Minulla on 3 vuotta vanhat pensaat. Tänä kesänä ne eivät tehneet yhtään uutta versoa. Raakileita on ollut ja marjoja tullut ihan hyvin, mutta lehdet muuttuvat kaikki järjestään ruskean kuiviksi, marjat surkastuvat ja seuraavana päivänä koko oksa on kuin muumio (kuiva ja ontto). Kastellut olen joka toinen päivä, kalkkia antanut pikkuisen, typpeä pikkuisen,ympäriltä on kaikki muu kasvillisuus hävitetty/kitketty pois, mutta nämä sen kuin kuihtuvat. Tiedän, että niissä on kaikenlaisia tauteja, mutta tätä en osaa yhdistää mihinkään. Oliskos jollakin hyviä neuvoja niiden pelastamiseksi
Mikä vattuja vaivaa
3
414
Vastaukset
- kuitenkin
Ehkä kuitenkin kuivuus , nyt on ollut niin kuiva kesä että täytyy kastella reilusti
- todennäköisesti
Ensimmäisenä vuonna vadelma kasvaa vain pituutta, toisena vuonna se tuottaa sadon -jos sää sallii. Sadonkorjuun jälkeen satoa tuottanut taimi leikataan lähes maan rajasta, ja seuraavana(kolmantena) vuonna se kasvaa taas vain pituutta. Näin toistetaan siis kahden vuoden jaksossa.
Olisi hyvä, jos voisit jakaa vadelmamaasi kahteen alueeseen, jotta saisit joka vuosi edes vähän marjoja.- vadelma....
"kaksivuotinen" kasvi
todennäköisesti 1.9.2006 klo 15.09
(Korjasin vähän tuota juttua oikeaanpaan suuntaan)
Ensimmäisenä vuonna vadelma kasvaa vain pituutta, toisena vuonna se tekee versoihin kukinnan joista marja kehittyy. Sadonkorjuun jälkeen myöhään syksyllä satoa tuottanut verso leikataan lähes maan rajasta.
Leikkaamatta jätetään uudet kavaneet versot jotka se on kasvattanut samaan aikaan samana kesänä joihin ei tule kukkasia eikä marjoja vaan seuraavana kesänä se tekee pienet lisäversot joihin se sitten tekee kukinnan joista marjat syntyvät.
Näin kaksivuotisuus toistuu vuosi vuodelta ilman marjomistaukoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743042
- 712911
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191742- 271671
- 241667
- 201630
- 481307
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289- 381283