Tämä on mielestäni ajankohtainen ja erittäin tärkeä kysymys.
Kuka Jeesus on?
Mitä raamattu asiasta kertoo, ja kuinka paljon voimme yrittää asiaa pohtia?
Olen itse törmännyt monenlaiseen näkökulmaan, ääripäitä nyt mainitsematta.
En tahdo luokata kenenkään uskoa - jokainen vaeltakoon sen vakaumuksen mukaan, jonka on Herralta saanut. Pyytäisin teitä myös täydentämään kirjoitukseni puutteita.
Sanaa kolminaisuus ei raamatusta löydy.
On totta, että tämä oppi on vajavainen ihmisen yritys selittää Jumaluutta.
Kuitenkin raamatussa Jumala ilmaisee itsensä Isänä, Poikana ja Pyhä Henkenä.
Raamatusta voimme lukea, että Jumala on yksi (deut 6:4), joka ei anna kunniaansa kenellekään toiselle.
Jes 43
"10. Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule. 11. Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä. 12. Minä olen ilmoittanut, olen pelastanut ja julistanut, eikä ollut vierasta jumalaa teidän keskuudessanne. Te olette minun todistajani, sanoo Herra, ja minä olen Jumala."
Jeesus sanoi: "Joka on nähny minut, on nänyt Isän" ja: "Minä ja Isä olemme yhtä"
Yhdyn Tuomaaseen ja sanon Jeesukselle: "Minun Herrani ja minus Jumalani!"
Uskomme pyhä salaisuus Paavalin mukaan 1. Tim 3:16 (Youngs Literal Translation)
" and, confessedly, great is the secret of piety--God was manifested in flesh, declared righteous in spirit, seen by messengers, preached among nations, believed on in the world, taken up in glory"
Uskon, että Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, niinkuin myös Isä ja Pyhä Henki.
Mitään valtasuhteita en voi enkä osaa näiden välille asettaa.
Tahdon vain todella KOROSTAA Jeesuksen Jumaluutta, koska se on erittäin tärkeä asia.
Siunausta teille kaikille! Rukoiilkaamme toistemme puolesta ja yritetään väitellä, jos sille on tarvetta, rakkaudessa =@)
Onko Jeesus Jumala?
10
497
Vastaukset
- alhaisista alhaisin palavelija
- deeku
...paradoksin, onhan raamatussa mainintoja Jeesuksen jumaluudesta?
Kyllä kai Herra olisi korjannut Tuomaan sanat ja estänyt ihmisiä palvomasta Häntä?
Onko Jeesus muka luotu?
--- - Lukekaa_raamattua
deeku kirjoitti:
Kyllä kai Herra olisi korjannut Tuomaan sanat ja estänyt ihmisiä palvomasta Häntä?
Onko Jeesus muka luotu?
---Jeesus ei ole Jumala vaan Jumalan poika. Hän tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita Jumalan oikealla puolella. Jeesus on syntynyt pyhästä hengestä, eli maallisessa ruumiissa joten oli kuin kuka tahansa meistä. Hänessä kuitenkin asui isänsä Jumalan pyhä henki jo syntymästään joten hän poikkesi siten muista ihmisistä.
Raamatussa sanotaan että kaikki kansat kokoontuvat viimeiselle tuomiolle Josafatinlaaksoon Israeliin ja siellä herra tuomitsee heidät tekojensa mukaan(Lukekaa Joelin kirjasta) Joelin kirjassa sanotaan että Jumala asuu Israelissa Siinain vuorella. Sitä ennen herätetään kuolleet henkiin.
Israelin valtiosta tulee se asuinpaikka jonnekka uskovat kristityt ja juutalaiset päätyvät. Sitä ennen kuitenkin tulee luultavasti maailmansota ja sitä ennen saatana yrittää eksyttää mahdollisimman monet kristityt jopa papit lankeavat synteihin. - Valen
Lukekaa_raamattua kirjoitti:
Jeesus ei ole Jumala vaan Jumalan poika. Hän tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita Jumalan oikealla puolella. Jeesus on syntynyt pyhästä hengestä, eli maallisessa ruumiissa joten oli kuin kuka tahansa meistä. Hänessä kuitenkin asui isänsä Jumalan pyhä henki jo syntymästään joten hän poikkesi siten muista ihmisistä.
Raamatussa sanotaan että kaikki kansat kokoontuvat viimeiselle tuomiolle Josafatinlaaksoon Israeliin ja siellä herra tuomitsee heidät tekojensa mukaan(Lukekaa Joelin kirjasta) Joelin kirjassa sanotaan että Jumala asuu Israelissa Siinain vuorella. Sitä ennen herätetään kuolleet henkiin.
Israelin valtiosta tulee se asuinpaikka jonnekka uskovat kristityt ja juutalaiset päätyvät. Sitä ennen kuitenkin tulee luultavasti maailmansota ja sitä ennen saatana yrittää eksyttää mahdollisimman monet kristityt jopa papit lankeavat synteihin.Kolminaisuusoppi: On yksi Olento, Jumala ja tässä Olennossa on kolme erillistä Persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Raamattu antaa ymmärtää, että Jeesus on ollut aina olemassa. Häntä ei ole luotu. 1933/38 käännöksessäkin on pieni virhe kun Sananlaskut 8 puhuu Viisauden synnystä. Viisaus on perinteisesti käsitetty Jeesukseksi.
"Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle, kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset, silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset. Siis te, lapset, kuulkaa minua; autuaat ne, jotka noudattavat minun teitäni!"
(Snl. 8:22-32, 1933/38)
Tuo alku on kriittinen paikka missä on käännösvirhe. Mutta mitä sanoo Biblia 1776:
Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.
(Snl.8:22, Biblia 1776)
Tai englanninkielinen King James:
"The LORD possessed me in the beginning of his way, before his works of old."
(Snl. 8:22, King James)
Jeesus ei ole siis luotu olento, vaan samaa olemusta Isän ja Pyhän Hengen kanssa.
Danielin kirjassa Jeesus näyttäytyy Ihmisen Poikana Vanhaikäisen edessä:
"Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä."
(Daniel 7:13-14, 1933/38 käännös)
Jeesus on tämä Ihmisen Poika. Hän oli olemassa ennenkuin Hän edes oli syntynyt ihmiseksi.
Jeesus suututtaa juutalaisia kun Hän sanoo että ennenkuin Abraham oli elossa, Hän oli olemassa:
"Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut"."
(Johanneksen evankeliumi 8:58, 1933/38 käännös)
Ja sitten mielenkiintoinen kohta, mitä Jeesus sanoo:
"Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut. "
(Johanneksen evankeliumi 1:18, 1933/38 käännös)
Mitä se Jeesus höpisee? Entäs Mooses ja palava pensas. Abraham ja hänen kohtaamisensa Jumalan kanssa. Jaakob ja hänen paininsa Jumalan kanssa. Mooses näki Herran ja hänen kasvonsa hehkuivat sen jälkeen. Mitä nämä näkivät? Ainoa selitys: He näkivät Jeesuksen ennenkuin Hän oli syntynyt ihmiseksi. He näkivät Jeesuksen ja sanoivat että Hän on Jumala.
Arkeologia on todennut että jo alkukristittyjen aikana Jeesusta palvottiin Jumalana:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/11/06/AR2005110600478.html
ja samasta aiheesta:
http://cranach.worldmagblog.com/cranach/archives/2005/11/earliest_church.html
Eli siis:
Jeesus on Jumalan Poika ja myös Jumala yhtä aikaa. Olemus on sama. Rooli on eri. Jeesuksen rooli on tuomita kaikki ja kun Hän on alistanut kaikki jalkojensa alle, Jeesuksen ROOLI on alistua Isän alle. Silti kyseessä ei ole eriarvoisuus, vaan eri ROOLIT.
Siunausta!
Valen - tulihan se
Valen kirjoitti:
Kolminaisuusoppi: On yksi Olento, Jumala ja tässä Olennossa on kolme erillistä Persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Raamattu antaa ymmärtää, että Jeesus on ollut aina olemassa. Häntä ei ole luotu. 1933/38 käännöksessäkin on pieni virhe kun Sananlaskut 8 puhuu Viisauden synnystä. Viisaus on perinteisesti käsitetty Jeesukseksi.
"Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle, kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset, silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset. Siis te, lapset, kuulkaa minua; autuaat ne, jotka noudattavat minun teitäni!"
Tuo alku on kriittinen paikka missä on käännösvirhe. Mutta mitä sanoo Biblia 1776:
Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.
Jeesus ei ole siis luotu olento, vaan samaa olemusta Isän ja Pyhän Hengen kanssa.
"Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä."
Jeesus on tämä Ihmisen Poika. Hän oli olemassa ennenkuin Hän edes oli syntynyt ihmiseksi.
Jeesus suututtaa juutalaisia kun Hän sanoo että ennenkuin Abraham oli elossa, Hän oli olemassa:
"Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut"."
"Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut. "
Mitä se Jeesus höpisee? Entäs Mooses ja palava pensas. Abraham ja hänen kohtaamisensa Jumalan kanssa. Jaakob ja hänen paininsa Jumalan kanssa. Mooses näki Herran ja hänen kasvonsa hehkuivat sen jälkeen. Mitä nämä näkivät? Ainoa selitys: He näkivät Jeesuksen ennenkuin Hän oli syntynyt ihmiseksi. He näkivät Jeesuksen ja sanoivat että Hän on Jumala.
Arkeologia on todennut että jo alkukristittyjen aikana Jeesusta palvottiin Jumalana:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/11/06/AR2005110600478.html
ja samasta aiheesta:
Eli siis:
Jeesus on Jumalan Poika ja myös Jumala yhtä aikaa. Olemus on sama. Rooli on eri. Jeesuksen rooli on tuomita kaikki ja kun Hän on alistanut kaikki jalkojensa alle, Jeesuksen ROOLI on alistua Isän alle. Silti kyseessä ei ole eriarvoisuus, vaan eri ROOLIT.
Siunausta!
Valensieltä vihdoin. Amen, amen.
- sitten
Valen kirjoitti:
Kolminaisuusoppi: On yksi Olento, Jumala ja tässä Olennossa on kolme erillistä Persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
ja samasta aiheesta:
Eli siis:
Siunausta!
Valenkristityt yrittävät selvittää onko heidän jumalansa ollut aina olemassa vai ei..
Käännösvirhettä ei jakeessa 8:22 ole, vaan alkukielellä jotain luotiin ja sen seuraavat jakeet vielä vahvistavat.Mitä tässä olevasta feminiinistä on päästy Jeesukseen en muutenkaan käsitä. Kovasti käytetään eri ikäisi englanninkielisiä käännöksiä jotta päästäisiin haluttuun teologisen lopputulokseen ja jos väärin kääntää niin onhan viisaus ollut aina olemassa... - sitten
deeku kirjoitti:
Onko Jeesus muka luotu?
---korjannut jos olisi ne kuullut.
- deeku
sitten kirjoitti:
kristityt yrittävät selvittää onko heidän jumalansa ollut aina olemassa vai ei..
Käännösvirhettä ei jakeessa 8:22 ole, vaan alkukielellä jotain luotiin ja sen seuraavat jakeet vielä vahvistavat.Mitä tässä olevasta feminiinistä on päästy Jeesukseen en muutenkaan käsitä. Kovasti käytetään eri ikäisi englanninkielisiä käännöksiä jotta päästäisiin haluttuun teologisen lopputulokseen ja jos väärin kääntää niin onhan viisaus ollut aina olemassa...on myös ajateltu kuvaanvan Pyhää Henkeä, miksi sitten femiinimuodossa, enpä tiedä...
Kyllä Jeesus on Jumala. Vertaus veden eri olomuodoista on auttanut minua ymmärtämään kolminaisuutta: jää, vesi ja höyry, mutta ne ovat samaa H2O:ta...
Olemme riippuvaisia Raamatusta, koska se on jotain mitä Jumala haluaa ilmoittaa meille... muuten Jumalan määrittely ei ole helppoa ja voiko Häntä niin rajata tai luokitella ylipäätään...?- deeku
Jumaluutta jos yritämme käsittää syvemmin, menemme pahasti metsään. On sitä ennenkin meitä fiksummat yrittäneet. Mutta niin se vain on meidän uskomme mukaan, että Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala. Näinhän raamattukin asian ilmaisee, vaikkei käytäkään sanaa kolminaisuus missään.
siunausta vaelluksellesi Jeesuksessa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018033- 1075647
- 2794993
- 494933
- 763707
- 542940
- 642667
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222498Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292432- 422358