voidaanko uudestikastettu uudistaa?

parannukseen

Raamatun sana on selkeä. Jumalalla on vain yksi kasteen siunaus ihmiselle (EF.4:5 yksi kaste/one baptism).

Uudestikasteessa julkihäpäistään ensimmäistä kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, jossa on jo lapsena kasteessa saatu Pyhän Hengen lahja; te ja teidän lapset (Apt.2:38-39).Mark. 10:39 "Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin"

Uudestikasteita kristityiltä vaativat uskonsuunnat vaativat Jeesusta toisen kerran menemään Golgatan ristille ja kärsimyksiin uudestaan. Heille ei yksi Kristuksen kuolemaan kastaminen riitä (Room.6:3)Uudestikasteilla häpäistään Kristuksen uhri ristillä.

Hb.6
1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas UUDESTAAN LASKEMAAN perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
2 OPPIA KASTEISTA ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
3 Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii.
4 Sillä MAHDOTONTA ON NIITÄ, jotka KERRAN ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
6 ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun JÄLLEEN itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä JULKI HÄPÄISEVÄT.

25

754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta,

että Jeesus kastettiin lapsikasteella?

• parannukseen

Jeesus oli ja on Jumalan ainosyntyinen Poika. Täysin synnitön. Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Jeesuksen kastetta ei edeltänyt uskoontulon kokemus. Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti isyytensä ja taivaasta kuului vakuutus: että Jeesus oli odotettu Messias. Pyhä Henki laskeutui Kyyhkysen muodossa Jeesuksen päälle kasteessa.

Samalla Jeesus vihittiin kasteessaan Ms.lain mukaan 30 v. iässä ylimmäisen papin julkiseen tehtävään.

Jeesus asetti Kristillisen kasteen VASTA kuolemansa jälkeen viimeisinä sanoinaan ja testamenttinaan maan päällä. Jeesus uskoi kastamisen suorittamisen luotettaville seuraajilleen Galilean vuorella. Kristillinen kaste on kastamista (yhteenliittämistä) Kristuksen kuoleman, veren ja armon osallisuuteen. Ylösnousemuksen osallisuuteen (Room.6:3-4).

"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• lapsikastettu

luterilainen saattaa pelastuksen osallisuuteen, eli uskomaan Jeesukseen Kristukseen?. Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle mahdollista!

• tulee voimaan

..tulee voimaan kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen (etkö hallitse suomenkielioppia?)Ap.t 2:28-39 Taidat tahallasi väärentää Raamattua ja opettaa väärin?

Taas jätit sanomatta missä vauvoja kastettiin, kaikki tämän (Ap.t. 2:38-41) kohdan ihmiset tekivät parannnuksen ja vain "ne" kastettiin. (jae 41)Mitenkäs luet. Vauvakastetta, kun ei Raamatussa ole, niin se ei ole kaste lainkaan. Se on oikeaa JUMALAN PELKOA SANOA TOTUUS ASIASTA. Jeesus vihasi näitä perinnäissääntöjä ja kutsui niiden opettajia "kyykäärmeiden siköiksi" Matt.23:33.

Olemme olleet liian "helliä" vauvakaste harhaaoppia kohtaan, ehkä on aika tehdä parannus ja vihdoin kertoa ihmisille mikä on totuus.

• Valen

"Uudestikasteessa julkihäpäistään ensimmäistä kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, jossa on jo lapsena kasteessa saatu Pyhän Hengen lahja; te ja teidän lapset (Apt.2:38-39).Mark. 10:39 "Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin" "

Eipä tuossa sanota mitään siitä, että se olisi syntiä jos käy kasteella uudestaan. Onhan meillä yksi uskokin ja monet uskovat uudistavat uskoaan päivittäin tehden parannusta jne eli voisiko sanoa "tulevat uskoon" monta kertaa. Siis mitään raamatullista pohjaa ei ole väitteelle, että uudestikastaminen olisi syntiä. Siinä ei ole mitään väärää.

Ehtoollista nautitaan monta kertaa. Ev.lut. kirkossa ehtoollinen ja kaste ovat samanarvoisia sakramentteja. Ehtoollista nautitaan useita kertoja elämän aikana. Tarkoittaako se että ehtoollista nauttimalla me naulitsemme Jeesuksen ristille aina vain uudestaan. Se vasta olisikin paha asia, jos se siis olisi synti.

Kyllä se on, niin että jos aidolla uskolla varustettuna ja täysin vilpittömästi menee kasteelle aikuisena vaikka uudistaakseen sitoutumisensa Kristukseen niin ei siinä ole mitään väärää. Jumala katsoo sydämeen eikä kastetekoihin tai muihinkaan tekoihin.

Siunausta!

Valen

• "yksi kaste"

Sana on selkeä: "yksi kaste" hen baptisma on oikein (Ef.4:5). "Hen" on lukumäärää yksi tarkoittava sana. Toinen kaste on aivan selvä sanan vastainen teko eli laittomuus eli synti. Jumalan sanan vastainen teko on synti.

Ei ympärileikkaustakaan tehty toiseen kertaan. Minkä näköistä jälkeä siitä tulisi, jos jokainen kuppikunta suorittaisi ympärileikkauksen uudestaan?
        Kastetta kutsutaan Kristuksen ympärileikkaukseksi (Kol.2)

Jos ajattelet, että ei ole niin tärkeää, miten pyhissä asioissa tulee menetellä, niin lue miten kävi Aaronin pojille.
        1 Ja Aaronin pojat Naadab ja Abihu ottivat kumpikin hiilipannunsa ja virittivät niihin tulen ja panivat suitsuketta sen päälle ja toivat vierasta tulta Herran eteen, vastoin hänen käskyänsä.
        2 Silloin lähti tuli Herran tyköä ja kulutti heidät, niin että he kuolivat Herran edessä.
        3 Niin Mooses sanoi Aaronille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan: Niissä, jotka ovat minua lähellä, minä osoitan pyhyyteni ja kaiken kansan edessä kirkkauteni". -Mutta Aaron oli ääneti.

• mutta vain yksi kaste

Jeesus sanoo ehtoollisesta "niin USEIN kun te sen teettekin...

Mutta kasteita on vain "yksi" (Ef.4:5).

Kristityt eivät kasta ketään uudestaan. He tottelevat sanaa.

• Yksi Kaste on kaste yhteen Jeesukseen Kristukseen. Kun kastetaan Hänen nimeen, se riittää - Jos jollakin on herkkä omatunto ja arvelee että hän menee kasteelle tietoisen uskonratkaisun jälkeen, en usko, että häneltä taivaspaikka menee tästä syystä.

Jeesus on se, joka pelastaa - kaste kuvaa sitä, että syntinen liha hukkuu ja Hengen synnyttämä ihminen nousee kastevedestä. Uudelleenkastamisesta ei ole hyötyä jos haittaakaan suhteessa pelastukseen. Ristin ryöväri meni taivaaseen ilman
      kastetta mutta Jeesuksen kanssa.

Mitä tulee Hebrealaiskirjeeseen, se on kirjoitettu
      kristityille juutalaisille, joilla on paineita kääntyä takaisin vanhaan juutalaisuuteen ja vanhaan uhrijärjestelmään ja hylätä Jeesus - ei voi mielestäni verrata tähän kasteasiaan.

• AlpoAhola

Puheesi on järjen tuote, vaan ei liity Sanan alaisuuteen. Sanan mukaa järki on otettava vangiksi uskolle kuuliaiseksi.

• mathetes

Tässä sinulle "Yksi kaste" joka on kaste Jeesukseen Kristukseen, niille jotka uskovat häneen! Ei siis niille jotka eivät usko!

>>Apt 8:12 "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen", - "sekä miehet että naiset"!

• kasteessa

Room.6:
        3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]

Kyllä kastaminen tapahtui perhekunnittain. Miehet, naiset ja lapsukaiset kastettiin saman tien viivytyksettä. Kasteen lupaukset kun oli teille ja teidän lapsille ALKAEN Pietarin sukupolven lapsiperheistä (Apt.2:37-40).

p. t. 16:33

Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja HÄNET JA HÄNEN PERHEKUNTANSA KASTETTIIN HETI.

1. Joh. 2:12

Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.

• itsepäinen
        kasteessa kirjoitti:

Room.6:
        3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]

Kyllä kastaminen tapahtui perhekunnittain. Miehet, naiset ja lapsukaiset kastettiin saman tien viivytyksettä. Kasteen lupaukset kun oli teille ja teidän lapsille ALKAEN Pietarin sukupolven lapsiperheistä (Apt.2:37-40).

p. t. 16:33

Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja HÄNET JA HÄNEN PERHEKUNTANSA KASTETTIIN HETI.

1. Joh. 2:12

Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.

Etkö tajua lukemaasi, kun edellinen vastaaja siteerasi samarialaisten kastetta, jossa kastettiin
        VAIN MIEHET JA NAISET. Ap 8:12. Sylivauvoista ei puhuta mitään.
        Kyllä heidänkin joukossaan oli perheellisiä,
        mutta VAIN NE KASTETTIIN, JOTKA USKOIVAT.
        Sinä muuten kopioit tuota samaa valhetta jatkuvasti!

• viivytyksettä
        itsepäinen kirjoitti:

Etkö tajua lukemaasi, kun edellinen vastaaja siteerasi samarialaisten kastetta, jossa kastettiin
        VAIN MIEHET JA NAISET. Ap 8:12. Sylivauvoista ei puhuta mitään.
        Kyllä heidänkin joukossaan oli perheellisiä,
        mutta VAIN NE KASTETTIIN, JOTKA USKOIVAT.
        Sinä muuten kopioit tuota samaa valhetta jatkuvasti!

Kaste saadaan syntienne anteeksisaamiseksi. Teille ja teidän lapsille. Perhekunnittain. Kristityillä lapsilla on kasteessa saatu Pyhän Hengen lahja - toisin kuin pakanamaiden kastamattomilla lapsilla.

5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
        Ap. t. 22:16
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

1. Piet. 3:21

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

1. Joh. 2:1

Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

• Jumalan sanaa
        viivytyksettä kirjoitti:

Kaste saadaan syntienne anteeksisaamiseksi. Teille ja teidän lapsille. Perhekunnittain. Kristityillä lapsilla on kasteessa saatu Pyhän Hengen lahja - toisin kuin pakanamaiden kastamattomilla lapsilla.

5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

1. Joh. 2:1

Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

Taidat olla erikoistunut kopioimiseen, kun tuokin
        juttu on ollut jo monta kertaa tällä palstalla.
        Ovatko eväät todella noin vähissä, kun täytyy tois-
        taa samaa valhetta jatkuvasti
        Vieläköhän löydät lisää kopioitavaa?

• AlpoAhola
        Jumalan sanaa kirjoitti:

Taidat olla erikoistunut kopioimiseen, kun tuokin
        juttu on ollut jo monta kertaa tällä palstalla.
        Ovatko eväät todella noin vähissä, kun täytyy tois-
        taa samaa valhetta jatkuvasti
        Vieläköhän löydät lisää kopioitavaa?

Sanot siis Raamatun sanaa väärentämiseksi. On se kumma, että synergismi vie noin suureen ylpeyteen siinä oman valinnan puolustamisessa, että Raamatun sana, joka on heitä vastaan, on määritettävä valheeksi "samaa valhetta". Olen myös näillä palstoilla saanut joskus lukea viestin, että Jeesuksen asettama lähetyskäsky on väärennös.
        Matteus 28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Opetuslapseuttakaa kastaen ja opettaen).

Sitten synergismin kannattajat ovat usein vedonneet siihen, ettei Jeesus kastanut, ettei ristin ryöväriä kastettu, ettei lapsia kastettu, vaan Jeesus siunasi heidät. Tässä kysynkin, että tekikö Jeesus jälkisäädöksen erillisestä lasten siunaamisesta ja koska Jeesus asetti kasteen. Sitten on myös kysyttävä, että kuuluuko lapsia mihinkään niihin määritteisiin, joita käskettiin kastaa. Onko mm. perhekunnissa lapsia? Onko vesi vettä ja eikö tosiaan "teidän lapsillenne" tarkoita ollenkaan lapsia Ap.t.2:38-40? Synergismin kannattajien en ole koskaan kuullut todistavan Raamatun sanoilla, että kasteessa saadaan jotain armoon liittyvää. Pitäisikin kysyä, että mihin laitetaan ne Raamatussa olevat ihanat lauseet, jotka osoittavat kasteessa saatavia siunauksia. No minulle sanoi yksi helluntailainen vuonna 1972 Vaasassa, että mitä sinä siihen Paavaliin aina vetoat? Olin näet Paavalin opetuksilla mm. kasteesta osoittanut ystävälleni, että kaste liittääkin meidät osalliseksi Kristuksen vanhurskaudesta, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Lisäksi olin tietysti puhunut siihen sävyyn, ettei Raamattu tunne lainkaan ihmisen omaa ratkaisua, vaan puhuu sen puolesta, että valinta on Jeesuksen ja se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumalan lähetti. Se muuten oli kovaa myrkkyä, kun puhuin armonvälineistä ja että niissä on Pyhä Henki. Kysyinkin sitten, etteikö kasteta ollenkaan Pyhän Hengen nimeen, vaan ainoastaan Isän ja Pojan nimeen? Sain vastauksen, että kastetaan Jeesuksen nimeen. No tiedä häntä sitten mihin nimeen kastetaan, mutta synergismin kannattajien kasteen sisältö todistuksissa on hyvin pitkälle Johanneksen parannuksen kasteen sisältö.

Sitten täällä olen myös joskus lukenut, että lapsena kastetut joutuvat helvettiin ja etteivät lapsena kastetu voi uskoa laisinkaan. Lapsikaste on määritetty väkivallaksi lapsia kohtaan.

• Valen
        AlpoAhola kirjoitti:

Sanot siis Raamatun sanaa väärentämiseksi. On se kumma, että synergismi vie noin suureen ylpeyteen siinä oman valinnan puolustamisessa, että Raamatun sana, joka on heitä vastaan, on määritettävä valheeksi "samaa valhetta". Olen myös näillä palstoilla saanut joskus lukea viestin, että Jeesuksen asettama lähetyskäsky on väärennös.
        Matteus 28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Opetuslapseuttakaa kastaen ja opettaen).

Sitten synergismin kannattajat ovat usein vedonneet siihen, ettei Jeesus kastanut, ettei ristin ryöväriä kastettu, ettei lapsia kastettu, vaan Jeesus siunasi heidät. Tässä kysynkin, että tekikö Jeesus jälkisäädöksen erillisestä lasten siunaamisesta ja koska Jeesus asetti kasteen. Sitten on myös kysyttävä, että kuuluuko lapsia mihinkään niihin määritteisiin, joita käskettiin kastaa. Onko mm. perhekunnissa lapsia? Onko vesi vettä ja eikö tosiaan "teidän lapsillenne" tarkoita ollenkaan lapsia Ap.t.2:38-40? Synergismin kannattajien en ole koskaan kuullut todistavan Raamatun sanoilla, että kasteessa saadaan jotain armoon liittyvää. Pitäisikin kysyä, että mihin laitetaan ne Raamatussa olevat ihanat lauseet, jotka osoittavat kasteessa saatavia siunauksia. No minulle sanoi yksi helluntailainen vuonna 1972 Vaasassa, että mitä sinä siihen Paavaliin aina vetoat? Olin näet Paavalin opetuksilla mm. kasteesta osoittanut ystävälleni, että kaste liittääkin meidät osalliseksi Kristuksen vanhurskaudesta, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Lisäksi olin tietysti puhunut siihen sävyyn, ettei Raamattu tunne lainkaan ihmisen omaa ratkaisua, vaan puhuu sen puolesta, että valinta on Jeesuksen ja se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumalan lähetti. Se muuten oli kovaa myrkkyä, kun puhuin armonvälineistä ja että niissä on Pyhä Henki. Kysyinkin sitten, etteikö kasteta ollenkaan Pyhän Hengen nimeen, vaan ainoastaan Isän ja Pojan nimeen? Sain vastauksen, että kastetaan Jeesuksen nimeen. No tiedä häntä sitten mihin nimeen kastetaan, mutta synergismin kannattajien kasteen sisältö todistuksissa on hyvin pitkälle Johanneksen parannuksen kasteen sisältö.

Sitten täällä olen myös joskus lukenut, että lapsena kastetut joutuvat helvettiin ja etteivät lapsena kastetu voi uskoa laisinkaan. Lapsikaste on määritetty väkivallaksi lapsia kohtaan.

Jos ei ole omaa valintaa uskoontulemisesta niin miksi sitten Paavali vetoaa ihmisiin näin:

"Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa."
        (2. Kor 5:20, 1933/38 käännös)

Miten me voimme antaa sovittaa itsemme Jumalan kanssa, jos kerran me emme vaikuta asiaan millään lailla.

Kyseessä tietysti saattaa olla pieni väärinkäsitys. Minä nimittäin uskon, että ensiksikin ihminen tulee uskoon, oman tietoisen uskonratkaisun kautta. Mutta samaan hengenvetoon uskon, että tämän tietoisen valinnan vaikuttaa Jumalan Pyhä Henki,joka on herättänyt ihmisessä synnintunnon ja samalla osoittanut Jeesuksen Kristuksen pelastuksen toimivaksi tieksi.

Joten kyllä. Se on Jumala joka pelastaa yksin armosta ihmisiä vaikuttamalla synnintunnon ja ohjaamalla Jeesuksen Kristuksen tykö. Ja kyllä, ihminen tultuaan Jeesuksen Kristuksen tykö tekee tietoisen ratkaisun kääntyä Hänen puoleensa ja alkaa seuraamaan Häntä.

Helluntailaiset painottavat omaa ratkaisua ja ev.lutit painottavat Jumalan armotyötä. Kyseessä on "pelastuasiakolikon" kaksi eripuolta. Silti kyseessä on sama asia.

Siunausta!

Valen

• soomipoika
        AlpoAhola kirjoitti:

Sinä jaksat itsepäisesti väittää, että ihmisellä ei ole omaa valintaa, vaikka sinulle on monta kertaa osoitettu, että Raamattu kehoittaa meitä valitsemaan oikein.
        "Valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella",
        kehoitetaan jo VT:ssä, mutta nämä kohdat sinä teet
        tyhjäksi.
        Paavalillakin oli oma tahto.Room 7:18 "Tahto minulla kyllä on, mutta ei voimaa hyvän toteuttamiseen".
        Tämäkin on sinun mielestäsi väärin.
        Jos sinä myöntäisit tämän Raamatullisen totuuden, joutuisit samalla toteamaan, että lapsikasteelta
        putosi pohja pois, joten ymmärrän, että sinun
        luontosi ei anna periksi myötää olevasi väärässä.
        Olet siis tahdoton robotti. Olet aivopesty kaappi-
        juoppo Lutherin opilla :Sidottu ratkaisuvalta.
        Sinun todettiin eräässä jutussasi syyllistyneen
        valehtelemiseen ja tunnut jatkavan tätä linjaa,
        kun väität meidän sanoneen, että lapsena kastetut
        joutuvat helvettiin.
        Vääryyttä täytyy puolustaa valhella, ja sen tai-
        don sinä näyt osaavan.
        Raamattu sanoo: Joka uskoo ja kastetaan se pelas-
        tuu, mutta JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen".
        Usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa meidät ja
        jos tämä usko puuttu meiltä, olemme kadotettuja
        vaikka meidät olisi kastettu useampaan kertaan.
        Ilm 21:8 sanoo:
        Mutta pelkurien,ja EPÄUSKOISTEN ja.... osa on
        siinä järvessä joka tulta ja tulikiveä palaa".
        Siis ei sanota, että kastamattomien osa on tulijärvessä vaan epäuskoiten ja pelkurien.
        Kumma kun nämä totuudet eivät mene sinun päähäsi.

• seurauntaan
        Valen kirjoitti:

Jos ei ole omaa valintaa uskoontulemisesta niin miksi sitten Paavali vetoaa ihmisiin näin:

"Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa."

Miten me voimme antaa sovittaa itsemme Jumalan kanssa, jos kerran me emme vaikuta asiaan millään lailla.

Kyseessä tietysti saattaa olla pieni väärinkäsitys. Minä nimittäin uskon, että ensiksikin ihminen tulee uskoon, oman tietoisen uskonratkaisun kautta. Mutta samaan hengenvetoon uskon, että tämän tietoisen valinnan vaikuttaa Jumalan Pyhä Henki,joka on herättänyt ihmisessä synnintunnon ja samalla osoittanut Jeesuksen Kristuksen pelastuksen toimivaksi tieksi.

Joten kyllä. Se on Jumala joka pelastaa yksin armosta ihmisiä vaikuttamalla synnintunnon ja ohjaamalla Jeesuksen Kristuksen tykö. Ja kyllä, ihminen tultuaan Jeesuksen Kristuksen tykö tekee tietoisen ratkaisun kääntyä Hänen puoleensa ja alkaa seuraamaan Häntä.

Helluntailaiset painottavat omaa ratkaisua ja ev.lutit painottavat Jumalan armotyötä. Kyseessä on "pelastuasiakolikon" kaksi eripuolta. Silti kyseessä on sama asia.

Siunausta!

Valen

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla.

Lapsi sovitetaan Jumalan kanssa kasteessa, jossa lapsi liitetään Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.

Yksi ruumis, monta jäsentä
        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

Pakanoiden ja lahko-oppineiden kastamattomat lapset eivät kuulu seurakuntaan.

• ei oma valinta
        soomipoika kirjoitti:

Sinä jaksat itsepäisesti väittää, että ihmisellä ei ole omaa valintaa, vaikka sinulle on monta kertaa osoitettu, että Raamattu kehoittaa meitä valitsemaan oikein.
        tyhjäksi.
        Paavalillakin oli oma tahto.Room 7:18 "Tahto minulla kyllä on, mutta ei voimaa hyvän toteuttamiseen".
        Jos sinä myöntäisit tämän Raamatullisen totuuden, joutuisit samalla toteamaan, että lapsikasteelta
        joutuvat helvettiin.
        don sinä näyt osaavan.
        Siis ei sanota, että kastamattomien osa on tulijärvessä vaan epäuskoiten ja pelkurien.

Joh. 15:16

Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
        Joh. 6:29
        Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

• mathetes
        seurauntaan kirjoitti:

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla.

Lapsi sovitetaan Jumalan kanssa kasteessa, jossa lapsi liitetään Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.

Yksi ruumis, monta jäsentä
        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]

Pakanoiden ja lahko-oppineiden kastamattomat lapset eivät kuulu seurakuntaan.

Lue Raamatustasi seuraavat jakeet!

Joh 8:24

Jaak 1:18

1 Joh 1:7-9

Kun siis Jeesuksen veri uskon kautta puhdistaa meidät synnistä, ei siis kaste, niin evankeliumin uskomisen kautta voi syntyä seuraavaa: ->

1 Piet 1:22-23. 1 Kor 12:9.

Herra valaiskoon sinulle sanansa!

• Arkki on esikuva
        mathetes kirjoitti:

Lue Raamatustasi seuraavat jakeet!

Joh 8:24

Jaak 1:18

1 Joh 1:7-9

Kun siis Jeesuksen veri uskon kautta puhdistaa meidät synnistä, ei siis kaste, niin evankeliumin uskomisen kautta voi syntyä seuraavaa: ->

1 Piet 1:22-23. 1 Kor 12:9.

Herra valaiskoon sinulle sanansa!

Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon LIITON. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

Paavalin synnit pestiin pois kasteessa. Ei vain vertauskuvia ja symbooleja, kuten eksyttäjien kasteet ovat pelkkää kulissia ja teatteria.

• AlpoAhola
        soomipoika kirjoitti:

tyhjäksi.
        joutuvat helvettiin.
        don sinä näyt osaavan.

Paavalilla olikin jo tahto, mutta ei vieläkään siis itsessä voimaa toteuttaa. Tahdon oli aikaansaanut Paavaliin Jumala, sillä Jumala vaikuttaa sekä tahtomisen ja tekemisen.

Mikäs olikaan se Sauluksen oma tahto? Senhän piti olla Damaskokseen menossa kiivaudessa. Mitenkäs, eikö Jeesus laittanutkin puomin vastaan ja kollikoi Saulusta, että niin sitä voimakasta itseriittoista mieltä lyötiin kanveesiin.

On siis erotettava toisistaan ihmisen luonnollinen turmeltunut tahto ja se tahto, jota Jumalan Pyhän Henki on päässyt vaikuttamaan.

Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen!

Kiitos sanoistasi. Pistän ne raameihin huoneentauluksi. Tunnusta mainitsemasi Raamatunkohda Jumalan sanaksi ja ilma erotusta kaikkia koskevaksi.
        >Vääryyttä täytyy puolustaa valhella, ja sen tai-
        don sinä näyt osaavan.

• mathetes
        ei oma valinta kirjoitti:

Joh. 15:16

Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
        Joh. 6:29
        Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

>>Uskohan on Jumalan teko>Joh. 8:24 "Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne"!

• armosta
        mathetes kirjoitti:

>>Uskohan on Jumalan teko>Joh. 8:24 "Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne"!

"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

• AlpoAhola
        armosta kirjoitti:

"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Ei liha mitään hyödytä. Ihmisen tahto on taipunut pahaan. Ihmisen aivoitukset ovat ainoastaan pahat. Lihasta syntyy luonnostaan liha, turmeltunut. Kaikki ovat kuolleet ylitsekäymisten ja syntien tähde, joten kaikkien on synnyttävä uudelleen ylhäältä, Jumalasta, siis vedestä ja Hengestä (Ellei joku synny vedestä ja Hengestä. Kaste). Jumala vaikuttaa sekä tahtomisen, että tekemisen. Jeesuksen luokse tulee ainoastaan ne, jotka Isä vetää. Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Usko on Jumalan teko. Siis lapset uskovat ja ovat uskon esikuva. Voi sitä myllynkivien määrää, joka asetetaan niiden kaulaan, jotka viettelevät nämä pienet, jotka uskovat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7740
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5577
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      272
      4811
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4753
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      73
      3503
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2798
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2487
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2438
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe