Porkkana säilytys....

Mamma68

Tänään olis aikomus nostaa porkkanat maasta.Miten säilytän ne etteivät nahistu. Laitanko kylmäkellariin ja turvemultaan,vai miten?

8

2961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nostat?

Nehän kasvaa vielä. Ja säilyvät paremmin maassa kasvaen.

• mamma68

Kyllä mä ne tänään nostan, ovat jo noin 18 cm ja alkavat halkeilla.

• mahtavia
        mamma68 kirjoitti:

Kyllä mä ne tänään nostan, ovat jo noin 18 cm ja alkavat halkeilla.

Onpa mahtavia! Ei ne meillä vaan oikeen kasvaneet tänävuonna mutta en laittanutkaan niin paljoo lannoitetta kun viime vuonna. Tykkäävät säilyä kosteassa turpeessa. porkkanoita pitää kastella välillä talven aikana. Perunat pitää olla taasen kuivassa turpeessa/tai ilman.

• mamma68
        mahtavia kirjoitti:

Onpa mahtavia! Ei ne meillä vaan oikeen kasvaneet tänävuonna mutta en laittanutkaan niin paljoo lannoitetta kun viime vuonna. Tykkäävät säilyä kosteassa turpeessa. porkkanoita pitää kastella välillä talven aikana. Perunat pitää olla taasen kuivassa turpeessa/tai ilman.

laitettu muuta kun hevosen paskaa keväällä maahan ja hyvin kasvoivat:)

• karer

Moi, olen nähnyt/ollut mukana maakellarin teossa. Jossa kellari tehtiin miehen syvyiseen "ojaan", kuivaan paikkaan kaivettuun, siimes puolelle, eli pohjoispuolelle, esim metsänrinta. Joka alustettiin soramonttu hiekalla (hieno hiekka) ja siihen sitten ladottiin porkkanat, niin etteivät ottaneet kiinni toisiinsa, hiekkaa eristeenä käyttäen. 10;sen senttiä hiekkaa ojan pintaan /hiukan eristettä (vanhoja täkkejä, eristevillaa yms),jonka päälle muovi, jottei kosteus mene. Ojaa on hyvä siitten leudompina talvipäivinä käydä purkamassa jopa 10 asteen pakkasissa, jos ei jätä porkkanoita odottamaan ulos seuraavan laatikon täyttymistä( purkaa vain ojan päästä ja peittää jälkensä lähtiessään). Porkkanat jos ovat kuivassa hiekassa ja suojaisessa paikassa, niin säilyvät seuraavaan kesään. Hiekka säilytys sopii myös tiinuihin ja kellariin mutta ei liian kuivaan tai kosteaan laitettaessa. Hiekka on parempi kuin turve tai multa jotka imevät vettä sienenlailla. Terveiset savosta.

• Kokemusta on

Leikkaa porkkanan molemmista päistä palat pois ja pane porkkanat muovipusseihin. Tee pusseihin pieniä reikiä ja vie kylmäkellariin. Itse teen aina näin ja porkkanat säilyvät toukokuulle asti.

• Paljon porkkanoita

Pesettekö porkkanat,ennenkuin leikkaatte molemmista päistä palat ?
      Itse tein niin ,etten pessyt.Panin porkkanat sitten suoraan kuivattamatta korvoon ,sanomalehtiä väliin ja kellariin..Olisiko pitänyt tahdä jotain toisin?

• kunnontyöntekijä

Karer kuvasikin jo vanhanaikaisen tavan säilöä juuressatoa, kutsutaan nimellä auma, googlettamalla löytynee. Älä ny ainakaan käy pesemään porkkanoitasi, harjata voit ilman vettä enimmät mullat jos häiritsee ja sitten asettelet porkkanasi johni astiaan hiekan sekaan siten etteivät kosketa toisiaan. näin menetellen tulisi säilyä toimivassa kellarissa tai muussa viileässä tilassa talven yli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2872
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1629
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe