Hei!
Minulla on 9kk ikäinen poika, ja olen miettinyt että mitenköhän lapseni oppii sanomaan oikean suomalaisen r-kirjaimen, kun itselläni on r-vika. Miten voisin edistää oikean puheen oppimista? Kuuleehan hän tietysti puhetta isältä ja muilta ihmisiltä, mutta eniten itseltäni, ja varmasti matkii minua. Yleensä nielaisen koko r-kirjaimen, niin että se ei ole voimakkaan kuuloinen kurkkuäänne. Onko kokemuksia muilla r-vikaisilla äideillä?
ÄIDILLÄ R-vika
5
829
Vastaukset
- luonnollisestikin
Toki lapsi voi oppia mallistasi sanomaan väärin, mutta unohda silti koko juttu. Parempi, että juttelet lapselle vapaasti ja luonnollisesti kuin ärriä nieleskellen. Lapsilla tuo r-opetus tepsiikin paremmin kuin aikuisilla, eli ei ole niin kamalaa, jos lapsesi oppii aluksi väärän ärrän.
- :))))
Mun r-kirjain ei ole ihan täydellinen ja miehellä on selkeä "ärrä-vika", meillä on kaksi poikaa ja silloin kun olivat pienempiä pohdin ihan tuota samaa kuin sinä nyt. Mutta meillä on lapsille puhuttu ihan normaalisti ja molemmat oppivat täydellisen ärrän jo alle 3-vuotiaina.
- minullakin!
Minullakin on R-vika, esikoinen sai ekalla luokalla pari kk R-opetusta ja oppi sen, toinen osasi alusta asti sanoa oikein.
- Pakkasakka
Puhun, laulan, loruttelen lapselleni r-viastani huolimatta,
en esim. yritä välttää r-kirjaimisia sanoja.
Lapsen isä osaa sanoa ärrän.
Hän saa sitten aikanaan opettaa lapselle ärrävärssyjä.
Esim. "ärrän kierrän ympäri orren, ässän pistän taskuun."
Kyllä mielessäni on käynyt mitä jos lapsi ei opi r-kirjainta
ja hänestä tulee r-vikainen.
Lapsemme on melkein 2-v. - barru
Puhut vain lapsellesi suht nolmaalisti..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041811
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151591- 1441569
- 1021513
- 801427
- 1191259
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2771206- 691071
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241070- 381012