golf 3 epätasainen käynti

golffff

saako jarrun painelu vaikuttaa ollenkaan moottorin käyntiin? tehostimelle menevä latku tuntuisi olevan ihan kunnossa, mutta ilmeisesti se usein aiheuttaa käyntihäiriöitä? kierrokset seilaa - n. 100rpm koko ajan. Ihan kuin välillä jäisi muutama kipinä väliin. Hall ja lambda uusiksi?

11

4931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taito

      Mahtanee olla tyypillistä, kun painaa (pumppaa) jarrua, niin se vaikuttaa käyntiin. Itsellä alkaa "pröpöttämään", ottaahan se aika paljo alipainetta tuo pumppaaminen.

      • tehostajaan

        Mitä tarkoitat "alipaineen ottamisella"?

        Jos kovasti pumppailee, saa moottorin imupuoli ilmaa jarrutehostajan putken kautta. Sehän imee tehostajaan alipaineen. Vastaa samaa kuin jos imupuolella olis pieni ilmavuoto - menee seokset sekaisin.


    • golffff

      Siis kierrokset seilaa ilman jarrun painelua, mutta jarrua painelemalla enemmänkin ja nimenomaan "pörpöttää". Kai se alipaineletku vaihdettava ennenkuin alkaa sytytyksen puolelta vikaa etsimään

      • ainakin

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.


      • letku
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        onko tämä letku mikä pitää ventoihi,golffeihin ja vissiin kaikiin volkkareihin vaihtaa se haaraletku vai suora letku jossa on joku "venttiiliki" välissä?

        ite vaihoin just tuon suoran letkun oli pitkältä matkalta halki ja röpötykset kyllä väheni melkeen kokonaan. nyt on vaan sellaista pientä pätkimistä minkä luulen tulevan sähköpuolen viasta.
        mutta onko jollai ollu myös tässä haaraletkussa josta toinen haara menee venttiilin koppaan ja toinen koneen alaosaan ollut myös viallinen.


      • ainakaan
        letku kirjoitti:

        onko tämä letku mikä pitää ventoihi,golffeihin ja vissiin kaikiin volkkareihin vaihtaa se haaraletku vai suora letku jossa on joku "venttiiliki" välissä?

        ite vaihoin just tuon suoran letkun oli pitkältä matkalta halki ja röpötykset kyllä väheni melkeen kokonaan. nyt on vaan sellaista pientä pätkimistä minkä luulen tulevan sähköpuolen viasta.
        mutta onko jollai ollu myös tässä haaraletkussa josta toinen haara menee venttiilin koppaan ja toinen koneen alaosaan ollut myös viallinen.

        haaraletku vielä näytä olevan. Siis tämä haaraletkuhan on se kampikammion, venttiilikopan ja ilmanputsarilta tulevan ison ilmaputken yhdistävä letkusydeemi (= kampikammion huohotus). Koska on "kaasuttimen" tuloilmapuolella ei käsittääkseni edes vaikuta seokseen = röpötykseen.

        Se yleisesti vaihdettu (minultakin) letku on se imusarjasta jarrutehostimelle menevä letku jossa on takaiskuventtiili välissä.

        Voi olla vuotoa eristelaipassa imusarjaan menevässä putkessa. Ainakin meinasivat vaihtaa sen, mutta sitten röpötys ei enää ilmennytkään, niin ei vaihdettu. Sytytysongelmakin voi sitten myös olla.

        Oma koneeni on -96 Golfissa oleva 215 000 ajettu ADZ moottori = 1,8 l 66 kW.


      • aas

        nämä sytytysosatkin (tulpat, -johdot, pyörijä, kansi) on ihan kulutustavaraa.


      • ovatkin
        aas kirjoitti:

        nämä sytytysosatkin (tulpat, -johdot, pyörijä, kansi) on ihan kulutustavaraa.

        Mun -96 ADZ-koneessa on sytytystulpat vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti 30 000 km huolloissa, toivottavasti!

        Mitään muita sytytysosia ei vielä ole vaihdettu ja kilometrejä on vasta 214 000


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        Samanlaista heijaamista tyhjäkäynnillä oli autossani. Vm. 1995. Härö lisääntyi ajanmyötä niin, että rupes sylettämään. Vaihdoin tiivisteitä ruiskutusyksikköön ja kaikki mahdolliset kumiletkut uusiksi. Tyhjäkäynti asettui paremmaksi, mutta ei entisenlainen. Kierrokset tyhjäkäynnillä oli tasainen ~ 900 kierrosta / minuutissa vielä 2-vuotta sitten. Seuraavaksi vaihdoin ruiskutusyksikön alla olevan laipan ja nyt on kierrokset kohdillaan. Moottori on 1.6 i / bensiini


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        oli se lyhyt letkunpätkä imusarjan ja tehostimen väliltä sen verran halki, että teki tuota ajoittaista kierrosluvun vaihtelua. Oli helppo paikallistaa, kun letkun kyljessä näkyi pieni viiru, niin pikku ruuvarilla siihen koskemalla alkoi heti hörpöttää.Tuo letku on jo kai useimmissa III-Golfeissa jouduttu vaihtamaan - ei ole vika vaan ominaisuus ;=)

        Myös eristelaippa ruiskuyksikön ja imusarjan välillä vuotaessaan aiheuttaa saman jutun.

        Ilmavuodot monesti syynä kierrosten heivailuun. Opel Asconan moottori ei sietänyt pienintäkään ilmavuotoa ns. sivusta. Kaasuttimen alla oleva laippa monesti vuotojen kiusana. Moottorin kierrokset muuttuu, kun jarrupoljinta painaa. Tehostin toimii moottorin imuilman kanssa. Tehostin hörppää moottorille menevää ilmaa, kun poljinta painaa. Muutosta kierroksissa ei huomaa ajaessa. Kaikkien letkujen on oltava ehjät.


    • kiitoksia tästä

      Vastaanpa tähän satakunta vuotta vanhaan ketjuun. Itselläni on tuollainen 1,8 litrainen golf variant vuodelta -96. Kierrokset jäivät aina polkaisun jälkeen hetkeksi "roikkumaan" ennen paluuta tyhjäkäyntinopeuteen. Ja nyt pari kuukautta sitten tyhjäkäynti alkoi olla sellaista epätasaista pörinää. Se paheni ajan kanssa ja lopulta auto myös ravisti niin että meinasi hampaista paikat irrota. Harvoin kuitenkin käynti oli ihan kohtuullistakin. Tuli vaihdettua tulpat, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

      No, luin muutamat ketjut, muun muassa tämän. Konepellin altahan ne syylliset sitten löytyivätkin alta aikayksikön. Ruiskun jalka eli se kumilaippa oli täysin p*skana. Ruisku pysyi siis imusarjan päällä lähinnä painovoimaisesti. Ja vieressä möllötti kahdesta kohtaa isosti revennyt jarrutehostajan alipaineletku. Purin romut pois ja kaupan kautta löytyi uudet osat alta kolmen kympin. Askartelun jälkeen kuskin penkille ja kone käyntiin. Tuloksena tasainen käynti ja kone vastaa taas kaasupolkimeen välittömästi eikä roikuta kierroksia. *aah*
      Melkoinen moottori, kun toimii, vaikka ruisku oli käytännössä irti koneesta!
      Nyt ei muuta kuin katsastamaan.

      Isäukoltani itse asiassa myös löytyy oireileva variantti. Kurkkasin pellin alle ja löysin sieltä samat syypäät kuin omastanikin.

      Kiitokset ketjusta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2912
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2763
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1649
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1498
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe