepu ärähti kokoomukselle ryöstöviljelystä, kun kokoomus kepun mielestä kalasteli kepun vesillä..

        ..näin on oikeastaan laita feminismissäkin, kannatusta kerätään yli puoluerajojen, joten feminismi poliittisena voimana saa mielestäni liikaa nostetta..

        ..se sitten näkyy siinä, että naisasiaa edistetään huomattavasti enemmän kuin miesasiaa,
        jota ei yksinkertaisesti edistä kukaan..

        ..jopa termi feminismi on vailla vastaavaa miesideologiaa..

        ..jos feminismi organisoituisi poliittisena voimana, kuten oikeastaan pitäisi, niin tällöin naisasiakin olisi normaalia poliittista toimintaa ja vaikuttaisi omilla voimillaan päätöksentekoon..


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..tässä taannoin kepu ärähti kokoomukselle ryöstöviljelystä, kun kokoomus kepun mielestä kalasteli kepun vesillä..

        ..näin on oikeastaan laita feminismissäkin, kannatusta kerätään yli puoluerajojen, joten feminismi poliittisena voimana saa mielestäni liikaa nostetta..

        ..se sitten näkyy siinä, että naisasiaa edistetään huomattavasti enemmän kuin miesasiaa,
        jota ei yksinkertaisesti edistä kukaan..

        ..jopa termi feminismi on vailla vastaavaa miesideologiaa..

        ..jos feminismi organisoituisi poliittisena voimana, kuten oikeastaan pitäisi, niin tällöin naisasiakin olisi normaalia poliittista toimintaa ja vaikuttaisi omilla voimillaan päätöksentekoon..

        Miesasia ei kiinnosta ketään, miehillä, jotka ovat poliittisesti aktiviisia, ovat asiat ilmeisesti riittävän hyvin, toisten miesten ongelmathan eivät miehiä liiemmin liikuta.

        Naisasia koskettaa naisia yli puoluerajojen, siksi feminismi on liikkeenä elinvoimainen.

        Feminismin ei missään tapauksessa kannata järjestäyä poliittiseksi puolueeksi, koska esim. sijoittuminen puoluekartalla olisi ongelmallista. Poliittisen puolueen täytyy olla valmis ottamaan sen tyyppistä kritiikkiä vastaan, jolta kansalaisjärjestöt säästyvät. Puolueissa asiat henkilöityvät nopeasti ja asiakysymykset väistyvät taka-alalle. Ruotsalaisen fem. puolueen kananlento on surullinen, joskin täysin ennalta avattavissa oleva esimerkki.

        Feminismi näin yhdenasian liikkeenä on kohtalaisen tehokas ja kansanedustaja naisten määrän lisääntyessä yhä voimakkaampi vaikuttaja. Kehitys siis kehittyy edelleen.


      • Mi-yes

        Epäpoliittista?

        Naisverkostoine, naisjärjestöjen keskusliittoine, jopa presidentti on ollut käynnistämässä UTH tutkimusta. Ministeriö STM:n Haatainen täyttää kaiki femakon kriteerit, kuten myös yksipuoliset tasa-arvoyksiköt sun muut.

        Jopa naistutkimus, jota lobbataan mm Kalliomäelle, on täysin poliittista toimintaa. Rahmakoine, Biaudene sun muine femakoine, jopa Meriläiselle saatiin nappi painautettua miltä vittu haisee. Laki ostokiellosta on yhtä feminismiä, sai jopa ruotsalaiset poliittiset feministit kiinnostumaan. Hedelmöityyshoidosta puhumattakaan. Vai muutama esimerkki mainittuna.

        Miten joku voi olla näkemättä suomalaista feminismiä poliittisena? Ai niin. Sama henkilö pitää UTH tutkimusta kokonaisuudesaan moraalisena.

        Että se siitä.


      • jorojukka-kukka
        Mi-yes kirjoitti:

        Epäpoliittista?

        Naisverkostoine, naisjärjestöjen keskusliittoine, jopa presidentti on ollut käynnistämässä UTH tutkimusta. Ministeriö STM:n Haatainen täyttää kaiki femakon kriteerit, kuten myös yksipuoliset tasa-arvoyksiköt sun muut.

        Jopa naistutkimus, jota lobbataan mm Kalliomäelle, on täysin poliittista toimintaa. Rahmakoine, Biaudene sun muine femakoine, jopa Meriläiselle saatiin nappi painautettua miltä vittu haisee. Laki ostokiellosta on yhtä feminismiä, sai jopa ruotsalaiset poliittiset feministit kiinnostumaan. Hedelmöityyshoidosta puhumattakaan. Vai muutama esimerkki mainittuna.

        Miten joku voi olla näkemättä suomalaista feminismiä poliittisena? Ai niin. Sama henkilö pitää UTH tutkimusta kokonaisuudesaan moraalisena.

        Että se siitä.

        Myös muut naiset kuin pelkästään feministit voivat olla kiinnostuneita naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja samoin hedelmöityshoidoista.


      • Mi-yes kirjoitti:

        Epäpoliittista?

        Naisverkostoine, naisjärjestöjen keskusliittoine, jopa presidentti on ollut käynnistämässä UTH tutkimusta. Ministeriö STM:n Haatainen täyttää kaiki femakon kriteerit, kuten myös yksipuoliset tasa-arvoyksiköt sun muut.

        Jopa naistutkimus, jota lobbataan mm Kalliomäelle, on täysin poliittista toimintaa. Rahmakoine, Biaudene sun muine femakoine, jopa Meriläiselle saatiin nappi painautettua miltä vittu haisee. Laki ostokiellosta on yhtä feminismiä, sai jopa ruotsalaiset poliittiset feministit kiinnostumaan. Hedelmöityyshoidosta puhumattakaan. Vai muutama esimerkki mainittuna.

        Miten joku voi olla näkemättä suomalaista feminismiä poliittisena? Ai niin. Sama henkilö pitää UTH tutkimusta kokonaisuudesaan moraalisena.

        Että se siitä.

        Mikäli politiikka nähdään sen perinteisessä muodossaan ts. valtioppi/valtiollinen/valtiota koskeva, niin suomalainen feminismi ei ole poliittinen, tämä linjanveto johtuu siitä, että feministien pääasialliset toimintamuodot eivät ole valtioon liittyviä, ne ovat yksilöidynpiä ts. naisiin liittyviä. Nainen on valtio-opin mukaisesti liian "pieni" yksittäinen tekijä, jotta määrittely täyttyisi. Lieneekö patriarkaalisuuden syytä? Luultavasti kuitenkin ruotsalaisten feministi siskojen määrittely on sinun mielestäsi "oikeampi", kuin sosiologinen/yhteiskunnallinen määrittely.

        Tietenkin feminismi vaikuttaa yhteiskunnassa, samoin vaikuttaa protestanttinen kirkko. Kirkon vaikutus on huomattavasti suurenpi, koska tämän yhteisön jäseniä on eduskunnassa merkittävästi enemmän. Kukaan ei kuitenkaan kutsu kirkkoa poliittiseksi järjestöksi. Miksi?

        UTH, tutkimusta en sinänsä ole nähnyt moraalisena, en kyllä amoraalisenakaan. Olen sitä mieltä, että tutkimus tuli tehdä. Olen myös sitä mieltä, että tutkimuksen kysymyksien asettelu oli oikea. Mielestäni, kuitenkin olisi ollut hyvä tehdä uusi tutkimus, joka vastaisi kansainvälisiä standardeja. Vertailu olisi ollut näin helpompaa. Tähän tutkimukseen ei yhteiskunnalta löytynyt edes osittaista rahoitusta.

        Se siitä.


      • Mi-yes
        Tittelityy kirjoitti:

        Mikäli politiikka nähdään sen perinteisessä muodossaan ts. valtioppi/valtiollinen/valtiota koskeva, niin suomalainen feminismi ei ole poliittinen, tämä linjanveto johtuu siitä, että feministien pääasialliset toimintamuodot eivät ole valtioon liittyviä, ne ovat yksilöidynpiä ts. naisiin liittyviä. Nainen on valtio-opin mukaisesti liian "pieni" yksittäinen tekijä, jotta määrittely täyttyisi. Lieneekö patriarkaalisuuden syytä? Luultavasti kuitenkin ruotsalaisten feministi siskojen määrittely on sinun mielestäsi "oikeampi", kuin sosiologinen/yhteiskunnallinen määrittely.

        Tietenkin feminismi vaikuttaa yhteiskunnassa, samoin vaikuttaa protestanttinen kirkko. Kirkon vaikutus on huomattavasti suurenpi, koska tämän yhteisön jäseniä on eduskunnassa merkittävästi enemmän. Kukaan ei kuitenkaan kutsu kirkkoa poliittiseksi järjestöksi. Miksi?

        UTH, tutkimusta en sinänsä ole nähnyt moraalisena, en kyllä amoraalisenakaan. Olen sitä mieltä, että tutkimus tuli tehdä. Olen myös sitä mieltä, että tutkimuksen kysymyksien asettelu oli oikea. Mielestäni, kuitenkin olisi ollut hyvä tehdä uusi tutkimus, joka vastaisi kansainvälisiä standardeja. Vertailu olisi ollut näin helpompaa. Tähän tutkimukseen ei yhteiskunnalta löytynyt edes osittaista rahoitusta.

        Se siitä.

        ..miten tuota viestiä pitäisi lukea, yritin kääntää tietokonetta ympäri, mutta ei se silti avautunut. Pyyhin näytön mäntysuovalla, mutta ei. Kärpässieniä en ole kokeillut, ehkä se on se juttu?

        Tai ehkä tähän nyt tarvitsee jotain salaista koodia jota on vain uskonsisarilla?

        Vai riittääkö pelkkä usko?

        Okei. Kokeillaan.

        HALLELUUJA! kertaa viisisataa.

        Ok. Viestisi avautui. Olet oikeassa. Olipa hyvä viesti. Hyvä naiset! Nyt on naisten vuoro. Kaadetaan patriarkaatti!


      • Tittelityy kirjoitti:

        Mikäli politiikka nähdään sen perinteisessä muodossaan ts. valtioppi/valtiollinen/valtiota koskeva, niin suomalainen feminismi ei ole poliittinen, tämä linjanveto johtuu siitä, että feministien pääasialliset toimintamuodot eivät ole valtioon liittyviä, ne ovat yksilöidynpiä ts. naisiin liittyviä. Nainen on valtio-opin mukaisesti liian "pieni" yksittäinen tekijä, jotta määrittely täyttyisi. Lieneekö patriarkaalisuuden syytä? Luultavasti kuitenkin ruotsalaisten feministi siskojen määrittely on sinun mielestäsi "oikeampi", kuin sosiologinen/yhteiskunnallinen määrittely.

        Tietenkin feminismi vaikuttaa yhteiskunnassa, samoin vaikuttaa protestanttinen kirkko. Kirkon vaikutus on huomattavasti suurenpi, koska tämän yhteisön jäseniä on eduskunnassa merkittävästi enemmän. Kukaan ei kuitenkaan kutsu kirkkoa poliittiseksi järjestöksi. Miksi?

        UTH, tutkimusta en sinänsä ole nähnyt moraalisena, en kyllä amoraalisenakaan. Olen sitä mieltä, että tutkimus tuli tehdä. Olen myös sitä mieltä, että tutkimuksen kysymyksien asettelu oli oikea. Mielestäni, kuitenkin olisi ollut hyvä tehdä uusi tutkimus, joka vastaisi kansainvälisiä standardeja. Vertailu olisi ollut näin helpompaa. Tähän tutkimukseen ei yhteiskunnalta löytynyt edes osittaista rahoitusta.

        Se siitä.

        ..kyllä feminismi on politiikka,jos mikä, feminismi pyrkii nimenomaan luomaan ennustettavia käytäntöjä naisen yhteiskunnalliseen asemaan ja näitä päätöksiä tehdään mm. eduskunnassa, ei valtio ole mikään politiikan teon monopoli, kaikki poliittiseen päätöksentekoon vaikuttavatkin tahot harjoittavat politiikkaa..

        ..laitan linkin, jonka toivon luovan enemmän valoa asiaan..


        http://www.uta.fi/laitokset/politiikka/opiskelu/Johdatus_politiikan_tutkimukseen_2005.pdf


      • Mi-yes
        Tittelityy kirjoitti:

        Mikäli politiikka nähdään sen perinteisessä muodossaan ts. valtioppi/valtiollinen/valtiota koskeva, niin suomalainen feminismi ei ole poliittinen, tämä linjanveto johtuu siitä, että feministien pääasialliset toimintamuodot eivät ole valtioon liittyviä, ne ovat yksilöidynpiä ts. naisiin liittyviä. Nainen on valtio-opin mukaisesti liian "pieni" yksittäinen tekijä, jotta määrittely täyttyisi. Lieneekö patriarkaalisuuden syytä? Luultavasti kuitenkin ruotsalaisten feministi siskojen määrittely on sinun mielestäsi "oikeampi", kuin sosiologinen/yhteiskunnallinen määrittely.

        Tietenkin feminismi vaikuttaa yhteiskunnassa, samoin vaikuttaa protestanttinen kirkko. Kirkon vaikutus on huomattavasti suurenpi, koska tämän yhteisön jäseniä on eduskunnassa merkittävästi enemmän. Kukaan ei kuitenkaan kutsu kirkkoa poliittiseksi järjestöksi. Miksi?

        UTH, tutkimusta en sinänsä ole nähnyt moraalisena, en kyllä amoraalisenakaan. Olen sitä mieltä, että tutkimus tuli tehdä. Olen myös sitä mieltä, että tutkimuksen kysymyksien asettelu oli oikea. Mielestäni, kuitenkin olisi ollut hyvä tehdä uusi tutkimus, joka vastaisi kansainvälisiä standardeja. Vertailu olisi ollut näin helpompaa. Tähän tutkimukseen ei yhteiskunnalta löytynyt edes osittaista rahoitusta.

        Se siitä.

        ..kutakuin että feminismiä toteutettaisiin lähinnä oppositiosta käsin.

        Tuohan on femakon silmien kautta.

        Minä näen kyllä erilaiset instituutiot ja ministeriötkin osana valtiota.

        Mutta ehkä viittaat siihen "hyvävelijärjestöön" ja "patriarkaattiin", joka kokontuu salaa eduskunnan alla olevassa luksusbunkkerissa lapsensyöntiriittien jälkeen, ohjaamaan suomalaista yhteiskuntaa.

        Sen jälkeen menevät kotiin antamaan vaimolle pari nyrkiniskua, joka on tekemässä iltapalaa.

        Siinä tapauksessa olemme hieman eri lähtökohtineen.


      • Mi-yes kirjoitti:

        ..miten tuota viestiä pitäisi lukea, yritin kääntää tietokonetta ympäri, mutta ei se silti avautunut. Pyyhin näytön mäntysuovalla, mutta ei. Kärpässieniä en ole kokeillut, ehkä se on se juttu?

        Tai ehkä tähän nyt tarvitsee jotain salaista koodia jota on vain uskonsisarilla?

        Vai riittääkö pelkkä usko?

        Okei. Kokeillaan.

        HALLELUUJA! kertaa viisisataa.

        Ok. Viestisi avautui. Olet oikeassa. Olipa hyvä viesti. Hyvä naiset! Nyt on naisten vuoro. Kaadetaan patriarkaatti!

        Onko niin, ettei oluen nauttiminen ole omiaan lisämään minun ymmärrettävyytäni, vai missä mättää?


      • Tittelityy kirjoitti:

        Miesasia ei kiinnosta ketään, miehillä, jotka ovat poliittisesti aktiviisia, ovat asiat ilmeisesti riittävän hyvin, toisten miesten ongelmathan eivät miehiä liiemmin liikuta.

        Naisasia koskettaa naisia yli puoluerajojen, siksi feminismi on liikkeenä elinvoimainen.

        Feminismin ei missään tapauksessa kannata järjestäyä poliittiseksi puolueeksi, koska esim. sijoittuminen puoluekartalla olisi ongelmallista. Poliittisen puolueen täytyy olla valmis ottamaan sen tyyppistä kritiikkiä vastaan, jolta kansalaisjärjestöt säästyvät. Puolueissa asiat henkilöityvät nopeasti ja asiakysymykset väistyvät taka-alalle. Ruotsalaisen fem. puolueen kananlento on surullinen, joskin täysin ennalta avattavissa oleva esimerkki.

        Feminismi näin yhdenasian liikkeenä on kohtalaisen tehokas ja kansanedustaja naisten määrän lisääntyessä yhä voimakkaampi vaikuttaja. Kehitys siis kehittyy edelleen.

        ..että miesasiakin kiinnostaisi, mutta valitettavasti koulukkaatkin jo aivopestään pienestä pitäen siinä määrin feminismiin, ettei suomalainen nuori edes tajua, kuinka hänet tipautetaan yhteiskunnan ulkopuolelle..

        ..sanomani koskee siis suomalaista nuorta miespuolista uhria, josta sitten ennen pitkää tulee ikääntynyt uhri ja lopulta yhteiskunnan hylkäämä vainaja..

        ..jos nyt hieman kärjistän havahduttaakseni mahdollisia lukijoita..


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..kyllä feminismi on politiikka,jos mikä, feminismi pyrkii nimenomaan luomaan ennustettavia käytäntöjä naisen yhteiskunnalliseen asemaan ja näitä päätöksiä tehdään mm. eduskunnassa, ei valtio ole mikään politiikan teon monopoli, kaikki poliittiseen päätöksentekoon vaikuttavatkin tahot harjoittavat politiikkaa..

        ..laitan linkin, jonka toivon luovan enemmän valoa asiaan..


        http://www.uta.fi/laitokset/politiikka/opiskelu/Johdatus_politiikan_tutkimukseen_2005.pdf

        Kyse on määrittelystä ja tässä määrittelyssä on haetaan toiminnan pääasiallisinta toimintamuotoa ja se ei ole feminismissä valtioon liittyvä, tässä tapauksessa demokraattiseen päätöksentekoon. Kyseessä ei siis ole puolue.

        Mielestäsi siis kirkko harjoittaa myös politiikka, sehän on merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja? Miten on sitten armeijan laita, vaikutusvaltaa valtioon löytyy oikeasti. Entä lehdistö? Oikeuslaitoksen asemasta kiistelyä käydään jo nyt? Mihin Pukkila vetäisee rajan?


      • visio
        Mi-yes kirjoitti:

        ..kutakuin että feminismiä toteutettaisiin lähinnä oppositiosta käsin.

        Tuohan on femakon silmien kautta.

        Minä näen kyllä erilaiset instituutiot ja ministeriötkin osana valtiota.

        Mutta ehkä viittaat siihen "hyvävelijärjestöön" ja "patriarkaattiin", joka kokontuu salaa eduskunnan alla olevassa luksusbunkkerissa lapsensyöntiriittien jälkeen, ohjaamaan suomalaista yhteiskuntaa.

        Sen jälkeen menevät kotiin antamaan vaimolle pari nyrkiniskua, joka on tekemässä iltapalaa.

        Siinä tapauksessa olemme hieman eri lähtökohtineen.

        Ja siinä taas oikein tasokas kommentoija.


      • Mi-yes
        Tittelityy kirjoitti:

        Onko niin, ettei oluen nauttiminen ole omiaan lisämään minun ymmärrettävyytäni, vai missä mättää?

        Enkä olet yhtään vielä ottanut. Ehkä se selittää tilanteen.

        Mutta kyllähän ihmiskunnan historiassa on enemmän kuin yksi tapaus, joka joskus hakee erilaisista aivoihin vaikuttavista aineista, "tietoa". Sitä ei voi edes käsitellä yksikössä, voi lähinnä puhua jopa kulttuureista.

        Jopa Marvin Gay laulaa "heard it through the grapewine".

        Joskus menee tietenkin vitulleenkin, mutta kyllä monta sotasuunnitelmaa on tullut laadittua oluen vaikutuksen alaisena. Ja monta asiaa "kuullut". Juice Leskinenkin kirjoitti kaikki parhaimmat biisit kuulemma krapulassa.


      • Mi-yes kirjoitti:

        ..kutakuin että feminismiä toteutettaisiin lähinnä oppositiosta käsin.

        Tuohan on femakon silmien kautta.

        Minä näen kyllä erilaiset instituutiot ja ministeriötkin osana valtiota.

        Mutta ehkä viittaat siihen "hyvävelijärjestöön" ja "patriarkaattiin", joka kokontuu salaa eduskunnan alla olevassa luksusbunkkerissa lapsensyöntiriittien jälkeen, ohjaamaan suomalaista yhteiskuntaa.

        Sen jälkeen menevät kotiin antamaan vaimolle pari nyrkiniskua, joka on tekemässä iltapalaa.

        Siinä tapauksessa olemme hieman eri lähtökohtineen.

        En tarkoita. Feminismiä toteutetaan sekä eduskunnassa, että ministeriöissä, sehän on selvää. Feminismi ei kuitenkaan ole toteuttajiensa pääasiallinen harrastus, kuten ei ole uskontokaan (paitsi kris.dem.). Puoluepoliittiset linjanvedot ovat ensiksi. Feminismi toimii siis harrastelupohjalta. Feminismi ei pysty sitomaan päätäjien käsiä, mitään sellaisia linjanvetoja ei suomessa ole tehty. Tämähän nähtiin jo seksiostokieltolain valmisteluvaiheessa osa fem. lipesi vastustamaan lakia.

        En ole vielä päässyt hyvävelijärjestöön asti, olutta on tullut nautistuksi siihen liian vähän.


      • Tittelityy kirjoitti:

        Kyse on määrittelystä ja tässä määrittelyssä on haetaan toiminnan pääasiallisinta toimintamuotoa ja se ei ole feminismissä valtioon liittyvä, tässä tapauksessa demokraattiseen päätöksentekoon. Kyseessä ei siis ole puolue.

        Mielestäsi siis kirkko harjoittaa myös politiikka, sehän on merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja? Miten on sitten armeijan laita, vaikutusvaltaa valtioon löytyy oikeasti. Entä lehdistö? Oikeuslaitoksen asemasta kiistelyä käydään jo nyt? Mihin Pukkila vetäisee rajan?

        ..miksi nyt mitään rajoja pitää mihinkään vedellä, rajat muotoutuvat aina, kun jokin kysymys aktivoituu, kyllä sen sitten näkee sokea reettakin, missä raja kulkee..

        ..tietysti kirkko harjoittaa politiikka siinä missä muutkin, ja lehdistö suorastaan on politiikan käsikassara, tosin nykyään lehdet ovat levikkiään lisätäkseen naamioineet toimintansa siten, että ovat nimellisesti puolueista riippumattomia, mutta kyllä vielä tänä päivänäkin perinteiset puolueperustat näkyvät..

        ..feminismi on jo suomessa lähes puolue, laitoin jopa eduskunnan naisverkostoa koskevan linkin tähän keskusteluun johonkin aikaisempaan kommenttiini, ja monet naiskansanedustajat ovat ilmaisseet olevansa feministejä, muistelen esimerkiksi rosa meriläisen olevan tällainen henkilö..


        http://www.rosamerilainen.net/

        ..julkiseen päätöksentekoon vaikuttaminen on politiikkaa, olipa vaikuttajana sitten puolue tai joku muu..


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..miksi nyt mitään rajoja pitää mihinkään vedellä, rajat muotoutuvat aina, kun jokin kysymys aktivoituu, kyllä sen sitten näkee sokea reettakin, missä raja kulkee..

        ..tietysti kirkko harjoittaa politiikka siinä missä muutkin, ja lehdistö suorastaan on politiikan käsikassara, tosin nykyään lehdet ovat levikkiään lisätäkseen naamioineet toimintansa siten, että ovat nimellisesti puolueista riippumattomia, mutta kyllä vielä tänä päivänäkin perinteiset puolueperustat näkyvät..

        ..feminismi on jo suomessa lähes puolue, laitoin jopa eduskunnan naisverkostoa koskevan linkin tähän keskusteluun johonkin aikaisempaan kommenttiini, ja monet naiskansanedustajat ovat ilmaisseet olevansa feministejä, muistelen esimerkiksi rosa meriläisen olevan tällainen henkilö..


        http://www.rosamerilainen.net/

        ..julkiseen päätöksentekoon vaikuttaminen on politiikkaa, olipa vaikuttajana sitten puolue tai joku muu..

        Yhteiskunnallisessa keskustelussa ei sokea Reetta vetele perstuntumalla rajoja, ne on pakko määritellä muuten. Poliittisen toiminnan rajat määritellään aivan kuten aiemmin kirjoitin.

        Julkiseen päätöksentekoon vaikuttaminen voi olla politiikkaa tai se voi myös olla kansalaisaktivismia/etujärjestötoimintaa tähän voidaan laske mm feminismi.


      • Mi-yes
        Tittelityy kirjoitti:

        En tarkoita. Feminismiä toteutetaan sekä eduskunnassa, että ministeriöissä, sehän on selvää. Feminismi ei kuitenkaan ole toteuttajiensa pääasiallinen harrastus, kuten ei ole uskontokaan (paitsi kris.dem.). Puoluepoliittiset linjanvedot ovat ensiksi. Feminismi toimii siis harrastelupohjalta. Feminismi ei pysty sitomaan päätäjien käsiä, mitään sellaisia linjanvetoja ei suomessa ole tehty. Tämähän nähtiin jo seksiostokieltolain valmisteluvaiheessa osa fem. lipesi vastustamaan lakia.

        En ole vielä päässyt hyvävelijärjestöön asti, olutta on tullut nautistuksi siihen liian vähän.

        Harrastusko se feminismi on vai. Kas kun on laitettu yhteiskuntapalstalle, pitäisi varmaan laittaa tuonne kalastuksen sekaan.

        Mutta asiasta. Vaihdetaan nyt ensin tuo "harrastus" ---> "politiikkaan", jookos.

        ...mielestäsi siis ruotsalaisten feministien feminismi toimii jonkinlaisena johtavana poliittisena vaikutustekijänä, eli enemmän ideologisempi lähtökohdiltaan, ja suomalaisten feministien ja yhteiskuntapoliittisesti vaikuttavien feminismi on taas osa laajempaakin yhteiskuntapolitiikkaa, ja myös vähemmän ideologista..?

        Tuo lienee mahdollista.

        Mitä tulee itse keskusteluun, niin poliittisia molemmat. Ja osa valtiota molemmat. Hieman eri tavalla, mutta sekä poliittisia että valtiollisia.

        En tiedä seksinostokiellon valmisteluvaiheesta, mutta tiedän sen, että Kimmo Sasi kertoi että eduskunta äänesti periaatteessa tisseillä ja munilla, huom, minun suomennos. Eli tissiset äänestivät puolesta, ja munaiset vastaan. Se kai kertoo myös jotain linjavedoista.


      • Tittelityy kirjoitti:

        Yhteiskunnallisessa keskustelussa ei sokea Reetta vetele perstuntumalla rajoja, ne on pakko määritellä muuten. Poliittisen toiminnan rajat määritellään aivan kuten aiemmin kirjoitin.

        Julkiseen päätöksentekoon vaikuttaminen voi olla politiikkaa tai se voi myös olla kansalaisaktivismia/etujärjestötoimintaa tähän voidaan laske mm feminismi.

        ..mikään raja ei ole pysyvä ja rajoja poistuu ja uusia syntyy tilalle..

        ..politiikasta tiedämme, että sellainen on, mutta politiikka aina vaihtelee tilanteen mukaan..

        ..yhteiskunnallinen keskustelu muotoutuu aina sen mukaan, miten ihmiset kokevat asioita itselleen tärkeiksi, ja kyllä sen sitten sokea reettakin huomaa, missä mennään..

        ..tokipa joukkoon voi mahtua sitten niitäkin, jotka ovat niin pihalla kaikesta, etteivät tajua tämän maailman menosta höykäisen pölähtävää, mutta he ovat luultavasti heitä, jotka ovat totaalisesti syrjäytyneet tästä ihmisten maailmasta..


      • Mi-yes kirjoitti:

        Harrastusko se feminismi on vai. Kas kun on laitettu yhteiskuntapalstalle, pitäisi varmaan laittaa tuonne kalastuksen sekaan.

        Mutta asiasta. Vaihdetaan nyt ensin tuo "harrastus" ---> "politiikkaan", jookos.

        ...mielestäsi siis ruotsalaisten feministien feminismi toimii jonkinlaisena johtavana poliittisena vaikutustekijänä, eli enemmän ideologisempi lähtökohdiltaan, ja suomalaisten feministien ja yhteiskuntapoliittisesti vaikuttavien feminismi on taas osa laajempaakin yhteiskuntapolitiikkaa, ja myös vähemmän ideologista..?

        Tuo lienee mahdollista.

        Mitä tulee itse keskusteluun, niin poliittisia molemmat. Ja osa valtiota molemmat. Hieman eri tavalla, mutta sekä poliittisia että valtiollisia.

        En tiedä seksinostokiellon valmisteluvaiheesta, mutta tiedän sen, että Kimmo Sasi kertoi että eduskunta äänesti periaatteessa tisseillä ja munilla, huom, minun suomennos. Eli tissiset äänestivät puolesta, ja munaiset vastaan. Se kai kertoo myös jotain linjavedoista.

        Harrastus oli toki väärä ilmaus, mutta tarkoitus oli viedä termiä epäpoliittiseen suuntaan. Edustajat ovat esisijaisesti puolueensa käsikassaroita, muut aktiviteetit tulevat vasta sen jälkeen. Siksi eduskunnassa on aloitteita, joissa äänestetään ns. omantunnon mukaan. Ihmisillä on myös muita sidoksia, kuin puolueeseen liittyvät tälläinen on mm feminismi, alueellinen näkökulma tai vaikka maanpuolustuksellinen, kristillinen, jne...

        Tuon ideologisen näkemyseron voin allakirjoittaa, näin näen ruotsalaisen ja suomalaisen feminismin eron, tosin pienin varauksin.

        Kyllä, seksiostokielto oli sukupuolisidonnainen äänestystapahtuma, mutta osa julki feministeistä oli myös esitystä vastaan, sen tiukimassa muodossaan. Asetelma oli naiset/kristilliset vastaan miehet.


      • Mi-yes
        Tittelityy kirjoitti:

        Harrastus oli toki väärä ilmaus, mutta tarkoitus oli viedä termiä epäpoliittiseen suuntaan. Edustajat ovat esisijaisesti puolueensa käsikassaroita, muut aktiviteetit tulevat vasta sen jälkeen. Siksi eduskunnassa on aloitteita, joissa äänestetään ns. omantunnon mukaan. Ihmisillä on myös muita sidoksia, kuin puolueeseen liittyvät tälläinen on mm feminismi, alueellinen näkökulma tai vaikka maanpuolustuksellinen, kristillinen, jne...

        Tuon ideologisen näkemyseron voin allakirjoittaa, näin näen ruotsalaisen ja suomalaisen feminismin eron, tosin pienin varauksin.

        Kyllä, seksiostokielto oli sukupuolisidonnainen äänestystapahtuma, mutta osa julki feministeistä oli myös esitystä vastaan, sen tiukimassa muodossaan. Asetelma oli naiset/kristilliset vastaan miehet.

        Eikös vihreät ja vasemmistolaiset ole joskus jopa jossian määrin debatoineet jos muuttuisivat jossain määrin "feministisiksi puolueiksi". Jotain tuollaista muistan lukeneeni jossain.

        Ja joka puolueessahan on jo jonkinlainen "naissiipi". RKP kertoo erikseen olevansa "liberaalifeministejä". Ihan viisasta kylläkin.

        Eli kyllä se feminismi vaikuttaa jo ihan puolueissakin. Omana osana. Ei ne mitään kansalaisaktivisteja marisätkä suussa ole siellä jossain penkkien takana. Jopa niinkin, että kun tulee keskusliitolta faxi, niin menee jokaisen puolueen naissiivelle. Taannoinhan suorastaan fanaattinen kannanotto, vai pitäisikö sanoa ideologinen, vastustaa naisten väkivallan tutkimistakin saatiin joka puolueen naissiivelle. Ainakin Vihreät menivät kömpelöinä laittamaan jopa kotisivuilleen tuon häpeällisen kannanoton.

        Myös Halosen toiminnassa voi nähdä paljon joka liitty enemmän ideologiseen feminismiin. Kuten myös esimerkiksi Sosiaali- ja Terveysministeriön toiminnassa. Ja etenkin Naisunionin ja joidenkin naistutkimuslaitosten.

        Sieltä naistutkimuslaitoksista on jopa "suora tie" politiikkaan. Syötetään samalla ideologiaa ja fem.politiikkaa.

        Eduskunnassa on varmasti asioita mitä tulee omantunnon mukaan äänestämiseen, mutta jo tämä esimerkki seksinostokieltolaista puhuu puolestaan - pysy riveissä kun on kyse sukupuolipolitiikasta. Ja siitähän nyt puhummekin, sukupuolipolitiikasta.

        Ei liene sattumaa että ruotsalaiset feministit ovat kehuneet suomalaista naisverkostoa, paljon toimivampana mallina, kuin täkäläisten omat salaseurat.

        Voin omasta puolestani lopettaa tämän keskustelun siihen, että jos ei ole ideologinen feminismi vielä täysin suomalaisessa yhteiskunnassa, ainakin paljon tehdään sen eteen että se lisääntyisi.

        PS. Schymanin puolueelle povataan SIFO:b viime tutkimuksen mukaan noin 0.8% äänistä. Vaikka "kivaa on". Mikähän lääkkeeksi. Veikkaan että salaseura ostaa jonkun kivikovan julkkisnimen. Niin kova on vallanhimo, ja etenkin, kunnia.


      • kuinka siinä käsikirjassasi...
        Tittelityy kirjoitti:

        Mikäli politiikka nähdään sen perinteisessä muodossaan ts. valtioppi/valtiollinen/valtiota koskeva, niin suomalainen feminismi ei ole poliittinen, tämä linjanveto johtuu siitä, että feministien pääasialliset toimintamuodot eivät ole valtioon liittyviä, ne ovat yksilöidynpiä ts. naisiin liittyviä. Nainen on valtio-opin mukaisesti liian "pieni" yksittäinen tekijä, jotta määrittely täyttyisi. Lieneekö patriarkaalisuuden syytä? Luultavasti kuitenkin ruotsalaisten feministi siskojen määrittely on sinun mielestäsi "oikeampi", kuin sosiologinen/yhteiskunnallinen määrittely.

        Tietenkin feminismi vaikuttaa yhteiskunnassa, samoin vaikuttaa protestanttinen kirkko. Kirkon vaikutus on huomattavasti suurenpi, koska tämän yhteisön jäseniä on eduskunnassa merkittävästi enemmän. Kukaan ei kuitenkaan kutsu kirkkoa poliittiseksi järjestöksi. Miksi?

        UTH, tutkimusta en sinänsä ole nähnyt moraalisena, en kyllä amoraalisenakaan. Olen sitä mieltä, että tutkimus tuli tehdä. Olen myös sitä mieltä, että tutkimuksen kysymyksien asettelu oli oikea. Mielestäni, kuitenkin olisi ollut hyvä tehdä uusi tutkimus, joka vastaisi kansainvälisiä standardeja. Vertailu olisi ollut näin helpompaa. Tähän tutkimukseen ei yhteiskunnalta löytynyt edes osittaista rahoitusta.

        Se siitä.

        lukikaan.

        mikä ihmeen totuuden suu luulet olevasi.

        valtio-opin...juupa juu

        kyllä feministit näkyvät olevan kovasti vaikutteille alttiita, ei voi muuta sanoa. tai paremminkin feministit luulevat olevansa vaikutteille alttiita.


      • puhuisit asiaa
        Tittelityy kirjoitti:

        Kyse on määrittelystä ja tässä määrittelyssä on haetaan toiminnan pääasiallisinta toimintamuotoa ja se ei ole feminismissä valtioon liittyvä, tässä tapauksessa demokraattiseen päätöksentekoon. Kyseessä ei siis ole puolue.

        Mielestäsi siis kirkko harjoittaa myös politiikka, sehän on merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja? Miten on sitten armeijan laita, vaikutusvaltaa valtioon löytyy oikeasti. Entä lehdistö? Oikeuslaitoksen asemasta kiistelyä käydään jo nyt? Mihin Pukkila vetäisee rajan?

        etkä sen ympäri.

        tuskin tuolla kiertelemisellä ja kaartelemisella mistään asiasta voit olla lopullista mielipidettä.

        määritellähän jokainen voi...turha luulla että sinun määrittelysi on ainoa oikea. on yhtä monta määrittelyä kuin on ihmisiä joten lakkaa hokemasta tuosta sanaa.. määrittely.


      • Mi-yes kirjoitti:

        Eikös vihreät ja vasemmistolaiset ole joskus jopa jossian määrin debatoineet jos muuttuisivat jossain määrin "feministisiksi puolueiksi". Jotain tuollaista muistan lukeneeni jossain.

        Ja joka puolueessahan on jo jonkinlainen "naissiipi". RKP kertoo erikseen olevansa "liberaalifeministejä". Ihan viisasta kylläkin.

        Eli kyllä se feminismi vaikuttaa jo ihan puolueissakin. Omana osana. Ei ne mitään kansalaisaktivisteja marisätkä suussa ole siellä jossain penkkien takana. Jopa niinkin, että kun tulee keskusliitolta faxi, niin menee jokaisen puolueen naissiivelle. Taannoinhan suorastaan fanaattinen kannanotto, vai pitäisikö sanoa ideologinen, vastustaa naisten väkivallan tutkimistakin saatiin joka puolueen naissiivelle. Ainakin Vihreät menivät kömpelöinä laittamaan jopa kotisivuilleen tuon häpeällisen kannanoton.

        Myös Halosen toiminnassa voi nähdä paljon joka liitty enemmän ideologiseen feminismiin. Kuten myös esimerkiksi Sosiaali- ja Terveysministeriön toiminnassa. Ja etenkin Naisunionin ja joidenkin naistutkimuslaitosten.

        Sieltä naistutkimuslaitoksista on jopa "suora tie" politiikkaan. Syötetään samalla ideologiaa ja fem.politiikkaa.

        Eduskunnassa on varmasti asioita mitä tulee omantunnon mukaan äänestämiseen, mutta jo tämä esimerkki seksinostokieltolaista puhuu puolestaan - pysy riveissä kun on kyse sukupuolipolitiikasta. Ja siitähän nyt puhummekin, sukupuolipolitiikasta.

        Ei liene sattumaa että ruotsalaiset feministit ovat kehuneet suomalaista naisverkostoa, paljon toimivampana mallina, kuin täkäläisten omat salaseurat.

        Voin omasta puolestani lopettaa tämän keskustelun siihen, että jos ei ole ideologinen feminismi vielä täysin suomalaisessa yhteiskunnassa, ainakin paljon tehdään sen eteen että se lisääntyisi.

        PS. Schymanin puolueelle povataan SIFO:b viime tutkimuksen mukaan noin 0.8% äänistä. Vaikka "kivaa on". Mikähän lääkkeeksi. Veikkaan että salaseura ostaa jonkun kivikovan julkkisnimen. Niin kova on vallanhimo, ja etenkin, kunnia.

        Feminismi vaikuttaa puolueissa tietenkin, se on järkevää politiikkaa, jos aikoo saada kannattajia lisää.

        Feministit eivät ole kovinkaan innostuneita aatteensa politisoimisesta. Vihreiden ja vasemistoliiton kaavailut eivät siis ole feministeiltä lähtöisin, se on enemmänkin puoluepoliittista taktikointia.

        Kaikkien yhteiskuntatieteiden aloja opiskelleiden ihmisten on helppoa mennä politiikaan mukaan, näin on laita myös naistutkimuksen. Tämähän on aivan selvä asia.

        Sukupuolipolitiikka on eri asia, kuin feminismi. Joro-Jukka Kukka jo sanoinkin, että naiset voivat olla asioista samaa mieltä, kuin femnistit, olematta tämän ideologian kannattajia.

        Suomalaiset feministit eivät ole koskaan varsinaisesti pyrkineet puoluepolitiikkaan mukaan. Naisverkostojen avulla toiminta on paljon tehokkaanpaa ja ennenkaikkea se on riippumatonta poliittisesta "väristä". Tämä värikartta riippumattomuus on oleellinen, jos vaikutusvaltaa halutaan lisätä yli puoluerajojen. Suomessa tämän tyyppinen toiminta onnistuu. koska täällä on käytössä henkilövaalit, toisin on naapurimaassa. Ymmärrän toki ruotsalaisten turhautumisen ja jopa puolueen perustamisen tarpeen. Vaikka lopputulos oli nähtävissä jo perustamisvaiheessa. Vaikea on kuvitella edes kovan nimen auttavan enää. Avoin kilpailuasetelma on aina epäedullinen, jos sitä vertaa välilliseen vaikuttamiseen.

        Ideologista feminismiä ei kovinkaan innokaasti ajeta suomenmaassa, koska toiminnan kannalta se ei ole tärkeä. Turha on tuhlata energiaa toimintaan, jonka riskit eivät ole hallittavissa.


      • kuinka siinä käsikirjassasi... kirjoitti:

        lukikaan.

        mikä ihmeen totuuden suu luulet olevasi.

        valtio-opin...juupa juu

        kyllä feministit näkyvät olevan kovasti vaikutteille alttiita, ei voi muuta sanoa. tai paremminkin feministit luulevat olevansa vaikutteille alttiita.

        ..on eräs tapa tarkistaa, mitä mikin termi tarkoittaa, sitä ei siis ratkaista huutoäänestyksen avulla Suomi 24 palstoilla, mikäli näin luulit?


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..miksi nyt mitään rajoja pitää mihinkään vedellä, rajat muotoutuvat aina, kun jokin kysymys aktivoituu, kyllä sen sitten näkee sokea reettakin, missä raja kulkee..

        ..tietysti kirkko harjoittaa politiikka siinä missä muutkin, ja lehdistö suorastaan on politiikan käsikassara, tosin nykyään lehdet ovat levikkiään lisätäkseen naamioineet toimintansa siten, että ovat nimellisesti puolueista riippumattomia, mutta kyllä vielä tänä päivänäkin perinteiset puolueperustat näkyvät..

        ..feminismi on jo suomessa lähes puolue, laitoin jopa eduskunnan naisverkostoa koskevan linkin tähän keskusteluun johonkin aikaisempaan kommenttiini, ja monet naiskansanedustajat ovat ilmaisseet olevansa feministejä, muistelen esimerkiksi rosa meriläisen olevan tällainen henkilö..


        http://www.rosamerilainen.net/

        ..julkiseen päätöksentekoon vaikuttaminen on politiikkaa, olipa vaikuttajana sitten puolue tai joku muu..

        ..laitanpa tähän vielä linkin hyvään artikkeliin, joka valaisee jokseenkin perinpohjaisesti politiikan ulottuvuuksia ja erilaisia näkökulmia käsitteeseen politiikka..


        .."Millä tahansa ilmiöllä on/voi olla poliittinen aspektinsa, millään ilmiöllä ei ole välttämättä poliittista aspektia, mikään ilmiö ei ole varmasti "suojattu" poliittisuudelta."(Ema, 14.) Puhe politiikasta aspektina merkitsee sitä, että nähdään myös katselijan, toimijan ja lukijan aktiivisuus 'poliittisen' erottamisessa ja tunnustamisessa.."


        http://www.avoin.helsinki.fi/Kurssit/valJohd/printti3.html


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..laitanpa tähän vielä linkin hyvään artikkeliin, joka valaisee jokseenkin perinpohjaisesti politiikan ulottuvuuksia ja erilaisia näkökulmia käsitteeseen politiikka..


        .."Millä tahansa ilmiöllä on/voi olla poliittinen aspektinsa, millään ilmiöllä ei ole välttämättä poliittista aspektia, mikään ilmiö ei ole varmasti "suojattu" poliittisuudelta."(Ema, 14.) Puhe politiikasta aspektina merkitsee sitä, että nähdään myös katselijan, toimijan ja lukijan aktiivisuus 'poliittisen' erottamisessa ja tunnustamisessa.."


        http://www.avoin.helsinki.fi/Kurssit/valJohd/printti3.html

        Hieno kokoelma käytännön filosofien käsityksiä politiikasta/valtio-opista. Filosofia on hieman hankala tieteen muoto, koska se pyrkii pureutumaan niin syvälle käsitemaailmaan. Asiat laajenevat näin arkiajattelun ulottumattomiin. Laajasti ottaen politiikkaa on (lähes) kaikki joka liittyy yhteiskunnalliseen toimintaan, näin määriteltynä termi menettää kuitenkin merkityksensä. Minä käytän politiikka termiä siinä ämerkityksessä, jossa sitä tavataan normaalisti käyttää. Liikkeet ja toiminnot jotka vaikuttavat yhteiskuntaan laajemmin, kuin yhdeltä osa-alueelta, ovat poliittisia, muut ovat sitten kansalaisaktivismia. Tämä näkökulma on tavallisin ja käytössä ollut jo varsin kauan.

        Sinänsä tämä väittely sanoista on turhaa, koska sinä jo aloituksessasi rajasit feministit klassisen poliittisen määrittelyn ulkopuolelle. Sanoin että feministit keskittyvät ainoastaan yhteen aiheeseen, eivätkä ole siten yleispoliittisia, että esim. energian hinnanmuodostus kiinnostaisi.

        Kyse on käsittääkseni siitä, että mikä on keskustelun taso: Onko se filosofinen politiikan käsite, vai yhteiskunnallinen realistinen.


      • jorojukka-kukka
        Tittelityy kirjoitti:

        Hieno kokoelma käytännön filosofien käsityksiä politiikasta/valtio-opista. Filosofia on hieman hankala tieteen muoto, koska se pyrkii pureutumaan niin syvälle käsitemaailmaan. Asiat laajenevat näin arkiajattelun ulottumattomiin. Laajasti ottaen politiikkaa on (lähes) kaikki joka liittyy yhteiskunnalliseen toimintaan, näin määriteltynä termi menettää kuitenkin merkityksensä. Minä käytän politiikka termiä siinä ämerkityksessä, jossa sitä tavataan normaalisti käyttää. Liikkeet ja toiminnot jotka vaikuttavat yhteiskuntaan laajemmin, kuin yhdeltä osa-alueelta, ovat poliittisia, muut ovat sitten kansalaisaktivismia. Tämä näkökulma on tavallisin ja käytössä ollut jo varsin kauan.

        Sinänsä tämä väittely sanoista on turhaa, koska sinä jo aloituksessasi rajasit feministit klassisen poliittisen määrittelyn ulkopuolelle. Sanoin että feministit keskittyvät ainoastaan yhteen aiheeseen, eivätkä ole siten yleispoliittisia, että esim. energian hinnanmuodostus kiinnostaisi.

        Kyse on käsittääkseni siitä, että mikä on keskustelun taso: Onko se filosofinen politiikan käsite, vai yhteiskunnallinen realistinen.

        "...filosofinen politiikan käsite, vai yhteiskunnallinen realistinen."
        Nämä käsitteet näkyvät täällä usein menevän sekaisin, jotenka kuvitellaan, että feminismillä on käytönnön valtaa yhteiskunnassa paljon enemmän kuin sillä todellisuudessa on ja siitä varmaan johtuu pelko feminismiä kohtaan ja sen voimakas vastustaminen ja leimaaminen. Aivan kuin naiset olisivat jo "vallan kahvassa"!


    • Omat kokemukset kyllä osoittavat, että feministit ovat hyvin yhteiskunta valveutuneita, ottavat osaa järjetöjen, puolueiden toimintaan, järjestävät (ja osallistuvat) erillaisia tilaisuuksia, mielenosoituksia jne. ja ennen kaikkea elävät aatteidensa mukaan mitä hyvin harva ihminen nykyään tekee.

      Jos itse olen huolissani vaikka nyt energian hinnan noususta en tee sitä siksi, että olen feministi jolloin en myöskään toiminnassani asian eteen kerro erikseen olevani feministi.

      toisaalta tämä on myös feministipalsta (vaikka huono sellainen) ja energia kysymyksiin löytyy Suomi24.n sivuilta varmasti oma paikka.

      Toivottavasti itse teet maailman asioille jotain, etkä kuulu siihen lukuisaan joukkoon joka kyllä vaati feministeiltä (ja muilta aktivisteiltä) kaikkiin ongelmiin ratkaisua mutta itse ei tee mitään.
      Esim. maanantaisin on mielenosoitus Helsingissä lähi-idän tilanteen takia johon kaikki maailman ja feministien tilasta huolissaan olevat ovat myös tervetulleita.

      • ..minusta nyt kumminkin olisi tärkeää, että joku osaisi edes vaatia energian hinnan laskemista..

        ..ei se hinta siitä mihinkään laske, jos hilluu siellä torilla väärän asian puolesta..

        ..asioiden vaatiminen on aivan hyödyllistä toimintaa, senhän voi ajatella olevan tavoitteiden asettamista, mutta harvoinpa tavoitteita on ja siksi asioille ei yleensä sitten mitään tehdäkään..

        ..jos tavoitteista löytyy yksimielisyys, niin kyllä toimintakin on aina käynnistettävissä..

        ..valitettavasti suomessa ei sananvapauskaan ole koskenut muita kuin valittuja, täällä ovat perinteisesti saaneet puhua vain ne, joille asian sanotaan varsinaisesti kuuluvan..


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..minusta nyt kumminkin olisi tärkeää, että joku osaisi edes vaatia energian hinnan laskemista..

        ..ei se hinta siitä mihinkään laske, jos hilluu siellä torilla väärän asian puolesta..

        ..asioiden vaatiminen on aivan hyödyllistä toimintaa, senhän voi ajatella olevan tavoitteiden asettamista, mutta harvoinpa tavoitteita on ja siksi asioille ei yleensä sitten mitään tehdäkään..

        ..jos tavoitteista löytyy yksimielisyys, niin kyllä toimintakin on aina käynnistettävissä..

        ..valitettavasti suomessa ei sananvapauskaan ole koskenut muita kuin valittuja, täällä ovat perinteisesti saaneet puhua vain ne, joille asian sanotaan varsinaisesti kuuluvan..

        teet energian hinnan laskulle sitten jotain ennekuin muita syyllistät tekemättömyydestä.


      • onna kirjoitti:

        teet energian hinnan laskulle sitten jotain ennekuin muita syyllistät tekemättömyydestä.

        ..herättelen porukkaa tajuamaan, mitä on odotettavissa ja tarkastelemaan asioita laajemmin kuin mitä on lillukanvarsien pöyhiminen..

        ..olisi kiva kuulla, ketä olen mahtanut syyllistää ja millä tavalla..


      • j.pukkila kirjoitti:

        ..herättelen porukkaa tajuamaan, mitä on odotettavissa ja tarkastelemaan asioita laajemmin kuin mitä on lillukanvarsien pöyhiminen..

        ..olisi kiva kuulla, ketä olen mahtanut syyllistää ja millä tavalla..

        "..olisi kiva kuulla, ketä olen mahtanut syyllistää ja millä tavalla.."
        Et sitten aloituksessasi feministejä millään tavalla syyllistänyt?

        Antaa olla ei jaksa kinata.
        Ihmisten herättely kyllä on tärkeätä kunhan muistaa myös oman vastuun maailman menosta.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5450
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      244
      1637
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      327
      1164
    9. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      322
      1157
    Aihe